Lexus LS400 demonstreert Bose vering

Auteur: , 50 Reacties

Bose kennen we toch vooral vanwege de surround audiosystemen en de kleine speakertjes. Wat velen niet weten is dat het bedrijf duizenden patenten op zak heeft voor ontwikkelen in een heel breed gebied. Zo werkt het bedrijf onder andere al jaren aan elektromechanische veringsystemen.

In onderstaande video is een Lexus LS400 uitgerust met de Bose vering en wordt deze op verschillende manieren vergeleken met de standaardvering van de LS400. De verschillen die de video laat zien zijn zo groot, dat je je af gaat vragen of de twee auto’s werkelijk met dezelfde snelheid werden gereden. Aan het eind van de video laten de engineers zien dat je met de Bose veringen zelfs een huppeltje over obstakels heen kunt maken. (via)



50 reacties

lexus ls400 hippieque uitvoering
Ziet er indrukwekkend uit, maar hij lijkt hoger in de veren te staan? En dat laatste, te grappig om dat een keer in het echt te zien:D
Ja, hij staat ook hoger zo te zien. Maar dan is ‘ie toch in het nadeel met de slalom…?
Haha, heerlijk gewoon. Hoe oud is dit ding al?
Hahaha gaaf hoor.
Het is gewoon de oplossing voor in ons drempelland…
[email protected] :

ja maar die drempels zijn er niet voor niks he.
VEILIGHEID!!!
Als nu iedere mongool met 80 km/u door een 30 km/u zone kan scheuren zullen er veel doden vallen.
een auto die bulten ziet aankomen haha
haha grappig, maar ik denk niet dat je dat echt nodig hebt.. Even een sprongetje maken op de snelweg ;)
Lijkt wel alsof ze er Citroën-vering onder gezet hebben.
Haha, dat huppeltje…

Doet mij denken aan onze jack russel die een uur staat te twijfelen, om de bank op te springen.. zelfde stand zeg maar:)
Leuk voor hippiesh!
Vering lijkt beter te werken dan die uit de C5! en dat huppeltje en dat knielen, echt zo grappig XD
Allemaal heel leuk enzo, MAAR mocht dit toch zo een wondermiddel zijn waarom is het dan nog niet op de markt?
Oud filmpje, leuk weer eens te zien! Just wondering…. als dit echt zou werken, waarom wordt het dan niet al lang en breed toegepast?
@ Hansie!

Dat is echt onzin. Al de drempels die ik ken dwingen je om je snelheid ver beneden de maximum snelheid te halen. Een gruwelijk dikke drempel in de Waterloolaan (Groningen) moet je met 15 km/h over anders is je vering kaduuk. Of die leuke drempels buiten Eelde in een 60 km/h gebied waar je maximaal met 30 km/h over moet. Absurd! Die leuke mannetjes die ze neerleggen weten niet meer waar drempels voor bedoeld zijn, zodat iedereen zich aan de maximumsnelheid houdt. Maar niet dat iedereen zijn snelheid moet halveren!
als ik het geld had . . .
vooral die drempel was indrukwekkend
Wwwaw das knap! Die auto beweegt zo goed als niet, terwijl je goed kan zien in sommige shots dat de ophaning/vering zware kloppen krijgt. Hopelijk is dat een betaalbaar systeem (wat ik betwijfel, als je de rest van de Boseproducten ziet) want merken als lexus en consoorten gaan hier volgens mij veel klanten mee aantrekken.
ps: ik heb da jumpke op het einde nu vier keer bekeken, en ik blijf denken: HUH?!
@ Tom
Ontwikkelingstijd, prijs??
haha die porsche bij die Long Bumps.. die man word helemaal uit de auto geschud :P
Haha, die obstakel.. geweldig!
als het echt zo goed is als op die filmjes die redelijk oud zijn,waarom gebruikt lexus of andere merken het nog niet?dit veert ongelofelijk als je de beelden ziet,maar kost het teveel of is er iets ander aan de hand,kende dit filmpje niet.
Ha! Daar heb je toch geen Bose voor nodig!

