De totstandkoming van het GTO-design

Auteur: , 170 Reacties

Om te beginnen; allemaal hartelijk dank voor de vele positieve en warme reacties op de onthulling van ons GTO-design! In de comments kwamen veel vragen voorbij over het hoe en waarom van het lijnenspel en de proporties en er werden uiteraard vergelijkingen getrokken ten opzichte van de allereerste schetsen. Om wat meer duidelijkheid te verschaffen en 'ter leering ende vermaek' zal ik een samenvatting geven van het designproces.

Het begon, zoals jullie weten, allemaal met twee artist impressions. Deze platen waren nog ‘slechts’ vormstudies; een set illustraties van een idee. Ze waren puur en alleen gemaakt om een klassiek gevoel in een moderne uitvoering met een persoonlijke draai uit te dragen zonder de maatvoeringen van een bepaald chassis als uitgangspunt.

Vandenbrink GTO

Pas toen de carrosseriebouwer Alwin Hietbrink zich aandiende en er serieuze interesse in het design bleek, werd er serieus nagedacht over welke technische basis het meest geschikt zou zijn om dit design op te verwezenlijken. In feite begon toen pas het echte designproces. Als eerste werden de lijnen en de proporties van de originele 250 GTO geanalyseerd. Officieel mag ik geen afbeeldingen van Ferrari’s gebruiken, maar de lijn-analyse kan ik jullie wel tonen.

Vandenbrink GTO

De meest kenmerkende eigenschappen zijn de lange neus, een vrij grote afstand van ’t voorwiel naar de A-stijlen, een korte afstand van B-stijl naar achterwiel en het kruispunt van bijna alle lijnen bij de aanhechting van de spoiler. De taillelijn, het achterspatbord en de daklijn kruisen allemaal het schuine vlak van de ducktail en dat gegeven moest absoluut behouden blijven om de GTO-uitstraling te behouden.

Ik heb de frames van de 575M en de 599 GTB onder het 250 GTO-lijnenspel geschoven en direct bleek dat de 575M qua proporties absoluut niet in de buurt kwam. De proporties van de 599 GTB bleken daarentegen verrassend veel overeenkomsten te vertonen met de klassieke GTO-verhoudingen. Het was een vereiste dat de dragende structuur van de 599 GTB in tact bleef omwille van de veiligheid en voor het behoud van de typegoedkeuring. De auto blijft op het kentekenbewijs ‘gewoon’ een Ferrari 599 GTB.

De zogeheten ‘hardpoints’ van het chassis vormden de hoekpunten van mijn design en ook de indeling van de technische componenten stond vast. Het werd een dubbele uitdaging, want de nieuwe huid en spiermassa moesten dus over een bestaand skelet en reeds aanwezige organen gedrapeerd worden en tegelijk moest ik het karakter van de klassieke GTO in de gaten houden. Ik ben nu al bezig met een nieuw design op basis van de 599 GTB, maar deze keer niet met een historisch model als inspiratiebron en dat werkt net even wat eenvoudiger, omdat ik veel vrijer ben in het opbouwen van een compleet nieuw lijnenspel met enkel het chassis en de packaging als vastgestelde punten.

Na veel schetsen en bestuderen van het 599-pakket kwam ik voor de Vandenbrink GTO tot onderstaande lijntekeningen.

Vandenbrink GTO

Vandenbrink GTO

De enige delen die aan de buitenkant zichtbaar zijn en onaangetast zijn gebleven zijn de A-stijlen en de voorruit, de rest is allemaal nieuw. Ik ben aan de onderkant van de A-stijlen begonnen met het opbouwen van het lijnenspel. De kruispunten stonden al vast en die bewogen dus steeds een beetje mee met iedere aanpassing die ik deed. De subframes voor en achter, inclusief crashboxen en motorblok, waren erg bepalend voor de hoogte, breedte en lengte van de neus en de kont. Zie hieronder een rendering met heel schematisch de structuur van de 599 GTB Fiorano.

Vandenbrink GTO

De 250 GTO heeft een mooi achterover hellend design, maar de 599 heeft met zijn meer naar voren geplaatste cabine meer een ‘forward stance‘. Om nu de afstand van deur naar achterspatbord zo klein mogelijk te laten lijken, heb ik de deurnaad zo ver als mogelijk een curve naar achter gegeven. Om de lijnen van de lange neus kloppend te krijgen is de neus na veel duwen en trekken een paar centimeter langer en hoger geworden dan bij de 599 GTB. Special Coachbuilt auto’s hoeven niet te voldoen aan de veiligheidseisen voor voetgangers, maar de extra ruimte tot het motorblok die hier ontstaan is, is wel mooi meegenomen.

Vandenbrink GTO

Als jullie mijn columns over vormgeving een beetje gevolgd hebben, weten jullie wel hoe belangrijk ik de positionering van de optische massa’s vind. Tussen de kruispunten van de lijnen heb ik dus veel met de vorm van de gebogen lijnen geëxperimenteerd totdat het geheel er in 3D van alle kanten kloppend uitzag. Tijdens het 3D proces hield ik continu de eerste schetsen en de originele GTO in de gaten, maar soms was het nodig om naar het nieuwe geheel te kijken en wat aanpassingen te doen waar het object-in-wording om vroeg.

Het vrij hoge achterste deel van het chassis dicteerde samen met de crashbox en de uitlaten een nieuw gevormde kont. De bolling boven het achterwiel is exact even hoog als bij de Fiorano, lager was niet mogelijk, en die curve werd dan weer een uitgangspunt voor de vormgeving van de kont.

Vandenbrink GTO

Daarnaast keek de aerodynamica-expert steeds over mijn schouder mee om advies te geven en om het gedrag van bepaalde vormen te voorspellen vanuit zijn expertise en zijn ervaring bij Ferrari. Sommige vormen van de klassieke GTO zijn volgens de huidige kennis van de aerodynamica en bij de hoge snelheden van tegenwoordig niet echt gunstig meer en dus moesten er zo nu en dan nieuwe vormen gecreëerd worden die dan weer gevolgen hadden voor de rest van de aansluitende lijnen en massa’s.

En zo ging ik steeds van voor naar achter en weer terug. Een kleine aanpassing voor heeft bijna altijd gevolgen voor de balans met de achterkant en sommige aanpassingen zorgden ervoor dat we weer een beetje afdreven van de inspiratiebron en dus moest er weer opnieuw naar het geheel gekeken worden. De kieuwen in de voorspatborden zijn afgemeten op de velgrand en staan ook nog eens in lijn met het gat achter de achterwielen en die staat optisch weer in verbinding met het schuine vlak van de achterspoiler. Verander je 1 ding…

Tijdens het ontstaan van de globale vormen en oppervlaktes verdienen de details en de invullingen van de vlakken keer op keer de aandacht. Een grote verandering ten opzichte van de klassieke 250 GTO is de vorm van de uitstroomopening vlak achter het achterwiel. De kont van de 599/630 GTO is in verhouding korter en meer omhoog gericht dan die van de 250 GTO en daar loopt het gat met een curve omlaag, maar bij onze GTO loopt de gebogen curve van onderaf omhoog voor een betere integratie met het geheel.

