Saab 9-3 Turbo X: exclusiviteit heeft z’n prijs

Auteur: , 81 Reacties

Saab begint het persbericht als volgt: "Met de Saab 9-3 Turbo X introduceert Saab een exclusief model, voorzien van hoogwaardige techniek." Een exclusief model zal het zeker blijven want Saab wil minimaal €60.530,- vangen voor de Turbo X Sedan. De Turbo X Estate is leverbaar voor €62.330,-. Pittige prijzen, dus wat krijg je hiervoor terug?

Als eerste exclusiviteit, want er zullen slechts 2000 Turbo X-en het levenslicht gaan zien. Hiervan komen 40 stuks naar Nederland. Als tweede is de Turbo X standaard uitgerust met een zeer geavanceerd vierwieraandrijvingssysteem i.c.m. een speciaal sportonderstel. Dit zorgt ervoor dat de 280 pk’s goed met dit Zweedse beestje overweg kunnen: 0-100 in 5,7 seconden en een begrensde top van 250 kilometer per uur. Een Porsche 911 Turbo schijnt het zelfs bijzonder lastig te kunnen krijgen in bochtencombinaties…

Qua uiterlijk onderscheidt de Turbo X zich van z’n goedkopere broertjes door o.a. titanium-afwerking op de grille, rond de mistlampen en op de kofferbak, een trapeziumvormige dubbele uitlaat, Jet Black metallic-lak, verlaagde frontspoiler en nog wat meer spoiler- en verdikkingswerk hier en daar.

In het interieur vinden we speciale lederen bekleding terug, een lekker sportstuur en her en der wat reepjes carbon fiber. Een automaat is naar wens leverbaar, maar dan moet nog wel eventjes €2500 extra neergelegd worden. Al met al geen goedkope wannahave, die Turbo X…

Saab 9-3 Turbo X
Saab 9-3 Turbo X
Saab 9-3 Turbo X

Promotiepraatje op de IAA Frankfurt:

Reclamefilmpje:



81 reacties

cylinderinhoud????
of ben ik blind?:P

wel grappig wagentje…maar te duur en de concurrentie ziet er leuker uit!!!
Wel duur voor een lelijke vectra, ding kan zo in pimp my ride
2.8-liter V6 Turbo, maar dat wist iedereen toch al? ;)
jaa stoere bak, de 9-3 van mn oom reed ik laatst (1.9 tdi) en die rijdt echt heel fijn, ligt super op de weg, accellereert als de duivel, en deze is dus nog sneller, en ook daadwerkelijk van de duivel.. jammer dat r maar 40 naar nl komen..
Hoop dat hij snel is, zodat je er niet in gezien hoeft te worden. Ding heeft echt geen klasse.
vergeten te zeggen dat je voor t zelfde geld een goed aangeklede 5-serie/E-klasse hebt natuurlijk,.. dat maakt het dan weer lastiger…
ik ben het eens met het commentaar van de heren/dames boven me. Auto is volgens mij veel te duur. Alleen moeten we niet vergeten dat een Saab meestal gekocht wordt door mensen die echt van Saab houden en dan is de prijs meestal van secundair of tertiar belang.
Maar de oplage is beperkt, dus ik ga er vanuit dat ze de auto wel kwijtraken.
@snelste;

Heb je de gefacelifte 9-3 al een paar keer in ’t echt gezien? Vooral in Estate-uitvoering is dat eigenlijk een best wel behoorlijk geile bak. Ik denk dat een zwarte Turbo X Estate in het echt ook heel wat strakker oogt dan een duffe A4 Avant. Maar goed, ’t is allemaal wel wat prijzig ja…
Een 5 serie met ongeveer zelfde aantal pk’s is al gauw duurder dan deze saab en de specs van deze auto zijn wel echt netjes
@ evo
een A4 Avant is een prachtige auto!!!
Rij em zelf namelijk :) ….. en die is toch vele malen mooier dan de saab.
had voor me audi een proefrit gemaakt in een saab 93 1.8t maar hij heeft gewoon niet wat me A4 wel heeft ;)
Ik denk dat als je een 95 aero chipt dat je meer vermogen hebt. Rij je wel een mooiere saab.
*9-5
evo,
Ik heb hem idd in het echt gezien, vind het helemaal niks. Doe mij maar een a4 en groter en hetzelfde voor een 3 serie of alfa 159 3.2

