Na (veel te) lang wachten: Nissan GT-R

Auteur: , 52 Reacties

Nog niet moe van al het nieuws rondom de GT-R? Nee toch? Mooi zo, want nu is-ie namelijk pas officieel! Het uiterlijk kenden we al, maar Nissan komt nu met meer details naar buiten.

Over kilogrammen en sprinttijden rept Nissan helaas niet (maar hé, kenden we die niet al lang?), maar enkele andere details zijn toch interessant. Zo is de GT-R bedoeld als een betaalbare en een dagelijks te gebruiken supercar (zoals een Porsche 911 dus). De auto levert 480 pk bij 6400 tpm en 588 Nm tussen de 3200 en 5200 tpm. Dit heftige vermogen wordt overgebracht via speciaal voor de GT-R ontworpen run=flat tires. Hiermee kun je nog 80 km met 80 km/u doorrijden zonder lucht erin.

Hoewel de GT-R een lage luchtweerstandscoëfficient (galgje!) heeft van 0,27 is het vooral interessant hoe de auto gebruik maakt van deze luchtstroom. Elke hoek en spoiler is bedoeld om extra downforce te genereren om zo meer stabiliteit bij hoge snelheden te kunnen garanderen.

Opvallend is dat de ondersteuning en service bij de prijs is inbegrepen. De eerste drie jaar wordt kosteloos motor, transmissie en de wieluitlijning voor je nagekeken en eventueel aangepast. Kijk, da’s pas lekker onbezorgd raggen over de Nordschleife!

Oja, voor alle ‘potential buyers’: neem ‘em alsjeblieft in de kleur ‘Ultimate Silver’. Een speciaal productieproces inclusief dubbele coating en ‘hand polished finishing’ zorgen ervoor dat Aimee de GT-R ook als spiegeltje kan gebruiken. En moooooi!

Grotere platen hier en bewegende beelden hier!

Nissan GT-R
Nissan GT-R
Nissan GT-R
Nissan GT-R
Nissan GT-R
Nissan GT-R
Nissan GT-R
Nissan GT-R
Nissan GT-R



52 reacties

Wat kost deze auto?
HUBBA, HUBBA, HUBBA!!

Is dat even een genot voor mijn oogjes!!!!
Graag in het (mat)zwart met zwarte velgen.
Ik ben nog steeds geen fan van dat kontje :( De rest wel toppie.
Blijft een prachtig ding, maar over die kleur gesproken, ik heb hem idd nog niet in eens andere kleur gezien.
Zal ongetwijfeld heel erg goed rijden, maar iets te veel tupperware voor Vaesen.
Automaat!!?? beetje jammer..
Waarom gaat er bij mij een belletje rinkelen………..Alpine ?
@ ColinZ3
Wel een automaat met dubbele koppeling en gewone flippers op het stuur dus niet zo huilen ;)

Wat ik jammer blijf vinden is de neus, die van de conceptcar was mooier, het interieur.. en de V6. De RB26DETT haalde 300pk tot zelfs 600pk uit 2,6-2,8L, de nieuwe GTR haalt 480PK uit 3,8L
De V6 is zeker niet slecht maar ik vraag mij af of je er net zo veel PK’s uit kan peuren als bij de RB26DETT. Volgens mij kan de RB26DETT ook meer toeren maken.
nog effe wat specs:
De 3.8 V6 twinturbo levert zijn maximum vermogen van 480 pk bij 6.400 tpm, het koppel bedraagt 588 Nm tussen 3.200 en 5.200 tpm. Ook Nissan introduceert op het meest sportieve model een transmissie met dubbele koppeling, Borg Warner ontwikkelde een zesbak met die constructie. De vierwielaangedreven bolide sprint in een verpletterende 3,6 seconden van 0 naar 100 km/h, de top ligt boven de 300 mede dankzij de gunstige stroomlijn van 0,27 cW. Nissan verwacht per maand in Japan 200 exemplaren van de GT-R te kunnen verkopen. Op 6 december is hij in het hele land verkrijgbaar, er komen ook een Black Edition en een Premium Edition. Nederland moet nog even geduld hebben.
De GT-R heeft er 5.000 testkilometers op de Nurburgring opzitten, waarbij elk rondje Nordschleife met gemak binnen de 8 minuten werd afgelegd. Tijdens testsessies werd er vooral op gelet dat de GT-R bij een snelheid van 300 km/h van binnen nog stil genoeg is om een gesprek te kunnen voeren. Alsof je daar als bestuurder bij die snelheid nog behoefte aan hebt!
weet er iemand de prijs van dit beestje?
Ik vind de voorkant zeer soft ontworpen. Misschien is het de hoek van de foto’s maar ik mis juist aan de voorkant de agressie die de Skylines zo kenmerkt.

