Column nu: “When in Rome, do as the Romans do”

Auteur: , 38 Reacties

Als brave toerist pas ik mij altijd aan aan de plaatselijke gebruiken. Is het gewoonte om dagelijks uitgebreid te lunchen met antipasti, primi, secondi, een flesje wijn, toetje en koffie? Dan doe ik daar netjes aan mee. 's Avonds nog een keer dunnetjes over doen maar dan twee flesjes wijn? Geen probleem, ik hou wel van het goede leven. Die paar extra pondjes zijn een probleem voor later.

In het verkeer werkt het net zo, je kunt je maar beter aanpassen aan de plaatselijke gebruiken dan je ertegen verzetten ook al voelen ze in beginsel wat onwennig aan.

We zijn net terug van vakantie in Italië. Het was voor mij de eerste keer dat ik daar was, en we waren met de auto. Er is immers niks comfortabeler dan in je eigen auto rondtoeren in plaats van zo’n huur koekblikje. Vooropgesteld dat je een comfortabele auto hebt natuurlijk.

Ik was wel een beetje bezorgd over de Italianen en hun vermeende beruchte rijgedrag, maar dat viel me eigenlijk nog het meeste mee. Niks schokkends, en niet heel veel anders dan wat je in Spanje of Frankrijk tegenkomt. Toegegeven, richting aangeven is volkomen facultatief en als je op de snelweg niet snel genoeg opzij gaat voor een snelle jongen dan vallen groot-licht flitsen en het betere bumperkleven je onmiddellijk ten deel. Maar niks om je echt druk om te maken.

Hoewel. Na een boel groot licht ging ik mij toch afvragen hoe hard die snelheidslimiet van 130 Km/h daar is. En als je bij 180 km/h nog steeds regelmatig ingehaald wordt door ijverige dieselaars op de nagenoeg lege Autostrada gaat het toch kriebelen kan ik je vertellen.

Duitstand is officieel het enige Europese land met snelwegen zonder snelheidslimiet. Maar in de praktijk is het daar ofwel te druk, of er zijn wegwerkzaamheden, of er is toch een snelheidslimiet van kracht. Voor de echte Freie Fahrt ben je in Italië beter af lijkt het wel. Want zowel doordeweeks als in het weekeinde zijn de tolwegen daar behoorlijk leeg. Om niet al te veel op te vallen moet je dus wel minimaal 160 rijden. Dat schijnt overigens nog veiliger te zijn ook, maar dit terzijde.

Met parkeren net zo. Toen ik het hotel in de Italiaanse badplaats belde voor de reservering van onze kamer vroeg ik nog uitdrukkelijk of ik niet ook een parkeerplek moest reserveren. “Nessun problema”, want er was parkeergelegenheid bij het hotel, èn er was bovendien een overdekte parkeerplaats. Bij aankomst bleek de parkeergelegenheid bij het hotel te bestaan uit parkeerplaatsen op straat en de overdekte parkeerplaats was gewoon de parkeergarage uit het dorp. Omdat we op zaterdag aankwamen en half Italië ook naar het strand wilde was er werkelijk geen parkeerplek te vinden in de nabije omgeving. Na wat bedenkelijk te kijken stelde de hotelmanager voor om de auto op de hoek, recht onder het “verboden te parkeren” bord neer te zetten, want maandag ging de politie pas weer bekeuren. En wie dan leeft wie dan zorgt.

Terug in Nederland is alles weer tot in de puntjes verzorgd. Netjes geflitst bij 125 km/h, traject controle die me scherp in de gaten houdt en netjes de parkeerschijf installeren bij de supermarkt.

Het is natuurlijk fijn dat zaken goed geregeld worden, maar die chaotische manier werkt ook en heeft ook zo zijn charme. Je moet enige schroom overwinnen om je richting niet meer aan te geven en je medeweggebruikers van de weg drukken als ze niet snel genoeg (namelijk onmiddellijk) opzij gaan maar dan kun je wel lekker doorrijden.

Desalniettemin denk ik dat er hier in ons veilige en verzorgde landje waar een authentieke weg-ridder over uw en mijn veiligheid waakt veel minder slachtoffers in het verkeer vallen dan in Italië, en dat is natuurlijk goed, maar aanzienlijk minder leuk.

