60 Jaar Transporter: Abt T5 Sport Plus package

Auteur: , 38 Reacties

De Volkswagen Transporter viert dit jaar zijn zestigste verjaardag. Reden voor de jongens van de PON-unit Bedrijfswagens om dit weekend eens even lekker bier te tanken in het Duitse Hannover. Wij, als zijnde busblog, waren natuurlijk ook uitgenodigd maar wachten nog steeds op een busje waar je je niet voor hoeft te schamen. Abt doet een goede poging...

Het Abt T5 Sport Plus package biedt een power upgrade voor de 1.9 en 2.5 TDI. Het vermogen van de turbodiesel gaat daardoor van 85 pk (63 kW) naar 110 pk (81 kW), of van 105 pk naar 130 pk (96 kW). De 2.5 liter krijgt 160 pk (118 kW) in plaats van de standaard 130 pk (96 kW), of 195 pk (144 kW) in plaats van 174 pk (128 kW). Ook het koppel gaat lekker omhoog en zodoende leek het Abt een goed idee om ook een aangepaste vering aan te bieden.

Voor de aandachtsgeile bouwvakker is er tevens een complete bodykit beschikbaar. De kit bestaat uit een voorspoiler, grille, mistpitten, side skirts en achterspoiler. Aan de achterkant krijgt de T5 tevens een 4-delige muffler. De Volkswagen T5 minivan, hate it or love it…



38 reacties

Waarom de Opel Vivaro de ideale bus voor jou is, bekijk het hier!.
De minister van verkeer en waterstaat probeert juist dit soort bestelbusjes met zo veel vermogen aan banden te leggen omdat er veel’s te hard mee gereden kan worden…
Maar neemt niet weg dat Abt goed bezig is!
wordt tijd dat ik de jongens op de zaak ff ga verwennen;)… of ruil ik tog liever zelf dat oude barrel in voor dit vierkante scheurijzer?
te hard mee gereden kan worden? als dat met dit ding kan kan dat met alles… dus waarom nou percé die busjes,… gun de bouvakkers ook wat lol onder dat vreselijke salaris !!!:-)
2SLOW4ME: Het jammere is dat ze met dat “plezier” het voor veel andere erg vergallen,…..vooral als de “groentjes” er mee mogen rijden!
(wanna) have it and love it >
@ 2SLOW4ME het probleem is ook zoals Japie aanhaalt dat er veel onervaren gastjes mee rijden. Ze denken dan dat ze dezelfde remafstand hebben als met hun wagen… Wat vooral een probleem is als het busje dan slecht of volledig vol geladen is.
Maar het IS en BLIJFT een bus.
busje komt zo,busje komt zo,eventjes geduld meneer,………………….
;)
:D dit zijn van die busjes waar kleine bouwbedrijfjes mee rijden.
ik heb met een t4 vr6 synchro voor een reisorganisatie gereden. op en neer naar oostenrijk, reservemateriaal (ski’s, snowboards) brengen en halen.
ik kan je verzekeren dat het absoluut geen straf is om in een bus te karren als dat blok er in ligt.
jammer dat die niet meer bestaat (of de 3.0 tdi van audi)
Al dat gezeik over jonge bestuurders met weinig ervaring…
Ik ken een heleboel mensen die zo’n volkswagen bus rijden.
Genoeg ”ervaren” bestuurders die rijden vele male beroerder dan de beginnende bestuurders.
Niet iedereen over één kamp scheeren!
Je hebt het auto rijden in het bloed of niet.
Je kan het…of je kan het niet…
Er is natuurlijk veel te leren.
Ik ken genoeg beginnende bestuurders die perfect kunnen omgaan met die busjes. en zelfs nog een beter inzicht hebben in het verkeer!

,Hylke
M’n vader heeft zo’n T5 128 kW 400 Nm, en dat rijdt best relaxed. Hij is niet ubersnel, maar kan, vooral op de tussensprintjes, heel wat auto’s bijhouden.
Vergis je trouwens niet over de topsnelheid, want de uitvoering die mijn vader heeft loopt 195 km/h, en dan loopt hij in de begrenzer omdat de banden het anders niet meer aankunnen! :P
Leuk!!

