Grote twijfel over effectiviteit retrofit roetfilters

Auteur: , 14 Reacties

Ok eerlijk is eerlijk, schadelijk voor de gezondheid schijnen ze dan niet te zijn. Maar er worden nu wel vraagtekens gezet bij de effectiviteit van achteraf gemonteerde roetfilter. Het ministerie van VROM heeft op haar site een aantal 'feiten' staan, maar zijn nu de nodige twijfels over gerezen. Zo wilde het CPB wegens het ontbreken van bewijs de subsidieregeling niet het predicaat 'effectief' geven.

,,VROM was niet in staat te zeggen hoeveel gram roet de filters tegenhouden,’’ zegt Annemiek Verrips van het CPB. ,,Daarom konden we niet zeggen hoe effectief de subsidieregeling is. Wellicht was het verstandig geweest om op kleinere schaal met de filters te experimenteren.’’

In een reactie komt VROM met het volgende slappe excuus:

,,Je kan alles onderzoeken, maar soms moet je gewoon wat doen,’’ reageert woordvoerster Charlotte Menten van VROM op de beoordeling van het CPB.

En ook de in roetfilters gespecialiseerde wetenschapper Michiel Makkee van de TU Delft en de Zwitserse roetfilterdeskundige (jawel ze bestaan!) Andreas Mayer hebben grote twijfels bij de effectiviteit van retrofit roetfilters.

Even voor de duidelijkheid, af-fabriek gemonteerde roetfilters zijn (voor zover ik weet) wel effectief (bron: AD.nl).



14 reacties

hmmm…. volgens mij weet ik inderdaad mensen die van de leasert een roetfilter achteraf moesten nemen… en daarbij is het verbruik iig wat gestegen.
“(..) soms moet je gewoon wat doen”. Juist ja, en dat is dan overheid.. :S
,,Je kan alles onderzoeken, maar soms moet je gewoon wat doen,’’ reageert woordvoerster Charlotte Menten van VROM op de beoordeling van het CPB.

Ik dacht dat we daar juist een overheid voor hadden, zodat we niet als een blind paard de verkeerde kant op rennen.
Wat is “effectief”. Een retrofit roetfilter zou 30 – 50 % van de roet eruit filteren. Daar oude diesels meer roet uitstoten dan moderne motoren is dus filtrage van slechts 30 – 50 % van het uitgestoten roet aanzienlijk. 100 % effectief zou natuurlijk mooier zijn, maar 30 – 50 % is voldoende reden om toch een roetfilter te monteren. De paniek in het nieuws van vandaag is ongegrond.
jacobh
Het probleem is dat je met een gechipte (of nog zwaarder getunede) diesel geen retrofit roetfilter MAG plaatsen. De fabrikanten van retrofit roetfilters, waaronder Bosal, raden dit sterk af en geven ook geen garantie.
Het is alleen jammer dat dit nooit vermeld wordt! Er zijn inmiddels al veel roetfilters geplaatst op gechipte auto’s dus binnenkort zullen hier veel problemen ontstaan.
Mijn garagist heeft al meerdere retrofit roetfilters er weer onder vandaan gehaald bij gechipte diesels vanwege prolemen met de motor.
Wat grappig dat het AD er ook wat over schrijft. Logisch ook, want na de bekendmaking van de resultaten zette Autoblog zelf ook direct z’n vraagtekens. Er is niet onderzocht of rijden met een retrofit-roetfilter schoner is, er is alleen onderzocht of rijden met een retrofit-roetfilter schadelijker is.

Link (die ook in dit artikel verwerkt is):
http://www.autoblog.nl/archive/2007/09/26/retrofit-roetfilters-niet-schadelijker-voor-gezondheid
Niet alleen retrofit filters maar ook af-fabriek filters zorgen voor een hoger verbruik. Het meest schrijnende voorbeeld daarvan is Volvo’s 2.0D-motor (te krijgen in de S40, C30 en V50). Daar schijnt het verbruik ruim een liter /100km hoger te zijn geworden (zie verschillende fora)…

Maargoed… feit blijft dat dieselroet bewezen kankerverwekkend is. En als je bij vol optrekken met retrofit-filter geen zwarte pluim meer ziet, dan vind ik dat al een hele stap… Ok, als je het niet ziet betekent dat niet dat het er niet is, maar wel dat het een stuk minder is.