[ gepubliceerd op nu.nl, 19 september 2007 ]



38 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Wellicht moeten we schurk Spee dan eens naar Italië exporteren? Hij blij, wij blij..
@Sacha: erg grappig… ik was met een tekst met een vergelijkbare strekking bezig na mijn vakantie in Italië. Ik moet er wel bij zeggen dat ik van agressie in het verkeer weinig heb gemerkt (geen afsnijden, geen gebaren en geen getoeter) alleen het flitsen met grootlicht af en toe. De houding van de italianen spreekt me erg aan: “Regel zijn meer richtlijnen en daar kan je wel van afwijken, maar je moet elkaar niet in gevaar brengen en indien nodig help je elkaar een beetje zodat het niet fout gaat. ”

Dus als iemand je op een redelijk onmogelijk punt wil inhalen en je ziet dat het gevaarlijk kan worden dan ga je simpelweg even van het gas of iets verder naar rechts als dat kan en dan komt het allemaal goed.

Heel wat sympathieker dan het “elkaar het licht in de ogen niet gunnen” wat je hier in NL veel ziet.
Iets wat ik in het buitenland sowieso zie is dat mensen “er samen wel uit komen” , en het werkt ! voorbeeld , een straat oversteken als voetganger, de automobilisten rijden zo dat het mogelijk is. Hier in Nederland lijkt het wel of menig automobilist in een soort gelijke situatie je probeerd te raken i.p.v. te ontwijken.
@ Sacha

Heb vaak in Dubai gereden, daar gelden vrijwel dezelfde regels als in Nederland, alleen merk je daar niets van. De mensen daar hebben geen benul dat er ook andere mensen op de weg rijden en wisselen gewoon van rijbaan of er nu iemand rijdt. Richtingaanwijzer is een overbodige hendel aan het stuur daar. Tip voor mensen die voor het eerst naar Dubai gaan, rij niet tegen auto’s aan met een 1 of 2 cijferig kenteken, dit zijn heel vaak hooggeplaatse personen of familie van de Sjeikh.

Een goede ongeschreven regel is dat op klaverbladen de vrachtwagens even de vluchtstrook gebruiken, zodat je er voorbij kunt. Misschien een idee voor Nederland?
Tsja, ik kan dit alleen maar beamen. Zondagmorgen vroeg, rond een uur of 5/6, Villach voorbij en gaaan over de autostrada. 220km/h is geen probleem. Prachtige wegen in Italië.
in italie eens een keer geweest met de auto, was wel lang geleden 1992. Wat me het meest is bijgebleven is het voorbijsteken – dat deden ze gewoon terwijl je er als tegenligger aan kwam gereden, je moest maar opzij. Na een tijdje deed ik het zelf en het werkte: tegenliggers gaan gewoon opzij!
Ik weet niet of dit nu nog zo is.
Mijn zoon was met de school in Italie laatst en vertelde dat voetgangers er nog normaal uitkijken voor auto’s, je weet wel, links kijken, rechts kijken, recht oversteken en zo. Dat doen ze niet meer in België en daardoor hebben ze met die klas een paar spannende near-miss situaties beleefd.

Je moet bij het lagere aantal aangereden voetgangers in Vlaanderen er de aangereden Vlamingen in het buitenland bij optellen, wegens verleerde voetgangervoorzichtigheid alhier.
Op nujij.nl staat een opvallende reactie, weet iemand daar meer over?
http://www.nujij.nl//when-in-rome-do-as-the-romans-do.960721.lynkx

Vanwege het hoge aantal ongevallen heeft de regering sinds kort per decreet een nieuw verkeersregelement ingevoerd. De nieuwe sancties zijn zwaar, tot zeg maar gerust “draconisch”
Voor kleine snelheidovertredingen (10-20 km) wordt ca 270 Euro afgerekend. Bij overtredingen boven 40 km/U moet men met ca 3000 Euro rekenen en intrekking van het rijbewijs, waarbij de rechter bepaalt, of die intrekking voorgoed is, of tijdelijk…
Wel mooi om het “gras is groener” principe hier in de comments te lezen.

“Het gras is zo groen als men het beleeft.” Is ook wel een mooie om daar nog eens bovenop te gooien.

Is het leuker om in Italie te rijden voor ons amateur coureurs? Ja, natuurlijk.

