Hyundai Veracruz komt naar Europa!

Auteur: , 48 Reacties

Exact een jaar geleden vroeg Autoblogger zich af of de Hyundai Veracruz ook naar Europa zou komen. Verder niets meer van deze 7-zits LUV (Luxury Utility Vehicle) gezien of gehoord. Tot nu, want de verkoop in Europa van de Veracruz zal in oktober 2008 een feit zijn.

De Veracruz is een fikse jongen die het in Amerika opneemt tegen SUV’s als de Lexus RX en de Mazda CX-7. In Europa en in Nederland zal hij onder de naam ‘IX 55′ verschijnen en in eerste instantie leverbaar zijn met een 2.2 turbodiesel V6 voor een bedrag dat rond de €45.000,- ligt. Verkoopdoelstelling is slechts 5000 exemplaren, maar de IX 55 moet vooral Hyundai’s imago een boost geven, zegt marketingdirecteur Rafaello Aguillo.

Overigens is de Veracruz zeker niet het enige model van Hyundai dat onderhevig is aan een naamsverandering. De gehele modellenlijn zal een nieuwe naam krijgen. Zo worden volgend jaar de volgende nieuwe modellen geïntroduceerd: de nieuwe Atos die i10, een nieuwe Getz die i20, en een gefacelifte Sonata die i40 gaat heten. Bovendien komt de stationvariant van de i30 op de markt. Met al deze nieuwe modellen hoopt Hyundai volgend jaar in totaal 400.000 auto’s te gaan verkopen, tegen een verwachting van 350.000 exemplaren dit jaar (bron: automotive news).

Dit betekent dus dat we de echt bijzondere modellen, de moddervette Genesis en de snelle coupé, helaas niet voor 2009 kunnen verwachten op Neerlands autowegen. Ach, geduld loont zeggen ze toch wel eens?

Hyundai IX 55
Hyundai IX 55
Hyundai IX 55
Hyundai IX 55
Hyundai IX 55
Hyundai IX 55
Hyundai IX 55
interieur Hyundai IX 55
interieur Hyundai IX 55
interieur Hyundai IX 55
interieur Hyundai IX 55



48 reacties

Alsjeblieft zeg, zoiets hebben we hier echt niet meer nodig. Lelijk ongebalanceerd hok. De lijnen kloppen niet.

Return to sender!
Best netjes voor een buitenhuisje :)
“In Europa en in Nederland zal hij onder de naam ‘IX 55′ verschijnen”
Dat is toch een rotnaam? Je zegt toch niet even: ‘Ik rijd een Hyundai IX 55’, en als je het doet weet niemand waar je het over hebt, want dit is wel heel nietszeggend. Dat klinkt: ‘Ik rijd een Hyundai Veracruz’ stukken beter… Die andere iXX namen kan ik nog begrijpen, maar dit is nodeloos moeilijk doen.
Verder over de auto zelf: Nou, nee. Zijn uiterlijk vind ik al even hopeloos nietszeggend.
Groot en lelijk.
En profile vind ik het nog wel gaan, maar uit verschillende andere hoeken vind ik het niet zoveel. Die vouw op het zijscherm voor knikt eerst naar beneden om vervolgens weer op te lopen. Ook de achterkant komt mij Amerikaans en zelfs wat Chinees over. Van voren ziet ie er wel weer aardig uit. Het totaalplaatje vind ik toch niet evenwichtig. Bovendien vraag ik me af, wat voegt deze auto toe aan de Santa Fe? die bovendien veel mooier is
Pieter Bayens
@ Citrofiel: helemaal mee eens! Wat dat betreft is BMW de enige autofabrikant die het gewoon begrepen heeft ;) 1xx, 3xx, 5xx, 6xx, 7xx, de Xx en Zx modellen. Duidelijker kan niet :) Weet je tenminste ook of je ervan kan winnen bij ’t stoplicht (tenzij Sjonnie de achterkant onder handen heeft genomen). :P
doe mij maar een antara cosmo v6 full option

heb ik toch wat beters dan dit, en dat voor ong. 5000 á 6000 meer
@ Pieter Bayens; En Mercedes dan? Eigenlijk had ik het erover dat ik cijfers zo nietszeggend vond en gewone namen beter. (nog nietszeggender dus, maar wel leuker)(ja, dus ik klaag over Citroëns namen, ze kunnen niet alles perfect doen ;) ) En over dat deze naam niet in de bestaande (of komende) reeks past. De namen van BMW en MB vind ik eigenlijk een ramp omdat je ze vrijwel nooit kan benoemen! Ik benoem auto’s altijd, maar je weet nooit wat een bij de xx komt. :P
Jammer, die naam leek het enige mooie aan deze wagen te zijn, maar dat is nu dus ook niet meer zo :p
“….in eerste instantie leverbaar zijn met een 2.2 turbodiesel V6 ….”

