Column Lotte: Onzedelijk rijgedrag

Auteur: , 105 Reacties

Het kon ook niet langer op zich laten wachten. De ergernis sloeg vorige week weer in alle hevigheid toe. De nachten daarna droomde ik over donkere kerkers en martelwerktuigen. In die dromen was mijn wraak genadeloos en schuwde ik geen lijfstraffen. De Koos in mij was ontwaakt!

Met het spiegelen zag ik een volledig lege rijstrook en dus ruim baan om in te halen. Vervolgens gaspedaal induwen, naar links, spiegelen en ineens wordt de achteruitkijkspiegel gevuld door een gigantische grille van een Cayenne. Van schrik liet ik het gaspedaal los en trapte het vervolgens keihard in. Achteraf dacht ik: ‘wat een onzin, me laten opjagen door zo’n verlengde peniskoker’. Het lege kinderstoeltje op de achterbank bevestigde mijn ongenoegen. Als ik onverhoopt zou moeten remmen kan mijn oogappel onder zijn traktorbanden zitten. En dat gegeven maakte me laaiend!

Tijdens een gesprek met een vriend werd mij verteld dat hij een kennis heeft die op een provinciale weg met een toegestane van snelheid 80, zijn auto opjaagt tot 160. Op die weg staat om de drie kilometer een stoplicht dus je kan je voorstellen dat het dubbel zo stom is om daar 160 te rijden. Deze kerel, gemakshalve noem ik hem ‘A’, heeft kinderen en zelfs als die achterin zitten gaat hij niet voor minder. Bumperkleven schuwt hij ook niet. Zijn excuus is dat hij veel op de weg zit en dus wel weet hoe zich te gedragen in het verkeer. ‘A’ doet erg onverschillig over zijn gechipte A6 Avant : ‘als ‘ie me maar brengt waar ik wezen mot’ en ‘als ze voor een leuk prijsje dat ding willen chippen, mij best’. Als hij langs de bovengenoemde provinciale weg aan het hardlopen is, vervloekt hij iedere auto die op hoge snelheid voorbij zoeft. Kwestie van perspectief natuurlijk.

We hebben trouwens getracht het onzedelijk rijgedrag van ‘A’ te achterhalen. Oorzakelijk verband is niet te vinden in drank want hij drinkt geen druppel. Het is ook niet erfelijk bepaald want zijn vader heeft geen rijbewijs. Opvoeding was prima, okay… een beetje dominante moeder en dociele vader. Maar daar word je toch geen snelheidsduivel van? Misschien is het ontberen van enig trauma, verzetje, verslaving, verdriet?

Natuurlijk zijn er genoeg redenen te verzinnen om je af en toe te buiten te gaan, maar voor notoire hardrijders die geen respect tonen voor de ‘gewone’ medeweggebruiker mogen wat mij betreft afgevoerd worden naar een eiland met niets dan fietsen en hobbelige grindpaden. En de zelfbenoemde chauffeurkes die geen 10 seconden geduld hebben om mij de gelegenheid te geven weer terug te gaan naar de rechter rijstrook, mogen van mij rechtstreeks naar de door flitspalen verlichte hel. Daar wacht ik ze op met een krik en reserveband die het daglicht niet meer zullen zien!



105 reacties

Hehe lollige column. Maar ik snap wel waar je frustratie vandaan komt. Bumperklevers kan ik echt niet tegen. Dan gaat toch bij mij de neiging om op een 2baansweg naast een vrachtwagen te blijven rijden erg kriebelen.
De Conclusie: net zoals in Amerika: het gaat niet om het pistool, maar om de idioot met het pistool. Kortom: het gaat niet op die mooie Cayenne en wat ie kan, maar om de imbeciel die het imago van dat technische hoogstandje weet te verkrachten.
Ok, beetje tax meer op die dingen, prima. Ander idee: rank alle auto’s, plak er een label op: aso bak, dieselslurper, nette familie auto, mileuvriendelijke Halsema, grijze hyundai die alleen door oudjes wordt gekocht en boodschappen auto.
Zodra iemand deze (eerste 2 of laatste 2) specifieke auto wil registreren: VERPLICHT een cursus van zeg 1000 voor de eerste 2 en 200 voor de laatste 2 waarin ze goed rijgedrag moeten laten zien (een soort examen). Laat ze ook iets ondertekenen dat ALS ze gesnapt worden met iets wat onder asociaal rijgedrag valt, ze hun rijbewijs voor een periode van minimaal 3 maanden in kunnen leveren. DAT helpt!
Een paar maanden terug ook bijna door een Cayenne mijn rijstrook afgedrukt (A28 richting Utrecht) toen die op het laatste moment in de spits wilde invoegen op de plek waar ik reed. Mijn Ibiza strak op de baan gehouden (achteraf heel stom), met als gevolg dat we eventjes naast elkaar op dezelfde rijstrook reden (niet prettig!), tot de Cayenne rijder en zijn hoogblonde bijrijdster zich af lieten zakken.

Heel irritant is dat die mensen denken nog goed te kunnen rijden ook.
@Pieter: damn… goedemorgen! ;-)

@xoun: toevallig. In mijn geval was ’t ook op de A28.
“een eiland met niets dan fietsen en hobbelige grindpaden”

the horror! the horro!
@Lotte

Volgens mij woon je niet meer echt in de Randstad he.
In de omgeving waar je vandaan komt, is dit dagelijkse kost.
Sommige mensen noemen dit Survival of the Fittest, anderen noemen het asociaal gedrag, ik noem het “flik-dit-bij-mij-en-je-vergeet-waar-je-naartoe-moet-want-je-wordt-achtervolgt-door-een-gestoorde-Surinamer-tot-op-je-plaats-van-bestemming-gedrag.
Kan hier ook zo slecht tegen.

De een rijdt 160 op een provinciale weg de ander rijdt 90 op de Coolsingel op koopzondag!!!!

Bij sommige mensen zitten alle steekjes los.
Nou nou nou, denk om je hart…

Deze mensen zullen er altijd zijn, niet iets waar je in je eentje iets aan kan doen. Het is vervelend en gevaarlijk… voornamelijk een overheidstaak en wellicht dat de auto industrie nog mooie technieken op de markt brengt die jouw en je familie een grotere mate van veiligheid bezorgen.
@[email protected]: och jee… die 90 op koopzondag is echt heel dramatisch! Zou zo’n actie in het kader zijn van negatieve aandacht is ook aandacht?
Ik ben zo benieuwd wanneer er eens iemand zegt “ja, jullie moeten gewoon optyfen van de linkerbaan als ik eraan kom” want ondanks het feit dat er heel veel mensen kleven e.d. is iedereen altijd alleen maar verontwaardigd, en zijn het altijd “die anderen in die asobakken” die het doen.

Ik zelf rij in een Clio 1.2 van mijn vriendin uit ’94, dus ik kán simpelweg niet bumprekleven al zou ik het willen. Mensen die bij mij bumperkleven kunnen overigens, zo lang er niemand direct achter hen zit, rekenen op wachttijden, en forse ook.
Eigenlijk let ik altijd wel op snellere auto op de linkerbaan. Als er iemand harder wil rijden als ik daar maak ik altijd wel plaats…. op zich toch ook wel redelijk normaal. Ik heb eigenlijk meer een hekel aan mensen die de boel gaan opstoppen als iemand anders harder achterop komt. Van die “Neeeeee je mag er niet langs mentaliteit” zijn dezelfde die willen dat je ver van te voren al gaat ritsen omdat ze zich anders benadeelt voelen als je heel de invoegstrook afrijdt (waar die toch voor bedoelt is)…

Oke als dat VW teken heel groot in me binnenspiegel zit wil ik ook nog wel eens de neiging hebben om wat te blokken of licht rem in te drukken, maar als je op let en wat eerder aan de kant gaat. Loopt het allemaal veel soepeler heb ik gemerkt.
tsja, als ik weer in nederland ben laat ik het allemaal langs me heen gaan.
laat ze maar jagen, raar doen etc, ik zal er niet van onder de indruk raken.
de nederlandse overheid zou al die verdiende belastingcenten eens moeten steken in een campagne die de absurditeit van det stoplichtsprinten, nog even ervoor duwen en achterlijk laat invoegen met remmen van de 10 achteropkomende auto’s aantoont.

wat ook goed werkt is camera’s die kentekens registreren boodschappen laten projecteren. in duitsland hebben ze bij wegwerkzaamheden borden die je kenteken laten zien en de snelheidsovertreding die je maakt. dan voel je je al lulliger als je dat ziet.
ik zou zeggen, breidt dat uit naar een systeem dat je openbaar te kakken zet (gebruik deze extreme gevallen zoals 160 op een openbare weg in de media, lokaal internet, tv etc) en mensen zullen zich kapot gaan schamen. privacy zal hier wel weer een probleem zijn.
@Lotte:
Dramatisch is nog heel zwak uitgedrukt. Ik krijg soms het idee alsof op zondag heel de Delta kliniek verlof heeft gekregen.

