Dodge Viper SRT10 ACR

Auteur: , 61 Reacties

It's the retrun of the Viper ACR! Er is sinds 1999 geen ACR-versie van de Viper geweest, maar op de LA autoshow zal Dodge de nieuwe straatracer officieel onthullen. Onder de kap ligt de standaard 8.4-Liter aluminium V10 met 600 pk en 760 Nm.

Dodge heeft zich vooral gericht op gewichtsreductie en aerodynamische verbeteringen. De auto zal halverwege 2008 in de Amerikaanse showrooms staan, voor minder dan $100,000 per unit.

Dodge Viper SRT-10
Dodge Viper SRT-10
Dodge Viper SRT-10
Dodge Viper SRT-10

The latest addition to Chrysler LLC’s Street and Racing Technology (SRT) family of performance vehicles, the all-new, 600-horsepower 2008 Dodge Viper SRT10 ACR is a street-legal Viper engineered to dominate on the race track. Because it is street legal, diehard Viper and track enthusiasts can drive their car to the race track, run it at speed on the track, and then drive it home.

“With the all-new 2008 Dodge Viper SRT10 ACR, SRT has taken the ultimate American sports car and injected it with an extra dose of racing DNA,” said Mike Accavitti, Director – Dodge Brand and SRT Marketing and Communications, Chrysler LLC. “With the Viper SRT10 as the starting point, SRT engineered a combination of reduced weight, race-tuned suspension and aerodynamic improvements to create the ultimate Viper for the street and track.”

Derived from the all-new 2008 Dodge Viper SRT10, the heart and soul of the all-new 2008 Viper SRT10 ACR is SRT’s new 8.4-liter aluminum V-10 engine that produces 600 horsepower and 560 lb.-ft. of torque.

The 2008 Dodge Viper SRT10 ACR stays true to the five key aspects of SRT: standout powertrain, bold exterior styling, race-inspired interior, benchmark braking, and world-class ride and handling characteristics across a dynamic range.



61 reacties

heftige bak. maar hoe zwaar is hij nou dan geworden? wat zijn de verdere specs?
MINDER DAN 100000?!
Autofotografie.com
Zwaar dik! :D
@ vinox ja die doen niet zo moeilijk in amerika met auto’s.
ben wel benieuwd.
“With the aerodynamic and suspension elements, the 2008 Dodge Viper SRT10 ACR is 40 pounds lighter than the Viper SRT10 coupe. The optional Hard Core package further reduces the weight by another 40 pounds, for a total weight savings of 80 pounds.
The StopTech rotors feature a patented curved-fin design, a key element in improving brake cooling. The StopTech brake rotors combined with the Michelin Pilot Sport Cup Tires and Sidewinder lightweight wheels combine to reduce 60 pounds of unsprung, rotating mass.” Dusss…
Ze hebben gelijk de kentekenplaat ook maar meegespoten.

En je zal wel dik moeten betalen voor dat hard core package.
En wat krijg je dan? 20 kg lichter, dan ga ik wel naakt racen (dit scheelt geen 20kg azijnpissertjes, dat weet ik ook nog wel).
Het is wel een vette bak
Mega Uber bak!!!
zou er wel eentje willen hebben
-edit: dank u-
oehhh that is some nasty shit :D dik en lekker
Nee dank u, veel te opzichtig. Je komt toch als een ontzettende proleet over als je zo’n asobak hebt! Staat ie al in die rubriek??
burning rubber
dat is maar 50.000 euro, daar koop je in NL niets fatsoenlijks voor! Als we die belastingen eens zouden afschaffen zou het Nederlandse wagenpark een stuk aantrekkelijker worden!
Spoiler eraf en dan komt het wel goed. In de States moet je dus zijn als je voor niet teveel geld toch een hoop lol wil hebben. Ik had ooit de eerste serie Viper gehuurd in LA en ik kan je vertellen ik had een hoop lol. :) Ik denk dat je hier in NL niet verder dan 300pk komt voor dat geld en dan rij nog steeds wat iedereen hier ook rijdt.
Bwa, die spoiler zou ik nu niet meteen verwijderen, lijkt me geen slecht idee die erop te laten, vermits het een zware amerikaan is en de spoiler volgens mij toch weldegelijk downforce creëert.
bruut
hun kunnen zo weinig vragen voor auto’s geen hypocriet gezeur daar zoals bpm en al die shit :X word soms echt ziek van al die regeltjes en alles
@ burning rubber, is de euro nu al twee dollar waard??????????????????
1.47 +/- dollar = 1 euro
“It’s the retrun of the Viper ACR!” moet dat niet return zijn?
Mjah, best ok wss als je voor dit soort auto’s bent, maar de strijkplank achteraan is er wel teveel aan^^
@Poekie Lauda, nee, het moet retrun zijn, zoals bij Retrun of the Jedi (waarvan hier http://cgi.ebay.nl/Retrun-of-the-Jedi-STAR-WARS-Film-Poster_W0QQitemZ190120757863QQihZ009QQcategoryZ35058QQcmdZViewItem een mooie poster).
Zwaar brute auto. Ik vind het persoonlijk een van de gaafste auto’s ooit :P
Michael Fontijn
Wat is dat toch met amerikaanse motoren…
Maar 600PK uit een 8.4 liter V10 halen… Wanneer maken die gasten eens geavanceerde motoren. Met wat meer technologie (oa. 4 kleppen per cilinder) haal je makkelijk 100PK per liter uit zo’n blok… Nu is het gewoon, ow meer PK’s nodig? ff boren en hoppa klaar. Weer een benzine-slurpent-wannabe- supercar met een klote wegligging… Want daar staat dat ding ook nog om bekend.

