Crashtest: BMW M5 touring…

Auteur: , 110 Reacties

Gevalletje schade... Deze M5 kreeg een klapband met 180 km/u en belandde in de berm.

Een member van het Zweedse M5board (alias “Balazs”) heeft wat afbeeldingen gepost van een redelijk heftige crash met zijn M5 Touring. Het ongeluk vond afgelopen zomer plaats (juli), toen hij samen met vrouw en dochter (7 maanden) op de snelweg reed.

Na een luide knal verloor hij de macht over het stuur en de auto begon te spinnen. Hij gleed met 140 km/u onbestuurbaar over de weg waarna de auto tweemaal over de kop vloog en in de berm tot stilstand kwam. Alle airbags waren uitgeklapt en niemand is gewond geraakt. Dat laatste is natuurlijk een goede zaak, maar het is vreemd dat het TPM systeem (Tire Pressure Management) geen waarschuwing gaf (via carscoop).

Police and tyre experts later confirmed the accident was caused by a puncture to the rear right tyre. A tiny little hole, that let the air out slowly, then the inside of the rim cut through the tyre, that’s when all the pressure was lost suddenly. TPM did not give any warning whatsoever though and the car did not behave in any strange ways beforehand!! Experts said these kind of puncture accidents have a 70% death rate of at least 1 person…

BMW M5 touring crashed
BMW M5 touring crashed
BMW M5 touring crashed
BMW M5 Touring Crash
BMW M5 Touring Crash



110 reacties

Het zal je maar gebeuren
Hoezo waarschuwing? als je band klapt met 180 kilometer per uur heeft zo’n waarschuwing weinig zin
zonde van die m5.

motor ziet er nog wel oke uit
@NLX: volgens onderzoek zat er een gaatje in de band waardoor de lucht langzaam kon ontsnappen. Na een tijdje veroorzaakte dit een scheur en boem…

A tiny little hole, that let the air out slowly, then the inside of the rim cut through the tyre, that’s when all the pressure was lost suddenly.
@NLX

Dat TPM systeem meet de druk in de band, dus als de band langzaam leegloopt zou dat systeem dus een melding moeten geven…
Nou, of het systeem werkte of niet, waardoor het veroorzaakt werd: Het is mazzel hebben!!
Mag je trouwens wel 180 p/u in Zweden?
Zonde!, misschien kan hij een nieuwe kopen en dan een bestellen zonder motor? ;) motor is nog intakt dus kan je die erin steken. of je stopt hem in een M3, ook veel geweld ;)
Trouwns voor alle tsjechen! hij staat daar ergens op een auto kerkhof!
@ Rick
Dat motorblok is wel de minste van de zorgen.
Wat heb je liever? Je auto door de vermaler of je vrouw en/of kind dood? Ik zou niet hoeven nadenken in ieder geval.
ik ook niet,

mag ik de motor dan?(A)
T*ring das geluk hebben, vraag me af of alle (nieuwe) M5’s zo veilig zijn :o
Volgens mij zal die er geen RFT’s onder liggen hebben, daarmee kan je immers ‘in principe’ nog sturen/rijden na een klapband.

Anyhow, aan die snelheden mag je blij zijn dat je het overleeft. Donderdagnacht is er in België (E17) iemand met zijn 5-touring omgekomen door een dronken spookrijder (snelheid was natuurlijk nog hoger: +/- 120+120).
Met een Citroën had je er minder last van gehad! :P (mits een Citroën met hydraupneumatiek of hydrauliek) (en nee, niet omdat ze geen 180 km/h halen… ;) ) Deze vakantie nog gemerkt…
Mag ik de motor eruit slopen?
zondagsrijder
@just jack
dat plusplus verhaal schijnt niet te kloppen. Ik meen dat er hier eerder een crashtest filmpje heeft gestaan waar uitgebreid is besproken dat de kracht van de impact bij een frontale botsing gelijk is aan de kracht van een crash tegen een muur.
Tjah daar zit je dan wel met je runflats
Wat onverantwoord om met je dochter van 7 maanden achterin dan 180km/u te gaan rijden
Wat ik bijzonder vind, is dat de auto tweemaal over de kop is geweest maar kijkend naar de chassis de bovenconstructie eigenlijk gewoon in tact is. Respect voor het dragend geheel.
@Laurens ik heb inderdaad ook liever mijn vrouw en kinderen! Auto kan me op dat moment een worst wezen!
Ja onze directeur had het zelfde met z’n rangerover sport kwam ook door een klein gaatje…

