Rijtest: Mercedes-Benz SLR McLaren

Auteur: , 103 Reacties

Rijden in een SLR is voor mij een beetje als thuiskomen. Nu alleen die hypotheek nog even zien te regelen.

Eerst de SLR op video kijken en daarna lezen? FILMPJE!

SLR McLaren video review

De SLR McLaren is altijd een beetje een verwarrende auto geweest. Dat het een über-versie van de SL-Klasse zou zijn is misschien wel de grootste misvatting omtrent deze auto. Maar het zou ook geen echte sportauto zijn omdat er airco, navigatie en een automatische versnellingsbak in de standaarduitrusting zitten. En hoe zit het met die SL65 AMG die de helft kost en vergelijkbare cijfertjes op papier etaleert? Allemaal verkeerde gedachtengangen en onterechte conclusies, maar niet helemaal onlogisch.

Mercedes-Benz SLR McLaren

Laten we bij het begin beginnen. Mercedes-Benz wilde een supercar bouwen en betrok daarbij Formule1 partner McLaren om een concept uit te werken tot productiemodel. De boys van McLaren kregen daarvoor de sleutel van het Mercedes onderdelen magazijn en het telefoonnummer van AMG voor de aandrijflijn om vervolgens een volledig nieuw platform te ontwikkelen waar nu de SLR, SLR 722 en SLR roadster op zijn gebouwd. Het enige wat de SLR uiteindelijk gemeen heeft met het SL platform zijn de ventilatieroostertjes en de airco knopjes. De aandrijflijn is weliswaar geïnspireerd op wat er zich in een 55 AMG bevindt, maar is dermate bewerkt (+126pk, + 80Nm, dry sump) dat het er maar weinig mee te maken heeft.

Mercedes-Benz SLR McLaren

De navigatie bestaat slechts uit een 1-DIN geïntegreerde radio/cd/navigatie van Becker. En de airco? Tja, zelfs een 997 GT3 RS wordt standaard met clima-controle geleverd. Schijnt iets te maken te hebben met aerodynamica en vermogens-inefficiëntie als je de raampjes open zet voor frisse lucht. Verder is er weinig Mercedes luxe te vinden of leverbaar. Geen parkeersensoren, geen verwarmde stoelen, geen distronic, geen hydraulische vering, enz. Voor een Mercedes is de SLR welbeschouwd maar karig uitgerust. Met keramische remmen rondom en een airbrake, dat dan weer wel.

Dan die automaat. Dat zou volgens puristen hét bewijs zijn dat de SLR McLaren geen echte supersportwagen in hart en nieren is. Misschien wel, misschien niet; maar who cares?

Mercedes-Benz SLR McLaren

Het leuke aan de SLR is dat ie naast supercar prestaties ook prima bruikbaar is om ontspannen van A-naar-B te rijden. Zet de automaat in D, en het schakelprogramma in C(omfort) en het lijkt bijna alsof je in een gewone Mercedes rijdt. Geen motor die afslaat bij het stoplicht, geen verbrande koppelingsplaten in de parkeergarage. Alleen even oppassen met in- en uitparkeren met die lange neus. En op weg naar de Côte d’Azure past de Louis Vuitton kofferset gewoon achterin de -voor supercar begrippen- riante bagageruimte.

Derhalve is het verleidelijk om de SLR te categoriseren als super-GT. Dat is het weliswaar ook, maar niet alleen maar. Zodra je de automaat namelijk in S(port) of M(anual) III zet en het gas intrapt dan doet dat op geen enkele wijze denken aan een AMG Mercedes, incluis de SL65 AMG.

Mercedes-Benz SLR McLaren

Waar de 12 cilinder AMG modellen probleemloos en bijna onmerkbaar hun vermogen afgeven, en de 8 cilinder AMG modellen aggressief uit de hoek komen trekt de SLR van leer op een manier die ik in geen enkele AMG -of welke auto dan ook- nog heb ervaren. Hoewel, de CLK DTM AMG komt enigzins in de buurt…

Mercedes-Benz SLR McLaren

De SLR met pedal to the metal is het best te omschrijven als een lompe, brute, ongenuanceerde kracht. Er zit geen greintje elegantie of finesse aan. De explosieve acceleratie in combinatie met het magistrale geluid wat dat ding produceert is een ervaring op zich. Het natte najaarsweer dat we tijdens de rijtest hadden zorgde voor sub-optimale grip, maar dankzij de (functionele) diffusor en spoiler op standje ‘extra grip’ was het best te doen.

