Audi A5 3.0 TDI vs Bmw 330d coupe

Auteur: , 89 Reacties

Audi heeft met de nieuwe A5 een erg fraaie coupé neergezet en BMW heeft natuurlijk al een tijdje zijn redelijk fraaie 3 serie coupé. Zeker in "real-life" is de A5 een zeer sjieke en sportieve auto om te zien en je zult bij geen enkel 5 sterren hotel lang hoeven te wachten op de valet-service. Maar goed, niet iedereen kan een beetje door europa toeren van hotel naar hotel, sommigen van ons moeten gewoon werken. Dan is het natuurlijk lekker als je van je leasebudget iets leuks kunt uitzoeken met een dieselmotor. Daarom twee tests waarin de A5 3.0 TDI het opneemt tegen de oude vertrouwde 330d in coupé uitvoering.

Uiterlijk
Het is zeker geen geheim dat ik vaak niet erg gecharmeerd ben van de styling van BMW’s. Toch moet ook ik toegeven dat de 3 serie in coupé vorm best een nette coupé is geworden. Niet direct stoer, niet heel erg sierlijk, maar toch… met de juiste wielen eronder (en dan bedoel ik niet de lelijke wielen van de auto in de video van AutoBild) en in een mooie kleur kan ik echt niet zeggen dat het zeer doet aan de ogen (okokok ik geef toe deze beemer ziet er eigenlijk wel goed uit, maar wee degene die hier weer een pauperhok van maakt met spoilers/verlagen/29 inch wielen en andere meuk).

De Audi A5 is in mijn ogen één van de mooiste Audi’s van de laatste jaren. Niet zo verrassend misschien als je weet dat de auto onder leiding van Walter Da Silva is ontwikkeld. De man heeft bij Alfa Romeo mooie dingen laten zien, de Seats van zijn hand zijn niet lelijk dus wellicht dat de Audi’s de komende jaren een stukje minder saai en voorspelbaar worden vormgegeven. De A5 is in ieder geval erg goed gelukt. Mooie vloeiende lijnen, niet teveel rare lijnen en accenten, maar zeker geen saaie voorspelbare vorm. Jammer van het Audi front wat kennelijk een verplicht nummer is want dat doet in mijn ogen toch wat afbreuk aan de prachtige sierlijke lijnen. Is Audi nou echt zo bang dat we zonder die enorme single grille niet doorhebben dat dit een Audi is?

Mijn score op het vlak Styling en design: wat mij betreft wint de A5 dit onderdeel makkelijk van de 3 serie coupé (ook het interieur is duidelijk origineler bij de Audi)

Weggedrag, sportiviteit en prestaties
Dat Bmw’s een goede balans hebben en daarmee best leuk zijn om een stukkie mee te sturen dat zal zo ongeveer bij iedereen hier wel bekend zijn. Audi’s hebben daarentegen vaak een iets meer op comfort afgesteld onderstel en een minder gunstige gewichtsverdeling. Daardoor zijn de “huis-tuin en keuken”- Audi’s niet altijd de meest geweldige auto’s om mee door de heuvels te jagen (nou hebben wij die hier nauwelijks dus dat is misschien vooral relevant voor de Belgen onder ons die regelmatig door de Ardennen rijden of mensen die met de auto naar de bergen rijden). Eén ding is dan natuurlijk wel handig: de quattro aandrijving van de A5. Dat is tegenwoordig een tamelijk geavanceerd stuk techniek en de componenten zijn veel lichter geworden dus merk je daar in het gewicht niet veel meer van. Bij de A5 tdi is de balans 60/40 achter/voor dus ook de Audi legt de nadruk wat meer op achterwielaandrijving met als doel een betere wegligging en meer plezier bij sportief rijden.

De motoren van de beide auto’s ontlopen elkaar niet zoveel als we de onderstaande video’s mogen geloven. Eén minpuntje van de BMW ten opzichte van de Audi: de remmen zijn minder effectief, maar goed BMW-rijders doen toch niet aan kleven? Dat is dus geen probleem ;)

Ik heb in geen van de auto’s gereden maar uit de video komt naar voren dat de prestaties vrijwel identiek zijn en dat de Bmw toch nog wat leuker is dan de A5. Laten we het maar op een overwinning voor de 330d houden op dit onderdeel

Gaat het dan een gelijk spel worden? Check de video’s en trek je eigen conclusie.

Als een beetje europeanen kunnen we deze tests van Auto Bild (in het duits dus) wel volgen toch?

Nog een test in het duits maar dit keer van Abenteuer Auto (wie?)

PS: welke auto zou je kiezen en waarom? Kom gerust met een goed onderbouwd verhaal, dat is interessanter dan “BMW rules” of “Audi rules” en ander onzinnig commentaar.