Paar maanden moest ik m`n broertje ophalen van de Now&Wow. Die staat al een tijdje naast metrostation Maashaven en als je de uitgang uitloopt kom je in principe inmiddellijk op een doorgaande weg.
Wat zag ik tot mijn verbazing, er vloog letterlijk een gozer door de lucht, kwam met een noodlanding 20 meter verderop terecht.
Ik ben dan geen CSI en ik heb geen idee hoe hard de auto reed die hem aanreed maar het was zeker geen 50km/u.
Dit tafereel zie ik binnenkort dus ook op de Coolsingel gebeuren. Niet 1 persoon maar meerdere mensen vliegen bij elk zebrapad een paar meter verder. (wel een grappig tafereel zegt de sadist in mij) :) ;)
@ robin,
mee eens. een invoegstrook en ritsstrook is ervoor bedoeld om mensen de ruimte te geven.
je hebt er altijd van die mafkezen bij die dande baan blokkeren vanaf het bordje ritsen na 300 meter… zeker een dominante vrouw thuis, denk ik dan.
Ik ben tegen SUVs, maar de andere topic, het wachten op rechtsrijden. Ik stoor me elke dag opnieuw aan eikels (die maar al te vaak in SUVs rijden) die het leuk vinden om links te rijden. Dat zijn altijd Belgen en Nederlanders (Nederlanders veruit het ergste). Dit is voor mij puur egoïsme. Hetzelfde verhaal merk ik wanneer ik traag rij, ik hou me dan zoals het moet (niemand weet dat blijkbaar) zo rechts als ik maar kan, dus 1ste vak. Dan nader ik een vrachtwagen, dus zet ik men pinker op om naar het 2de vak te gaan, natuurlijk weer zo’n egoist naast me die te lui is om even naar het verlaten 3de vak te gaan… dus ik moet remmen omdat iemand anders weer lui is (nuja, in mijn geval niet, ik zorg er wel voor dat een ander hoffelijk is). Punt is, het gaat niet om snelheid, het gaat om egoïsme. Mensen gaan bumperkleven omdat ze het kotsbeu zijn dat anderen steeds linkser rijden dan ze mogen, of gewoon te stom zijn. Anderen bezetten dan weer continu het 2de vak uit schrik dat ze niet van het 1ste naar het 2de vak kunnen wanneer ze een vrachtwagen tegenkomen.

Mijn top 3 van egoïsme in het verkeer is:
– te links rijden.
– niet van vak veranderen of inhouden om plaats te maken voor iemand rechts van je.
-je pinker niet gebruiken op rond punt.

Anywat, zelf probeer ik om niet te bumperkleven, maar wees maar zeker dat ik opgejaagd wordt als er weer een auto op het 3de rijdt met niemand op het 2de vak. Ook probeer ik zeer zuinig te rijden ondanks de hoge snelheid (zit onder 6liter dus lukt aardig) en als iemand dan 100 meter voor me tegen substantieel lagere snelheid van 2de naar 3de vak gaat, nader ik soms tot op korte afstand zonder bijbedoeningen, gewoon uit “fuel economy” – ik wil maar zeggen ga er niet altijd van uit dat iemand iets uit slechte wil doet.

Dat je dat bij een SUV wel doet kan ik begrijpen :-)
Ik ben zelf een flinke hardrijder (meestal 150+ op de snelweg met tussensprintjes tot 190+), navigatie met realtime flitsinformatie via GPRS/UMTS en een ingebouwde detector die ik soms met een verborgen schakelaartje aan zet voor het echte laagvliegen (staat meestal uit tegenwoordig)
Auto is een Volvo estate met zo’n 270PK.
Waarom? Omdat ik er van geniet, en ik bij elkaar iedere dag zo een halfuur tijd win.

Desondanks rij ik naar mijn indruk ‘netjes’ hard. Ik hou altijd minimaal 30 meter afstand, als ik kom aanstormen op een bezette linkerrijstrook ga ik bijtijds van het gas af en rem tot een niet-opdringerige afstand. Inhalen doe ik met maximaal zo’n 145 km/h, net als het passeren van invoegstroken.

Het gas gaat er pas weer op zodra de linksplakker zijn richtingaanwijzer naar rechts aan zet.

Ik hinder op deze manier niemand, men voelt zich niet opgejaagd, en men gaat écht wel weer terug naar de rechterrijstrook!

Wie zelf ook wel eens relaxt rijdt (zoals ik doe als ik niet in mijn opgefokte bak zit) weet dat bij 110km/h de tijd gewoon wat langzamer gaat, en ook het rijstrook-wisselen niet als een blits computerspelletje ervaren wordt door de ‘trage’ bestuurder.
Als de hardrijders dát eens zouden beseffen zou er van beide kanten heel wat minder ergernis zijn!
(nogmaals geplaatst, eerste poging verscheen niet op de site?)
Ik ben zelf een flinke hardrijder (meestal 150+ op de snelweg met tussensprintjes tot 190+), navigatie met realtime flitsinformatie via GPRS/UMTS en een ingebouwde detector die ik soms met een verborgen schakelaartje aan zet voor het echte laagvliegen (staat meestal uit tegenwoordig)
Auto is een Volvo estate met zo’n 270PK.
Waarom? Omdat ik er van geniet, en ik bij elkaar iedere dag zo een halfuur tijd win.

Desondanks rij ik naar mijn indruk ‘netjes’ hard. Ik hou altijd minimaal 30 meter afstand, als ik kom aanstormen op een bezette linkerrijstrook ga ik bijtijds van het gas af en rem tot een niet-opdringerige afstand. Inhalen doe ik met maximaal zo’n 145 km/h, net als het passeren van invoegstroken.

Het gas gaat er pas weer op zodra de linksplakker zijn richtingaanwijzer naar rechts aan zet.

Ik hinder op deze manier niemand, men voelt zich niet opgejaagd, en men gaat écht wel weer terug naar de rechterrijstrook!

Wie zelf ook wel eens relaxt rijdt (zoals ik doe als ik niet in mijn opgefokte bak zit) weet dat bij 110km/h de tijd gewoon wat langzamer gaat, en ook het rijstrook-wisselen niet als een blits computerspelletje ervaren wordt door de ‘trage’ bestuurder. Als de hardrijders dát eens zouden beseffen zou er over en weer heel wat minder ergernis zijn!
Gewoon de auto’s van mensen die gepakt worden voor dit soort onzedelijk rijgedrag (en dat zal vroeg of laat toch wel een keer gebeuren, al was het maar bij een flitser) verplicht uitrusten met een soort slimme tachograaf, die naast snelheid ook de afstand tot medeweggebruikers meet via radar, en de gps-coordinaten.

Die kun je geregeld uit laten lezen (bijvoorbeeld draadloos bij het tanken), gegarandeerde pakkans!
Ik volg grotendeels Peter in zijn reactie. Ik rij best behoorlijk vlot maar probeer tegelijk hoffelijk te zijn (rare combinatie, maar het lukt wel ;)).
Ik zal helemaal niet snel bumperkleven, aangezien ik dat zelf ook haat, maar zoals Peter al zei, als je continu tegen een slakkegang blijft linksrijden terwijl er rechts meer dan genoeg plaats is, dan ben je voor mij net zo een aso als die bumperklever die tegen 160km/h komt afgeraasd.
Ik vind het een heel logisch regel, het rechterbaanvak is voor wie normaal, kalm, rustig wil rijden, het linkerbaanvak is voor diegenen die vooruit willen. Afhankelijk van mijn stemming op dat moment kan ik me zowel links als rechts bevinden.
Noem het een cliché, maar het zijn meestal vrouwen die op het linkervak blijven hangen, zich schijnbaar onbewust van die regel (wss omdat ze daar ook het nut niet van inzien, dit zal een puur mannelijk testosteronverwante logica zijn :p).
Ik vind btw geen pinkers gebruiken het meest associale wat je kan doen, aangezien dat dit een elementaire vorm van beleefdheid en veiligheid is en je zo goed als geen energie kost^^, raar genoeg zie dat er steeds ik minder en minder mensen weet hebben van het bestaan van dat hendeltje…
Thom Holwerda
Lotte, helemaal met je eens. Mensen weten tegenwoordig gewoon niet meer wat civiel en netjes is. Ze denken dat de weg van hun is, dat iedereen maar op hun moeten letten, en wee als je in hun weg durft te gaan rijden. Ik hoop dan altijd dat zo’n idioot zijn auto (het maakt tegenwoordig echt niet meer uit of het een Cayenne of een Cuore is, je ziet het bij alle auto’s) om eem boom wikkelt – zonder iemand of zichzelf te verwonden natuurlijk, want dat zou wat erg ver gaan.