Als, door de capriolen die daar uitgehaald worden, mijn dochter in een ziekenhuis belandt of misschien wel erger. Is het dan nog leuk? Ik persoonlijk weet het antwoord daar op. En jullie?

Kijk, we kunnen wel alles wat hier in Nederland gebeurd afbranden of afzeken. Feit is, dat ook Italianen etc. (ik zeg niet alle maar wel genoeg) liever de Nederlandse structuur hebben.

En dus ook daar weer “het gras is groener” principe.
@Rick Dos: als ik in Florence de chaos zie en daarbij de gezichten van de bestuurders dan valt me één ding op: ze zijn redelijk ontspannen, helemaal niet gefrustreerd, agressief laat staan gevaarlijk. Ja de regels worden daar met een korrel zout genomen, maar ik zou naar aanleiding van wat ik gezien heb wel eens de cijfers willen zien van het aantal verkeersdoden per 1000 inwoners of zo. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat die veel hoger liggen dan hier. Het is in mijn ogen vooral een mentaliteitskwestie. Ik heb me in Italië als voetganger in ieder geval niet minder veilig gevoeld dan hier…..
Maar in die landen zie je ook dat vrijwel elke auto onder de deuken zit. als je het verkeer in athene ziet, dat is ook een grote chaos en er is vrijwel geen een auto die niet ergens een rij krasjes heeft, of een half ingeblikte kofferbak. En daar moet je ook maar tegen kunnen als je net je nieuwe aanwinst 2 dagen voor de deur hebt staan. Dat kunnen nederlanders niet, no way!

Maar het is wel leuker inderdaad, en dat vooral ook omdat het in het buitenland op de b-wegen vaak een stuk minder druk is. Plus dat die bergwegen zo heeeerlijk sturen :)
Waar ik me in het buitenland waar het verkeer wat chaotischer is ook altijd over verbaas is dat mensen in auto’s stoppen voor een zebrapad als je ook maar iets van de schijn geeft van er over heen willen. dat komt zo vriendelijk over. Dat is een fenomeen wat ons in nederland kompleet onbekend is.
@wOoOdy

Ook hierop zeg ik weer “Het gras is zo groen als men het beleeft.”.

Want laten we eerlijk zijn, Italie stond (en misschien wel staat) altijd bekend om zijn vele verkeersdoden. Het percentage is wellicht de laatste jaren gedaald maar dit komt voornamelijk door de EU.
@Rick Dos: dat is een beetje kort door de bocht. Als we kijken naar cijfers dan valt het met die onveiligheid in Italië behoorlijk mee.

De wegen zijn een stuk uitdagender en zullen dus meer bijdragen aan ongelukken dan de overzichtelijke kaarsrechte snelwegen die wij hier hebben. daarnaast ligt de snelheid in NL buiten de bebouwde kom in verhouding erg laag (ik rij al jaren niet sneller dan 70km/u gemiddeld, gemeten over veel km’s per jaar).

Het aantal verkeersdoden per miljoen inwoners ligt in Italië lager dan in België en het aantal aanrijdingen per 1000 voertuigen ligt rond de 5 terwijl dat in NL rond de 4,2 ligt…. geen echt groot verschil of wel?

Ook objectief is het in Italië dus helemaal niet zo extreem onveilig in vergelijking tot NL. Maar wij hebben dan ook ons hele land stilgezet met drempels, verkeerslichten en andere dwangmaatregelen….. In Italië vertrouwt men een stuk meer op het verstand en de concentratie van de bestuurders….
@wOoOdy

Kort door de bocht? Valt wel mee?

Netherlands 2004:
killed in traffic accidents: 804
Injured in traffic accidents: 33302

Italy 2004:
killed in traffic accidents: 5625
Injured in traffic accidents: 316630

En dat op een populatie dat nauwlijks 3 keer groter is.

“De wegen zijn een stuk uitdagender en zullen dus meer bijdragen aan ongelukken dan de overzichtelijke kaarsrechte snelwegen die wij hier hebben.”

Dus op onoverzichtelijke wegen nog steeds als idioten rijden…

“Als, door de capriolen die daar uitgehaald worden, mijn dochter in een ziekenhuis belandt of misschien wel erger. Is het dan nog leuk? Ik persoonlijk weet het antwoord daar op. En jullie?”

