Spyker C69 Concept ontworpen door de TU Delft

Auteur: , 138 Reacties

Nu de Spyker C12 Zagato er niet komt, kan Spyker wel een nieuw concept gebruiken. Een groep studenten Industrieel Ontwerpen van de TU Delft heeft er één voor Spyker ontworpen.

De Spyker C69 is uitgerust met twee motoren: één voor in de auto en één achterin. Daarmee wordt het tevens mogelijk om een hybride variant door één van de exemplaren te vervangen door een elektromotor. Volgens de ontwerpers is er gezocht naar balans tussen kracht en elegantie en wordt dat met twee motoren bereikt. Ook bijzonder aan het ontwerp van de studenten is dat het ontwerp asymmetrisch is: links zit een opening voor de luchttoevoer van de achterste motor en rechtsvoor zit een opening om de warme lucht die van de voorste motor afkomt, af te voeren. Als gevolg daarvan, openen de vleugeldeuren in tegengestelde richting. Daarmee is dit tevens de eerste auto met suicide-scissor deuren.

Een schaalmodel is te vinden op Design on Wheels in Eindhoven (bron: TU Delft).

PS: vandag werd tevens bekend dat Spyker in het derde kwartaal slechts zeven auto’s heeft weten te bouwen (en verkopen). In totaal rolden er dit jaar tot nu toe 24 auto’s van de band in vergelijking met 94 in geheel 2006. De autodivisie zal ook in de
tweede helft van dit jaar verlies draaien…

Spyker concept car TU Delft

Spyker concept car TU Delft

Spyker concept car TU Delft

Spyker concept car TU Delft

Spyker concept car TU Delft

Spyker concept car TU Delft

Spyker concept car TU Delft

Spyker concept car TU Delft

Spyker concept car TU Delft

Spyker concept car TU Delft

Spyker concept car TU Delft

Spyker concept car TU Delft



138 reacties

LELIJK!!!
die van zagato was veel mooier.
Sorry maar de lijn vanuit de koelopening die naar de achterruit loopt kan echt niet. Zo’n hangende lijn is dodelijk voor een auto.
LeonVermaas.nl
Ziet er niet uit!
Met dodelijk bedoel ik voor de vormgeving ;)
Er zitten wel mooie lijnen in alleen zijkanten en achterkant maar de voorkant en het dak met die ramen zijn echt niet om aan te zien
Zagato achterlichten en Nissan GT-R voorlichten, gadver.
Het heeft niet de standaard Spyker vormen (vissebek, achterkant). Dat assymetrische is even wennen, zal ik maar aardig zeggen. Als concept zeker geschikt, lekker aandacht trekken, maar voor productie… :? Ik denk niet dat de wereld hier klaar voor is….
Ik probeer te verwoorden wat ik ervan vind, maar kan er geen woorden voor vinden, dat gebeurd niet vaak. Wat een gruwel apparaat.
Ik vraag me af of ze een voldoende hebben! (die studentjes)…………………………….zucht
en dit moet Universiteit voorstellen?? lijkt wel Vmbooo
Nee 2 motoren dat zal wel wonderen doen voor de balans en de snelheid… Het zwaarste onderdeel van de hele auto ga je 2 keer gebruiken.

[quote]Daarmee wordt het tevens mogelijk om een hybride variant door één van de exemplaren te vervangen door een elektromotor.[/quote]

Ja want als je een sport/supercar koopt heb je ook echt de behoefte om miluevriendelijk te rijden. GTFO, dit soort auto’s horen gewoon altijd een mooi motorgeluid te maken en niet miluevriendelijk te zijn.

Nee wat mij betreft is dit het niet. Die achterwaardsopenende vleugeldeur is dan wel weer vet maar waarom dan weer openen naar 2 verschillende kanten, onsymetrische bende krijg je dan.
welke kant moet hij nou oprijden? M.a.w. de voorkant kan ook de achterkant zijn?
Het dak is te hoog
technisch zal het vast wel allemaal kloppen en werken, maar qua design ziet de auto naar mijn mening er niet uit.
Het lijkt net een duikboot… Kan niet zeggen dat ik het wat vind, het straalt geen snelheid uit door met name de achteruit.
Ik vind het geen mooie auto, maar wel mooi uitgevoerd.
Denk dat er weinig mensen op dit forum zijn die zo’n “proffesioneel” model kunnen neerzetten.
@ arta

Heb je helemaal gelijk in, maar dat leer je ook tijdens de studie dus dat mag je dan ook wel verwachten vind ik.
Zo’n achterover hangend dak (of is het optisch bedrog?) ziet er trouwens ook best vreemd uit…
Geachte Autoblog.nl bezoekers,

Na het bestuderen van de bovenstaande foto’s, ben ik van mening dat de ontwerpers in grote lijnen geinspireerd zijn door de huidige Spyker modellen. Ook kun je zien dat de ontwerpers deels geinspireerd zijn geweest door de Spyker C12 Zagato. Vooral de achterkant.

“JH”, die “lijn” kan deels te maken hebben met dat er op die manier getracht is een duidelijk scheidingsgebied tussen de voor en achterkant van de wagen te creëren. Hierdoor vormt de auto als het ware geen “eenheid meer”. Dit zou misschien zo bedoelt zijn door de ontwerpers.