En kijk voor de lol eens bij de pannenstatistieken van adac ;)
het wordt eerder tijd dat mensen die in bedrijfsbusjes rijden een limiter op die vehikels krijgen ik zie ze zo ongeloofelijk vaak zo hard en onveilig rijden al is het maar bumperkleven, toeteren etc etc. Het zou goed zijn als er een rev limiter en een intelligente speed limiter op de busjes komt die kijkt via navigatie op wat voor weg je rijdt en hoe hardt je daar mag, dan maag je daar maximaal 10 km/h boven en de revs van die zielige dieseltjes moeten ook maar eens beperkt worden naar 3000 ik zie ook zeer vaak die bouwvakkers iedereen eruit trekken bij het stoplicht.

zo dit is mijn mening
heb eergsiteren van papa een nieuwe mercedes vito met een 3 liter v6 gekregen:P

en dat is niet bijtehouden:D:D:D:D

dus papa bedankt;)
Hate it dus… :) :P
@ Silverarrow,

Stop met dat gezanik over pappie. Dat is overigens meteen even tegen alle puberende puistenkopjes die hier op het forum komen. Het zal mij en vele anderen niet bekoren wat die voor blik rijdt.

ff ontopic:
Regelmatig in Duitsland zie ik die busjes op hoge snelheid rijden en helaas kom ik er verhoudingsgewijs ook redelijk veel tegen die verongelukt zijn. Een snelheidsbegrenzer voor dit soort voertuigen is denk dan ook geen overbodige luxe. Het zwaartepunt van deze auto’s is simpelweg hoog en soms dus te hoog om er nog goed mee de bocht te kunnen nemen op hoge snelheid.
nou die busjes worden als broodjes verkocht ieder stucadoor die moet er eentje hebben
@ Susp1cious

ik houd ook niet zo van dit soort reacties die meer laten zien over de statusgevoeligheid en de drang tot het bewijzen van zijn/haar status die hij/zij ontleent aan de materiele welvaart van anderen (pappie).

Toch denk ik dat je die mensen niet hun mond kunt snoeren, dit is hun perspectief en aangezien ze zelf erachter moeten komen dat dit niet de manier is om jezelf te profileren in de wereld kun je in dat proces geen erg grote rol spelen

maar dat is maar mijn mening ;)
@ Susp1cious: Niks gezanik over pappie, ik probeer alleen een ervaring te delen. Gezien het hier over dit soort auto/bus gaat, toevallig hetzelfde soort voertuig als die van mijn vader, wilde ik slechts mijn ervaring delen. Het was compleet niet de bedoeling om op te scheppen over “pappie’s” bus (Als dat al iets is om over op te scheppen, aangezien een Transporter niet echt boven aan veel wish-lists zal staan).

Dat jij dan meteen zo’n dropkoker bent, die zich meteen geirriteerd voelt en mensen uit gaat maken voor puberende puistenkopjes, kan ik dan alleen maar betreuren.

Overigens kan ik ook nog uit eigen ervaring vermelden dat de bestelbusjes die ik gereden heb (Transporter en (oud model) Vito) beide (met goede bevestigde lading) redelijk op de weg lagen, en de Transporter heeft ook erg goede remmen. Mensen onderschatten bestelwagens tegenwoordig nogal eens, en dat is in mijn ogen onterecht.
@ Floryn: Wie zegt dat ik mij wil bewijzen met de materiele welvaart van mijn vader? En al helemaal omdat hij een Transporter bezit… niks bijzonders lijkt mij, toch?
Ik had het misschien beter anders kunnen zeggen: Mensen onderschatten bestelwagens. En dat is compleet onterecht, aangezien bestelwagens enorm ontwikeld zijn de laatste jaren. Natuurlijk zullen het geen racemonsters zijn, maar het zijn ook niet meer de blikken hokken die 5 jaar geleden nog geproduceerd werden.
Daarbij kan ik je ook wel een reden geven waarom er vaak gescheurd wordt met die busjes: De auto is zelden eigendom van de bestuurder. Gevolg is dat er veel onverantwoordelijker mee gereden wordt, net zoals vaak het geval is bij lease-auto’s.
@ Silverarrow : groot gelijk. Ik zag geen probleem in de opmerking die je maakte. Voor mij was het ook maar het delen van een ervaring. Voor een puber verweer jij je wel volwassen ;)

@ M5 : Ben je een Nederlander? Bedoel het niet verkeerd hoor, maar ik heb de indruk dat in Nederland inderdaad de VW Transporter goed verkoopt. In België is dit bijvoorbeeld niet het geval en op Europees/Wereld vlak al helemaal niet. Dan moet VW zijn broertjes van bij Ford, Fiat/PSA en Mercedes voor laten.
@ Silverarrow,

