Slechts 11 procent autobelasting gaat naar wegennet

Auteur: , 42 Reacties

Het is laat, ik ben moe en moet eigenlijk naar bed, maar heb gewoon nog even zin om te zeiken. Wat is er dan makkelijker dan een open deur in trappen en voor de zoveelste keer de alom bekende stelling deponeren dat de automobilist een hele grote dikke vette melkkoe is. Ja, daar gaan we weer...

Dat weten we natuurlijk allemaal al lang, maar het is zo frustrerend dat het iedere keer weer opnieuw bevestigd wordt, terwijl onze overheid maar blijft volhouden dat het niet zo is.

Uit onderzoek van stichting Bovag-RAI is gebleken uit dat van de 16,6 miljard euro aan verkeersbelasting vorig jaar slechts 1,9 miljard werd besteed aan het Nederlandse hoofdwegennet. Dit betekent dus dat slechts 11,4 procent van alle inkomsten uit belastingen die gerelateerd zijn aan autobezit en autogebruik, zoals bpm, wegenbelasting, btw en brandstofaccijns, daadwerkelijk wordt gebruikt voor verbetering van het autoverkeer.

Dit jaar stijgen belastingopbrengsten via de portemonnee van de automobilist naar 17,3 miljard euro en daarvan wordt ongeveer 2 miljard in het hoofdwegennet gestopt. Bovag-RAI meldt verder dat de kale prijs van een liter euro-95 op 11 juni van dit jaar 58 cent bedroeg, terwijl de automobilist dankzij alle belastingen 1,50 euro afrekent aan de pomp.

Laat die schijnheilige overheid nu eens kappen met dat gelul en gewoon zeggen waar het op staat. Dan wordt de automobilist evengoed nog steeds genaaid, maar wellicht voelt het dan net iets anders (via: telegraaf.nl).



42 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
lijkt een beetje op een telegraaf artikel…… oh dat is het ook… hoe herkenbaar.

wat houdt “Nederlandse hoofdwegennet.” precies in??? de A wegen of alle wegen?

beetje slap artikel, kortaf en niet volledig uitgewerkt.


Verder, ben ik het volledig met het gezeik eens, hoewel het artikel niet echt goed is, de bedoeling is bij de eerste zin al duidelijk.
Het moet maar eens afgelopen zijn dat de overheid de afhankelijke automobilist gebruikt om alle andere takken van het regeerakoord te financieren…..
Niet nieuw, auto is gewoon een melkkoe. Mensen die werken (dus vaak niet anders kunnen dan met de auto naar het werk gaan) worden gestraft. Typisch PVDA/Groen Slinks
ja preciessssssss en gelijk heb je .. als ze nu eens die grenzen open zou trekken voor gratis invoer van autos in ruil voor al onze centen..

moet toch wel krediet geven aan de duiters:(
“Typisch PVDA/Groen Slinks”

Zozo, de schuld bij links leggen en dat binnen 2 comments…Nieuw record niet?

Dit gezeik heeft niets maar dan ook niets met links noch rechts te maken, maar alles met een overheid (zij het rechts of links) die zoveel mogelijk geld wil binnenhalen met de minste weerstand.

Noem mij nog één groep waar het nóg makkelijker is om zoveel geld bij weg te halen, zonder dat dit economische schade oplevert of schade in het algemeen? Het bedrijfsleven? Wat? En het risico lopen dat werkgelegenheid Nederland uitstroomt? Dacht het niet, want dan heb je de poppen aan het dansen…
Belastingen verhogen? Kan, maar niet een reële. Ten eerste hebben we regeringen die en, en willen en niet of, of. Ten tweede raak je met die maatregel iedereen en dus ook hier het risico dat het volk in opstand komt. Echter, als je de automobilist aanpakt, dan pak je niet iedereen maar een (grote) groep mensen. Een andere (grote) groep mensen neemt de bus, trein of fiets. De ene groep interesseert het niet als de andere groep met maatregelen wordt aangepakt en vice versa. Want zeg eerlijk interesseert het jou als een treinkaartje wordt verhoogd? Als je heel cynisch wilt zijn dan kun je spreken over het divide and conquer techniek.