Mercedes-Benz SLR McLaren

Met name dat geluid heeft veel indruk gemaakt. Zowel binnen als buiten de auto is er een mechanische kakofonie hoorbaar van een hele boze V8 die continu met de zweep krijgt van de kompressor. Bij stationair bezorgt het kippenvel, bij W.O.T. maakt het dat de haren in je nek overeind komen. Bij mij tenminste wel.

Mercedes-Benz SLR McLaren

De wegligging is strak, maar het is zeker geen keiharde stuiterbak, de 722 uitvoering schijnt aanzienlijk harder geveerd te zijn. En de keramische remmen werken bijzonder goed. Er is her-en-der in de pers wel eens gemopperd op die remmen, dat ze in het gebruik gevoelloos zouden zijn, maar ik moet in alle eerlijkheid zeggen dat ik daar weinig van heb gemerkt. Remmen en doseren werkt prima, het is alleen wel even wennen aan het gekras en gepiep, maar dat schijnt normaal te zijn bij keramiek. Waarschijnlijk een teken dat ze niet hard genoeg gebruikt worden.

Mercedes-Benz SLR McLaren

De zithouding in de SLR doet ondanks de eerdere GT-hint denken aan die in een race auto. Kuipstoeltje rechtop, en het stuur recht voor de borst zodat je met gebogen armen makkelijk aan het stuur kunt sjorren. In twee slagen draait het stuur van het ene naar het andere uiterste, en het sturen gaat relatief zwaar. Het gevoel met de weg is erg direct: elke oneffenheid op- en het verloop van de weg is goed voelbaar. De kuipstoeltjes zijn vrij beperkt verplaatsbaar en kantelbaar maar verrassend comfortabel. En ze houden je erg goed op je plek als je met het gaspedaal en de keramische remmen gaat spelen.

Mercedes-Benz SLR McLaren

De SLR biedt de keuze om de automaat te laten schakelen of om handmatig met de knopjes op het stuur te schakelen. De automaat heeft in de handmatige stand drie schakelprogramma’s waar je uit kunt kiezen die de snelheid van op- en neerschakelen bepalen, en de mate waarin ESP ingrijpt bij penibele situaties. Maar voor ‘gewoon’ scheuren is de automaat in de sportstand meer dan afdoende. De automaat is geneigd erg snel terug te schakelen als je het gas indrukt, om de toeren telkens in de sweet spot van de motor te houden (tussen maximaal koppel en maximaal vermogen).

Mercedes-Benz SLR McLaren

Er zijn denk ik twee manieren om deze auto te typeren: Een all-rounder die van circuit tot Albert Heijn en alles ertussen optimaal presteert, of een schitzofreen die denk dat ie van alles een beetje is. Ik denk dat het voor iedereen verschilt afhankelijk van de verwachtingen die men van een supersportauto heeft. Er is maar één manier om daar achter te komen, en dat is door er zelf in te gaan rijden. Voor mij was dit ritje een openbaring; in de zin dat de SLR mij precies biedt wat ik van een sportauto zou kunnen wensen. En bovendien in een overdadige mate die ik mij vantevoren niet of moelijk had kunnen voorstellen.

All-rounder of niet, ik vind het gewoon een ontzettend horny apparaat. Ik dacht even dat ik verliefd was. But, I’m not in love, I’m in lust!

Enfin, terug naar de werkelijkheid. Want er is één kleine doch onoverkomelijke belemmering die tussen mij en de SLR in staat, en dat is de prijs. Vanaf-prijs rond €625.000 in Nederland voor een nieuwe SLR. Of bijvoorbeeld €449.500 voor een SLR occasion zoals wij die reden. Is dat geld het waard? Om dat te kunnen beoordelen moet je daadwerkelijk een keer in zo’n ding gereden hebben. En je moet het geld beschikbaar hebben om er eentje te kunnen kopen en rijden om op zijn minst een keuze te kunnen maken. Helaas voldoe ik niet aan al die voorwaarden :-( dus onthou ik mij maar wijselijk van een uitspraak…

Mercedes-Benz SLR McLaren

Deze SLR is ons genereus ter beschikking gesteld door ASV Mercedes-Benz te Veghel. ASV heeft onlangs als enige dealer in Nederland het officiële dealerschap van SLR McLaren en Maybach verworven. Ten tijden van dit schrijven staat er een Roadster, een 722 en een ‘gewone’ SLR in hun showroom.

Foto’s

De foto’s uit dit artikel zijn allen klikbaar voor een iets groter formaat. Nog grotere formaten staan in de SLR rijtest gallery. Speciale verzoeken voor wallpapers worden zoals altijd in overweging genomen

Video

Een foto zegt meer dan 1.000 woorden, en een video zegt meer dan 1.000 foto’s. Speakers op 10 en geniet van dit rijverslag: FILMPJE!



