Het werd met prinsjesdag pijnlijk duidelijk dat de automobilist wederom flink getreiterd zal worden in 2008. Niet alleen toekomstige BMW M5-bestuurders of enkele Bentley-rijders moeten (nog) dieper in de buidel tasten, ook een zeer zuinige Smart CDI werd afgeschilderd als een normaal vervuilend autootje. Verantwoordelijk hiervoor was staatssecretaris Jan Kees de Jager van financiën. Na protesten uit de autobranche draait de Jager zijn besluit echter terug. De energie-indeling zal in ieder geval nog één jaar blijven zoals hij nu is. Dit betekent dat auto's met een energiezuinig A-label volgend jaar hetzelfde fiscale voordeel hebben als dit jaar.
De Jager had een andere labelindeling gemaakt voor de energiezuinige auto’s, maar het resultaat hiervan was, dat slechts drie auto’s nog maar onder het groene en dus gunstige A-label zouden vallen. Voor de periode 2009 zoekt de Jager naar een structurele oplossing (bron: nu.nl).
Gelukkig dus een meevallertje voor iedereen die op elke euro let bij het autorijden. Maar kon de Jager nu van tevoren niet vaststellen dat er maar drie auto’s het gunstige A-label zouden krijgen? Of was hij echt zo naïef om te denken dat de autobranche niet op zijn achterste poten zou gaan staan?
29 reacties
Geniet gewoon maar van het feit dat je een rijbewijs hebt, dat je lekker kan autorijden, dat je de vrijheid hebt te doen en te laten wat je wilt. Want autorijden is er te leuk voor.
’t Wordt zo wel een steeds duurdere hobby…
Daar heb je gelijk in. En daar baalt iedereen van, ik natuurlijk ook, want je kan je geld maar 1 keer uitgeven.
Ik besef dat ik in een luxe positie verkeer, want ik kan prima rondkomen. Ik hoef m’n auto niet te verkopen omdat het nu te duur wordt.
Maar, wees eerlijk: als dit soort maatregelen ervoor zorgen dat je je auto moet verkopen, dan heb je waarschijnlijk al een te dure auto gekocht… Ik had een auto kunnen kopen van 3x de waarde van mijn huidige auto, maar omdat ik een buffer wil hebben voor andere dingen, heb ik dat niet gedaan. Kwestie van een beetje slim met je zuurverdiende centen omspringen.
Het is echt niet moeilijk om zo’n schaal te bouwen. Meet de totale uitstoot in een combinatie van gevaarlijke stoffen (dus niet alleen co2) en laat daar een schaal op los. Deze zet je vast voor x jaar, en je zult zien dat er steeds meer auto’s naar groen groeien. Als je dan ziet dat het gemiddelde groener wordt stel je je doelen bij en leg je de lat wat hoger.
Als we dat nou ook eens lekker europees doen en niet voor die 6 miljoen auto’s in ons kleine landje zal je zien dat de autoindustrie er ook wat mee doet.
worden we nou niet massaal een beetje moe van dat inefficiente gekleuter daar in den haag? het zijn iedere keer die staatssecretarissen die met de meest inefficiente “kijk mij nou” plannen komen.
benzineaccijns is dan in mijn ogen ook de enige maatregel die goed te rechtvaardigen is. (mer verbruiken= meer uitstoten=meer betalen, erg simpel)
uiteraard op voorwaarde dat het eigendom van de auto niet belast is (dat hebben omringende landen wel vaak door (france))
Welke drie auto’s zijn dat dan?
Deze maatregel kost of bespaart je maximaal een paar honderd euro. Niet echt schokkend dus.
Zo te zien blijft de maatregel van lage bijtelling bestaan:
http://www.minfin.nl/nl/actueel/nieuwsberichten,2007/09/2007-18.html#a4
Het parlement zou zichzelf onsterfelijk belachelijk maken wanneer ze ook die maatregel terug zou willen draaien.
