Het is geen OPC, maar ook Opels zonder die drie letters kunnen de moeite waard zijn. Ruben en ik gingen op pad om een setje achterbanden op te roken èn om uit te vinden of de Opel GT echt zo leuk is als die lijkt.
[ Eerst kijken en dan lezen? Klik hier! ]
Eerst de basics van de Opel GT: zustermodellen zijn Pontiac Solstice/Saturn Sky/Daewoo G2X. Oftewel de Opel GT is één van de wereldauto’s die GM voor verschillende markten in licht gewijzigde vorm op de markt brengt. De Opel GT wordt dan ook gefabriceerd in Delaware in de VS. Opel zelf ziet de huidige GT als opvolger van de legendarische Opel GT uit de jaren zestig, maar leverde met de Speedster tussendoor ook nog een tweezits roadster. De Speedster is echter veel meer een compromisloze sportauto dan de GT, die Opel zelf meer ziet als een cruiser.
De Opel GT is onpraktisch, misschien zelfs zo onpraktisch dat het vermoeden rijst dat ten tijde van de samenwerking met Fiat een aantal ingenieurs vanuit Italie is ingevlogen om de Amerikanen te laten zien hoe dat moet. Vooral ook omdat de Opel GT esthetisch nogal geslaagd is (kort samengevat: mooi is). Het ontwerpcredo lijkt te zijn geweest: “Form over function.” Kijk wat langer naar de GT en je ziet allerlei mooie designdetails, zoals de bulten op de kofferklep, de zwarte diffusor met twee vierkante uitlaten en de louvres op de motorkap.
Lekker retro is het linnen dak. Dat dak mag je zelf opvouwen zonder enig assistentie van elektromotoren. Daarbij verdwijnt het dak in de kofferbak, die dus heel erg klein wordt als het dak opgevouwen is. Een boodschappentas past er dan niet meer bij, maar een statief van een videocamera (om maar wat willekeurigs te noemen) weer wel. Overigens is met het dak dicht de bagageruimte 157 liter groot, maar wel behoorlijk ondiep. Toch hebben we even getest en er blijken wel degelijk twee boodschappentassen achterin de GT te passen zolang het dak dicht is. Zowel met dak open als dak dicht kon mijn 1 meter en 95 centimeter lange lijf een redelijke plek vinden. De ruimte in de GT houdt niet over, maar ik zit er beter in dan in een Mazda MX-5. De verstelmogelijkheden van de stoel en het stuur houden niet over, maar het past allemaal net.
Onder de motorkap van de Opel GT vinden we een 2.0 viercilinder met twinscroll turbo die een maximale druk van 1.38 bar kan genereren. In het (kleine) display van de boardcomputer kun je overigens op de hoogte worden gehouden van de turbodruk, niet heel noodzakelijk, maar wel weer erg leuk. Het blok heeft tevens directe benzine-injectie en variabele nokkenastiming en is volgens Opels eigen zeggen gebaseerd op 2.2 liter benzinemotor met directe injectie en de 2.0 turbo die beiden zijn terug te vinden in de Vectra. De krachtbron is goed voor maar liefst 264 pk en heeft een koppel van 353 nm dat beschikbaar is tussen 2.500 tot 5.000 tpm.
De 1306 kg zware Opel GT sprint in 5,7 seconden naar de 100 en de topsnelheid is begrensd op 229 km/u. Overigens monteert Opel om kosten te besparen een handgeschakelde vijfbak, waarvan met name de vijfde versnelling behoorlijk lang is. Bij 100 km/u op de klok wijst de naald van de toerenteller amper 2000 toeren aan. Gelukkig is de 2.0 liter turbo ook bij lage toerentallen bij de les, hoewel voor de echte snelheidssensatie wat meer toeren gewenst zijn.
Mocht je het overigens nog afvragen: ja, de Opel GT is inderdaad achterwielaangedreven en GM is ook meteen zo aardig geweest om een sperdifferentieel (maximaal 40% sperwerking) te monteren. Gelukkig is ESP met vier standen ook standaard. Naast aan & volledig uit is er een stand “Competitive Mode” en een stand waarbij de tractiecontrole wordt gedeactiveerd. Op wat gladder asfalt wil de achterkant van de GT zelfs met ESP aan wel eens een stapje opzij zetten. Als waarschuwing verschijnen dan de woorden “Low traction” op het display van de boardcomputer.