Dus in feite onderstreep je mijn stelling.
Waarom zou je in Italie over de autostrada rijden? De achteraf weggetjes en dan met name die in Toscane zijn veeeeeeeel leuker dan de strada’s. Je kan er heerlijk sturen (zelfs met een huur agila, believe you me) en de uitzichten zijn werkelijk schitterend.
@ Rick Dos
Interessante cijfers natuurlijk (no sarcasm here, serieus) maar dan wil ik ook graag weten hoeveel wagens er geregistreerd zijn in Italië of nog beter: het percentage van de bevolking dat een auto bezit.
Ik denk nl. dat de Italianen veel vaker een auto bezitten dan de Nederlander die zo fors het bezit en gebruik van de auto wordt ontmoedigd.
ik word ook gek van Nederland waar alles geregeld is en als het niet geregeld is is er wel een regel voor of een recht of een plicht of een ambtenaar
@Rick dos: dat zijn heel andere cijfers dan die wie ik tegenkwam. Overigens is de populatie 58 miljoen groot en dus meer dan 3,5 keer.

Verder heeft Italië meer dan 46 miljoen voertuigen en nederland komt op minder dan 9 dus dat is meer dan 5 keer zoveel. Het aantal brommers/motoren is 8,5 miljoen (en dat is ongeveer 9 keer zo groot) en we weten dat mensen op die dingen erg kwetsbaar zijn. Al met al geen enorm duidelijk bewijs dat het zoveel gevaarlijker is in Italië. Het aantal mensen en de samenstelling van het totale “voertuigenpark” is totaal anders en aangezien de groep kwetsbare deelnemers veel groter is en de wegen aanzienlijk gevaarlijker valt het mij nog steeds mee…..
Thanx Wo0ody!! Precies wat ik zocht.
Dit artikel en de responses hebben mijn beeld van Italië behoorlijk bijgesteld. :-D
@Mikeee

In 2003 (2004 is niet bekend van Italie, vraag me niet waarom) stonden er 34.310.000 auto´s geregistreerd. Als je daar ook motoren, bussen en vrachtwagens bij optelt dan komt het totaal uit op 42.710.000.. In 2002 (weer geen info over 2003, Italianen en cijfertjes…) stonden er 4.450.000 brommers etc geregistreerd.

@ wOoOdy

Geen enorm duidelijk bewijs? Het valt wel mee?

Are you serious?

50 op de miljoen inwoners verongelukken in Nederland. Waar bijna 100 op de miljoen inwoners in Italie verongelukken. Het risico is daar 2 keer zo groot.

En om het misschien in wat meer perspectief te zetten. In Duitsland dat nog meer inwoners heeft en voertuigen zijn in 2004 5842 mensen verongelukt dit in tegenstelling tot Italie waar 5625 personen verongelukte.

En laten we ook niet vergeten dat sinds de invoering van het puntenrijbewijs in Italie de ongelukken met dodelijk afloop ook drastisch naar beneden zijn gegaan. Waar het cijfer zo rond de 6 a 7 duizemd doden per jaar waren en jaarlijks met ongeveer 100 zakte is het sinds 2002 in 2 jaar tijd met duizend gezakt. Dus de trend is ook daar dat men aan het Koos Speeen is geslagen. Al met al gunstige vooruitzichten, want wie wilt zijn geliefde op zo´n tragische manier verliezen? Alleen maar omdat iemand zich als een idioot in het verkeer gedraagd?
@Rick Dos: Niemand wil een geliefde verliezen op zo’n tragische manier, maar in NL lijken sommigen er opuit mensen van de weg te rijden en dat is in ItaliË duidelijk anders. Veel meer een cultuur van leven en laten leven.

NL en Italië vergelijken is in zoverre onzin dat wij hier geen bergen hebben, nauwelijks sneeuw (italië heeft hele wintersportgebieden in de bergen) en met z’n allen een enorm aantal uren per jaar compleet stilstaan of met minder dan 50km/u over de snelwegen rollen. Ook liggen de snelheidslimieten in Italië hoger en in vergelijking tot het aantal inwoners en het aantal vierkantekm’s heeft Italië weinig snelwegen. Bovendien heeft italië meer grote steden (met meer inwoners) en nauwelijks tot geen snelheidsremmende maatregelen. Dit in tegenstelling tot NL waar we iedere fatsoenlijke doorstroming om zeep helpen door drempels en verkeerslichten…..Daarnaast moet je het aantal doden ook bekijken rekening houdend met het aantal motoren/brommers.