BMW 335i High Executive (306 pk) kost 59.260, ik zou het wel weten.
@ Robin,

ja, als je deze auto chipt heb je ook weer meer vermogen. Dat is geen vergelijking.
Uitdebroeck Piet
Eerder een wolf is schaapskleren… en ik vind hem zekers mooi, ik snap toch niet hoe je vb. een auto als een vectra mooier kan vinden… Een vectra is één en al grijs, van gebruiker tot design.
Robin uit een 335 bmw halen ze 364 pk uit, maar ja wat heb je eraan. Vergelijk gewoon stnd.
Uitdebroeck Piet,
Dit is gewoon een pimp my ride vectra
Wat zijn dat voor een maffe velgen trouwens?
“BMW 335i High Executive (306 pk) kost 59.260, ik zou het wel weten.”

@snelste; met deze auto heb ik ook de prijs vergeleken. Daarom kon ik ook oordelen dat het een pittige prijs was (voor de Saab)…
@snelste, susp1cious,

Weet ik, alleen ik wilde enkel aangeven dat je met een ongeveer zelfde investering bij hetzelfde merk een toch even sterke sedan maar van een klasse hoger kan rijden.

Doe hem standaard heeft hij 20pk minder, blijft het naar mijn mening nog een erg lang twijfel moment. Omdat de 9-5 wel een mooiere saab is dan de 9-3. Hij is natuurlijk een stukje minder racy…
ik zou er een fully loaded mini cooper s works voor kopen dit gaat te ver en is in essentie geen sportieve auto maar alleen een snele dikke
335i Coupe voor dat geld, ik zou het wel heel snel weten wat ik zou halen.
Mini? Had iemand het over een mini?

Doe mij die Saab, de turbo die erin zit is precies wat ik nodig heb voor mijn nieuwe projekt ;)

Sorry, volledig off-topic, verder een mooie kar hoor. En rap dat ze zijn, Saab weet wel hoe ze turbo-motoren moeten bouwen.
Coole auto, vooral de achterkant; zijn wel leuke achterlichten. En ik zou dit trouwens ook liever hebben dan een volledig aangeklede Works. En ja, exclusiever dan een 335i/A4 hè, lol.
Erg deftige wagen, maar goed eerst nog even doorrijden in mijn A4 Avant quattro.
Eens kijken wat je nog meer koopt voor dat geld.
– Audi A6 Avant 2.4 quattro Pro Line
– Audi A5 3.2 FSI quattro Pro Line (is ietsje duurder)
– Audi A5 3.0 TDI quattro
– BMW 335i High Executive
– BMW 335i High Executive

Beetje een no brainer.
Indrukwekkende wagen, sportief uiterlijk, mooie velgen en een vette achterkant. 60k vind ik een beetje veel van het goede voor een 9-3, gezien het lijstje auto’s hierboven (met dank aan Armada),…aan de andere kant,……

De A4 begint ook bij 34k,…en die loopt ook stevig in de 55k wanneer je deze gaat aankleden,… kwestie van smaak.

Er zijn dus ook mensen die voor de Audi A4 3.2 FSI quattro Pro Line,…bijna 60.000 euro uitgeven,….is dat dan wel “redelijk”??

