BMW M3 sedan officieel!

Auteur: , 101 Reacties

Daar is ie dan, DIT is de M3 sedan!

De M3 sedan maakt gebruik van dezelfde 4-liter V8, met 420pk. Hierdoor gaat de vierdeurs in 4,9 seconden naar de 100 (de coupé doet het in 4,8). De begrensde topsnelheid is 250 km/u.

In tegenstelling tot de coupé heeft de sedan geen carbon dak. De overige herkenningspunten zijn wel duidelijk aanwezig; een power bulge, het dikkere front (zonder mistpitten), de kofferdeksel met spoilerlip, de zijspiegels, de M3 luchtroosters en de twee distinctieve dubbele uitlaten.

Filmpjes staan hier, hier en hier. Persbericht is als volgt:

Dertien jaar na de introductie van de eerste BMW M3 Sedan introduceert BMW M GmbH de tweede generatie. Hiermee krijgt de succesvolle BMW M3 Coupé nu weer gezelschap van een vierdeurs variant.

De nieuwe BMW M3 Coupé heeft sinds zijn introductie de harten van vele autoliefhebbers over de hele wereld veroverd. De nieuwe BMW M3 Sedan voorziet in hetzelfde sensationele rijgedrag, maar zal daarnaast in de smaak vallen bij die autoliefhebbers die hun passie voor sportief autorijden graag combineren met praktische bruikbaarheid. Dat deze specifieke kwaliteiten uitstekend in één voertuig kunnen worden verenigd, heeft BMW eerder overtuigend bewezen met de BMW M5 Sedan en Touring.

De BMW M3 Sedan blinkt uit in rijeigenschappen die niets te wensen overlaten, en koppelt dit aan uitstekend comfort voor maximaal vijf inzittenden. De functionaliteit van vier portieren en een royale bagageruimte (tot 450 liter) wordt gecombineerd met de dynamiek van de uit de M3 Coupé bekende 4,0 liter V8 en een M sperdifferentieel dat het indrukwekkende vermogen op de achterwielen overbrengt.

Vanzelfsprekend is de nieuwe BMW M3 Sedan uitgerust met dezelfde geavanceerde technieken als de BMW M3 Coupé. Tegelijkertijd is de BMW M3 Sedan als model ook volledig nieuw ontwikkeld, met diverse details die kenmerkend zijn voor een BMW met het fameuze M-label. Als high performance sportauto vestigt de nieuwe BMW M3 Sedan zowel ten aanzien van design als van functionaliteit een nieuwe norm. Daarbij is ook deze sedan in de beste traditie van BMW M GmbH ontwikkeld om zelfs de meest geavanceerde technieken uit de wereld van de autosport beschikbaar te maken voor de openbare weg.

Hiermee accelereert de nieuwe M3 van 0 tot 100 km/u in niet meer dan 4,9 seconden, terwijl de topsnelheid elektronisch wordt begrensd op 250 km/u.

Autosport als uitgangspunt
Binnen het modellengamma van BMW M GmbH staat de BMW M3 traditioneel het dichtst bij de autosport. Dat gold al in 1986 voor de allereerste generatie van de BMW M3, en is net zo duidelijk zichtbaar in de vierde generatie die dit jaar zijn opwachting maakt.

En waar de vorige generatie van de BMW M3 Sedan werd ontwikkeld op basis van de BMW 3 Serie Sedan, daar verschilt het nieuwe model zowel uiterlijk als onderhuids fundamenteel van de ‘reguliere’ sedan. Behalve een uniek design en geavanceerde componenten voor de aandrijflijn en het onderstel hadden de technici van BMW M vooral het verbeteren van de vermogen/gewicht verhouding als belangrijke prioriteit. Mede door het consequente gebruik van lichtgewicht componenten bedraagt de gewicht/vermogen verhouding van de nieuwe BMW M3 Sedan slechts 3,8 kilo per pk; een verbetering van maar liefst 20% ten opzichte van zijn toonaangevende voorganger.

Afgezien van de dragende constructie werden alleen de portieren, het dak, de kofferdeksel, ramen en de achterlichtunits overgenomen van de BMW 3 Serie Sedan. Het aantal componenten dat voor de BMW M3 Sedan nieuw werd ontwikkeld is dan ook bijna even groot als bij de M3 Coupé.