En links hier de schuld van geven is ook al zo dom. Vertel mij eens wat rechts de afgelopen jaren eraan gedaan heeft om het voor ons automobilisten dragelijker te maken? Ja, ROEPEN dat het kwartje van Kok terug moet naar het volk. Om vervolgens op die uitspraken terug te komen…uiteindelijk niets dus. Het is eerder zo dat ze eraan mee hebben geholpen. En Groenlinks is al zo´n marginale partij dat die er al helemáál niets van doen hebben.

De realiteit is gewoon zo geworden dat onze begroting niet zonder de automobilist kan en dat de automobilist niet zonder z´n heilige koe kan. Zolang deze situatie er is, zullen we er nog tot in de lengte der dagen over kunnen zeuren, feit blijft dat zeuren niet de situatie zal veranderen…
Ik vind ’t eigenlijk helemaal niet erg om genaaid te worden..


Maar dan wil ik wel eerst zoenen…
GezondVerstand
Ze moeten die belastingontduiking eens aanpakken, want als je geen auto hebt of rijdt dan ben je toch een belastingontduiker?
En dan willen in Brabant nog gratis busvervoer. Krijg nog meer ontduikers.

Ik heb nog een tip voor de Balkenkassa: tellertje in de richtingaanwijzerlamp. Elke keer als ie knippert € 0.10 (exclusief milieuheffing en BTW natuurlijk).

Ja je kunt er wel een geintje over maken, maar het is natuurlijk in en in triest allemaal. En als je dan wist waar al dat geld bleef. Een hoop onzin zien we wel maar dat is maar het topje van de verbrasserij die er bij de overheid plaatsvindt.
en maar klagen .. en maar klagen.
dit kabinet word in stand gehouden door belasting betalers ..
zijn jullie belasting betalers ??
dan zijn jullie mede verantwoordelijk ..

jullie wel het zogenaamde burmese regime (total) boycotten maar niet jullie eigen regime ..
stelletje slappelingen
Oftewel: er wordt niks aan die files gedaan, de wegen worden niet verbreedt en al dat geld gaat naar mensen die denken dat ze arbeids ongeschikt zijn terwijl ze wel degelijk kunnen werken
Waar veel van ons geld dan wel naar toe gaat? Nou een betuwelijn (kosten zo’n 5) een HSL

Één zalfje voor onze wonden….. het gaat NIET naar een rekenmachine waarmee we de kosten van infrastructuurprojecten als de betuwelijn (geschat op minder dan 2 miljard en bij die kosten al nauwelijks rendabel) en de HSL uitrekenen (ook twee keer zo duur als begroot) en die missie in afghanistan is ook heel efficiënt met een natte vinger geschat en 50% te laag uitgevallen.

Als mensen nou nog eens willen zeiken over hoge lasten laten ze zich dan eens afvragen wie in NL het beleid maakt (meestal CDA, VVD en soms D66 of PVDA). De regering vindt infrastructuurprojecten, belastingverlaging voor hoge inkomens en voor bedrijven belangrijker dan scholing, gezondheidzorg en armoedebestrijding. Lastenverlaging voor bedrijven betekent vaker meer divident en niet zozeer meer werkgelegeheid. Op de lange termijn hebben die maatregelen wel degelijk welvaart tot gevolg, alleen ten koste van wie en van wat? Economische groei is natuurlijk prachtig, maar als iedereen met een baan ook met de auto naar het werk wil dan worden de files erger……

Eén voordeel is er wel….. als we nou de rijken in NL maar genoeg helpen dan hoeven ze nog minder lang te werken en staan er minder grote auto’s in de file misschien stoppen ze zelfs wel helemaal met reizen in de spits als ze “binnen zijn”? ;)
hmmm een handvol tikfouten en een stuk van de tekst is weggevallen… ik denk dat ik nog maar even een bak koffie moet tanken!
@ Rick dos
Doordat je in Nederland tot in lengte van dagen procedures hebt om projecten tegen te houden, zijn het over het algemeen wel linkse groeperingen als Milieudefensie en de SP die elk initiatief tot aanleg van wegen en spoorwegen tegen houden.

Verder ben ik het met je eens dat de begroting op dit moment niet zonder de automobilist kan, maar Dennis zegt ook dat hij het zou waarderen als ze tenminste zeiden dat we genaaid worden. Verder zit er wel degelijk een verschil in een meer linkse of meer rechtse begroting waar ook de automobilist het verschil in kan merken.