@ SNELSTE: stop eens met die OPEL vergelijkingen,…ik weet niet wat voor vectra jij voor ogen hebt,..maar ik zie de overeenkomsten niet. Beetje stompzinnig meelullen mijn inziens.
Achja, das standaardgelul, het onderstel is hetzelfde geloof ik. Schitterende wagen, maar inderdaad te hoog geprijsd. Wel heel gaaf dat hij zo exclusief blijft.
ik vind de achterkant wel mooi maar voorkant is minder en prijs is te duur, in die klasse heb je veel keus, zoals bmw 335 (330 zelfs nog goedkoper) merc c350, audi s3 en noem maar op nou mijn keus gaat altijd naar een duitser. ik vertrouwe in die Manschaft
40 liefhebbers voor deze gepimpte vectramooie Saab zullen er wel zijn, maar die betalen er dan wel veel en veel te veel voor.
Ik zelf zou ‘m echt pas overwegen als er eerst 25K afgaat.
edit: strikethrough kan met de tag “s”
Voor die 60k is hij wel volgeladen met opties! De auto’s waarmee sommige mensen hem nu vergelijken zijn voor dat geld nog steeds standaard en saai.

Een echte Saab liefhebber heeft het er voor over. Al vind ik het design van deze Turbo X wel een beetje te veel van het goede en niet meer echt Saab. Saab hoort ingetogen en toch snel te zijn, maar smaken verschillen.
Waar ga je met dat snelheid in NL van stoplicht naar stoplicht. LOL
Kan best wat worden, het is wachten op de eerste rijtests.
Ik vind het wel wat hebben, ik vond een paar jaar terug de Viggen uitvoering ook schitterend, reed voor geen meter natuurlijk, maar zag er wel goed uit! Ik denk dat hetzelfde nu zal gebeuren. Sneller dan een 911 turbo op de slalom? in geen honderd jaar lijkt me….Daarnaast als je voor hetzelfde geld een 306PK BMW kan kopen of een Quattro Audi…..Waarom dan voor de Saab kiezen? Wat is de meerwaarde van de Saab? Wat heeft de Saab wat de BMW en de Audi niet hebben? Jeremy Clarkson vroeg zich hetzelfde af….Maar die l*lt wel meer…
Ach, toch weer typisch. Lopen zeiken dat de Vectra en de 9-3 hetzelfde platform hebben. Als dat het criterium is voor kwaliteit, zullen we dan even alle fabrikanten zoeken die voor hun modellen leentjebuur binnen het eigen concern spelen? Ik hoor de platformopmerking geregeld, maar denk je dat iemand al ooit een vergelijkingstest op basis van platformovereenkomst heeft gedaan? Ik ben het alvast nog niet tegengekomen: een vergelijkende test tussen een 9-3 en een Vectra.

Wat de ophanging betreft: ja, die is verschillend. Dat is nu net zo handig aan het delen van een platform. Je kan, als het je uitkomt, onderdelen delen. Maar als het je niet uitkomt, doe je het niet.

Wat de smaak betreft – tja, dat is nogal persoonlijk natuurlijk. ‘k Vind de A6 zeer mooi, en de TT ook. Maar de A5 is in mijn ogen mislukt, om over de A4 maar te zwijgen. En ja, ik heb voor de keuze gestaan, en het is een 9-3 geworden. Ook al omdat de binnenkant er een heel eind beter uitziet dan een VAG-kar, en dan heb ik het nog niet over de zetels.

En dan de echte reden voor deze post: de XWD. Als de heren critici de pers een beetje hadden bijgehouden, dan hadden jullie geweten dat de XWD-aandrijving al een tijdje geleden in besloten kring aan de persmeute is voorgesteld. En ik heb nog niemand van de testrijders horen klagen over dat XWD, integendeel. Weet je wat: in plaats van te zeuren over die gepimpte bak, ga er eens mee rijden. En rijd dan eens met een A4 quattro, liefst een met S-tupperware, kwestie van een gelijk pimp-niveau te handhaven. Benieuwd of Audi’s 4×4 reputatie dan nog steeds meer blijkt te zijn dan wat ze 20 jaar geleden gescoord hebben met hun rallyverleden.
Alleen als er leentjebuur binnen Volkswagen gebeurt vind ik dat niet erg. Zeker van kwaliteit ;)
In het kader ‘wat heeft de Saab wel en BMW & Audi niet’:
– Audi Quattro is Haldex Generation 2, Saab is Haldex Generation 4
– 2.8 Turbo V6 Engine of the Year 2007
– Er zit veel minder Opel in Saab dan VW in Audi
– Audi & BMW dashboard direct inwisselbaar met iedere Jap
– 10 keer betere stoelen en zitpostitie dan beide deutschers
– Fatsoenlijke Touch-Screen Navi i.p.v. ellendige i-drive
– Johnny/ Anita en Ali hoeven hem niet
– Made in Sweden