In alle overige standen kun je behoorlijk dwars en als het talent van de bestuurder op is en het ESP uitstaat ook behoorlijk goed achterstevoren (de strontbult in). Een sperdiff, 264 pk en achterwielaandrijving zijn een prima recept voor veel dwarse actie. Let echter wel op de tweede slip die venijnig kan zijn, wanneer je even niet alert bent. Het lekkerst is de Opel GT als je niet de drift opzoekt, maar lekker tegen de slipgrens aan weg accelereert uit bochten. Jammer genoeg is het uitlaatgeluid dan net niet spannend, er mist een klein beetje emotie. Wel leuk is het afblaasgeluid van de turbo bij het lossen van het gas.
De spannende buitenkant wordt helaas niet helemaal gecompleteerd met een fraai interieur. De gebruikte materialen zijn niet echt aaibaar of zeg maar gerust knalhard en sommige details zijn niet bepaald fraai. Zo is rond het tellerhuis een nepstiksel aangebracht die moet suggereren dat het dashboard niet van kunststof is, maar is bekleed met leer. In het interieur zijn ook amper opbergruimtes te vinden voor kleine dingen, er zijn alleen een dashboardkastje en een afsluitbaar vakje in het achterschot beschikbaar. De GSM moet dan ook noodgedwongen een plekje krijg op de hoes van de versnellingspook. Het goede nieuws: de middenconsole is wel fraai en is uitgerust met een fabuleuze stereo.
De prijslijst van de Opel GT blinkt uit in eenvoud. Er is slechts één versie: de 41.855 kostende 2.0 Turbo ECOTEC. En je kunt kiezen uit twee opties: metallic lak en het premium pakket (lederen bekleding, radio-cd met MP3 mogelijkheid, cd-wisselaar en stuurbediening). Onze testauto was met “full-options” en komt daarmee op 44.125 euro.
Concurrenten zijn er niet echt: de Mazda MX-5 is goedkoper, stuurt fijner, maar mist 100 pk. De BMW Z4 (3.0), Mercedes SLK 350 en Nissan 350Z zijn qua prestaties vergelijkbaar, maar zijn veel duurder. Alleen de Honda S2000 komt in de buurt met een prijskaartje van 50 mille en 240 pk nog enigszins in de buurt.
Meer foto’s zijn te vinden in de Opel GT gallery of klikkerdeklik hier voor de video.
66 reacties
De minpuntjes over de afwerking en interieur moeten bij de volgende “Facelift” maar worden gedaan, als ze van de buitenkant maar afblijven, want die is gewoon goed. Doet u maar een knalgele, of een zwarte.
Maar 44.000 euro weinig voor een slecht afgewerkte dodge?
Denk opzich dat het een leuke auto is, alleen zal de rijbeleving door die turbo motor wel wat minder zijn als bij b.v. een S2000.
Een MX5 en S2000 vind ik dan toch nog de aantrekkelijker auto’s. Het is natuurlijk wel een statement om geen kofferbak te hebben :D lekker zonder tassen op vakantie! (nee schat het past niet in de auto… )
@bmwcabrio
dodge is niet GM
Enne, als je dat Opel-logo niet leuk vindt vraag je toch gewoon of ze een Pontiac of Saturn voor je willen bestellen? Kan vast wel, loopt allemaal van dezelfde band.
Hier in belgië kost hij maar €31.400, wel inderdaad een erg onpraktische wagen..
ziet eruit of je dat een velgje gekost heeft…
Enigste minpunt mss de badge dan toch, want al die andere Opel’s komen nog geen Km in de buurt van deze geweldenaar.
asbakken zijn heel handig
“Dat dak mag je zelf opvouwen zonder enig assistentie van elektromotoren.”
