Delta en Ypsilon: wederopstanding van het merk Lancia?

Auteur: , 16 Reacties

Het gaat nog steeds erg lekker met de Fiat Groep. Wellicht het beste voorbeeld is de bekroning van de Fiat 500 tot Auto van het jaar 2008. Met 103.000 orders is de verkoopdoelstelling van de Bravo van 2007 al gehaald. Een even groot aantal orders is ook al binnen voor de Fiat 500, waarbij 18% als 'Pop', 55% als 'Lounge' en 27% als 'Sport' wordt verkocht. Met een investering in de productiecapaciteit moet de fabriek jaarlijks 190.000 exemplaren van deze mini eruit poepen. Met Fiat zit het momenteel dus wel snor, maar hoe denkt de Fiat Groep het merk Lancia ook succesvol nieuw leven in te blazen?

Als eerste is in 2008 de nieuwe Delta aan de beurt. Dit is een luxe alternatief voor de leasesletten die de Golf nu echt beu zijn. Fiat Lancia besteedt veel aandacht aan het materiaalgebruik en een hoogwaardige kwaliteit. Per jaar moeten er 70.000 exemplaren van de band rollen.

Lancia Delta in 2008

In 2009 is het de beurt aan de Lancia Ypsilon, waar wat vage plaatjes van zijn verschenen. De nieuwe Ypsilon moet de ‘ultimate luxury small car’ uit het B-segment worden. Tevens zal de auto een stukje groeien omdat de auto waarschijnlijk van (veel) onderstelcomponenten van de Grande Punto gebruik gaat maken. Het model zal weer een en al elegantie uitstralen en zal veel gelijkenissen vertonen met de nieuwe Delta. (bron: Autoblog.it)

Nieuwe Yp in 2009

Wat is jullie gevoel over het merk Lancia? Zou Fiat het voor elkaar krijgen om ook met Lancia weer te gaan scoren?

Spot de familietrekken

Nu we toch lekker Italiaans bezig zijn; hier nog even een kort (en bekend) overzichtje van de Alfa-modellen:

Ook al zo'n lekker lijstje...



16 reacties

voor mij geeft het merk een beetje een overbodig gevoel om eerlijk te zijn. niet tegenstaande dat ik de ypsilon wel knap vind natuurlijk
Ik hoop echt dat ze aanslaan. Het zou zonde zijn als Lancia moest stoppen. Die schetsen van de Y zien er al stukken beter uit dan de huidige, die wel erg klein en vrouwelijk is. Van de Delta hoop ik dat hij in het echt mooier is. Want die grille op een moderne auto vind ik nog steeds vreemd. En niet mooi. Bij de Y is dit dan al beter gedaan.
Denk dat er zeker vraag naar is en vooral dan ook als lease auto. Want als de Lancia Yp straks zo’n 4 meter is komt deze auto nog wel in aanmerking als lease bak. En mooi meegenomen is dat Fiat nog een leuk aantal dieselmotoren en TJET motoren op de plank heeft liggen.
citrofiel evil twin
Zolang ze dit niet meer uit de kast toveren vind ik het goed.
http://img.2dehands.nl/f/normal/17350825.jpg
@citrofiel, idd die grille vespest get echt enorm. Extra gratis tip van flip (oh nee joep) aan lancia: Dump die achterlijke papagaaiebek-grille! Als het dan toch zo nodig een heritage/retro grille moet zijn pak dan een ander Grille uit het verleden die mooier en beter in te passen bij modern design.
Prachtig merk dat ik zelf ook dagelijks rijd. Ik hoop vooral op kwaliteit, dat de doorslag zal geven in het leasetarief van de nieuwe Delta. De grille is wel een beetje wennen, dat had van mij wat subtieler gemogen, maar het schijnt mode te zijn. Hoewel ik het idee heb dat het vooral mode onder ontwerpers is. Ik ben erg benieuwd hoe de Delta er in het echt uitziet. De Ypsilon ziet er stoer uit! Daar zullen ze zeker een markt voor vinden.
Voor een duidelijke foto (tekening) van de Y 2009:

http://lanciacollection.skynetblogs.be/post/5153863/design-alessio-lancia-y-2009

Hopelijk deze keer geen woorden maar daden. Voorlopig wachten we de Delta HPE af, daarna zien we wel welke modellen volgen.
Waar blijft de fulvia?