Nee deze mag van mij in amerika blijven :-D
Lachen!!! Dat ding ziet er uit als zo’n radiografisch bestuurbaar plastic gevalletje dat je zelf uit een bouwpakket kunt maken! Vet lau man!
Doe mij er maar eentje die ik dan in de slaapkamer zet bij de rest! :-D
carsofcoolhaven.nl
Leuke bak. Als je rechtuit wilt. Beetje opzichtig, maar vind dat de Viper er meestal nog wel mee weg komt eigenlijk
@Michael Fontijn:
Dat heb ik ook nooit gesnapt.

Blijkbaar willen ze al hun koppel onderin, en daarom hebben ze waarschijnlijk 2 kleppen per cilinder.
En daar heeft men allang een oplossing voor; een geregelde klep die toevoer van 2 kleppen blokkeert bij lage toerentallen en alle 4 open laat bij hoge toerentallen.

Ook mogen ze weleens aan het OHC-principe werken, het mag wel duur zijn maar het is op bijna elk gebied beter.
In de catogorie moeilijke en zinloze vragen… Waarom rijdt deze links gestuurde Viper in een Amerikaans landschap op elk van de foto’s op de linker weghelft?
autoblogger, dit hoort toch ook onder het artikeltje van ‘Goed nieuws dag’? :)

Wat zitten jullie nou te zeuren over de wegligging van de Viper. Ik durf te wedden dat de helft zijn ‘ervaringen’ uit de bij de dokter, tandarts of kapper liggende Autoweek heeft. :roll:
Het is geen licht Europees of Japans sportwagentje nee… Maar ik ga er van uit dat in geoefende handen dit ding met ’t gaspedaal te sturen is. Zelfs met minder dan 100 pk per liter.

Ik zou ‘m in elk geval best willen hebben. Maar dan wel helemaal zwart :)
voor diegene die het willen weten de wagen word 180 kilo lichter
micheal fontijn je moet toch echt es wat beter aan je info zien te komen , die verhaaltjes waar jij het over heb , zijn in de wereld geholpen door mensen die een hekel hebben aan amerikaanse bakken. 6oo pk uit een 7 ltr betekent dat een motor zeer sterk en lang mee gaat . kijk maar naar de 24 uur van le mans , de corvette staat er om bekend onverwoest baar te zijn .oja de dutch supercar challenge stappen over van porsche naar corvette omdat de duurzaam heid en betrouwbaar heid beter was van de motoren . en goedkoper . ach die domme amerikaanse auto,s he
@rob: t’is 600 pk uit een 8,4 liter he…Maar ik sta aan uw kant ;-).

En een gewichtsvermindering van 180 kg?Wow :-)
$100.000 is met de huidige wisselkoers €68.125, werkelijk geen geld!
No shit, heb weinig met Vipers maar vind dit toch wel een erg grof ding.. Helemaal voor dat geld
Ik vraag me af of deze ACR de herintroductie van de Viper op de circuits betekent in de GT2 klasse.