Tot slot; heb je wel eens rekensommetjes gezien over de economische schade van files? Het is niet erg als automobilisten moeten betalen, maar zorg dan ook dat je wat aan die files e.d. doet. Als ze wel moeten betalen maar als nog in de file staan is dit wel degelijk economische schade die uiteindelijk door de consument betaald wordt.
Als ze stoppen met de auto uit te melken, melken ze toch iets anders uit hoor.
Betalen zal je!!!

De begroting moet nu eenmaal sluiten. Geld zal moeten binnenkomen. Dat is zo als je in een welvaartsregio woont.

Je kan natuurlijk ook naar Afghanistan verhuizen. Daar betaal je PAKKEN minder belasting en doe je met je auto wat je wilt. Prachtig toch?
Bukt u even?
11 procent? Zoveel had ik niet verwacht! Nou mooi, valt dat ‘uitmelken’ ook wel mee.

*rijdt vrolijk verder*
@ Juppe
haha :-) LOL
@Bertjan

Is dat zo? Is het zo dat het voornamelijk linkse groeperingen zijn die projecten door rechtsprocedures tegenhouden? En als dat zo is, is het dan niet hun goed recht om dit te doen? Is het bijv.niet zo dat omwonenden en lokale gemeentes hier meer bezwaar tegen aantekenen dan linkse groeperingen? Kijk bijv. naar de doortrekking van de nu wel beruchte A4. Lokale overheden en rijksoverheid die nu al jaren met elkaar overhoop liggen. Kijk bijv. naar de aanleg van HSL of Betuwelijn, mensen die hun huizen werden onteigend. Of bijv. de ondertunnelde snelweg bij het Naardermeer waar ook de VVD tegen was. En zo zijn er genoeg andere voorbeelden. Dus kortom, om ook links hiervan de schuld te geven is kortzichtig, want uiteindelijk doen we het allemaal als we in onze recht voelen aangetast.

Waarderen dat ze eindelijk eerlijk tegen ons zijn? Ik zou zoveel andere dingen (en véél belangrijkere zaken) waarderen die de overheid zou kunnen doen. Maar om toe te geven dat ze ons naaien is er niet één van, want dat is alleen maar bevestigen van een feit. En daar heb ik eerlijk gezegd helemaal niets aan!

Als er een verschil zit in een linkse of rechtse begroting, dan wil ik daar wel eens voorbeelden van zien? Het verschil zit ´m wellicht in het feit of je rechtsom of linksom genaaid wordt? ;) Feit is dat in al die jaren dat VVD ook aan de macht was, ik geen: Accijnsverlaging heb meegemaakt, geen verlaging van de wegenbelasting, geen verlaging van de BPM etc. etc. misschien een lapje asfalt ergens in den landen, maar meer ook niet…

Files die uiteindelijk economische schade veroorzaken ga ik ook niet ontkennen noch heb ik aangegeven dat dit niet zo zou zijn. Maar het leuke ervan is, is dat we de verantwoordelijkheid neerleggen bij de overheid (begrijp me goed, niet helemaal onterecht) maar vervolgens wel weer elke ochtend in je heilige koe stappen om vervolgens achter in de file aan te sluiten.

Misschien is mijn punt meer, dat met z´n allen een stukje verantwoordelijkheid dragen voor het probleem. Dus voordat je begint te wijzen naar andere, dat je misschien eerst naar je zelf en je eigen situatie moet kijken om te zien wat je eraan kunt doen om een steentje bij te dragen om de files te verminderen.
Maja, zolang de buurman in z´n auto rijdt, rij ik ook in mijn auto….
De belasting van de autorijder met accijnzen en belastingen is bedoeld om het gebruik van de auto af te doen nemen. Dit maakt auto’s en benzine behorende tot de ” demerit goods” . Het doel van dit geld is niet om de autowegen groter te maken noch om de files te voorkomen.Dit geld moet gezein worden als een accijns en mag door de overheid gebruikt worden zoals zij dat wenst. Overigens worden de mogelijkheden van de overheid om de files te doen ophouden enorm overschat, er is niet een duidelijke manier om files tegen te gaan.
@Bertjan,
Was opzich grappig bedoeld, maar ik meen het ook nog serieus!