http://static.autoblog.nl/images/lancia_fulvia_rear.jpg


En Lancia blijft maar rondklooien met dat smalle grilletje.
Het is net een opgeplakte snor.
@Dat: grilletje: Merkenidentiteit.
Vroeger was Lancia een topmerk met kwaliteit en stijl en vaak ook serieus mooi auto’s. Sinds de jaren 70 is het verkeerd gegaan, maar de interieuren van Lancia’s zijn fraai en ze rijden eigenlijk prima. Misschien is het grootst probleem dat ze op weinig vlakken echt onderscheidend zijn…. ik hoop op een mooie revival. Er is al genoeg saaie meuk in die klasse, dus meer variatie in de middenklasse is helemaal geen overbodige luxe.
“De nieuwe Ypsilon moet de ‘ultimate luxury small car’ uit het B-segment worden.”
Dan moet die wel die Mini en Audi A1 gaan verslaan. En dat kan echt alleen als het helemaal niet (maar dan ook niet een heel klein beetje) op de Thesis lijkt.
Zoals meerdere bloggers heb ik ook een probleem met die smalle hoge grile van de nieuwe Lancia’s; het zou deftig moeten staan, maar ik zie het er niet aan af. De impressie van 3-serie is er mooi, en het frontje van de Fulvia concept natuurlijk.


En mijn persoonlijke favorieten uit het verleden:
http://motorclassic.at/user/admin/lancia_beta_montecarlo1.jpg
http://www.ultimatecarpage.com/images/large/1104-1.jpg
http://2cars.cz/files/images/1994fin_0.jpg

-edit: waar is ’t concept? Ik zorg dan wel dat alles rech sal komme ;) –
Lybra SW formely known as Dedra Turbo
zoals mijn naam het zegt heb ik mijn dedra vervangen door een jonge tweedehands lybra, ook een turbo maar dan een diesel :)

ik moeest op zoek gaan naar een ander auto omdat mijn rempomp het bgeven heeft, en het laten vervangen zou te veel kosten….

ben ik bij een lancia dealer gegaan, waar ik mijn nieuwe auto gekocht heb, ben ik snel tot conclusie gekomen dat het niet alleen een lancia liefhebber is maar ook een echte kenner (geloof me dealers die echt iets van lancia afweten zzijn er niet veel) heeft me verteld dat ze bezig waren met een 4X4 crossover model en een toekomstig vervanger van thesis (@ 3-serie: die gefotoshopte 169 zou geen slecht idee zijn :-))

een niwue look, zeker om die vervrouwlijking weg te werken, van ypsilon zou goed kunnen zijn voor lancia.

feit is dat er niet veel te zien valt over nieuw en/of toekomstige lancia modellen.
-missschien wil het merk voor een grote verassing zorgen, zoals de introductie van de alfa 156 tien jaar terug heeft gedaan. resultaat was een revolutionair model.

-ofwel zijn ze bij lancia inspiratieloos. WAT IK EEN GROTE ZONDE NOEM!!!

de hedendaagse modellen zijn niet saai of lelijk zoals vele vinden. ik noem ze eerder gewaagd en te elegant en zeker als je ze met hedendaagse auto’s vergelijkt.
de thesis zzouden ze wat een sportieve look moeten geven, want deze zjn de klasse auto’s wat late 40gers en 50gers zouden kopen. kijk naar de gelijkwaardige klasse zoals de bmw 5 en 7 en mercedes C en E, gaan ze voor een sjiek maar ook sportief look, denk dat het ook te maken heeft met de midlife crisis…

de lybra hadden ze nooit van de markt moeten gooien, ze hadden er een facelift van moeten maken of tenminste een dedra 2 of prisma 2 model.

in ieder geval, hoop ik dat de delta hpe ook in integrale vorm zal komen.
het zou mooi zijn om nog eens een delta Turbo 4X4 te zien voorbijscheuren…
eindelijk mooie modellen van Lancia
Ik heb veel vertrouwen in de markt voor de italianen.Ze maken nog auto s die hun eigen look hebben.Zelfs voor een merk als Lancia zie ik dat dit merk groeien.Ze maken autos met een eigen gezicht.De vele merken van tegenwoordig lijken op elkaar,maar de mooie merken uit italia hebben een eigen look.Zie de Fiat bravo,de 500,mooie auto s.En Lancia komt er helemaal boven op met topmodellen.Het is ze gegund.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).