Erg veel geluk gehad deze kerel
@Maarten,

Mss. was het niet druk op de weg. Dan blijf je geen 100 rijden. Maar 180 km/u is idd. wel extreme hard, met of zonder kindje op de achterbank!
toch erg jammer dat er geen roofrailing opzat…zo vind ik m niet mooi
@ Autoblog,

Geloof je nou zelf dat de auto 2x over de kop is gevlogen als het dak nog kraak helder is?
als bij 180 km/h je band klapt en je auto begint te spinnen, is het laatste waar je op zit te wachten een melding van je TPM:

“warning warning, the presure in one of the tires is less than acceptable, please check your tire presure”
@ maarten: waarom zou je met jezelf en met je vrouw wel 180 rijden en met je kind niet??? Lijkt me een beetje hypocriet. Op de weg moet je je altijd afvragen waar je eigenlijk mee bezig bent. Ongeacht wie er bij je in de auto zit.
Lees de thread mensen, hij reed op de autobahn.
Veel mazzel gehad.
@ jos; Voordat de band klapte liep hij al langzaam leeg, dus als tóen een melding was gekomen was het niet zo dramatisch afgelopen…
Gelukkig hebben we de foto’s nog…
Mijn bezwaar is niet dat hij 180 reed. Heb ik zelf ook vaak gedaan op de duitse Autobahn. Ik vind het alleen raar dat mensen daar ineens anders over gaan denken afhankelijk van wie er in de auto zit.
erg zonder ene waarom rij je dan zo hard denk na jo
@BMW M335D TOURING

je kan toch over de kop gaan zonder dat je dak de grond raakt of niet?
Zweedse auto?

Volgens mij staat er toch echt een H van Hungarije op het nummerbord.. Of was die op vakantie?
@zondagsrijder

Juist ja, omdat er aan twee kanten een kreukelzone is (elke auto). Je zal inderdaad gelijk hebben.
Uitdebroeck Piet
hij is member van een zweeds forum, daarvoor nog geen zweed hé
Zal dus een hongaar zijn.
Zo jammer. Wit staat die M5 touring zeer goed. R.I.P.
@ Maarten:

Het was ook heel onverantwoordelijk van Colin McRae om met z’n kind in een helicopter te gaan zitten… Wat een onzin zeg
bij die dubbel koprol heeft ie zeker zijn dak niet geraakt (zijramen zijn nog intact)

correct me if i’m wrong: maar 70 % death rate van 1 persoon, is dus 30% overlevings kans keer 3. kom ik op 2,7% kans op overleven van alle 3. lucky bastard
@ Thomaz:

Onzin? Hoezo? Wat heeft Colin McRae ermee te maken dan?
180 per uur is erg hard. Als ik een slechts 7 maanden oud kindje achterin had ging ik dacht toch never nooit rijden. Ik begrijp Maarten’s reactie heel goed.
past die motor in een golf 3 ?
andrs ga ik ff slijmen
ik geef er nog 3000euro voor :-)
ode aan BMW om een auto te kunnen construeren die bij zo’n crash er toch nog zo goed uit ziet.
Uitdebroeck Piet
ik vraag me zelfs af of dit echt per total is, het dak zit nog oké en dergelijke :D.
Die hebben wel geluk gehad, met 180 de berm in… is maar goed dat ze in een BMW zaten, dunkt mij…
leuk voor caption contest
180 rijden daar? op zon weg?… Dat kan alleen een BMW, o nee… Die hebben ook wel eens pech… Dus hoezo blij dat ze in een BMW zaten? Jammer dat er geen normale chauffeur in zat :)
Zo wat een geluk zeg dat er geen boom in de weg stond! De carrosserie zal vast en zeker erg strek zijn maar als er een boom of een andere auto in de weg staat dan waren ze de pineut.

Het enige waar ik bang voor ben als ik hard ga is een klapband, op de rest kan je over het algemeen wel anticiperen.