Verder ben ik het ook eens met de volgende punten (zijn meer feiten eigenlijk, dus boeit het niet zoveel of ik het daar nou mee eens ben of niet):
– Autorijden wordt erg duur gemaakt
– Accijns is nodig om de begroting sluitend te maken
– Dat het overschat wordt hoeveel de overheid kan doen tegen file
– Dat er vaak geldover de balk gesmeten wordt met belachelijke projecten

Maarja, uiteindelijk is autorijden best nog wel te betalen, en als je een beetje slim bent sta je helemaal niet zoveel in de file. Mocht ik elke dag in dezelfde file staan (want nu niet zo is) dan zou ik daar wel wat aan doen. Door of te verhuizen, of op andere tijden te gaan werken, of ander vervoer nemen (fiets, trein, motor), of door gewoon niet te zeuren en mezelf de schuld geven dat ik zo stom ben om elke dag in dezelfde file aan te sluiten. Klagen is het laatste, daar heb je niks aan. Gefrustreerd raken is nog erger.
Oh, zie net dat ik in m’n schrijven nog beinvloed ben door de column over motorrijden en belasting. Nou ja, onderwerpen liggen ook dicht bij elkaar ;)
Als ik dit lees ben ik toch weer blij dat ik in Zweden ben gaan wonen. Niet dat je hier minder belasting betaald dan in Nederland (over het algemeen gezien dan, autorijden is hier wel een pak goedkoper) maar hier zie je tenminste waar het heen gaat… In Nederland betaal je je scheel aan van alles en nog wat en je krijgt er amper iets voor terug.
Automobilist is duidelijk een melkkoe. De inkomsten en uitgave in verkeer/ infrastructuur is naar mijn mening onevenredig. Overigens wordt er dit jaar wel 800 milj. meer uitgegeven aan het hoofdwegennet. Investeren in knelpunten in het hoofdwegennet kan files met 65% doen afnemen.

Zie http://www.bovag.nl/BOVAG2006/Cijfers/PDF/Mobiliteit%20in%20cijfers%20auto%202007.pdf voor de rijksuitgave voor de komende jaren aan mobiliteit (blz. 42)

Zie samenvatting ivem wat te doen aan files http://ivem.eldoc.ub.rug.nl/FILES/ivempubs/dvrapp/2000-2005/DV114/SamenvattingDV114.pdf
En ja, geef het maar allemaal aan Afrika, kunnen die ook weer wapens kopen.
Ze ontkennen ook niet dat al die maatregelen puur bedoeld zijn om geld binnen te halen. Dat is nog het ergste, maar wel eerlijk :). Maar goed dan betaal je dus belasting in het wilde weg en dat staat me meer tegen. Belasting op auto? Doel: mobiliteit. Maarja stel je voor ze investeren te veel en het wordt allemaal beter….dan moeten ze iets nieuws verzinnen.

Ja! Graanbelasting. Eet iedereen, raakt iedereen.
@ Woo0o0pie

Wat een enge tekst joh. Zie het eens relatief, Nederland heeft een prachtige ondergrens mondiaal gezien. Als één van de weinige Europese lidstaten wordt hier wél gestreefd naar een kenniseconomie.

Scholing is naar mijn mening prima in orde, en dan praat ik niet over gemiddelde opleidingen. Op academisch niveau is alles prima voor elkaar, niet uitzonderlijk maar gewoon goed.

Dat gezeur over hogere inkomens, speld in een hooiberg. Is wellicht enkel je eigen frustratie, het is niets anders dan marktwerking wo0o0ody. Take it or leave it. Net zo goed als de ondergrens ook marktwerking is. Je kan een rechte lijn naar de transfermarkt in de voetballerij trekken. En als je écht wilt in Nederland, heb je een prima levensstandaard.