Een grote persoonlijke ergernis is mensen die dan tijden lang achter een vrachtwagen rijden, en die dan juist op het moment dat JIJ aan komt op de linkerbaan, vlak voor je, met een snelheid die 20km/u lager ligt, voor je duiken, zodat jij vol in de rem moet.

Fcuking irritant. Wacht dan even tot ik voorbij ben.
adrie bombarie
wat ik niet begrijp is dat als je in je spiegel hebt gekeken, en de linker baan is leeg. je voegt in op de linkerbaan en ziet dan vervolgens een gril in je spiegel. Hoe hard heeft die gozer dan wel niet gereden? 400?;-)

Ik heb ook een gigantische hekel aan bumperkleven bij iemand die zich niet aan de snelheid houdt. Het is uberhaupt niet erg netjes, maar ik krijg wel een beetje begrip bij die vervelende slaapkoppen, die op de autoweg inhalen met 100, als je 120 mag. of 70 rijden op de provinciale weg ed. het is toch een kleine moeite om even dat gas in te drukken om die vrachtwagen in te halen? het hoeft toch geen uur te duren?
En lotte, ik begrijp je frustratie. En ik zeg ook niet dat dit hier zo bij jou is gebeurt, maar ik maak ook mee dat mensen bij het spiegelen niet goed de snelheid van de achterop komende rijder(ster) inschatten. hierdoor schrikken ze als blijkt bij het invoegen dat die auto “ineens” heel wat dichterbij is dan gedacht. en zijn ze boos dat je zo hard aan komt zetten. Nou ja, kijk dan beter spiegel! bijvoorbeeld zoals je op de rijles geleerd krijgt, door 2x te kijken.

Het is toch een beetje leven, en laten leven in het verkeer.
De James Bond accesoires zijn nog niet door iedereen hier ontdekt? Paar kraaiepoten, slokje olie, steekvlammetje.. alles naar achter gericht heh!. [ik slaap nog even lekker verder]
@B64
Ik vind het schrikwekkend dat de moderne mens helemaal geen schrik meer heeft van Big Brother. Je moet is googlen op big brother 1984 george orwell.
Spijtig dat je de vrijheden die vorige generaties verworven hebben zomaar wil weggooien voor een theoretisch verhoogde veiligheid.
(wat in praktijk niet is volgens mij). Dit geldt voor mij voor alles in de maatschappij, zeker niet enkel mbt. verkeer.

Jij wil enkel degene die gepakt worden uitrusten met, maar je weet ook dat de overheid dan als volgende stap iedereen er mee uitrust. En dan weten ze lekker altijd waar je bent. Leuke situatie. Je moet als bvb. Belgische journalist dan maar is over foute informatie over de PS beschikken…
Het ergste is dat de staat er in geslaagd is om de mensen wijs te maken dat het voor hun eigen goed is. Net zoals die Patriot Act in de US. Gevaarlijk !
haha! mee eens! maar er zouden dan niet veel automobilisten meer overblijven ;) in duitsland valt het me ook op dat ze daar écht op het allerlaatste moment pas remmen.

Heel veel problemen heb ik niet met de klevers omdat ik in een redelijk grote auto rij en zelf niet direct gevaar loop… hoewel het toch jammer van de auto zou zijn. Vervelend is vooral de mentaliteit van de klevers zelf…

Een land met vooral grindpaden lijkt me verder nog best leuk! :P dan is er tenminste niet zo’n jeukend gevoel dat je overal harder kan… en een beetje door de bagger scheuren van tijd tot tijd is best leuk!
adrie bombarie
@ Alwood

inderdaad zijn grindpaden geen straf. heb een tijdje in Amerika gewerkt, scheuren met zo’n amerikaan op die paden was waanzinnig ;-)
@qwertyuiop: heb je kinderen op de achterbank zitten?
@peter
hangt er vanaf of je met hoge snelheid aankomt en remt of dat je het gas loslaat en uitrolt… het uitrollen en met lage snelheid dicht achterop iemand rijden is niet eens zo erg… het met hoge snelheid achterop komen en heel laat remmen is veel asocialer.
bij voldoende vooruitkijken hoef je maar heel weinig te remmen bij snelheden tot zo’n 120… zelfs in nederland. Al die onnodig linksplakker zijn hier zo voorspelbaar geworden…
@adrie bombarie: het is echt waar! En het rare was dat de Cayenne zo weinig geduld had dat hij ook binnen een milliseconde weer verdwenen was uit mijn achteruitkijkspiegel… Nergens meer te bekennen! Goddelijke interventie? ;-)
Lol @ [email protected], in wat voor een achtervolgingsauto dan?
@Alwood : ja t’is inderdaad dat meeste mensen wel doorhebben dat ik niet wil plakken – omdat ik idd. niet of weinig moet remmen. En als ze echt van slechte wil zijn en niet willen ga ik rechts voorbij, geen blabla… Mijn principe is

@Lotte mbt. qwerty
=> Hieruit maak ik op dat je denkt dat deze persoon gevaarlijk rijdt.
Ik ga dan ook veronderstellen dat je niet echt een veelrijder bent?

Kijk van mij mag je in woonzones , scholen, ….. flitsen wat je wilt, maar laat de mensen gerust op de snelwegen / verlaten autowegen met rust.

Ervaring in mijn omgeving mbt. autoongelukken is zeer duidelijk : alcohol & drugs zijn de killers.
Ik heb ook iets tegen bumperklevers.
Hetgeen mij het meeste frustreert in het verkeer, is dat ik altijd voeldoende afstand houd, alleen is er dan ALTIJD wel een aso die dus nog invoegt of zo… Dan hou ik weer netjes afstand, komt er weer zo’n e*kel tussen… Sorry mensen, maar ik heb gemerkt dat dat in nederland nog erger is als in België.
Ik rij soms ook wel eens hard, maar dan spreken we over nachtelijke condities, en ene haast lege autostrade. Dan durf ik ook bij hoge uitzondering doorduwen tot 180.
Maar ik ga nooit bumperkleven, omdat ik dat zelf helemaal niet leuk vind. Als ik zelf achter iemand vastzit die helemaal links 110-120 rijd (ik rij doorgaans 130 op de teller, wat 120 is GPS-snelheid), en er dan zo’n e*kel komt bumperkleven laat ik dat merken door ostentatief telkesn zachtjes mijn rem in te drukken.
En dat helpt! Zo heb ik eens iemand die bijna kon zien welke oorbellen mijn vriendin aanhad… gedurende 20 kilometer of zo moeten wijsmaken dat ie best niet al te dicht achter mij bleef hangen. Hij had het uiteindelijk wel door. Ik kreeg wel een dikke vinger van die kerel, maar hij was wel afstand gaan houden.

Zelfde geval ’s nachts (ik kwam van Nieuwpoort (belgische kust), ik zit zelf vast achter iemand, komt er zo’n l*l veel te hard aangereden, en zet zijn grootlicht op. Ik dacht, niet met mij! Zo belachelijk moet je echt niet doen.
Heb hem voorbijgelaten, en heb hem tot in Gent achtervolgd, met mijn grootlichten op!

Ik laat mensen altijd oversteken aan zebrapaden, ik geef netjes voorrang van rechts, maar als er iemand wat belachelijk komt doen, dan kan ik echt pisnijdig worden.
En dan laat ik dat merken.
Ik rijd in een 4×4, ik rijd flink door en wil nog weleens een linker knipperlicht gebruiken om notoire dromers met een afwijking naar links weer in de wakkere wereld te krijgen.

Maar bumberkleven heb ik een gruwelijke hekel aan, wanneer iemand het te gek maakt kan ‘ie een breaktest krijgen.