Ik vraag me alleen af waarom de ontwerpers de keuze hebben gemaakt om de portieren ten opzichte van elkaar op een andere manier te laten openen? Aan de bestuurderskant kan dit zijn omdat de instap dan vergemakelijkt zou worden. Of het helemaal ergonomisch is, is een ander verhaal.

Over het algemeen is het goed om te zien dat er in Nederland hard wordt gewerkt om de zo bloeiende nederlandse auto industrie die we ooit hebben gekent nieuw leven in te blazen.

Met vriendelijke groet,
Omar
Dam’n hopelijk komen die studenten nooit in de autowereld terecht, wat een lelijk concept
die eerste foto vind ik wel leip maar de voorkant is minder
Lijkt wel een auto uit de jetsons tekenfilm, of inderdaad een duikboot.
De studenten moeten eerst maar eens alle afleveringen van Rides bekijken die over Chip Foose gaan :-)
ik weet niet precies wat de opdracht is geweest van deze jongens…
ik denk niet dat het echt om het ontwerp ging maar meer wat er onderhuids huist!?! aan de TU denkend

maar wie weet vergis ik me wel…

hoop niet dat dit een design project was want dan :O
Model ziet er goed uit, concept is goed en twee motoren kan werken (Lexus heeft ook voor een verbrandingsmotor, achter een elektromotor) Assymetrisch vindt ik cool omdat het functioneel is en daardoor past. Typisch Delft, goed concept maar design is zo-zo (ben zelf Ex-Delftenaar dus weet er iets van ;)
lijkt wel een rechthoekige ruimteschip met die koepel, heeft geen achterzijde en geen voorzijde. lelijk
vraag me een ding af, wat is de voorkant??
Jannes ,Rob en Freek
deze auto is echt te lelijk!!
heb het idee dat het merendeel van de mensen welke een reactie plaatsen, eerst de vorige reacties lezen en dan pas hun mening vormen.
valt me nog erg mee dat er geen vergelijking wordt gemaakt naar een duitse auto.. dit is namelijk meestal het geval..

Ik vind het als studie project erg geslaagd, het is inovatief, uniek en goed uitgevoerd.
Vind hem ook niet erg lelijk.. behalve het plastic aan de onderzijde bij de eerste foto.
nu snap ik waarom ze zoveel verlies maken, ze hadden beter aan de achterkant het dak in een lijn door kunnen trekken naar de kont zodat een beter verschil te zien is tussen voor en achterkant.
Leuk modelautootje. Mag wel in mijn verzameling :D
Eh eh eh BAH!!!!! sja das het enige woord dat bij mij boven komt.

Ben ik trouwens de enige die op de eerste foto die linkerportier zo vreemd op vind staan in verhouding met de auto en de rechterportier?
Lelijk zou ik het niet willen noemen, maar het is wel even wennen.
Die voorkant vind ik erg on-Spykers, het is een soort sterk uitvergrote Quattroporte-neus met dito, van de zijkant gezien, uitstekende muil. En die achterkant vind ik niet echt passen, zo’n enorm (optisch in ieder geval) achterdek past beter als het dak eraf kan net als bij de C8 Spyder. Ik denk dat het beter was geweest als de achterruit wat meer was doorgetrokken net als bij de C8 Laviolette.

@Joost
Spyker heeft niks met dit ontwerp te maken hè.
Als je trouwens een tijdje ernaar kijkt is het niet eens zo’n hele erge auto. Er zijn wat minder mooie punten maar er zijn weinig perfecte auto’s.
@RA999 daar was ik mij nog niet helemaal bewust van, bedankt :)
Het is toch wel duidelijk wat voor en achterkant zijn. Die suicide-scissor deuren vind ik wel vet hoor :p
nee, vond ik ook maar de 1 gaat naar voren en de ander achter :p
Hmm.
Concept… grappig, leuk bedacht dat een auto ook assymetrisch kan zijn (Mét reden) De naam “C69” is wel te erg studentenhumor..

Design: Niet mijn smaak. Heeft wel een “Spijkerachtige” vorm, maar verliest dat compleet bij de neus. Cockpit veel te kort. Maar dat vind ik ook bij de andere modellen. Ik denk dat je voor een voor- en achtermotor niet assymetrisch hoeft te gaan. Wel vet kleurtje…