Vandenbrink GTO

Ik ben niet zo’n liefhebber van exact evenwijdige lijnen, maar laat bepaalde lijnen liever met een curve samenkomen in 1 punt. Dit heb ik bijvoorbeeld gedaan bij de kieuwen in de flank. Het is slechts een kwestie van millimeters, maar alle lijnen vormen samen met de deurnaad een waaier met het punt van samenkomst ver beneden de auto. Ook loopt de onderkant van de deur zo min mogelijk parallel met de dorpel.

Vandenbrink GTO

Bekijk het filmpje nog maar eens voor meer visuele toelichting op enkele details.

Jullie zien nu dat er heel veel zaken zijn om rekening mee te houden. Het meest bepalend voor het resultaat is de structuur van de donorauto en in dit geval ook het design van de inspiratiebron, de 250 GTO. Daarnaast leg ik mezelf ook veel ‘regels’ op om tot een kloppend en aangenaam ogend geheel te komen en zijn er natuurwetten om aan te voldoen. En dan heb ik het nog niet eens gehad over regelgeving met onder andere betrekking op de posities van de lampen, knipperlichten, veiligheid en dergelijke. Een uitdaging die nog in progress is, maar niet zichtbaar in het design, is de aerodynamische ontwikkeling van de bodemplaat, welke over de gehele lengte compleet nieuw wordt ontworpen in nauwe samenhang met de interne luchtstromingen voor de koeling.

Vandenbrink GTO

Gelukkig ben ik gezegend met een enorme mate van vormvrijheid, omdat Alwin Hietbrink alles met de hand maakt. Alwin kan vrijwel alles uit aluminium plaat kloppen, vouwen en lassen en dus heb ik geen rekening te houden met de beperkingen van complexe productietechnieken, robots, lopende banden en mallen. Naast de moderne design- en ontwikkeltechnieken die we gebruiken, gaat er voor exclusieve, kleinschalige productie van Special Coachbuilt auto’s niets boven ouderwets vakmanschap.

Vandenbrink GTO

Vandenbrink GTO

Speciaal voor de liefhebbers zijn de plaatjes uit dit artikel in een grotere resolutie beschikbaar in de Vandenbrink GTO gallery.



170 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
Wat een auto Michiel, je bent mijn held :)
Er is geen weg meer terug Michiel.
Volhouden nu!

Jeroen.
Een loepzuiver en evenwichtig design, en dat binnen de beperkingen van een donorauto..
Ik vind ‘m prachtig :)
Interesant verhaal!

misschien kun je ons nog wat vertellen over waar de echte knelpunten in je design lagen voor jou.
ook interesant zou wezen wie nu werkelijk het initiatief heeft genomen om tot dit ontwerp te komen.
Over SUV´s weet je niks :) maar deze GTO….chapeau!
ik denk dat je nederlands grootste talent op auto ontwerp gebied bent, kun je ook niet iets moois maken van al dat andere snelle koekblik en tupperware wat over de snelwegen beweegt? Een of andere flexe porsche, aston martin, of een aangepaste bugatti? of houd je t bij ferrari? geweldig hoor ik kijk met spanning uit naar het eerste exemplaar dat ik tegen ga komen.
Met veel intresse deze ”uitleg” lopen lezen! Top! Is het interieur al ontworpen?
F#%*ing hell wat een auto, de klassieke vormen feilloos vermengt met moderne uitstraling en techniek. Chapeau!
zou mooi zijn als ze Ferrari mochten heten.
@ enzo ferrari mag blij zijn als ze de auto’s verkopen met een ferrari badge erop…
Nooit bij stilgestaan dat er zoveel bij komt kijken. Hoe doet Chip Foose het dan? Naar mijn idee tekent ie maar wat..of zie ik dat verkeerd?
Vol trots en blijdschap leesde ik het artiekel over de GTO Vanderbrinck in de laatste Autovisie van donderdag jl. Trots vanwegen het feit dat Nederlanders op zo een geweldig idee komen, de ‘revival’ van de (250) GTO, waarbij het design echt hét absolute summum is van modern retro. Een prachtige klassieke lijnenspel, met een fraai oog op detail. En dan te bedenken dat onderhuids de technologie en mechanica van een 599 GTB afstamt… Met dito prestaties! Mensen, dit is echt dé auto voor liefhebbers en verzamelaars. Als ik maar het geld zou hebben om er eentje te bemachtigen… al was het maar om er eentje één keer te besturen of bewonderen. Ik denk dat mijn nieuwe auto- droom benchmark is verzet naar de GTO……. Jammer genoeg zal het bij een droom blijven. Maar wát voor één!!!!
Vanderbrinck, prestatie van een ongekend niveau!
Prachtig. Kan niet wachten om er eentje in het echt te mogen zien. Stond trouwens een stukje in de ANWB Autokrant.. :) Zei m’n pa, wat vind je van deze? Ik vind em wel heel mooi, en dat zegt hij bijna nooit over een auto. Hij gaat eerder vergelijkingen maken dat de achterkant een beetje op die lijkt en de voorkant op die… Maar over deze was hij sprakeloos. Good work Michiel. ;)
En waar blijven de wallpaper formaten van de plaatjes :D Wat een vette bak!
Fantastisch!! Nu nog betaalbaar maken door een andere donor dan Ferrari (sowieso niet mijn favourite merk). TVR??
TVR, blijf daar maar ver vandaan. De Marcos is veel interessanter. Ik zou Stelliga maar es bellen. Ik heb z’n gegevens.

Leuk, AutoVisie and all. Tijd voor een Hietbrink-bezoekje.
@ De weledele Heer Booij ;) : Er is inderdaad geen weg meer terug. We gaan ervoor!
Gelukkig heb ik een stel vakmensen om me heen die allemaal hun expertise bijdragen om tot een mooi resultaat te komen.

@ Julian: de echte knelpunten zijn al genoemd. De positie van de A- en B-stijlen zijn anders dan bij de 250 GTO en de grootste uitdaging was om van daaruit de proporties van voor naar achter precies goed te krijgen.

Het inititatief voor dit design kwam van meerdere kanten tegelijk samen, alsof het zo had moeten zijn.
Het begon met mijn schetsen en bijna tegelijkertijd liep Alwin Hietbrink met een dergelijk idee rond. 1 + 1 = 2 ;)
Oh al gevonden!
Heel mooi! Leuk dat je alles uitlegt en aan de hand van voobeelden laat zien. Dan weet je wat er aan werk vooraf ging / gaat.

Dit wordt een knaller! Misschien de Autobloggers uitnodigen voor een kijkje achter de schermen? :P Succes!
@ Stephan: Iedere klant kan voor een speciaal ontworpen interieur opteren.
Hoe dat eruit gaat zien, wordt pas bekend gemaakt als de auto er in het echt staat.
@ Michiel, Heb jij voor dit project de beschikking gekregen over de tekeningen van de donorauto van Ferrari? Niet zo´n hottopic bij de prijskaartje van deze auto maar vervalt door deze conversie ook de fabrieksgarantie op de originele donorauto?