Dodge heeft deze setup al eerder getoond in een speciale concept bij de introductie van het 2008 model. Vervolgens komt dit productiemodel.

Voor Dodge een koud kunstje om de auto vervolgens circuitwaardig te maken…..
T zou voor het eerst zijn dat er zowel Vipers in GT3 als in GT2 meerijden.
En…. voor een herintroductie op Le Mans kunnen zorgen.
ZwerverRoodbaard
Haha strakke dingen komen uit Amerika :D
dit is keiharde porno!
Hij kost misschien weinig geld maar ik kan je verzekeren dat wanneer je elke week aan de pomp staat je je geld ook wel kwijt raakt..
Je wordt lelijk geboren, je wordt nog lelijker, en tenslotte…

@FrankyCash,

Vind jij zo’n Viper ”keiharde porno”??!
Om eerlijk te zeggen vind ik er niks opwindend aan hoor…:?:?
Wat is eigenlijk de topsnelheid van die Viper??!
http://youtube.com/watch?v=1EV7soTD1Uo

Heerlijk toch, de oude :D
Zo! Vette bak, ziet er bruut uit!
Michael Fontijn
@ Rob,

Die info haal ik uit bovengenoemd artikel.. dus niet van mensen die een hekel hebben aan amerikaanse auto’s… Maargoed, conclusies kunnen snel getrokken worden.
Het feit dat Amerikaanse motoren langer meegaan en betrouwbaarder zijn, komt omdat ze minder draaiende onderdelen hebben.

Deze motor: een aluminium V10 blok met een inhoud van 8.4 liter, met een enkele bovenliggende nokkenas en 2 kleppen per cilinder, 600PK… Dit is een hele eenvoudige motor, verder niets mis mee. Als je genoeg geld hebt om lekker vaak te tanken en je graag Freebees spaart of zoiets…

Maar dan ben je toch wel met me eens dat dit niet een echt geavanceerde motor is? Neem bijvoorbeeld het blok van Audi: V10 blok met een inhoud van 5 liter met dubbele bovenliggende nokkenas en 4 kleppen per cilinder, 520PK…. Ik denk dat je daarmee ook vaak, maar minder vaak bij de pomp staat als de Viper.

Fijn weekend, Greetz Mike
Goede reden om naar de USA te verhuizen lijkt me!
Mooi man. Ik heb de viper altijd al een toffe kar gevonden.

offtopic:
Kan iemand me eindelijk eens uitleggen waarom foto’s en filmreportages over auto’s 90% voorkant laten zien en 10% achterkant. Ik ben een billenman dus ik vindt dat ik zwaar benadeelt ben. Zo, en nu ff naar m’n shrink….
Laats bij Fifth Gear waren Plato en Tiff de Viper en de Corvette aan het testen. Toen kwam Plato er toch achter dat een standaard Viper moeilijk onder controle te houden was, dit in tegenstelling tot de Corvette. Hoe het met deze Viper gesteld is durf ik niet te zeggen, aangezien een raceviper ook goed handelbaar is.
meest gruwelijke auto die ik ooit heb gezien als je dit ziet staan op de weg !!
ja dan denk je ook wel 100.000 ff naar de bank:P.
Die spoiler verpest de hele auto. Zónder die taartschep is het gewoon een extreem brute wagen! Heel erg vet.
@ Michael Fontijn:

Dat heeft weinig met de inhoud van de motor te maken. 500pk is 500 pk. Of je dat haalt uit een 1.0 of een 9.0 dat maakt niet uit. Dingen die van invloed zijn erop zijn gewicht, toerental, aandrijfverliezen en meer van dat soort spul. maar met 500pk en voor de rest dezelfde factoren is het brandstofverbruik gelijk….
brandstof verbruik is hetzelfde tussen een 8 liter en een 5? kevski ga eff fietsen ofzo met “meer van dat spul..” wat een duidelijke uiteenzetting
‘Standaard 8.4 V10.’