Projecten als de HSL en Afghanistan (als we het even een project mogen noemen) zijn iets voor de langere, strategische termijn. Linkse kabinetten ontbreekt die visie altijd, korte resultaten wat rechts vervolgens mag opruimen. Het valt me tegen dat jij het nut van een Afghanistan missie niet begrijpt. Terwijl je wel over armoedebestrijding praat. Nederland vervult daar een zeer belangrijke rol, en zorgt er zelf voor dat wij op diplomatiek niveau een vinger extra in de pap hebben.
“Projecten als de HSL en Afghanistan (als we het even een project mogen noemen) zijn iets voor de langere, strategische termijn. Linkse kabinetten ontbreekt die visie altijd, ”

Uhm correct me if I´m wrong maar was het hele HSL project niet onder leiding van een links kabinet totstand gekomen? M.a.w. spreekt dit stukje zichzelf niet tegen?
@H.j Vaesen: Toch maar even wat zaken rechtzetten want je opmerkingen kloppen meer niet dan wel. Je kunt wel mijn opmerkingen eng noemen, maar in ieder geval zijn ze niet gebaseerd op mijn politieke voorkeur, maar op feiten.

In alle europese vergelijkingen komt zowel het onderwijs als de gezondheidzorg in NL er relatief slecht vanaf (hooguit middenmoot). Verscheidene landen doen het daar VEEL beter en dat is ook niet gek want als de uitgaven worden vergeleken dan blijft NL daar ook duidelijk achter bij die landen.

De kwaliteit van studenten in NL is schrikbarend, maar dat is niet gek want je moet een steek los hebben om in het onderwijs te gaan werken (tegen 20 tot 30% minder salaris dan in het bedrijfsleven). Mensen met kwaliteiten kunnen veel meer verdienen in het bedrijfsleven en hoeven daar niet harder te werken en hebben minder stress….. keuze snel gemaakt: de goede mensen vertrekken naar het bedrijfsleven, de zwakkere blijven over.

Belastingverlagingen hebben niets met marktwerking te maken dat zijn politieke keuzes. Armoede heeft in vele gevallen niets te maken met willen, maar met kunnen. Iemand met een meervoudige handicap heeft weinig kansen omdat werkgevers het risico niet aandurven dat soort mensen aan te nemen, maar we korten ze wel op hun uitkering. We doen dit door verscherpte keuringen en roepen dat er geschikt werk te vinden is…. dat er geen werkgevers zijn die de mensen aannemen doet dan even gemakshalve niet ter zaken. Armoede komt verder voor bij bejaarden zonder goede pensioen opbouw.

Het is een goede zaak als we zorgen voor een goede concurrentiepositie en in die zin zou je mij rechts of liberaal kunnen noemen, maar het is in mijn ogen zinloos om maatregelen te nemen die alleen maar de winst van grote en welvarende bedrijven vergroten die er vervolgens weinig anders mee doen dan aandele terugkopen of dividend uitkeren. Dat heeft bar weinig met goed financieel beleid op de lange termijn te maken aangezien we onze kenniseconomie zorgvuldig de nek omdraaien met slecht onderwijs terwijl we het in NL zeker niet moeten hebben van on- of laaggeschoolde arbeid…..
@H.J. Vaesen: nog even en toevoeging….. ik heb zelf de lerarenopleiding Economie gedaan (dus kom mij niet met marktwerking, daar mag ik les in geven) en kom uit een onderwijs-familie. Daarnaast heb ik familieleden, vrienden en kennissen die in het onderwijs en in de zorg werkzaam zijn (of vaak waren want velen hebben inmiddels een beter heenkomen gezocht).

Als je verder het nieuws een beetje volgt en de moeite neemt artikelen over het onderwerp te lezen dan denk ik dat je een kleine beetje verstand van zaken hebt……

Persoonlijke frustratie? Nope ook niet en ook geen reden voor. Twee HBO+ banen en geen kids is ruim voldoende.

Dus…. kom a.u.b. met feiten en niet met rechtse propaganda of pseudo liberaal geklets.
@ Wood

Goede reply! Over gezondheidszorg heb ik het niet gehad, geef je misschien daar volkomen gelijk in. Ben daar absoluut niet in thuis.

Qua scholing, en dan heb ik het over academische scholing – zit het in Nederland echt wel snor. Aangezien wij hier geen particuliere studies bieden (Nyenrode Business uitgezonderd, wat op z’n retour is) scoren de universiteiten zeer goed. Ook faculteiten zoals de economische in Utrecht, wat van nature onder moet doen voor het Erasmus in Rotterdam vertonen stijgende lijnen. Dus onderwijs zit prima in elkaar, zeker als je het vergelijkt met bijvoorbeeld de Verenigde Staten. Wellicht dat er op lagere niveaus nog wat te sleutelen valt, alleen denk ik dat de resultaten daarvan niet schrikbarend zullen zijn. Deze certificaten zijn een bewijs van niveau en richting, het bedrijfsleven zelf zorgt voor de verdere vorming van het individu.

