Porsche GT9 van 9ff

Auteur: , 60 Reacties

In Essen staat deze GT9 van 9ff, welke gemaakt is op basis van een 997 GT3. Volgens mij is het een primeur, we kunnen dan ook niet wachten om de eerste filmpjes van dit beest te mogen aanschouwen. De GT9 haalt minimaal 910 pk uit de 4.2 liter zescilinder en claimde reeds een topsnelheid van 409 km/u...

Het Duitse 9ff heeft het motorblok verplaatst van de achterkant naar het midden, tevens is de GT9 zo’n 30 centimer langer gemaakt en het dak is 12 centimeter lager.

En het ziet er allemaal zeer bruut uit! Porsche moet wat mij betreft niet te lang wachten met een opvolger van de Carrera GT, want als 9ff de verwachtingen waar kan maken dan kunnen ze wel eens goede zaken gaan doen…

Porsche GT9
Porsche GT9 9ff
GT9
9ff GT9



60 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
die achterkant ziet er raar uit, maar het gaat natuurlijk om de prestaties.
910pk in zo’n (relatief) lichte auto is wel veel, maar je hebt ook veel vermogen nodig om de (geclaimde) 409 te bereiken!
knappe prestatie van 9ff
Dat is best veel vermogen…
Maar die achterkant is echt lelijk! Zonde want de rest van de auto vind ik prachtig
gaaf ding aleen wel een lelijke achterkant
voor een showcar heeft ie wel veel swirl marks
Ik vind de sponsorstickers een beetje cheap ogen en een overkill aan roostertjes.
Achterkant vind ik juist wel bruut, op die ventilatortjes na, die zullen alleen bij de computernerds in de smaak vallen
qua looks weet ik het nog niet, maar wat prestaties betreft, petje af voor 9ff
achterkant lijkt een beetje op een spyker!

voorkant… om je vingers bij af te likken zo mooi
Die achterkant, dat had wel wat kunnen worden, helaas zijn ze een paneel vergeten te monteren … :s
Whoaaah wat een achterkant!!!! Je zou er geen Porsche in herkennen!!!
Nou- als die je passeert kun je ook wel in één oogopslag zien waaraan dat te wijten is dat die jou passeert zonder dat je verder nog verweer hebt!

Prachtig!!!! Echt Vies Bruut!

Doet me trouwens beetje denken aan de oude Ruska-Buggy waar de motor ook zo ongeveer als een steenpuist vrij achteraan hing. Deze zit dan tenminste aan de zijkanten helemaal ingekapseld.
Mooie achterwielen op die twee extra foto’s van autoblogger. ;-)

Verder vind ik het echt een lelijk ding, maar die prestaties zijn bruut!
kunt u ook de volgende keer de links derbij zetten waar we grotere formaten kunnen krijgen van deze lekkere foto’s
leuke prestaties, maar die achterkant kan zo niet he en dat interieur vooral al niet
ik vindt die volledige achterkant maar niets.
het porsche gevoel is er niet meer en hij heeft een beetje de weg van een salleen s7.
Maar als auto op zichis hij best wel héél lekker:)
Maar ik bekijk hem niet als soort porsche maar als een aparte wagen die helemaal niets met hun te maken heeft.


Nog even terzijde :) wat zou het geven :) deze wagen op bio ethanol
@ erik

die achterwielen zijn covers… beetje zoals tegenwoordig in de F1 waar ze dan ook de print van de velgjes op kleven.
hij heeft twee sigarettenaanstekers in het middenconsole… grappig
Ik denk, Dat ie nog niet af is … :)


maar ondanks dat vind ik het geweldig dat 9ff een “eigen” wagen gemaakt heeft
die achterkant heb ik ook mijn bedenkingen bij, maar stiekem vind ik het wel tof zo, laat maar open :D …
@Audi: kijk zo doe je dat dus! Gewoon wat roostertjes hier en daar en een paar extra radiateurtjes en oliekoelers en het ding vliegt zomaar niet in de fik.

Voorkant iets teveel 911 achterkant beetje extreem, maar goed…. dit zou dan ook de Veyron moeten kunnen kloppen qua prestaties (kleiner en nauwelijks minder pk’s maar wel zo’n 500kg lichter). Daarnaast verwacht ik dat dit ook nog wel eens aardig vooruit moet kunnen komen op een circuit….(900pk en 1500kg?). Dit is bijna een FXX concurrent aan het worden… zou deze wel de straat op mogen?
Ik vraag me af waarom ze het dashboard van een 996 hebben gebruikt ipv een 997 zoals de rest van de auto.