http://www.youtube.com/watch?v=9poq98aJquA
haha ook ideaal voor over een bussluis
Die vering staat me een partij hoog zeg! En daarbij geeft het je een vals gevoel van veiligheid, je voelt met dat soort vering dus niet wanneer de auto daadwerkelijk gaat schuiven. En schuiven zal die gewoon gaan doen hoor. Op de oude Discovery zit ook zon soort systeem die de auto recht houd terwijl je een bocht maakt, jemerkt pas als je op de limiet zit als je auto daadwerkelijk kantelt…filmpje is dus goed mogelijk maar wel gevaarlijk.
Kijk, zo’n verkeersdrempel kun je met een DS uit 1960 ook zonder remmen nemen. De wielen stuiteren dan wel tegen je wielkasten, maar de carrosserie beweegt niet. Het anti-overhellen is natuurlijk ook al een Citroen uitvinding, denk maar aan de Activa, maar dan in een electronisch-magnetische versie i.p.v. de mechanische (met allerlei kwetsbare reactiestangetjes…) zoals bijvoorbeeld in serie geproduceerd op de Xantia. Hierna heeft Citroen het zogenaamde ‘hydra-actieve veersysteem’ geintroduceerd, een combinatie van de hydropneumatische vering en een electronische ‘Activa-variant’ zeg maar. Dus wat is hier nu eigenlijk nieuw?
Het Bose-systeem is feitelijk een synthetische veer-demper combinatie, een “nepveer/demper” dus. De beroemde (ex-Lotus) engineer Peter Wright heeft dit 20 jaar geleden al bedacht (zie http://www.youtube.com/watch?v=AxzrQCnCaNA); toen nog geheel met hydraulische krachtopwekking omdat de electromotoren nog niet sterk genoeg waren. Dat is nu wel het geval, en Bose maakt handig gebruik van hun luidsprekerkennis (conus electrisch heen en weer laten bewegen).
Een synthetische veer-demper combinatie is gewoon een actuator, waarvan de lengte door een computer berekend en aangestuurd wordt. Bij een bepaalde kracht (simpel te meten aan het wiel, of te voorspellen in de computer) laat je de actuator precies zoveel “in- of uitveren” als je wilt. Je bootst dus simpelweg de karakteristiek van een echte veer na, met alle mogelijkheden voor extra truucjes. De demping bepaal je door de bewegingssnelheid van de “nepveer” te beperken zoals je wilt. Kortom: elke veer- en dempersetting is door de computer na te bootsen.

So far de gewone vering en demping.

Het leuke is dat je ook bepaalde situaties kunt voorspellen, zoals de gewichtsoverdracht in een slalom of springen bij naderende verkeersdrempels. De computer krijgt allerlei inputsignalen (stuurhoek, stuurhoekverdraaiingssnelheid, dwarsversnelling, gierhoek en giersnelheid, voertuigsnelheid, naderende verstoringen etc.). Normaal beperk je bijv. de rolhoek van de auto m.b.v. de torsiestabilisator. Aangezien de computer vrij nauwkeurig weet wat de krachtsverandering op de 4 wielen zal worden als je aan je stuur draait bij een bepaalde rijsnelheid (gewichtsoverdracht), kan hij precies op het juiste moment een “voorspanning” op de buitenste veren zetten (en verminderen aan de binnenste). Hierdoor rolt de auto niet tijdens het nemen van een bocht. Je kunt hem zelfs naar binnen laten hellen als een motorfiets.
Nu je alles kunt voorspellen en actief beinvloeden, kun je nog veel meer met zo’n systeem doen. Denk aan pitchcontrol (bij remmen en optrekken), hoogteverstelling (verlagen op snelheid), verkeersdrempels actief wegfilteren (op tijd elk wiel 1 x intrekkken), setting van ultracomfortabel naar ultraspportief schakelen, etc.

In de Formule 1 werden deze “active suspension systems” met enorm succes ingezet (zie Senna’s Lotus: http://www.youtube.com/watch?v=E1ToRZfO-lI), binnen 3 jaar door alle teams noodgedwongen toegepast (anders maakte je geen enkele kans meer), en vervolgens door de FIA verboden (het was te duur voor de kleinere teams).
Voor gewone auto’s zal het nog wel even duren voor ze breed worden aangeboden, want de kosten zijn nog hoog. Wel zie je in de laatste jaren gedeeltelijke actieve systemen opkomen, o.a. actieve anti-rol systemen (electrische verdraaiing van de torsiestabilisator om rol te elimineren) op BMW en Porsche, actieve dempersystemen (Electro Reostatische dempers, nu state-of-the-art o.a. Porsche, Ferrari, Audi). Ook Citroen verfijnde haar hydropneumatische systeem weer een stuk verder in de C6 (verkeersdrempel? waar?).
Zodra de “lineaire electrische motoren” beter betaalbaar worden zullen we meer volledige synthetische veer-dempercombinaties gaan zien, met alle voordelen van dien: gewichtsbesparing, veiliger, en comfort van een Lelijke Eend gecombineerd met de wegligging van een Ferrari!
@ Mark