Het interieur staat geheel in dienst van maximaal rijplezier, in een omgeving die volledig is toegesneden op de wensen van de vijf passagiers. Daarbij is in de eerste plaats gedacht aan de bestuurder, die kan beschikken over een instrumentarium dat een actieve rijstijl stimuleert, en dat alle gelegenheid biedt het enorme potentieel van de nieuwe BMW M3 Sedan te verkennen.

Nieuwe V8 combineert kracht met efficiency
Na ruim vijftien jaar heeft de veelgeprezen zes-in-lijn motor van de vorige generaties van de BMW M3 plaatsgemaakt voor een zo mogelijk nog indrukwekkender krachtbron. Beide modelvarianten van de nieuwe BMW M3 beschikken voor het eerst over een krachtige V8, met tal van componenten die genen van de achtcilinder BMW Sauber F1 in zich dragen.

De specificaties van deze high performance krachtbron vormen een overtuigend bewijs van de kennis en kunde van de motorspecialisten van BMW M GmbH. Het vermogen van de 3.999 cc metende V8 bedraagt 309 kW/420 pk, met een maximum koppel van 400 Nm dat al beschikbaar is bij 3.900 toeren per minuut.

Minstens zo indrukwekkend is het maximale toerental van 8.300 toeren per minuut, en het feit dat 85 procent van het koppel beschikbaar is binnen het uitzonderlijk brede toerengebied van 6.500 tpm.

Dit vermogen wordt via een handgeschakelde zesversnellingsbak met een compleet nieuwe eindoverbrenging naar de achterwielen geleid. Hiermee slaagt de BMW M3 Sedan erin een levendige acceleratie te combineren met het uithoudingsvermogen en de dynamiek van een volbloed sportwagen. Ondanks het specifiek vermogen van 105 pk per liter bedraagt het gecombineerde brandstofverbruik slechts 12,4 l/100 km. Deze voor dit segment bijzondere brandstofefficiency is mede te danken aan innovatieve systemen als Brake Energy Regeneration, dubbele VANOS verstelbare nokkenassen en individuele gaskleppen.

Aluminium onderstel voor superieur rijplezier
Voor de nieuwe BMW M3 werden het onderstel en de wielophanging compleet nieuw ontwikkeld. Daarbij verschilt de BMW M3 Sedan slechts in detail van de Coupé, met het oog op een optimale gewichtsverdeling voor de vierdeurs variant.

Bij de ontwikkeling van het onderstel van de BMW M3 Sedan stonden niet alleen de overbrenging van het vermogen en de wegligging centraal, maar is ook gestreefd naar een zo laag mogelijk gewicht. Mede daarom bestaat de nieuw ontwikkelde voorwielophanging vrijwel volledig uit aluminium. Daarmee werd een aanzienlijke gewichtsbesparing gecombineerd met een hogere mate van torsiestijfheid, een belangrijke voorwaarde voor dynamiek op de weg.

Het krachtige remsysteem met de uit een speciale compound vervaardigde remschijven weegt minder dan bij de vorige generatie van de BMW M3 Sedan. Het remsysteem gaat schuil achter lichtmetalen M-design velgen, in het formaat 8,5 x 18 inch voor en 9,5 x 18 inch achter. Laagprofiel banden in het formaat 245/40 (vóór) en 265/40 (achter) garanderen de juiste grip op elk wegoppervlak.

Complete standaarduitrusting
De nieuwste BMW M3 Sedan is standaard bijzonder compleet uitgerust. De auto is standaard onder meer voorzien van lederen bekleding, elektrisch bediende sportzetels, iDrive navigatiesysteem, alarmsysteem, PDC parkeersensoren en metallic lak.

Met een uitgebreide optielijst kan elke autoliefhebber de nieuwe BMW M3 Sedan verder afstemmen op zijn persoonlijke smaak. Met Electronic Damper Control (EDC) en MDrive kan de chauffeur afhankelijk van voorkeur en omstandigheden de set-up van de auto volledig instellen. Eveneens optioneel zijn de 19 inch velgen, terwijl het 825 Watt sterke BMW Individual High End Audio System met 16 hoogwaardige luidsprekers een aanzienlijke bijdrage kan leveren aan het toch al unieke rijplezier.