Kortom: beter onderstel, betere motor, betere stoelen, betere multimedia, beter imago!

En dat voor dat geld!! Koopje van de eeuw…
Amen…
harry handbak
voor dat zelfde geld heb je een BMW 335xi High Executive met 306 paarden, vierwielaandrijving, mooie (standaard uitrusting) oh ja en in 5,5 sec schiet je naar de honderd…..Ik zou met wel weten.. (trouwens nog liever “gewone” 335i ipv van dat vierwielgejank!!!)
Dus kortom: Voor dat geld GEEN Saab!! Voor mij zowiezo nooit een Saab, je moet er van houden….
Wanneer komt Saab eens met een echt nieuw model? Ik vind die grilles/neuzen steeds vulgairder worden. Ze kunnen nu wel een hoop techniek in bestaande modellen gaan stoppen maar ik denk niet dat dat genoeg is om het merk te redden. Die 9-5 gaat al sinds eind jaren 90 mee!
@Svenska Aeroplan AB;

Goed verwoord! Je zou nu bijna een Turbo X gaan bestellen…
@ Svenska Aeroplan AB,

genoeg objectieve bewijzen maar wetende dat de meesten alleen maar hetgeen lezen wat ze zelf willen geloven (saab=vectra) dan kan de discussie oneindig lang blijven duren.
Wij worden als consument allemaal gestuurd door emoties, mij persoonlijk kan me de pk’s geen moer schelen, de Turbo X bodykit is gewoonweg marginaal en niet stijlvol. de 9-3 aero is mooi afgewerkt maar dit gaat er toch wel over.
Ik dacht juist dat Saab de Johnny/Anita (of Ronny/Marina whatever) doelgroep bewust wil vermijden (de doelgroep hoofdzakelijk voor de inkomsten van BMW,VW,Audi en Opel verdelers) dan mochten ze bij Saab wel de lachwekkende plastic bumper achteraan weggelaten hebben.

enfin, met pk’s krijg je mij niet echt warm. De XWD 9-3 daarintegen lijkt me wel verleidelijk.
Super mooie auto, (zoals gezegd) zolang Saab turbo’s op motoren gaat schroeven, komt het zeker goed.
Voor die 60.530 Eu krijg je dan ook en volop aangeklede (zeer mooi gelijnde) auto. Enig minpuntje is die lichtkleurige grilleomlijsting, die dan wel matzwart moet worden gespoten.
En over dat gezwets dat het “een angeklede Vectra” is: ik denk dat je dan wel heel goed moet gaan kijken, want als ik íets niet zie in deze auto, dan is het wel een Vectra. Ik zie namelijk een superstrak gelijnde Saab met geweldige velgen.
@ Harry handbak

Tja, als je dus inderdaad je normen qua motor, onderstel en rest niet zo hoog legt, kun je altijd nog voor de BMW gaan…
@ Joti:

De Turbo X is bedoelt als spetterende introductie van de XWD-aandrijving.
Per januari staat de XWD ook met de 2.0 Turbo en de TTid motor in de prijslijsten.
Dan wordt het ook weer de ‘gewone Aero’, dus met minder opvallend uiterlijk.