@ Michiel: Hoe heb jij en hoe ga jij potentiele kopers voor deze auto bereiken? Het zijn maar een beperkt aantal en ze bevinden zich overal in de wereld en zijn moeilijk te bereiken. Hoe creeer jij bekendheid (denk niet dat sjeiks veel kijken op autoblog.nl) en hoe overtuig jij hun van jou en hientbricks kunnen? Vindt dit wel interesante vragen vanuit mijn automotive marketing achtergrond.

@ Denny: Couchbuilding is mooi maar je moet natuurlijk ook klanten hebben die er in geintereseerd zijn om zo´n dure prijs te betalen voor een one-off en vervolgens ook nog net uitgekozen te worden uit een van de veele couchbuilders.
@Michiel: Nog niet gebeld vanuit Maranello, voor een designjob bij de italiaanse paardjes?
@ Chrizzzie: Nee, van Ferrari krijgen we geen medewerking.

Het project staat wereldwijd op ontelbaar veel websites en in veel magazines beschreven.
Over aandacht dus niets te klagen.
Trouwens, jullie weten hier op Autoblog middels mijn columns en toelichtingen in de comments het allermeest over dit project. Hier in Nederland verwacht ik niet zo snel een klant te vinden, dus daar doe ik het niet voor, maar ik vind het wel erg leuk om autodesign hier onder de aandacht te brengen en ik hoop zo velen te inspireren.
@Michiel
Dus je hebt nog geen Nederlandse koper? Jammer, dan is er nog minder kans om ‘m ooit tegen te komen…
@ Michiel:

Toch een paar vraagjes:
-De kieuwen aan de voorkant: Functioneel of optisch?
-Uitsparingen aan de achterkant: Functioneel of optisch?
-Zijn deze beide uitsparingen gericht op het einde van de vortex, samen met de ductail en de diffusor?
-De kont en de aflopende daklijn: Ze zijn vrij kort, dus hebben wat minder stabiliteit. De ductail en de diffusor heffen dat probleem grotendeels op. Maar door de ductail neemt waarschijnlijk de Cw waarde aardig toe, of niet?
-Hoeveel ruimte zit er tussen de ondervloer (flowplate) en chassis? Dit i.v.m. een idee wat de wegligging zowel kwa comfort als prestaties ten goede komt.

Kortom, ik ben benieuwd….
Ik vind het geweldig dat er in Nederland weer aan bespoke coachbuilding gedacht wordt en ik wens je veel succes.

Naar mijn smaak was de achterzijde op de eerste schetsen wat te Amerikaans of misschien een beetje teveel Bizarinni, maar die lijkt nu toch wat meer naar de originele 250GTO te gaan en dat is fantastisch. Ik zou alleen dat kathedralische, Gotham City-achtige logo nog iets aanpakken. Maar dat is natuurlijk niet aan mij om te bepalen!

Volgens mij was de business case van Spyker veel beter geweest als ze zich meer op ontwerp en uitvoering in opdracht gericht hadden ipv dat rare gedachteloze geval met dna van VAG. Pas veel later, als er geld verdiend is, kun je misschien een geheel eigen auto bouwen, inclusief eigen techniek.

Maar voor Vandenbrink zou ik een toekomst van one-offs en heel kleine series willen. Touring, Drogo, Zagato, Figoni&Falaschi… Vandenbrink.
Michiel, ik vind het echt fantastisch dat je ons een kijkje in de keuken geeft. Ik hoop dat ik de resultaten nog eens in real life mag bewonderen.

Je hebt inmiddels een flinke fanbase opgebouwd. Ben je nog van plan om een schaalmodel (in iets minder beperkte oplage dan het origineel) op de markt te brengen?

Zo ja, dan plaats ik graag bij deze een voorinschrijving…
Prachtige auto
@ Dotternetta:
Dat is al een oud artikel met de eerste artist impressions.
Hier kan je de meest recente afbeeldingen op wallpaperformaat vinden: http://www.vandenbrinkdesign.com/index.php?option=com_content&task=view&id=33&Itemid=45

@ RA999:
Nadat alle klantenauto’s gebouwd zijn, zal er uiteindelijk ook 1 in Nederland blijven.

@ Kevski:
-Functioneel.
-Functioneel.
-Ja.
-De kont en de diffusor zijn niet korter dan bij de 599 GTB Fiorano.
-Ik ga natuurlijk niet alle geheimen prijsgeven. ;)
Ik neem aan dat je wilt gaan afzuigen?
Fijne uitleg weer, Michiel.

En maak ons toch niet zo nieuwsgierig:
“Ik ben nu al bezig met een nieuw design op basis van de 599 GTB, maar deze keer niet met een historisch model als inspiratiebron”

De Spyder waar je het eerder over had? Vertel, vertel! Desnoods leggen we geld bij! ;)
@ Klassiekerrally: Ok, maar dan zal ik je eerst even mijn bankgegevens mailen. ;)
OK, ga ik ondertussen met de pet rond :)
@Michiel (post v 12:08):
Het lukt je zeker, ik heb (bijna ;)) al je columns met veel plezier en interesse gelezen. Ik vind het daarnaast erg goed hoe je nog altijd de tijd neemt om hier te discussiëren met studenten, doelloze dertigers en andere autoliefhebbers :D

Door deze betrokkenheid via autoblog volg ik het nieuws rond de GTO met een heel ander gevoel dan al het andere nieuws, maar het is daarnaast ook leerzaam.
Toen ik vorige week twee artikelen las over Hietbrink en jullie GTO in Autovisie was ik dan ook trots op dit hoogtepunt in de vaderlandse autogeschiedenis.

De verwoording van jouw ideeën over ‘positionering van optische massa’ spreken me erg aan, het is iets wat ik in mijn werk (grafisch ontwerp/webdesign) onbewust ook belangrijk vond en blijf vinden, maar wat ik nog niet echt wist te verwoorden.

Mijn laatste compliment is voor het beeldmateriaal, elke afbeelding is een luscht voor het oog :)
@ Thelis: Nope… Ik heb wel ooit een open sollicitatie naar Italië gestuurd, maar heb daar nooit een reactie op mogen ontvangen…
Geeft niks, want als zelfstandige vermaak ik me nu ook prima. ;)
waauw! met die streep op de voorkant! cool! hoewel het een beetje raar is dat hij in de breedte gaat ipv de lengte…
en nu heb ik toch 1 puntje van kritiek gevonden; dat vlak achterop de auto, achter het achterwiel, kan blijkbaar meegeschilderd worden in de kleur van die streep, wat ik nogal vreemd en lelijk vind
@ kevski Style

Goede opmerkingen! heb je er voor gestudeerd?!
maar top dat je het wilt weten!
@ michiel van den brink

wat denk je dat het gaat kosten om uberhaupt een model straks te maken wat je kan gaan tonen aan het publiek (lees: rijke doelgroep) of komt er zo’n model niet?! heeft verder het body werk van de GTO de orginele ferrari qua rijeigenschappen enz. verslechtert?!

ps. intresant proces! en als ik binnekort miljonair wordt zal ik de eerste zijn die er een koopt in NL:P
@Dink, zie Autovisie 21, sinds vorige week in de winkel….
@ Willem: rijeigenschappen verslechteren? Als dat zo zou zijn, kan ik de zaak wel opdoeken, want dan heeft het model m.i. geen bestaansrecht.
Het is een eer om je te mogen kennen, Michiel
@ Pizza: Thanks!
Het is een eer om fans te mogen hebben!
Michiel, doe je ook anders dan Ferrari, met Hietbrink?
@ Dink: Ja, graag zelfs.
@Michiel van den Brink

