Een nieuwe ultrasnelle K'egg? Yep, het gaat hier om een Koenigsegg CCXR met 1018pk!
Althans, dat schrijft onze favoriete Duitse autodealert. Autosalon Singen biedt de supercar aan voor 1.575.000,- Euro. Koenigsegg zou op dit moment bezig zijn met de productie, waarbij er specs genoemd worden van 1018 pk en een max koppel van 1060 Nm. De acceleratie van 0-100 km/u zal ongeveer 2,9 seconden kosten, de topsnelheid ligt boven de 400 km/u.
De CCXR werd al eerder aangekondigd maar er waren toen slechts wat detailafbeeldingen beschikbaar. De CCXR is de eerste Koenigsegg die de grens van 1000pk overschrijdt en alsof dat niet genoeg is; de auto zal bio-ethanol gebruiken als brandstof. De maximumsnelheid wordt geschat op 417 km/u!
Meer afbeeldingen hier (dankzij Stofmeister).
Met dank aan Davy en Luuk voor de tips!
UPDATE: hieronder de officiële specs die inmiddels zijn vrijgegeven…
CCXR Edition Technical Specification
Performance
Acceleration: 0-100 km/h (0-62 mph) 2.9 seconds.
0-200 km/h 8.9 sec, 0-200-0 km/h 13.7 sec
Top speed: 417+ km/h (250+ mph).
Braking distance: 32m (100–0 km/h)
Lateral G-force: 1.4 G
Weight to Power ratio: CCXR: 1.26 kg/hp
Weight distribution %: 45% front, 55% rear
Fuel consumption: Highway travel: 18 l/100 km (E85)
Combined: 22 l/100 km (E85)Body
Two-door, two-seater with removable hardtop stowable under the front hood lid.
Composite Group System. Total Body weight 56 kg
Dimensions
Total length: 4293 mm (169”)
Total width: 1996 mm (78.6”)
Total height: 1120 mm (44,1”)
Ground clearance: 100 mm (3.9”)
Fuel capacity: 70 litres (18,5 gallons US)
Luggage compartment: 120 litres (31,7 gallons US)
Dry weight: 1280 kg (2821LBS) (Fully equipped with: Airbag, Glass roof and rear window, power windows, ABS, soundinsulation, lifting system, Power steering and power brakes)Aerodynamics
Cd. 0,33 Frontal area 1.867 m2
Flat underside of chassis. Venturi tunnels at rear of chassis/body.Steering
Rack and pinion power assisted steering. 2.7 turns lock to lock.
Turning circle: 11 metres.
TRW electrohydraulic power assisted.Chassis
Front and rear suspension: Double wishbones, adjustable ups Racing gas-hydraulic two way adjustable shock absorbers, pushrod operated. Anti-roll bar. Electronically adjustable ride height.
with aluminium honecomb and integrated fueltanks for optimal weight distribution and safety. Monocouqe torsional rigidity: 58.000 nm/degree. Weight including tanks: 72 kg
Front: Cr Mo subframe, with integrated crashmembers.
Rear: semi-stressed engine and gearbox with support struts, for optimal rigidity and no engine inertia movements.
Fully machined aircraft aluminium uprights, with SKF LeMans specification 150mm anglecontact ball bearings.
GKN hollow/gundrilled driveshafts.
Koenigsegg Z-style progressive and lightweight antiroll- bars front and rear.Brakes
Front brakes: Ceramic discs Ø 380 mm, 34 mm wide. 8 piston light alloy Brembo monoblock calipers. Power assisted.
Koenigsegg Advanced Control system.Rear brakes: Ceramic discs Ø 362 mm, 32 mm wide. 6 piston light alloy AP Racing callipers. Power assisted.
Koenigsegg Advanced Control system.
Traction Control: F1 style for optimal performance with 5 different handling modes.
Wheels
Koenigsegg Carbon / alloy wheels with centre locking.
Front:19” x 9.5”
Rear: 20” x 12.5”Tyres
Michelin Pilot Sport 2.
Unidirectional with asymmetric tread pattern.
Front: 255/35–19” (Y)
Rear: 335/30–20” (Y)Transmission
Specially developed 6-speed gearbox.
Torque sensitive, limited slip differential.
Clutch: Dual Plate, Ø 240 mm.
Transversally mounted race style gearbox with limited slip differential. 6 gears plus reverse.
Final ratio: 3,364
1st gear: 2,875
2nd gear: 1,773
3rd gear: 1,267
4th gear: 1,000
5th gear: 0,833
6th gear: 0,711
Reverse gear: 3,000Engine
Type: Koenigsegg V8 cast aluminium, 4 valves per cylinder, double overhead camshafts.
Displacement: 5.000 cm3.
Compression: 9.2:1
Lubrication system: Dry sump with oil spray piston cooling.
Oil cooler.
Weight 178 kg including supercharger and drysumpsystem.
Intake Manifold: Koenigsegg milled aircraft aluminium manifold.