Want wie kent het niet… van die mistige warme dagen waar je over straat loopt en je echt ergert aan de (vooral) dieselwalm die blijft hangen…

(ok, niet dat gefilterd diesel dan zo lekker ruikt, da’s zelfs ronduit vies, maar het is wel veel gezonder…)
Men moet maar eens onderzoeken wie er aan die retrofit filters verdient als ze verplicht worden gesteld. Best mogelijk dat er in de benefietersketen een paar politiekertjes zitten op sleutelstoeltjes.

Ik ruik corruptie en nepotisme.
Ik rijd al jaren met een diesel, zo’n TDI motor van de VAG, en heb nog nooit een zwart pluim achter de auto gehad. Goed onderhoud en warm rijden heeft dus wel degelijk effect.
@J.huisman, dat is idd wat ze op de ANWB site zeggen. En het klinkt aannemelijk, dat 30-50% van een oude(re) motor, meer is dan 100% van een nieuwe.

Maar ik vraag me altijd af wat ze meten. Roet/fijnstof, hoe groot zijn die deeltjes? Worden hele kleine deeltjes ook gemeten? Die schijnen toch het meest schadelijk te zijn. Dat de motor meer gaat verbruiken verbaast me ook niks, dat had je met de milieuregelingen en katalysatoren in de jaren 70/80 ook.

@Kyanite, ik denk dat je dan nog nooit achter je eigen auto hebt gereden. Ik zie ze allemaal walmen, als het gas in wordt getrapt. De auto’s die veel korte stukjes of in de stad worden gebruikt zullen idd wel meer walmen.

Hoe zit dat eigenlijk met die Bluetec technieken etc. Daar wordt iets bij de uitlaatgassen gespoten, en af en toe wordt het filter ‘schoongebrand’. Wat voor uitstoot ontstaat daarbij? Daar lees je nooit wat over.
Ik krijg steeds meer het idee dat alles gericht is op marketing, en onderbouwd met kromme metingen.
ford geeft ze nu ook gratis weg en op een focus tdci van 2001 zie ik nog steeds een beetje walm, echter alleen in de verlichting van achterliggende auto’s.
Een zwarte walm heb ik nooit gehad, dat hebben volgens mij alleen mensen die koud wegscheuren en / of hun auto niet goed losrijden (je kent dat wel, van die trage hollanders die dan ineens gas moeten geven als ze een heuvel opmoeten. dan komt er maanden aan ellende uit die motor zetten)
Juppe: bij dat schoonbranden komen volgens mij relatief onschadelijke stoffen bij. Allerlei stoffen met O, C en H in allerlei combinaties :P

Weet er het fijne niet van, maar het schijnt erg goed in elkaar te zitten deze keer ;)
@Sorce,
Ja precies, in allerlei combinaties van O,C,H en N (die hebben we nou eenmaal erg veel in onze lucht). Daar zijn nare combinaties van te maken, en schoonbranden van een roetfilter klinkt niet zo fijn.

Maar hopelijk heb je gelijk, en zit het goed in elkaar. Maar meestal lees je wel over dingen die goed in elkaar zitten, en de rest verzwijgen ze. En ik heb er nog nooit iets over gehoord. Excuse me for being paranoid :)
Wie kan mij AUB helpen.

Ik rij met een audi 80 TDI van het bouwjaar 12/91. Ik heb er weet van dat dat kort gedeelte tegen de motror ik denk roetfilter ooit enkele keren doorgeboord is geweest(inwendig dan). Nu kan ik niet meer door de controle en ben ik op zoek naar een tweedehands stuk. Het mag ook tegen vergoeding zijn hé. Mail me AUB terug, ik heb nog twee weken de tijd. En in die periode zou ik dus dat stuk terug gemonteerd zien.

Alvast hartelijk dank aan mijn redder in nood.

groetjes

christian

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).