Oude ontwerpen: Oke, dacht ik al.
Mijn complimenten voor de mooie 3d modellen. Heb zelden zulke realistische gezien!
er blijft nog altijd eentje in nederland

laat me raden, eentje voor jezelf? en natuurlijk als showmodel… de vraag is alleen of dat ook betekend dat er maar 4 verkocht zullen worden. of ga je er soms stiekum 6 maken.
Inderdaad, eentje voor onszelf ;-)
Eentje voor autoblog toch?
Ja, schaal 1 op 18. ;)
dikke richard
Wat Alwin Hietbrink kan grenst bijna aan het onmogelijke! In combinatie met Michiel’s ontwerp kan er niets misgaan. Deze auto verkoopt zichzelf,en is uitermate geschikt voor een kleine serie productie. Als men maar niet gelijk een formule 1 team koopt gaat alles goed!
We zijn het niet van plan ;-)
Vanuit de bedrijfskundige kant ben ik wel benieuwd naar het geheel.

Wat is eigenlijk de gemiddelde doorlooptijd van een handgeklopte auto bij dhr Hietbrink? Hij lijkt me een echte vakman. Doet hij alles zelf? Dat is dan wel een groot risico als hij in een keer zijn vingers kapot zou kloppen. Is er iemand die op korte termijn zijn kwaliteit zou kunnen leveren. Hoe garandeer je dat naar kopers? Mensen die dergelijke bedragen kunnen besteden gaan ook voor (contractuele) zekerheid.

Nevertheless succes!!
briljant ontwerp…keep it going!
@ Michiel:

Nee, geen afzuiging. Dat zou illegaal zijn in de racerij, dus is niet interessant. Het gaat me om een actief deel van de ophanging, niet passief, zoals aerodynamica.
Stuur anders maar even een mailtje, je hebt het adres. Kan wel zijn dat je maandag pas antwoord krijgt, i.v.m. een chronisch tijdgebrek.
Het is alleen afhankelijk van de ruimte. +/- 5cm hoogte is er voor nodig. je zou het schakelend kunnen maken voor op straat, en vast voor op het circuit als de regelementen dat niet toestaan….

@ Willem:

Niet gestudeerd op school. Uit de hand gelopen interesse is alles met autotechniek vrees ik….
@ Willem: Wanneer denk je miljonair te worden?
Dan kan ik er vast 1 voor je reserveren. ;)
Regel jij dan ondertussen de donorauto?
ah come on… stukje blik, laat het eens zien, echt blik van Hietbrink?
Goed verhaal Michiel en wat ik (persoonlijk ;) interessant vindt is je opmerking over dat je in 3D nog dingen aangepast hebt. Tekeningen zijn de basis voor een ontwerp maar meestal stuit je in 3D op de echte problemen (hoe vlakken aansluiten, waar loopt een radius uit, etc.) en dat is de grote uitdaging (net zoals een clay model bouwen) maar aan de renderings te zien ben je echt heel dicht bij je originele concept gebleven waarvan hulde :) En dan hebben we het nog niet eens over de invloed van de aerodynamica op het ontwerp (wat tenslotte meer dan 300km/h snel is…niet niks)
Zeg een 1:18 is eigenlijk geen slecht idee, zeker als je weet dat Ferrari meer geld met merchandising verdient dan met de auto’s :)
@ Jan C: Leuk dat je zo ongeduldig bent, Jan, maar helaas zijn we daar nog niet aan toe.
he verdraaid. Niemand die nog een donorauto beschikbaar stelde?
@ JH: Hoe bevalt je job bij onze oosterburen?
Mocht je het ooit weer zat zijn, dan kunnen we misschien eens praten over weer in Nederland werken. ;)
@ Jan: Jawel, maar we gaan pas slijpen en bouwen wanneer alle oppervlakken middels de vele aerodynamische analyses millimetrisch vastgesteld zijn.
Zodra de slijptol erin gaat, is er geen weg meer terug en dat moment stellen we zo lang mogelijk uit totdat alle digitale trajecten helemaal afgerond zijn.
Maar goed dat je zo’n vakman als Hietbrink erij hebt :) Hou ons op de hoogte als je wat blik hebt. Oh en modelauto’s? Ik hou me aanbevolen (1:64, als het mogelijk is?)
Heel interessant om te zien hoe zoiets tot stand komt, ik vind het resultaat er echt heel mooi uit zien!
Buurman Nummer 14
Leuke Column weer, even met Hans naar gekeken.

Van beiden de complimenten!
@Michiel,
Jawel, maar we gaan pas slijpen en bouwen wanneer alle oppervlakken middels de vele aerodynamische analyses millimetrisch vastgesteld zijn.

Daartussen maak je nog wel een 1:1 model hoop ik? Er zijn genoeg frezers in NL die dat in schuim/klei/sibatool oid kunnen doen. Het is namelijk moeilijk om een schaalmodel of computermodel op reallife proporties te beoordelen. Maar dat hoef ik jou niet te vertellen natuurlijk! ;)

Verder heb ik er maar 3 woorden voor: Schi-tte-rend!!
@ Buurman: Thanks. Doe de groeten aan Hans!

@ Juppe: uiteraard komt er een 1:1 model.
Die vormt dan gelijk de basis voor de klopmal voor Alwin.
Denk je bij de aerodynamica ook aan de invloed van bodemsectie en de diffusor op het geheel en evt. de benodigde wijzigingen hiervan ? En de aerodynamica ivm de benodigde koeling van de veel sterkere motoren ?

En hoe wordt het dynamisch-aerodynamische gedrag beoordeeld voordat je een rijdbaar prototype gebouwd hebt ……… ????? Volgens mij houdt het hier nl. op met simulaties.

Zijn een paar vragen die me spontaan te binnen schieten……..;-)
Dit is kunst in zijn zuiverste vorm.

Michiel : Het sinds lang geleden sinds ik dit voelde bij het zien van een 3d image, proficiat, die wagen is duizenden keren mooier dan de 599.
De 250 GTO was een pracht en deze is het meer dan waard om zijn opvolger te worden, Ferrari had je beter aangenomen en meteen je bankrekening volgepompt, hun wagens waren meer waard geweest.
Gefeliciteerd, respect en kzou het fantastisch vinden om hem ooit eens te mogen bewonderen…
@ Turbopaultje: bedankt dat je mee wil denken en voor je tips, maar maak je geen zorgen… over alles wordt nagedacht. It’s all taken care of. ;)
Dat mag ook wel voor 9 ton. Echter ik zou als klant, hem ook nog eerst op de testbaan willen zien ……. voordat ik een definitieve order zou plaatsen …

Gelukkig heb ik dat probleem niet :- I
@Michel
Misschien nog een idee om de totstandkoming van de auto te laten volgen zoals bij de Teutels van Orange County Choppers (American Chopper). Beetje je vloeken tegen elkaar (wordt wel weg gepiept), iets tot stand brengen (de aanzet is al gedaan), beetje bijverdienen (Discovery verspreid het wel over de hele wereld, de Teutels maken inmiddels ook reclame voor computers).