Allemaal factoren die een belangrijke rol spelen in het aantal dodelijke slachtoffers.

Waar dit verhaal over gaat is dat men een duidelijk andere manier van omgaan met elkaar heeft en ik denk dat je als je een fatsoenlijke wegingsfactor loslaat op de verschillende factoren, zult zien dat de Italiaanse rijstijl wel degelijk werkt.

Kortom ik zou zeggen rij er eens heen en ga zelf een kijkje nemen, misschien snap je dan wat Sacha (en ik) bedoelen. Ook een minder absurd beleid kan werken, het is niet nodig mensen af te knijpen met enorm strenge regels en handhaving die compleet doorslaat. De verkeersveiligheid zou moeten komen van verantwoord gedrag door de weggebruikers en door samenwerking ipv draconische regels en boetequota.
“maar in NL lijken sommigen er opuit mensen van de weg te rijden en dat is in ItaliË duidelijk anders.”

uhm Sacha….

“en als je op de snelweg niet snel genoeg opzij gaat voor een snelle jongen dan vallen groot-licht flitsen en het betere bumperkleven je onmiddellijk ten deel.”

En ja ook ik ben in Italie geweest. Toegegeven dit is alweer een aantal jaartjes terug, maar toch. Wij waren naar Milaan geweest. Onderweg genoeg ongelukken gezien op de snelweg. En dan heb ik het nog niet eens over het verkeer in de stad zelf. Leven en laat leven? Ja, zolang jij maar voorrang krijgt is de mentaliteit. Als je denkt dat Parijs hectisch is, dan moet je eens in Milaan rijden. Een tweebaans weg wordt ineens een 3 of 4 baansweg.

Dat er verschil is tussen twee culturen en landen valt niet te ontkennen. MAAR het valt ook niet te ontkennen dat door de rijstijl aan te passen zonder draconische maatregelen in te hoeven voeren het dodental ook naar beneden zakt. In ieder geval zakt het risicofactor.

En laat het duidelijk zijn. Ik ben hier geen voorvechter voor de regels hier in Nederland. Mijn 1e stelling was ook als ik de keuze moet hebben tussen wat we hier in Nederland hebben of wat men in Italie heeft dan is mijn keuze snel gemaakt. Al is het maar ter bescherming van mijn dochter.
Dat mensen met hun lichten knipperen, tja het zal wel. Bumperkleven doen we hier net zoveel en net zo erg alleen continue ipv af en toe.

Ik heb ongeveer 2000km gereden in Italië en geen ongelukken gezien (op een klein schampje op een rotonde in Florence na) zelfs geen bijna ongelukken.

Het grote verschil is dat we hier met allerlei straffen proberen mensen gedrag aan te leren en in mijn ogen werkt dat totaal niet. Een groot deel van de daling van het aantal verkeersdoden schrijf ik toe aan de verbeterde veiligheid van de auto’s en de toename van de files. Ik denk dat alle drempels en andere remmende maatregelen er vooral voor hebben gezorgd dat fietsers en voetgangers totaal geen verantwoordelijkheid meer nemen voor hun eigen veiligheid. Niemand houdt zich aan de regels op een fiets of als voetganger, maar auto’s en motoren krijgen een prent als ze 5km te hard rijden……

Ik zou zeggen: als je je dochter wil beschermen dan leer je haar de regels en leer je haar om voorzichtig en verantwoordelijk te zijn in het verkeer.

Als iedereen dat doet dan zitten we in no time onder de 600 doden (eikels met drank op zijn niet te redden, dus een bepaald percentage doden zal altijd wel blijven tot we alleen nog maar stilstaan met de auto).
“Dat mensen met hun lichten knipperen, tja het zal wel. Bumperkleven doen we hier net zoveel en net zo erg alleen continue ipv af en toe”

WAT?! Again. Het gras is zo groen als men het beleeft.

