Britten gespot, deel II

Auteur: , 49 Reacties

Zoals jullie gewend zijn blijft het tegenwoordig niet bij een enkele aflevering in thema, waarom immers weinig als het ook veel kan? Laat ik het anders zeggen, waarom weinig als veel de enige optie is? Ook in Engeland zelf gaat dat op, niet alleen om het feit dat het eiland de grootse kleine-automerken-dichtheid heeft, óók omdat ze hun heilige koeien doodleuk achter elkaar parkeren alsof iedereen het kan betalen. Kortom: een aanvulling op de vorige aflevering

Waar de woensdag vroeger vol was van niet-eerder-behandelde stof, is een primeur nu helaas moeilijk te vinden. Want naast het feit dat er niet dagelijks een Pagani voor Uilenstede geparkeerd staat – inderdaad, P.C. Hooft within five minutes is over – is het nou eenmaal een natuurwet dat ik na anderhalf jaar het nieuws voor m’n eigen neus heb weggeschreven.

Aston-Martin DB5

In de zoektocht naar één van de twee Iso Grifo’s in Antwerpen ben ik natuurlijk succesvol teruggekomen met… Een DB5. Wie de auto niet kent raad ik aan de films Doctor No, Goldfinger, Thunderball, of Goldeneye nog eens te bekijken. Echter, wie de auto niet meteen herkent, niet getreurd, De verschillen met bijvoorbeeld een DB4 vallen niet direct op.

Belangrijk zijn voornamelijk de koplampunits en de achterlichten, verdere verschillen zijn verder te zoeken, zeg maar. Onder de motorkap bijvoorbeeld, waar de 3,7 liter zescilinder in lijn – een V6 heeft Aston-Martin zelfs nooit gebouwd – plaats maakte voor een vierliter zespitter. Dit betekende een toename van 240 naar 282 pk, en van 266 naar 314 pk voor de Vantage. Opmerkelijk genoeg was de auto alleen maar leverbaar van 1963 tot in 1965, waar de cabrio pas in 1965 in productie ging en in het jaar erop weer uit productie werd gehaald. Dat is misschien de reden dat nog geen duizend DB5’s zijn gemaakt – okee, 1.021 inclusief de convertible – waar de DB4 en zeker de DB6 het iets beter deden.

Wel iets makkelijker te spotten dan een Iso Grifo, maar het missen werd er nog een beetje door gecompenseerd.

Aston-Martin DB5 - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin DB5 - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin DB5 - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin DB5 - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin DB5 - Foto Jim Appelmelk

Aston-Martin DB7 Vantage Volante

Een klein intermezzo met een DB7 Vantage Volante in de hoofdrol. Natuurlijk een overblijfsel van mijn laatste tripje naar Londen, eind juli, waar ik terecht kwam op Cadogan Square, of Cadogan Place, waar dit precies was ben ik eigenlijk alweer vergeten. Naast het feit dat dit “plein” zeker het bezoeken waard is, opgebouwd kastelen en paleizen in felrood en gebroken wit, hebben de mensen na de aanschaf van hun stulpje nog genoeg geld om er een mooie auto voor te zetten.

De Vantage Volante stond achteraan het rijtje AMV8-Silver Spirit-DB7 Vantage Volante. Zoals de naam al zegt is de auto gebaseerd op de DB7 Vantage, – de eerste Aston ever met een V12! – en dan zonder dak waardoor er helaas niet veel van de mooie vorm meer overblijft. Daarnaast werd de auto zwaarder en werd de snelheid begrensd op 266 km/u waar dat eerst 298 km/u was. Desalniettemin blijkbaar het kopen waard, want er zijn enkele duizenden exemplaren van deze cabrio verkocht. De eerste Aston-Martin zonder dak waarvan er meer dan duizend zijn gebouwd, de zescilinderversie haalde de 900 nog niet eens.