Verder wel een vette bak (zelfs de achterkant)
Useless hunk of junk, ik zou er nog niet dood in gevonden willen worden.

Ik had er meer van verwacht, dit is gewoon een miskleun op wielen. En dat interieur is al helemaal om van te huilen.
@Woody, deze auto is gemaakt voor een snelheidsrecord, ik verwacht eerlijk gezegd geen bijzondere circuitprestaties. Mede door het verlgend chassis
@ac. die motor hebben ze niet verplaatst om harder rechtuit te gaan……. deze zal iedere standaard Porsche om de oren rijden op het circuit, count on it!
En dan maar roepen dat de Veyron zo´n grote prestatie is…

Met een 4.2 6 cylinder motor kun je het dus zelfs…
@Rick dos…….*Zucht*

Sowieso verkeerd dat je deze met een veyron vergelijkt. Maar als ik er toch op in mag gaan. De bedoeling van de veyron is dat je em dagelijks kan rijden en lang moet meegaan. Dat zie ik met deze auto niet gebeuren!
hoe ga je dik 900 pk bedwingen met zo’n speelgoedstuurtje?
ziet er wel vet uit maar die achterkant hadden ze van mij best wat beter kunnen afwerken..
@ac.

Wat is er jong? Moeilijk leven?

En waarom dan niet?
Is die achterkant een simpele oplossing voor het hitteprobleem?
Porsche 911 met middenmotor? Daar zit ik nu al lang naar uit te kijken!
Die achterste twee zitjes worden toch niet gebruikt!
stikkers eraf, die ventilators aan de achterkant niet zo bloot laten, fatsoenlijk
stuur et voila :) de perfecte auto. Word er euforisch van :d
@ ac

Porsche blokken zijn zo goed als onverwoestbaar. Ik heb meer vertrouwen in een 910pk Porsche blok dan een VW motor met 16 cilinders die 8327492374829 radiatoren nodig heeft…


Anyway, ik vind het een heel vet project en ik gun 9ff het beste. Ze mogen alleen nog een stuk body aan de achterkant hangen en hij is helemaal af.
@Racer X: zou de achterkant niet noodzakelijk zijn om de drag te verminderen? Kan me voorstellen dat deze constructie vrij veel lucht achter de auto weet te krijgen waardoor de auto ondanks een downforce genererende constructie toch een vrij lage drag coëfficient heeft….
De achterkant doet me wat denken aan een Zagato ontwerp.
@wooody idd et lijkt ook een beetje op een 996 GT1 die had ook zon soort vreemde achtekant.

En dat interieur is ook niet echt porsche waardig, ziet er verder wel dik uit maar ik ga toch voor de RUF CTR3
cheese dippers
hiervan krijg ik zin in nfs prostreet of most wanted. mooie velgen hadden wel iets groter gemogen
@ Racer X: Bugatti heeft ‘maar’ 10 radiatoren hoor ;) Benhet met je eens dat het er wel veel zijn.

@ Woody: Kun je in Jip en Janneke-taal uitleggen wat je bedoelt met drag coëfficientie’? Ben niet heel erg technisch, maar zou het toch ook graag willen snappen :)

@ de auto: :D Ben benieuwd of het nog een beetje bestuurbaar is, in theorie wel, denk ik. Achterwielaandrijving, middenmotor, laag gewicht, Porsche remmen. Klikt goed allemaal (Y) Nu nog de beeldbewijzen! :D
Prototype met hooguit een DIY kwaliteit wat ik zo zie op het scherm, alleen bedoeld om de 400 te kraken………
lekker bruut!
Achterkant is idd lelijk, heeft wel wat weg van de GT1. Turbopaultje lult wel uit zijn nek.
whaaaaaa dat ik dit nog mag meemaken .. een WEL stoere porsche ..

off-topic .. als dit een veyron-killer is .. wie/wat is dan gekilled door veyron??
w0o0dy

Dat zal vast de reden zijn, maar ik betwijfel het of ze er zo de openbare weg mee op mogen…
@StormRAM: ik ben ook niet heel erg technisch dus dat jip en janneke dat zal wel lukken of het 100% correct is volgens de ingenieurs……. da’s een ander verhaal.

Kortweg: drag is luchtweerstand door een “vacuüm” achter de auto. Drag coëfficient is de waarde die aanduidt hoeveel luchtweerstand de auto heeft achter de auto.

Een auto kun je zien als een vliegtuigvleugel: Bol aan de bovenkant en vlak(ker) aan de onderkant. Hierdoor krijg je ook bij een auto last van “lift” (auto wordt in feite opgetild door de lage luchtdruk boven de auto), die moet worden tegengegaan door downforce. Meer downforce betekent echter meestal ook meer luchtweerstand.

