
Saleen bouwt niet alleen zelf hele snelle auto’s, het bedrijf maakt ook nog allerlei speciale versies van bij voorkeur Mustangs, zoals bijvoorbeeld de Parnelli Jones-Mustang. Onlangs heeft het merk H302 en de H302SC met respectievelijk 390 en 580 pk uitgebracht. Drie keer raden waar de letters ‘SC’ voor staan.
Deze ‘nieuwe’ Mustangs maken deel uit van de ‘Heritage’-lijn van Saleen. Hierin wordt een retro-styling toegepast om de oudere modellen te eren. In dit specifieke geval is dat de Boss 302 Mustang uit de late jaren ’60.
Het 5.0 liter (302 cu. in.) grote V8-Blok heeft een gesmede krukas, gesmede drijfstangen en gesmede aluminium zuigers
Both vehicles feature an all new, Saleen built, 302 cubic inch engine that represents a marriage of race technology and production performance engineering. The evidence of this fact can be found in the hardware comprising the engine. Saleen started with 5 axis CNC ported cylinder heads, and then added a new forged crankshaft, forged connecting rods, forged aluminum pistons, performance crankshafts, and high flow fuel injectors. The result is a 390 hp engine that provides the heart of the new H302. “The 302 engine is the best engine that we have ever done,” states Rob Simons, Saleen Powertrain Lead.
Verder heeft de H302 aan boord: een Saleen Racecraft vering, 14″ remschijven, ABS, traction control, 19″ lichtmetaal in zilver of chroom. Klanten die voor de H302SC gaan kunnen kiezen voor 19″ gesmede 7-spaaks aluminium-wielen.
Over de wegligging zijn ze bij Saleen tevreden:
“The market has not driven a Saleen like our new Heritage line. They have great throttle response, they shift smoothly and they carve through the corners,” says Chassis and Dynamics Engineering Lead, Derk Hartland.
Van de H302 worden 500 exemplaren gemaakt, de H302SC wordt beperkt tot 200 stuks. De Amerikaanse prijzen zijn respectievelijk $56,999 en $74,999.
Hoewel het schitterend weer was zat Frederik binnen met aids..
Sjongejonge, hoeveel versies van de mustang bestaan er al? meer dan 1000?
Mooie foto’s.
Altijd al fan geweest van Mustang Tuners
“Drie keer raden waar de letters ‘SC’ voor staan.”
SuperCar! :)
ik weet het ik weet het!!!
Snelle Coupé
:D wat heb ik gewonnen??
@ Chip
Make that ‘supercharged’
WAT EEN PLAATJE..
Goed werk van Saleen, er wordt eindelijk weer eens een vette musclecar op de markt gebracht.
Ga vooral zo door!!
ik vind die velgen maar beetje op mini cooper verlgen lijk echt niet mooi
velgen lijken (sorry)
Mmmmm…. American muscle in heart and soul!!! Gewoonweg heerlijk! Baby, let me ride this pony..
@Bleh,
Met wat voor kleur touw?
zowieso best vette auto…
velgen mogen idd wat beter,
@Juppe
Paars met gele franjes
Reken wel even €4,99 extra voor het verfkrabbertje om de letters Saleen van de voorruit te halen. Verder is ie héérlijk retro-80! Dope!
@Bleh, het was wel een goede quote? Stijl kan bijna niet missen ;)
Doe mij dan toch het origineel maar, in het zwart met rood (geel en blauw met zwart heb je ook gehad) zoals ze horen te zijn. Of de 429 (7.0) Maar liever de 302, vanwege het een stuk lichtere blok en dus de betere handling Model is trouwens begonnen in ’69 en geeindigd in ’70. Productie van 2 jaar dus….
Gummbah ;)
Mooiste Mustang tot nu toe (van het laatste model dan hè). Doet u mij er maar eentje! :D
@Bleh, Norman?
@SC: Shelby Cobra ;)
@StormRAM
Je kunt ook overdrijven..
@Bleh
…???
Wat is die kont van Saleen toch onwijs gaaf, die zouden ze standaard op alle Mustangs moeten zetten…
@Bleh, geweldig! 2 punten voor de mooiste first-post tot nu toe! :)
@ joep, wat is een norman??
@ Juppe, sja bepaalde taboes moet mee gebroken worden heh, waarom niet vandaag beginnen ;)
Mooi auto ook trouwens :D, alleen heb ik een waar-heb-ik-dit-eerder-gezien-gevoel
SC zal wel voor single carburettor staan, zoals die amerikanen de moderne techniek weten aan te wenden
@ kevski style
am ff aan te geven hoe zwaar die 429 was, wist je dat alleen het inlaatspruitstuk 30(!!!!!!!!!) Kilo woog?
maar met die 69-70’ers boss modellen kun je serieus hard gaan…..
dit is zoo gaaf… alleen er zijn al zoveel gave versies van dat ik niet weet welke ik wil:P… SC = supercharged, zo tunen ze in amerika nou eenmaal
niet weer 1 hoor .. lijkt de cayenne wel ..
al hoewel .. saleen is echt een merk .. en geen ford afdeling .. of nog erger .. tuner.