Patented response charge system for optimal engine respons.
Manifold ceramic coated.
Emission levels: Euro IV.Sequential, multipoint fuel injection.Twin Rotrex centrifugal superchargers with response system 1.6 bar boost pressure.
Hydraulic lifting system: Lifts the front of the car 50mm in 3 seconds, from the press of the button. Automatic drop down safety feature at 50 km/h.
Central electrical system: Digital semiconductors instead of fuses or relays. Can bus operated and fully programmable functionality.Power output: 1018 Bhp at 7.000 rpm.
Maximum torque: 1060 Nm (740ftlb) at 5.600 rpm.
80 reacties
en dat allemaal uit een Ford /Lincoln V8 blok .. (flink aangepakt natuurlijk)
en in mijn ogen .. oog verblindend mooi,sleek,sexy en elegant .
liever deze dan baden in luxe aan 407 km/u??
raadje -> randje
Ben nog niet helemaal wakker volgens mij.
aan 400+ km/u zul je dankbaar zijn dat dat randje eraan hangt! als het verste punt van je 400+ km/u auto niet onderaan is ga je vliegen!
http://www.autoblog.nl/archive/2007/06/10/koenigsegg-suv
O gelukkig, ik zie dat ik vandaag niet de enige ben die fouten maakt! ;)
Over de auto. Het ziet er verbazingwekkend lekker uit. Maar 1,5 milj voor deze auto? Ik vind een auto van meer dan 500.000 euro al belachelijk. Vroeger kon je een F40 krijgen voor 750.000 gulden en dat was toen al te gek voor woorden. Dat waren nog eens tijden! :)
Maar goed het zal wel met inflatie te maken hebben en dergelijke…
Mja nu kan die Veyron helemaal den boom in, deze zal wel in het segment van de SSC komen :-)
De CCX en bijgevolg ook de CCXR gebruiken een V8 die door Koenigsegg zelf ontworpen is (deels gebaseerd op de Ford V8 die ze daarvoor gebruikten) en voor hen gebouwd wordt door een brits bedrijf.
Koenigsegg is al sinds de eerste auto een van mijn favoriete supersportwagenfabrikanten en deze verandert daar niets aan. Maar ze mogen wel eens met een nieuw design komen nu deze na bijna 10 jaar eindelijk fijngeslepen is. De velgen, het kleurtje en de spoiler vind ik trouwens ook niet zo mooi.
(zeg effe dat je er naast zat .. ik heb het al zo zwaar vandaag)
Ziet er niet uit zo.
wacht effe, ik zoek het voor je op :)
Hij ziet er dan wel niet uit als op de foto, maar de vermogensopgave en het logo is hetzelfde.
http://www.topgearmagazine.nl/nieuws/artikel/koenigsegg_ccxr_crash_top_gear/
http://www.autosalon-singen.de/verkauf-Koenigsegg-CCXR-SPECIAL-EDITION-08997_9001_02_01.aspx?languageID=de&modell=CCXR%20SPECIAL%20EDITION&marke=Koenigsegg
@Racer X: die gasten schrijven pas een maand later over hun eigen crash?!?
Maar goed, we hebben het daar ook al over gehad (was ik inderdaad vergeten):
http://www.autoblog.nl/archive/2007/05/11/koenigsegg-slopen-top-gear-bellen
Maar volgens mij heb ik nog nooit officiele foto’s van die CCXR gezien?
–edit: dank u–
1000+ pk op Bio Ethanol, 950 op Ron98 en 850 op die prut die ze in de States als “fuel” verkopen. (iets in die orde van grootte althans)
Ik vind die pk-race sowieso een beetje absurd. Want wat heb je er nu eigenlijk aan. 1000 pk of 1018 pk zal nu echt wel niet het verschil maken. En op de weg hoogstwaarschijnlijk ook al niet met ‘maar’ 300 pk.
Velen zitten zich hier maar blind te staren op pk waarden maar de kans dat je die pk’s ooit gebruikt zijn heel klein.
nee, een gans is niet geil… GANZ GEIL! :D
zeker wel een veyron-beater… de vorige modellen redden het al tot 390+… dan zou hij toch echt wel harder dan 407 kunnen gaan.
Verder niets aan toe te voegen.
beter de Reventon :D
En al dat vermogen uit een V8, applaus voor de bouwers van Koenigsegg
Maar om ff in te springen op de kleine discussie over de motor:
Naar mijn mening gaat het toch ook over een zelf ontworpen motor van
koenigsegg, 4,7 v8 biturbo als ik het goed voorheb.
Wel lekker veel vermogen uit zo een “klein blokkie”, kan toch nooit betrouwbaar zijn ?
De veyron weegt ong.1800 en heeft 1001 pk
Deze zou denk ik 1200 kg wegen en heeft 1018 pk !
Verdere uitleg is overbodig zeker?
