Rijtest: Chrysler 300C SRT-8

Auteur: , 43 Reacties

Als je dit in je achteruitkijkspiegeltje ziet, dan is het tijd om aan de kant te gaan.

[ Eerst kijken dan lezen? Video!!! ]

Chrysler 300C SRT-8 video review

De Chrysler 300C is één van de meest uitgesproken vormgegeven auto’s die momenteel geproduceerd worden. Je vindt ‘m fantastisch of je vindt ‘m afschuwelijk, het lijkt wel alsof er niks tussenin zit. Ik vind ‘m prachtig, mijn vriendin vindt ‘m lelijk. De buurvrouw vindt ‘m fantastisch en haar vriend vindt het helemaal niks. Ik heb nog nooit iemand “het doet me niks” horen zeggen over de 300C, de uitgesproken vormgeving zorgt voor uitgesproken meningen. Maar dat is goed, want 13-in-een-dozijn auto’s rijden er al genoeg rond.

Ondanks -of dankzij- zijn uiterlijk lijkt de 300C een groot success. Je ziet ze vrij veel rijden, en volgens mij zijn ze met name in de lease erg populair. En als taxi doen ze het ook goed. Altijd leuk voor ontzettend spitsvondige grapjes, maar populariteit als taxi betekent doorgaans twee zaken: betrouwbaar en financieel aantrekkelijk. Over de betrouwbaarheid heb ik geen gegevens voorhanden, maar dat ie financieel aantrekkelijk is staat buiten kijf.

Chrysler 300C SRT-8

Nieuwprijs van de 300C varieert van ongeveer 46.000 euro voor de zes cilinder benzine tot ongeveer 84.000 euro voor de acht cilinder SRT-8. Dieselen kan in één variant, namelijk de 3.0 CRD V6 uit het Mercedes magazijn voor slechts een kleine 50.000 euro. Voor dat geld krijg je geheel in Amerikaanse stijl een hoop auto. De sedan is vijf meter lang, slechts zes centimeter korter dan een Mercedes S-Klasse. Binnenin is die lengte ondanks de enorme neus onder de lange motorkap goed besteed. Beenruimte voorin zowel als achterin is ruim voldoende, net zoals de hoofdruimte. De bagageruimte is iets kleiner dan die van een Mercedes E-Klasse maar er kan met meer dan 500 liter nog genoeg in, en mijns inziens is met de extra ruimte in het interieur een goede afweging gemaakt. Mocht je meer ruimte nodig hebben voor bagage dan is er altijd nog de 300C Touring.

Vergeleken met BMW en Audi geldt eigenlijk hetzelfde. Simpel gesteld rijd je die merken met 2 cilinders minder en minder ruimte voor hetzelfde geld. En vergeleken met bijvoorbeeld de Renault Laguna of Ford Mondeo is het weer een stukje duurder, maar bij die auto’s heb je toch wat meer een doorsnee gevoel wat de vier cilinders niet overstijgt. Niks mis mee natuurlijk, maar als je net dat beetje meer auto wilt en niet al te veel meer wilt betalen dan is de 300C een mooi compromis tussen de ‘burgerbakken’ en de ‘proletenbakken’.

Chrysler 300C SRT-8

Dat de 300C op het voormalige W210 Mercedes-Benz E-Klasse platform is gebouwd is een bijkomend voordeel. Oude techniek wellicht, maar wel beproefd. De W210 gold als een veilige en betrouwbare auto, en als de laatste echte Mercedes tank. Dankzij de samenwerking tussen Daimler en Chrysler -het twijfelachtige geesteskindje van Jürgen Schrempp- heeft Chrysler zich tegoed kunnen doen aan Europese autotechniek, iets waar ze dankbaar van gebruik gemaakt hebben getuige oa. de Mercedes V6 diesel in de zelfontbranderserie.