1. Kan je alle (moderne) auto’s van een setje run flat banden monteren?

2. Is de kans op een klapband bij top banden zoals de michelin p zero rosso kleiner dan bij ‘normale’ banden?
180 onverantwoord ben ik het absoluut niet mee eens!!!
Zeker niet als je in een auto rijdt die gemaakt is om op hogere snelheden goed te presteren
@ moi

Naja, twee x over de kop, en alleen de achterbumper d’r af leek me zo onwaarschijnlijk
Netjes dat de auto inderdaad intact is. Maar ik dacht dat de M5 Touring nog niet in productie was. Kan iemand mij dat even uitleggen?
kan in het verhaal niet terug vinden dat hij 180 reed
Is die total loss, of valt zoiets nog te herstellen? De staat van het chassis zal hier van doorslaggevend belang zijn, of maakt dat helemaal niets uit?
Zonde van de prachtige auto. Maar dat hij 2 keer over de kop is gegaan? Zelfs het dakraam is nog helemaal intact, ik verwacht wel wat hij op m’n minst een grote barst heeft… Tenzij hij 2 keer over de kop vloog en daarbij geen een keer het wegdek heeft geraakt (een stukje vliegen dus..) :? . Maar ik ben blij dat de inzittenden niks hebben, hoewel het natuurlijk zeer zonde blijft van deze ubervette bak. :(
Zijn aandrijving is eraf gerukt langs 1 kant, dat zal wel een total loss zijn hoor.
als er niks meer van die auto overblijft wil ik die motor wel overnemen en em in onze bmw 5 te lepelenxD
Er is gelukkig hoop mensen……het hart van deze auto klopt nog…..
dat Tire Pressure Management werk wel goed alleen moet je het wel voor elke rit instellen geloof ik
Nah die’s total loss. Zoals Dylan zegt zou de gehele aandrijflijn vervangen moeten worden, om over het chassis nog maar te zwijgen. En het koetswerk. En de rest. Dure grap.
Een M5 e60 of e61 heeft geen rft’s. Je kunt een lekke band repareren met het M mobility systeem, een compressor op de 12volt met een repareer goedje.
Weeral een mooi bewijs van het feit dat Bmw’s Motorsport reeks niet alleen de pk’s heeft maar ook de veiligheidsvoorziening die nodig zijn om tegen zo’n snelheid de veiligheid van de inzittenden (ZELFS een kwetsbaar kind) te garanderen.
Mooie reclame…
1 ach ja veiligheid….

Als je nergens tegenaan ramt overleef je het in bijna elke auto wel.

Het verhaal wordt anders als er een paaltje of boompje bij komt kijken.

2 180 blijft gewoon heel hard. Met of zonder kind, vrouw etc…. Aan die snelheid zijn er nu eenmaal meer risico’s verbonden. Net zoals er mer risicos verbonden zijn aan 100 per uur ivm 50 per uur.
(loop maar eens met je hoofd tegen een muur met 5 of 20 per uur…. het verschil zal je wel merken)
180 is best hard ja maar als ik op vakantie ga met vrouw en kinders dan rij ik het ook
dekster (Union Fait La Force)
Is volgens mij logisch dat er geen waarschuwing kwam, bij hoge snelheid is de band warmer, en zet de lucht binnenin dus uit (meer druk).
Alé zo leerde ik dat toch in de lessen fysica…
Wat zou gebeurd zijn als die 330km/h had gereden?
@Dylan en bozewolf: Een 5-serie is toch al total loss als je tegen een paaltje aan rijdt?
mooi wit …

word WEL lelijk
Elke dag gebeuren er wel van dit soort ongelukken … en daarnaast .. het is maar een BMW .. nou niet echt iets speciaals.
Bob ó Bob ó Bob. ‘maar’ een BMW…
@ Ruben

Interessant stukje. Food for thought, zullen we maar zeggen. Maar inderdaad naast de “economisch total loss” denk ik dat deze M5 met de beste wil van de wereld (en een hele dikke beurs) niet meer te repareren valt.
Zo duur kost ie nou ook weer niet … kijk als het nou een Z8 of een orginele CSL had geweest .. kijk dan had ik het nog wel kunnen begrijpen .. maar dit is gewoon een in massa geproduceerde auto.