Je snapt de strekking van mijn verhaal gewoon niet. De strekking is dat ik meer dan eens verhaal lees over de auto van ‘pappie’. Je hebt gelijk als je zegt dat een Transporter geen auto is om over op te scheppen. Dat kan ik alleen maar beamen. Het gaat erin mijn verhaal dan ook om dat we dit soort verhalen maar al te vaak lezen op dit gastenboek (meestal natuurlijk over bovenmodale auto’s). De nieuwswaarde is erg laag. Vermeld gewoon dat je de betreffende auto gereden hebt of dat je er enigzins andere ervaringen mee hebt. Dat is allemaal prima. Daarvoor zitten we tenslotte op dit forum. Vervolgens is het echter niet interessant aan wie die auto toebehoord.
sjees susp1cious

wat is je probleem man? een probleem maken van het woord “pappie” ..doe moeilijk zeg..
@davy ik ben een halve duitser
de mensen die ik altijd inhuur (stucadoors timmerlieden etc etc ) rijden bijna allemaal een transporter
nieuwe sprinter rulezzzzzzz………….
ik rijdt momenteel een peugeot boxer voor mijn werk. maar daar moet je echt wel ff aan wennen. het is heel anders rijden. de bochten-snelheid ligt veeeel lager. maar ik moet zeggen dat het me na een paar weken toch wel goed bevalt. je moet je rijgedrag echt wel aanpassen in een busje.
Wat een gezeik zeg! Ik kan het me voorstellen dat je baalt als je er door een busje wordt uitgetrokken, maar reageer dat aub ergens anders op af. Als er iets niet sneu is, is het wel een ‘powervan’ met 200 pk!
@Susp1cious; Zeg kereltje, wie ben jij om te zeggen over welke wagen ik mag opscheppen of niet, omdat het jouw smaak niet is? Ik heb pas een nieuwe Volkswagen Multivan met 204 pk, en het rijdt SUPER en heeft werkelijk meer opties dan je kunt voorstellen. IK vind dit werkelijk voor mij de meest geschikte wagen en wat een ander er van vind zal mij niet veel interesseren. En dit type wagen is niet voor elke “bouwvakker” want een transporter met dikke motor en wat opties heb je niet voor minder dan 45.000 euro. De Multivan zoals hier boven afgebeeld begint bij 57.000 euro en full optie rond de 70.000 euro.

En hoeveel verongelukte “busjes” ben je al tegengekomen langs de snelweg in Duitsland? Waarschijnlijk nog niet eens 1. Maar met veel fantasie en wat negatieve gedachten kom je ook wel een eind he???? blablabla
Als ondernemer heb ik een bus, een Multivan Highline automaat met dubb.cabine. en JAAAA wat is hij duur als je hem voor het eerst moet kopen maar elke 1,5-2 jaar staat er weer een nieuwe op mijn erf en NEEE daar kan geen SUV tegenop. de afschrijving van een busje is VEEL lager als van een SUV.
Daarnaast kunnen Nederlanders er niet tegen als iemand een duurdere auto heeft als hijzelf, en daar heb je met een met een BOM volle bus GEEN problemen mee, want iemand die geen BUS heeft, denkt dat hij met zijn SUV van KIA een veel mooiere auto heeft dan een bus…. dus lekker laten denken.
Iets anders is de BIJTELLING, als grijskenteken rijders betalen we belasting over ruimte in de auto die we niet hebben. Want ook over de ruimte achter de dubb.cabine betalen wij belasting, enne we laten het nog gebeuren ook. alleen daarom zou ik al een SUV kopen, daar kun je wel normaal op de achterbank zitten.
En nog iets, als er begrensers op grijskenteken auto’s moeten, wordt mijn auto vandaag nog op GEEL kenteken gezet.
Want ja ik ben wel zo’n vent die liever in de bus van 80000 rond rijd dan in een SUV van dat geld. !!!
@ Freek en @ wilco,
inderdaad is de bovengeplaatste foto er een van een multivan.
De meeste hierbovenstaande respondenten gooien het helaas op de grote hoop,
als een bouwvakkersbus..

Gerust zo laten denken ;-)

En er zelf goed van genieten..
In Nederland valt het denk ik nog wel mee, maar wat ik zowat dagelijks in België zie.. :-(

Ik denk dat de leaserijders en inderdaad “de snelle jongens” met een bedrijfsauto van de zaak het grotendeels vergallen voor de welopgevoede weggebruiker.
Hopelijk komen er veel surveillances om de raddraaiers te straffen.

Maar bovenstaande bus is er wel een mooi voorbeeld van dat je, je voor een van basis uit, bedrijfsauto niet meer hoeft te schamen..
Ben jonge ondernemer van 26 jaar, rij jaarlijks 100000 km met momenteel een trafic 14OPK en heb een vito met 204PK besteld. Deze wagen heb ik besteld om vlot mee te kunnen rijden (lees ik rij met verkeer mee tot max snelheid en daar hou IK en alleen ik op).
Als ik te vlot meerij flitst men mij waarschijnlijk 4 keer per week (rij nooit dezelfde route) ik zit zoveel op de baan.

Mag ik na betalen van veel geld dat niet vlot kunnen doen??? Klant van mij rijdt jeep 5.7 V8 meer dan 300PK en even zwaar als mijn beladen bestelwagen. Hij rijdt 20000km per jaar kan dus flitsboetes betalen. Wie rijd hard te hard en wie kent zijn wagen?