BMW M3 sedan e90
BMW M3 sedan e90
BMW M3 sedan e90
BMW M3 sedan e90
BMW M3 sedan e90
BMW M3 sedan e90
BMW M3 sedan e90
BMW M3 sedan e90
BMW M3 sedan e90
BMW M3 sedan e90
BMW M3 sedan e90
BMW M3 sedan e90
BMW M3 sedan e90
BMW M3 sedan e90
BMW M3 sedan e90
BMW M3 sedan e90
BMW M3 sedan e90



101 reacties

nice !!!!
die voorkant van de coupe, erg mooi! Maar wat ik niet begrijp, waarom heeft deze niet standaard de “smoke” kleur achterlichten in plaats van die oranje knippers? Dat staat hem imho een stuk beter!
geen clearline of blackline achterlichten?
als ze de coupé en de sedan naast elkaar parkeerden en zouden zeggen ‘kies er maar eentje uit’, ben ik toch wel even bezig denk ik. de coupé is wel iets mooier, maar deze is natuurlijk praktischer in mijn opzicht.
Mooi, en ook al gelijk de voorkant van de coupé (of is dit de voorkant van de facelift?)
Maar ziet er prachtig uit, nu nog de achterlichten donker en het ziet er prachtig uit!!
Geef mij toch maar een C AMG, ziet er toch wel iets sportiever uit…
doe mij maar de coupe
Waarom niet dezelfde achterlichten als de coupe? voor de rest is het een gave bak, nu nog de m3 station.
dekster (Union Fait La Force)
Opgestaan, spannende kwalificatie gezien op tv en nu dit, het wordt een mooie dag :)
…. wat een ‘sissy’ bij de RS4 :) !!
De vorige M” had een toch meer dramatische uitstraling, dit is meer een understatement car, velen houden ervan, ik hoor niet bij hen.
@ Danny: voor mij ook een C amg dan ;-)
Kicke bak!!! alllen jammer dat er geen carbon dak op zit
@Danny.
En dan naar brabus gaan 2 TON uitgeven en je hebt 700PK in je AMG ;)
Als ie de achterkant van de Coupe had gekregen was dit de mooiste en meest praktische M3 of all times! Nu is t een M3 met een oude Nissan Primera achterkant… shame on BMW
Idd, tem de achterlichten waanzinnig mooi, maar da…. tjah

Doe mij maar de coupé.
ik kies voor de sedan deze is praktiser en goedkoper en bijna even snel
mensen ..”skool” mij eens even in al die afkortingen hier want…. :S imho??.. omg etc etc..
ben niet zonhardcore typert
sorry even onntopic.. mooie bak dak had wel carbon mogen zijn vind ik
Moooi, alleen die bobbel op de moterkap??
@ronald ccx
imho = in my honest opinion
omg = oh my god
Sorry, maar ik vindem er een beetje lachwekkend uitzien…
Zal overigens wel top rijden
Die achterkant bah, voor de rest nice!
Beter dan de coupe. Maar nog altijd een tikkeltje ordinair vergeleken met (jaja daar komt ie weer) een audi rs4.
Ziet er niet echt uit als ’n sportsedan…cheap ass look-a-like achterlichten op ’n m3.
Zal best goed rijden hoor maar ’t oog wil ook wat en met deze saai ogende bak kun je beter doorschuiven naar de concurrenten.
Wat heeft het nou voor zin om nóg zo’n M3 te maken met precies dezelfde prestaties? Deze is nog lelijk ook
MMM Lekker MMM