Aston-Martin DB7 Vantage Volante - Foto Jim Appelmelk

Aston-Martin DB7 Vantage Zagato

Waarom die Vantage Volante er zo goed tussen past, is omdat de DB7 Zagato gebaseerd is op deze dakloze variant. Deze aparte variant is gebouwd op het Volante chassis, maar dan 6 centimeter korter. De auto zelf was met 4 meter 48 zelfs 18 centimeter gekrompen. In combinatie met lichtgewicht technieken viel de auto 60 kilo af. Dit was een speciale uitvoering die niet ieders smaak was, en was dus een leuke voor een gelimiteerde oplage van 99 stuks. Overigens is het één van mijn favoriete auto’s en daarom verwelkom ik het eerste met Nederlands kenteken uitgevoerde exemplaar ook van harte! De andere is gespot in een parkeergarage, in welke stad die is laat ik te raden over aan de trouwe lezers.

Aston-Martin DB7 Vantage Zagato - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin DB7 Vantage Zagato - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin DB7 Vantage Zagato - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin DB7 Vantage Zagato - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin DB7 Vantage Zagato - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin DB7 Vantage Zagato - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin DB7 Vantage Zagato - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin DB7 Vantage Zagato - Foto Jim Appelmelk

Bentley Azure

Dan kwam ik nog twee Azures tegen in de afgelopen maanden. Het is een model dat niet heel makkelijk te spotten is, door de jaren heen ben ik er hooguit een dozijn tegen gekomen, verdeeld over een periode van zes jaar in de beste spotoorden. De Azure is niet gebaseerd op de voorloper van de Arnage, maar op de Continental R, een uit de kluiten gewassen coupé die Bentley in de jaren ’90 in het gamma had.

De auto was 5 meter 34 lang, wat vooral in de neus ging zitten want achterin zit je niet bijzonder ruim, wel ruim genoeg. De auto werd weer aangedreven door de 385 pk sterke V8 van 6,75 liter, nog wel met hulp van een compressor! Weinig mensen vonden hem de achthonderdduizend gulden – zoveel kostte de auto eind jaren ’90 – waard, en dat is wel een beetje terecht. Er zijn er 1.098 gemaakt tussen ’95 en ‘02. Het verschil tussen variant met spijlengrill en die met gaasgrill geeft alleen iets aan over de leeftijd, verder niets. In de late jaren ’90 kwam er een Mulliner-versie met 420 pk en een straffer onderstel, die hebben allemaal een gaasgrill en vaak ook nog zo’n interessant roostertje.

Bentley Azure - Foto Jim Appelmelk
Bentley Azure - Foto Jim Appelmelk
Bentley Azure - Foto Jim Appelmelk
Bentley Azure - Foto Jim Appelmelk
Bentley Azure - Foto Jim Appelmelk
Bentley Azure - Foto Jim Appelmelk
Bentley Azure - Foto Jim Appelmelk
Bentley Azure - Foto Jim Appelmelk
Bentley Azure - Foto Jim Appelmelk
Bentley Azure - Foto Jim Appelmelk
Bentley Azure - Foto Jim Appelmelk
Bentley Azure - Foto Jim Appelmelk

Ford GT

Deze razendsnelle Ford krijgt een symbolische plaats tussen alle Britten, we weten natuurlijk allemaal dondersgoed waar deze auto eigenlijk vandaan komt. Wat we ook allemaal horen te weten is de achterliggende gedachte van deze auto, een reïncarnatie van de Ford GT40 uit de jaren ’60, een zeer succesvolle raceauto die uit de jaren ’60. Wat je misschien niet weet, is dat de Ford GT helemaal geen Amerikaanse Ford was. Er werden toen Duitse Fords gebouwd, net als nu trouwens, maar ook Engeland en Frankrijk hadden hun eigen Ford-cultuurtje met eigen modellen.

De racy Cortina Lotussen van dit merk verhullen dat met hun naam wat minder, want die waren inderdaad gerelateerd aan het Britse sportautomerk Lotus. Een andere sportauto die gerelateerd is aan deze succesvolle Ford is de AC Cobra 289, die door hetzelfde blok werd aangedreven, eveneens met ongeveer 300 pk, en in de vroege Ford GT40’s zelfs 335. Om terug ontopic te komen, de Ford GT’s komen gewoon uit Amerika, worden natuurlijk ook aangedreven door een V8 van 5,4 liter en maar liefst 550 pk! Maar wel geholpen door een supercharger, waar ik in supercars liever atmosferische blokken zie. Nog steeds eens schitterende auto in het nieuwe jasje, en ook nog eens makkelijker te spotten dan je denkt. De productie zal dan ook pas stoppen na “slechts” 4.500 exemplaren, wat natuurlijk helemaal niet zo weinig is als je de concurrentie van de auto bekijkt!

