Van twee naar vier – Suzuki Swift Sport 1.6

Auteur: , 20 Reacties

‘Verdacht’ is het eerste wat in mij opkomt als ik aan Suzuki denk. Hoe verklaar je anders dat motorrijders de wereld rond Gixxers aanbidden terwijl mensen zonder lederfetisj zelden een Vitara ambiëren? Omdat Suzuki’s autogamma evenveel seks uitstraalt als Camilla Parker Bowles… in spandex.

Nochtans is het hoofd van Suzuki’s motorsportafdeling een man naar mijn hart. 57 Jaar jong maakt Nobuhiro ‘Monster’ Tajima er een erezaak van zijn 1000pk sterke XL7 persoonlijk naar de top van ’s werelds hoogste klimkoers te sturen. Met succes overigens, want Monster stelde recent het dertien jaar oude record van Rod Millen met drie seconden bij en zweert volgend jaar onder de tienminutengrens te duiken. Of in de afgrond.

Dichter bij zeeniveau bereidt Suzuki de SX4 voor op zijn WRC-debuut (wederom onder het wakend oog van teambaas Tajima) terwijl de Swift Super 1600 opnieuw furore maakt in het Junior World Rally Championship (JWRC). Ook onder supervisie van tuningspecialist Tajima, maar ik val in herhaling. Dus waar blijft die broodnodige doorstroming naar de (vier) wielen van Jan en alleman?

In de Swift Sport natuurlijk, de Pokemon-driedeurs die ik al sinds december 2006 wil uitproberen. Toen nam Evo Magazine hem mee naar Wales waar hij de Japanse kleuren tegen de Megane R26 en een bataljon exotisch staal verdedigde. Interessant detail: evoredacteur Meaden verscheen dit jaar naast Tajima aan de start van Pikes Peak 2007 en quoteerde de Swift boven de Audi TT en Subaru Impreza…

Suzuki Powerrr

Maar eerst de buitenkant. Een goede maatstaf voor esthetiek is de reactie van andere weggebruikers – een vast onderdeel van onze rijtests – en die is eerder lauw dan laaiend. “Spuit hem rood en je hebt de Pieter Postmobiel” opperde Miss Djivy, hoewel ik dit zwarte exemplaar met 17-duimers en gescheiden uitlaat net overtuigend gestileerd vind. Zelfde verhaal vanbinnen waar een kwalitatief dashboard met intuïtieve bedieningsorganen gecontrasteerd wordt door tweekleurige Recaro’s met amnesie; eenmaal neergeklapt weten ze niet meer waar naartoe en blokkeren in de rechtopstand. Heerlijk irritant, net als de hoedenplank met hetzelfde trekje.

En nu ik toch op dreef ben: Suzuki’s idee van een keyless systeem is niet het mijne. Dergelijke innovaties horen het eigenaarschap te verbeteren en met ‘knap!’ en ‘praktisch!’ beoordeeld te worden. Niet met het Chinese equivalent voor Lommel want dat is de uit de kluiten gewassen afstandsbediening zeker. Doe er nog een complex vergrendelingsysteem met portierknopjes bij en ik heb tijdens de testweek meer dan eens met de handen in het haar gestaan. En mijn passagiers in de regen.

Bijna ironisch start de Swift uiteindelijk toch met een draaistop aan de stuurkolom waaruit opnieuw blijkt dat het systeem overhaast en ondoordacht (na)geplaatst werd. Maar genoeg gelamenteerd – tijd om de 1600 met rallygenen te wekken… en op een ontgoochelende soundtrack vergast te worden. Denk Japanse gezinswagen en je begrijpt wat ik bedoel. Tot de rode naald de 4.500 passeert en een sportief timbre door de luchtige cabine stuurt. Niet het laatste woord in muzikaal genot, maar kwalitatief en coherent met een ondertoon van ‘niet kapot te krijgen’.

Met 125pk voor 1030 kilo is de vermogenbalans positief – op voorwaarde dat je de kachel heet houdt. Heerlijk masochistisch qua rijsensatie maar meteen ook de reden waarom het testverbruik nooit onder de negen liter dook. Een zesde verzet in de snelle bak zou de dorst reduceren maar ook de prestaties fnuiken. Bovendien is de benzinemeter een verre zorg wanneer je goed verankerd geniet van een strak aandrijfgeheel dat de zelfklever met ‘5 Year Warranty’ alle eer aandoet. De 1.6 voelt alsof hij nog tweeduizend toeren meer aankan (met dank aan de gepolijste inlaat en oliekoeler per cilinder) terwijl de remmen altijd perfect doseerbaar blijven via de fijne pedalenset.