Wat wel een feit is, is dat de veyron zo propvol technologie zit die alles in het oog houd, dat het relatief eenvoudig is om er mee om te gaan.
Maar ik vermoed dat deze koenigsegg zeer moeilijk te rijden zal zijn en weggelegd zal zijn voor slechts een paar uitmuntende chauffeurs.
En zéker omdat die 1018 pk alleen maar op de achterwielen zitten…
toch denk ik dat ten aller tijde de Veyron de betere zal zijn..(meer ontwikkelingsjaren,meer ontwikkelingstechniek)
Iedereen richt zich nou erop om de Veyron te verslaan qua pk’s en nm’s maar qua wegligging en handling..
ach ja,ikzelf zal er helaas nooit achter komen welke van de 2 de beste is..
zoals een lekker nummer van Aerosmith “dream on”
Bovendien koop je er voor het prijsverschil nog een Maserati QP en F430 (of anders evt. een Cayenne of RangeRover voor mijn vrouw om de kleine naar school te brengen) bij…. Waar hebben we het over???
Ik heb ook geen flauw idee hoe het zit… Het lijkt wel alsof die ‘oude’ CCXR gewoon een mule was voor het E85 blok of iets dergelijks.
Anyway, ik vind het een gaaf apparaat, maar Koenigsegg mag zo onderhand wel een keer met een nieuw design komen.
Leasing/
Finanzierung ab: 23.347,16 € / maand
Hier is hij te koop: 1.874.250 euries… Misschien krijg je korting… ?
Ik vind het nog steeds geen mooie auto. Als ik een straaljagercockpit op wielen wil kopen, word het een Pagani Zonda.
Inderdaad, wat is het nut? Je zegt nu zelf; “Maar ik vermoed dat deze koenigsegg zeer moeilijk te rijden zal zijn en weggelegd zal zijn voor slechts een paar uitmuntende chauffeurs.”
Dus wat ben je er dan mee en zeker voor dat extra geld. Ik weet niet of hij moeilijk te rijden zal zijn. Maar of je een Veyron nu mooi vindt of niet er valt niet te ontkennen dat er vele jaren in de ontwikkeling gekropen zijn. Dit om een supersnelle wagen te maken die ook bestuurbaar is. Er bestaan genoeg zelfbouwprojectjes waar je nóg sneller en nóg onveiliger naar de 200 of 300 km/u kan. En ja, die vind ik allen een beetje kansloos omdat je er maar één ding mee kan en dat is rechtdoor.
Hiermee wil ik niet zeggen dat de Koenigsegg onder de noemer kansloos valt. Integendeel, ik vind het een prachtwagen maar bij deze CCXR vraag ik me wel degelijk af waarom. Denk je dat hij sneller zal zijn rond bijvoorbeeld de nürburgring door die extra pk’s? En daar gaat het nu net om voor mij. Al de rest is overbodig.
Dit geloof je toch niet heh….We geven allemaal af op dieven als Rijkman-Groenink die, na zelf de kas te hebben leeg geroofd, de halve ABN-Amro straks op straat zet of die half doorgebakken pannekoek oplichters van Appie-boekhoudschandaal-Heijn en ondertussen vinden we dat een auto van 1,5 miljoen Euri gewoon kan????? Hoe dacht je dat die gasten aan het geld kwamen voor zo’n bak? Nou….de kans dat ze de loterij winnen is net zo groot als de kans dat jij m wint….dus hoogstwaarschijnlijk is een dergelijke auto alleen te betalen door mensen die ervoor zorgen dat ze kunnen weglopen met miljoenen terwijl jij en ik droog brood moeten vreten.
Ja…deze auto kan alleen gekocht worden als dergelijke dieven jou en mij bestelen van onze duur bevochten carriere….maar euh…
Hij ziet er wel mooi uit hoor.
En wat als ze die übervolkswagen aan zouden passen en dat goedje er in gingen gooien?
Dan kan die koenigsegg als nog inpakken!!!
Maar het blijft gaaf dat zo’n fabrikantje een auto neer zet die dat ding naar de kroon(of is dat troon?) steekt! Wat een vette bak! Die rode dingen mogen van mij opzich ook wel pleitte machen: Wat die kleurstellingen betreft zouden ze dan nog wel weer wat van grote opponent kunnen leren!
http://www.youtube.com/watch?v=GuyEhmRcBdI
Inclusief wat info over deze “flower power” CCX-R
Dit is natuurlijk “gewoon” een auto voor erbij voor veel fun op een circuit met een geweldig staaltje techniek, iemand die dat niet kan waarderen is imho geen autoliefhebber…
tractie is het issue thema bij de CCXR, maar als hij eenmaal rolt zal het wel heel erg snel gaan en de veyron op den duur wel verslaan.
Tom Coronel is trouwens alleens als stand in gevraagt, maar dat was toen niet doorgegaan. Hij weet overigens wel wie het nu is, maar wil er helaas niets over kwijt. Eén van de best bewaarde tv geheimen ooit! ;-)