Practisch? Dacht het niet. Geen idee hoe je bij de voorste motor moet komen. (Die klep gaat niet echt ver open.) 2 motoren = nog minder bagageruimte dan in een Smart.
Idee is goed, filmpje is gaaf. Maar het design is niet mijn ding m.n. de achteruit. Daarnaast is het spyker…
@Ogerr: Leg eens uit, dat slaat helemaal nergens op namelijk. IO is niet alleen “kom ik teken eens een lijntje”, het is veel meer, er gaat een heel proces aan vooraf en ik denk dat jij je dat niet echt (lees: echt niet) hebt gerealiseerd.
@ Tephlon; Haha! Die naam had ik nog niet opgemerkt op die manier! Leuk!
@Joost verwarrend :P ik ben ook joost :P
Ik heb even gegimped hoe ik hem zou doen, niet op de details letten :P het is maar 5 minuutjes werk geweest ;)
http://img101.imageshack.us/my.php?image=gegimptec69uj3.jpg
Joosts creatie ziet er al stukken beter uit!
http://img101.imageshack.us/my.php?image=gegimptec69uj3.jpg
Wel meer gewoon, voor een sportwagen, maar wel beter!
Bedankt Citrofiel, hoe zet je eigenlijk een plaatje meteen zo neer?
@ Joost; Boven het schermpje waar je in typt staan twee regels met de benodigde codes. Voor het plaatsen van plaatjes moet je die met ‘img src’ hebben (inclusief width=450 als hij breder is dan 450 pixels) en inclusief de ‘pijltjes’ aan beide kanten. Die zijn het meest belangrijk. Ik zou zeggen, probeer het maar eens uit in een oud topic (beter dan dat je een nieuw topic onoverzichtelijk maakt. ;) ).
bedankt :P ik zal het proberen :D
@ Joost; O ja, en de image url moet een url zijn met alleen het plaatje erop, niets anders. Daarom ging mijn eerste poging om jouw plaatje neer te zetten fout, omdat het niet om alleen het plaatje ging, maar er ook nog imageshackzooi omheen zat. Om de url van alleen het plaatje te krijgen, moet je met je rechtermuisknop op het plaatje klikken, dan eigenschappen, en dan adres (URL). Die url is goed om het hier te plaatsen
Heb het model ook zien staan op de beurs. Is gewoon lelijk en haalt het zelfs niet bij de gewone spyker C8 die op de beurs stond (ipv de SUV want die was van de vrachtwagen gevallen).

En er is ook niets innovatiefs aan het project, leuk dat er twee motoren inkunnen, maar dat is technisch toch niet uitgewerkt. Heb alleen een paar schetsen en een model gezien. Twee motoren is natuurlijk ook niet de toekomst..
bwaa iedereen negatieve reactie maar het is best wel mooi.

Toen men de eerste schetsen en fotos van de spykers zag vond men het ook lellijk of nergens op trekken maar ik vind het zeeer mooi en als ze deze wagen zo kunnen produceren aan lage kosten, zullen ze er volgens mij nog succes mee boeken. het is orgineel, heeft een mooie vorm. Nu nog een orgineel spyker interieur en het is geslaagd.

mensen breek die studenten niet af want als ge het dan toch zo veel beter weet probeert gij een concept te maken. iszien hoe ge u zelf gaat voelen als iedereen u werk afkeurt!
@Joost
Dat is beter, hoewel de achterkant nu wel wat heeft van een 599GTB, maar het is nooit erg om daar iets van weg te hebben :) Wat ook mooi is is die lijn van de luchtuitlaat die nu overvloeit in de daklijn, maar dat kan alleen aan de rechterkant want aan de linkerkant lopen de lijnen weer heel anders.
@Joost,


Over het concept:
Het assymetrische vind ik wel geinig, uitvoering beetje jammer.
Waarom die dubbele motoren? Zou een sportauto liever licht bouwen, dus niet alles dubbel (vliegwiel, koelsysteem, startmotor, versnellingsbak etc etc)
Oh, oeps. Dat werk niet. Iig Joost, uitleg staat boven tekstinvoerhok.
veel gelul hier imo van mensen die niets van IO kennen, ik vind het een knappe prestatie van die 6 studenten. Enkel de achterlichten vind ik wat decadent. Hopelijk kan ik na mijn studies ook zo iets maken :)
@RA999 jah dat klopt, jammer dat ze die uitlaat (of in ;)) niet gewoon hetzelfde laten aan beide kanten
Sorry maar er zijn studenten die maken zoiets alleen (kan zo 3 ex-IO’ers opnoemen) maar goed die werken nu ook als designer in de automobielwereld
@ Joost

Ga snel een studie Industrieel Onwerp doen!

Als de gril en de voorlampen ook wat verbeteren dan ben ik wel helemaal om. (misschein LaTurbie voorlampen en gril)
ccccccccccxxxxxxxxxxxxx
Ik zeg alleen ,The dutch pride
mijn zoontje Sam van 10 zegt geen bal aan dus ook geen jongens droom
volgens mij missen die gasten van de TU delft iets. Hun OGEN!!! :P poehee wat is dat ding smerig
@Chip ik zit er over te denken :) ik zit nu in Havo 5 dus ik moet het wel snel weten.
De neus is wat vreemd en de kont is wel errug kort.

Geinig die ongelijke deuren, de ramen hebben dat lekker Bertone-rigge. De echte C8 is wat statiger. Het idee van 2 motoren: dat kan tegenwoordig met motormanagement prima opgelost worden. Nu mis je een kofferruim.