Wat ik echter niet snap, waarom is iemand in een SUV nu asocialer dan een willekeurige ander die door wil rijden? Het enige dat ik kan bedenken is dat het te maken heeft met Al Gore en z’n Bilderberg vriendjes. En de meute er maar in geloven en schaapachtig achteraan rennen. Hoe groter de leugen…. zei Hitler ooit.

;-)
@Nemus op zo’n forum kan je natuurlijk niet oordelen over de omstandigheden, en als je op dat moment niet naar rechts kon (wat bijna onmogelijk is gedurende 20 kilometer) ben je in je recht, ik vind dat je iemand mag aangeven dat je je stoort aan zen gedrag.
Als je wel naar rechts kon, maar dat gewoon uit zieligheid / jaloesie / …. niet hebt gedaan …

Waar ben je dan mee bezig ?
links is om in te halen, dus als je slakkegangetje wil rijden heb je op de linkerbaan niets te zoeken, onnodig links rijders zijn net zo irri als bumperklevers, allemaal jojo’s. Als je niet opschuift zal ook ik gaan kleven, aan de kant, ik geef je immers genoeg tijd voordat ik begin met kleven.
@ peter, ik zat vast op rechts. er zaten zo’n 3 auto’s rechts te rijden tegen 100-110, en één auto die die aan het inhalen was. Daar zat ik dus achter.
Ik kon dus niet naar rechts. Nadat die aso mij had ingehaald kon ik naar rechts ja, en ik weet dat mijn gedraag pestend was daarna. Maar ik kan er niet tegen dat iemand belachelijk tegen mij doet in het verkeer omdat ie er maar vanuit gaat dat iedereen braafjes voor hem opzij gaat, desnoods andere auto’s omver rijdend…

Als ik links rij, en er komt iemand snel aangereden ga ik altijd, indien ik de kans heb, zo snel mogelijk opzij. Soms geef ik zelfs gas bij, om sneller iemand in te halen, zodat ik rechts kan gana rijden. Maar als ik zelf vastzit, is het een ander verhaal. Hebben de mensen soms geen geduld meer? Je ziet toch, als je op iemand komt aanrijden die zelf vastzit achter iemand anders, dat die niets kan doen om je sneller door te laten. Moet je dan echt gana bumperkleven, of je grootlicht aanzetten?

Ik rij niet onnodig links, maar kan er niet tegen als mensen onnodig belachelijk doen tegen mij.
@Nemus dan heb je misschien gelijk – daar zou ik me ook aan opjagen -maar ik wil maar zeggen dat ik zelf soms mensen tegenkom die doodleuk in hun eentje op het 3de vak rijden en dat weigeren te verlaten. Dit zijn ofwel “sherif”s ofwel bejaarden die het gewoon niet doorhebben :-) en dan mag je wel is toeteren vind ik. Je kan tenslotte zelfs een boete krijgen voor onnodig links rijden. Maar bon, grootlicht opzetten is infantiel en zelfs gevaarlijk. Anderzijds moet je misschien niet kinderachtig doen omdat een ander dat doet. Wat natuurlijk makkelijker gezegd is dan gedaan in zo’n omstandigheden :-)

Punt blijft, ieder z’n snelheid, maar dat egoïsme moet eruit.
Lotte: nee ik heb geen kinderen op de achterbank. Hoezo?

Ik probeer juist aan te geven dat er ook hardrijders zijn die wel rekening houden met het overige verkeer!
De bekende grootlicht-middelvingers van geirriteerde medeweggebruikers krijg ik dan ook zelden te zien.

In de buurt van scholen, bij niet-gescheiden fietspaden, oversteekplaatsen en op straten met veel kruisingen mag er van mij geflitst worden zoveel de politie wil.

Op autosnelwegen acht ik een snelheidsverschil van 25km/h met het overige verkeer tijdens het inhalen zeer acceptabel (ik rij dan 145), reageren op plotselinge maneuvres is perfect mogelijk (het verschil is kleiner dan wanneer jij met 125km/h een vrachtwagen inhaalt die 85km/h rijdt!) en uit ervaring weet ik dat mensen nogal vaak onverwachte maneuvres uitvoeren, meestal zonder te kijken en/of richting aan te geven dan wel geen hogere snelheden verwachten.
Zelfde geldt bij invoegstroken, waar men nogal eens geneigd is met 85km/h plotseling vanaf de invoegstrook naar de linkerbaan(!) te schuiven om een eveneens invoegende vrachtwagen voorbij te ‘sprinten’. Daar wil ik niet met 170km/h op af denderen!

Kortom, bij een zware rechtervoet hoort ook een zwaardere verantwoordelijkheid. Als men die neemt, is er perfect met hoge snelheden te rijden op plekken waar dat kan.

Dat er wetgeving rond de maximumsnelheid is zie ik zelf als een nuttige richtlijn, maar ik ervaar dat niet als dwingend.
Ik zie persoonlijk geen enkel bezwaar in snelle tussensprints, dan wel laagvliegen op verlate stukken snelweg.
@ Peter: ik geef toe dat mijn grootlichten opzetten mss wat overdreven was. Maar ik wist niet hoe anders mijn ongenoegen te uiten.
Nu ik al heel wat meer meegemaakt heb, laat ik het allemaal wat meer over me heengaan.
Live and let live zeg ik dan.

Maar idd, ieder zijn eigen snelheid, behalve het egoïsme!
En als je het zelf goed doet, zorgen anderen er nog wel voor dat je het alsnog fout moet doen. Een voorbeeld.
Een Golf wil invoegen, ik geef ruimte en ga naar links. Golf voegt naast me in. Ik zie in de spiegel een TT aan komen blazen, dus ik geef gas tot 140 om de ingevoegde Golf te passeren en de TT ruim baan te geven. Prompt geeft de Golf ook gas. Ik moest remmen om achter de Golf naar de rechter baan te kunnen. De TT moest daardoor voor mij remmen. Het had zoveel netter gekund!
wel een heel eng idee trouwens Lotte! dat er een koos in je zit :o ;)
Ik kom niet vaak in het Westen van Nederland, wellicht komt het daardoor, maar de hier geschetste situatie ken ik in Nederland niet. Wellicht omdat ik oplet tijdens het rijden en niet naar de linkerstrook ga als daar een Porsche Cayenne aan komt boenderen. Waar ik woon, Ierland, is het verkeer vergeleken met Nederland een ramp. Probeer eens een week te werken in Dublin en met de auto naar je werk gaan. Iemand die daarna nog klaagt over het Nederlandse verkeer is of een sjagrijn of heeft (Wat Lotte zo mooi aanstipte) een ander perspektief.
Ik weet dat het fout is maar, ik weet ondertussen dat inhalen via de rechter strook tijdens drukte sneller is dan te wachten tot de linker baan gereed is om door te rijden.

Elke morgen weer hetzelfde verhaal, op de linker baan rijden 10 auto`s terwijl er rechts maar 2 in te halen zijn. (Traject Haarlem-Halfweg-Amsterdam)
Het is niet zo dat ik m`n auto er dan uiteindelijk echt tussen druk. Ik zoek gewoon naar een gat dat groot genoeg is om de auto achterop (linkerbaan) niet te laten remmen.

Vanochtend werd er dan naar me getoeterd omdat ik rechts inhaal, door iemand die al +/- 2 km op de linker baan reed zonder enige meter vooruit te komen t.o.v. de auto`s op de rechter baan.

En serieus, inhalen doe je ,zoals al gezegd is, met een snelheidsverschil van 10 of meer kilometers. Dat is mij tenminste geleerd door de rijschool.

Beetje sarcastisch:
De nederlandse wegen, teveel clowns, te weinig circussen?
westerstraat15
GEWELDIG!

Heb geen behoefte om me verder inhoudelijk met de materie te bemoeien, maar wat een feest zo’n stukje tekst! Chapeau
maar dan nu het geval, welke vind je persoonlijk erger, mensen die bumperen of mensen die langs links blijven rijden?

Wat was er eerder, de kip of het ei?