103 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
-edit: gefixt-
Verder zeer vet verslag :P
Rijden in een SLR is voor mij een beetje als thuiskomen….
Had ‘thuis’ niet ‘klaar’ moeten zijn?

Brute bak, ik zal best m’n nek verdraaien als-ie langs rijdt, maar hij staat zeker niet op mijn wannahaves lijstje.
omg, sacha kun je weeral slapen? of lig je nog steeds wakker?

supervet!
Geweldige auto met dito geluid.Een van de weinige supercars ,waar je ook je boodschappen mee kan doen.>TOP
Het lijkt me erg frustrerend om een rijtest te doen in een auto die je never-nooit-niet in je eigen garage zult zien.
Ik weet nog goed dat ik hem de allereerste keer live zag. Op de autostrade in Nice. Hij kwam rustig naast ons rijden, maar dan… het geluid alsof er een vliegtuig naast je staat, gecombineerd met een supergeile V8-roffel… heerlijk.

Allen jammer dat de SLR daarbij ook een stipje aan de horizon werd…
wow! dit had ik in mijn wildste dromen niet durven bedenken! zo’n supercar op autoblog! deze staat ook wel op mijn verlanglijstje ;) ultieme batmobile!
btw voor de volgende keer mss de R8?
@de vlaeminck: wow! dit had ik in mijn wildste dromen niet durven bedenken! zo’n supercar op autoblog!

Hoezo niet??

Lekker onaardige opmerking over je favorite autosite. ;)
Toffe test.. maar waarom filmen jullie altijd in een bos??
@MarcO: Klaarkomen was eerste keus maar weggecencureerd door de hoofdredactie…

@Chappie: Ik droom zacht… Met veel lawaai.
The missing genie
Sacha! Super! Enthousiast, niet te informatief, maar alles wat een autoliefhebber wil zien!

Maak meer van dit soort filmpjes, alstublieft, doe het!
Heb de SLR gezien, en gehoord, in monaco… prachtauto maar die had niet DE slr velgen… heel erg jammer, de velgen maken de auto een SLR maar ok.

Verder een heel mooi filmpje, hoor em blazen!!
@ Dennis
mijn welgemeende excuses ;)
maar dit is wel een trapje hoger dan een R32 of een Opel GT enz…
@sacha nu hopen dat het jaarboek een beetje lekker verkoopt he :p
Prachtige video edit en wederom een zalig stukje sacha journalistiek. Puik werk mannen.
geen Mercedes fan, maar dit is toch wel erg mooi!

leuk verslag, mooie foto’s en video! :)
Leuk verslag wederom, maar ik vind wel dat je sacha’s sterke hang naar mercedes (zal ik het zo zeggen?) er wel erg duidelijk in terug ziet….
Heerlijk
bruuut! :D
maar sacha..? hoe kan je nu ooit nog met een goed gevoel in al de mindere auto’s rijden? of staat er inmiddels ook een huis te koop bij ASV en een SLR minder? :P

Heel mooi zoals ze de wagen nog bruikbaar hebben gemaakt voor meer alledaagse bezigheden. Naast een Enzo/MC12/koenigsegg moet je deze wagen ook niet zetten.
De topgear aflevering waarin ze allemaal met een supersport door de bergen gaan racen van laatst was voor mij wel een openbaring. James had als enige een échte hardcore racewagen maar is nauwelijk levend uit die rit gekomen. De GT3 en Superleggera doen vooral heel erg alsof ze hardcore zijn.
Uiteindelijk komt het erop neer dat (vrijwel)niemand die vaak in de auto zal rijden voor ‘the real deal’ gaat.

Mercedes heeft wat dat betreft een sterke wagen neergezet omdat er goed in te rijden is. En dat rijden is toch wat je als autoliefhebber graag zo veel mogelijk doet. Alleen de waardevermindering van de auto als 2e hands maakt hem dan weer iets minder aantrekkelijk voor de mensen die in deze prijsklasse shoppen. Toch wel een teken dat ‘ie waarschijnlijk wat te gewoon is.
wel dikke bak. Ik vind het geluid zelf tegen vallen. Dat is ook een van de redenen waarom ik voor een lp640 zou gaan. Ik vind dat compressor geluid echt een stuk minder mooi dan de ongeblazen v12 van de lp640. Ik vind het plastic in het interieur ook jammer. Het is wel lichter maar als je gewoon een handbak monteert heb je die besparing ook. Carbon is een stuk mooier. Of een leren dashboard. Daartegenover staat dat dit wel een praktischere auto is dan bijvoorbeeld de lamborghini.
Zet het beeld ff stop op 3.18 / 3.19 min. Een paar poolse loodgieters zien voor het eerst een sportauto.
eindelijk de bedrijfs SLR… als jullie toch zoveel geld over hebben kunnen jullie er ook wel 1tje voor mij bestellen…
Super ding.
@ Sacha