Sjongejonge, wat een beest! :D
zit nou es niet zo te zeuren over de cilinderinhoud. de viper heeft veel meer koppel dan een audi s6, dat telt ook! en de viper is net als veel autos uit de VS gewoon gaaf omdat ie zo lomp is…
aardig, maar ik wordt er niet echt warm van, amerikanen moeten geen auto’s maken, aleen hamburgers eten!
@ Michael Fontijn
Zelfs in de geavanceerde-hebbedingetjeswereld is de Viper thuis. Het remsysteem is één der besten om nog maar te zwijgen over de intergalactische versnellingsbak!
@MRTN:De Amerikanen hadden beter geen computers/software en internet moeten maken dan had ik nl nooit die domme reactie van jou kunnen lezen!
lekkere over de top ..
maar een AMG huppeldepep of een M5 met veel p.k,s worden gezien als een verfijnde auto voor verfijnde mensen .. en dit niet.
houden zo ..

echte mannen kunnen zich nu eindelijk onderscheiden van half zachte nichten in duitse half tamme perfectie…… beter zo.
Wat ligt iedereen toch te zeuren hier over Die Amerikanen. Ze bouwen voor weinig geld(relatief) super auto’s!! Wat wil je nog meer??

En ik denk dat deze Viper ook wel bij de top 10 komt van beste supercars net zoals de Corevette z06.
Amerikanen zijn ook de ‘coiners’ van het KISS!!!-princiepe bij het ontwerpen van dingen. Ze zijn daarbij echter dan in vele gevallen en zoals gebruikelijk vaak overvleugeld en lings en rechts ingehaald door anderen omdat ze het dan zelf weer maar halfslachtig gingen doorvoeren.

KISS-princiepe: Keep It Simple Stupid!!!

…En zo ook dus met dit fantastische motorblok van deze Viper: Het doet wat het doen moet, met minder frutsels en palletjes en uurwerkmaaktechniekjes dan de Europese wondertjes.

De enigen die volgens mij nog brutere nog eenvoudigere motorblokken bouwen, zijn de Russen. Die laten de simpelste motorblokken met vele pk’s smeden door de hoefsmid die dan vervolgens wel de zwaarste voertuigen voortbewegen bij temperaturen waar Amerikanse of Europese motoren al kapot van gaan als je ze er over vertelt.

Die Amerikanen bouwen gewoon een simpele krachtige motor in die dan weliswaar veel verbruikt, maar die het werk doet voor een prijs die de afzetmarkt er voor wil betalen. Wil niemand die dingen meer hebben vanwege de tehoge verbruikskosten, dan houdt het snel genoeg op en dan gaan ze echt wel motoren bouwen die zuinig zijn. Want dat is nou eenmaal wat kapitalisme doet.
Mooie wagen !
Maar dat gezeik over die pk’s uit amerikaanse motoren persen !
Het komt me soms echt de strot uit !!
Dat is nu eenmaal de manier waarop die amerikanen het willen, ze kunnen het echt wel hoor!
Maar 100 pk/l uit een motor persen is echt niet gemakkelijk hoor !
kijk naar de oh zo begeerde m3 , 4 liter, goed 420 pk , oke maar dat ding draait ook wel meer dan 8000 tr/min !
En als het zo gemakkelijk zou zijn zou elke 1,6 gti of 2 liter gti meer dan 160 respectieveljk 200 pk moeten halen ? ik dacht het niet.
ideaal om erotikabeurzen mee af te schuimen of achterbuurten onveilig te maken, ik geloof nooit dat je er Monaco mee binnen mag…tatoo-john is back! wat een pooierback!
supervette kar
Tsja…je mag ook wel prestaties verwachten met een motorblok van acht en een halve liter. lol. Iig ziet ie er weer uit als de eerste generatie Vipers. Die waren nog mooi.

’t zal, zeker voor amerikaanse standaard, geen slecht karretje zijn, maar eerlijk is eerlijk, het *blijft* hamburger techniek…op papier ziet het er allemaal prima uit, maar de standaard Viper schijnt nogal gevoelloos te sturen, zoals alle yanks heeft het een prutinterieur en zal de “handling” ook absoluut geen Fezza of Porsche niveau hebben.

Daarnaast is een van de grootste verkooppunten van Amerikaanse wagens, namelijk de prijs, na alle import gezeik en het zonder-glijmiddel-recht-in-de-anus beleid van de Nederlandse overheid, ook zo opgejaagd dat je nou niet meer kan spreken van betaalbare power. Een ton (in dollars) voor zo wagen komt, nadat ie naar Europa is gegaan, waarschijnlijk al gauw op 130/140 duizend dollar neer. Bijtelling erbij…., omrekenen in Euro’s en dan hik je ook al gauw tegen een nette 80 of 90 duizend Euri, als ’t niet meer is. Dan komt er een heleboel meer lekkers op de radar.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).