De auto duwt zich door de lucht heen en achter de auto ontstaat dan een vacuum. Achter de auto ontstaan verder wervelingen die de auto in feite afremmen. Door de lucht zo te sturen dat het vacuum minimaal is en de wervelingen het “gat” achter de auto vullen zonder enorme draaiende bewegingen creeër je een auto die met hetzelfde vermogen een hogere topsnelheid haalt. Dat kan ten kostte gaan van je downforce die ervoor moet zorgen dat je toch niet opstijgt…..
Hij was al eens opgedoken, in een vorige fase:

http://www.motorpasion.com/images/2007/03/porsche_9ff_gt9-01.jpg
Back to the 80ties. Dit basismodelletje heeft niet eens een rechterbuitenspiegel!
Jammer alleen dat er niet veel Porsche meer van over is. Alleen de looks en het basis deel van de motor heeft er nog wat mee gemeen.
Vet hoor, eindelijk istie in elkaar gesleuteld en te zien voor het publiek :)
Op die eerste foto doet ie me denken aan de R8. En de achterkant is wel een beetje gaar :p
Volgens mij rijdt deze auto geniaal goed.De balans van een gt3 is al ongekend, en nu de motor op de goede plaats ligt, zou dit zelf nóg beter moeten zijn.
Scooperdepoep
Mooi vind ik ‘m wel, al was het maar omdat het weer eens iets anders is dan die eeuwige 911-versies waar ik een beetje 911-moe van wordt (gt1,gt2,gt3,turbo,RS…carr…..)…

Maar die vermelding van de topsnelheden…. weer zo vermoeiend. Als enorme autofanatiekert (rijd nu m’n 46e auto) maakt dat geen reeeeet uit. Acceleratie, wegligging, top! Topsnelheid… rij je never nooit. Heb zooooooo vaak Porsches/M3’s/etc. gek gereden met een getunede Impreza..
Straf spul! Hiermij rij je gewoon de ballen van je lijf!!!!!!!

Achterkant: zo belachelijk dat ze de achterlichten recupereren, op zo’n onnozele manier. Ze hadden op z’n minst de achterlichten met mekaar kunnen verbinden met een strip.
heerlijke agrresieve auto
Vette bak D) wat is de acceleratie van o naar 100 km/u? :) :)
Vette BAK!
Ik vraag me of of the Porsche 917 ook zoveel kritiek moest slikken over zijn achterkant.

Deze wagen draait natuurlijk om luchtstroom. Kijk maar, er zit slechts één spiegel op. Het geheim van de Veyron was uiteindelijk ook een adaptieve aerodynamica die men met die sleutel kan activeren. Dan ligt die zo plat op de grond, dat hij over een kiezeltje zou struikelen. De spoiler legt zich ook plat, met minder stabiliteit als gevolg.
Je ziet dat de achterkant van de GT9 een gekrulde rand heeft. Dit zal het ‘gat’ vergroten, en lucht door het motorcompartiment trekken via de bescheiden luchthappers. Zou niet werken met een gesloten achterkant. Zorgt ook voor stabiliteit.
Anders moet je op die wagen grote luchthappers steken die van het motorcompartiment een paraschute maken. En een grote vleugel voor stabiliteit.

detail: op de fotos van autoblogger is heeft de achterste velg een platte (aerodynamische) plaat met een getekende BBS velg erop.
De achterkant is juist prachtig…
Pure vorm-volgt-functie!!

!RESPECT!
helemaal eens met wouter
eggt een super achterkant
hoeft er niet mooi uit te zien. alles is puur voor dat ene doel ontwikkeld. snelheid. ja hij heeft straatgoedkeuring maar het zal wel een hele kluif zijn dit voertuig op straat te houden, zeker als het nat is. die 400km/h+ zit er wel in. aerodynamisch is het een heel stuk beter dan de Veyron, hij is lichter en bijna net zo sterk. is alleen nog de vraag, blijft het ook heel en voor hoelang?
ik volg dit project al sinds de geboorte en het is indrukwekkend te zien hoe een piep klein bedrijfje dit uit de grond stampt. ik heb er wel vertrouwen in.
Nog wat nieuwe afbeeldingen: http://www.autojunk.nl/pix/view/134884
het interieur is wel een afknapper..
zondagsrijder
eens met Wouter, die achterkant is stoer. Vorm volgt functie zou vaker het credo mogen zijn.
zondagsrijder
..maar toch vind ik het jammer dat het met turbo’s moet.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).