Voorstel titel: VandenBrink GTO, the dutch Ferrari.

Zijn deze 6 auto’s klaar, ga je gewoon je volgende project laten volgen. Misschien eens een gecoachbuilde bolide gebaseerd op een auto voor de man met de pet.

@Klassiekerrally
Nu ik het toch over de man met de pet heb, wil die pet van je al een beetje vollopen.
Dat gaat ook gebeuren: Michelin testtrack en mogelijk de Nordschleife.
@ Thelis: Erg goed idee.
Maar schelden? Nèèèh… de Vandenbrink familie is meer van het knuffelen. ;)
als jullie die GTO er echt zo gaan brengen zijn jullie helden. daar kan zelfs Fisker Coachbuild een puntje aan zuigen. en die jongens zijn echt goed! maar jullie gaan net een stapje verder. prachtig. prachtig ook om te zien dat het allemaal met een visie is begonnen. en het niet bij een lose droom blijft. wij nederlanders mogen apetrots zijn dat we zulke begaafte mensen in ons midden hebben. maar laat jullie niet gek maken door wat dan ook. dit heeft tijd nodig! veel geduld en passie. iets wat je nu al in elk detail terug ziet. ik vind hem prachtig.
Michiel, baan bevalt nog prima ;) (behoren nu ook tot “Daimler” familie) maar wie weet wat de toekomst brengen zal :) En mooi dat jullie al over “opvolger nadenken, “the show must go on” Raar dat er niemand in NL dit schitterende product kopen wil als je bedenkt dat er “genoeg” Veyron’s rondrijden
@ Michiel,
ik vroeg me af of de achterkant geheel gesloten is, of dat toch bijvoorbeeld het achterraam geopend kan worden.
@ JH: in tegenstelling tot Autoblog.nl en het merendeel van haar bezoekers is NL over het algemeen erg skeptisch.
“Eerst zien dan geloven…” is het motto alhier…

@ 2cv13: De opening van de achterkant en de kofferruimte wordt op maat voor de klant vormgegeven.
Zo kan het zijn dat één GTO een openslaande achterruit krijgt en een andere bijvoorbeeld een uitschuiflade in de kont.
Supermooi !!!!
De mensen die de vorige keer klaagden over de prijs beseffen nu waarschijnlijk hoeveel werk erin kruipt als je het goed wilt doen.
Zeer interessant om te lezen.
Ik denk dat het nog leuker is als je voor jezelf mag werken en je eigen visie op creaties geeft. Als werkervaring zal Ferrari een goede job zijn.
Het ondernemersbloed borrelt boven:)
Berichtje van Robert, de compagnon van Michiel: enorm bedankt voor al jullie respons, echt geweldig!
Iets heel anders: dit zijn de eerste Vandenbrink GTO plaatjes die ik zie met een met een contrast streep dwars over de motorkap. Is dat idee origineel en nieuw of juist historisch? Wat het ook is, maakt niet uit want het staat echt fantastisch.
Echt heel mooi, mooi design. En ook super dat je via autoblog informatie geeft, mijn interesse is al gewonnen. Ben heel heel benieuwd naar de verdere ontwikkelingen!
@ Michiel

Past die prachtige carrosserie ook op een authentieke Volvo S40? Ik ben wel geïnteresseerd in dat geval :)

– Apache
@Mashell

die dwarsstreep is historisch.

Op sommige raceauto’s van de jaren 60-70 stonden kwamen ze af en toe voor geloof ik.

Een leuke knipoog naar het verleden
Stirling moss bvb reed in een 250 GT SWB. Een blauwe met een witte dwarsstreep. (tema van Rob Walker)
Geweldig dit! Heel veel succes ermee!
Moss reed inderdaad met een witte dwarsstreep, maar deze zat altijd net voor de voorwielen.
Ecurie Franchorchamps reed met zilveren auto’s met een gele streep achter de voorwielen en Vandenbrink zal met een zwarte auto rijden met een rode streep midden boven de wielen.
@ Apache: met een beetje moeite vast wel. ;)

De prijs van de conversie blijft overigens hetzelfde, ongeacht welke donor je gebruikt.
De hoeveelheid werk op basis van een Corvette of Mazda MX5 is ongeveer hetzelfde als bij een Ferrari…
Een coachbuilt auto ‘voor de man met de pet’ zoals eerder genoemd, is met deze technieken en lage aantallen niet realistisch.
Je zou er een flinke serie van moeten bouwen om de prijs omlaag te brengen, maar dan loop je weer tegen een heleboel andere muren op.
Zodra je boven een bepaald productieaantal komt, ben je ineens een autofabrikant ipv coachbuilder en dan moet je aan heel veel meer wetgeving voldoen, wat de ontwikkelkosten omhoog drijft en dus ook weer het aantal te produceren auto’s om minstens ‘break even’ te draaien.

In zekere zin zijn Seats en Skoda’s coachbuilt versies van Volkswagens, want ze maken allemaal gebruik van dezelfde hardpoints in de bodemplaat en zie maar eens hoeveel moeite die moeten doen om winst te maken.
Dit alles vanwege hoge investeringen voor serieproductie en dure ontwikkeltrajecten om aan de eisen die voor seriefabrikant gelden te kunnen voldoen.

Special Coachbuilding in lage aantallen is en blijft gereserveerd voor de heren/dames met dure hoeden.
je bent nu nog steeds niet duidelijk over het aantal dat je gaat verkopen. het moge duidelijk zijn dat je 1 voor jezelf houd. zijn het nu 5 of 6 Vandenbrink GTO’s die gemaakt gaan worden?
5 klantenauto’s.
Rijkelijk laat maar toch: fantastisch wat je hier allemaal laat zien Mr vandenBrink! Kan niet wachten het eindresultaat te mogen aanschouwen, Concours in Apeldoorn wellicht, of nog beter, gewoon op de weg :-) Mooier zijn dan een 250 GTO is onmogelijk, maar bestaansrecht heeft deze beauty in mijn ogen absoluut. Spykers met koppen slaan nu ;-)
mooi, zeker, beetje shelby daytona, alleen die luchtinlaten op de moterkapbzijn lelijk, en die lijnen achter de zijruit zijn ook niet fantastisch.
op 2 kleine details na een bloed geile wagen
“Rijkelijk laat” slaat uiteraard op mijn reactie, niet op de GTO…
Fantastisch! Een beetje raar wellicht, maar dit verhaal laat me terugdenken aan het begin van ons bedrijf.

Het idee, contacten met de eerste investeerders, eerste tekeningen van huizen, eerste medewerkers in dienst nemen, voor het eerst bouwmachinens aanschaffen etc. etc.. Maar ook wat dichter bij huis mijn eerste huis die ik opgeknapt had en verkocht heb.

