Column nu: De terugkeer van de helden van de jaren tachtig

Auteur: , 31 Reacties

De jaren tachtig, een tijd waarin velen van ons zo’n twintig jaar jonger waren dan we nu zijn. Een mooie tijd dus, vol met mooie herinneringen. Een tijd waarin Audi nog vijfcilinders gebruikte en Quattro werkelijk een magische aanduiding was. Welke auto’s kon je immers nog meer kopen met vierwielaandrijving?

Met die Quattro’s deed Audi niet onverdienstelijk mee in de hoogste klasse van de rallysport. Deze zogenaamde Groep B rallyauto’s waren erg snel wat veel spektakel opleverde, maar uiteindelijk bleek het allemaal te gevaarlijk te zijn. Echte rally liefhebbers kijken met weemoed terug naar de tijd dat monsters zoals de Martini Lancia over gravelpaden, bospaden en besneeuwde bergwegen raceten.

De jaren tachtig was ook de tijd, dat je stoer was als je een Land Rover reed. Je was dan nog maar één stap verwijderd om hoogstpersoonlijk aan de Camel Trophy deel te nemen. Vrachtwagenchauffeurs reden in DAF’s met twee motoren iedereen het snot voor de oren en roetfilters bestonden alleen om zwarte Piet goed te kunnen schminken.

Overigens is deze hang naar het verleden ook in het buitenland geen vreemd verschijnsel. Met het vallen van het IJzeren Gordijn verdwenen Lada, Trabant en Skoda van het toneel. En nee, die voorwielaangedreven Volkswagen-klonen met de motor voorin zijn natuurlijk geen echte Skoda’s. VW lijkt het oude recept echter wel weer van stal te halen om straks een goedkope auto aan te kunnen bieden. Geheel tegen de stroom probeert Lada nu hippe modellen te slijten, maar daar zit niemand op te wachten. De Lada koper van weleer was immers ook niet op zoek naar een modieuze fashion-icon die toevallig ook als vervoermiddel kon dienen.

Vreemd genoeg blijkt één van de andere budget mobielen van achter het IJzeren Gordijn wel een zekere mate van populariteit te genieten. Buiten het Oostblok waren Trabi’s een nogal bijzondere verschijning, maar de plastic vriend was voor velen een geliefd vervoermiddel. Schijnbaar heeft de Trabant dermate veel indruk gemaakt, dat ruim 90% van Duitsers desgevraagd laat weten graag weer een nieuwe generatie Trabant op de weg te willen zien.

Op de buis, geheel terzijde: dat was toen ook nog echt een beeldbuis, streden een aantal stoere auto’s om de aandacht van de jeugdige en ook om die van de al wat oudere kijker. De Dukes of Hazzard waren het net niet, want zij reden in te oude(rwetse) Dodge ChallengerCharger uit 1969. De echte helden van de jaren tachtig reden wel wat stoerders: in de hitserie Knightrider streed pratende auto KITT tegen alles wat niet lief was. Aan het stuur de held aller borstwaxers: niemand minder dan Michael Knight, een rol prachtig vertolkt door David Hasselhoff.

Verschil tussen KITT en de Trabant? De plastic-fantastic buitenkant van de Trabi blijkt verassend origineel, terwijl er weinig authentiek is aan de binnen- en buitenkant van KITT. Maar er zijn ook overeenkomsten: beide verdwenen vanaf de jaren tachtig langzaam uit het zicht. En het meest belangrijk: net zoals de Trabant staat er voor KITT, en dus ook voor Knightrider, een terugkeer in de steigers. De hamvraag daarbij is welk merk de eer krijgt om de rol van ’s-werelds meest geavanceerde auto te spelen.

[ gepubliceerd op nu.nl, 3 oktober 2007 ]



31 reacties

@ wouter
In België rijden we mekaar het snot voor de ogen, niet voor de oren
http://www.beslist.nl/boeken/d0000041096/Het_snot_voor_ogen.html
De Dukes reden in een Charger en geen Challenger
Die beelden van Jan de Rooy gelijkoprijdend met de Peugeot van Vatanen in de Dakar blijven toch geweldig.
Wolharig badeendje
@ Anvaco

idd
En je bent ‘het’ auto-icoon uit de jaren ’80 vergeten.

De DeLorean DMC-12
“De jaren tachtig, een tijd waarin velen van ons zo’n twintig jaar jonger waren dan we nu zijn.”

Ik denk dat iedereen 20 jaar geleden 20 jaar jonger was dan dat hij/zij nu is ;)
@ hetesaus: hahaha, yep.