Zonder enige onderbouwing durf ik te stellen dat de 300C 3.0 CRD de beste waarde voor je geld biedt, maar we zijn het natuurlijk aan onze stand (en bezoekers) verplicht om in het topmodel te rijden. Dus kom maar door met die 300C SRT-8.

SRT-8 staat voor Street & Racing Technology en V8, wat je kunt vergelijken met de AMG/Motorsport/Quattro van Chrysler. Dat betekent dat deze 300C uitgerust is met een 6,1 liter HEMI V8 met 425pk vermogen en 570Nm koppel. Bovendien is het onderstel sportiever en de remmen zijn door Brembo van betere exemplaren voorzien. In het interieur zijn de stoelen vervangen door sportieve fauteuils met meer zijsteun en wederom sportieve uitstraling. De agressievere voorbumper schraapt zo ongeveer over de grond en de 20 inch gepolijste aluminium velgen maken het geheel af.

Chrysler 300C SRT-8

Het eerste wat me opviel is dat de SRT-8 heel Europees rijdt. Normaal voel je het meteen als je in een Amerikaan rijdt, maar door het strak afgestelde onderstel en Europese platform merk je daar niks van. De remmen presteren goed en het sturen gaat betrekkelijk zwaar. Voor een conventioneel onderstel onder een 1.900 kilogram zware auto voelt het helemaal niet slecht aan. Het is natuurlijk geen 911, maar dat is ook helemaal niet de propositie.

Het HEMI® verhaal past naadloos bij het uiterlijk. Moderne techniek in een retro-nostalgisch jasje. Echt retro is de vormgeving niet, en HEMI® is niet echt hemisferisch meer. De 6,1 liter V8 loopt ook niet echt over van vermogen met 425pk, maar hij loopt wel erg mooi en soepel. Er is eigenlijk net genoeg vermogen en koppel voorhanden om onder alle omstandigheden goed weg te komen. En omdat iedereen dankzij het subtiele voorkomen in hun achteruitkijkspiegels snel van de linkerbaan verdwijnt kun je er vaak gebruik van maken.

Chrysler 300C SRT-8 velg

Het interieur van de SRT-8 valt 100 procent mee. Normaal gesproken valt een Amerikaan daarmee definitief door de mand zodra je erin plaats neemt. Maar het afwerkingsniveau van deze 300C is uit de kunst. De gebruikte materialen zijn misschien niet van de allerhoogste kwaliteit, maar de manier waarop het in elkaar geschroefd is wel: geen piepjes of kraakjes te bekennen. OK, de groene lage resolutie dot-matrix letters in het dashboard en het ergonomisch gehandicapte navigatiesysteem verloochenen de Amerikaanse afkomst niet. Maar het is allemaal net niet storend.

Ik ben erg te spreken over deze auto. Nee, het is geen M5, maar daar zit ook 50.000 euro aan verschil tussen. Vergelijken met een BMW 550i snijdt meer hout, maar dan houd je nog steeds het verschil in ruimte over, maar de strijd speelt zich natuurlijk niet af op het acht cilinder gebied. Als je de instapmodellen van de BMW 5-serie vergelijkt met die van de 300C dan wint de Chrysler steeds met 2 cilinders voorsprong.

Chrysler 300C SRT-8 interieur

Een minpuntje aan de 300C sedan vind ik de achterkant. De 300C Touring ziet er veel meer uitgebalanceerd uit. Wellicht nog een beetje meer uitgesproken en gespierd. Als ze net zoveel aandacht aan de vormgeving van de achterkant van de sedan hadden besteed als aan de voorkant dan was het helemaal af.

Een ander klein minpuntje is het gezichtsveld door de voorruit. Door de lange neus, het grote dashboard -waar je makkelijk een baby op kunt verschonen- en de lage voorruit ten gunste van het design is het zicht op stoplichten op de eerste rij niet echt optimaal.