Ford GT - Foto Jim Appelmelk
Ford GT - Foto Jim Appelmelk
Ford GT - Foto Jim Appelmelk
Ford GT - Foto Jim Appelmelk
Ford GT - Foto Jim Appelmelk

Lotus Esprit S4S

Één van de belangrijkste Engelse sportauto’s is zonder meer de Lotus Esprit, een model dat in de mid jaren ’70 zijn intrede deed en als amfibievoertuig bekendheid verwierf in de James Bond film ‘The Spy Who Loved Me’ (1977). Het ging toen om een hoekige platte auto met een atmosferische tweeliter viercilinder die 162 pk opbracht. Het werd uiteindelijk een erg lange serie met later nog modellen met een iets grotere viercilinder, een turbo, en ten slotte een V8, nog steeds in een plat en hoekig jasje!

Die laatste zijn behoorlijk zeldzaam, we nemen genoegen met de S4S, die zich tussen de S4 en de Sport 300 positioneert. De S4 haalt uit 2,2 liter plus turbo maar liefst 264 pk en de S4S haalt er zelfs 300 uit. Het leuke aan deze auto’s is dat ze door Britten worden gebouwd, die er niet allerlei zware troep in gooien zodat ze vrij licht blijven. 1.325 kilo voor deze Esprit, ruim 270 km/u, 4,6 seconde naar de honderd en een erg fijne wegligging, Lotus’ racehistorie kennende. Inmiddels wordt dit legendarische model niet meer gebouwd, maar natuurlijk is er een opvolger in de maak, zoals het geval is voor elke icoon!

Lotus Esprit S4S - Foto Jim Appelmelk
Lotus Esprit S4S - Foto Jim Appelmelk

TVR Chimaera 400

Geen Britten zonder TVR, want dit is één van de meest eigenwijze automerken. Ik mag van geluk spreken dat VAG zich er nog niet mee is gaan bemoeien, maar waarschijnlijk spreken ze daar ook van geluk dat ze geen TVR in handen hebben, tsja… De Chimaera is met zijn softtop wat minder absurd dan de andere modellen, het laat immers minder ruimte over om te fantaseren over de vorm van de auto en dit ook daadwerkelijk ten uitvoer te brengen. De aanzichten zijn dan ook betrekkelijk simpel maar nog best kenmerkend. De neus mondt uit in een grote luchthapper en de neus heeft ook bovenop genoeg ruimte open gelaten om lucht nar de longen te brengen.

Woeste openingen in de Chimaera dus. Dan hebben we de apart vormgegeven deuren nog, in dit geval gaat de deur open via een knop aan de onderzijde van de zijspiegels. Dat is niet zo bij elke Chimaera, maar kwam bij de latere exemplaren. De deuren zelf zullen ook wel opvallen wat betreft vorm, maar het blijft subtiel. De achterkant toont een opmerkelijke badge met ‘Chimaera’, en twee forse, simpele uitlaten priemen standvastig richting de ozonlaag. En zo is het nog een echte TVR! Voorin ligt een V8 motor die vier liter meet, en 260 pk levert, op een gewicht van maar 1.100 kilo.

TVR begrijpt waar zo’n auto voor is, en laat onzinnige zaken als ABS wel achterwege en bouwt ze van een licht materiaal zoals polyester, zodat de auto’s alleen door echte diehards worden bestuurd. Er kwam ook nog een versie met een 280 pk krachtige 4,5 liter V8 en zelfs nog een 5.0 liter versie met ongeveer 320 pk.

