Geruchten over de terugkeer van de Honda CRX gonzen al jaren door de autowereld, en niet zonder reden. Als het de Japanners lukt een geslaagde opvolger voort te brengen hebben ze een absolute verkooptopper in handen. Nu heeft Honda afbeeldingen van het CR-Z concept vrijgegeven, dat zijn premiere op de Tokyo Motor Show zal beleven. Qua vorm grijpt dit concept onmiskenbaar terug op de oude CRX.
CR-Z staat voor Compact Renaissance Zero en is overduidelijk een evolutie van het eerdere Remix-concept. Het model is een hybride met zowel een benzine- als een elektrische motor. Dit viel te verwachten, aangezien de Japanners zich de kaas niet van het hybride-brood laten eten en in Tokyo reageren op het plotselinge milieubewustzijn van de Europeanen in Frankfurt.
Meer informatie over de CR-Z is onder de afbeeldingen te lezen.
CR-Z’ stands for ‘Compact Renaissance Zero’—an expression intended to capture the idea of a renaissance in the design of compact cars that begins anew from fundamentals.
This design research model of a lightweight hybrid sports car features advanced technologies that deliver enjoyable driving for all while reducing the vehicle’s environmental footprint.
< Exterior design >
Designed to be ‘Futuristic and Dynamic’, the CR-Z combines powerful performance in a compact form with a futuristic image. For its frontal view, an over-sized grill with a high-performance look is offset by openings on each side that lighten the overall feel. In the rear, tube-shaped rear combination lamps ensure better rearward visibility. Design details emphasizing the CR-Z’s advanced image include door mirrors that provide high visibility in a stylish form, LED headlights patterned after luminous bodies to convey a sharp impression, and jauntyfin-shaped sub-lights. Large, 19-inch wheels are ready for dynamic driving performance.< Interior design >
The key words for the CR-Z’s interior design are ‘Hi-tech and Sporty’. The goal was to create an all-new sporty interior that fuses the liberating feel of airy spaciousness with an advanced interface that brings out the fun of the drive. Mesh material on a simple framework construction is used throughout the interior to convey a light, sophisticated image without being oppressive. In the cockpit, the meter unit conveys the image of advanced technology ensconced in a piece of glass artwork, offering the functionality of immediate recognition while enhancing the driving experience with a futuristic and exhilarating feeling.
CRX versus AE-86… ik zie het al voor me!
Mooie voorkant, maar zo’n halfhoge japanse ‘priuskont’, met halve ramen en veel zwart plastic, is niets voor mij…
Meteen in productie nemen, top bak.
Woooooowww…kwijl kwijl! Geweldig model! Knap bedacht hoor! Als deze zo op de markt komt..dan stap ik misschien wel af Toyota!
Verkocht. doe mij er maar een. Nee,u hoeft ‘m niet in te pakken. Ik eet ‘m zo wel op.
Het leuke is dat ik Honda er wel voor aan zie om het vrijwel onverandert op de markt te gooien zoals ze dat deden met de civic…..ik kan haast niet wachten.
Compact Renaissance Zero klinkt wat beter als Civic Renaissance Model X waar CRX voor stond maar dit is hede ten dage niet meer catchy genoeg.
de vierkante voorkant a la jaguar bevalt me niet. ook het zwarte plastic bevalt me niet. denk dit alles weg en ze mogen hem in productie nemen!
@ marten en Clijde…
Ik wil niet meteen azijn zeiken maar…Zo in productie nemen lijkt me lastig. Vraag me af hoe dat raampje dan op en moet gaan.
Verder natuurlijk heerlijk om nieuwe sjonnie-bakken zo te zien!
fotogeniek is hij niet zo half van voren. De neus partij is net wat te lomp.
Voorkant ziet er echt stoer uit. Achterkant vind ik een beetje teveel op een science-fictionfilm achtig voertuig lijken. Er is zo te zien ook al gedacht aan de audio-visuele randapparatuur die bij de plaatselijke subwooferboer te verkrijgen is aangezien de uitsparingen in de hoedenplank. Toepasselijk als het om een opvolger van de CRX gaat.
Zit het kenteken aan de achterzijde trouwens achter een glasplaat zoals bij sommige cadillac’s?
Niet teveel meer aan sleutelen. Beetje praktischer maken en produceren maar.
Een CRX met veel koppel (hybride ongein).. doe mij maar gewoon de benzine uitvoering met de 2.0 VTEC en 201 pk.. leuk genoeg!
@Aad: de ramen in de deuren? Waarom zouden die niet neer kunnen? Ze passe n gemakkelijk in de deur…
Voorkant ziet er wel heftig uit, maar de achterkant vind ik maar niks.
Ik vind de achterkant er heel erg Prius-achtig uit zien; Nicht Nicht fur mich!
Looking very nice, en mogelijk zelfs vrij realistisch. Hopelijk geraakt er niet teveel verloren in vertaling naar een productiemodel.
leuk .. een ALF look-a-like contest.
Ahh, nog eens een concept van de CR-X. Ben wel al de tel kwijt maar voor mij mag deze er best zijn. Zoals hierboven al gezegd, een beetje bijschaven om de homologatie te doorstaan en dan in productie. En die achterzijde, die vind ik wel goed, eigenlijk is dit gewoon een evolutie op de echte CR-X (niet de Del Sol!) met zijn twee achterruiten.