Maar idd de achterlichten zit nog oranje in!!!
Toch wel effe wat minder dan de coupé, maar wel leuk dat ze er echt anders uitzien allebei. Niet een coupé met 4 deuren.
zoals verwacht mooier (imho) dan de coupé, daar vallen de spoilers etc. net iets teveel op in mijn ogen, maar de voorkant is het nog steeds niet. De voorbumpers blijft een rommelige indruk maken. Wel een stukje sjieker dan de c63 amg, maar of dat nou een pluspunt is voor de doelgroep? Tja de rs4 is redelijk vergelijkbaar qua imago en die verkoopt goed dus misschien is dit wel slim.
Coupé graag!
@caspar: ik vind zelf de zilveren spiegels op de S- en RS-modellen van Audi nogal kitscherig. Ik vind zowel de RS4 als deze M3 prachtige auto’s trouwens.
@Ties: het nut van dit ding? Voor de mensen die geen coupé willen rijden (vaak met meerdere mensen in de auto zitten bijvoorbeeld) maar een M5 te duur/groot/lelijk vinden :P
Als de voorkant ook van de sedan was, had ik het mooier gevonden, ik vind het gewoon niet kloppen die coupé voorkant op een sedan. Doe mij maar de Coupé.
mooi mooi mooi, nu alleen nog de blacklights.
Jammer van de uitlaat en de bobbel in de motorkap.
mooi voor met z’n 2en want achterin een 3 serie kan je net zoals een a4 niet normaal zitten zonder je benen op te vouwen. Dus kanje toch beter de coupe kopen !!!! In duitsland want daar kost die maar 63mile
De achterlichten blijven IMO het minst mooie onderdeel op deze auto, al kan dat simpel worden verholpen door een setje Blacklines.
Nu maar hopen dat ie wat goedkoper wordt dan de Coupe, sinds er geen carbon dak op zit en omdat de sedan over de gehele 3-serie ook goedkoper is dan de coupe.

Ik kijk al uit naar de Cabrio en de Touring…

PS: Is dit wellicht een voorbode op de facelift van de E90 Sedan en E91 Touring met de Coupe voorlampen?
Beetje té braaf eigenlijk.
Best een mooie auto! Al vraag ik mij wel af wie dat die gaat kopen? Men gaat toch voor een coupé of cabrio?
Wat een geknepen billetjes… Coupe is vele malen mooier!
C63 AMG! aub… Het wordt omgekeerd oude mensen kopen BMW en jonge mensen mercedes….
idd te braaf
vind de coupe mooier
nu kunnen we een eerlijkere vergelijking maken met de rs4 :P
bij autovisie won de rs4 alleen op een leeg circuit is de m3 beter…
oftwel 3 dagen in het jaar op zandvoord ;)
echt un mooie auto vind de lijn van de achterlichte naar het m3 loggo in voorscherm echt goed uitzien
De 3-serie sedan KAN wel mooi…zie je wel! Ik hoop dat ze die voorlichten als facelict op alle 3-tjes gaan zetten. De velgen zijn wel wat over de top, zodat het geheel een beetje als een Tonka-autootje overkomt, maar daar valt wel een mouw aan te passen
Erg mooie auto

Vind het erg goed dat er weer een m3 sedan is!
Hier slaat BMW de plank goed mis, i.m.v. de concurentie (RS4, C AMG) De techniek is altijd goed bij BMW, maar de looks van de sedan ziet er niet uit.
Erg dik. Het werd tijd na 10jaar.
Dezelfde lelijke achterlicht units op een m3 plaatsen!? Dat snap ik dan weer niet.
Mooie M5-wielen, te brave/saaie achterkant. Ben trouwens wel weer blij dat er eindelijk weer eens een M3 sedan is.
ziet er opgeblazen en log uit..
en die achterkant… sja nog steeds even lelijk!!

de vorige M3 was een echte powerhouse… dit is vreselijk!
ziet er opgeblazen en log uit..
en die achterkant… sja nog steeds even lelijk!!

de vorige M3 was een echte powerhouse… dit is vreselijk!
:lol: Van opzij ziet die powerbulge er meer uit als een gezwel!
Whahah flop… wat mercedes wel gelukt is qua uiterlijk is bij bmw duidelijk mislukt
kadett rijdt beter
Eigenlijk ben ik een RS4 fan, maar ik denk dat iedereen het er toch wel over eens is dat de vorige M3 wel echt adembenemend mooi was..

Kijk nog maar eens even mee naar dit plaatje:

http://www.autoweek.nl/images/800/c/62883618c63c371f6c5f28113387ae5c.jpg

En deze M3, tja, die valt gewoon in de categorie: Jammer! Leuk geprobeerd, volgende keer beter!