Dus even wachten tot januari voor je er een besteld!
Voor dat geld heb je een Alfa Romeo 159 3.2L V6 met Q4 erop en dan nog heb je 12.000 euro’s over om aan extra’s te besteden.
citrofiel evil twin
Saab intereseert me niet zo vanwege een verouderd modellengamma en ze laten mooie kansen liggen zoals een concurrent voor de volvo C30,…
@colouragga:
Daar betaal je dan je klantenkaart bij de sleepdienst mee ;)

@ Svenska:
Idd wel jammer dat niemand je auto wil overkopen aan’t einde van jou plezier…

En ivm haldex 2 of haldex 4: Who cares, denk dat de 95 % van de saab rijders nog niet eens haldex 0.1 nodig heeft.

Leuk vergelijk trouwens ook. Want hoeveel weten er dat een mercedes 4-matic enkel wegrijhulp is, en eens het hard gaat nog amper iets doet…


En ik vind de nieuwe Saabs hoe langer hoe lelijker. eerst achter de tuningscene aanlope met die oerlelijke witte achterlichte, dan met die lelijke alu rond de lampen :s

zou mijn 60 K € wel beter besteden
ik zou het er wel voor over hebben!
@Christophe,
Dat van de 4matic geld alleen voor de eerste series, maar dat systeem wordt al jaren niet meer gebruikt. (Dat systeem had ook veel ellende met de verschillende koppelingen). Maar het klopt dat dit alleen inschakelde bij wielslip. In normale modus was deze 100% achterwielaangedreven.

Het 2e generatie 4matic systeem is permanent 4wd.
Saab = Opel vectra…
Het gaat hier om het epsilon platform van GM. Saab gebruikt effectief maar 40% van dat onderstel. De andere 60% van het onderstel zijn Saab-eigen. Dit betekent dat de gelijkenis tussen vectra en 93 misschien 5% van de gehele auto uitmaken… big deal…
Alleen de kwaliteit van die plastics in het interieur moet echt nog een stapje beter.

Saab heeft een heel trouwe groep klanten, onderzoek toont dat het demografisch gezien hooggeschoolde, vermogende mensen (vaak al twee generaties intellectuele elite) zijn. BMW, Audi en Mercedes (t.e.m E-Klasses) hebben demografisch vooral te maken met een steeds kleinere groep vermogende mensen en een steeds grotere groep middenklasse (de leasing-hype). De exclusievere uitvoeringen buiten beschouwing uiteraard.

Een eerlijke Saabisti zal zonder moeite toegeven dat een BMW of Audi dat kleine beetje extra heeft kwa techniek, maar dat hij dit graag opoffert om vooral niet mee te doen aan het hele gestoef. De Prijs maakt weinig uit.

De prijs is trouwens vooral in Nederland zo hoog. BMW en Mercedes zetten de prijs excl. BPM in Nederland vrijwillig lager, zodat ze überhaupt nog auto’s verkopen. Saab doet het niet, deze keer was het wel zo handig geweest.

Ik ben iig benieuwd naar de testrit. Onze garagist heeft/gaat een Turbo X sedan bestellen. Eens gaan kijken of de XWD ook echt zoveel lof verdient.
@Svenska: goede samenvatting, met name de stoelen van een Saab zijn vele malen beter dan die in Audi/BMW of wat dan ook. En ook dat Johnny/Anita herken ik, kijk maar eens wie er in een 10 jaar oude Audi/BMW/Mercedes rijden en wie in een Saab van die ‘vintage’. En ik mag me ervaringsdeskundige noemen, begin dit jaar mijn Saab 9-3SS ingeleverd en min of meer gedwongen geruild voor een A6 (de wagenparkbeheerder had een mooie deal gemaakt) en dat is, op de beenruimte acherin na, wel een stap terug. Vooral de stoelen van de Audi zijn veel minder, en dan heb ik het nog niet over het zwart-grauwe interieur gehad (voor de echte sombermansen is de hemelbekleding **tegen meerprijs** ook in het zwart te bestellen). Of de onoverzichtelijke iDrive of MMS of hoe het heten mag, die centrale draaiknop dus, waarmee alles ingesteld dient te worden: radiozender wisselen is drie keer drukken + 1 maal draaien (Saab: 1 knop), navigatie is zo ingewikkeld dat je blijft draaien en drukken tot je op je bestemming bent, telefoon is net zo lastig (TEL kiezen, Memory kiezen, Directory kiezen, Alfabet kiezen, draaien tot de juiste letter, bevestigen, draaien tot de juiste naam, DIAL, hehe).