Gelijke kansen. Tsja, natúúrlijk nemen sommige werknemers dat risico ook niet. Maar hier praten we over excessen, hier mag nooit de nadruk liggen. Look at the bigger picture. Toevallig weet ik dat in Utrecht een volledig blinde jongen met gesubsidieerd materiaal (totale waarde +/- 20.000€) natuurkunde studeert. De mogelijkheden zijn er dus echt wel, het is echter maar een voorbeeld. Er zullen altijd individuen zijn die buiten de boot vallen.

Look at the bigger picture man, dát is beleid.
Geld,belasting en en…. Leg aub es wat meer asfalt,dat scheelt enorm in de files (lees uitlaatgas = milieu) dat is meer productiviteit in het bedrijfsleven.en dat scheelt ergernis en kostenbesparing.Laat dat openbaar vervoer door die reizigers betalen, dat hebben de automobilisten lang genoeg gesponserd.Dat automobilistje pesten heeft lang genoeg geduurd.Alsof autorijden nog niet duur genoeg is.Rijden is een noodzakelijk iets. Verhoog op snelwegen de max snelheid naar 140 km/U (tussen 20.00-6.00 uur)
Verlaag alcohol percentage maar naar 0,2 prom
Zo dat lucht op, meh Camile de moos waal nuuj wheg aanlegge,angers sjuut het niks op!!
Doog ze de groete in Vallekeberg
Ik had een percentage verwacht van lager dan 11 procent. De vraag is hoe efficient de overheid die 11 procent benut, naar die percentage ben ik wel erg benieuwd. Pfff, nu even feesten.
Geef mij maar een S65 AMG dan sta ik graag in de file (richting Duitsland, welte verstaan)
Als jullie nu eens allemaal in Belgie komen wonen…

dan kan ik een rustige goedkope stek in Nederland opzoeken.

winwin niet?

minder kosten voor je wagen, minder dure huizen etc…
ah ja maar dan heb je weer die Walen waar je mee moet samenleven…

iig….
grappig dat jullie (sommigen) zeggen dat de automobilist uitgemolken wordt maar wie is de automobilist nu eigenlijk?
Bij mijn weten rijdt bijna iedereen boven de 18 hier in Belgie met de wagen…
ik veronderstel dat dit in Nederland ook zo is…
dus de automobilist is de Nederlandse belastingbetaler.
Er is helemaal geen wij tegen zij etc…

en ja overheid vraagt geld…. belastingbetaler klaagt blablabla

zoals hierboven gezegd… de begroting moet kloppen. Via welke weg er geld binnengehaald wordt doet er niet toe.

Maar misschien willen jullie liever geen belastingen betalen en bijgevolg
geen ziekenhuizen, medicijnen, dokters, wegen, brandweer, politie, overheid (stemrecht) etc….

Plekjes genoeg op deze aardbol waar je met het geld wat je hier gespaard hebt de rest van je leven kan doorbrengen.
Met je luie reet onder een palmboom aan het strand, lurkend aan een cocosnoot. Heerlijk

btw
ja er wordt geld verspild door de overheid , maar doen we dit niet allemaal.
De overheid bestaat in ruimere zin voor 20-40 procent uit ambtenaren die bij mijn weten gewoon Nederlanders, Belgen zijn en die allemaal zo weinig mogelijk proberen te doen voor hun vetbetaalde job.


Dus probeer eens wat inhoudelijker te antwoorden dan enkel te roepen:
afzuigers, afpersers, linkse criminelen etc…

ach ja sommigen denken dat we vingers hebben gekregen om naar iemand anders te wijzen en zijn vergeten dat ze dienen om te werken.
tip voor de overheid:

Schaf alle vormen van belasting/btw/tax af en hou er 1 over (belasting op inkomen). 1 grote pot die erna verdeelt wordt. Veel simpeler niet?

Kost evenveel geld voor de belastingbetaler maar minder geld voor jullie aangezien er een hoop minder geklooi met papiertjes en bureautjes is.
Met het geld dat je hiermee bespaard kunt u de komende 10 jaar verder zonder een belastingverhoging.