Dit soort dingen doen mij pijn:

http://www.wreckedexotics.com/275/275GTB_20040205_005.jp
180 kilometer per uur met een baby van 7 maanden zou ik dan ook niet doen, maar wie ben ik dan.
Ooit eens met een schreeuwende baby achterin gereden? Dan wil je ook snel thuis zijn ;)
Ik denk dat in het zweeds “över de köp” eigenlijk “om z’n as” betekent…. en niet over de kop ;)

Maar op één punt snap ik niet veel van dit verhaal. Een M5 heeft toch gewoon DSC (bmw afkorting voor ESP)? Dan moet zo’n auto toch wel redelijk onder controle te houden zijn zou je zeggen….. wat heb je er anders aan? Of zouden al die M5board-lui dat te allen tijde uit hebben staan? (geen aanrader met vrouw en kind aan boord)
Antie azijnzeiker
Het systeem zal nu toch wel aangeven dat ie een lekke band heeft????
Als men met 180 een klapband krijgt, redt ESP of DSC je echt niet meer uit de ellende ……………… dat is een utopische droom.

Of dat RPA echt niet gewerkt heeft …, dat zal blijken of en hoe BMW reageert op dit voorval.
Een dure manier om te leren dat je:
A] je aan de maximum snelheid moet houden.
B] het asfalt in obsure oostblok landen niet is wat het zou moeten zijn.
C] runflat ook niet altijd runflat zijn.
D] TPM bij BMW net zo onbetrouwbaar als bij Renault.
E] Wit een M5 touring niet staat.
Dat laatste puntje heeft ie al wel geleerd, z’n volgende M5 is Zwart.
Niet elke auto gaat direct crashen door een klapband vanachter. Ik had met een alfa romeo 166 ook tegen 180km/u rechts vanachter een klapband op de autobahn (zeer zachte bocht naar links) en kon de wagen zonder problemen aan de kant zetten. Ik heb wel niet geremd en maar heel voorzichtig naar de kant gestuurd.
Alfa heeft FWD………………da´s een wereld van verschil in deze noodsituatie. Veel eenvoudiger te controleren dan een M5 met RWD…..
Ik zou ook niet verwachten dat dsc je helemaal uit de ellende helpt, maar als je rechtuit gaat (neem ik aan als je 180 rijdt) en je krijgt een klapband dan moet de auto toch te controleren zijn? In principe is dsc een slim systeem dat spins probeert tegen te gaan……..

Waarom zou de auto zo heftig reageren? Normaal zorgt een klapband helemaal niet voor zulke heftige bewegingen tenzij je er als bestuurder verkeerd op reageert (niet zo vreemd misschien) of als er veel druk/kracht op dat wiel staat (bijvoorbeeld in een bocht of bij remmen). Als je niets doet en de auto uit laat rollen dan gaat het goed….. dus waarom ging deze er zo hard af?
Wat dacht je van een schrikreactie van de bestuurder? Volgens mij is dát juiste de grootste veroorzaker in dit soort gevallen. Je rijdt geconcentreerd, je hoort onverwachts een klap, auto reageert anders en door de schok maakt het lichaam een schrikreactie. Met alle gevolgen van dien…
w0o0dy: met 180 km/h kunnen er erg onverwachte dingen gebeuren bij een klapband hoor… denk bijv. aan de invloed die richels/bobbels in de weg kunnen hebben als je velg daar ineens in rolt terwijl je auto niet meer ‘waterpas’ boven de weg hangt…

Feit blijft dat 180 km/h met zo’n klein kind in de wagen erg onverantwoord is, simpelweg omdat een klapband bij die snelheden echt heel gevaarlijk is… en zoals je ziet zie je die niet altijd aankomen…
Zonde van de BMW. Ik hoop dat die TPM niet een hele dure optie is. Ach BMW zal wel weer zeggen dat het niet aan hen ligt. Scheelt weer een M5 gratis afleveren.
M serie auto`s hebben geen runflat banden af fabriek
Zo zie je maar weer, Bmw stelt niet veel voor.
Afgelopen voorjaar had ik met mn Audi A8 met 170km/u in Oostenrijk een klapband (rechts achter), op de snelweg, perfect in de hand te houden, geen centje pijn, rustig naar de kant, alleen was het lastig snel een nieuwe band in de maat 275/35x 20 te krijgen. Maar in ieder geval sneller dan weer zo’n opgepimpte M5 bestelwagen uit te deuken, en…goedkoper!!
@bmw tech
in dit geval blijkt dat dan erg jammer te zijn. Waarom eigenlijk geen runflat op een M5? Het zijn stugge banden, die passen een M5 beter dan op een conformtabele 520.
@ ad jij werkt toch in de efteling ???
nee helaas …want ik geloof niet in sprookjes, daarom voor mij geen bmw.
Ik rij maandelijks door al dit soort landen heen, meestal betere snelwegen dan in Nederland.
Het is pijnlijk maar die bestelwagens zijn kennelijk niet aan hongaren besteedt.
één ding moet ik die bmw nageven, de beperkte hoofd en beenruimte is niet NOG minder geworden. Een tip…doe ik elk wieltje een airbag, dan kunnen die omhoog gevallen slagers en bakkers ook met een klapband overweg.
Een klapband en een heel m5 van 100 ton naar de kl.te
Zelfs een deel van de ophaning en cardanas gaat mee