Als ik de docent was zou ik zeggen: geef er nog eens een lel tegen en maak er een X1/9 van. Een design GTi met hoge aaibaarheidsfactor. Een lekker
ik vind de kleur wel mooi…dus.
Misschien wil Michiel ze wel bijles geven.
Nu weet ik waarom spyker zo slecht draait.
@ Joost

Misschien die HBO in Eindhoven, die staat heel hoog aangeschreven. Of een jaartje VWO erachteraan en naar de IO studie in Delft of Eindhoven. Ik heb er in ieder geval veel zin in, volgend jaar begin ik met IO in Delft.
@Chip Er zijn best veel mogelijkheden :) ik kan ook men P halen en dan IO maar ik denk zoiezo een HBO eerst
@polomen
Eerst lezen dan reageren, Spyker heeft niks met dit concept te maken.
ik mis de zonnecellen……………
Niet zoals velen anderen waar ik snel de comments van door heb genomen, vind ik dit een zeer gedurfd design. Ik zou deze studenten zeker een voldoende geven omdat ze een ontwerp hebben gemaakt dat helemaal in de Spyker stijl past. Deze stijl is wel een beetje bizar maar wel verfrissend. Joost zijn creatie is ook prima in elkaar gezet ondanks slecht 5 minuten werk
Ik vind het een mooie auto, maar dat is mijn mening.
*slechts 5 minuten
Naar het plaatje van Joost, hier de voorkant:

http://img248.imageshack.us/img248/7776/spykergj0.jpg

Voor het idee even snel met paint gedaan, ziet er een stuk beter uit vind ik.
Eerste indruk niet slecht, in ieder geval redelijk spektaculair. Maar na enige tijd ga je je toch storen aan die daklijn, die niet doorloopt naar achteren. Of dat de functie geweest is die de vorm dicteerde weet ik niet, maar als geheel komt het niet echt prettig ogend over. Over de voor- en achterkant ben ik juist wel te spreken; dat vind ik bij de huidige modellen uitermate zwakke punten (te retro naar mijn smaak). Maar misschien kijken we wel teveel naar de vorm en gaat het meer om het tweemotorenconcept in een sportwagen. Wat dat betreft lijkt het mij niet de lichtst mogelijke oplossing, maar ik ben bepaald niet technisch onderlegd.
Niet te geloven…. Het kan nog lelijker als alle andere Spykers al waren! Een hele prestatie opzich!
Blech!, me dunkt dat die mafkezen beter eerst via Autoblog.nl een cursusje auto design van Michiel hadden kunnen nemen, dan was dit nooit op dergelijke manier uit de hand gelopen!

En ik overweeg nog wel I.O. in Delft! :S
hahahahahah hoe lelijk hahahaha
Zit wel een foute zin in: Daarmee wordt het tevens mogelijk om een hybride variant door één van de exemplaren te vervangen door een elektromotor.

Het wordt mogelijk een hybride variant te….? Er mist een werkwoord.
Fudging hell! Is dit waar mijn belastingcenten naartoe gaan? (is dat eigenlijk wel zo? :D anyhow)

Waar is de creativiteit? Het is gewoon voortborduren op de al reeds bekende Spyker. Ja, ik weet het! DNA! Maar nee! het MERK Spyker heeft totaal nog geen DNA. Niet na één auto in ieder geval. Spyker is op dit moment nog in z´n infantiele status. En dus een mooie periode om het nog te kunnen vormen tot we de èchte DNA te pakken hebben.

Laat dan verdomme je fantasie de vrije loop! Wees al helemaal niet een (zoals ik het noem) een achternalopertje!

Dus kinders terug naar de klas, achter de tekentafels en laat mij en Nederland trots zijn op onze toekomstige ontwerpers….. ;)

Maar om jullie niet helemaal de grond in te boren….er zitten leuke en interessante details op. Zoals de deuren……oké, detail dan…..
Lekker boeiend Rick Dos, Spyker is toch binnen een half jaar weg.
Heyhuub schrijft,

26 October 2007 om 16:55
volgens mij missen die gasten van de TU delft iets. Hun OGEN!!! poehee wat is dat ding smerig


Ik ga mee met deze gozer, had het zelf niet beter kunnen zeggen.
Technische Universiteit moet zich bezig houden met ‘Techniek’.
Nee, niet mijn smaak, hoewel Spyker normaal gesproken wel prachtig is…
Vooral C12 LaTurbie
nou ja zeg, spyker was zo’n mooi merk. Gaan ze de Zagato helemaal aankondigen, en nu is daar niks meer van over. Komt er een nieuw concept gemaakt door TU delft, het lijkt wel op een spyker ja. Die deuren dat is gewoon niks. Wie zit er nou weer te wachten op zo’n vernieuwend modelletje met rare deuren. Als er een nieuwe spyker zou komen, wordt dit hem zeker niet.
Waar zitten de uitlaten? En vertel me niet dat het die kleine gaatjes aan de zijkant zijn zeg.. Dat zou een schande zijn, er zijn maar weinig auto’s die dat hebben en waarbij het ook echt mooi staat. HIER NIET!
@Stephan

Mja, but still…..
Mooie wagen. Lekker strak, niet te veel details en gelukkig weinig chroom.
Erg geslaagd.
Ik vind dat hij wel erg veel heeft van een Lancia. Mengeling van een Stratos en een Fulvia. Toch wel leuk die TU delft. Lekker spelen op de uni, beter dan verbintenissenrecht in ieder geval…
Al die commentaren over Delft zus, Delft zo wilde ik alleen maar even melden dat de chef design van Pininfarina een ex-delftenaar is:
http://www.pininfarina.com/index/gruppo/management.html
die overigens een 10 voor zijn afstuderen gekregen heeft:
http://www.delta.tudelft.nl/archief/j30/11354
Dus zo slecht is Delft ook weer niet. Probleem van de TU is dat je styling en dan specifiek automotive styling niet goed genoeg leert maar de kracht is het conceptuele denken waardoor Nederlanders/Belgen een goede naam binnen de automobiel design wereld hebben
Ex -Delftenaar……….. ? Wat betekent dat ?