Het dak is een grote fout aan deze auto. Om het dak goed in de kofferbak te laten verdwijnen moet je in de auto gaan staan en dan het dak aandrukken. En het dak dichtdoen is ook ellende want het sluit niet goed aan op de voorruit, enz. enz.:
http://www.autoweek.nl/videodisp.php?id=366&cat=5
2 Kleine opmerkingen : remmen konden beter en (zoals reeds vermeld) de sound zou beter kunnen. Maar is dan eerder muggenzifterij!
Voor deze prijs (31.000 € in België) is het een knap ding!
Er zijn op dat pleintje geen stoepranden,wel licht uitstekende betonplaten waar je met hele platte bandjes beter niet dwars kunt gaan.
maar volgens een review in GTO magazine zit dat gewoon dicht met plastic, beetje kitch, ziet er leuk uit, maar doet geen donder.
dat vind ik dan weer jammer, wel wat willen lijken,
maar eigenlijk net niks zijn..
en dat ie onder 3/6/8/12 (wie het weet mag het zeggen) namen op de markt komt, vind ik ook geen pré, draagt niet bij aan zijn eigen identeit..
het blijft een beetje de “poor-man’s corvette”
hoewel hij er best aardig uitziet..
@ Autoblog (of iemand anders die het weet): Waar is de locatie van de eerste foto? Of is dat geheim? :D
Met een sportiever onderstel en 300 + pk helemaal perfekt.
Einde van de maasvlakte naast papagaaienbek. Bij Maasvlakte Oil Terminal einde linksaf. Maar niet massaal heengaan i.v.m. Politie en het feit dat ik vooral op dat laatste rechte stuk naast de M.O.T. hoogst illegale snelheden rij. Ik gebruik het stuk “Hartelkruising” – Maasvlakte als testparkours als ik weer eens iets aan de wegligging verbeterd is.
de mx-5 is reeds getest door Autoblog:
http://www.autoblog.nl/archive/2007/07/23/rijtest-mazda-mx-5-roadster-coupe
Ik heb er 1 van het type NB, oftewel 2de serie. En het is een work in progress waarmee ik ondertussen kwa wegligging parts geschikt ben voor het circuit. Slicks erop en gaan.
moet wel leuk zijn :-)
geen footage op autojunk fzo ervan?
de een hoeft er niet voor in en de ander weer wel
mooie rijtest, blijft echt een moooie bak, en volgens mij heb je echt veel rijplezier ermee. Leuk als auto erbij, dus die opbergruimte maakt me niet veel uit, wel jammer vna de materialen. Mischien dat hetbij een facelift wel beter wordt en mischien nog wel meer motoren
Concurrenten zijn er niet echt: de Mazda MX-5 is goedkoper, stuurt fijner, maar is veel mist 100 pk.
Ik heb er zelf ook al een paar keer mee mogen rijden. En dan is een industrie terrein op zondag middag heel erg leuk;) De afwerking is inderdaad slecht.
Als je daar al moeite mee heb, moet je vaker pindakaas eten.
@Rick: aan het fotograferen. Een lelijke Amerikaanse Fiat 124, binnenkort te zien in reclames voor hamburgers.
@Mairsil: dat was een rare verminkte zin, heb het aangepast. Dank je.
Leuk fillempie !
Nu kan ik wel nieuwe foto’s maken, maar ik ben toch de foto’s van het begin kwijt. Toen wij de auto kochten, was hij alleen 30 mm verlaagd, zelfs dat is nu anders.
is wel pech dat je telefoon dan juist kapot gaat he, net als hij eens zeker niet kapot mag gaan gebeurt het :-)
Het kan altijd nog gekker. De nieuwe telefoon die ik vrijdag heb gekregen heb ik gister al weer ingeleverd omdat deze ook een defect had van de fabriek uit. Soms word je er zo moe van.
Maar ja,mocht je in de buurt van Rotterdam of hiervoor genoemde maasvlakte een mx-5 met de unieke(voor een mx-5 dan)kleur koper pearl metalic(hoe verzinnen ze het!!)en 40 mm verlaging tegenkomen, knipper gerust.
Voor de rest op velgen en banden na geen uiterlijke aanpassingen. Gewoon onderhuids en de remmen dan.