89 reacties

Zijn 29 inch velgen niet een beetje heel groot ? ;)
ik zou gaan voor de audi, als het dan echt moet, want ik ben uitgekeken op de BMW.
Auto’s op deze manier vergelijken is eigenlijk zo onrealistisch. Alsof je een auto koopt voor die paar (honderdsten) seconden sneller naar de honderd dan zijn tegenstander. Uiteindelijk koop je een auto op pure subjectieve argumenten dus objectieve vergelijkingen zijn eigenlijk vrij zinloos. Het brengt het wel in perspectief maar meer ook niet.
Als bmw-fan ben, moet ik toegeven dat hij er standaard maar saai uitziet. En dat voor een 3-liter! De a5 oogt zeker beter.
Dan heb ik het over het interieur, dat zeker wat spannender mag.
Ik vraag me ook steeds af wie die lelijke voorbumpers blijft ontwerpen :((
En dat ze nog steeds niet begrepen hebben dat die dubbele uitlaat eindelijk eens mag vervangen worden door ééntje aan beide kanten..
Op de rijprestaties valt zeker niets op aan te merken, maar het oog wilt ook wat.
Ja als je toch mag kiezen zou ik de A5 nemen. Veel mooiere lijnen. En quattro zou voor een roekeloze student natuurlijk wel handig zijn :D
Mjaaa leuke filmpjes, jammer van het begeleidende stukje tekst…

En als je dit wilt voorkomen:

“en ander onzinnig commentaar.”

Dan moet je vooral je tekst hiermee beginnen:

“Audi heeft met de nieuwe A5 een erg fraaie coupé neergezet en BMW heeft natuurlijk al een tijdje zijn redelijk fraaie 3 serie coupé.”
toegift…. een video (met erg irritant commentaar) met een witte S5 in de hoofdrol…. tja het design komt wel goed uit de verf zo.

http://www.youtube.com/watch?v=1B9lOyJWCWk
@Rick dos: wat is er mis mee?
@wOoOdy

Wacht maar af….
zou willen dat ik mocht kiezen :)
Voor alle dag zou ik de Audi nemen met een automaat, is gevoelsmatig de snelle cruiser. Voor een speciaal rijgevoel (sportief) zou ik de BMW nemen maar dan natuurlijk geen diesel. Zijn kwa ontwerp niet vernieuwend beetje behoudend en saai met een iets modernere en krachtige Audi om te zien. Al met al een hoop geld voor een auto welke er, over pak weg twee jaar, een facelift heeft opzitten.
BMW wint het alweer. De 335i Coupe tegen de S5 wonnen ze. de 335i Coupe tegen de A5 3.0 quatro. en nu dese ook.
ik zou voor de bmw gaan maar dan met een m sportpacket erop en de uitlaten van de 335i..
Ik zou de BMW liever in de 335d coupe willen hebben, de overtreffende trap.

Zoals reeds eerder gezegd zou ik hem dan wel oppimpen, te denken aan ietsje verlagen en 19″ Alpina’s eronder, scheelt al een heleboel ;)

De Audi doet mij gewoon te log aan en is minder een rijdersauto dan (de) BMW.
Voor mij zonder enige twijfel de A5 , ik vind dit gewoon de mooiere auto en ik geloof niet dat de gemiddelde consument de minimale en kleine verschillen zal merken en dan ga ik voor styling.
Ik zou in geen van beiden willen rijden. Vooral de zware quattro niet!
Waarom? Het antwoord is heel simpel: BMW 335d Coupé met M-pakket, die zelf na een bezoekje bij Ziptuning 330pk en 710 Nm!!!! levert samen met een topsnelheid van 300km/h!
Ik vind ook trouwens de daklijn van de Audi samen met die kerstverlichting ook 3 keer niks.
A5!!!!A5!!!!A5!!!!A5!!!!A5!!!!A5!!!!A5!!!!A5!!!!A5!!!!A5!!!!A5!!!!A5!!!!A5!!!!A5!!!!A5!!!!A5!!!!A5!!!!A5!!!!A5!!!!A5!!!!
Ik zou zeker voor de BMW gaan.
Net als Antoine ga ik zonder twijfel voor de A5. Stukken mooier en voor dat minuscule beetje extra rijplezier ga ik niet in die BMW rijden. En als ik zo’n A5 kan betalen dan koop ik er wel een e30 328i of ’91 MX5 bij voor trackdays ;)
@ Richard kun je beter meteen voor de Mversie gaan.
jaa de Audi absoluut..