Je hebt nu mogen ervaren hoe snel een slr is. Hoe bruut moet een veyron dan wel niet zijn? Zie veyron vs. slr
http://www.youtube.com/watch?v=unRvopGXCgA

Zou leuk zijn als jullie die nog een keertje mochten meenemen!
Ik twijfel niet aan de prestaties, maar ik vind het op foto’s zo’n onvoorstelbaar groteske verschijning… De proporties lijken van geen kant te kloppen, de neus is wanstaltig…

Is dat in ’t echie ook zo?
Op dit moment ben ik echt zooo jaloers op je Sacha! Rijden in een SLR!
Hoe krijg je dan voor elkaar? Wel een heel mooi, en goed leesbaar verslag! Filmpje heb ik nog niet gezien, want ik zit op school….

Kan niet wachten tot ik thuis ben ;)

Ga zo door met schrijven (vooral over wagens als deze :d)
westerstraat15
…maar wel ingehaald worden door een bestelbusje (3.18)
LOL ;-)

Goed gedaan jongens, mooie bak en voortreffelijke presentatie
Waarom hebben jullie nog geen eigen TV programma :P ?
@ Joost:

scherp gezien! haha :) humor :)
@de vlaeminck: ben je de bentley, lambo, amg’s, en bmw’s vergeten? ;)

Toegegeven, dit is waarschijnlijk wel de duurste auto die we hebben getest.

@G. de Groot: TV? Is dat offline?
Heerlijk videootje; vooral die heerlijke huil die uit dat ding komt, damn.

Ga zo door autoblog! :D
Maarten Koning
Dit is raar;

de auto heeft het kenteken 90-SG-FF. Het interieur is bruin met zwart. Nu is het zo dat mijnheer vd Moesdijk zijn SLR een tijdje geleden te koop had staan bij zowel vd Akker als bij Van Vliet. Deze had bovenstaand kenteken. Maar zeker weten een rood met zwart interieur.

Kan mij nog herinneren dat in een Autovisie van een jaar of twee terug er een test stond met de SLR van ASV die het tegen aan aantal Ferrari’s opnam op een vliegveld ofzo.. Toen stond deze SLR nog op groene platen.

Weet iemand hier meer van?
Misschien past het inderdaad niet echt bij een blog, maar ik kijk duizend maal liever naar jullie reviews dan die van de nederlandse autoprogramma’s, een TV programma hiervan lijkt me een waardige concurrent voor bijv. Fifth Gear.
@ autoblogger
ja daarom zei ik dus niet meer vanaf “opel GT” ;)
Lamborghini?! now I believe you’ve lost me
kheb enkele autoblog-archieven doorzocht en geen enkele vrucht van mijn zoektocht heeft mijn vraag naar antwoorden beantwoord (ik heb dus niets daarover gevonden)
edit: http://www.autoblog.nl/archive/2006/10/14/met-valentino-balboni-een-rondje-gallardo-spider

Toegegeven, dit is waarschijnlijk wel de duurste auto die we hebben getest
en ook de snelste (?)

maar het waw-effect kwam vooral van de hints ; ouderwetse automaat, meer dan 600 pk…en dan zie je de neus van een auto die als eerbetoon van de LEGENDARISCHE 300SL is gemaakt en zeldzaam genoeg is opdat Appeltje er een foto van trekt!
bij deze auto denk ik ook niet langer in de lijn van M6, Conti GT, DB9 maar in de lijn van Murciélago, Enzo, zelfs Koenigsegg!
@ de vlaeminck: Wanstaltig ja… Rare verhoudingen… Dikke kont (niet positief bedoeld).
Mijn ding is ’t niet, bij mij geen wallpaper van de SLR.

Begrijp me niet verkeerd: ik heb respect voor de techniek, maar ik vind ‘m gewoon niet mooi. Net als de Carrera GT, die vind ik ook spuuglelijk.
haha ben een tijdje terug ook bij ASV geweest, mooi garage. En wat de Vlaeminck zei(misschien een keer de R8), daarvoor kan je goed terecht bij Auto Lichtstad in Son(Ekkersrijt). Ken meer mensen die daar al de R8 van hebben gereden..
@vlaeminck: De snelste was de Ariel Atom. ;-)

@Maarten Koning: Het interieur is wel rood met zwart, misschien is de kleur wat vertekend op de foto’s/je monitor…
@Sacha, ik voel met je mee, je moet je knap kl*ten voelen nu…….Geen SLR meer..