BMW’s dynamic efficient indeed
Een lege band klapt niet.
Dus als je denkt dat je met je lekke runflat band 180 kan
krijg je dit.
Ten eerste is het zo dat een RFT geen enkel nut heeft als iemand sneller rijdt dan 100 km/u. Ten tweede is het zo dat het bandenwaarschuwingssysteem helemaal niet de druk in de banden meet. Het systeem werkt als volgt. Het is de ABS-sensor van de wagen die constant de omtrek van de wielen meet. Als daar een verschil van 30% op zit, dan pas krijg je een waarschuwing. Het moet zijn dat de band nog een 30% drukverlies had op het moment dat die gescheurd is. Jammer dat het moet gebeuren natuurlijk, zeker om het feit dat de bandenconstucteurs beloofd hadden aan BMW dat een klapband met RFT’s nagenoeg onmogelijk is. Dit zal dan wel de uitzondering zijn die de regel bevestigd…
@BMW tech: een M5 heeft wel RFT’s fabriek af…
180 met of zonder kind is even (on)verantwoordelijk.
Heeft de M5 (5 -serie ) wel 5 sterren voor de EuroNCAP crashtest?
Best wel jammer dat een premium merk als BMW maar 4 van de 5 sterren haalt.
Zelfs de Renault Laguna haalt zelf 5+ sterren. En what about Volvo, Merc, VW en Lexus? Zelf die halen de 5 sterren.

BMW’s zijn idd niet gemaakt om te crashen.
Maar als dit onverhoopt toch gebeurt, dan wil je er wel heelhuids vanaf komen.

Foei! BMW ! Jullie laten een steekje vallen.
Weinig schade aan de auto, als je nagaat dat hij over de kop gegaan is…

Overigens is (lijkt) 180 KM/u helemaal niet hard voor zo’n auto. Ik rij zelf een Audi S6. Mijn zus wilde een keer rijden en vertelde mij dat ze niet zo hard zou gaan. Op de oprit van de snelweg reed ze al bijna 200… je hebt het niet in de gaten.

Tuurlijk is 180 onverantwoord op dat soort wegen!!! maar je hebt het totaal niet in de gaten met zo’n auto.

Wat onverantwoord zou zijn is 180 km/u rijden met je kind op de achterbank in een “ruk-autootje”.

Betreffende het van de weg raken met een klapband: Ik denk dat dit te maken heeft met het feit dat de BMW achterwielaandrijving heeft ipv de Quattro drive van Audi.
ja sorry autoblog, ik had eerst moeten lezen en dan zeuren zie ik al :P
Ach ja, 180 is natuurlijk iets boven de maximumsnelheid. Maargoed, een BMW is voor snelle mensen hè. Denk trouwens dat zo’n klapbandje wel redelijk aan komt, maar als je zo hard rijdt moet je ook niet zeuren vind ik. Niet reageren is incasseren.
@Mark