TVR Chimaera 400 - Foto Jim Appelmelk
TVR Chimaera 400 - Foto Jim Appelmelk
TVR Chimaera 400 - Foto Jim Appelmelk
TVR Chimaera 400 - Foto Jim Appelmelk
TVR Chimaera 400 - Foto Jim Appelmelk



49 reacties

Begin de week met Mercedes-AMG, bekijk het HIER!
Was gisteren in London en heb daar exact die DB5 gezien. Sowiezo veel dikke bakken in het centrum van London.
64-JV-DS (nee, géén autokenteken)
Britisch Styling rules OK!

Die TVR is naar mijn mening qua lijnen mooier dan zijn andere brute broertjes.
Aston Martin….. ach… wie kan daar nou niet van houden?
Een Bentley is wat over the top…. In My Humble Opinion ofcourse!

Tally Ho!
ford gt?
Die DB5 is echt mooi, ik blijf fan van die klassieke engelse lijnen.
Ik ben over het algemeen fan van engelse auto’s
en ik vind dat Aston Martin nog steeds de mooiste auto’s allertijde heeft.
Absolute niet de beste/snelste/enz maar wel de mooiste
het is weer woensdagmiddagfeest… iets wat wel typisch is voor de GT40 is dat de werkelijke racemodellen allemaal een amerikaans(v8) motorblok hadden. omdat die betrouwbaarder bleek dan het ´´lotus´´ motorblok dat ze eerst van plan waren te gebruiken.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_GT40
die DB7 Zagato is wel inderdaad 1 van de mooiste auto´s ooit gemaakt..
Mooie serie!!

Effe serieus wat is er mis met je als je in een Bentley Azure rond gaat rijden?? Ik ben over het algemeen onwijs fan van Bentley´s maar dit slaat nergens op!
Doe mij toch die TVR maar, hoewel ik ten strengste betwijfel of ik hem op de weg kan houden.
Aston Martin DB7 vantage is toch ook erg mooi, vooral met een wit- donkerblauw interieur.
Leuke serie Jim! Heb je die DB4 al gevonden die ik je had laten zien?
ze zijn wel mooi hou niet zo van engels auto’s zeker niet die oude, geef mij maar een nieuwe aston, al was het alleen maar om te kunnen zeggen

“shall we take the aston:P”
OMG, die DB7 Zagato wat een prachtige auto! Ik wordt helemaal nostalgisch, eerste supercar die ik als klein ventje zelf heb gezien..
Mooi werk, vooral die Chimaera en de Esprit kunnen me bekoren. Alleen die Zagato allerminst, ben hem niet mooier gaan vinden…

Een puntje nog: in de laatste zin van de eerste alinea van de laatste auto, de TVR, moet er waarschijnlijk in plaats van nar >> naar staan.
sjonge jonge die zagato is lelijk.. moeders wat lelijk
“Het leuke aan deze auto’s is dat ze door Britten worden gebouwd, die er niet allerlei zware troep in gooien zodat ze vrij licht blijven.”

Met uitzondering van Rolls Royce, Bentley, Aston Martin (is ook niet licht meer), Daimler, Jaguar en Land Rover. Vrijwel alle grotere nog bestaande merken dus. ;) Niet dan?

Leuke serie overigens weer. Engelse auto’s kan ik ook wel waarderen. :P
O ja, en die DB7 Zagato. Ik vond hem eerst heel lelijk, maar nu niet meer. Ik had namelijk nog nooit goed de achterkant bekeken, en wat is die mooi zeg! Dan maakt het me niet eens meer uit dat de voorkant niet de mooiste is. De achterkant lijkt overigens behoorlijk op een Ferrari 599 GTB… Da’s niet verkeerd! Hoewel het natuurlijk eigenlijk andersom is.
Grappig die verschillende reacties op de DB7 Zagato. Sommigen vinden het ding prachtig en anderen zoals ik vinden het een typisch geval “coachbuilding gone wrong”. Zagato kon het vroeger wel getuige de DB4 Zagato. Maar goed, de originele DB7 ontwerp is al zo sterk (en volgens de geruchten is dat een afgekeurd XJS replacement ontwerp) dat is alleen overtroffen door de Vanquish.
even reffererend aan de titel: “Britten gespot deel II”
wat doet die ford er nou tussen dan?
het gaat toch niet om het kenteken?

mooie foto’s btw..
en ohja, DB7 Zagato,

prachtig!
Tja, is de Ford GT nu wel of niet een Brit.