Er zal vast wel een plasticboer nu driftig aan het tekenen zijn om een andere voorbumper aan te gaan bieden
ja
@JH: en nu de vertaling nog :-)
prijs?
waarschijnlijk €119.000 in ons landje..
Wat nou gunstige stroomlijn.

Een Prius heeft een cw van 0,26.
Een prius ziet er ook uit alsof die een cw van 0.26 heeft. @a_buis, ben bezig ;)
komt ie ook met het stuur aan de goeie kant ??
Natuurlijk heeft een prius een lagere CW waarde. Die moet namelijk zo zuinig mogelijk zijn, maar kan bij hogere snelheden alleen nog maar rechtdoor (geen downforce). Gelukkig kan een prius niet zo hard, dus is dat prima. De GT-R heeft wel enige luchtweerstand nodig om de auto tegen het wegdek te duwen wanneer hoge snelheden gereden worden. Met dat in het achterhoofd is een cw-waarde van 0,27 juist echt heel erg goed.
The Devil Tuner
ik vindt hem schitterend maar ik vraag me nog steeds of hij net zo goed is op te voeren als de r32 r33 en r34’s ….. dit heb ik eerder gezegt en daat blijk ik bij….. (vraag maar aan w0o0dy en bozewolf… ;) )

ennne @ Arie Nap

inderdaad een RB26DETT kan meer toeren aan dan deze…..
de RB26DETT kan 9000(!) tpm aan en bij deze begint de rode lijn al bij 7000 tpm…….
Moest eerst ff wennen toen ze de doorlopende carbon grill onder de koplampen hebben gegelaten, maar ziet er toch nog steeds ge-wel-dig uit! alleen wel beperk aantal kleuren. En waarom geen blauw? Dat is toch eigelijk een beetje de typische GT-R kleur sinds de R34. ‘T enigstse minpuntje in dat hij alleen met automatische bak word geleverd. Een egt die-hard wil toch kunnen schakelen. Maar hopen dat ze er deze later toch nog als optie bijdoen.
Die achterkant is echt helemaal top! maar ik vind de voorkant echt te lief..
Jammer van de voorkant (effe wennen), héél jammer van het gewicht en jammer dat er geen handbak leverbaar is…

Verder een gaaf apparaat, met toch iets teveel tupperware voor mijn doen. Het is in ieder geval al een stuk beter dan dat ding dat laatst te zien was, met die enorme pickniktafel achterop.
Pure perfectie en niets minder!
MINI-UPDATE!

Bewegende beelden: http://www.autojunk.nl/clips/view/133778

Shockking: met een GT-R kun je ook door plassen rijden!
hoveel koppel heeft dat ding!! geweldig
Hele mooie wagen, en de prijs/prestatie-verhouding is geweldig. Dat interieur is trouwens zeer goed gelukt, mooie materialen en strakke uitstraling.

@ Arie Nap: Het was toch zo dat het RB26DETT-blok express ontworpen was om gemakkelijk meer vermogen uit te halen/aan te kunnen? Nissan mocht namelijk geen auto produceren die meer dan 280 pk leverde (gevolg van het herenakkoord dat in 1990 gesloten werd in Japan), maar er was wel vraag naar meer vermogen. Het RB26DETT-blok is dus een soort tegemoetkoming aan de consument om aan die vraag te voldoen.
Omdat dat herenakkoord inmiddels vervallen is, kan Nissan een auto leveren die af-fabriek al “genoeg” vermogen produceert, zodat de consument geen modificaties aan het blok hoeft te maken om het vermogen van de auto te laten voldoen aan zijn/haar wensen.
Haha zodra ik m’n rijbewijs heb ga ik de straten onveilig maken met deze auto:P
Heb je ook een link naar de originele foto’s zonder autojunk erop?

Dan kan ik die prachtige wagen als muurpapier gebruiken…

Danku
En dan nu de Infiniti GTR !!