De reden dat ik daar aan denk, zijn de tussenstappen die hier beschreven worden. Misschien realiseer je het en misschien ook niet, maar elke tussenstap is een mijlpaal op zich. Dat zijn de momenten die je niet zult vergeten en die niemand je meer kan afpakken. Wat de toekomst je ook moge brengen……

Maar goed, om je veel succes te wensen dat heeft geen toegevoegde waarde meer. Daarom maar deze woorden: Geniet van elk moment (goed of slecht) dat je je droom tot werkelijkheid ziet komen, want deze realiteit zal niet zo snel meer terugkomen.
Dank je, Rick dos!
Ik zal, iedere keer wanneer ik het even nodig lijk te hebben, even aan je opmerking denken. ;)
Mooi! Heb ik toch een bijdrage kunnen leveren! En dát kan niemand van mij meer afpakken! ;) :D
Als we in de jaren 60 leefden, dan zou ik hem misschien mooi hebben gevonden. Waarschijnlijk zullen ook vooral veel opa’s met te veel geld op de bank dit een mooie auto vinden(wat ook waarschijnlijk de bedoeling is geweest). Van mij krijgt die een 6.
@ Thelis: m’n pet is nog hardstikke leeg, jullie zijn niet erg gul! ;)

@ Michiel: in het begin werkte je veel met Photoshop. Is dat nog steeds het belangrijkste programma om je tekeningen mee te produceren?
Michiel: is het misschien een goed idee om Robert (in het kort?) te introduceren?
Of blijft hij liever tussen de coulissen actief? Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar zijn rol in het verhaal.
@Michiel van den Brink: Ik vond het geweldig om deze column te lezen. Naast je live horen vertellen over de ontwikkelingen geeft het me een mooi beeld over de werkwijze en het proces. Je voelt bijna de zweetdruppels op het voorhoofd als je tegen de volgende hindernis aanloopt.

Mooie woorden Dos. Ik zou er alleen nog maar “its the road, not the destination that defines the journey” aan toe kunnen voegen.
@ Klassiekerrally: photoshop, pen, potlood, stoepkrijt, maakt niet uit waarmee eigenlijk.
Maar het tablet aan mijn Mac is wel ’t hoofdgereedschap, inderdaad.

Wat Robert over zichzelf en zijn rol te vertellen heeft, laat ik graag aan hem zelf over.

@ CSL: Mis, de huidige klanten hebben de pensioensgerechtigde leeftijd nog lang niet bereikt.

@ w0o0dy: de hoeveelheid zweetdruppels valt op zich nog wel mee, de hoeveelheid cafeïne en nicotine daarentegen… ;)
@ Michiel:

bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen!
En alweer bedankt voor het delen van je ervaringen en ons een prachtige visuele ervaring rijker maken!
Wanneer komt het boek??
Waarde Autobloggers, hierbij dan een korte introductie van mijzelf: Robert Koumans (1961), compagnon van Michiel van den Brink.
Ik studeerde Werktuigbouwkunde in Delft; als autoliefhebber uiteraard afgestudeerd in de vakgroep Voertuigtechniek ;-) Als eindproject een ‘mechatronisch” anti-rolsysteem ontwikkeld + gebouwd (in een Volvo 480 ES) dat overhellen in de bocht tegen ging. Een computergestuuurd systeem zette hierbij de rolstabilisator (“rolveer”) op voorspanning op het juiste moment. Voordeel is dat een comfortabel geveerde auto toch recht (dus hard ;-) de bocht door kan. Hetzelfde principe wordt nu toegepast als optie in o.a. BMW en Porsche (niet meer hydraulisch maar electrisch). Heerlijke techniek en het werkt echt.
Daarna als ingenieur 6 jaar bij Fokker Aircraft gewerkt in de Systems Engineering afdeling. Ik hield mij daar bezig met de ontwikkeling van de nieuwe generatie Fly-By-Wire vliegtuigbesturingssystemen. Veel denkwerk maar ik wilde liever de mouwen opstropen en aan de slag. Fokker zat echter in zware tijden, dus ik ben in 1995 voor mij zelf begonnen met een ingenieursburo. Ik heb toen een aerodynamisch (vleugel-gestuurd) stabilisatiesysteem bedacht voor Class I Offshore powerboats (240 km/u) en Unlimited Hydroplanes (320 km/u). Feitelijk vergelijkbaar met fly-by-wire technologie voor vliegtuigen. De American Powerboat Association was er enthousiast over, maar voor ik er mee aan de slag kon rolde ik onverwacht de nieuwe media in. Mijn bedrijf telde uiteindelijk 80 man, en had de focus op content en breedband video toepassingen. Dat bracht voor mij kunst en techniek samen, en in die combinatie ligt toch wel mijn grootste passie. Ik heb er geleerd hoe ik als ondernemer en producent getalenteerde artiesten kan helpen verder te groeien en projecten te realiseren.
Sinds 1995 had ik echter al de wens om een automotive merk te ontwikkelen. Hierbij komen immers veel mooie disciplines samen (historie, kunst/cultuur, design, techniek, talent, ondernemerschap, marketing, mensenwerk) en juist die combinatie spreekt mij enorm aan. Zeker als het daarbij om voertuigen gaat! Ik heb mij daartoe eerst verdiept in boten (runabouts), en heb later bijv. Maarten De Bruijn c.s. geadviseerd in hun Silvestris begintraject.
In 2006 ontmoette ik Michiel. Ik had zijn “Mugello” artist impressions gezien en was er compleet door overdonderd. Binnen 1 minuut de telefoon gepakt, en het klikte enorm goed. Diezelfde avond hebben we de knoop doorgehakt en zijn we aan de slag gegaan. Ik had veel op autogebied gezien, maar het artistieke talent van Michiel vond ik dermate bijzonder dat ik daar mijn toekomst aan durfde te verbinden. We hebben samen het bedrijf Vandenbrink Design BV opgericht en vullen elkaar perfect aan. We zijn bovendien dikke vrienden geworden!
Uit alle columns en berichten van Michiel is denk ik wel duidelijk wat we sindsdien allemaal meemaken, echt een jongensboek dat werkelijkheid wordt.
We staan geregeld te popelen om extra nieuwtjes naar buiten te brengen, maar we hebben er voor gekozen om zonder afleiding alle aandacht aan de GTO te wijden. Dit traject is zwaar genoeg, maar de respons is zo groot dat we met plezier naar de toekomst kijken.
Hierbij nogmaals onze grote dank voor ieders enthousiasme en support!
Robert, bedankt voor je introductie. Leuk om ook wat meer over jou te weten te komen. Verbazingwekkend om te zien dat jullie elkaar pas zo kort kennen, en dat het hele GTO traject nu toch al zo ver gevorderd is. Dat geeft denk ik wel aan hoeveel tijd en passie er in het project gestoken wordt.
Ik ben best een beetje (gezond) jaloers op wat jullie doen. Het is inderdaad de verwezenlijking van een jongensdroom. Zoals hierboven al geschreven werd: materiaal voor een boek! (met veel afbeeldingen! ;) )

Wim
@Michiel: volgens mij is het afkomstig van deze link:
http://www.motorauthority.com/cars/ferrari/the-story-behind-the-vandenbrink-gto/