Ik vind dat een beetje veel mensen die mustangs tunen! Kijk hij is mooi maar ik zal gewoon een Gt500 kopen..
@Bleh,
Uhm what? Hoe…? WTF? Bedoel je nou…? HE? Owww, wacht even, IK SNAP ‘M! Aids was officeel als “grappig” verklaard! :lol:
Hij bedoelt niet de ziekte AIDS, maar aids, in de zin van “hulp”.
Jaaaa, dat bedoelde hij er zeker mee :roll:
Weer on-topic:
SC = Super Cute? Stupid Cow? Stinking Car?
Had Saleen niet al de Mustang onder handen genomen?
Dus nu hebben we alle tuners wel gehad en nu gaan we dus voor de herhaling ofzo?
Ik moet zegen dak voor een 5 liter t maar bar weinig vind die 350 pk…gesmede zuigers en al :S en al SC? :S dan is t helemaal gaar….namaak minilite wielen (n) doe mij maar wat anders…..
SC = Smelly Cat
geef maar hier 580pk`s:P:P
Nog steeds de live axle? –> Still Crappy?
en kevski style heeft gelijk; de boss 429 is nog steeds de coolste mustang aller tijden.
SC als in Snelle Chit? :D Wel schon woagen :)
voorkant ziet er wel goed uit, maar die LELIJKE achterkant van de normale, en deze is beetje mooier. maar dat tussen stuk en achterkant is zoo gruwelijk lelijke. Het lijkt net of een drol die design getekent heeft.
mischien is het ook zo :)
Ben weg van deze Saleen. Alleen idd even die sticker van de voorruit af en ik zou ook de louvres van het achterraam weghalen. En ik zou het vorige model chrome velgen nemen…..ehh ohh die heb ik al besteld !! :)
Bij deze auto is het tenminste niet zo dat je denkt van … is het nou een duitser een hyundai of een italiaan nee deze auto staat only aan de top!
@Bramzel: Deze kont lijkt juist heel veel op de standaard Mustang. De vorige Saleens hadden juist een echt andere heerlijke kont met als optie een dikke spoiler! In het donker is de kont van de Mustang helemaal heerlijk met die led achtige achterlichten, herkenbaar uit duizenden!
Klopt Rob, die met de geintegreerde spoiler is nog gaver. Maar ik doelde vooral op de achterlichten en het gedeelte er tussen, die nummerplaat staat daar veel beter dan onder in de bumper.
Idd die louvres eraf! Maar zeggen da de boss de mooiste is?! OMG, sooo like not true!
Fastback baby, fast back! ;)
(ik snap bleh! niet btw)
@bleh, norman is en soort Gummbah
@Rob USA, sorry maar je houd jezelf voor de gek. Aan de top van wat zou deze auto moeten staan? En jij ziet het verschil dus niet tussen een duitser hyundai of italiaan? Hmmm… dat verklaart iig een hoop!! ;)
Het mooiste uit de pressrelease vind ik wel;
“performance crankshafts”
Opmerking 1: wat valt er te performen aan een crankshaft, los van het wedgen en balanceren?
Opmerking 2: voor zover ik weet heb je er maar 1 nodig dussuh
Blablablabla
Ook nog een mooie: carves through the corners, ja met een enorme powerslide zeker
Sorry, ben ff op de Mustang-afzeik-tour.
Wel een mooie kar, maar ik ben toch meer van veel pks stoppen in iets dat niet veel weegt en daar kunnen die yankees nog wel een lesje in krijgen
is weer goed gelukt :-)!!!
netjes getuned vind ik zelf.
hoewel ik het aantal keer dat hij getuned is al niet meer op 1 hand kan tellen
SC super cute ;)…
@Bosroamer,
Er staat 2x crankshafts in het stukje, dus ik neem aan dat ze performance camshafts bedoelen.
Ach mooi toch zo’n mustang. Lekker ruig en eindelijk weer die starre achteras terug! Das de charme, misschien moet ie ook zo’n topgear spaarpotje op het dashbaord krijgen ;)
@Joep: Het was bedoeld als vb dat hier gewoon bijna alles op elkaar lijkt,
ok ik haal Italie eraf en doe China bij ! :)
@Bosroamer; Don’t even go there, om de Mustang af te zeiken! :0
Deze Saleen gaat echt wel heel goed door een bocht maar gewicht blijft heavy idd.