Waarom bestelwagen limiet en suv, stationwagens en berline’s niet?

OMDAT MEN HET STOM VINDT OM DOOR EEN BUSJE ACHTERGELATEN TE WORDEN
Ik heb een transporter 174 PK met veel opties besteld en rijdt nu een vivaro met 100 PK,dat wil niet vooruit als ik hem heb volgeladen.
Ik wil met een beladen wagen gewoon lekker met het verkeer mee kunnen vandaar die dikke motor, maar boven de 140 met een “busje” is niet verantwoord.
Lekker snel weg zijn bij het stoplicht is wel geinig toch.
Moet zeggen als ik niet zelfstandig ondernemer was dat ik voor dat geld dan liever een leukere personen auto had gekozen,maar dat neemt niet weg dat er maar weinig auto`s op kunnen tegen het comfort dat de transporter bied.
Ik heb met heel wat auto`s gereden maar dat “busje” rijdt echt geweldig.
En ik vind het een mooie auto om te zien maar dat is mijn mening.
Ik rijd in een 174pk transporter en met de bus vol spullen kan ik lekker meekomen in het verkeer. Ik ben eigen ondernemer en gebruik de bus ook prive en ik moet zeggen ik wil nooit meer iets anders rijden het uitzicht is veel beter en de trekkracht is enorm! Ik zit erover te denken om straks ook nog een ander cjippi erin te gaan doen. en oh ja, die verongelukte busjes in duitsland dat zal wel komen doordat ze moeten uitwijken voor al die Nederlanders die teveel links blijven rijden en maar lopen zeiken over bumperkleven en te snel rijden, die mensen die altijd achter een vrachtwagen aanrijden die +/- 85 rijdt omdat dat beter is voor het milieu!! en dan gaat inhalen met 90 km/u zodat al het andere verkeer vollop in de ankers moet en vervolgens weer moet optrekken en daarna ook welleens te hard gaat rijden om toch nog optijd op je werk of klus te komen omdat je dat graag wilt.
Kan dat gezeur over onverantwoord rijgedrag van die ”bouwvakkers” nu een keer ophouden.Rij zelf in een T4 130pk dubbele cabine uit 2003.Ben bij files of drukte op de weg meestal de laatste die op de rem trapt na ontelbare onnodig oplichtende derde remlichtjes van voorgangers die dit overzicht missen.En laten we dan maar zwijgen over Corrado’s en VR6 jes die je van de weg af rijden of die leasebakken die nog zo nodig invoegen voorbij het verdrijvingsvlak.
dakdekker brouwer t4 nr:13
sjonge jonge wat een trieste mensen zijn er toch op deze aardkloot tis maar goed dat de politie de regels handhaaft en niet al die knullige vertegenwoordigertjes of bejaarden TDI en CDI vans rulz the road en degene die dat betwisten mogen mij er best een keer op aan spreken ik rij door heel nederland met een witte t4 met een rood nr 13 achterop ALTIJD VOL GAS (behalve in de file dan) en ach ben nu 26 rijd vanaf mijn 18de t4 pak um beet 80000 km per jaar en nog nooit schade door mijn fout poe poe klote jeugd he !!!!!!!! niet iedereen is traag van begrip niet iedereen heeft 2 seconden nodig dat zijn gemidelde waarden dus ook voor mensen van 80 maar daar denkt niemand aan net zoals dat je iets meer overzicht hebt in een bus die zijn namelijk iets hoger maar dat is natuurlijk ook niet zo simpele zielen die de busjes afzeiken moeten ze zelf keertje in de bouw gaan werken dan zijn ze ook blij als ze vol gas naar huis kunnen maar dat telt allemaal niet dus mensen laten we gewoon op ons zelf letten heb je veel meer aan mvg de dakdekker witte t4 dc met a8 wielen en een rood nr 13 achterop toeter maar als ik voorbij flits hahahahahahahaha
Punten en komma’s?
A8 velgen onder die T4, wij willen foto’s zien! Verlaagd en bullbar erop? Vind zelf ook dat het rijden in een busje vaak heel ontspannend is door het overzicht. Achter een busje in de file is wel vervelend in de auto want je ken veel moeilijker anticiperen. Deze Abt bus ziet er trouwens erg strak uit, als je met een paar vrienden cheap op vakantie wilt is dit vast een ideale optie.
beste mensen,

heb een 2,5 liter 174pk besteld die over 2 weken komt, en dan krijgt hij nog spoilers van neondesign merk magnes, en 20″ velgen. is het nodig nee!!
maar ik vind het mooi, en mooier dan de abt hierboven afgebeeld.

smaken verschillen, en daar valt niet over te twisten.
laat iedereen gewoon in zijn waarde. hou je lekker bezig met je zelf, er zijn tenslotte belangrijkere dingen om je mee bezig te houden.

de groeten.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).