Want nu betalen we belastingen om mensen te betalen die uitrekenen hoeveel belastingen we moeten betalen.
En dit is vrij nutteloos lijkt me.
Beste Autoblog lezers,

Ik heb met heel wat mensen gesproken daar onder ook hoog geleerde mensen. Wat er hier in Nederland gebeurt is buiten gewoon, het gaat niet alleen om wegenbelasting of hoge benzine koste. Wij als burgers doen er niks aan. In 2008 wordt alles al weer duurder. En wat doen wij er tegen. We moeten Frankrijk als voorbeeld nemen, alle burgers zijn gelijk op straat. Maar 1 ding is zeker al ons geld gaat voor het grootste gedeelte naar het koninglijkehuis, en daar buiten betalen we nog heel wat andere dingen voor hun. Zoals: onderhoud van heel wat dingen, dat is al 1 voorbeeld. Mensen even wakker worden……….
Als ze een flink deel van de resterende 89% nou eens zouden steken in een grote verbetering van het openbaar vervoer….
Uhm Erden, mag ik vragen hoe oud jij bent? Deze vraag is overigens niet implicerend bedoeld…..
@Erdem .. heeeee daar .. onze ubertokkie bea aanvallen .. dat gaat zomaar niet .. die lui werken echt kei en kei hard hoor .. we merken er wel niet veel van maar achter de schermen hebben die lui het serieus druk ..

en dat ze wel eens rare uitspraken doen ??? .. ja .. dat doen steuntrekkers nou eenmaal .. anders hadden ze wel werk gehad.
Als de BPM gedeeltelijk wordt afgeschaft moet het hele nederlandse wgenpark 7,2 % meer wegenbelasting gaan betalen. Snapt u het nog??

blijkbaar eerst het zuur en dan het zoet
Als de BPM gedeeltelijk wordt afgeschaft moet het hele nederlandse wagenpark 7,2 % meer wegenbelasting gaan betalen. Snapt u het nog??

blijkbaar eerst het zuur en dan het zoet
Betalen zal je, maar het zou wel prettig zijn als je wist waar je voor betaalde, gewoon open en eerlijk. Klinkt wel wat naief, maar is wel zo eerlijk. Doelstelling is dan niet om minder te betalen, dus de wegenbelasting gaat naar de wegen. Milieuheffing gaat naar het milieu, een OV heffing naar het OV.

Zou gemakkelijk kunnen, elke willekeurige verhoging weten ze je ook door de strot te douwen. Maar dan zou je wel enige integriteit van onze politici verwachten, helaas is die erg ver te zoeken. Bv. het invoeren van een slurptax terwijl je tegelijkertijd roept dat het hebben van een auto niet belast moet zijn maar het verbruik ervan. Bij de aanschaf heeft de auto nog geen meter gereden, hoezo slurptax…

Zag laatst nog ergens een mooi voorbeeld genoemd, een Opel GT kost in de VS ca. EUR 20k, in NL is die toch echt boven EUR 40k. Waarom?

Ander mooi voorbeeld, rekening rijden. Om auto te rijden heb je brandstof nodig, waarom een nieuw systeem invoeren terwijl je ook de accijnzen kan verhogen. Eerst kosten maken voor het systeem, vervolgens dit terug moeten verdienen en dan ook nog eens winst maken. De enigen die er beter van worden zijn de bedrijven het het systeem leveren en onderhouden, die lachen zich rot om onze overheid.

Voordat er allemaal commentaar komt, de insteek hier is niet noodzakelijkerwijs minder te betalen maar om de opbrengsten beter te besteden en eerlijk te zijn over de doelen van deze opbrengsten. Daarmee kweek je beter begrip. Daarnaast heb ik dan ook nog de illusie dat de automobilist uiteindelijk misschien ietsjes minder zal betalen. Zal wel bij een illusie blijven.
Afgelopen week mijn jaarlijkse ‘wegenbelasting’ moeten betalen … 47 dollar.
Zo ik had wel een vermoeden dat de meerderheid van de auto gerelateerde belastingen niet werd gebruikt voor het onderhoud en aanleg van wegen maar dat het percentage slechts 11,4 procent was had ik niet verwacht. Ik durf te wedden dat dit ook zo is met andere vormen van belastingen

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).