M.a.w ontsla die sukkel van een Bangle, de 1-serie coupe was al erg genoeg, toen kwam die rare cross-over van laatst op basis van de x5, brrr, eng gewoon…
de motorkap vindt ik een beetje lelijk
maar de rest is de auto te gevaarlijk
Slechte Motorkap Schoon bak,maar gij mij liever en coupe =)
De Kiekendief
M3 Sedan en M5 zijn geen mooie auto’s. Te gewoon voor zulke pk beesten.
De M3 Coupe en vooral de M6 zijn prachtige bakken. Maar goed, ik teken ook al voor een ‘gewone’ 335i. En @Kadett, ja die oude M3 was een beauty, dat zie je ook weer terug op de fotolink.
ik vind m mooier dan de coupe, hij lijkt een beetje op een kleine M5
eenuhh dit moet dus op tegen de lexus IS-F
http://static.autoblog.nl/images/wp2007/LexusIS-F.jpg

en in jullie vorige blog stond dit:
Desalniettemin is het voltallige Duitse drietal toch wat sneller naar de 100 dan de 4,9 seconden die de Lexus er voor nodig heeft.

http://www.autoblog.nl/archive/2007/09/26/lekker-gummen-met-de-lexus-if-s

keuze snel gemaakt dan maar weer he:D lexus roeleert
’s Werelds saaiste vette auto.
BLACK please!
Doe mij de coupé maar. Die achterkant van die sedan blijft gewoon gruwelijk mislukt, nu ook weer.
lijkt op de coupe maar dan met de hik
Nou ik heb de coupe 10x liever dan de sedan zo te zien
@Demoniac

Je kan prima zitten achterin de nieuwe 3 hoor, is best een stukje langer dan de E46 waar je idd wel vaak je benen moest opvouwen..
Ik kies voor de Rs4;)
Wel opvallend: de Coupe sprint in 4,8 seconden naar de 100, de sedan in 4,9.

Twee deuren eruit en het carbon dak eraf levert dus maar een tijdswinst van 0,1 seconden op?
@Kobey: het zou wel eens zo kunnen zijn dat de sedan een iets lagere luchtweerstand heeft dan de coupe door de vorm van de “cabine”. Klinkt misschien gek als je naar de twee auto’s kijkt maar ik heb ergens gelezen dat een sedan beter was qua luchtstroom achter de auto. Daarmee zou de auto boven de 60km/u iets winnen tov de coupé.
Ben ik nou de enige die ‘m wel mooi vind ?
Ik vind ‘m meer klasse uitstralen dan de Audi of Merc. De Lexus daarentegen…

Het wordt dan de Lexus of de Beemer.
Autobandventieldopje
Mwoi…denk dat ik als coupe voor de M3 CC, als station de Audi RS4Avant en als sedan voor de C63AMG zou gaan …maar deze is ook echt niet verkeerd.coupe vind ik mooier uiteraard! Maar echt gestraft ben je er niet mee volgens mij..
Zonder naam te noemen wil ik degene die hier zegt dat Lexus wint toch wel even een klap voor ze kop geven eigenlijk…. maar ff ontopic Doet u mij deze maarrr~~
het is net de gewone 3 die zn schijt afknijpt (van de achterkant gezien dan)
Ben ik het nou of is de achterbak ingekort? Of valt het me nu pas op……
hey martijn geen geweld hiero

ennuh telt me eigen mening dan niet vind die m3 sedan gewoon 10 keer niets :D en de lexus een superauto om naar te kijken
dekster (Union Fait La Force)
@Rick dos
zijn de overmaatse velgen die dat doen ;)
@ Martijn

Naar mijn mening wint de IS-F ’t zeker kwa uiterlijk in vergelijking met deze M3 die toch echt saai is en dat is nog zacht uitgedrukt ;)
Zo zou ik ook kunnen zeggen dat degene die deze M3 mooi vind al reeds ’n klap v/d molen heeft gehad…maar ieder zij mening toch?
Ben meer een fan van de RS4. Maar het feit dat de M3 ook leverbaar wordt met een 7-traps DSG(!) doet mij twijfelen.
Waarom geen mistlichten? (ernstig bedoelde vraag.)
Mooi ingetogen chique, begrijp soms niet waarom (bepaalde) mensen een standaard BMW M ordinair vinden… Het is eigenlijk de Q-car bij uitstek van het hele rijtje (AMG C63, RS4, IS-F etc.) Eigenlijk had ‘ie ook maar 2 uitlaten i.p.v. 4 moeten hebben, dan was ‘ie zo goed als perfect (voor mij in ieder geval ;-) )
Waar is het carbon dak ???
Dender wat een wagen!! gwoon super! en dat zeg ik… de Alfa Romeo fan:$
tjah, er ontbreken echt veel dingen, geen mistlichten, panorama dak zou echt leuk staan, oranje knippers achter staan echt lelijk, en de spiegels lijken ouderwets net als die van een M3 E-36. Bij de velgen hebben ze ook niet gedacht aan een sportieve style maar gewoon een M5 style, ik denk dat de nieuwere modellen gewoon weer met honingraad velgen op de markt komen :) geef mij maar een E420 cdi MET panoramadak
-edit: nutteloze bijdrage-
Jammer dat de C63 AMG gehakt van deze M3 maakt op de sprint.
-edit: nutteloze bijdrage-
@barry: enig idee wat zo’n panoramadak doet met de dynamiek van een auto?