Heerschap evo, weten we wel zeker dat dit een V6 is? Is dit niet toevallig de 4 in lijn? Volgens mij heeft Hyundai alleen een V6 2.7l benzine. En de motorenprogramma van Hyundai is volgens mij niet veel breder dan deze 2 motoren.
Gewaardeerd bezoeker Dos, check jij sinds vandaag de links niet meer…? Daarin had je kunnen lezen dat de Veracruz in z’n thuisland al leverbaar is met een 3-liter dieselmotor met 240 pk…

De Hyundai beschikt ook een 286 pk sterke 3,8 liter V6-motor. Jaja, ook Hyundai gaat mee met de tijd….
@ Citrofiel

wat maakt het nou uit wat er bij de xx staat.
Als je tegen mijn vader zegt kheb een 5 serie benzine.
En kheb 550i dan begrijpt hij je eerder als je zegt dat je een 5 serie hebt, inplaats van 550i
@ Ari; Maar áls hij het dan eindelijk begrijpt, weet hij meer dan als hij het sneller had begrepen! Ehm… Toch?
Nee, mss zeur ik idd, maar ik wil gewoon een complete naam kunnen noemen als ik een auto zie, en dus niet dat een deel van die naam afhankelijk is van iets dat je niet kunt zien (motor). Maar wat een gezeik. Hier ging het niet over. Terug naar het begin: Ik vond IX 55 een vreemde naam, jij?
@evo

Mja oké, maar een 3.0l en 3.8l zijn volgens mij nog steeds geen 2.2l…… ;)
@Citrofiel
Namen voor auto’s vind ik ook beter omdat zo’n naam een idee van de auto kan geven. Veracruz klinkt avontuurlijk en Competizione klinkt weer agressief en snel, en 5-serie klinkt ronduit saai ;)
@ RA999; Precies wat ik bedoel! (maar dan in goede bewoordingen ;) )
Canon Ixus 55? Ohnee, dit is een Hyundai :)
De naamsveranderingen bekoren mij wel, Hyundai doet alsof ze geen spannende en exotische namen meer nodig hebben om hun producten te verkopen.

Laat wel een stukje professionaliteit (of arrogantie) zien. Like it.

Komt die SUF op zijn minst met een facelift hierheen? Lekker.. zo een verouderde amerikaans koreaanse auto..
Voor de mensen die in luxe willen kamperen zeker…..zzzzz

next please
Je kan zeggen wat je wilt maar het is tog geen verkeerde auto?
Helemaal niet voor een Hyundai!

Best mooi interieur en van buiten vind ik hem ook niet slecht!
waarom ix55? hij heeft niet eens de motorinhoud, laat staan de prestaties van een 5,5litermotor!
van binnen ziet hij er heel goed en verzorgd uit. erg luxe ook. maar van buiten. de santa fe heeft meer uitstraling en oogt ook niet zo log. nu weet ik ook wel dat de ix55 een flinke jongen is maar andere merken weten dat beter te camofleren.
beetje raar trouwens dat ze juist een hele grote auto naar europa brengen nu juist iedereen het over Co2 heeft. in ieder geval maken ze wel gebruik van een hele moderne diesel. maar waarom nog geen benzine motoren? dit is toch een model ontwikkeld voor de amerikaanse markt? dan zou je juist verwachten dat er een grote benzine leverbaar zou moeten zijn. of zou Hyundai bang zijn ivm het enorme brandstofverbruik? want die zal ongetrijfeld niet laag zijn!
dit is geen beauty
@luc, de was die Antara ook niet een re-badged (deawoo) Chevrolet Captiva?

Over de naam of beter gezegd code valt te twisten.

“Veracruz” roept bij mij eerder associaties op met Eriba en detlef.


Go Hyundai Go.
Ik vind het een lelijk hok

en de Antara is idd niets meer of minder dan een Captiva.
@rider: Ik denk dat de Atos (I10) de kleinste is en dit een van de grootste (vandaar 55).