Erg stijlvolle auto, prachtige vormen!
Hij oogt ook erg exclusief, een plezier om naar te kijken als hij aan komt rijden ;)

BMW’s zijn niet echt mijn ding…. maar deze coupe ziet er toch fraai uit.
Die led lichtjes aan de voorkant zijn toch veel opvallender IRL dan ik dacht, prachtig detail. Ook leuk om Margret Hucko eens “levend” te zien, zie haar foto elke week in de AutoBild, mooie vrouw.
BMW maakt goede auto’s, best fraaie coupe, maar die Audi is zoveel mooier en beschaafder: breder en lager, hoogwaardiger interieur en dan krijg je 4WD er nog eens bij. Mijn volgende (2de hands) auto wordt ook een Audi of eventueel een LandRover.
Ik vind die A5 en dan eigenlijk die S5 zo mooi. Vooral die voorkant, echt hele geslaagde auto. De 3 coupe ook mooie wagen, goede motoren altijd bmw. Maar zou zeker voor de audi gaan.
Als je een vrouw in een autotest ziet die niet Vicky of Sabine heet weet je al dat het niet echt een onderhoudend filmpje gaat worden!!!!
Wat een foute vergelijking :S
Tuurlijk is de audi in voordeel met 29 pk méér.
Had een artikel gelezen van een duet tussen de BMW 335D en audi A5 3.0 TDI.
Dat is pas een vergelijking.
De audi (5,9 sec. 0-100 tegen bmw 6.0 sec.) trekt iets sneller op van de 0- 100 maar op de kilometer haalt bmw hem in met 0,4 sec.
En ja voor die paar hondersten maakt het mij niks uit en ga ik voor de audi met de moddervette velgen van het huis ==> http://www.webwombat.com.au/motoring/images/audi-a5-1-big.jpg
als ik zoveel geld heb om uit te geven koop ik me echt geen diesel !
het geluid van de Audi motor stond me niet aan
Ik kies de audi. Laatste jaren spreekt audi mij meer aan. De styling is perfect en de A5 ziet er toch wel bruut uit. Lekker sportief, maar toch beschaafd op een manier. De 3 serie vind ik toch een beetje saai ogen. En het interieur is ook niet nieuw. Dus de Audi.


Maaaaaaaaaaarrr.. Als het om de S5 en de ///M3 gaat.. Dan moet ik wel iets harder nadenken over een beslissing! ;)
De A5, zonder twijfel.

Als je ergens toekomt ( bij een hotel bv :) ), dan kijkt er echt niemand meer op van een bmw 3-serie, ook al omdat ze al een tijdje op de weg te bewonderen zijn. De A5 met “kerstverlichting” springt onmiddelijk in het oog door de geslaagde styling en algemene looks. Het iets “mindere” rijplezier neem je er dan wel bij denk ik.
@skyline, gaat ook lekker op hé. audi’s maken zwaren auto’s , bmw wat lichter. en dan 340pk tegenover 420 zetten, nee. eerst wachten op de rs5 met wellicht ook 420 pk v8.

ik kies de a5, omdat?
De a5 vindt ik beter omdat die qua uitstraling gewoon veel duurder eruit ziet. ik hou erg van kwaliteit dus daarom wint de a5.
de 3 serie is ook super mooi hoor daar niet van, maar ik ben bang dat als ik die zou kopen, en over 5 jaar ‘m weg wilt. dat ik maar €22.000 ervoor terugkrijg. de a5 zal zeker meer dan €5.000 erboven liggen.
A5 heeft veel meer klasse en is meer beschaafd. En ik vind hem meer voor een wat volwassenere doelgroep.De 3 coupe blijft een jongens auto en de A5 is meer een mannen auto.
Ik zou gaan voor de A5 , hij heeft de nieuwere uitstraling, quattro, meer comfort. Gewoon een hogere klasse als de 3 serie coupé.
Ik ga zeker voor de A5. Een echte mannenauto en een klassieke gelijnde auto.
Audi heeft voor mij een betere uitstraling en imago dan een M3. Ook als ik in die klasse zit zal ik voor kwaliteit gaan. Samen met de A6 een van de mooiere Audi’s op dit moment.
@wOoOdy

I´ll take my words back. It´s actually possible to be civilized in a BMW-Audi topic …. ;)
Geef mij maar de 3 serie. Het design spreekt me veel meer aan dan dat van Audi, ook het interieur van de Audi kan me totaal niet bekoren. Verder geef ik niks om 4wd en bouwt BMW naar mijn mening betere motoren.
beide fantastische wagens, maar de audi vink ik persoonlijk veel spannender. al vanaf het moment dat je hem ziet. En het wordt pas echt leuk als je erin gaat zitten. Het interieur van de a5 vind ik veel geslaagder en sportiever dan die van bmw. en ja ik heb in beide wagens gezeten ( en gereden) voordat hier weer iemand begint met: “heb je al eens ooit in eentje gezeten”?
het liefst een audi a5 met een 335i motor erin!!
@Rick dos
Dat soort onzinnen is al zo vaak gebeurd, dat sommigen er niet eens meer naar kijken. Ben er zelf 1 van ;)
Ik zie hier in de regio vrij vaak 3-serie coupé’s met achter het stuur kerels die wat te compenseren hebben. Bij die A5 vanmiddag, moest ik toch even om- en nakijken. Voor mij is de keuze snel gemaakt.