Zodra het voorstel definitief is aangenomen (het moet geloof ik nog behandeld worden) kan je dus je Civic, Prius of Loremo GT gaan bestellen….
kwam dit tegen:
Klopt dat wel?
Verhoging LPG-accijns
Personenauto’s op LPG zijn schoner dan dieselauto’s, maar gemiddeld vervuilender dan benzineauto’s. Het milieuvoordeel ten opzichte van dieselauto’ s neemt steeds verder af, terwijl de accijns op LPG sinds de invoering in 1994 nauwelijks is verhoogd. Mede daarom verhoogt het kabinet de accijns op LPG met 1,5 cent per liter op 1 juli 2008 en met 1 cent per liter op 1 januari 2009.
Die labels zijn in principe leuk bedacht, maar niet geweldig uitgewerkt. Het doel was wel om het milieu te ontzien. De nieuwe maatregel had een heel ander doel: Het moest 250 miljoen opleveren. Blijkbaar gaat dat niet lukken, omdat mensen helemaal geen zuinigere auto’s kopen als de andere duurder worden.
hoge taksen vragen, wij mogen niet meer met die
zware auto’s rijden maar de primiers wel(belgie,nederland)
zij stappen wel in een mercedes S500 of een bmw 750iL
ge moet eerlijk zijn BEDROG is het
en bij ons in belgie ook :s
Geen idee of de mileubelasting van LPG (tegenwoordig) inderdaad groter is dan benzine, misschien kan een ander daar een antwoord op geven? Ik probeerde slechts antwoord te geven op de vraag van Pieter mbt de bijtelling.
Naar verwachting worden de besprekingen over het belastingplan 2008 (waar de fiscale bijtelling een onderdeel van is) pas op 22 november afgerond: http://www.tweedekamer.nl/vergaderingen/plenaire_vergaderingen/volgende_weken/index.jsp
Kan me trouwens wel voorstellen dat oudere LPG-installaties/retrofitdingen vervuilender zijn dan benzine-auto’s… maar nieuwe modellen..?
@ Esprit; Dat zou ik dus ook wel eens willen weten!
Zij blij, regering blij en ik hoef niet meer over de energielabels heen te lezen……
Goed punt. Omdat er gewoon geen diesels zijn die minder dan 95 gram halen heeft het voor de diesel lease rijders wederom geen zin om naar de labels te kijken. Logischer lijkt me dan ook om die 14% bijtelling aan een A-label te hangen, een A-label is immers het schoonste wat er is? Dat zou er ook toe voeren dat de de BMW 118d bijvoorbeeld een erg populaire lease auto wordt. Maar dat zou leuk zijn en dat mag natuurlijk niet :-(
Echt debiel dat zelfs de VW Polo Bluemotion die ruim 1 op 30 rijdt als je je best doet, ook geen leasevoordeel oplevert (102g/100km!).
Maar ook bijvoorbeeld de 320 Touring is A.
Dat schept mogelijkheden!
– Toyota Prius – 5drs 1.5 57kW – € 25.990
– Honda Civic – 4drs 1.4 70kW – € 23.990
– Toyota Aygo – 1.0 50kW – € 8.990
– Peugeot 107 – 1.0 50kW – € 8.990
– Daihatsu Cuore – 1.0 51KW – € 8.499
– Citroën C1 – 1.0 50kW – € 8.490
Kijk voor actueel overzicht op: http://www.lease-auto-bijtelling.nl/
Iemand die weet of dat nu de komende het geval is?
voor zover ik kan zien, gaat echter niet lukken :o(
http://www.autointernationaal.nl/artikel.php?id=5611
“blijft de uitstoot van CO2 beperkt tot 142 gram per kilometer”
http://www.lease-auto-bijtelling.nl/art/miljoenennota-2008.html
“Voorwaarde is dat de uitstoot voor een dieselauto niet hoger is dan 95 gram per kilometer, voor een benzineauto niet hoger dan 110 gram per kilometer.”