Minder overtuigend is het stuur, en wel om verschillende redenen. Zo is het niet in de diepte verstelbaar, bezaaid met onnodige knopjes en weinig communicatief. Insturen wordt een vertrouwenskwestie die vaak aan snedigheid ontbreekt. De excellente Goodyear F1’s genereren nochtans voldoende grip; vertrouw erop en de Sport herpakt zich terwijl het chassis almaar dieper graaft om aan de apex te schitteren. Speelvogels lossen dan gas of gaan op de rem om het echte oldskool-karakter uit te diepen en een gezonde portie overstuur te genieten. Het ESP deactiveren hoeft daarvoor niet, durfpilletjes misschien wel.

Aan het eind van de dag is de Sport een genietbare Pokemon waar je nooit spijt van krijgt. Beter dan een Micra SR en gefocuster dan een Yaris TS heeft hij alleen last van de goedkopere Panda 100 die het spank-me-as-hard-as-you-dare-karakter met hem deelt. De stugge demping en krappe pk’s zijn dan ook snel vergeten, temeer omdat ze de inborst van de speelse Sport bepalen. Zo heeft Nobuhiro ‘Monster’ Tajima de overstap van twee naar vier genietbare wielen alvast gerealiseerd. En wedden dat dit nog maar het begin is?

[Met grote dank aan Djivy voor dit stukje proza!]



20 reacties

ZwerverRoodbaard
Nou doe mij maar het apparaatje wat er naast rijd :) Die is waarschijnlijk goedkoper en gaat stukken sneller maarjah het is hier natuurlijk geen motorblog :P
Doe mij ze allebei maar, de tweewieler in dit gamma heeft wel zwaar mijn voorkeur maar de Swift vind ik zeker wel een leuk bakkie….
Van een swift krijg ik nog steeds warme gevoelens,
mijn eerst eigen nieuwe wagen, veel plezier van gehad. (tot eenIDi… van links hem aan barrels heeft gereden)
Mooie zwartwitten Djivy!
wow, mooi stukkie tekst!!!

iss niet mijn eerste voorkeur maar zeker wel een vet bakkie;)
Tja tis zo’n een buitenbeentje die swift sport, de meeste compacte sportautotjes zitten al direct rond de 150 pk: Colt cz3 turbo, Fiesta st, Polo gti, ibiza fr, enz…
Zelfs de compacte diesels zitten al aan een hoog vermogen van 160pk!: ibiza cupra diesel…
En met deze wagentjes zul je een pak méér rijplezier hebben dan zo’n swift sport of zo’n twingo 1.2 GT, of een fiat 500 1.4. En voor die paar duizend eurotjes méér zl het ook niet weer steken of wel?
Dus koop dan een diesel die msschien 10 pk minder levert maar een meer koppelrijke motor heeft, daar zul je wel je weg ook vinden.
Juist zoals een toyota yaris ts is vind ik wat te comfortabel en laat weinig toe door de vroeg ingrijpende esp en die kun je daar niet volledig in uitschakelen.
Dus snap ik het nut van de 133pk motor eigenlijk niet…
Qua uitrusting is swift wel goed uitgerust en geprijsd tegen de concurrentie, al vindt ik suzuki eigenlijk méér iets voor moto’s dan voor auto’s…
En ja ben ook eigenlijk beniewd wat de fiat panda abarth gaat geven, heeft iemand daar meer inf. van? thx.
Laat ik de Suzuki Swift nou een mooi design vinden hebben. Ik snap niet de opmerking van Pieter Post, want een Fiat Panda (de nieuwe en de oude) geven mij meer Pieter Post-gevoel…
Panda Abarth zit er niet direct aan te komen volgens mij, enkel een 500, Grande Punto en Bravo.
@Brecht:

dat de Swift Sport geen directe concurrenten heeft, daar ben ik het mee eens. De Panda 100 is een stuk goedkoper terwijl de Yaris TS en Micra SR weer duurder (en saaier) zijn.

Dat de opgesomde dieselhatchbacks meer rijplezier bieden, wil ik niet gezegd hebben; enerzijds omdat ik tegen vermogen ben als redder van (of oplossing voor) rijplezier, en anderzijds omdat de Swift Sport qua speelsheid in Clio RS-land vertoeft met verschillende bochtenopties tot gevolg. En dan heb je het ESP nog niet eens uitgeschakeld.
Wij hebben die fiat panda 100hp sport in het zwart
Echt een super auto

Je kan er rustig mee rijden maar !

Als je flink de toeren inrraast is het net een hoge kart !