Wat er nu eigenlijk precies nieuw is zou je aan Bose moeten vragen,die hebben er patent op en citroen niet aangezien die weer wat anders hebben;)
@Mark: Hydractive is niet bepaald een betrouwbaar systeem.

Deze Bose vering komt overigens ook in de Deusenberg Torpedo Coupe, wat het echte Amerikaanse antwoord op de Bugatti Veyron zou zijn.
Als hij de AMG 6 liter V12 Bi-turbo met 700 pk zou krijgen.
Nou, dit ziet er wel heel hi-tech uit zeg. De auto beweegt gewoon niet. Dat haalt zelfs een Citroën niet (dat geef ik gewoon toe).
toen was lexus nog wel heeeeeeeeeeeeeeeeel mooi…
@ lincoln: toen was Lexus nog gewoon een saaie S-klasse kloon! ;)
@klassiekerrally .. tja … en nu een spannende toyota kloon.
Wat dat betreft vind ik dat ze eindelijk een eigen smoel krijgen. Maar ik ‘heb’ er niks mee en ik zal er ook nooit warm voor lopen…
@lincoln: hoe kunnen ze zichzelf nu klonen…
deze BOSE vering werkt volgens een totaal ander principe dan de Citroën hydropneumatische vering. BOSE maakt gebruik van een ‘lineaire elektromotor’ per wiel die de taak van de veer en de demper overneemt.

Het systeem werkt een beetje zoals een spoel in een luidspreker. Door de stroom te laten variëren kan men de spoel laten bewegen binnen een magnetisch veld. Bij deze vering komt dat er op neer dat men de hoogte kan aanpassen en tegelijk de stijfheid van de vering continu kan laten varieëren.
Eenvoudig voorgesteld:
Wanneer het wiel een put tegenkomt zal de lineaire motor aangestuurd worden om uit te schuiven. Bij een hobbel zal de lineaire motor ingeduwd worden waarbij er energie opgewekt wordt in de lineaire motor die terug naar de batterij kan gestuurd.

Met sensoren die de ruimte voor het wiel afscannen zou men in theorie het wiel zodanig kunnen sturen via de elektromotor dat het wiel de onnefenheid volgt ipv ertegen te botsen…

Een fantastisch mooi principe dat al jarenlang in ontwikkeling is, en waarschijnlijk zal het nog een tijd duren alvorens het betaalbaar wordt (helaas).

http://farm2.static.flickr.com/1152/1428702230_09262d17d1_m.jpg
http://farm2.static.flickr.com/1049/1428702134_2b5b972cb9_m.jpg

Het systeem ziet er wel nog niet echt compact genog uit om in productie te gaan lijkt mij.
Dit is eigenlijk geen vering zoals een gewone auto, want die is passief. Op een of andere manier leest deze auto de weg of voorhand en gaat dan zelf actief de wielen in en uit laten ‘veren’ (bewegen).
Wat ik me afvraag: als het systeem faalt, dan heb je helemaal geen vering over… hoe foolproof is dit systeem? En wat gebeurt er als je sneller rijdt dan het systeem zich kan aanpassen? Maar als het – blijft- werken is het wel heel sterk!!
Ha, bedankt voor de extra info Rubo!
op de afbeelding is te zien dat er aan nog een torsieveer voorzien is aan elk wiel (correct me if I’m wrong) dus je valt waarschijnlijk niet tegen de grond als het systeem uitvalt.