Audi is toch nog steeds een eigenwijzere keuze.
Ik zou gaan voor de…. 407 Coupé! :P Of de Laguna Coupé tegen de tijd dat die komt. (nee, ik ben er nog steeds niet uit)
ik rij zelf met een 3coupé en geloof me
hij of zij is elke centtttttt waard!!!!!!
ongelooflijk rijplezier
@Woody: beetje jammer van jouw commentaar en dan zeggen dat we netjes moeten beargumenteren… maar goed ik blijf erbij maakt niet uit hoe hij eruit ziet ik ga voor achterwiel aandrijving want dat betekent FUN!!! en een audi is veilig en dat is geen fun dus lijkt me duidelijk!!! BMW it is!!!!
@martijn: ben jij niet een beetje overgevoelig als iemand niet helemaal ondersteboven is van jouw merk? Denk er eens over na. In mijn ogen ben ik tamelijk genuanceerd in mijn commentaar.
ik zal zeker voor de bmw gaan, heb voor mijn bmw een audi gehad. dat was helemaal nix. en de bmw diesel is vele malen stiller en sterker. en die 4wd die kun je bij bmw zo bestellen, en die is zeker zo goed. ik vind trouwens ook als je de snelste diesel van audi wil testen dan moet je ook de snelste diesel van bmw pakken bv. de 335d. je kunt een audi trouwens laten tunen dan is hij 300pk en nog steeds minder snel dan een normale 535D.
@535d: je test auto’s op basis van de prijs en wellicht de prestaties een 335d ernaast zetten is echt onzin want die is een heel stuk duurder (ook in het gebruik).

Daarnaast gaat je opmerking over de diesel in de auto niet meer op…. in de video wordt gesproken over het feit dat de Audi stiller is (waarschijnlijk vergelijk jij met de oude pompverstuiver diesel techniek, dit is een common rail diesel)
Nou wOoOdy, wat je hier schrijft is eigenlijk een stuk onzinniger.

Er zit in de basis van de 330d ten opzichte van de A5 3.0 tdi al een prijsverschil van pak ´m beet 3000 euro. Dus het verschil van 5000 euro ten opzichte van de 335d en A5 3.0 tdi is te verwaarlozen.

En ook het verbuik is te verwaarlozen. 10,3l/100km voor de 335d , 9,9l/100km voor de A5 en 8,9l/100km voor de 330d.

Dus als je verbruik ook een factor wilt laten zijn, dan is de 335d juist de meest logische…
ik zou uiteraard voor de BMW gaan. simpelweg omdat de bmw een auto is voor sportief rijders. nou wil ik niet beweren dat audi dat niet is maar… wanneer zijn al die kilo`s extra van de quatro handig. als er sneeuw ligt. en wanneer gebeurt dat nou in nederland… ik dacht dat er pas in de 535d een turbo zit. bkijkt dat er in de 530d ook al een turbo zit..!!! heb liever pure power zonder turbo`s. dat neemt niet weg dat ik voor de BMW zou gaan.
@rick dos: jammer maar helaas. de geteste auto’s zaten in dit geval beide op ongeveer 60.000 euro (in duitsland) er is dan ook vrijwel geen prijsverschil.

Een 335d met de vergelijkbare opties zal ruimschoots duurder zijn in de aanschaf, maar ook in de verzekering, de wegenbelasting, het onderhoud en misschien ook in het verbruik (cijfers in een boekje zijn leuk maar iedereen met een 335d zal die cijfers niet halen) ook daar zal de 3,0 liter diesel een beter vergelijkbare uitvoering zijn.
@wOoOdy

Jammer maar helaas? De term “ongeveer” is vrij ruim te nemen ten opzichte van de koude cijfers…en vooral met zulke marges waar we het hier over hebben. Kijk dan naar de letterlijke basisprijs om tot een goed vergelijk te komen. Opties zijn nogal een fluctuerende factor n zo´n vergelijk.

De wegenbelasting? Je hebt toch wel door dat door het fameuze quattro systeem de Audi meer kilo´s in de schaal legt? En dus ook in een hogere belastingklasse terechtkomt?

De verzekering is ook weer één waar over te discusieren valt als we alleen naar de basisprijs kijken.

En het onderhoud? Het is niet zo dat omdat de auto wat duurder is dat de onderhoud ook duurder is…
tja, ik weet niet waarom de heren bmw fans per sé een 335d willen nemen ter vergelijking, maar in mijn ogen is een auto met vergelijkbaar vermogen en in dezelfde/vergelijkbare uitvoering een vergelijkbare prijs de juiste om mee te vergelijken…. en twee duitse automagazines denken er net zo over.