Volgens mij denkt Hyundai hiermee te laten zien dat ze betere wagens bouwen, het niveau van Mercedes-Benz, Audi, Lexus en BMW aankan. Alle automerken die ook een nummersysteem gebruiken. Wellicht Peugeot en Citroën. In ieder geval wil men met de naamswijziging iets zeggen.

Rest mij te zeggen dat het niet mijn pakkie aan is, maar als Ssang Yong zijn Rodius zo goed kan verkopen, dan zal deze het vast nog beter doen.
YEAH BABY, YEAH! STEP INTO MY LUV-MOBILE!

Wat een debiele afkorting voor een even lelijke auto. Hoewel, voor een Koreaanse SUV vind ik ’t nog wel meevallen *denkt aan Ssang Yong*.
Sow zeg , wat een lijnen gewoon top die hyundai. Een van de mooiste wat ik tot nu toe gezien heb . De antara is een veel uitgebreider en van beter kwaliteit dan de chevrolet . En daarom ook een stuk duurder
dus gewoon weer een santa fé!

alleen zijn de achterlichten verkr***t. beetje sang young achtig..
@ peter whoah wake-up, hoezo betere kwaliteit Antara dan Chevrolet?
De auto’s zijn identiek en worden de GM (Deawoo) fabriek in Zuid Korea gebouwd, aan dezelfde productielijn door dezelfde mannetjes. Hoezo betere kwaliteit? Alleen het (plastic) kunststof interieur en de badge wijkt af.
Valt redelijk goed mee die Hyundai, alleen een paar rare lijnen op 5e foto zie je de achterkant en daar zie je dat goed ! En inderdaad ze mochten de naam Veracruz toch wel behouden hoor !

Offtopic
@ Pieter Bayens,

Ik vind dat goed dat sommige merken er niet hebben opstaan welke motor er in ligt. Ik rij een Peugeot 607 2.7 HDI (staat er dus niet op, er staat gewoon links Peugeot en rechts 607 (voor u kofferknop te vinden hé ;-p) Deze heeft standaard 204pk en 440Nm koppel. Ik heb hem nog gechiped en nu heeft hij ongeveer 240pk en 500Nm koppel. En dat is altijd lachen als er weer ne BMW 525d ofzo naast mij komt staan. Die denkt dan ooh tis toch maar ne Peugeot en dan maak die af met menne “stomme Peugeot” . Maar dan achteraf zie ik hem nie meer in menne spiegel ;-p. Beste prestatie van mijn auto is in de hernemingen, niet normaal, zelfs ne A6 3.0 TDI, kan me niet volgen ;-p
Altijd lachen !!

! Go PSA !
JAA DE VERACRUZ..YEAH BABY!


De Veracruz, oh yeah.


De vera…eh.. vera..





Eh..yeah..


eh.. waar was ik ook weer mee bezig?
citrofiel evil twin
Alsjeblieft zeg die wagen is precies ontwerpen door een kind van 2 jaar het lijnenwerk klopt niet de niet zo mooie snoet,…
Laat die maar aan de overkant van de plas.
deze veracruz is niet de concurent van die kleine mazda cx-7. de mazda cx-7 lijkt me een concurrent van de nissan qashqai. en de veracruz van de mazda cx-9, audi q7. want de lexus rx is kleiner. eigenlijk zijn alle suv’s kleiner dan deze modellen behalve de mercedes gl-klasse.
Als ze de grille anders doen is dit een mooiere wagen dan de q7, en mercedes. Want mercedes is één en al imago eigenlijk al die luxe merken op lexus na. Want lexus heeft kwaliteit wat die duitse merken niet hebben.

Dus in het kort aziatische auto’s zijn helemaal niet slecht!

kijk maar in de autoweek van vorige week wie is de beste SUV????? De Hyundai Santa Fe!!

hier heb je een veranderde grille van de veracruz ofwel de IX 55

http://img514.imageshack.us/img514/8558/hyundaiveracruzverandersg8.png
PAul, de CX7 kost ook pakweg 45000. Dus die kun redelijk tegenover de ix55 zetten. De Nissan QQ is veel goedkoper en niet eens een echte SUV, dat is een echte Golf (plus) killer.