De duurzaamheid van dit systeem is mij wel een groot vraagteken, modder en water + veel trillingen en grote impact-krachten lijken mij niet de beste vrienden van een elektromotor.
Van het moment dat er iets van Bose aan mijnen auto komt, breng ik het ding direct naar de sloop. “Better sound through research” yeah right, “Overpriced crap through marketing” is meer op zijn plaats.
je kan natuurlijk ook gewoon lekkere balonbanden nemen .. ipv achterlijk grote velgen…
Knight Rider Turboboost! Yes! Maar eigenlijk is dat filmpje van Klassiekerrally nog veel indrukwekkender en leuker!
Dit systeem van Bose is zeker al 2 jaar oud (als het niet meer is)

Met Citroën haar SC.CAR icm Hydractive, kan je ook ontzettend hard drempels nemen en vlak door de bochten raggen, maar dan zonder veerpoten met een diameter van 20 centimeter

Overigens is de mannier van presenteren ook gejat van Citroën, bij de activa lieten ze ook 2 beelden (met en zonder SC.CAR) boven elkaar zien, net als hier.

En ja, met voldoende HP druk (accumulators) en Electro-kleppen kan je ook een Hydropneumaat laten springen
Meestal worden dergelijke “volledig actieve systemen” alsnog uitgerust met een veer per wiel. Dit om de statische belasting op te vangen waardoor er geen (hydraulisch of electrisch) vermogen wordt verspild alleen om de auto op de juiste hoogte te houden. De actieve delen doen dan de rest.

De “volledig actieve systemen” (Lotus, Bose) zijn niet vergelijkbaar met Citroen’s Hydractieve systeem. De Citroen systemen hebben nog steeds uitsluitend conventionele vering. De volledig actieve systemen zijn synthetisch (op die basis-veer na dan).

Let maar op: zodra de electrische motoren (lineair of rotatie) kleiner en betaalbaarder worden schieten de synthetische veer/dempersystemen als paddenstoelen uit de grond. Zeker bij electrisch aangedreven auto’s.
Een filmpje uit 1990, met ons aller geliefde Tiff-figuur (toen nog Top Gear), waarin de vergelijking wordt gemaakt tussen diverse auto’s uit de “oberklasse”. Hmmm, welk merk zou daar nou aardig uit de test komen…

http://www.youtube.com/watch?v=RUdB1WUynhc
Chip:

Fijn dat drempels werken waar jij woont.
Hier in Gelderland stellen ze geen reed voor.
We hadden vroeger bij een nieuwbouwwijk erg effectieve drempels
maar die zijn verwijderd voor drempels waar je niet voor hoeft te remmen.
En zeker niet met deze vering.
Als je hier nu ook mee over auto’s kan springen is het fileprobleem opgelost!
Nouja.. niet als iederen zo’n setje installeert. ;)
Als dit waar is dan hebben ze een gat in de markt gevonden, maar dan wel een gat in de markt waar niemand inspringt. Waar is die welbekende addertje onder het gras?………………
Hansie:

mooi toch dat die drempels niet werken?;) Wij worden hier in Veenendaal (provincie Utrecht) helemeel gestoord van die drempels. Zoals “Chip” al zei moet je je snelheid gewoon halveren. En dat slaat helemaal nergens op, want het moet tegenwoordig bijna OVERAL terwijl er op de meeste plekken nog nooit iets gebeurd is en nog nooit wat zou gaan gebeuren, omdat er niemand te snel rijd. Het enige gevolg is dat je je auto zo naar de schroot kan brengen omdat je hele onderstel door midden gebroken is. Wat schiet je daar mee op?
sorry: en ook nooit iets zou gaan gebeuren
Dit filmpje is mooi fake hoor mannen. Zoals iemand al opmerkt zie je op 1 filmpje gewoon veertjes steken. Ik manipuleer in mijn vrije tijd zeer veel films en dit is ook zo gedaan. Als we naar de foto’s van de doorsnee bose gaan kijken, dan zie je helemaal geen veren steken en op de filmpjes wel. Als je de vering neemt van een gmc en je rijdt veel vlugger dan normaal over de obstakels, dan beweegt het chassis ook amper, wat doen ze vervolgens, ze laten het langzamer afspelen.
Bovendien heeft Citroën zowel patent als octrooi op hydropneumatische veringen hoor.
Waarom heb je nu een patent op zo’n prul van een systeem als je het toch niet op de markt brengt, denk daar maar eens over na.
Bovendien die jump over het balkje kan iedere auto. Als je ziet hoe je kan springen met airride, dan is dit piece of cake hoor. Je ziet die zakken en dan zet die zo’n grote kracht op de luchtbalgen dat je gewoon met de wielen van de grond gaat.
Dit ziet er allemaal heel mooie en flashie uit, maar het zal nooit op de markt komen omdat het de veiligheid niet kan garanderen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).