Het is wachten op de MX-5 MPS.. die maakt gehakt van deze auto
zonder turbo’s of compressor is het een betere stuurmansauto. Minder gewicht voorin bijvoorbeeld. Compressor valt sowieso al af i.v.m. wisselend vermogen bij temperatuurverschillen. Weegt zo’n 45 kilo en ik zou in mijn geval een andere struttbar betekenen, aangezien de mijne in de weg zou zitten. Kost ook nog aardig veel in verhouding met het maximaal aantal pk’s winst.
Turbo maakt de auto listig door de abrubte vermogens afgave en breng’t ook genoeg gewicht op de schaal. Zijn dingen die je aan het denken zetten bij een wagengewicht van nog geen duizend kilo met 50/50 gewichtsverdeling.
Daarbij word het blokje ook met intercooler flink heet en neemt het risico tot opblazen toe.
Ik weet dit omdat ik hier erg lang naar heb lopen informeren en zoeken. Je staat nog stom te kijken hoe moeilijk het is om voor een mx-5 tuningparts te vinden.
Ik wil nu kijken of het mogelijk is om hem echt te laten tunen, dus zonder blazers, om toch snelheid te winnen. Zal een dure grap worden.
http://i230.photobucket.com/albums/ee136/ahuracar3/web2.jpg
Wat je kan doen is kijken naar een ander uitlaatspruitstuk, nieuw luchtfilter-systeem met happer onder de voorbumper en natuurlijk een lichtgewicht vliegwiel (die je gewoon online kunt bestellen) Overigens is met het vervroegen van het ontstekingstijdstip ook al een kleine winst te halen. Andere nokkenassen en eventueel andere zuigers zijn een optie, maar dat is serieus tuningwerk met een serieus prijskaartje.
;-)
Leuke rijtest, maar hoe rijdt het ding nou echt? Balans? Info via het stuur? Met veel vermogen gaat een Mx-5 ook wel dwars, maar op het randje balanceren is toch veel leuker?
Je hebt helemaal gelijk over het feit dat er genoeg rondrijden met deze parts, alleen zijn dat veelal 1.8 jes, ik heb een 1.6 NB en die is helaas al niet te vergelijken met 1.6 NA of 1.8 NA/NB. Uitlaatspruitstuk word niet anders dan standaard of RVS geleverd in tegenstelling voor de 1.8. Ontstekingstijdstip ver vroegen valt ook af. Vliegwiel ga ik naar op zoek, maar eerst even een “echte” rolbeugel plaatsen, zoeen die ook daadwerkelijk je schedel beschermt bij het over de kop slaan. Lucht filtersysteem komt eraan, maar met een vermogenswinst van maximaal zo’n 6 pk en 5Nm (in het beste geval) is dit meer leuk voor het geluid en brengt dit ook z’n nadelen mee. Andere nokkenassen en zuigers is zeker een optie maar aangezien mijn vriendin er elke dag mee door Rotterdam stad naar haar werk moet, weet ik niet hoe prettig dit blijft rijden in file achtig lage toeren rijden. Oftewel, ik ben blij dat ik in ieder geval de grip richting max heb en de snelheid word helaas wat moeilijker. Ik ben hier allemaal vrij zeker van, aangezien ook het Jan Scholten Team betrokken is bij ons projectje. Het kost alleen allemaal een godsvermogen, dus het gaat allemaal in stappen.
Er moeten sowieso meer achterwielaangedreven auto’s gebouwd worden, of t nou Opels, Alfa’s of Lada’s zijn: I
Succes nog met het upgraden van uwen mx5 ;)
Omdat de Opel GT wel een heel erg gelikt uiterlijk heeft, heb ik een proefrit gemaakt met de serieuze bedoeling om in te ruilen.
Echter, de zeer onhandige kapconstructie, minimale bagageruimte (bij de S2000 gaat er niets van de redelijke kofferbakruimte verloren bij een open kap), gebrek aan emotie (geluid en het idee dat je in een sportwagen zit) en het zeer matig afgewerkte interieur (plastic, plastic en nog eens plastic / lijkt wel een Corsa uit ’98), maakten de proefrit tot een enorme deceptie.
Wellicht dat Opel bij een update iets meer aandacht aan het interieur kan besteden en de emotie van het rijden terug kan brengen. Daar zou ik best € 5000 extra voor over hebben.