Niet te geloven dat er werkelijk mensen zijn die afvallen op deze auto omdat er geen mistlampen opzitten… Persoonlijk vind ik dit soort bewust gemaakte keuzes (we hebben koellucht nodig dus is er geen plek voor mistlampen) altijd een toonbeeld van de geweldige gedrevenheid tijdens de ontwikkeling van zo’n auto.
Ik vind hem veel mooier dan de coupe
Ik ben niet helemaal weg van de kont; geef mij maar de coupe.
wtf? die achterlichten zijn echt wel mooi, ik hoopte altijd al op een E46 M3 met die achterlichten maar op deze staat het ook wel
altijd maar streepen als achterlichten is ook niet origineel en dit heeft gewoon wat als je het ziet zoals ik het zie ;)
De nieuwe M3 sedan en of coupe zijn leuk goed etc.
Maar toen de e46 M3 net uitkwam, had ik daar gewoon meer emotie bij.
Heel gek maar de nieuwe M3 is top maar het raakt me niet, tsja moeilijk uit te leggen haha…
Dikke bak. :D , maar ik zou toch voor de 335i kiezen ( als ik het geld had ).
ja uiteraard ieder ze mening maar ik heb het ook niet alleen over het uiterlijk want dat is smaak en daar valt niet over te twisten. de rest wel maar dat is in dit geval niet eens een discussie… lexus haaha
Eindelijk een eerlijk vergelijk met de RS4. Hij ziet er strak uit al is de coupe M3
mooier van lijn. Ik verheug me op een test tussen de 3 duitsers en de jap.
Lelijke achterkant! De RS4 is sowieso lekkerder dan deze familie-m3, smakeloze uitvoering. Juist de achterlijn van de m3 (en tevens de normale coupe) zo spannend!
Kan imho geenzins niet tippen aan de M3 coupé. Vooral de kont kan me niet echt bekoren…………
weet niet of iemand het al had gemeld… de 3 serie krijgt op korte termijn een “dubbele-koppelings” 7 versnellings bak…. check autovisie voor de plaatjes van de folder….
“Kan imho geenzins niet tippen aan de M3 coupé”

Beetje dubbelop trouwens “oeps”
naadeel van de sedan is de m5
Heerlijke auto! :D
..vind et wel mooi voor een gezinswagen die nieuwe..maar vind mijn oude M3 altijd de beste qua design,,..M3 rulezz!!
is er al bekent waneer de cabrio komt??
en weet al iemand of die een stalen of een stoffen kap krijgt??
ik ben vooral een fan van de techniek van de m3’s.
hoog vermogen zonder gebruik te maken van turbo’s of iets dergelijke.
mijn mening is dat een turbo pk een makelijke pk is .
het ligt heel anders als je het doet zonder dit hulpmiddel.
uitstraling zou wel wat extremer kunnen , ook het interieur is wat braaf.
zou wel spannender kunnen , met meer detais
meer zoals ik al had genoemt , tis meer de techniek die m’n hart sneller laat kloppen niet de looks.
mischien is het bij cabrio anders of de cls als die al mocht komen.
bij iedere nieuwe bmw vraag ik me toch altijd af idd hoe ze erbij komen…maar wanneer je die auto’s dan ziet rijden dan worden altijd alle vragen beantwoord…in een woord geweldig. Deze ziet er ongelooflijk bruut uit deze nieuwe m3 sedan. Die achterkant is moddervet. Gewoon een mini m5. echt super!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).