Hoe is het met de rugpijn ? Volgens mij heb je een behoorlijke ‘schop in de rug’ gekregen…

Nog een onvervalste Kompressor :twisted: , heel erg jammer dat ‘mijn merk’ hier vanaf is gestapt……

Volgens mij heb je al een leuk ritje tussen ASV en de locatie van opname gahad :)

Op naar de volgende überbenz, wellicht ‘de Bullit’?
http://www.autoblog.nl/archive/2007/09/10/wolf-in-schaapskleren-brabus-bullit-v12
Mocht je een zitplaats ‘over’ hebben……..
@ Klassiekerrally
de Carrera GT is idd lelijk :)
maar de SLR…mmm…wat vind je dan van de SLR met matte lak?
http://www.autoblog.nl/archive/2007/06/14/automotive-porn-matte-slr-722

anyhow, ik kan je mening niet veranderen…:(
@ Ruben Baeten
gaat de Ariel Atom vlugger dan 334 km/h????? in een semi-gocart??
@vlaeminck: OK, OK. Maar hij gaat wel het snelst naar de 100, dat vind ik altijd relevanter.
@ joost
Prachtig!!! zeer scherp opgemerkt;).
dit is barok en theatraal design met een geluid om te imponeren en cijfers om bij te kwijlen. Hoe dik deze auto ook is het is net als met pakken: Zie jij jezelf ermee over straat gaan? Ik niet ik vind m te gewaagd te flashy en imponerend. Liever iets ingetogener
You lucky bastards :)
Wat een wagen zeg, en hoe mooi afgewerkt van binnen.
Ik zag deze SLR laatst in de etalage staan daar in Veghel.

Ook bij het Dorint Hotel in Eindhoven staat er regelmatig een, evenals een enzo, wat lamborgini’s en RR’s.
Goed gefilmd, wel beetje te kort voor zo’n auto. Liefs zie ik elke detail van zo’n auto op een Film.
Maar Serieus Waanzinnige auto. Ja, Zelfs zonder de TAXI bordje ;)

Ik vind wel dat een Supercar een mooie geluid moet hebben. Bij deze valt het me erg tegen. Met geluid bedoel ik die van Carrera GT, LP640, ENZO, ZONDA.
Het Dashboard komt niet echt spectaculair over voor een supercar, maar wel netjes opgeruimd in tegen stelling tot de rest van de AMG groep.

Wat ik wel mooi vind is die gruwlijk mooie lange motorkap. Ik zou zeggen haal er 300kg eraf en parkeer hem voor de deur :)
Super auto, en een goede rijtest!

Ik moet wel zeggen dat het geluid niet lekker overkomt op video, maar volgens mij ligt dat niet aan de kwaliteit van het filmpje, want ik ben nog nooit onder de indruk geweest van het geluid van een SLR op video.
dit is mijn favo auto, ik weet eigenlijk niet waarom, het geluid mischien? maar verder tja waartom eigenlijk?, ik weet het dus echt niet, maar zeker weten een tof filmpje
fantastisch, ff SLR testen, nice one… :)
knap filmpje!
Wat een mega vette wagen! Ik kan me herinneren dat er ooit over deze auto is gezegd: “Waar een Porsche Carrera GT of Ferrari Enzo met uiterste preciesie en finesse te werk gaan, stroopt de SLR Mclaren zijn mouwen op en buldert er op los.” En dat is nu juist wat deze auto (voor mij) zo ultiem maakt, naast het feit dat hij ook nog eens makkelijk in het gebruik is.
Topverslag, goed geschreven, en alle informatie die je nodig hebt.

Heb alleen één vraagje: Zijn er ook foto’s in het formaat 240×320 (dus hoger dan dat ze breed zijn)? Heb net een nieuwe mobiel en ik zoek nog een mooi achtergrondje :)
preciesie = precisie
Goed verslag idd. Perfecte auto ook.. Rij naar het circuit, ga uit je plaat en rijd ontspannen weer terug.
Dat jij je nog zo netjes kan houden Sacha, als ik ooit de kans krijg om in zo auto te rijden dan zou ik dus echt helemaal gek worden! Als in dat ik me ga gedragen als een kind van acht jaar en alleen maar burn-outs zou zetten, te hard zou rijden en niet meer normale volzinnen uit kraam.

Welke mercedes ga je de volgende keer rijden !! ?
Mooi filmpje, en wat een lekker geluid heeft een SLR zeg….