Maar als de IX55 echt een klasse groter is dan de Mazda CX7 dan is oude Koreaanse wijsheid nog steeds waar: “meer auto voor minder geld”. Hyundai en Kia zijn erg goed bezig.
Veracruz voor Europa: Hyundai iX 55

Oorspronkelijk zou het model niet naar Europa komen. Hyundai kon zich niet voorstellen dat wij belangstelling zouden hebben voor een dure SUV van het Zuid Koreaanse merk. Hyundai heeft immers niet dezelfde status als BMW, Lexus of Volvo die met hun X5, RX en XC90 een vergelijkbare SUV aanbieden.
Maar Autointernationaal.nl was direct na de introductie van het betreffende model, de Veracruz, al van mening dat Hyundai zich té bescheiden opstelde. De SUV ziet er namelijk gelikt uit en de afzetcijfers van de Santa Fe (en Kia Sorento) tonen aan dat de Europese consument best in een dergelijk type auto van Zuid Koreaanse origine te praten valt. Ook al wordt de Veracruz maar half zo succesvol als de Santa Fe, dan nog kan er gesproken worden van een hit. Hyundai rekent zich evenwel niet rijk en gaat voor 2009 uit van een relatief bescheiden 5.000 Europese orders voor de grote SUV. Het model is vooral bedoeld om het merkimago van Hyundai naar een hoger niveau te tillen. Het Zuid Koreaanse merk wil zijn afzet in Europa namelijk verhogen naar 400.000 auto’s op jaarbasis, in plaats van 350.000 stuks nu.
Gelukkig heeft Hyundai zich nu realiseerd dat een indrukwekkende SUV voor aardig wat showroomtraffic in Europa kan zorgen. De Zuid Koreanen hebben aangekondigd dat wij vanaf oktober 2008 alsnog dit model krijgen. De SUV zal echter bij ons geen Veracruz gaan heten, maar iX 55. Hyundai stapt namelijk af van namen als aanduiding voor zijn model en kiest in plaats hiervan voor een letter/cijfercombinatie. Zo is de Elantra indirect opgevolgd door de i30 en zal eind dit jaar de Atos plaats maken voor de i10. De Sonata gaat na de voor begin volgend geplande facelift verder door het leven als i40 en de Getz zal worden opgevolgd voor de i20. Wat dit betekent voor de Accent? Dat model zal waarschijnlijk uit het (West) Europese gamma worden geschrapt. Begrijpelijk, want verkooptechnisch komt de Accent amper van zijn plaats. De bestaande SUV modellen Tucson en Santa Fe zullen te zijner tijd worden afgelost door de iX35 resp. iX 45.
De iX 55 wordt in Europa leverbaar met een 3,0 liter V6 dieselmotor van 240 pk. Deze krachtbron zal ook gebruikt worden voor de grote 7-persoons SUV van Kia, die in ieder geval op de thuismarkt Mohave gaat heten. Als prijs voor de Hyundai wordt 45.000 euro genoemd, maar in ons belastingregime betekent dat afgerond 60.000 euro. In vergelijking met bijvoorbeeld de Volkswagen Touareg in 3.0 V6 TDI uitvoering (65.990 euro) een faire prijs. Een Amerikaanse vergelijkingstest met de Lexus RX wist de Hyundai overigens al op zijn naam te zetten.
60.000 euro dat is iets anders dan 43.000/47.000
eigenlijk is de CX-7 nergens mee te vergelijken. Hij heeft dezelfde lengte als de santa fe. maar de breedte van een qashqai. En wie kent een auto die even rond is als de cx-7 je kunt bijna geen hoek herkennen alles is rond.
Ik vind het echt een hele mooie auto.