De daling van verkeersdoden toeschrijven aan verbeterde veiligheid is ook kort door de bocht. Het zal zeker wel meegholpen hebben. Maar als ik zie dat er in de periode 2002 t/m 2004 een daling van 1000 verkeersdoden is te tellen (waar dit normaal hooguit 100 was), dan is er volgens mij toch ècht iets anders aan de hand. Neem dan het feit erbij dat in deze periode de puntenrijbewijs systeem in Italie is ingevoerd dan wordt mij een hoop duidelijk.

“Niemand houdt zich aan de regels op een fiets of als voetganger,”

als, ALS dit al zo is, dan moet dit jou toch JUIST aanspreken met de door jou geroemde leven en laat leven instelling? Of is het alleen maar leven en laat leven als het om jezelf gaat?

Mijn dochter krijgt zeker wel haar verkeerslessen, maar aan het idiote en stupide gedrag van anderen kan geen verkeersles tegenop. Daarbij heeft ze vrij weinig aan verkeerslessen als ze bij mij in de auto zit en een mafketel rijdt hem er onbezonnen bij mij naar binnen.
“De verkeersveiligheid zou moeten komen van verantwoord gedrag door de weggebruikers en door samenwerking “.

Helemaal mee eens, dit is echt de enige, juiste vorm in mij ogen om de verkeersveiligheid te verbeteren. Draconische maatregelen dienen uitsluitend om vooral de staatskas te spekken en angst onder mensen te verspreiden.
En dit levert hen weer frustatie en woede op => onverantwoord rijgedrag => grotere verkeersonveiligheid en dus zelfs contraproductief………..
@rick dos: sla de statistieken nog maar eens open….. hoeveel automobilisten komen er om in het verkeer in NL? Volgens mij zijn het vooral de voetgangers, fietsers en brommer- en motorrijders die bij een ongeluk omkomen. Natuurlijk is stupide en gevaarlijk gedrag van een beperkt aantal automobilisten een slechte zaak en als dat verbeterd kan worden is dat een goede zaak.

Toch denk ik dat voetgangers en fietsers meer verantwoordelijkheid moeten nemen voor hun eigen veiligheid. Door rood fietsen hoeft geen probleem te zijn als mensen uit hun doppen kijken. Dat doen ze inmiddels ook al niet meer want de automobilist is toch de klos als er ook maar iets gebeurd…..
@wOoOdy

En toch wOoOdy vind ik ook deze beredenering nogal kort door de bocht.

Ja, ik denk dat we het eens kunnen zijn dat de meeste slachtoffers in de stedelijke gebieden vallen. En waarom? Ik persoonlijk denk door onoverzichtelijke verkeerssituaties. En ja eikels heb je in alle soorten en maten en ook overal en dus ook op brommers en fietsen, maar zo ook in een auto. En dus kun je de ongelukken die er plaatsvinden naar mijn mening niet alleen op de fietsers afschuiven. Ik zie ook vaak genoeg onoplettendheid en gevaarlijke capriolen door bestuurders van auto´s ten toon gespreid worden in het verkeer.

Let wel, ik sluit me aan dat we hier in Nederland te ver doorgeschoten zijn met onze regeltjes en ik ben een groot voorstander van eigen verantwoordelijkheid. Maar zolang niet iedereen op dezelfde bladzijde zit, zijn er regeltjes nodig.
@rick dos: ik probeer niet de schuld af te schuiven, maar aan te geven dat de nederlands mentaliteit voor veel gevaarlijke situaties zorgt. “Regels zijn regels en wie zich daar niet aan houdt die is een klootzak” (dus ik heb als fietser bijvoorbeeld het recht door rood te rijden als ik daar zin in heb, want de automobilist is toch de lul als er iets gebeurd, dus die gaat toch wel stoppen).

Ook in Italië hebben ze regels nodig en het is goed als een groot deel van de mensen zich er aan houdt. Het grote verschil zit em in het feit dat de mensen daar elkaar helpen om het veilig te houden als er iemand een fout maakt of een actie uithaalt die niet zo netjes is. Men geeft elkaar meer de ruimte ipv de ander in een vorm van “zelf rechtertje spelen” te corrigeren.

VOORBEELD:
Italië: “Ja, die gozer haalt in waar het eigenlijk niet kan, maar als ik nou ff een beetje rem/rechts ga rijden dan is hij er voorbij en loopt er niemand gevaar.”