BTW: Goede naam = Lagaay / Donckerwolke.
gewoon lelijk moet je niet meer aan vuil maken , maar vind het wel goed gevonden qua concept is iets helemaal anders dan die andere spykers , maar toch blijft hij spyker
Ex-delftenaar is ex-io’er (Industrieel ontwerpen). Er zijn meer “bekende” ex-Delftenaren: Laurens van den Acker (Mazda design chef), van Hooydonck (BMW design chef hoewel die nog Art Center Europe daarna gedaan heeft), Fedde Talsma (Volvo) en dan nog een paar bij Mercedes, Audi, Fiat, etc.
De jongens van de TU kunnen gewldige auto’s maken die op zonne-energie rijden maar ik denk dat dit nog net even een stap te ver is. Als ik de meningen hierboven doorlees kan je otch echt niet tot een andere conclusie komen als de volgende:
Héél leuk dat Nederlanders druk bezig zijn met het ontwerpen van auto’s maar deze wordt door het publiek beoordeeld als onderzeeer, rare deuren, lelijke uitlaten conclusie terug naar de tekentafel(pc) jongens!
Het ontwerp van Joost is zeker een vooruitgang qua styling, maar als ik kijk naar de omschrijving, een balans en 2 motoren, dan begrijp ik wel waar de vorm vandaan komt. Velen klagen over de niet-standaard vormen (de daklijn die niet naar achteren doorloopt), maar waar in het ontwerp van Joost is de balans tussen voor en achter te zien, de verwijzing naar twee motoren? Het is gewoon weer een normale sportauto die past in het beeld dat mensen van een sportwagen hebben.

Kortom, ik denk dat de techniek hier grotendeels het ontwerp heeft beinvloed en in die zin vind ik het geslaagd.
even heel kort door de bocht: één van de problemen van Spyker is dat ze geen auto’s verkopen en een tweede is dat als ze auto’s verkopen de kostprijs te hoog is in vergelijking met de verkoopprijs. Oftewel ze maken geen winst (of zelfs verlies)!

Leuk idee om met iets nieuws te komen maar is een bepaalde reliteitszin niet ook een criterium voor een project? Twee motoren betekent een heleboel gewicht, maar daarnaast ook 4 aandrijfassen, twee differentiëlen, veel grotere koeling (of zelfs dubbel) etc….. die auto wordt veel te zwaar en de kostprijs wordt gigantisch! Een electromotor gebruiken als tweede motor is dan veel goedkoper en gezien de huidige focus op milieunormen een beter plan. Dit is leuk in theorie maar zal nooit rendabel zijn. En is daarmee in mijn ogen geen goed ontwerp.
@mark: wat is je punt? Is dat een verkoopsucces? Is de handling van die auto goed? Is het een auto met een hoge bruto-marge?
vast niet ;) maar het kán dus wel, 2 motoren, performance en wegligging,
bovendien heeft Spyker er naar mijn weten al een Audi motor in liggen
Rare auto, vooral met die deuren die niet aan één kant openklappen. Daarnaast mogen de studenten ID wel eens even die zinnen in het filmpje bijschroeven. Dutch speciality, design niche cars? Wat moet ik me daarbij voorstellen.
Ten eerste, IO is op bouwkunde na de minst technische opleiding op de TU van Delft. Ik heb deze jongens bezig gezien en alsjeblieft wie ze vmbo’ers noemt, moet zich schamen. Autos ontwerpen lijkt allemaal mss zo makkelijk, maar als je eenmaal iets probeert merk je meteen dat het ongelofelijk moeilijk is.

Dus eerst n adenken en dan praten graag! Het is knap wat deze gasten kunnen, alleen ze moeten meer gevoel krijgen voor design.
Zo’n reactie als die van Rick Dos geeft weer eens blijk van typische Nederlandse, zogenaamd intellectueel kritische, afzeikmentaliteit.

Natuurlijk heeft het Spykerdesign wel een ‘dna’. Als je één Spyker hebt gezien herken je ze allemaal. Als bekende stijlelementen en proporties niet terugkomen in een designstudie kan er net zo goed een willekeurig Aziatisch merklogo op geplakt worden.

En niet creatief? Ik ken niet zoveel studies van een auto met een assymetrisch ontwerp dat ook nog eens werkt. Ik vind het 3d-model goed geslaagd.

Met een dergelijk design kan Spyker mijn inziens op veel meer aanzien rekenen in het internationale supercarwereldje dan met het huidige ontwerp dat op veel punten een hoog kitcar- en kitschgehalte heeft (neem bijvoorbeeld de velgen en het dashboard).
Ik neem aan dat de hele klas gezakt is?
Wat een gedrocht!
@Femme

“zogenaamd intellectueel kritische,”

“afzeikmentaliteit”

Mooi om te zien dat je er zelf ook aan meedoet….

“Als je één Spyker hebt gezien herken je ze allemaal.”