Een a5 3.0 tdi met de gangbare opties en een 330d met dezelfde opties (op details anders, maar dat zijn opties die samen niet echt aantikken) komt zonder x drive op ongeveer 1000 euro meer dan de 330d. De beste vergelijking zou qua prijs dus eigenlijk de 330d met x drive zijn…….

Een basis 335d in coupe uitvoering kost 64.300 zonder één enkele optie (zelfs geen metallic lak) en de A5 kost redelijk compleet uitgerust inclusief metalliclak ongeveer hetzelfde. De basisprijzen van BMW daar kun je weinig mee want er zitten zaken niet in de auto die absoluut iedereen als standaard zou beschouwen….. een lage prijs in de lijst is leuk, maar niemand die voor die uitvoering gaat.

Daarnaast weeg te 330d 1600kg en de A5 3.0 tdi met quattro weeg 1610. De 335d weegt 1645kg (cijfers bmw en audi).
Oh nee hoor, niemand hier zegt dat het per sé moet. Maar als je iemand gaat diskwalificeren met “echt onzin”, dan stel ik mezelf de vraag waarom dat grote onzin moet zijn. Als de cijfers toch duidelijk anders aanwijzen dan vind ik dat verre van grote onzin. Maar als jij zo graag wilt dat het de 330d moet zijn then be my guest. Uiteindelijk resultaat is dat de BMW in beide tests nog steeds de betere is. ;)
BTW als we het dan over “echt onzin” hebben, dan is dit er wel eentje van formaat hè?

“Een basis 335d in coupe uitvoering kost 64.300 zonder één enkele optie (zelfs geen metallic lak) en de A5 kost redelijk compleet uitgerust inclusief metalliclak ongeveer hetzelfde.”

De basisprijs van de A5 zonder (de zogenaamde) één enkele optie kost al 59.05 euro.
59.065 euro….
Onzin? De A5 heeft bij die prijs al quattroaandrijving en het pro-line pakket aan boord en metallic lak (een dure optie, nml 1300 of 1400 euro).


Ga gerust met de car-configurators aan de slag en kijk wat het prijsverschil werkelijk is….. een A5 die normaal uitgerust is en een 330d met vrijwel identieke uitrusting kosten ongeveer evenveel. Beide hebben een 3.0 turbodiesel motor en vrijwel identiek gewicht en identieke prestaties….. in mijn ogen het beste vergelijkingsmateriaal

De basisprijs van BMW is een wassen neus. Een normaal uitgeruste 335d krijg je eigenlijk niet onder de 70 mille, het prijsverschil blijft dus 5000 euro.

Ja de Audi is duur voor wat je krijgt, maar de BMW is niet veel goedkoper en heeft geen 4wd. Een duurder type pakken is echt appels met peren vergelijken zowel qua technische specificatie als qua prijs.
A5 voor mij, ben niet zo op die Bangle style. Integendeel.

Én het interieur van de E92 doet mij helemaal niks. Ook niet qua ergonomie.


Maar het extra gewicht van Audi quattro is ook niet echt om van weg te schrijven.
Als ze bij quattro eens werken aan een wat minder massieve aandrijflijn, dan word het meteen een stuk makkelijk.

Of bij BMW Bangle er uit knikkeren (hoewel de E92 M3 Coupé mij wel kan bekoren) en eens bij de interieurafdeling ook het één én ander kan veranderen…
Ik lees hier weer allemaal onzin.
Gewicht 335d: 1545kg(Standaard Automaat!!)(A5 automat tegen meerprijs en meergewicht)
Gewicht 330d(handbak): 1500kg
A5 TDI: vanaf 1610kg!!(zonder automaat!!) Met automaat 1655kg!

Ondanks dat BMW de X-systeem aanbied, kiezen de klanten toch massaal voor de achterwielaandrijving.
De 335d (286pk) kost zo’n 64000 in NL.
de A5 TDI (240pk handbak) 59000 met automaat waarschijnlijk zo’n 62-63000.
Ook al was de Audi 50000 euro. Dan zou ik nog steeds een 335d nemen.
waarom:
– 330d, 335d
– Erg zwaar
– Quatro
– Geen echte rijdersauto
– lelijke Amerikaanse daklijn.
– Kerstverlichting
– prijzig Zonder of met opties
Uhm wOoOdy een A5 met proline kost 62.963 euro. En dus niet de door jouw geclaimde 59.065 euro. Ik zou zeggen kijk zelf eens een paar carconfigurators na….