@ joost: hahaha, lache :p
Supervette bak, mooi verslag. Ik ben best jaloers :P Ik vraag me alleen af of de andere bloggers nooit rijtesten doen, hebben ze geen tijd?
Leuk filmpje… Bruut geluid… Super dat jullie hem mochten testen, maar ik blijf het een oerlelijke auto vinden. Die neus is wat mij betreft veeeeeels te lang.
wat een pracht auto als je daar in gereden hebt ben je volgens mij meteen verziekt
Hoe moeten jullie dit nou weer overtreffen? Een LP640? Een Veyron misschien? ;)

@Spaz
Die zijn vast heel eng, en willen dus niet op video :P
Schitterende auto. Alleen vind ik hem in het grijs/zilver toch een stuk minder mooi dan in het zwart. Maar een SLR Roadster in het zwart is gewoon een van de meest begeerlijke auto’s. En dat geluid is zo lekker:)
prachtige auto

alleen wat te duur
Vind hem niet zo geweldig als al de voorgaande mensen. Ronduit lelijk met een te lange neus en een rare achterkant, waarbij je toch de uitlaten mist (ja, ik weet dat die aan de zijkant zitten). Carrera GT is mooier, veel beter op het circuit, heeft een mooier geluid, en ga zo maar door. Dat zou dus wel duidelijk zijn dan. Komt er ook nog eens een keer een rijtest van de Carrera GT? Of is die al eens geweest?
En toch, en toch, en toch… blijft het een vermannelijkte SLK. Motorisch valt er natuurlijk weinig op aan te merken, qua geluid zit het ook wel snor, maar dat interieur, DGB had ’t niet veel slechter kunnen doen en dan blijft er natuurlijk het uiterlijk van de auto. Als een Lambo of Ferrari met je ballen uit je broek lopen is, dan is een SLR als je hele hebben en houen willen laten zien, maar je bent nog maar 11 jaar oud…
@Solstice: Laat mij dan maar 11 jaar oud zijn.

Hé, waar is mijn broek?
lol @ sacha

Weet je, je hebt eigenlijk helemaal gelijk ;-)
“En je moet het geld beschikbaar hebben om er eentje te kunnen kopen en rijden om op zijn minst een keuze te kunnen maken. Helaas voldoe ik niet aan al die voorwaarden dus onthou ik mij maar wijselijk van een uitspraak…”

Ja, maar jullie bedrijfs SLR dan? Of gaan jullie me nu zeggen dat ik al die tijd gewoon voorgelogen ben? En dat jullie helemaal geen bedrijfs SLR hebben?!

“Dat het een über-versie van de SL-Klasse zou zijn is misschien wel de grootste misvatting omtrent deze auto.”

Dat mag dan wel een misvatting voor een buitenstaander zijn, maar dit is toch wat Mercedes er zelf van maakt.

Ik mocht deze auto ook in het wild aanschouwen. Ik moest letterlijk 3 keer kijken en het geluid horen om in te zien dat dit geen gepimpte SL was. Ze hebben hier in wezen dezelfde fout gemaakt als bij de Maybach. Ze hebben deze 2 uberauto´s niet onderscheidend genoeg gemaakt van de rest.

Toen ik de eerste foto´s zag van de prototype SLR vond ik ´m schitterend. Waar ze de fout zijn ingegaan is de SL er op laten lijken.

Als ik 650.000 euro aan een auto uitgeef, dan wil ik niet dat ie op “normale” auto uit de stal lijkt.

En dat is mijns inziens de grote manco van deze auto…..

Zo hebbe ik gezegd…..
@Rick dos
precies! en dat is volgens mij meteen de reden waarom deze wagen 2ton(!) minder dan nieuw kost :o

maar desalniettemin een heeel indrukwekkende wagen! Ik zie nu bijna iedere week een maybach (bij de schaatsbaan in nimweege)… en dat ding is zo groot als een huis! maar omdat alles groter is zijn de verhoudingen hetzelfde als bij een S.

en (te toevallig ik weet het) vandaag in arnhem (rond 18.00) een zwarte SLR :D reed achter een Porsche CarreraS aan. En de SLR is wel heel erg indrukwekkend, plat en breed. Gygantische neus natuurlijk. Maar net als de Maybach is het een beetje de karikatuur van de ‘mindere’ SL.
Volvo_440_turbo
Ik moet Josh bijtreden,
Ik vind dit voor een supercar allerminst een mooie auto, enkele jaren geleden ben ik in Dilbeek (België) het toen enige rijdende exemplaar in België tegengekomen.
Hij maakt echt geen indruk zeker als je weet dat ik in eerste instantie dacht een SLK te zien, tot ik de koelvinnen op de zijkant zag.
Ergens klopt iets niet in het uiterlijk van die wagen, de proporties kloppen niet en hier en daar is hij ‘overstyled’