Dat is ook wel logisch als er maar één model is. Niet? En nee, een uitgerekt model van een model noem ik geen nieuw model. Op dit moment is Spyker nog jong genoeg om qua design andere wegen te bewandelen. Immers er is op dit moment nog geen dusdanige cliënteel die een bepaalde design verwacht…
En dat is ook wat deze studenten hadden kunnen doen. HUN visie geven over hoe een Spyker eruit had moeten of moet zien (hun eigen inzicht en creativiteit dus). Maar niet voortborduren op een design die al is uitgezet door een andere designer. Kijk, en als ze dat hadden gedaan dan had dat me véél meer geinteresseerd.
Ik Houd Het Kort Maar Krachtig… De Achterkant Is Lelijk Helemaal Dat Achterraam, Want Volgensmij Kan Spyker Of 1 Van Zijn Maatjes Geen Achterkanten Tekenen Net Zoals De C8 En De Zagato… De Voorkant Is Niet Wreed Maar Kinderachtig… En Inderdaad Die Lijn Van De Luchtinlaat Op De Zijkant Kan Gewoon Niet… Ik Geef Een 2
Ik ben niet een ex -Delftenaar, geen ex- io er dus.

io ist übrigens schwer niO………..
………net zoals deze conceptstudie van een Spyker. Enige echt mooie hier zijn die spaakvelgen. De rest……………
Trouwens voordat mensen hier denken dat het willekeurige studentjes zijn. Naar mijn gevoel leken ze wel 25 jaar (Masters dus)….
Mijn tweede gimp actie :) nu de voorkant naar aanleiding van chips idee :) ik ga alleen niet aan de linker kant editen omdat die inlaat lijn daar anders loopt.
http://img145.imageshack.us/img145/65/gegimptec69frontzg5.jpg

@Turbopaultje die velgen zijn inderdaad wel heel mooi
en zoals eerder gezegd, niet op de details letten ;)
snel vergeten
Mijn hemel! Nu is de grille nog groter!

Wat mij wel kan bekoren is de fastback-stijl.


Wat ik mis:
Spyker embleem.
De grille van de oude C8.
Spiegels. (aub geen afzichtelijke Lexus-achtige oplossingen)
@ woody en andere arie’s:
dit is een afstudeeropdracht van een groep studenten van IO. heeft dus NIETS met spyker te maken.

overigens heb ik het model in reallife gezien toen het dak er nog niet op zat, en toen was het echt een prachtig ontwerp.
ik had eigenlijk verwacht dat er een laag windschermpje op zou komen a la mercedes 300SL roadster
excuus: 300SLS
Ziet er niet uit,..maar dat is wel met meer spykers zo,…
john the ultime car fan
apart apart en nog is apart waar links of rechts is de voor kant
whahahahaahaha de spyker slaat de plank weer volledig mis
ik weet niet wat dat hier is op deze site..
zodra er iets gepresenteerd word, staat jan en alleman klaar om het vakkundig, in recordtijd tot de grond toe af te branden..
heel appart, de beste stuurlui staan aan wal. ik denk niet dat er in dit topic veel mensen zijn met een ontwerp achtergrond. het spijt me zeer maar wat ik als indruk krijg van de gemiddelde reactie is “ik zit in mijn luie stoel achter mij pc, ik zie 8 foto’s en een animatie, en ik vind het kut, dat schreeuw ik ook lekker hard want dat is leuk!”

sorry, maar persoonlijk vind ik dat een beetje lafjes.. prima als je het ding niet mooi vind dat is je goed recht, maar kun je dat alsjeblieft even wat fatsoenlijker verpakken? het lijkt hier afentoe een soort competitie van het caliber ” wie kan er op de meest gruwlijke manier zijn afschuw verpakken” waarin iedereen zn best doet om maar zo hard mogelijk te schreeuwen dat het ding absoluut afschuwlijk lelijk is..

dat gezegd hebbende, ik ben naar eindhoven geweest, ik heb het ding gezien, en tuurlijk zijn er dingen waarvan ik zeg, dat had ik anders gedaan, ik vind de kont ook niet echt geslaagd, en de koplampen/daklijn, mwoah. maar die jongens hebben daar een paar maand aan zitten zweten, en zullen ongetwijfeld een reden hebben om het zo gedaan te hebben. zou je je daar niet eerst eens in verdiepen voordat je gaat brullen dat het allemaal slecht en lelijk is, en dat het vmbo’ers zijn en dat ze dr allemaal niets van kunnen..

hoe zou jij je voelen als je een ontwerp maakt, daar veel uren en tijd in steekt, en er maanden hard aan gewerkt hebt, het wordt gepubliceerd, en een horde vanaf hun anonieme pc’s reagerende onprofessionele (uitzonderingen daar gelaten) commentatoren brult dat het allemaal kut en lelijk is? denk daar toch eens bij na voordat je hier een potje de boel komt verzieken met al die negatieve comments. kritiek/opmerkingen prima, maar laat het alsjeblieft opbouwen zijn.

en ja, ik zou er ook dingen aan wijzigen, maar absoluut lelijk, en belachelijk is het ding niet..

groets roel
en voordat iedereen beweerd dat ik uit mn nek ‘praat’
3e jaars IO, enschede..
ik denk dat ik een beetje weet waar ik het over heb
@ bakkerst: laa’s zien dan ;)
Roel, als je design studeert weet je dat jan en allemaal commentaar zullen geven. Dat hoort erbij (helaas) en je moet een dikke huid als designer/ontwerper hebben. Je kan een product toch nooit zo ontwerpen dat het iedereen bevalt en ik ben het met je eens dat vele hier onzinnige commentaren geven maar goed dat hoort bij het vak. Over design heeft iedereen een mening; als je dan als designer vraagt “o.k. hoe zou het dan anders moeten” hoor je meestal “jij bent toch de designer, niet ik” daarom gewoon jaja zeggen en doen wat je zelf wilt ;)
@ Dink
Wat bedoel je?