(voor de mensen die bij de hand willen gaan doen: “het ei, want bacteriën leggen ook eieren en die waren er eerder)
Excuses beste mensen ik doe niet aan bumperkleven….. simpelweg geen tijd om achter uw boodschappenkar te wachten. U ziet mij over de VIP baan voorbijzoeven.
Rij zelf met 2 4×4 wagens waarvan een klassieke heb onlangs zoals in bericht een beschreven iemand ingehaald , dus linker strook ver leeg achter me en had dus gelijk een idioot met een boodschappen autootje die pal op mn bumper ging zitten ( moet veel te hard hebben gereden) om wijzer te zijn en mn klassieker niet super snel is ga ik naar de rechterbaan alwaar melulskie zich er al tussen door probeert te wringen hierna de meeste idioote actie’s voor me gezien tot stilstaan aan toe op de snelweg en wat schetst mijn verbazing dit alles met een kind in de auto,
Heb een en ander inmiddels aan de politie doorgespeeld
Hardrijders, prima. Maar houdt gewoon even rekening met elkaar, dat maakt het verkeer echt stukken aangenamer. Bumperkleven daar in tegen kan ik echt niet waarderen, het risico van hardrijden neem je voor jezelf, het risico dat je niet op tijd van remmen voor je voorganger moet je niet voor hem nemen! Als je jezelf dood rijdt is het gewoon je eigen schuld, maar breng een ander niet in gevaar. Mensen zouden zich eens moeten verdiepen in de remafstand, ik durf te wedden dat minstens 90% niet beseft hoe lang deze is. Een normale reactietijd (0.5 sec) betekend bij 120 km/h dat je al 17 meter verder bent VOOR je uberhaubt beseft dat je moet remmen! Daarboven komt de tijd nog voor het bedienen van de rem, pak m beet 0.25 seconden, dan ben je al 25 meter verder voordat je begint met afremmen. In die tijd heb je je voorganger al goed geraakt. En daarbovenop komt nog eens de remweg, die al snel 65 meter is…
@qwertyuiop: keurige uitleg en mij zul je niet tegenkomen met krik en reserveband! ;-)
Om nog even bij vincent aan te sluiten zat gisteravond naar ik meen discovery te kijken daar lieten ze alle ontwikkelingen van veiligheid in onze heilige koeien zien , wat je bij de bijgeleverde beelden ook al aan het denken zet en waar uit bleek dat hoe je het wend of keert de mens het grootste gevaar blijft .
Mijn advies :Neem vincents rem verhaal goed in gedachten en laat al die dwazen gaan zover mogelijk
hehe…best herkenbare situaties hier weer. Ik rij tegenwoordig elke dag over de a12 van Den Haag naar Gouda. Het blijkt idd dat rechtsrijden vaak sneller is. Op links zijn ze allemaal zenuwachtig aan het drukken en remmen. Gewoon lachend rechts voorbij dan maar.

Verder zijn als het rustiger is, mensen die te lang links plakken(of midden) mateloos irritant. En ja, ik wil dan graag vlak achter op je bumper gaan zitten. Moet je maar op tijd naar rechts gaan. Rechts inhalen gebeurt ook steeds vaker. Als je deelneemt aan het verkeer doe dat dan op zn minst bewust…en niet bellend/lezend/slapend/anders. En nee, ik ben geen laagvlieger.

Maar een ander perspectief…in duitsland rijdt je links met iets van 180/190 ofzo (blijft een fabje) en dan als een bliksem zit er zo’n mercedes/audi achter je die er met 200+ langs wil. Dan denk je dat je doorrijdt, maar het kan altijd sneller. Gewoon omdat het leuk is…
qwertyuiop: kijk, als iedereen nou op die manier zou hardrijden dan zou er helemaal niets aan de hand zijn in NL en dan zou de flitsterreur ook veel minder zijn…

Ik rij zelf ook zo, hoewel ik het wegens puntenrijbewijs toch wat lager houd qua snelheden meestal :)
Hoewel ik mijzelf er ook wel eens schuldig aan maak, blijft het gedrag waar ik mijzelf ook aan kan ergeren. Als ik in de fout ga, heeft het vaak te maken met de drukte op de weg: je let op achter en voor en links en rechts …en opeens zit Lotte voor je ;)

Een paar weken geleden reed ik op de lege Duitse A1 met een legitieme snelheid van over de 200 kilometer, lichten aan, richting Oldenzaal. In de verte reed op de rechterbaan een caravan en daarachter een auto (later bleek met hollands kenteken). Knipper uit en de linkerbaan op. Toen ik de auto op een paar honderd meter genaderd was dook deze met een ongeveer 130 naar links. Gelukkig heeft een mijn auto goede remmen en is er niets gebeurd…..wel kreeg ik van die Lotte gevoelens toen ik twee lachende smoelwerken zag bij het passeren……even Cayennetje pesten. Hoe dom en onverantwoord kan je zijn.

Lotte…je ziet het overkomt niet alleen moeders maar ook van die verfoeide Cayenne rijders ;)
@peperbus: LOL! ;-)
ag,, als het kan dan trappen we dat pedaal eens lekker door de vloer!! eventjes als die roet eruit blazen. in de file met je jezelf gewoon rustig houden, want dan komt win je er tog niets mee.. je staat 100 meter verder weer vast en dan komt iedereen die je daarvoor hebt in gehaald je weer met een ochtend humeur voorbij…. maarehh, planken waar het kan!! 240 over de a7 kan veilig zijn, op een autoloze zondag om 3 uur ’s ochtends ;-).
waar ik me wel aan erger dat zijn van die mensen die 80 (!) (minder dan 100km/h) gaan rijden op de snelweg terwijl het meer dan 2 baans is. ze moeten gewoon een regel instellen van: niet minder dan 5 km/h onder de max snelh. zou ook files schelen!
duseeh,,, planken waar het kan!!!
‘Met het spiegelen zag ik een volledig lege rijstrook en dus ruim baan om in te halen. Vervolgens gaspedaal induwen, naar links, spiegelen en ineens wordt de achteruitkijkspiegel gevuld door een gigantische grille van een Cayenne.’

Lotte, wat mij opviel was de volgorde waarop jij invoegt! Als je altijd eerst naar links stuurt en dan pas spiegelt kan ik me voorstellen dat je last hebt van bumperklevers. Je hebt dan namelijk nog niet gekeken voordat je, je verplaatst naar de linker rijbaan. Eerst spiegelen en dan pas gaan inhalen is volgens mij de enige juiste volgorde.

Het slechte aan je column vind ik dat je naar aanleiding van een verhaal van een ander conclusies trekt. Volgens mij hoor je iets meer feitelijke kennis te hebben. Dit heeft bij jou dus alleen betrekking op de Cayenne-rijder.

Waar ik het mee eens ben is dat bumperkleven en aggressief rijgedrag niet goed te praten zijn en het ook totaal onverantwoord is. Ik zelf rijd heel veel voor m’n werk. Dat brengt mij regelmatig in onze buurlanden. Wat mij daar opvalt is dat mensen elkaar veel meer ruimte gunnen dan bij ons in Nederland. Waarom? Ik heb geen idee. Misschien is dat een leuke vervolgcolumn!

Waar ik het niet mee eens ben is dat met hoge snelheid rijden per definitie gevaarlijk is. Een gevleugelde uitspraak is: Speed doesn’t kill, bad drivers do! Met deze uitspraak ben ik het ten zeerste eens. 99% van alle ongevallen worden veroorzaakt door menselijke fouten. Het is dus zaak mensen beter op te leiden.
@ Lotte

leuk… vooral dat je niet veralgemeent… niet iedereen die hard rijdt doet dat op een onverantwoorde, criminele manier… mss moeten we maar es een campagne opstarten met de slogan

‘hard rijden kan ook met verstand!’
of ook
‘wij, hard rijders, hebben ook een hekel aan jullie, bumperklevers en wegcriminele’
@Suspic1ous:
Met het spiegelen zag ik een volledig lege rijstrook en dus ruim baan om in te halen. Vervolgens gaspedaal induwen, naar links, spiegelen en ineens wordt de achteruitkijkspiegel gevuld door een gigantische grille van een Cayenne.

Dus ik kan en mag op basis van een verhaal geen EIGEN conclusie trekken? Apart…
Leuke column, ik vraag me wel eens af of van die asociale weggebruikers zichzelf nooit schamen.

Ik heb het meerdere keren gezien dat ze zitten te bumperkleven en volgas voorbij gaan aan een auto zodra die weer naar rechts gaat. Als ik die auto dan vervolgens zelf inhaal zit er een onzeker meisje achter het stuur met een ontzettend jong uiterlijk dat mij het idee geeft dat ze nooit langer dan een half jaar d’r rijbewijs kan hebben.

Stoer hoor, een beginnend en onzeker bestuurdertje pesten.
@ Lotte

ik zal het even toelichten. Dat is wel zo handig.