@RCA: bedankt voor je introductie! Zoals Klassiekerrally al aangeeft; leuk om iets meer te weten te komen over de andere helft van Vandenbrink BV ;)
@Michiel van den Brink: er schoot me net iets te binnen “the hard points are the hardest parts” ;)
@ autoblogger: dat stukje van Motor Authority had ik al gezien en hier gepost.
Ik had nog een reactie geplaatst, maar die hebben ze weer verwijderd…
Ah sorry, ik had over je reactie/link heen gekeken.
Raar dat ze je comment verwijderd hebben…
[email protected] Eigenlijk best gek dat er dik betaalde designers in Maranello zitten en die maken naar mijn mening niet de meest mooie auto,s op dit moment , en dan kom jij op de proppen zetten met deze geweldige auto!
Ga zo door jongen en hopelijk wil de staatsloterij mij sponsoren , dan bestel ik meteen mijn droom bij je!
@ Antoine: Dank je!
Misschien zitten die dik betaalde designers over een tijdje wel in Nederland? ;)
Ik denk wel dat het erg lastig is om de designers op hun kwaliteiten te beoordelen, want het is niet aan hen om over het uiteindelijke design te beslissen.
Het management bepaalt wat er komen moet en niet de designers, deze hebben slechts een opdracht uit te voeren.
Ze kunnen enkel hun best doen om de bazen te overtuigen, maar dat is vaak echt heel erg moeilijk.
@ Klassiekerrally: Dat boek, daar moeten we het maar eens over hebben met Dink erbij.
heel mooi, veeel en veeel beter dan die lelijke spykers
[email protected] je hebt helemaal gelijk , alleen begrijp ik niet dat ze vast blijven houden aan een design filosofie die niet echt werkt. ik bedoel ze zouden me meteen met een ferarri mogen straffen maar als ik het geld in mijn zak had zou mijn keuze zeker naar iets anders uitgaan! Maar gelukkig heb jij nou een briljant alternatief!
En nu dit projectje :)

Van deze:

http://www.designxkr.co.uk/images/jaguar_xkr_new.jpg

naar een nieuwe versie van deze:

http://www.vicarage-jaguar.com/e-type_4.jpg

– Apache ;)
Zo blijkt het maar weer, nulla tenaci invia est via een jongensdroom die uitkomt. Proficiat!

@Robert Koumans/Michiel van den Brink : Ik heb een vraag voor u, is het mogelijk om de opleiding Automotive Design te volgen zonder wiskunde.
@ Antoine: Misschien werkt het in jouw geval niet, maar verder gaat het erg goed met de verkopen van het Italiaanse merk.
Ze zitten qua productie aan hun plafond, dus gaat het niet verkeerd, lijkt me.
Maar voor degenen die iets anders willen, is Special Coachbuilding wel een uitkomst.

@ Apache: De XK is m.i. al een nieuwe versie van de E-type.
Als je dichter bij de klassieker wil blijven moet je maar eens kijken naar de diverse conceptcars die aan de XK vooraf gingen.
Na de GTO ga ik graag door met modern design.

@ LC: Nee, wiskunde is een vereiste voor HTS en Universiteit.
Veel studenten Industrieel Ontwerpen lopen vast op de wiskundige vakken en dat is best jammer, maar je hebt het wel nodig voor een gedegen technische ondergrond.
Nu snap ik ook waarom de neus zo’n lange overhang heeft… Enneh, een iets “dikkere” kont staat zo’n bevallige Italiaanse met een lekker Hollands accent wel…

Maar genoeg geluld: wat een werk. Ik had nooit kunnen denken dat er zo immens veel bij komt kijken om een auto “van een nieuw huidje te voorzien”, om Alwin Hietbrink (vakman!) maar eens te citeren.
Ga zo door, mijn respect heb je!!

Ik ben wel benieuwd naar je “moderne” design… :p
@ Dink: Stellinga? Bel hem maar eens, als je wil.
The Devil Tuner
@ Michiel van den Brink

ik vindt het geweldig wat je doet…..
je bent echt (een van de) hollands trots(sen)!!!!!!
en ik heb ook nog wat wijsheid voor je :D ….

jij kan een prachtige auto ontwerpen….
ik kan een auto sneller maken….
een vriend van me kan hele lekkere limonade maken….

wat ik hiermee wil zeggen is :
het maakt niet uit wat we kunnen, het zijn allemaal vaardigheden… het maakt niet uit dat ik een auto sneller kan maken, en dat jij een (hele) mooie auto kan maken…:D
maarja het doet niet echt ter zake….

anyhow heeeeeeel veeeeeel succes en doe je best!!!!

RESPECT
land rover-freak
Michiel van den Brink schrijft,

19 October 2007 om 19:33
Deze column nu ook in Australie: http://www.motorauthority.com/cars/ferra

hehe, moet je die vertaling van “Michiel van den Brink” eens zien: Michiel of pine Brink

http://www.worldlingo.com/S1790.5/translation?wl_srclang=NL&wl_trglang=en&wl_url=http://www.autoblog.nl/archive/2007/10/19/de-totstandkoming-van-het-gto-design
@ The Devil Tuner: Inderdaad!
En Alwin kan een goede body kloppen, Henk van Lith kan mooie lederen interieurs maken en juffrouw Jannie serveert de lekkerste koffie van barneveld en omstreken en ze verzorgt ook nog eens een hele gezellige vrijdagmiddag-borrel.
Zo kunnen we allemaal wat en maken we op een gezellige manier mooie dingen.
eindelijk iemand die weet wat gezegd word: er worden 6 gebouwd, 5 voor klanten 1 voor demonstraties/michiel/robert

RCA schrijft,
19 October 2007 om 13:18

Inderdaad, eentje voor onszelf…

Michiel van den Brink schrijft,
19 October 2007 om 19:39

5 klantenauto’s.
als je mensen zoekt om een proefrit te maken…
Ik rij met plezier een paar uur naar Nederland ;-)
tja de kans om de Lotto te winnen is even groot dus….
Toch typisch dat velen op de diverse fora het over een soort van mislukte TVR hebben..
Ja, het heeft wel wat van een TVR, maar dan zou het andersom moeten zijn, want de (originele) GTO was er eerder.
Smaken verschillen, maar het gaat hier niet zomaar om een of ander luchtkasteel en het design is ook nog strak, wat je ook van het model vindt.

Maar kniesoren heb je altijd. Nu maar wachten tot het schip met geld komt (of het winnende staatslot). Die vent vd soundmixshow (Barry Stevens) zou wel zeggen: “Voohral dòòòrhjgaan!” ;)
@ Mr.Abarth: Ach, dat heb je altijd…

Ik heb al veel vergelijkingen met de volgende auto’s voorbij zien komen:
– Alfa 8C
– TVR Tuscan
– Opel GT
– Shelby Cobra
– Ford Mustang (!!) (??)
– Dodge Viper
– Ferrari 612 Scaglietti
@Michiel van den Brink
Eerlijk is eerlijk, wat er voor gevraagd voor is meer dan belachelijk!
twee voor=wordt
Trouwens Michiel..

Ik wil later, autoontwerper worden, maar wil ook het motorblok etc. kunnen ontwerpen.. Kan ik dan beter automotive design gaan doen, of IPO, of iets anders??
Motoren ontwikkelen is hardcore techniek en dus moet je werktuigbouwkunde gaan studeren.
Ontwerp- en vormgevingsopleidingen gaan technisch niet zo diep.
Hmmm, maar dan heb je weer geen ontwerp en vormgeving…
Nope…
Beide disciplines zijn te uitgebreid en complex om in 1 studie te verwerken.
Daarom is een auto ontwerpen ook teamwork.