@IanH: platform betekent dat dezelfde machinerie en dezelfde maatvoering wordt aangehouden. En een platform is géén onderstel!! Er is geen Opel met de Saab Reax achteras bijvoorbeeld. De enige onderdelen die uitwisselbaar zijn, zijn het onderblok van de motor en mogelijk wat plastic doppen.

Blijft dat 60 mille een boel geld is, voor welke auto dan ook.
Ik vind het een mooie auto. Ik ben blij dat ze dat groom rond de lichten hebben weg gelaten. ze hebben dan wel dat titanium rond de mistlampen, maar dat kan ik wel waarderen. Alleen die witte lampen van de station mag wel weer normaal worden, want dat is lelijk.

En voor een beetje exclusiviteit moet je gewoon betalen
mooie wagen zouden alleen andere achterlichten derbij moeten leveren!!
(het lijkt niet op een vecta want die zijn zo lelijk als wat!!!)
@ Bart: Het hangt er maar vanaf hoe je ‘platform’ definieert. Bij het N-platform kun je beschouwen dat het over het hele onderstel gaat (althans volgens de definitie van GM toendertijd) aangezien daar de solid axle rear suspension was is inbegrepen.
Tevens kan de vectra niet op de productielijn van de 9-3 gebouwd worden (caddie bls wel) omdat de maatvoering niet klopt, saab had die speciaal aangepast om op de bestaande productielijn makkelijk te passen. Dat hebben ze bij GM ook met de pontiac G6 ondervonden (ze wouden de 93 cabrio snel nabouwen). De maatvoering is hier ver zoek.
Als ik jou definitie aanhou dan moet er ook nooit sprake zijn van aandrijflijn, want die maakt deel uit van het onderstel (weer naargelang de definitie). Nochtans is Epsilon een voorwielaandrijving. Dit word weer ontkracht doordat saab nu xwd erop krijgt. Dit zorgde voor redelijk wat verbazing van saabnuts, die dachten dat we er pas recht toe zouden hebben op de echte next-gen 93 en epsilon 2.

En zo kan je doorgaan…
Ik heb nog nooit onder de huid van een vectra kunnen kijken, maar ik vermoed dat ook delen van het onderstel veer gelijkenissen vertonen met de 9-3.
Volgens Saab, is dat niet meer dan 40% van epsilon, wat je onder epsilon dan ook moet verstaan.
@ IanH:
Hulde, fijn te weten dat er ook nog mensen met enige kennis van zaken op dit forum aanwezig zijn!

@ Bart:
Jammer dat je van een Saab 9-3 Sport Sedan naar een shabby A6 moest…
En mijn theorieen blijken in de praktijk dus ook waar te zijn.

Als (voorlopig) laatste woord kunnen we het er dus over eens zijn: over smaak valt nog steeds niet te twisten, maar zijn geld is hij zeker waard!

Amen
als je niet tot de grijze massa audi en bmw rijders wil behoren is dit toch een goede kandidaat lijkt me.
Prijs is vegelijkbaar met concurrentie maar je krijgt er wel iets unieks voor in de plaats.