En als we dan ook de quattro in het vergelijk meenemen dan hadden ze beter de 330xd kunnen vergelijken. Maar aangezien er geen RWD of FWD in Audi´s programma zit is het niet anders.

En een normaal aangeklede 335d krijg je niet onder de 70.000 euro? Een 335d high executive kun je krijgen voor 68.000 euro. En dan zitten er al leuke opties op…

Dus een wassen neus? Ja, voor diegene die het niet anders willen zien misschien….

En trouwens het gewicht dat je voor de 335d aanhaalt is een fabrieksopgave. Dat gewicht ligt 100 kilo hoger dan wat men bij het RDW registreerd. Dus het gewicht is 1545kilo.
Ik zou zeker voor de BMW gaan, ik vind hem veel mooier en BMW is ook echt feude am fahren! :) Heb eens een audi gereden, het is net een opgeleukte volkswagen, (dat is het ook), nie dat daar wat mis mee is want rijdt zeker niet slecht, maar mij kan een BMW meer bekoren.
@de bmw-boys: die 1610kg van de audi is ook de fabrieksopgave….. en ik neem aan dat BMW beter weet wat een 335d in werkelijkheid weegt dan jij en ik….(of het RDW).

http://img154.imageshack.us/img154/1330/diesels3seriecoupehf7.jpg

@rick dos: ik heb nooit het getal 59065 aangehaald, dat was jou eigen inbreng, ik kan zelf wel aanvoeren wat ik wil zeggen, men hoeft mij geen woorden in de mond te leggen.

Ik heb een prijs van 64300 genoemd en dat is de prijs van de 335d zonder enige optie en ik heb gezegd dat de A5 met proline EN metallic ongeveer hetzelfde kost.

Dat jullie toch altijd voor de BMW zouden gaan spreekt voor zich, maar daar ging het hier niet om. Welke auto beter is daar heb ik me niet over uitgelaten, dus ook daar zou deze discussei niet over moeten gaan.

Ik heb er genoeg van onderwerp is wat mij betreft voorlopig afgesloten want dit ontaard in een herhaling van zetten. Mocht er iemand nog iets nieuws en boeiends toe te voegen hebben dan lees ik dat graag.
You guys get so over charged in the Netherlands. My 335d cost 59.500 with pretty much every option taken in Belgium. oh and so far it does 9.3l/100km
@wOoOdy

Als je ook zo vriendelijk wilt zijn om te laten zien dat er een bijschrift in de folder staat. Waarin staat dat het gewicht 100kilo hoger ligt dan ben ik je erkentelijk. Het verschil zal hem zitten in het feit dat het gewicht incl. een persoon van 70 kilo en een halfvolle tank (dacht ik) wordt berekend.

Dat je een andere prijs erbij hebt gehaald is inderdaad zo.

“Rick dos schrijft,

30 September 2007 om 14:57
59.065 euro….

w0o0dy schrijft,

30 September 2007 om 15:09
Onzin? De A5 heeft bij die prijs al quattroaandrijving en het pro-line pakket”

Ik ging ervan uit dat je voortborduurde op de door mij aangehaalde 59.065 euro.

“Dat jullie toch altijd voor de BMW zouden gaan spreekt voor zich, maar daar ging het hier niet om. Welke auto beter is daar heb ik me niet over uitgelaten, dus ook daar zou deze discussei niet over moeten gaan.”

Weet niet waar dit opslaat, maar het zal wel.

Wel goedkoop om zo te eindigen voor iets wat je zelf begonnen bent natuurlijk. Als je idd niet wilde dat deze discussie deze kant op zou gaan dan had je niet moeten beginnen met het diskwalifceren van iemand zijn mening…
@ Skyline..

“…een BMW 3 coupé een beetje saai ogen? ”

Kijk nog eens…:

http://www.roybeusker.com/2007/bmw3coupe/
A5, zeker weten. Het design vind ik gewoon veel mooier dan de BMW (interieur en exterieur). De 3.0 TDI klinkt lekkerder. Rijden kan ik natuurlijk niet. Dit betekent trouwens ook niet dat ik de 3-Coupé een zeer lelijke auto is. Integendeel, heel mooi, maar gewoon net niet zo mooi als de A5. Mijn mening natuurlijk. :)
Ik heb hier zo’n 100 folders van BMW’s liggen waar bijna overaal erin staat dat het om curb weight gaat. En dat betekent dus niet het droge gewicht van het voertuig.
Dit fout is al een keer eerder voor gekomen met de M3 waar mensen dachten dat die 1655kg woog, maar waarschijnlijk hebben sommigen er toch niets van geleerd:

http://www.autoblog.nl/archive/2007/07/24/voortaan-altijd-een-m3-csl#comment-523855
http://www.autoblog.nl/archive/2007/07/24/voortaan-altijd-een-m3-csl