Je mag wel een conclusie trekken op basis van iets dat je gehoord hebt. De conclusie op zichzelf heeft dan alleen weinig waarde omdat deze op geen enkele gegronde wijzen gefundeerd is. Het verhaal is namelijk gefundeerd op een secundaire bron. Deze bron beleeft ervaringen anders dan jij, omdat de mentale constructen die jij hebt en die jou bron heeft heel anders zijn. Iedereen beleefd een gebeurtenis dus anders. Je kent vast wel het spelletje dat je begint met een zin te vertellen in iemands oor en die gaat dan rond in een kringetje. Uiteindelijk is het verhaal altijd heel anders.

Voor de rest schrijf je hartstikke leuk colums hoor! Alleen, als communicatie en taaldeskundige in opleiding valt mij gewoon wel eens het één en ander op.
@ J
Goede reacite. Toch denk ik niet dat ze zich schamen. Regelmatig met mensen mee gereden die bumperkleefden (dan ben je niet blij als ik naast je zit overigens;) ) maar alles op de weg is fout behalve hun zelf. De auto voor ze gaat niet op tijd naar rechts (terwijl er nog een auto naast zit, maar dat maakt niet uit) het gaat niet snel genoeg (tsja de maximumsnelheid moet je tijdens de spits op de A13 in Rotterdam tenminste met 50 km per uur overschrijden) en als iemand ze afsnijdt (wat ze zelf continu doen) zijn er niet genoeg scheldwoorden om ze mee uit te schelden… Kortom: Ze hebben het denk ik zelf niet eens door dat ze het doen, en ze hebben ook niet door dat ze NOOIT op tijd kunnen stoppen als er wat gebeurt. Bumperklevers op dit forum, hoe komt dit? Ik wil het ook wel eens uit jullie oogpunt zie, misschien dat ik dan bedgrijp waarom je jezelf en anderen onnodig in gevaar brengt zonder dat er ook maar een seconde tijdswinst mee te behalen valt, eerder tijdsverlies want voor een bumperklever remt de gemiddelde Nederlander enkel maar af.
@Suspic1ous: maar ben ik dan voor jou ook niet een secundaire bron? Of betergezegd, een tertiaire bron? Feit is nl. dat ik de heer in kwestie wel ken! En daarmee ook zijn rijgedrag. Toch vind ik het redelijk vergezocht om alle verwikkelingen, verbanden en situaties in deze column te stoppen om de lezer een compleet beeld voor te schotelen… dat gaat te ver. En wat betreft feitelijke kennis over een Cayenne-rijder… die heb ik toch eigenlijk ook niet?

Je bent dus een taaldeskundige zonder agGressief rijgedrag? He bah, heel flauw van mij! In ieder geval dank voor je toelichting. Het levert een leuke discussie op die jammergenoeg niet on topic is. ;-)
Ik bumperkleef niet, rijdt in NL niet te snel en heb wel een Cayenne, dus ben ik dan ook asociaal? Ik ga netjes aan de kant als iemand aan komt stuiven, wordt ik niet opgejaagd en de ander niet gefrustreerd. Voor de filerijders die graag links blijven, blijft alsjeblieft links, rechts rijdt heerlijk soepel, vrachtwagenchauffeurs bedankt!

Lotte schrijft dat het een Cayenne was die haar van de weg probeert te duwen, maar aantal mensen op het forum begint weer gelijk mensen met een SUV af te kraken. Lotte schrijft dat als je een Cayenne (SUV) rijdt een “verlengde peniskoker” hebt, wat dat dan ook mag zijn. Zijn dan de mensen die klagen op de SUV bezitter mensen met penisnijd of zo, wat een jammere woordspeling zeg…

Aan de typische Nederlanders, mag ik van mijn zuurverdiende centjes svp de auto kopen die ik zelf wil zonder daarvoor veroordeeld te worden.

Tip voor de mensen die graag bumperklevers remlichten laten zien of express blocken, wie is er nu asocialer…

Groet,
PB
@PB Ik vind de Cayenne een speciaal geval omdat er niet zomaar een alternatief voor is. Maar ik zou nu is oprecht willen weten waarom je die wagen hebt gekocht ?
Want ik kan dat echt niet begrijpen. En kom nu niet af met “dan zit ik hoger” want das stom en egoïstisch. Opnieuw Cayenne is speciaal geval, omdat het beetje uberwagen is.

Maar als je kijkt naar een X5 vs. BMW 5 x touring , X3 vs. 3 X touring, Mercedes M vs E 4matic enz……

Zijn de SUVs telkens op elk mogelijk vlak slechter dan hun break tegenhanger.

Als cayenne kan je dan zeggen dat je geen echt Porsche alternatief hebt – maar dan kan je je terecht afvragen denk ik waarom een Cayenne koper een porsche zou willen. Ik bedoel daarmee dat hoe goed zo’n Cayenne ook is (en dat is ie ), je kan de wetten van de fysica niet bedriegen, waardoor je altijd betere “normale” wagens zal vinden. Maw, sportiviteit kan onmogelijk een prioriteit zijn voor een Cayenne koper zijn. Voor het logo ? de standing ?

Ik ga er niet om liegen, ben zeer anti SUV, maar leg me dan uit wat je motivatie is…

Google kan je honderden redenen geven waarom zovelen tegen SUVs zijn (ecologie, veiligheid, belemmering zicht…) maar ik wil nu is weten waarom jij ervoor koos?
@PB maak alsjeblieft niet de fout van te veronderstellen dat antisuvers jaloers zijn want dat is echt niet (in mijn geval).
Peter je gaat een beetje off-topic, het had ook een Audi A8, een Ferrari of een Golf GTI kunnen zijn die de hoedenplank van Lotte deed schudden. Dit ( http://www.autoblog.nl/archive/2006/08/04/suvs-zijn-zielig) is de uitgesproken plaats voor “SUV bashing”.

Sorry autoblogger maar dit is weer zo duidelijk de opmaat naar de zoveelste aanval op het karakter/integriteit enz van de SUV eigenaar….kan je maar beter lekker compact in één column houden :)
@Pepebus – ik geef gewoon een reply aan PB, denk niet dat dit offtopic is.

Het SUV topic is nu eenmaal actueel.

luchtvervuiling en smelten ijskappen zal je wel ontkennen dankzij de BS wetenschappers van je held George Bush, maar de olie is zeer snel op aan het raken en is niet zomaar vervangbaar (wordt namelijk niet enkel in autos gebruikt)

En ja we vervuilen allemaal en ja een normale porsche vervuilt ook meer dan een andere, maar die zie je niet zo massaal rondrijden en die is tenminste goed in iets…

Ik zie in die andere thread trouwens dat je behoorlijk laag durft vallen in je replies… dus geen interesse
“Ik zie in die andere thread trouwens dat je behoorlijk laag durft vallen in je replies… dus geen interesse”

Dat vind ik fijn om te horen!
ik vind het ook laaiend irritant als mensen je geen tijd geven om naar rechts te gaan of mensen die gaan toeteren als je de maximunsnelheid rijdt wordt er kneiter van wat denken die mensen wel…….?
@Peperbus: right you are! tnx
@PB

status, wat anders?!?!?! snugger lijk je in ieder geval niet met je anti-suv houding. noem A…U…..B….. een auto boven de 50.000 euro die men koopt vanwege het uiterlijk, rijeigenschappen en de milieubewuste eigenschappen zoals weinig verbruik bla bla bla

man, dat gezeik ook altijd over de SUV’s. buiten de Q7 vind ik de meesten erug geslaagd!
@ [email protected]: het wat jij noemt “flik-dit-bij-mij-en-je-vergeet-waar-je-naartoe-moet-want-je-wordt-achtervolgt-door-een-gestoorde-Surinamer-tot-op-je-plaats-van-bestemming-gedrag” kan wel eens gevolgd worde door “kijk-ik-durf-wel-te-stoppen-en spuit-je-bek-vol-pepperspray-gedrag”…


Wanna try??
@ Lotte,

Je hebt gelijk. We gaan weer terug on-topic.

Zelf trap ik ook altijd stevig door. Snelheden van 200km/h zijn voor mij niet vreemd. Ik zal echt nooit iemand van de rijbaan afduwen en in de spits doe ik dit ook niet omdat ik weet dat ik daar niets mee opschiet. ’s Nachts vind ik het echter een ander verhaal. Ik houd in de regel een metertje of 50 afstand. Het enige hinderlijke in Nederland is dan alleen dat iemand zijn auto in die ruimte gaat proppen waardoor je afstand tot je voorganger drastisch verkleind wordt. Het enige juiste om dan te doen is gewoon lekker van het gas af gaan en opnieuw ruimte creeeren.