Echt een heerlijk autotje voor die prijs :)
Wij hebben die fiat panda 100hp sport in het zwart
Echt een super auto

Je kan er rustig mee rijden maar

Als je flink de toeren inrraast is het net een hoge kart

Echt een heerlijk autotje voor die prijs :)
Volledig mee eens – de 100HP is één van de leukste koopjes van het moment.
http://www.autoblog.nl/archive/2007/08/02/fiat-is-terug
Had toch ergens gelezen dat er een fiat panda sport ging komen met 130Pk !!!
Kan fout, of ben mss wat te ongeduldig ;)
ben trotse eigenaar van swift sport (zwart), en moet zeggen dat het bakje enorm veel fun in zich heeft. tussen 1ste en 2de versnelling kan er nog een klein wielspinnentje van af, en wanneer je hem in de toeren stuurt schreeuwt de sport om meer. Het sturen gaat naar mijn gevoel perfect, met veel feedback zodat je goed voelt wat er gebeurd.
Het enige minpunt dat ik kan aanmerken is dat de sport inderdaad geen 6de versnelling heeft, wanneer je op de autoweg 130 rijd dan lopen de toeren al vlug op, en een 6de versnelling zou hier wel de oplossing zijn. Ook hebben de remmen de neiging om rap warm te worden wanneer je gaat spelen, de computer schakelt hierdoor de esp af tot de remmen afgekoeld zijn.

al bij al een zeer goede wagen, en zeker waar voor zijn geld.

greetz
mosquito
Heb anders erg veel plezier van de nieuwe Swift Sport.
Leuke auto om mee te rijden zowel op het circuit als op de weg!!
Check de Suzuki Swift Cup maar!!!
Hij mag van mij wel iets meer Pktjes hebben

Greetz Racedriver
@Mosquito: van fading heb ik tijdens de test geen last gehad, maar we hebben de Sport dan ook niet op circuit gezet. Voor straatgebruik zijn de remmen zeker voldoende krachtig en goed doseerbaar.

Ook interessant wat je daar vermeldt van het ESP bij hete remmen.
Zo zie je maar dat lezersfeedback goud waard is.

Waarvoor dank, Djivy.
Ben sinds deze zomer trotse driver van een zwarte swift sport. Erg leuk om hem te kunnen laten gaan. Minder aangenaam voor de file of parkeren. Door de korte pedalen heeft mooi gedoseerd gas geven, me al flink wat tijd gekost. Bij ietwat te weinig gas valt hij makkelijk stil en bij wat teveel gas trekt hij door z’n gebrom veel aandacht. Er ‘rustig’ mee rijden lukt moeilijk maar daar is hij nie voor gemaakt en gelukkig maar.
Minpunten vind ik de vloer, die ik liefst onbeweegbaar stevig zie en de harde, – op slechte belgische wegen- bouncy ophanging veroorzaakt soms hoofdpijn maar meestal een flinke dosis rij- adrenaline. De 17 inch velgen zitten er denk ik ook voor iets tussen. Verder is het verbruik gemiddeld snel 9,5L/100 km.
Het rood-zwarte interieur had niet gehoeven. Had hem liever volledig zwart gezien.. In leder laten overtrekken is dan de enige optie.
Pluspunten: prijs tov uitrusting & vrolijk, karaktervol sportief uitzicht (mooie neus en zijprofiel). Suzuki assistance is geweldig, de service in garage ook. Verrassend veel plek op de achterbank. Keyless starten en deuren openmaken gaat heel snel – voor de chauffeur

Geweldig speelgoed
Waarom gebruiken ze een gsx-r uit 2002? zonde :P Suzuki’s insteek om de gsx met de swift te vergelijken is een beetje appels met peren vergelijken. Toch vreemd dat Suzuki motoren inderdaad extreem veel populairder zijn dan de automobielen. Ik rij zelf een GSX-R 1000 en ben eerlijk gezegt wel blij dat de omstander (en ik zelf) de motor niet asocieerd met de auto’s….
hallo, ben sinds kort bezitter van een swift sport, en het is een superwagentje.
het rijplezier is onovertroffen en ik heb al enkele wagens gehad!
(hondacrx del sol,civic type-R, integra type-R, clio williams…)
en geen enkele van die wagens komt in de buurt van het rijplezier van de swift.
elke bocht, elke acceleratie vraagt hij om meer.

heb er nu luchtfilter van suzuki sport en een uitlaat lijn van supersprint.
en je voelt het vermogen goed stijgen.

en idd een 6de versnelling was toch een must geweest,
een foutje van suzuki..

p.s als je esp uitschakelt herneemt hij sneller gas, en regeert de motor veel vinneger op het gas.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).