Voor de zakelijke hardrijder met smaak zou ik zeggen
Ik blijf het een leuke auto vinden. Maar die prijs….
RAUAUw lekker stuk (de auto he )
@Svenska: fijn te weten dat er meerderen zijn die ook over Saab meer dan de mythes kennen:D

Ik heb het virus van mijn ouders gekregen en het gaat niet makkelijk weg. 99Turbo, 9000, 900, 9-3 1st gen, 9-5, sporthatch en nu twee sportsedan (2004 2.0T en 2006-2.8TS). Ik mag de 2.0T delen met een Clio 1.5dci, hangt er vanaf waar ik verblijf.
Nu wacht ik tot midden 2008 om XWD op de aero sedan te kunnen bestellen. Dat word het voor mij.
Je krijgt voor dat geld een model wat al 80 keer een facelift heeft gehad.Kansloos dus
Weet er iemand hoeveel oplages er in belgie beschikbaar zullen zijn??? heb wel intresse !!!!
Audi komt met een heel nieuwe A4 en Saab komt met 4 wielaandrijving op het topmodel. Ik ben bang dat dat niet genoeg zal zijn om de strijd te winnen.
Svenska Aeroplan AB ik ben het volledig met je eens! echt een top bak!
Toch vind ik het wel een bijzonder nette auto. Kan je ejezelf in laten zien.
@ SLK & Mashell:

Wel blijven opletten he!
Is de eerste face-lift, waar het vorige model van BMW en Audi er al op 3 zaten!!!
Gewoon een kwestie van timing, de wet van de remmende voorsprong zeg maar

@ IanH & Johan:

Thanks!
@ Yves: Belgie krijgt er heel weining (minder dan Nederland iig wegens kleinere markt).
Ik heb een gerucht gehoord van een twintigtal. Vooral sportsendans. De echtgenote van mijn dealer beweerde zelf acht stuks. Maar ze beweerde ook dat LPG niet met fabrieksgarantie gemonteerd werd op de 2.8TS…
Ik zou iig snel een afspraak bij de dealer maken
Ik zag m gister nog, mooie bak
Het zal me werkelijk jeuken dat:
Een BMW beter zou rijden
Een Audi beter is afgewerkt
Een Mercedes een hogere restwaarde heeft
Een Alfa 12000 euro goedkoper is

Iedereen hier die nooit een Saab wil kopen: Houwen zo, ik zou ook niet willen dat jullie er 1 kochten. Daar is ie veel te mooi voor (-;
@ Quint:

Nog even ter herrinnering…

In het kader ‘wat heeft de Saab wel en BMW & Audi niet’:
– Audi Quattro is Haldex Generation 2, Saab is Haldex Generation 4
– 2.8 Turbo V6 Engine of the Year 2007
– Er zit veel minder Opel in Saab dan VW in Audi
– Audi & BMW dashboard direct inwisselbaar met iedere Jap
– 10 keer betere stoelen en zitpostitie dan beide deutschers
– Fatsoenlijke Touch-Screen Navi i.p.v. ellendige i-drive
– Johnny/ Anita en Ali hoeven hem niet
– Made in Sweden

Kortom: beter onderstel, betere motor, betere stoelen, betere multimedia, beter imago!

En dat voor dat geld!! Koopje van de eeuw…

Maar je hebt gelijk, exclusiviteit moet ook blijven. Dus laat de rest maar lekker Deutsch rijden, wij weten wel beter!!!!
@ uitgeschreven afkorting:

– BMW heeft geen VW of Opel
– BMW heeft meer engines of the year
– kennelijk is SAAB zo onhandelbaar dat het de nieuwste generatie vierwielaandrijving nodig heeft om nog bestuurbaar te blijven
– SAAB dashbord is net als BMW en Audi saai plastic
– is die zitpositie voor iedereen beter?
– Audi heeft geen iDrive, maar is uberhaupt onzin
-Vrijwel niemand koopt een gebruikte SAAB
– Made in Germany.

Wat is nu je punt. Ik kan al je punten eigenlijk tegen je gebruiken. Maakt me geen fuck uit wat iemand wil rijden, of dat een SAAB is of een BMW of een Mahindra.
@ Jan C.:

Mijn punt is dat de eerste posts direct hun plasje begonnen te doen over deze auto. Gezien mijn liefde voor het merk MOEST ik daar even wat van zeggen. Dus dit was niet zozeer in zijn algemeenheid bedoeld, maar meer richting deze lieden..