Anyway, moesten ze hem voor mijn deur zetten, ik zou niet nee zeggen, gewoon voor technische kant dan, die lijkt me meer dan ok :p
Ik heb nog steeds tegenstrijdige gevoelens bij dit ding. Aan de ene kant zeg ik volmondig ja, aan de andere kant volmondig nee. Het geluid is wel vet en absoluut uniek maar tegen een Carrera GT kan het echt niet op.
Wat is dit ding? Een snelle GT is het net niet, een echte McLaren ook niet.

Mossel noch vis, zonde.
Wel heel veel Mercedes de laatste tijd hier, beetje jammer.
Over de auto: apart exterieur, goede motor / prestaties, exclusief, ontzettend lelijk dashboard.
Misschien toch wel een goed idee van Mercedes om de SLR niet te “moeilijk” te maken. Als je op internet kijkt hoeveel Carrera GT’s er al verongelukt zijn…….

Die SLR moet het toch vooral hebben van zijn extreme styling en geluid. Opvallend vind ik dat bij Ferrari en Lamborghini de topmodellen een 12 cilinder hebben, bij Porsche een V10, maar bij Mercedes “slechts” een V8. Zal wel met die compressor e.d. te maken hebben maar toch. Zoveel geld voor een 8 cilinder. Zal op een Amerikaan niet veel indruk maken?
Ik heb misschien een ‘rare’ kijk op autodesign, maar ik kan hem maar niet mooi vinden… ik vind de verhoudingen niet kloppen: een veel te lang en uitgerokken voorste deel, platgeduwde lichten en enkel accenten (lelijke uitlaten achter voorwielen,…)die er beter niet hadden geweest. Een stijlloos dashboard en afschuwelijke velgen! Een echte sportauto is wel wat anders…
Ik wil mijn complimenten uitspreken voor het filmpje. Simpel, maar toch veel gaver (en imho beter) dan wat vele PROFESSIONELE collega’s weten te produceren.
Nog een klein beetje meer inhoud (kwa text) voor Sacha (of Wouter in andere filmpjes) en het is helemaal perfect.

Keep up the good work!!!

ROOOAAARRRRR * filmpje voor de derde keer kijkt *
@Sacha: huur een woning en schrijf je daar in als bewoner (laat je vrouw/vriendin op het oude adres staan) koop voor 3 ton een SLR en “verhuis” na een half jaar weer naar nederland en voer de SLR ZONDER BPM! weer in.
Besparing aan BPM ongeveer 105.000 euro (min de verhuiskosten en de huur) dus zeg een tonnetje steek je zo in de pocket.

Have fun, oh nee…. Viel Spass in Deutschland! :)
OMG!!! Zal ruiterlijk toegeven dat ik stikjaloers ben :p

@Sacha, wat ga je nu de rest van je leven doen? Hierna moet de rest van je leven toch wel tegenvallen… opstaan, werken, slapen, etc….

@Redactie, kunnen jullie geen mp3 /.wav maken van een accelererende ‘sapcentrifuge gevuld met spijkers en moeren’ om Windows mee op te starten?
@w0o0dy: “koop voor 3 ton een SLR en ‘verhuis’…”

Verhuis? Van welk geld? Dan moet ik in mijn auto gaan wonen :-/
Er werd al gegist dat het de SLR zou zijn…

Zeer mooi camerawerk, mooie objectieve review.
@Sacha: je hoeft alleen maar iets meer dan een half jaar in een éénkamerflat rond te hangen, de papieren te regelen… kosten minder dan 5000 euro…. dus dat gaat nog wel en bloggen kun je ook vanuit die éénkamerflat ;)

Wie SLR wil rijden moet pijn lijden :)
Top-auto, topverslag, topfilmpje. Waar kan ik solliciteren als nieuw redactielid? :D
Heerlijke auto, maar 1 ding vindt ik niet kunnen. De velgen die meegeleverd worden ‘draaien’ aan de linkerkant keurig met de rijrichting mee, maar rechts ‘draaien’ ze tegen de rijrichting in, tenzij je achteruit rijdt. Dat had voor die prijs toch wel anders gekunt?