Ik zeg van niet, de originele GT40 is in een samenwerkingsverband ontstaan:
http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_GT40

“A frustrated Henry Ford II decided to produce his own car instead. To this end Ford began negotiation with Lotus, Lola, and Cooper. Cooper had no experience in GT or prototype and its performances in Formula One were declining.
Lotus was already a Ford partner for their Indy 500 project. Ford executives already doubted the ability of Lotus to handle this new project. Colin Chapman probably had similar views as he asked a high price for his contribution and insisted that the car (which became the Lotus Europa) should be named Lotus and not Ford, an attitude that can be viewed as polite refusal.
The Lola proposal was chosen, since Lola had used a Ford V8 engine in their mid-engined Lola Mk 6 (also known as Lola GT). It was one of the most advanced racing cars of the time, and made a noted performance in Le Mans 1963, even though the car didn’t finish. However, Broadley agreed on a short-term personal contribution to the project without involving Lola cars.
The agreement with Lola Cars’ owner and chief designer Eric Broadley included a one year collaboration between Ford and Broadley and the sale of the two Lola Mk 6 chassis built to Ford. To form the development team, Ford also hired the already ex-Aston Martin team manager John Wyer. Ford Motor Co. engineer Roy Lunn was sent to England. Lunn had designed the mid-engined Mustang 1 concept car powered by a 1.7 L V4. Despite the small engine of the Mustang 1, Lunn was the only Dearborn’s engineer to have some experience with a mid-engined car.
Broadley, Lunn and Wyer began working on the new car at Lola Factory in Bromley. At the end of 1963 the team moved to Slough, England near Heathrow airport. Ford established a new subsidiary under the direction of Wyer, Ford Advanced Vehicles Ltd to manage the project.
The first chassis built by Abbey Panels of Coventry was delivered on March 16, 1963. The first “Ford GT” the GT/101 was unveiled in England on April 1 and soon after exhibited in New York.”
Ik zag ergens een Quattroporte staan……
Deze plaatjes zijn toch al drie of vier keer eerder gepost???
wat is die DB7 Vantage Zagato toch een knappe auto 0_0
@appeltje .. leuk mooi en informatief .. constant goed bezig vriend.
@Christiano .. eg nie .. (op z,n brabo,s)
goed gedaan appeltje
Ford GT is inderdaad een Amerikaanse auto, maar ik heb ook uitgebreid toegelicht wat de auto tussen de Britse auto’s doet, namelijk om het feit dat de GT40 viel onder de noemer “Engelse Ford” in de jaren ’60.

@ Jeroen DB4 nog niet gespot, maar ik weet waar z’n huis woont :P Ik hoop hem natuuurlijk nog eens te zien maar nu ik daar niet meer in de buurt woon…

Verder leuk om te lezen hoe verdeeld de meningen zijn over de DB7 Zagato, ondanks dat ik hem antastisch vind zie ik er best de mindere kanten in hoor ;)
idd zagatto heeft een apparte stijl, je moet er maar net van houden. ik vind het maar een lelijk eendje
Mooi hoe die oogjes van die DB5 diep in de behuizing liggen. Die Zagato is best mooi, maar zo recht van de zijkant vind ik hem echt niet kloppen.
Ford GT – vet!!!
TVR – vet!!!
Altijd leuk om te lezen, de gespot serie. Wederom goed gedaan appeltje!
burning rubber
Afgelopen jaar stonden er nog 2 Aston martin db7 zagato’s te koop bij autoblaricum….staat er nog steeds 1 op hun site, echter is deze al verkocht. 2 van de 99 gezien, geen slechte score…..
Wederom mooie post idd. Erg informatief en interessant!