Je zou, als je heel erg slim bent, beide studies naast of na elkaar kunnen doen. ;)
Als je dat lukt neem ik je direct in dienst!
Hm, eerlijk gezegd boeit de totstandkoming me niet veel als ik m’n zoveelste Grolschje naar binnen laat glijden, maar wat een mooi ding! Kudos voor de wijze waarop de wagen echt meteen oude Ferrari gevoelens oproept (en dan inderdaad specifiek de 250) maar toch modern blijft aanvoelen. Geweldig. Iets om met recht trots op te zijn.
Hmmm..

”Als je dat lukt neem ik je direct in dienst!”

Klinkt aanlokkelijk.. ;)
Michiel van den Brink schrijft: Dat boek, daar moeten we het maar eens over hebben met Dink erbij.
Dat lijkt me een heel goed idee!
Tsss, boeken zijn zóóóóó vaut! En uit de mode.. ;)
@ Pannekoek: dan maken we voor jou wel een stapeltje faxen ;)

Boeken zijn van alle tijden en raken nooit uit de mode!
De nieuwe platen staan al wel op die site, maar nog niet in de alfabetische lijst: http://www.seriouswheels.com/cars/2009/top-2009-Vandenbrink-Ferrari-599-GTO.htm
Mogelijk de Nordschleife…………? Lijkt me duidelijk dat dat een must is voor de shake down en finetuning van de gehele auto onder worst conditions. hieronder vallen ook een functionele test in de extreme hitte en koude bijvoorbeeld………… Dat zal die Edo toch wel weten ?
Laat Edo maar schuiven. ;)
Wanneer komt die Edo trouwens met toonbare, smaakvolle styling voor zijn projectielen …………?
Toonbaar en smaakvol is natuurlijk altijd een persoonlijke kwestie.
Wat ben je toch weer lekker optimistisch.

Ik houd me vooralsnog niet bezig met de styling van Edo’s projecten, maar wat niet is kan nog komen.
Ben net niet optimistisch, wel realistisch over design van Edo Comp. creaties.
Stand verplicht………..heb daar een iets andere, betere smaak.
Over smaak valt niet te twisten.
Je kan wat mij betreft wel zeggen dat je een andere smaak hebt, maar ‘beter’…?

Ik vind biefstuk wel erg lekker, maar als anderen meer van bratwurst houden is dat toch ook goed?
Het enige waar je m.i. over kan discussieren is de kwaliteit van het vlees en die is bij Edo prima in orde, maar ik verwerk het weer op een andere manier.
1 ding is zeker, Edo en Vandenbrink houden zich allebei niet bezig met slachtafval te verwerken in frikandellen of gehaktballen opleuken met wat paneermeel. ;)
Je begrijpt mijn statements en de gdeachte erachter niet. Geeft niet. Over slechte smaak discussieer ik ook niet, dat is immers een feit.

En als ik op de website kijk van Edo krijg ik een spontane ooginfectie van de 997 GT2R en MC12XX…….
@Turbopaultje: Michiel is designer en Edo auto-veredelaar (qua techniek en prestaties) waar het bij eerdere EDO-creaties waarschijnlijk “mis”is gegaan is dat men ook de styling aanpakt (en dan waarschijnlijk met het oog van een techneut dus vooral functioneel en als het lelijk is…. “ach, als het maar werkt”).

Michiel gaat over het design van zijn eigen project en (nog) niet over het design van de Edo creaties…. misschien dat Edo er beter aan zou doen een echte designer aan te trekken…. maar goed “van mooi zijn gaat het niet harder…..”
Goh, ik wist niet dat Edo een sportwagentuner is en MvdB een designer.

Was me echt niet opgevallen. Dank voor de tip…………
Je doet het toch maar mooi!
Bouw je 5 stuks van elke motorversie? Persoonlijk vind ik 5 stuks wat weinig, maar de exclusiviteit wordt dan wel gegarandeerd? Zijn ze al verkocht? Ik kan me voorstellen dat er wel meer dan 5 geïnteresseerden zijn, dus wie wel en wie niet?
Ja, doe gewoon 38 en 1 Spyder en een Breadvan, iedereen blij.. :D

En jij direct miljonair.. ;)
@Michiel van den Brink ..
leuk dat je ons op de hoogte houd ..
leuk dat je ideeen vorm krijgen ..
leuk dat je Hietbrink hebt gestrikt ..
leuk dat je een geldschieter hebt ..
leuk dat je veel aanhang hebt ..
leuk dat jij je streven verwezelijkt ..
altijd leuk om je columns te lezen ..

ook al doet jouw ontwerp mij emotioneel bijzonder weinig .. hoop ik dat het je heel goed afgaat en dit een geslaagt project mag gaan worden..
heel veel sterkte.
@Michiel: Ik laat je wel es wat van m’n boekproducties zien. Ik werk samen met een drukwerkmakelaar BTW, da’s ook handig.

Mail naar Stelliga is onderweg . . .
Zo is ie wel af
Paull en Paulla
Hoi Michiel,
Práchtige wagen en bijzonder om te lezen hoe deze tot stand gekomen is.
We dachten al dat je met de liefde zo druk was. :-)
Veel succes en plezier met het werken aan dit mooie project.
Met vriendelijke groet,
Paull en Paulla

PS:
Komt er ook een verlengde versie om je gezinsuitbreiding mee te nemen?
…. en een landaulet voor mooi weer ;-)
Geen vragen…alleen respect. Er zijn maar heel weinig momenten dat ik denk: goh was ik maar rijk…dit is er 1. Wat een ontzettend mooie auto.
@ Paull en Paulla: Dank jullie wel!
Gezinsuitbreiding? Daar wacht ik liever nog een paar jaartjes mee.
Ik doe eerst liever een Shooting Breake voor de hond. ;)
Helaas heeft Peugeot op dit moment geen interessante modellen die als basis kunnen dienen… :(
Dan maar een Ferrari of Aston Martin. ;)
:) http://www.auto-news.de/auto/news/anzeige_Vandenbrink-GTO-Der-Traum-in-Rot-wird-2009-wahr_id_19988

“Der vielleicht schönste und exklusivste Ferrari kommt aus Holland”

:) :)
:) http://www.tenmagazine.it/motori/motori_articolo.php?idArticolo=2090

En dat uit de pen/toetsenbord van een Italiaan… ;)
Exposure is de vader aller verkoop.

Als je ’t verkloot kom ik je in elkaar stampen. monsieur van den Brink. :)

Staat ons kikkerlandje toch maar weer mooi op de kaart in autoland.
@ Michiel heb je nog tips om deze ( http://www.autojunk.nl/pix/view/133182 ) te verbeteren?
@Michiel: Ik vind de 306 Shooting Break nog altijd een plaatje :) Misschien een leuk idee om zoiets te maken?
@ Hilgert: helemaal mee eens! Lijkt me zeker leuk.
Lever jij de 306 aan?
Prima :) Ik was al halverwege met een sedan project (minus twee deuren) , maar dan doen we hetzelfde wel met een Break…portieren van de 3 deurs er in…middenstijl verplaatsen, achterlichten van de 607…begint al aardig te lijken :)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).