Wat te doen als iemand bumperkleeft? Nooit vol op je rem gaan staan dames en heren! Dat vind ik zo dom! Als er dan een ongeluk gebeurd, vind ik je net zo schuldig als de bumperklever. Rijdt gewoon rustig door en als je klaar bent met inhalen ga je gewoon naar rechts. Bedenk: Die eikel kom je toch nooit meer tegen, dus laat het lekker gaan. Je hoeft jezelf niet zo nodig te bewijzen, toch?
Mooie collum!!
Ik heb zelf nu een maand of 2 bijna 3 mijn rijbewijs. Zelf vind ik het nog wel eens moeilijk om de afstand in te schatten. Vooral in het donker. Dat is denk ik ook en kwestie van leren. Maar auto rijden vind ik echt gaaf!!

Gisteren reed ik in het donker zit er zo’n eikel achter mij met groot licht aan. Wat mijn vriend dan altijd doet is mist lichten aan zetten. Dat helpt ook!
Zijn ze zo genezen.
Ook met tegen moet komend groot licht verkeer, ook groot licht aan zetten. zijn ze ook zo genezen.

laura
@Laura

Nog maar net een rijbewijs en direkt aggressie? Als er iemand achter me rijdt met groot licht, zal ik die dat ook aangeven met mistlichten. Maar groot licht aan zetten om verkeer in andere richting te “plagen” zou ik nogal onverantwoordelijk noemen. Je geeft zelf te kennen dat je je wagen nog niet helemaal beheerst, hou er dan ook rekening mee dat mensen soms per ongeluk een foute schakelaar indrukken. Ik vind mezelf een goede chauffeur, maar maak zelf ook nog fouten ( blinde hoek toestanden bvb.) en ik durf zeggen dat ik gemiddeld per dag een 5 tal ongelukken vermijdt door men voorang van rechts op te geven voor weer iemand die me niet gezien heeft of de voorrang van rechts regel niet kent… Hoe langer je rijdt hoe meer je zal merken dat er veel slechte / onzekere chauffeurs zijn en het enige dat je er tegen kan doen is defensief rijden en goede voorbeeld geven (zonder sherifje te spelen of traag te rijden :-) )
Wellicht knippert het achteropkomende verkeer wel om er zeker van te zijn dat de auto voor hen niet opeens naar de linkerbaan komt.
Eigenlijk wel aardig van die mensen want zo voorkomen ze zowel bij zichzelf als bij de ander een enorme schrikreactie.
Ofwel: “knipperen verhoogt de verkeersveiligheid”
Ik snap niet dat je die Cayenne niet aan zag komen? Als ik zo kijk.. 2x spiegelen en geen grote SUV zien? Lijkt mij meer jouw fout..
@Suspic1ous: niets op aan te merken! ;-)

@MrSelected: oh lijkt dat zo? Ik heb een keer in een Touareg W12 gezeten en die was bijna zo snel als het licht… Dat kan ook gelden voor deze Cayenne.
@Laura, het helpt meestal beter om even een signaal te geven met je groot licht, het aan laten staan is gevaarlijk, omdat je dan beiden minder kunt zien.
Sorry, ik blijf hangen in de perverse Lotte met Martelwerktuigen-fantasie-gebeuren..

Je m’excuse.
Zoals altijd een leuke column

Ikzelf hou ook van doorrijden, maar als de volgende situatie zich voordoet:

“Met het spiegelen zag ik een volledig lege rijstrook en dus ruim baan om in te halen. Vervolgens gaspedaal induwen, naar links, spiegelen en ineens wordt de achteruitkijkspiegel gevuld door een gigantische grille van een Cayenne.”

Door één van de medeweggebruikers dan laat ik wel ruimte zodat die persoon kan leven. Vraag me dan vervolgens niet wat ik over die persoon denk….

Ik denk dan maar zo; Ach ja, niet iedereen is zo hoogbegaafd in het verkeer zoals ik…. ;)
@H.J. Vaesen: … en ik maar wachten tot die opmerking zou komen ;)

@Rick II (waar is Rick I gebleven?): die is uit de categorie: was ik maar niet zo knap, dan was ik wel rijk geweest ;)
Wij truckers hebben er lol aan om de linker rijbaan te versperren. Helemal als er een auto aan komt met toeters en bellen op hoge snelheid, kunnen ze lekker de remmen uit proberen. Knipperen met groot licht is voor truckers overigens een teken van “ga je gang, schuif maar een strookje op” Een keer in Duitsland gezien, een auto die over de vluchtstrook ging inhalen, omdat 2 trucks de beide rijstroken(naast elkaar) gebruikten. Gevolg : de auto reed met hoge snelheid achter op een auto van wegwerkers. Een hele familie van 5 personen op slag dood.Zo zie je maar, haastige spoed is zelden goed. Mensen, bewaar uw rust en beheersing, en ga 10 minuten eerder van huis.
Oke ray met je eens ik ben ook een trucker en die assoos willen maar niet leren ook niet als er een file staat en maar foeteren als ze er niet langs kunnen .
Zelf rij ik zo’n 3000 km per week en als ik naar huis rij , in mijn eigen auto rij ik rustig , deels omdat ik moe ben maar zeker omdat ik voorbeelden genoeg zie hou het niet moet of beter kan .
Ik ben ook vaak genoeg geflist maar ja daar doe je niks tegen alleen maar je snelheid aanpassen en je niet ergeren daar wordt je niet oud van .
Waar ik me wel aan erger is het er net tussen kruipen zodat ik harder moet remmen met zo’n 30 ton ladingachter in luek als het een beetje glad is !
Ga eerder van huis en rij voorzichtig wij betalen ook belasting om het een of ander
Iets-te-ver-gevorderde schiziofrenie tengevolge van overdadig druggebruik, narcisme en afgewerkt met een busseltje cynisme en onmetelijk grote mensenhaat. Combineer het met een apparaat dat onverntwoord hoge snelheden haalt, een redelijk talent tot sturen en het feit dat je datzelfde tussen hordes van die ene soort moet jagen die je net zo hard haat en…. En toen kwam er psychiatrie. ‘T was nodig ook.


@ Vincentvld : is dat een antwoord op je vraag?
ergens moet je nog het woordje ‘apparaat’ nog eens tussen een zin plakken in bovenstaande reactie…
Iedereen kan zeggen wat ie wil, maar het gaat maar om 1 ding:

Alle mensen in de hele wereld moeten respect tonen voor elkaar!

Ik irriteer me werkelijk ZIEK aan al die hufters in het verkeer, die dus geen respect tonen en vooral (waar het uiteindelijk om draait) geduld voor andere weggebruikers. Het gaat vaak om minuutjes die je wint, terwijl het bij mij en misschien wel bij de vrouw die dit artikel schreef, voor de rest van je leven knaagt.
@ Sven

Iets irriteert je, of je ergert je ergens aan. Je kunt je niet ergens aan irriteren…
Afgezien van dat ben ik het met je eens dat een beetje hoffelijkheid en geduld in het verkeer de situatie er een stuk plezieriger op maken.
Korte analyse:
Deze heer (die geen heer is) wordt niet gehinderd door enige vorm van invoelendheid met anderen. Hij is dus een klassieke egocentrist. Daarnaast is ie nog eens zo inconsequent als een op hol geslagen verkeerslicht, want tijdens het hardlopen scheldt ie op mensen als hijzelf…
Kortom: gefrustreerd, kortzichtig en dom.

@ Lotte
Alleen de afsluiting van je column vond ik niet sterk:
“mogen van mij rechtstreeks naar de door flitspalen verlichte hel. Daar wacht ik ze op met een krik en reserveband die het daglicht niet meer zullen zien!”

In een column ben je natuurlijk scherp, zoek je grenzen op etc., maar verwensingen naar de hel zijn een flitspaal te ver wat mij betreft. En die laatste zin snap ik sowieso niet…
@SugarFree: zal ik ‘m aanpassen? ;) Het is ironisch bedoeld SF… Leer mij nou eens niet letterlijk te nemen… ;)
@ Lotte
Je ironie waardeer ik! Een column zonder satire/ironie/sarcasme is al gauw niet lezenswaardig, want niet prikkelend genoeg.
Maar goed, ieder heeft zo z’n eigen principes, en die hoeven en kunnen nooit voor iedereen hetzelfde zijn, laten we het daar maar op houden ;)
“Waar ik het mee eens ben is dat bumperkleven en aggressief rijgedrag niet goed te praten zijn en het ook totaal onverantwoord is. Ik zelf rijd heel veel voor m’n werk. Dat brengt mij regelmatig in onze buurlanden. Wat mij daar opvalt is dat mensen elkaar veel meer ruimte gunnen dan bij ons in Nederland. Waarom? Ik heb geen idee. Misschien is dat een leuke vervolgcolumn!”