NL: Die klootzak wil mij inhalen waar het niet mag…. dus gooi ik snel het gaatje dicht dan kan hij er lekker niet voor/tussen! Heheh zal em leren die klootzak! (ondertussen brengt de “beterweter” de tegenligger, de inhaler en zichzelf in gevaar….. en is iedereen geschrokken en kwaad)

Dat de persoon niet mag inhalen op die plek dat blijft hetzelfde, maar de reactie op de overtreding is heel anders en ik weet zeker dat in dit soort situaties de Italiaanse mentaliteit/reactie de voorkeur verdiend/veiliger is.
Aaaah… Weer een oude vertrouwde inhoudelijke discussie. Goed zo jongens!
cheese dippers
italie is gewoon een kloteland als het gaat om verkeer. alle borden staan pas bij de afslagen en niet iets van 100 meter maar eerder 20 ofzo. en als ze verder van de aflsag afstaan zit er toch weer een of andere ciabatta boom voor. o ja citrofiel
doe ff niet zo wijs…
@ cheese dippers ;Waarom mag ik niet wijs doen? :( En waarom vind je het überhaupt wijs dat ik Rick dos en W0o0dy complimenteer?! :?
““Ja, die gozer haalt in waar het eigenlijk niet kan, maar als ik nou ff een beetje rem/rechts ga rijden dan is hij er voorbij en loopt er niemand gevaar.””

Precies! Et voila, van een tweebaansweg heb je ineens een vierbaansweg , daar waar het eigenlijk niet kan.

En dat zorgt niet voor gevaarlijke situaties?
Italie is nog onschuldig in vergelijking met bijv. landen als Turkije of India. Daar is het verkeer een absolute chaos in onze westerse ogen.

Gek genoeg gebeuren er niet eens zo veel ongelukken als je zo verwachten. Waar ligt dat dan eigenlijk aan………. ? Precies.
Ik ben ook wel ‘ns in Italië geweest. Net als de overgrote meerderheid hier te kort om echt een goede vergelijking te maken tussen dat land en het onze….

Laat ik volstaan met te zeggen dat Italië ‘anders’ is, niet beter of slechter maar anders. Je went er trouwens snel aan.

Dat er allerlei factoren bijdragen aan het hogere aantal verkeersslachtoffers in Italië, is voer voor statistici. Het zijn er per 100.000 inwoners meer dan in Nederland en daaruit concludeer ik dat het in Italië onveiliger is om aan het verkeer deel te nemen (maar ook opwindender…).