@Juppe,
Dat had ik ook al bedacht maar het zegt toch wel iets dat zo’n fout in je presslrelease staat.
Ik zal er wel nooit tegen racen, maar als ik klaar ben met mijn Mini dan kan die Saleen mijn tailpipe sucken, mits niet teveel rechte stukken op het circuit natuurlijk.
;)
FYI: 1000 cc, 8 klepskop van een BMW K100 met turbo erop. Target is ongeveer 150 pk met een gewicht van 600 kilo. Dat gaat én van zijn plek af én hard door de bochten.
period.
@bosroamer, jij bent zeker een stoere jongen. die saleen gaat het egt wel van jouw mini met 150 pk winnen als je die 150pk haalt.
Ik vindt zo n saleen/mustang egt helemaal niks, het is gewoon amerikaans prut. moet j eeen kijken wat voor bakken er in amerika rondrijden, en de rijkeren in amerika rijden allemaal in europese bakken. dus ik snap niet wat zon amerikaanse bak hier moet.
Ach stoer, laten we niet off topic gaan maar ik heb gewoon veel meer met autos die hun performace halen uit een goeie pk-gewicht ratio.
Daarnaast heb ik tot nu toe nog geen enkele amerikaanse auto gevonden die wij kan bekoren dus daar kan ik je wel gelijk in geven.
ik stond laatst aan de pomp met mijn 1966 289 cu mustang
stop er een spyker naast me haha zwaare koets hep je ik lachen weet dat de spyker bijna 100kg zwaarder is dan mijn mustang dus bulshit dat zwaar zijn klopt allang niet meer
Autoblog.com was bij de onthulling en heeft ook een stukje mogen sturen:
http://www.autoblog.com/2007/11/21/first-drive-2008-saleen-s302e-and-h302sc-mustangs/
@Whoohoow: Wat de rijkere amerikanen daar doen ( zich onderscheiden van de massa) Doe ik rijke ( van geest ) Nederlander met mijn US car! Ik pas ook niet in een mini en rij altijd alleen V8!
dit is echt wel de mooiste mustang gt variant die ik tot nu toe heb gezien
@Rob USA wat voor ene auto rij jij dan ?
Ik rij trouwens ook een ik mooie auto ( ik wil neit overdrijven ).
Maar om je te onderscheiden van de anderen kan je toch ook een dikke mercedes (bmw/audi) nemen ?
@Rob USA, ok als je Italie dr uit haalt ben ik het weer eens stuk meer met je eens! ;)
@Bosroamer,
Interressante conversie. Wist niet dat er een K100 kop op kon. Die was er ook met 16v dacht ik zo. Klinkt iig als een leuk project!
Mooie auto, maar wel veel versies ervan (waarvan deze een van de mooiste).
mooi bakkie maar die van mijn eigen vader is toch mooier
Mooie Saleen, erg fraaie achterkant.
@ Sir Smokalot: Hebben ze ook halve snelle auto’s dan? ;-)
Mooie wagen .. ik ben blij om te zien dat het lelijke driehoekerige raampje afgeschermd .. ff de saleen letters er af krabben en gaan. In Nederland is men bang voor een recht stukje weg dus bouwen ze er om de 500 meter bochten in ;)
Als ik het geld had!!!
@Juppe;
op een 1300 schroef je een 16 klepper, op een 1000 past dat echter niet ivm offset boren, daar past wel een 8 klepper op.
Check out some crazy aussies;
http://www.youtube.com/watch?v=H70vEq_FMvs
I love Saleen
Wat een verschrikkelijke gave bak! Daar kan de Veyron nog een dikke punt aan zuigen,…of de gemiddelde ferrari,,,,,of de,..of de…
Super gaaf! Ik wil m!!!
wow! :D
that’s a great car! :D
mooi, stoer, dik… ik hou wel van mustangs!
Importeren die wagens, dollar staat nu erg gunstig! :P
@ The Devil Tuner:
Dat zo zo zwaar zijn wist ik niet, wel dat ze veel wogen. Heb er wel eens 1 in mijn handen gehad namelijk. Maar had het zelf zo’n 10kg lichter geschat….
@ Bosroamer:
Dat er nog meer uit te peuteren valt met die onderdelen. Dus niet zoals een exotische Italiaan waar gelijk de boel eruit gaat zien als een wokkel.
Hoeveel deze weegt durf ik niet te zeggen, maar de oudjes zijn zo zwaar nog niet. 1420 voor de ’66 289 en als ik me niet vergis 1470 voor de ’69 boss 302. BMW weegt al meer met een lichtere motor erin van dat formaat.