En die Ford GT; van mij mogen ze daar net zoveel van bouwen als dat ze Ka’s hebben gemaakt. Ter compensatie zeg maar ;)
Zagato’s zijn naar mijn idee altijd net niet in proportie. Kijkend naar de sideshot van de AM zie je dat goed. Leuk geprobeerd, maar zoals met eigenlijk alle Zagato’s heb ik liever het origineel.
Die Aston-Martin DB5 en Aston-Martin DB7 Vantage Zagato zijn de hoogtepunten van deze serie. Ik blijf het knap vinden hoe je ze vind. Keep up the good work! :)
OK, mijn favorieten van deze serie:
De DB5 (maar da’s wel heel obligaat) en de achterzijdes van de Zagato’s.
De voorkant daarvan kan me nog steeds niet echt bekoren, maar van elke andere zijde gezien vind ik ze prachtig.
Schitterende serie weer, waarvan de Ford GT en de DB7 Zagato naar mijn mening de hoogtepunten vormen. De Ford GT is overigens helaas uit productie, maar 4038 exemplaren is gelukkig wel behoorlijk veel. Helaas zijn er maar weinig in Europa.
Er zijn er 101 naar Europa gekomen, en afgezien van die exemplaren worden ze ook wel geïmporteerd, maar desalniettemin zijn ze helaas erg zeldzaam.
Hoe vind je altijd die auto’s?
Ik heb in 1 jaar nog maar 2 Aston Martin’s(DB 8 en 9) gezien,
5 Ferrari’s (Spider), enorm veel Porsches(van alles) en nog geen enkele
Lamborghini.
@joske, je moet naar plekken gaan waar veel dure auto’s komen of veel rijke mensen zijn
pc hoofstraat in amsterdam, of naar het gooi (omgeving hilversum), london, parijs, monaco , californië en nog wel meer plaatsen ..

die azure is prachtig, wat is trouwens de beste tijd om auto’s te spotten in de pc hooftstraat ?? en wanneer komt amerikanen gespot ??
Oh ja, Astons:

http://i66.photobucket.com/albums/h254/Dinkel_photos/KR2007/P9021517.jpg
Dat neusje he . . .

http://i66.photobucket.com/albums/h254/Dinkel_photos/HarryBootsma18032007/P3184425.jpg
Deze is nog niet af ;)

http://i66.photobucket.com/albums/h254/Dinkel_photos/LondonDawnRaid07/P2184030.jpg
De lekkerste Esprit: de 1e!

De Chim is trouwens best een lekkere cruiser. Wel een beetje dreunerig na een uur of wat . . . Cerbera for me!
Autobandventieldopje
Volgens mij stond de DB7 Vantage Zagato in de Beethovenstraat in Amsterdam Zuid..lekker belangrijk…herken ’t bij toeval door de Chinees op de achtergrond..
Ah.. Dink, kleine correctie: die Esprit is een S2 of S3. De S1 had de luchthappertjes achter de zijruitjes bijvoorbeeld nog niet. Ook de voorspoiler was veel kleiner en de wielen waren ook anders (Wolfrace als ik me niet vergis).

Die Aston is gaaf he? Een DB4 in dit geval…
Ik heb ook eens een DB7 Zagato gespot, weliswaar in het spel Test Drive Unlimited :-) 1/99
@ Appeltje: wat hou ik van die zinsconstructies als ‘twee forse, simpele uitlaten priemen standvastig richting de ozonlaag’, dat maakt het de moeite van niet alleen naar de foto’s te kijken maar ook de tekst te lezen ;-)
@ lincoln
je hebt gelijk, de quattoporte staat in Nl, achter die Azure
Je hebt gelijk Wim, een turbo is S2 . . .
@ Dink
meer foto’s aub!! wat een prachtige bolide!
wat doet die ford gt er tussen? verder mooie spots!
@Rutger, eerst ff goed lezen joh ;-)
Die donkerpaars/blauwe Azure in de PC Hooft is echt een prachtexemplaar. Evenals die Zagato’s natuurlijk, maar dat lijkt me overbodig om te zeggen. Als ik nog eens mijardair zou zijn zou ik heel wat van dat soort rijdende stukjes autogeschiedenis in de garage willen hebben..
mijardair moet natuurlijk miljardair zijn in m’n vorige post…
Die DB5: mooiste auto ooit gemaakt!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).