zit een goede lijn in en als je weet hoe een hyundai santa fe rijdt ben ik wel heel benieuwd hoe goed deze veracruz of anders gezegd ix55 gaat rijden.
Een gemiste kans voor Hyundai als ze deze auto hier niet de naam”Veracruz” gaan geven. Ik zag deze Veracruz begin dit jaar in een Amerikaans autoblad staan en vond de naam al zonder enige twijfel prachtig. Het geeft zo’n auto “charme”. Hyundai was juist bezig mooie namen aan zijn modellen te geven. Heel soms kunnen namen, meer dan droge getallen, anders overkomen in bepaalde landen/talen, maar ik heb sterk de indruk dat ook deze spaansachtige naam overal wel als een pluspunt ervaren wordt. En wat de auto zelf betreft: Ziet men eigenlijk nog wel een merk dat met een erg opvallend model op de proppen komt? Niks mis met dit model. Hyundai zal met deze auto wederom met een naar verhouding succesvol kwaliteitsmodel naar Europa komen. Door zijn prijs hier waarschijnlijk geen gigantische verkoopaantallen maar wel een imagobuilder. En de naam Veracruz niet alleen in de USA maar ook hier zou verstandig zijn.
Jammer dus dat de auto in ons belastingklimaat weer prijzig zal uitvallen, wat dan onderhand een levensduur van meer dan 20 jaar voor deze auto rechtvaardigt…
Eeen hoop negatieve reacties van mensen die hem zich naar alle waarschijnlijkheid niet kunnen veroorloven. Ik ook niet trouwens.
Complimenten aan Hyundai!! Het is een hele mooie auto.
Mooie auto,vind ik om te zien deze veracruz,,rijdt zelf een santa fe 2.7-v6,(nieuw model)
Nu sinds een maand of 8,een perfekte wagen om in te rijden,eerst een tucson gereden,en ook in de matrix,stuk voor stuk lekker rijdende wagens,en nooit geen problemen gehad met dit merk,ook niet met de service van mijn dealer, kijk dan ook uit naar de veracruz,de kritiek van bepaalde mensen op hyundai snap ik dan ook niet.tegenwoordig gewoon een degelijk product voor een normale prijs.
Tis wat marbada,hierboven schrijft,sommigen kunnen zich deze wagen gewoon niet veroorloven,ik toevallig wel,,

perfekt,,groetjes kees
Hyundai driver
Mijn eerste wagen in het merk was een santa Fe CRDI,(voorheen altijd Toyota’s gereden), voor een toffe prijs ,pracht van een wagen om mee te rijden, lichte toegeving, reed een beetje zwalpend over bermen en wat weinig PK’s voor een zwaargewicht, (zeeziek zou men zeggen in de volksmond) maar ze hebben er aan gewerkt.Nu achter 3 jaar nieuw model besteld (proefgereden en WAT EEN Verschil,alles is herzien in dit model ) en zekers wat de PK’s betreft, natuurlijk nu wel een 2.2 Crdi .
Ik denk op iedere wagen is wel altijd iets op aan te merken,besluit, ik zit er al ongeduldig op te wachten en voor die prijs krijg je veel in de plaats.ik heb mijn merk gevonden nu.Grts,
Weet je wie het hardst schreeuwen dat de veracruz of ix55 een lelijk hok is??? juist, diegene die hem niet rijden of kunnen betalen. Ik rij een veracruz, een re-import. Mijn god, wat deze suv ons een plezier levert.
Ik hou het op pure jalouzie……..
Hallo
Heb hier net even de reacties doorgelezen en heb er wel om gelachen
Is er al iemand die met de Veracruz of IX55 heeft gereden?
Ik heb ze beide gereden en er is wel degelijk verschil in de auto’s
De IX is alleen voor de europese markt
Ik heb gisteren mijn geimporteerde Veracruz opgehaald uit Bonn en laat iedereen maar lekker kletsen wat een beer van een diesel en wat voor een luxe voor een “betaalbare prijs”
Ik moet nu weer jaren met mijn auto rijden voor ik weer een nieuwe kan aanschaffen maar ben er met deze auto niet bang voor
Alles zit er op en er aan Leer,schuif/kantel dak electrische stoelen pedalen stuur achterklep en ga zo maar door een zeer fijne standaard radio met 6cd wisselaar voor is de klima rechts en links separaat te regelen en achter kunnen ze hem ook nog een keer instellen
Hier in Deutschland kost de IX55 in de duurste uitvoering rond de Euro 50.000
Voor dit geld koop je hier dus echt geen duitse SUF
Wij hebben rond gekeken en zelfs een Touareg is al duurder in een goedkopere uitvoering
En over het is een mooie of lelijke auto ben ik vrij kort , de een vind de dochter mooi en de ander de moeder ……maar wie is nou de mooiste

Groeten van een tevreden veracruz rijder
Whaha moet nu ff lachen mijn vrouw kijkt net over mijn schouders mee en zegt dan doodleuk
Kijk die Jaloers dat was ik …………
Jammer van die negatieve reacties op het forum. Ik heb de auto nu een jaar en vind hem nogsteeds erg mooi. Comfort, uitstraling, kwaliteit en rijeigenschappen zijn perfect. Laatst zelf nog wat meer vermogen gegeven met een chip http://www.unlimitedtuning.nl/chiptuning-hot/chiptuning-auto/h-tm-m/chiptuning-hyundai/2684-chiptuning-hyundai-ix-55-v6-30-crdi.html en nu is het nog een bommetje ook.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).