Eeehhhh??? Bmw van 100 ton ? Ok een M5 is prijzig, maar niet zo duur. Tenzij je het gewicht bedoelde, maar ook dan zit je er ver naast…
100 ton…. hoeveel wegenbelasting zou dat zijn?? :-p
Zonde van die M5.
Maar gelukkig zijn de inzittende er goed vanaf gekomen.
Zelf rijd ik in een 525 bj 2000, en heb er ook een keer een klapband mee gehad.
Gelukkig met niet zo,n hoge snelheid. :-)
lekker dan, BMW heeft zogenaamde runflat banden( wat inhoud dat je geen klapband kan krijgen)
ff mijn eigen binnenbandjes checken!
Een m5 heeft runflat dus een klapband is bijzonder. Mocht er geen runflat gemonteerd zijn is een klapband veel te abrupt voor het management om een bandenspanningsverlies te constateren. Bovendien, een klapband met 180 km/u, maak je geen illusies, je gaat eraan.
Een M5 heeft geen runflats, maar gewone banden. Bovendien ken ik een verhaal van iemand die met 300+ een lekke band kreeg met een M5. Hij kreeg netjes een waarschuwing en is gewoon gestopt.
ik heb zelf laatst ook proefgereden in een M5 sedan, ik krijg hem waarschijnlijk van de zaak.. maar, ik heb er 250 meegereden door duitsland en, die auto kan echt allles aan!! maar, ik weet niet of k nou de touring of sedan moet nemen, ik heb wel 2 labradors, dus denk dat ik een m5 touring met AC d’r op neem, en dan eerst m’n banden controleer voordat ik 250 ga rijden;)
@mark, ik denk dat je 2 ton bedoelt, als je een lkker uitgeruste neemt, maar 100 ton?? beetje overdreven niet:P
maar, het is idd wel veel geld ja!!
Ik rijd in Duitsland ook vrolijk 180-230 km/u in mijn 17 jaar oude BMW 525i (24v).. Dagelijks rijden mensen daar 200+ km/u naar hun werk.. De kans op een klapband is helemaal niet zo groot.. Veel mensen schrijven dat het onverantwoord is om “zo hard” te rijden op een Autobahn.. Als je gaat kijken wat echt de kans is op een klapband en als je kijkt hoeveel mensen dagelijks, jaar in jaar uit, over de Autobahn racen, dan zie je dat het risico nagenoeg nihiel is.

Mijn E34 525i rijdt supersoepel bij 200+ km/u, het voelt geheel niet onverantwoord. Bij de nieuwe E60-serie zal 180 km/u echt niet snel of riskant aanvoelen, en al helemaal niet in een M5.

Groot verschil is ook of de voor- of achterband lek is. Bij voorbanden heb je echt een probleem. Met de achterband merk je er nagenoeg niets van, zelfs niet bij 100-120 km/u . Pas na een paar honderd meter merkte ik dat er een raar geluid was en dat de sporing niet meer geheel klopte. Bleek mijn linkerachterband volkomen lek te zijn omdat het ventiel kapot was gegaan. Bij een voorband en zeker als je net door een bocht gaat, zal het een stuk minder fijn aflopen.. En een klapband kan natuurlijk ook wel wat heftiger zijn dan een rustig leeglopende band. En 100 km/u versus 200 km/u geeft uiteraard ook andere effecten..

Kijk, als je je differentieel-olie niet controleert en je hebt pech, dan kan je differentieel ook vastslaan en dan weet je ook niet wat er gebeurt en zo zijn er nog wel meer risico’s van (snel) autorijden.. Maar om dan te concluderen dat je nooit 200 moet gaan rijden, is het zelfde als zeggen dat je nooit moet gaan vliegen omdat er soms wel eens eentje neerstort.
Als je niet kan rijden moet je ook niet in een auto zitten en dan zeggen ze ik heb rijbewijs.
Mensen denken egt dat ze kunnen rijden en ook nog stoer doen met 180km gooi je zelf beter uit de raam
al die hier doen alsof ze het buskruit hebben uitgevonden :
op een M-BMW zitten geen runflats omdat deze het stuurgevoel beïnvloeden.
dus op een M3, een Z4M of een M5 worden geen runflats gemonteerd.
bmw z3 m coupe
echt te erg!!! ik moest bijna huilen
Klapband op een personen auto? De banden lopen leeg en dan rij je ze aan bonken,als je 180 +rijdt lijkt het mischien op een klapband maar is niet zo. Dit ongeluk is volgens mij in hongerije gebeurt kijk maar naar het kenteken van de autoambulance
@ AD ben je dom ofzo?

ik wil je auditje ook wel zien als jij een klapband krijgt met 180 en dan op je voorwielen.

bmw heeft RWD en dus is het daardoor flink uit de hand gelopen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).