En nu over de topic titel, het is toch: “When in Rome, do as many Romans you can do” ?
Is niet van mezelf maar ik wilde ‘m jullie niet onthouden.
Als inwoner van Italie en bezitter van een italiaans geregistreerd rijbewijs, haal ik het niet in mijn hoofd meer dan 20 km te hard te rijden. Ook hier heeft men op de Autostrada trajectcontrole, camera-auto’s, etc. En ook de gemeenteraden hebben hier de snelheidscamera-melkkoe ontdekt, ze schieten als paddestoelen uit de grond. Om al dit kracht bij te zetten, heeft men ook op doorgaande wegen de snelheidslimieten drastisch aangepast (eerst vrij 90, nu 50…). Verder is vooral het snelheidsverschil zo gevaarlijk op de vooral provinciale tweebaanswegen. Opa/oma in de oude Panda (of eerder nog Cinquecento/Seicento) die met een slakkegangetje naar de kleinkinderen rijden, natuurlijk tijden de spits, aan de ene kant, en de macho in zijn Punto 60, die op onmogelijke punten gaat inhalen. Daarbij zijn deze wegen in de zomermaanden (vooral in het weekend) vol met motorrijders, die Valentino Rossi willen imiteren en op de rechte stukken het gas vol opengooien. Leuk hoor, als je net denkt die Panda in te kunnen halen en er zo eentje met 200 op je afkomt.
Vandaar dat ik veel gebruik maak van de kleinere weggetjes om op mijn werk te komen, waar werkelijk niemand gebruik van maakt. De gemiddelde Italiaan wil nl. zo min mogelijk aan zijn vervoer uitgeven, bochten kosten geld: banden, benzine, remblokken. En nu ook bonnen. IMHO houdt 99% van de Italianen zich nu aan de snelheidsregels.
Ik rij de laatste jaren in verschillende landen in Europa maar ook in de VS, Zuid Amerika en Azië. In Italië is het heerlijk rijden en hoewel de maximum snelheid op de autostrada 130 km/u is, kun je er rustig 140 rijden. In de VS is autorijden een drama, Amerikanen zijn redelijk star en de prijs voor speeding is aanzienlijk. Daarnaast hebben ze daar ook “Koos Spee assistenten” die er alleen maar op uit zijn om de kas te spekken. Nee, dan Zuid Amerika en met name Buenos Aires: volledig overspannen situatie, heethoofden maar uiteindelijk heeft men wel ontzag voor elkaar. Veel belangrijker is nog dat het bijna zonder politie kan. Ik heb me op de Panamerica nog nooit aan de snelheid gehouden, geeft niets doet niemand en er gebeurt niets.
In Singapore staan net zo veel flitspalen als in ons landje maar wel op plaatsen waar het de veiligheid ten goede komt. Ze staan ook niet zo achterbaks opgesteld maar redelijk opzichtig. Je weet wat er gebeurd als je te hard rijdt.
In Hong Kong rij ik nauwelijks, gewoon omdat het niet kan en omdat het niet leuk is. Dat geldt ook een beetje voor Tokyo en Mumbai/Bombay.
En Amsterdam? Ach, als ik er echt naar toe moet, ga ik vanuit Arnhem met de trein. Rijden is er een drama, de A12 en A2 staan vol palen en ander tuig en parkeren niet te betalen. Ter vergelijking: Een hele dag in Rome parkeren vlakbij de Trevi fonteinen kost minder dan 2 uur in Amsterdam. Daarom vlieg ik ook van Düsseldorf. Afgezien van de aangekondige belasting verhoging, parkeren is beter geregeld, mensen zijn er vriendelijk en je kunt er makkelijker komen. En makkelijker is dan files en snelheidcontroles want of het één of het ander pakt je in dit land.
Quote:”Desalniettemin denk ik dat er hier in ons veilige en verzorgde landje waar een authentieke weg-ridder over uw en mijn veiligheid waakt veel minder slachtoffers in het verkeer vallen dan in Italië, en dat is natuurlijk goed, maar aanzienlijk minder leuk.”

Sacha is duidelijk GEEN liefheb(b)(st)er van autorijden en ook al geïndoctrineerd door het politiek correcte gelul. Wie zegt dat al die controles daadwerkelijk een bijdrage hebben geleverd? Daar is geen enkel bewijs voor. Wat wel aantoonbaar is is dat we in dezelfde periode een enorme stijging hebben gezien van de actieve en passieve veiligheid van auto’s, een daling van het aantal slachtoffers die door de SWOV wordt toegeschreven aan de daling van het aantal verkochte brommers c.q. scooters, maar een enkel bewijs voor een daling door het gevoerde beleid! Bovendien is het aantal dagen met gladde weg, dichte mist, zware regenval en andere gevaar opleverende omstandigheden uitermate laag geweest de laatste jaren. De klimaatverandering, zo die er al is, is dus in ieder geval goed voor de verkeersveiligheid!

Natuurlijk willen alle beleidsmakers en betrokkenen je doen geloven dat het wel op hun conto kan worden bijgeschreven, maar dat is, door het ontbreken van enig aantoonbaar bewijsmateriaal, pure volksverlakkerij!
Italianen rijden ook meer kilometers, Om een echt goede vergelijking te maken moet je dus kijken naar het aantal slachtoffers per gereden kilometer. Tevens zou een onderscheid tussen de autostrada en overige wegen goed zijn in zo’n vergelijking. Ik vermoed dat de meeste dodelijke ongevallen niet op de autostrada plaats vinden. Overigens zijn er de laatsta jaren in het noorden op de provinciale wegen wel een hoop flitspalen bijgekomen.
Overigens op het traject Bologna – Firenze staan op de autostrada nu om de 2 kilometer flitspalen, maar iedereen scheurt er voorbij, ik geloof niet dat er ooit filmpjes in gezeten hebben!
Tevens lijkt mij dat we in NL minder dodelijke ongevallen hebben omdat we tegenwoordig vanwege de drukte vaak maar 50-70 km per uur rijden, dus alleen wat blikschade (als je de gordel draagt, iets wat Italianen dan weer niet doen).

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).