Wat een patjepeeërs bakken uit die ads. Dan vindt ik die Duitser nog mooier, maar *braak* als je daarmee durft voor te komen. Dit soort auto’s hoort op de wallen thuis.
Heb onlangs een setje bij elkaar gezien inkl. de prototypes (die toendertijd echt wel spektakulair overkwamen voor een Benz), een video met Alonso achter het stuur …….:-)

http://www.youtube.com/watch?v=dEljyVOiwJo

en nu deze testvideo. Conlusie:

Die Übertaxi doet me nog steeds nix. Het is imo slechts een pseudosuperportwagen voor de Paris Hiltons etc.
Dit is de enige Mercedes SLR:

http://www.youtube.com/watch?v=ralH0J55dKA&rel=0

en dit de enige, echte sportbenz :

http://www.youtube.com/watch?v=kwu3T-lJOLc&rel=1
@autoblogger: Danke voor de youtube linking ………..
mss word ik dan eens wat braver….. ;-)
Een SLR 722 Renntech Roadster, dat zou affengeil zijn.

De standaard SLR is net als een standaard Suzuki, ook saai.

Maar dat geluid, o mèn wat gruwelijk.

Ik zag dat Ruben af en toe moeite had ome Sacha bij te houden :)
Da’s ook de SLR waar ik in heb meegereden.

Cees moet best wel in een goeie bui zijn geweest dat je die hebt meegekregen of niet Sacha :P
@Kenny: Zeker weten. Cees en Michel zijn altijd erg aardig voor ons.
Leuk video’tje

Alleen een andere lokatie of eens een soort van ‘special’ als in Top Gear maken zou wel mogen, ik bedoel, dit is een speciale auto. Dat verdient toch iets speciaals?
Het zijn maar tipjes hoor, neem het niet aan als kritiek!
Is uiteraard een superbak (technisch). Maar ik weet echt niet wat men hier mooi aan vindt.???!!!!
:shock: Dat geluid als hij direct langs de camera rijdt! (dus niet het compressorgezuig, maar de uitlaatgeluiden) Fantastisch… :D
@ Turbopaultje: Ja, doe mij maar een CLK DTM AMG, zonder begrenzer. Mercedes’ enige supercar, de CLK DTM AMG :P
Ik heb een rondje meegereden bij ons int dorp nog wel! Da geluid en g krachte vergeet je nie zomaar. Hij ziet er gewoon totaal anders uit dan de concurrenten. Heb ook filmpje en foto’s.

Grof ding gewoon!!

Jeffrey
Gewoon de mooiste auto in zn klasse
Leuke auto…motorisch dan…ik zou zelf liever een RS6 rijden,ook leuk en snel + ruimte en een normaal dashboard.

Sterker nog ..ik nam er 2..!! + een leuk vakantie adres om naar toe te vlammen..

Audiliefderoestniet..
toffe beschrijving voor een zeer unieke auto. de mc laurain heeft alle qualiteiten die de autobestuurder zou wensen, het prijskaartje daar in tegen is reedelijk ONBETAALBAAR : blijven sparen dus ;-)

grtjs
Wat een geweldige auto en een goede review!
SLR Mclaren fan
Dit is nou zo’n auto dat ik vind fantatische de lijnen de uitlaat, vleugeldeuren, grote luchtuitlaten, en natuurlijk het geluid: fantastische gewoon.
Het mooiste is de spoiler die omhoog komt. Het starten is ook fantastische omdat je op een knop moet drukken op de pook voor te starten.


Wat ik ook mooie auto’s vind is de Enzo, Veyron, Carrara GT, Viper str10, R8,
Gallardo, Ford GT,

En nu zal je misschien wel denken de Lotus dan, Ik vind Lotus maar stom lelijk en klein

En nog even over de mercedes benz slr mclaren 722 edition
Als je er een wil mag je wel even gaan sparen want de auto kost namelijk meer dan 680.000 euro



Mercedes jullie krijgen van mij de prijs van de beste sportauto ooit.
Ik hoop dat er snel een opvolger van de mercedes benz slr mclaren komt


Gr. Slr Mclaren fan
Dit is egt hoe je het zegt Toys For Boys :D
wat een auto zeg niet normaal eerst was ik er niet egt over te sprek emaar dat geluid .. het is gewoon sex op wielen :)
Ligt eraan of een video meer dan 1000 foto’s zegt want de meeste films hebben 24 FPS dus het ligt aan de lengte van de video…..

Groetjes.
Nu bij munsterhuis slr 722s roadster een normale en een 722
hep bij de 24 uur van zolder veel gezien
nen supelega een 722 edition r8 v10 en v8
een mosler en noch veel meer
heb er zelf in gereden echt super vet het geluid is echt bruut en het schakelen ging zo snel zat zo over de 230 echt superrrrrrrrrrr

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).