http://en.wikipedia.org/wiki/Curb_weight
In het geval van BMW, 100kg standaard voor haar alle voortuigen.
@Rick dos
Er staat een tweedehands A5 TDI op Marktplaats voor 73.500,00 !!
De Audi is wellicht iets ruimer binnenin maar ik ga toch voor de BMW. Alhoewel ik voor de Touring versie zou gaan met het M-pakket als optie. De Audi is wel mooi maar oogt zwaarder en daardoor log. Ook in zijaanzicht is de Audi minder mooi door de “zonk” t.h.v. de A-stijl.
Ik heb laatst een Autovisie gelezen van een paar maanden geleden waarin
de 335d met de A5 3.0 TDI werd vergeleken. Daarin bleek dat de 335d zijn meerdere moest erkennen in de A5 3.0 TDI, 7,6 tegen ik dacht 6,6 voor de
sprint van 0-100 km/h. Dus echt sneller is ie niet!
audi audi
Hoe zwaar is de 330D met X-drive dan….
Ik heb gisteren het genoegen gehad om met BMW de nieuwe M3 te gaan testen op circuit samen met de face-lift van de BMW 6 Reeks. Daarna hebben we enkele concurenten mogen testen op het circuit waaronder de Audi S5 en ik moet eerlijk zeggen, ook al werk ik voor BMW en vind ik het supermooie en degelijke wagens, die Audi rijd verdomd goed en ziet er nog eens goed uit ook. Ik denk dat wij bij BMW een “heavy compititor” hebben aan de A5. Verder konden we rijden met nog enkele leuke wagens, maar geen kon mij bekoren.

Getest: Jaguar XK 4.2 / Lexus SC430 / Mercedes SL350 / Porsche 911 / Mercedes CL500 / BMW M3 / BMW 635d.

Trouwens, even off-topic, die 635d is een zalige bak met die nieuwe sportautomaat…
The R6 Tornado
Ga morgen ook testrijden met BMW, de nieuwe M 3 en 6 reeks. Been eens benieuwd wat het gaat geven. Maar de A5 beter rijden dan de 3 reeks? onmogelijk. Heb zelf meer dan lang genoeg Audi gereden om te weten wat het is. Ik vond het de beste wagens, tot ik mijn eerste BMW in de hand kreeg. Qua rijgevoel dag en nacht verschil…
Vraag: Ik hoor uit verschillende hoeken dat er wellicht ook nog eens een 340D van BMW aan zit te komen…!? Wie weet hier meer van af. Door zelf te zoeken op internet word je weinig wijzer.
@ R6 Tornado: Ik heb niet verteld dat hij beter rijdt dan de BMW M3 ;-). Ik zei gewoon dat ik verbaasd was van de wagen, in positieve zin. Ben benieuwd wat jij ervan vindt.
En ene Brecht zegt dat de audi 29 pk meer heeft en dat de 335d 0,1 langzamer is dan A5tdi
3.0 Dat kan natuurlijk niet. allebei 3.0 en allebei 231 pk en de 335 heeft 280 pk ofzo als het droog is en de quatro geen voordeel biedt dan is de bmw330d net zo snel als de A53.0tdi
K zou voor de bmw gaan die heeft een betere en fijnere motor dat qautro kan me niet zo veel schelen met zo’n auto ga je toch niet de begen in ofzo iets
Het is eigenlijk maar waar je van houdt,…. waar bmw fans het altijd op gooien is dat ze achterwiel aandrijving hebben en dat ze sneller zijn. wanneer beseffen deze mensen eens dat audi helemaal niet op deze doelgroep oogt… Een audi rijder hoeft niet persee de snelste te zijn, hij wil alleen snel zijn. hij hoeft niet schuin door een bocht maar wil er recht doorheen. tot slot komt het erop neer dat iemand die van audi houdt niet naar bmw kijkt als zijn concurrent. helaas is dit echter wel het geval van de bmw rijder….
Geef mij maar de BMW, heb met de S5 gereden en was niet echt mijn ding.
Maar hoe kan je nu een vergelijking artikel schrijven over twee prachtige wagens als je met geen van de twee gereden hebt.
IlCuoreSportivo-147
Ik zou sowieso nooit een bmw kopen, alleen al door het imago, en voor een audi fan tegen te komen hoef je maar één stap te zetten.
Nu zijn deze auto’s voor de modebewuste klant “chique” of “vet”, maar over twee jaar ist het gewoon weer zo een saaie audi of bmw.
Geef mij maar een stijlvolle italiaan, die blijvend”mooi” is i.p.v.”vet”.
Lol , gelijk de 147 zeker :) Nee de recente modellen van alfa of lancia zijn absoluut niet blijvend mooi! En blijven rijden doen ze al evenmin. Persoonlijk ga ik trouwens voor de BMW,maar dan liefst in cabrio versie, lang leve de achterwiel aandrijving!!
@ Ari M6. Wtf maakt dit nu uit? Dit zijn coupé’s, ze werden oorspronkelijk niet gemaakt voor te racen. Kijk maar naar de RS serie van Audi, die Bmw’s worden afgemaakt door de RS series van Audi.