@ JH
dikke huid oke, maar het wordt er niet leuker van hoor..
zeker als er zo’n vrachtwagen lading ongefundeerde bagger over je model wordt uitgestort. maar verder ben ik het wel met je eens..
we gaan gewoon lekker ons eigen gang, als ze het beter weten, laat maar zien dan, en anders mondje dicht.. :P
@ bakkerst: Ik ben best benieuwd – en ik ben vast niet de enige – die wil weten wat jij op IO maakt.

Als designer een dikke huid: je moet vooral tegen kritiek kunnen, maar je weet van tevoren dat je creaties eerder negatieve dan positieve omerkingen zullen uitlokken. Ik ben zelf designer en weet waar ik ’t over heb. Als je open staat voor ALLE kritiek kan je werk er alleen maar beter op worden.

Wat wmb bij een auto-ontwerp het allerbelangrijkst is, is de identiteit. Maw wat is het eerste waar je aan denkt als je de auto ziet. En vervolgens: voldoet de auto daar ook aan.

Bv. bij het zien van een Ford GT maak je direct de associatie met een racewagen, en dat is het ook, zei het een luxe . . . Het geluid, de prestaties, het sportieve en basic interieur, het klopt allemaal bij de eerste associaties.
Bij deze Spyker denk ik direct aan de huidige Spykers: luxe sportwagens met geweldige rijeigenschappen. Is er al een officiële reactie van Spyker zelf . . . Vast niet.

Stel dat VW zegt: doe mij maar zo’n concept. Ik vraag me af wat er van overblijft.
wat ik op IO (IPO) maak vind ik op dit moment even minder belangrijk, het gaat hier niet om wat ik doe, maar om wat die andere jongens gedaan hebben en hoe daarop gereageerd wordt.

ik ben het met je eens je moet open staan voor kritiek, en daar wat mee doen, maar de gemiddelde comment hier daar wil ik mn reet nog niet mee afvegen zo smerig. daar is verder weinig opbouwends uit te halen. (uitzonderingen daar gelaten)

op de beurs zelf heb ik een poosje naar het ding staan kijken, en ik herkende er ook spyker elementen in (had de poster + naam over het hoofd gezien) dus opzich zijn ze daar (redelijk) in geslaagd.. maar daar moet ik wel aan toevoegen, dat ik het nog een redelijk kaal model vind om veel associaties bij te hebben, op 1 of ander manier mis ik toch wat in de vlakken, en en algeheel aanzicht, hij is wat te glad te kaal, ik denk dat ze nog meer aan spyker kunnen refereren zonder dat het een knip en plak partij wordt. dat zoiets ongelofelijk moeilijk is weet ik uit eigen ervaring..
maar toch, ik denk niet dat ze hier al klaar mee zijn, en dat zullen ze zelf ook wel realiseren, daarom wil ik de jongens (en meisje ;) ) van harte aanmoedigen door te gaan, en ik wil graag een keertje naar delft komen om er eens over mee te denken. geen idee of er iemand van de groep dit allemaal leest, maar, laat maar horen..

groets roel
Je hebt kritiek en je hebt kritiek. Van onzinnige kritiek wordt je ontwerp niet beter en je moet als designer kunnen onderscheiden of het kritiek is waar je iets mee kan of niet. En als design polariseert is het meestal beter want op het eind komt het erop aan dat mensen je product kopen. Goed voorbeeld vindt ik BMW; de een vindt het niks, de ander vindt het super en diegene kopen zo’n auto dan ook.
en voor VW, lijkt me niet wat..
die heef absoluut helemaal niets wat op enig manier verwant is aan deze auto en zijn vormgeving, dus er zou idd weinig van overblijven.
@ JH

true..
smaak verschilt nou eenmaal, en als een ontwerp wat extremer is,
minder mainstream zijn er altijd mensen die het niks vinden.

ik wil niet zeggen dat ik de C69 in z’n huidige ontwerp zou kopen (zo als ik het nu kan beoordelen) maar er zit zeker potentie in..
Leuk of niet leuk, als je foto’s laat zien, vraag je om een smaak-mening. Ik zie ook duidelijk de Spyker lijnen in deze auto. Ik vind de bestaande Spyker modellen niet echt mooi, maar smaken verschillen nu eenmaal. Knap dat ze een auto in dezelfde lijnen hebben weten te ontwikkelen. Jammer dat ze niet voor een totaal andere lijn gekozen hebben.