Hierdoor is er in ieder geval een leuke levendige discussie ontstaan, en zijn er diverse mensen geweest die mijn bevindingen met gejuich hebben ontvangen.

Dit bevestigd het bericht aan alle Saab-negatievelingen: het IS en BLIJFT een liefhebbers-merk. En je snapt het, of niet…
– BMW heeft geen VW of Opel
…….. …………………………………Wat is je punt?

– BMW heeft meer engines of the year
…………………………………………Ze maken prachtige motoren. Wat is je punt?

– kennelijk is SAAB zo onhandelbaar dat het de nieuwste generatie 4 wielaandrijving nodig heeft om nog bestuurbaar te blijven
…………………………………………..Wat is dat nu weer voor flauwe aanname

– SAAB dashbord is net als BMW en Audi saai plastic.
……………………………………………Wat is je punt

– is die zitpositie voor iedereen beter?
……………………………………………Grosso Modo, ja

– Audi heeft geen iDrive, maar is uberhaupt onzin.
……………………………………………De I drive neem ik aan. Eens

-Vrijwel niemand koopt een gebruikte SAAB
……………………………………………Waar baseer je dat op?

– Made in Germany
…………………………………………….Nee, deze nog niet…maar wat is je punt.
LOL @ Quint!

Ik kan het er ook wel mee eens zzijn…
Peter Goorkate
Een exclusieve auto, voor eenieder die eens wat anders wil. Top techniek, top prestaties in een bescheiden jasje. Typisch Saab. Een Saab-rijder hoeft het niet zo nodig te laten weten, klasse onderscheidt zichzelf en daar hebben Saab-rijders geen imago-builder als Audi , Mercedes of BMW voor nodig. Daarbij het is op de weg al zo saai met al die Audi’s, BMW’s en Mercedessen. Daarbij, bij de Saab dealer word je nog echt als klant geholpen. Bij Audi (lees Huuskes-Kokkeler in Hengelo) zijn ze zo arrogant dat je niet eens wordt geholpen; recentelijk drie keer wezen kijken naar een A4/A6 en een Golf voor de vrouw en je wordt gewoonweg NIET geholpen maar wel met een arrogante blik aangekeken. Bij Mercedes (Baan in Hengelo) was dat overigens niet veel beter (BMW in Enschede trouwens beduidend wel). Ik was dan ook verrast over de perfecte manier waarop ik bij Saab te woord werd gestaan. Dat zegt toch wel iets over het imago van de merken en kennelijk kunnen de verkopers zich eenzelfde imago veroorloven. Ik denk dus dat ik toch maar eens voor een dikke Saab 9-3 ga. Ik wil wel eens iets anders, iets onderscheidends en Saab spreekt me in dat opzicht wel aan.
Peter Goorkate
P.S.: stop eens met die Verctra / 9-3 vergelijking. slechts 7% van de onderdelen komen overeen. Seat/Skoda/Volkswagen/Audi delen procentueel gezien veel meer onderdelen met elkaar, net zoals andere merkcombinaties.
Jammer dat juist die mensen die in een oud aototje rijden van nog geen 500 euro dit commentaar durven te geven.Dat je een SAAB niet kunt betalen is geen schande maar een Saab nerhalen is dat wel.Buited dat het is een exlusieve auto die niet voor idereen is weggelegd.Over het algemeen is een SAAB rijder ook een beter rijder.Laten diegene die zich zo nodig moeten profileren op de weg maar een mercedes,bmw of een golfje kopen.
Ik zie jullie graag terug in gevaar op de weg.

Een fervente SAAB chauffeur
Mensen die er zelf NIET mee gereden hebben moeten niet ordelen over dit kannon. Rijd namelijk meedegeen aan strond met dit apparaad! Een goeie vectra is een kapotte vectra!
saab aero




260 pk
‘nuff said :D

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).