– Apache
Die boordcomputer die erin zit is toch wel erg sexy! Misschien een beetje PS2/3-achtig zoals eerder hier op autoblog stond, maar wel een leuke gadget. Maar goed ik ben overtuigd, de Porsche bewaren we voor de boodschappen, hiermee gaan we racen :)
lodewijk HPF-racing
Is dit nu de wagen die de ooh zo begeerde nissan skyline moet opvolgen????
Komaan seg wat gebeurt hier allemaal, dit slaagt echt op niets.
De japanners worden gek.
Komt ie ook naar NL?
Als je hem importeert wel…
heeft iemand de prijs hiervan voor belgie???
Ook jammer dat het geen zes in lijn is trouwens…
blijft heerlijk deze sportwagen. vraag me wel af of ze hier ook mee gaan racen zoals ze dat vroeger deden en waardoor de RB26DETT motor zijn betrouwbaarheid aan te danken heeft. die was vrijwel onverwoestbaar. ben benieuwd hoeveel vermogen er de tuners hier uit weten te peuteren. om te beginnen is 480pk al niet slecht dus denk ik dat de 700pk al vrij snel bereikt zal worden. maar of die 1000pk van zijn voorgangers ook haalbaar zijn? (ook al was dat wel de absolute grens vwb de houdbaarheid)
hoe klinkt deze V6 eigenlijk? geeft hij net zo’n gehuil als de schitterende 6cylinder lijn motor (RB26DETT)?
wat voor turbo’s gebruikt Nissan nu?(VTG’s zoals porsche, twin scroll of iets compleet nieuws?)
van buiten is hij erg geslaagd al moet ik wel toegeven dat de neus van de conpect beter/mooier/bruter was. van binnen is hij erg luxe en zo te zien ook erg goed afgewerkt. en gelukkig weer die playstation in de middenconsole! geeft hij nu ook weer de G-krachten weer? ik hoop alleen niet dat het net zo’n onoverzichtelijke rommel als I-drive van BMW is geworden!(met 100duizend submenu’s)
Top Gear of FifthGear, sla jullie slag en test dit beest.
WOW Standaard 20″velgen!! 285/35ZRF20 (100Y)
DUDES komtie ook met een linksgestuurde versie???
Autoweek:

De 3.8 V6 twinturbo levert zijn maximum vermogen van 480 pk bij 6.400 tpm, het koppel bedraagt 588 Nm tussen 3.200 en 5.200 tpm. Ook Nissan introduceert op het meest sportieve model een transmissie met dubbele koppeling, Borg Warner ontwikkelde een zesbak met die constructie. De vierwielaangedreven bolide sprint in een verpletterende 3,6 seconden van 0 naar 100 km/h, de top ligt boven de 300 mede dankzij de gunstige stroomlijn van 0,27 cW. Nissan verwacht per maand in Japan 200 exemplaren van de GT-R te kunnen verkopen. Op 6 december is hij in het hele land verkrijgbaar, er komen ook een Black Edition en een Premium Edition. Nederland moet nog even geduld hebben.
De GT-R heeft er 5.000 testkilometers op de Nurburgring opzitten, waarbij elk rondje Nordschleife met gemak binnen de 8 minuten werd afgelegd. Tijdens testsessies werd er vooral op gelet dat de GT-R bij een snelheid van 300 km/h van binnen nog stil genoeg is om een gesprek te kunnen voeren. Alsof je daar als bestuurder bij die snelheid nog behoefte aan hebt!
@ Ertje 88

Yep
Zeker 3/4 van achteren gezien een juweel. Of ze de beloofde 3,5 sec. van
0-100 km/h kan waarmaken zou een stunt zijn gezien de 1740 kg.
@Rider+Silverarrow+TheDevilTuner en andere tuning/Skyline fans….
Nog even een toevoeging die waarschijnlijk de vraag beantwoord of deze motor net zo makkelijk te tunen is als de RB26DETT…..

“De zespitter is volgens Nissan ontwikkeld om zowel ultrakrachtig als -schoon te zijn. De Japanners hebben onder meer een nieuwe cilinderwand bedacht die slechts 0,15 mm dik is (normaal 2,6 mm) en zo alleen al 3 kg aan gewicht bespaart in de motor. Daarnaast geleidt dit materiaal hitte vele malen beter dan normaal staal, waardoor de motor aan efficiëntie wint maar tegelijkertijd voldoet aan de strengste Japanse emissie-eisen.” (bron Autovisie)
Ziet er erg uhmm… purposeful uit (wat is het goede Nederlandse woord daarvoor eigenlijk?). Godzilla is back! :-)
Japanse driftbak, het spoor bijster.
@ w0o0dy

I take that as a no..?
InfinteNissan
En wat als ie niet zo goed op te voeren is als de skyline’s. Je kan hem alsnog hard tunen als je wilt, maar dit is een bak die juist ontworpen is om fabriek af al bruut te zijn en dat is hoogstwaarschijnlijk gelukt. En hij ziet er ook nog eens goed uit. Deze GTR maakt gehakt van een Porsche Turbo.

Oh en de skyline’s waren zo lelijk als de nacht. Zolang het niet op een circuit is zou ik er van mijn leven niet in gezien willen worden.
@Racer x: probeer eens met je vinger door rijstpapier te prikken…. eitje nietwaar?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).