Verder heb ik zelf ook een mini ook 998 (alleen nu 1046cc) , maar die 150 Pk is erg optimistisch en erg onbetrouwbaar. Veel onderdelen breken af bij gebruik op straat met die conversie. Das geld in een bodemloze put gooien. Kan je o.a. ook bij Simon van MorSpeed vragen die de conversie o.a. in Engeland aanbied. Overigens past de 16v er ook op. Kwestie van pockets freesen….
@ Rob USA:
Is ook gelul dat je niet in een mini past. Langste die erin zat bij mij is 210cm en kon zijn benen nog strekken ook. Kwestie van aanpassen….
@ Kevski Style
jij ook al?
@ kevski style
die ouwe amerikanen zijn erg betrouwbaar met hoge vermogens hoor..
ik ken iemand met een de tamaso pantera (die hebben een 351 Cleveland motor…) en die heeft er 700 pk (gemeten vanaf de wielen…) uit weten te peuren ZONDER turbo’s of compressors….gewoon met toeren…
@ The Devil Tuner:
700 zal wel aan de crank zijn. Ik heb alles erop losgelaten en kwam niet verder dan 721 op de krukas. Met een automaat wordt er dan nogal het nodige opgevreten. Het kan op zich wel, en meer ook nog wel, maar dan praten we wel over 120+ octaan benzine….
@ kevski style
tja… hij zij 700pk vanaf de wielen…
hij had zo’n beetje alle internals uitgebalanceerd, blok opgeboord tot 6 liter, kop bewerkt, vier kleppen per cylinder, nokkenassen met speciaal profiel, open uitlaat, iedere cylinder een eigen carburateur, en nog een hele heutemetuet van veranderingen…. ook leuk om te weten is dat ie 9000 (!!!!!) TPM aankan….
maar ff los daarvan ik vind het een knappe prestatie (zowel van jou als van m’n vriend) de er zoveel vermogen uitgeperst kan worden….
@ The Devil Tuner:
Dan weet ik nu zeker dat het niet klopt. 9000RPM gaat met zo’n lange slag niet lukken. Je zuigers gaan dan harder dan 25m per seconde. Dan zo snel dat zelfs gesmede zuigers uit elkaar gaan spatten. Zelfs zo snel dat F1 auto’s op of net onder de snelheid van 25m per sec blijven. Voor 9000RPM moet je een slag hebben van rond de 78mm of korter. De 351 heeft een langere slag bij mij weten….
@ kevski style
tsja…. ik weet ook niet hoe hoe hij het gedaan heeft…..
als jij het zegt dat het zo is dan geloof ik je (ik heb je al eerder gezien op andere topics en jij weet echt heel veel)…
(by the way mijn echte naam is max mahler… 14 jaar oud… wat is jouw echte naam? (ik heb op andere forums gezegt dat ik in bepaalde auto’s gereden heb… ach, niemand hoeft te weten dat het in forza 2 en gran turismo was :P ) )
Mijn voornaam kan je wel raden denk ik, achternaam Houtzager….
En je mag me best tegenspreken hoor , zolang je er maar over nadenkt. Ook ik weet niet alles. En ook al ben je 14, dat mag voor antwoord niet uitmaken. Ook ik ben jong begonnen (11 jaar en brommerblokjes uit elkaar slopen en opvoeren) , dus daar is ook niks mis mee. Intussen zijn we bijna 14 jaar verder….
@ kev(in)style
bedankt voor je wijsheid, kevin… :)
ik spreek je nog wel later….
tot dan…
zaleg basken
Sinds de auto’s steeds goedkoper worden in amerika verliezen ze ook toevallig hun status. btw een ferrari f430 met nederlands kenteken kost minimaal 6 keer deze auto.
Zoiezo vind ik een mustang een prut auto.
In nederland standaard 50.000 euro, voor mensen die geen cl65 amg kunnen betalen:p 300.000: excl nog wat ontrbrekende opties.
p, geef mij dan maar een dikke subaru voor die 50.000.
Tegenwoordig gaan italiaanse(duitse), en dan bedoel ik niet gallardo, of a klasse, maar het echte werk, auto’s vaak meerdere malen over de kop vergeleken bij amerikaanse auto’s.
amerikaanse blokken zijn per pk per liter gewoon slap.
, moet je kijken een ferrari f40, 478pk met 2936cc. bj 1987.
kijk volgens dodge site is hun 8.3l 500pk, imposante 8.3-liter V10, imposante?
3 keer zo weinig liter evenveel pk, wat was de bouwjaar van f40 1987 en van de viper 2007?, 20 jaar later en zijn ze drie keer achteruit gegaan, nou 1 ding die amerikanen moeten zich schamen.
De F40 had turbos … moet je wel rekening mee houden G-Unit :)
WAUW! Dat noem ik nog eens een mooie bak! Trouwens, ik dacht dat je deze vette bak nergens meer in Nederland kon kopen.
De Saleen S281 is eigenlijk ook toch een opgevoerd Mustang?