@ Wouter: mooi stukkie jongen.
Toch vond ik the Dukes of Hazard altijd leuker dan Knightrider. Wat dan te denken van die andere hitserie, the A-team? Ik weet t zelf niet precies, allemaal voor mijn tijd :P
Ik denk dat iedereen 20 jaar geleden 20 jaar jonger was dan dat hij/zij nu is

niet iedereen die dit leest was toen al geboren…
@ Spaz: inderdaad, the A-team! Die bus vond ik helemaal niks, maar die Corvette van Face wel :)
waarom constant commentaar op wouter zijn tekst geven? hij kan ook niet alles tot in detail weten van toen he.. doen jullie dit maar is dan is het wel snel andere koek.
dekster (Union Fait La Force)
“De hamvraag daarbij is welk merk de eer krijgt om de rol van ’s-werelds meest geavanceerde auto te spelen.”

Bmw zij kwamen als eerste met hun nieuwe designstroming die toch niet zo slecht verkoopt…
Photoshop-time!! tijd om zelf je lievelings KITT-candidaat uit te beelden!

– Apache
De tweede is de Dodge Viper SRT10 Venom 1000 door Hennessey.

– Apache
die koenigsegg in een KITT kit vind ik ook niet zo heel vies uit zien
@Apache; Stop maar met zoeken,dit is hem ! 1200 PK
http://www.forceperformance.biz/

@Wouter; Hoezo de Charger ouderwets ?? Dit is en blijft een geweldig icoon
met 440 sixpack zo’n 400 pk in huis !! Onze oosterburen hebben nu pas de pk wedloop ontdekt maar wij USA cars liefhebbers weten wel beter, ongeveer 40
jaar eerder :)
Deze Peugeot 907 Concept misschien?

http://www.geocities.com/thomas_knockaert/907_Conc_2004_1.jpg

– Apache
ach .. jullie kunnen speculeren wat jullie willen ..
maar ik weet het antwoord allang ..

het word namelijk een auto van de fabrikant die het meest betaald ..
ook al is het lada .. maakt voor de producenten geen fuck uit.
ik ben groot fan van alle 80er jaren series, hoewel ik zelf toen nog geeneens bestond, the A-team en The Dukes of Hazard staan bovenaan, maar ook Starsky & Hutch in die uber leipe gran torino was prachtig om te zien!!
Knightrider was ook wel leuk, maar te onrealistisch, en david hasselhoff is echt op zijn retour nu…
maar een koeniggsegg als KITT vind ik dat ook weer jammer, neem dan de nieuwe camaro of pontiac…
“…en david hasselhoff is echt op zijn retour” ???
Is het mogelijk om nog dieper te zinken dan?
http://www.geocities.com/thomas_knockaert/112820061500071131.jpg

Hier heb ik nog een stoere Giugaro Mustang

– Apache
“inderdaad, the A-team! Die bus vond ik helemaal niks,”

Gaarne nog een glas water! Ook op dit topic heb ik een mond die gespoeld dient te worden….

“Zoon.” zei mijn vader altijd “Zoon, luister vroeger was alles beter.”

Dat was ik niet met hem eens en eerlijk gezegd nog steeds niet. Maar het vervelende is dat OOK ik nu in die termen begin te denken.

En zodra die stelliing dan door mijn hoofd schiet, volgt gelijk nog een stelling, namelijk: “OMG! Ik begin op mijn vader te lijken! OMG! Ik word oud!”

Mja, het is een realiteit….
Lol, die Koenigsegg had ik in de vorige topic hierover gepost en nu is ie covercar :P
huub Vanderlubbe
Een MATZWARTE VECTOR W2/W8, success garranteed, no question about THAT!!
hetesaus schrijft,

6 October 2007 om 10:54
“De jaren tachtig, een tijd waarin velen van ons zo’n twintig jaar jonger waren dan we nu zijn.”

Ik denk dat iedereen 20 jaar geleden 20 jaar jonger was dan dat hij/zij nu is


Niet als je nu jonger bent dan 20.
De A-Team Van straalt voor mij nog meer de jaren ’80 uit…
LOL @ Albert en Hetesaus. Geheel in lijn met de heersende ecotrend, denk ik dat KITT een Segway wordt.
van mij zouden zo ook miami vice weer eens uit de kast mogen trekken, mooie muziek, auto’s, en rondingen. crockett en tubbs 2007 a la de film
Ik denk dat de toyota supra erin zal slagen …passende auto..Toyota supra van jaar 1990 of jaar 1996 past het beste anders de nwste 2007 model

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).