Afkrakend (sorry) : Wat is de voorkant??? en waarom gaan de deuren allebei een andere kant op?
Airodynamisch lijkt het ook niet helemaal in orde: links zit de luchthapper inwaards gericht en rechts zit ie naar buiten… oftewel: links komt er geforceerd lucht naar binnen en rechts zuigt ie de lucht er uit… lijkt me bij hoge snelheden niet echt lekker…
@ nietrijker

wie zegt dat de jongens/meiden van de TU gevraagd hebben om deze publicatie?
als ze zelf iets hadden willen publiceren hadden ze dan niet wat screenshots genomen uit hun 3D render programma waar ze ook de animatie in gemaakt hebben?
en ik zeg helemaal niet dat ik iets tegen meningen heb,
ik heb wel iets tegen de manier waarop die desbetreffende meningen de wereld in geslingerd worden.

ik ben geen aerodynamicus maar volgens mij klopt jouw verhaal ook niet helemaal (heb je het btw over de rijders links/rechts of zoals ie van voren gefotografeerd is?) de achterste luchthapper die de carroserie uit komt hapt inderdaad lucht naar binnen, dat is ook precies het idee achter het ding, koelende lucht voor de motor. de voorstee luchthapper is volgens mij niet zozeer een ‘happer’ meer een lucht uitlaat. koelende lucht voor de voorste motor gaat door de centrale open neus naar binnen, en links door de afvoer weer naar buiten, betere lucht doorstroming, of het allemaal klopt ja/nee, weet ik niet, maar dat is wat er voor mij logisch lijkt. de deuren, heeft volgens mij te maken met de plaatsing van diezelfde ‘happers’, en een stukje conceptueel denken dat bij dat het ontwikkelingsproces hoort, of het ooit productiefase haalt blijft de vraag. maar, het kan, dus waarom niet? ( “waarom likt een hond z’n ballen???” ben ff de naam van de cabaratier kwijt)

in ieder geval ben ik zeer benieuwd naar het uiteindelijke eindresultaat..
(er van uitgaande dat het huidige model nog niet uitontwikkeld is..) ;)
Ik vind hem wel mooi.
Bovendien, alle automerken stelen zowieso iets van hun concurrenten. ;-)
@bakkerst

Laten we hopen dat ie het tot de windtunnel haalt…

Ik ben het 100% met je eens dat eens lekker afwijken van de “standaard regels” voor ontwikkeling zorgt. Immers, als we nooit eens om ons heen hadden gekeken, woonden we nu nog in een grot…

Betreffende de publicatie: Het staat op de “Industrieel Ontwerpen” portal van de TU Delft zelf. Dat is naar mijn mening vragen om een mening…
Hij is nou niet echt bepaald mooi. Hij heeft de kont van de Zagato. Maar hij is iig wel 10 keer beter als de Zagato want die is toch wel zo verschrikkelijk lelijk…
Gaaf dat zo’n stel Nederlandse IPO’ers dat mogen doen, maar hier geeft Spyker zelf toch geen opdracht voor? Of hebben ze ook al geen geld meer voor eigen IPO’ers? Aardig ontwerp, maar ik vind de voorkant van een gewone Spyker wel beter want dit vind ik gewoon niet mooi, ook mis ik twee ( dubbele, nog beter) vette uitlaten aan de achterkant! Een Spyker moet dat wel hebben hoor!
Grappig concept. Mensen: het is een CONCEPT car, wat inhoudt dat het niet meteen de weg op zal gaan maar een balletje opgooit voor innovatie. De warmte-afvoer van de voorste motor en luchtinlaat voor de achterste motor (in de deuren) zou ik alleen links en rechts omwisselen omdat de deur dan aan de bestuurderskant ‘lamborghini-style’ open kan en het stuur niet in de weg zit bij instappen.
Ik vind het geen Spyker. Het is meer een sportauto van een Chinees/Japans lowbudget autobedrijf.
Ik weet niet of iemand ooit nog interesse heeft voor dit artikel, maar ik heb nu weer een aantal schetsen van mijn versie gemaakt. Waarschijnlijk zal er niemand reageren maar ik heb ze in iedergeval op autoblog gezet dan :P
http://img84.imageshack.us/img84/3555/spykerc69sidecb2.jpg
http://img87.imageshack.us/img87/217/spykerc69frontrightaa6.jpg
http://img87.imageshack.us/img87/15/spykerc69frontleftdm2.jpg
http://img87.imageshack.us/img87/897/spykerc69backrightpr7.jpg

De laatste vind ik persoonlijk iets minder, ik moest zelf namelijk een hele achterkant maken. Ik heb ook geprobeerd op de c8 laviolette manier maar dan klopte het design niet vanwege de spyker tubes die in dit ontwerp ontbreken.
De plaatjes zijn normaal trouwens 1024 x 768 vandaar dat deze wat korrelig zijn.
Nu maar hopen dat deze ook verloren is gegaan tijdens de brand :D
damn wat lelijk
Omar


respect voor je commentaar. ten 1e je haalde de woorden uit mijn mond toen ik de reacties gaf. en ten 2e leg jij met je commentaar precies de betekenis van ” de beste stuurlui staan aan wal ” uit.

greets jeroen



-040 4life-
Beste mensen ik heb een vraagje aan alle forumleden

ik moet een mbo opleiding kiezen ik wil iets met autotechniek en desing in een hebben ik heb gehoord dat er een in venlo zit maar daar kon ik niks van vinden:( als iemand iets weet van zon opleiding… tips links advies etc.

laat je horen
alvast bedankt

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).