Go Honda
zet er 4 ringen in net een een audi die voorkant
Het ziet er opzich goed uit maar het eerste waar in aan moest denk was de masarati Quattroporte
Wie weet er een wallpaper? 1600×1200
Achterkant mag wel wat lager, maar ze hebben wel de oude stijl aangehouden.. Het doorzichtige kofferbakje tussen de achterlichten. Heel netjes. Voorkant niets aan doen!
Dan wil ik hem zo hebben..
No problem!
een zeer waardige opvolger vind ik persoonlijk. stoelen lijk ook op die van een cex del sol
Ik vind de nieuwe Civic geweldig, en de oude Civic CRX ook, maar ik vind dit er werkelijk niet uitzien… Ligt gezien de positieve reacties hier aan mij, vraag me af wat er net anders is aan deze concept waardoor ik hem helemaal niets vindt.
roostertje haalden ze van bij mazda’s rx8, origineel…
ben ik de enige die bij de voorkant denkt ´he, maserati gran turismo´
@Werner .. nee hoor .. maar wel de enige die het de moeite waard vind om op te schrijven.
Super CRX je!!
Van mij mogen ze hem direct in productie nemen!!
Ik zie liever de oude terug dit lijkt naar mijn zeggen teveel op een mazda. Alleen de interieur wil ik wel in en CRX 2gen (facelift) terug zien.
@lincoln; Maar toch neem je de moeite om Werner te attenderen op z’n reactie . ;)
lelijk istie al…
Vind de voorkant wel wat weg hebben van een Maserati Quattroporte met een vleugje Volvo C30.
Lijkt op de toyota VOLTA, niet? maar nee, alleen gischikt voor ECHTE, LAGE sportwagens!!
Pareltje! Niks kan aan honda tippen. Nu hopen dat hij in productie komt!
neus een beetje inkorten (en natuurlijk het interieur veranderen,maar da gebeurt altijd) en in productie
Als ze de achterkant een stuk lager maken zal het er nog beter uitzien denk ik.
de basisvorm (neus, voorraam, daklijn etc.) kan zo in productie maar de neus en met name het interieur zullen totaal anders worden….
komt goed hoop dat er ook een type r komt
@ Marten
zie ’t jezelf: http://www.netcarshow.com/honda/2007-cr-z_concept/
vind je weg en droom verder!
@Orichinals:
Geweldig! Dankjewel!!
De opvolger van de CRX…ook al is de naam anders dan we hadden gehoopt. Toch heeft deze auto veel kenmerken van het 2de type CRX, ook wel ED9 genoemd zoals bijvoorbeeld het achterraampje (Hoewel Mazda dit jaren later ook aanpaste….hetgeen bij dat merk geen succes werd).
Verder is de CR-Z voorzien van een toch bekende voorkant. Het prototype van de S2000 had namelijk praktisch dezelfde voorkant, dit was de Honda SSM.
Ook opvallend is dat de CR-Z helemaal geen verscnellingspook heeft en slechts 2 pedalen….volledig automatisch?
Echt ouderwets is wel de handrem, die mogen we in 2011 absoluut niet tegenkomen dacht ik zo.
Toch hoop ik een bijna ongewijzigde CR-Z in de showroom tegen te komen….alleen duurt het nog wel dik drie jaar.
Dit is meer dan een mooie wagen, een perfecte gestroomlijde wagen. In een woord geniaal.
Het was even wennen, maar ik ben nu gewend aan de looks van de nieuwe CRX. Het is een concept car, dus extreme lijnen zullen worden her designed voor een normale look, en productie versie zal realistischer ogen. Wel is zo dat Honda er voor zorgd dat het geen saaie auto zal worden. De Jazz generatie 2 die pak ik er nu even bij, is ook al een verbetering door de Jazz een Civic look te geven, en zo meer jonge mensen te lokken. De oude Jazz is een oude mensen auto.
rectivicatie: Ik bedoel de Jazz generatie 3, want in de jaren tachtig was er de Jazz generatie 1.
rectivicatie: het betreft een facelift van de Jazz generatie 2.
CRX Club Holland kan niet wachten op haar jongere broer of zus.
De naam CR-Z zou misschien best wel eens CR-X kunnen worden….wie weet.
k20 please :p
Afschuwelijke bak, niet om aan te zien, zowel voorkant als achterkant Bah. Honda, kunnen jullie niet ‘ns kijken naar Lambourgini? Nee, ik ruil mijn uit 1990 oude CRX er niet voor in! Hybride idee vind ik wel goed.
neus vindt ik niet zo mooi maar verder mogen ze hem van mij in productie nemen!!! maar mijn ed9 van 92 zal ik er niet voor inruilen,wel ernaast zetten…
kan niet wachten om hem eens in het echt te zien!!!
Waar ken ik die neus nog van?…
Ah ja mss een beetje afgekeken van de mazda RX-8.
bij een honda garage wist de man te vertellen dat de crz in 2009 komt maar eerst met een normale type r motor met 201pk en daarna zou de hybride komen
@ citrofiel evil twin
misschien toch eens beter kijken naar de honda S2000 en het vroegere prototype van de S2000 en dan weet je misschien waar mazda dat idee gehaald heeft.
Leuk bakkie, i wil er 1
interieur de MAX.
exterieur kan beter.
Maak daar nu nog een “TYPE-R” reeks van, en het is BINGO…