Mss. is NL te vol en de mentaliteit der NL´- ers niet echt sociaal meer…..?

“Waar ik het niet mee eens ben is dat met hoge snelheid rijden per definitie gevaarlijk is. Een gevleugelde uitspraak is: Speed doesn’t kill, bad drivers do! Met deze uitspraak ben ik het ten zeerste eens”

Kan ik alleen maar beamen. Snelheid is een relatief begrip. Voor sommigen is 100 km/h echt al een veels te hoge snelheid…………..
@ Turbopaultje
Precies, NL is te vol. We gunnen elkaar letterlijk geen ruimte meer.
Kwam kort geleden terug van vakantie in Canada. Zelfs in de grote steden (die inderdaad groter zijn dan hier) is men veel vriendelijker. Men schiet niet direct op de linkse baan, propt niet elk gaat vol met egoïsme en is beleefd(er).

Tsja, toch moeten we het hier met elkaar zien te doen. Zeuren over de mentaliteit helpt niet. Maar ruimte voor verbetering is er zeker!
Als je last hebt van bumperklevers rijdt je te lang links…
Quote cor Dedecker
Waar ik me wel aan erger is het er net tussen kruipen zodat ik harder moet remmen met zo’n 30 ton ladingachter in luek als het een beetje glad is !
Als ze er maar net tussen kunnen houdt jij te weinig afstand !
@Azerty: Als je voet een blok beton is, zal dat ongetwijfeld ook voor je hoofd zitten…
“Met het spiegelen zag ik een volledig lege rijstrook en dus ruim baan om in te halen. Vervolgens gaspedaal induwen, naar links, spiegelen en ineens wordt de achteruitkijkspiegel gevuld door een gigantische grille van een Cayenne.”

Ben je dan niet te traag… hij kwam heus niet uit de lucht vallen. 2 keer kijken kan je inschatten hoe hard iemand rijdt.
@J.: Neehee! Ik reed 130… Lijkt me een prima snelheid om in te halen. Zoals ik hiervoor zei, sommige auto’s (Touareg W12) trekken (bijv. vanaf een invoegstrook) ineens ontzettend snel op.
Wat een bullshitreacties. Azerty heeft nog nooit meegemaakt dat mensen direct komen kleven terwijl je met 140 ofzo zit in te halen? …

En niet alleen een Touareg trekt zo snel op. Heb ook erg leuke dingen met Maserati’s gezien op de weg :P En zo zijn er zat meer auto’s die snel optrekken inderdaad. Als zo’n Cayenne met 250 komt aanscheuren dan zit hij inderdaad zo in je spiegel…
@ Lotte “…. ik reed 130. Lijkt me een prima snelheid om in te halen. ”

Mag ik hier stellen dat ik dit hier een echt vrij onnozele inschatting/stelling vind.

Volgens mij, kan me hier vergissen…., hoor je een inhaalmanouvre snel en veilig uit te voeren. Een snelheidsverschil van 5- 10 km/h is dan meestal echt te weinig. Ga je dan ook met 90 km/h een vrachtauto inhalen op de een 2 -baans weg buiten de bebouwde kom die een straffe 80 op zijn meter heeft staan ?

Geen wonder dat er continu allerhande auto´s ineens opduiken in spiegel. En ja, een SUV, die kan je dan echt niet meer overzien……
@Turbopaultje: Nee dat mag je niet. Had ik er dan bij moeten zetten dat de voorliggende auto +/- 110 reed? Sjongejonge…

Continue allerhande auto’s? Even tellen… het was er één.
Wat een gezeik allemaal over medeautomobilisten. In Nederland mag men wel eens stoppen met dat geslenter op de weg. Dus gewoon optrekken bij een groen stoplicht, bij het inhalen en bij het invoegen op de snelweg e.d.

Ik rijd nog steeds regelmatig 200(+) (’s nachts en ook wel overdag buiten de Randstad), maar probeer desondanks wel rekening te houden met mijn medeweggebruikers. Reken er gewoon op dat ze jou niet zien, maar kijk wat zij doen!

Het enige dat ik echt niet uit kan staan van medeweggebruikers is dat zogenaamde “goedbedoelde” corrigerende weggedrag! Ik krijg dan echt de neiging om ze van de weg af te schoppen. Als ik gecorrigeerd wil worden, dan doet de politie het maar!

Verder gewoon rustig aan als het (erg) druk is en de rest er ook niet voorbij kan, voetgangers over laten steken bij de zebra, fietsers in het oog houden, oppassen met snelheid in drukke en/of onoverzichtelijke gebieden en verder lekker drukken en bumperkleven bij mensen die wel een kwartier de tijd hebben om ruimte te maken voor een ander! Verder moet er met name op zaterdag rekeningrijden in heel Nederland worden ingevoerd, zitten er tenminste mensen in de auto die niet anders kunnen!
@ Lotte: Er blijft bij mij toch een gevoel hangen dat onkunde en onbegrip deze frustatietekst als oorzaak hebben…………. ?

BTW: SUV vind ik ook een nare epidemie, die dringend om zeep geholpen moet worden. En daarmee de dragers van deze epidemie……
“onkunde en onbegrip deze frustatietekst als oorzaak hebben…………. ?”

Volgens mij is dit ook van toepassing op jouw teksten :)
@PPB ……………………. pfffffffff.
Nou nou, wie is hier nu gefrustreerd?

Ik kan me wel verplaatsen in A. Je wordt in dit baggerland gek van al die sukkelaars die elkaar zo nodig met een snelheidsverschil van amper 3 kilometer in moeten gaan halen. Opzouten naar die rechterbaan, dan blijf je maar lekker 80 achter een vrachtwagen hangen.

160 op een provinciale weg is 9 van de 10 best haalbaar, als de weg maar leeg is. We hebben ook tweebaanswegen waar je 100 mag en daar gaat de NL-er 60 rijden. Daar wordt je pas kotsmisselijk van. En dan halen ze het ook nog in hun hoofd om te gaan seinen als je inhaalt! Ik heb het een tijdje geprobeerd om dan maar vol in de ankers te kruipen, maar daar ben ik mee gestopt. Ze zijn toch te stom om te snappen wat je bedoelt.

Al die sukkelaars die niet weten dat een gaspedaal rechts zit, en dat als er 100 langs de weg staat dat je dan ook harder dan 60 mag, die mogen van mij rechtstreeks naar de geraniums om er lekker achter te kruipen en er nooit meer achter vandaan te komen!

Ik stel voor dat we de evolutietheorie (waar ik overigens zelf geen bal, maar dan ook geen bal van geloof) nu eens echt gaan volgen. Spee ontslag geven, de politie boeven gaan laten vangen, ABS, airbags, kreukelzones, ESP, DTC, en weet ik veel wat voor afko’s allemaal in de prullenbak dumpen met de gordels er bij. Moet je eens opletten. Ik geef het drie jaar, dan zijn alle slechte automobilisten uitgeroeid (natuurlijke selectie :D) en kunnen wij weer lekker doorrijden!

Als jij zo nodig met je koter op stap moet, neem dan een kinderwagen ofzo! Veel veiliger. Het wordt weer tijd dat de NL-se weg het domein wordt van echte mannen met snelle auto’s en we van het bejaardengedrag van de afgelopen jaren afkomen :(

Ik schaam me wat betreft het zielige beleid over het verkeer echt om NL-er te zijn. In het buitenland lachen ze je overal uit als je verteld dat je dagelijks in NL op de weg zit. In Duitsland zien ze je als het “Gelbe Gefahr”, in Oostenrijk tappen ze moppen over ons (Wat krijg je als in je NL drie keer bent gezakt voor je rijbewijs? Gele kentekenplaten). De KLPD staat terecht bekend als de grootste zeikerds ter wereld, en dan vragen mijn buitenlandse vrienden over de hele wereld zich af waarom we ons in de vrede zo druk maken over 2 kilometer te hard, maar we staan ondertussen bekend als het “Columbia van Europa”, het criminelenparadijs en de grootste producent van XTC ter wereld. Hoe meer buitenlandse vrienden je hebt waar je echt eerlijk mee durft te praten, des te belachelijker ga je NL vinden.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).