Ieder zijn eigen smaak maar zo een nutteloze comment plaatsen… Stomme fanboy, ik zou nog zin krijgen om jou enkele klappen te verkopen weet je het? Spijtig dat dit maar het internet is…

Sorry @ everybody else voor mijn reactie.
tja, ik ben door en door bmw fan maar ik moet toch toegeven dat die a5 een verrekte mooie auto is!
ik heb het voorrecht gehad er een mee te krijgen van de audi dealer voor een weekend en moet zeggen dat het rijgedrag van deze quattro mij erg kon bekoren! zo vast op de weg! zo een fantastische remmen! zoveel bekijks!

de bmw vind ik standaard echt minder uitzien! een M-pakket en de juiste (M5) velgen doen al heel veel!

nadeel voor de audi vind ik dat er pas nu (maart 2008) een tiptronic leverbaar is en je dan na bestelling 6 maanden moet wachten. ander nadeel: de auto is zo veel gevraagd dat je echt niet meer in een aparte wagen rijdt (bmw overigens ook niet)
nog een nadeel van audi is dat ze wel erg vaak en snel faceliftebn en vernieuwingen doorvoeren, je rijdt dus relatief sneller in een oude auto.

ik zou voor de a5 gaan maar dan wel met een tiptronic!
of toch maar de 335d met M-pakket……..pffff ik weet het echt niet!
Interessante test. Beide auto s hebben karakter, knap van audi.

Kiezen was nog nooit zo moeilijk.
ik ga toch voor de bmw,
reden: heb nu een bmw 330cd van 2005 vind het gewoon een super auto.
laten chippen en nu zoveel koppel!
bovendien zeg ik niet dat ik de audi lelijk vindt maar van die LED verlichting zeg ik dat wel. bahh…..
Reservoir_Dog
Voor mij de BMW, die motor is gewoon magistraal. De audi is een prachtige wagen, maar ik ben op mechanisch vlak meer voor de BMW…..
de audi a5 doet me een beetje denken aan de:http://www.fahrcar.com/vw-corrado-side.jpg oftewel de vw corrado vooral de linker- en rechterzijachterramen. dus naar mijn idee is het exterieur niet zo vernieuwend. voor vernieuwing zou ik dan toch voor de bmw gaan sportief,betere wegligging, betere prestaties,toch een auto aangedreven doormiddel van een ketting iets wat bijna alle sportieve bakken hebben om maar te beginnen met een murcialago of een f430.
Alleen het gebruik van een V-snaar door Audi en een ketting door BMW doet me op sportief vlak voor de laatste kiezen.
Gisteren met een A5 2.7tdi 163pk 7DSG gereden: Die auto rijdt echt goed, super smooth, ongelofenlijke 6 cilinder die je haast niet kan horen ;-( Je hebt veel baangevoel en tegelijk veel comfort. Zelfs de teruggeschroefde 2.7liter gaat echt snel. Snel genoeg om niet traag te zijn. je zit aan 100 voordat je het weet. Maar vooral, je hebt een machtig gevoel…hij zoeft als stil monster door het landschap, je krijgt een gevoel van onsterfelijkheid. De 2.7 heeft is zo kalm en geeft je zoveel zekerheid dat je haast denkt een tanker te kunnen voorttrekken als het moet.

Dit was een fulloption, maar het interieur ziet er soms wat plastiekerig uit. BMW heeft het beter voor elkaar.

De quatro aandrijving mis je niet zolang je normaal rijdt. De automaat zet het vermogen zo soepel aan de grond dat wielspin zelden voorkomt. Als het dan toch gebeurt ben je het aan het uitlokken. Zelden was ik zo onder de indruk van een auto.

De hamvraag is nu…rijdt een 330d coupe beter ?? Ik zou haast denken dat deze a5 onovertrefbaar is. Al moet ik zeggen dat een 118d met 122pk ook een beetje in de buurt komt.Al mis je dat statige gevoel maar krijg je wel sportiviteit in de plaats.

Nadeel :
-snel maar niet overdreven snel
-duur
-driften gaat niet
-pedels aan stuur zijn hopeloos op een diesel
-brede kan zijn hoorbaar.
-enkel met full option comleet
-te stille motor


voordeel:
-onovertroffen statig gevoel
-baangevoel zeer sterk aanwezig
-comfort brengt je in hogere sferen
-geen windgeruis
-zet vermogen vlot aan de grond
-sportzetels zijn subliem

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).