Concluderend moet ik constateren dat het succes van de 300C terecht is. Met name de hoeveelheid auto die je voor je geld krijgt is aan de kant van de instappers moeilijk te overtreffen. Aan de top met large displacement V8 is en blijft het een kwestie van smaak. Maken die 10.000 euro verschil tussen een Mercedes 500E of BMW 550i en een SRT-8 nog uit? De praktische grondslagen zoals ruimte voor de achterpassagiers zijn dan ook minder van belang denk ik.

Chrysler 300C SRT-8 6.1L HEMI V8

Volledig ten overvloede wil ik nog even vermelden dat de modellen van Chrysler door een divisie van gerennomeerd Mercedes tuner Brabus vakkundig onder handen genomen kunnen worden. Als het allemaal nog niet stoer genoeg is dan maakt Startech het op verzoek zo bruut als je wilt. Met name de 300C Touring is aan de buitenkant, maar zeker ook de binnenkant tot interessante hoogte op te pimpen zoals blijkt uit dit voorbeeld uit Essen.

Foto’s

Alle foto’s uit dit artikel zijn klikbaar voor groter formaat. Veel meer foto’s staan in de 300C SRT-8 gallery van deze rijtest. En we hebben natuurlijk ook nog de Startech gallery uit Essen in de aanbieding!

Video

Ruben heeft met zijn voorliefde voor Amerikaanse auto’s zijn ziel en zaligheid in het filmpje van deze rijtest gestoken.



43 reacties

-edit: dank u-

Leuke report. Over de achterkant, het wekt niet het machtige gevoel op als bij de Touring, zoals je stelde.
Ik ben er niet zo echt voor te vinden, maarja wie ben ik dan ook weer :)
Wat kleine brandstoftank dacht ik. Ik ben ook niet dol op “Amerikanen” maar qua vormgeving is hij erg geslaagd. Dat hoekige van de carrosserie is beter gelukt dan de vrij ronde vormen van de huidige Audi A6 sedan.
En vergelijk deze 300C eens met de saaie politiek correcte S80 en 9-5 sedans: dan ziet deze Chrysler er met zijn Bentley grille toch een stuk mannelijker en vetter uit.

*zwijgt discreet over de rest van het Chrysler gamma* :)
Van binnen vind ik m niet super (teveel plastic) en zwart staat deze ´maffiabak´ beter ;)
Leuk ding, maar zoals bij Top Gear ook bleek laat het rijgedrag te wensen over. Maarja, is dan ook wel wat goedkoper dan de concurrent. :)
In de diesel uitvoering is het wagentje wel heel goedkoop… €50.00
Dieselen voor 50.00 euro?! Where do I sign.. ! ;) Denk dat dat 50.000 moet zijn of niet?
netjes en leuk! :)
-edit: nutteloze bijdrage-
Furby C-Rules
Ja een typische Amerikaan…!
van binnen lekker kitscherig (ik mis de glazen kroonluchter en de geur van goedkope bourbon)…

Wat het weggedrag betreft…een typische Amerikaan…probeer hem maar eens fasoenlijk een bocht in te drukken…jammer hoor…

Heb ermee test gereden en heb toen toch maar mijn favo merk gekocht ;-)

Groet,
Goed verhaal! Imposante wagen met veel power. Heb tijdje terug zijn grote broer gereden, de Dodge Ram SRT-10 op een industrieterrein in Heerenveen. Dat het asfalt er nog allemaal ligt mag een wonder heten ;-).
citrofiel evil twin
Je moet je gewoon een Dodge charger kopen. ;) (veel sportiever)
http://img224.imageshack.us/img224/8443/06dodgechargerrt22a1bj9.jpg
De 2e foto na het filmpje: Wallpaper Monday!!??
Leuke informatieve review. Schijnt dat een SLR wat sneller is……….

Echter heeft autoblogger soms lopen pitten in Essen ? Daar staat nl. deze 300C :-)
update, deze dus http://www.autoblog.nl/archive/2007/12/03/zakspeed-superstars-chrysler-300c-srt-8 ;)
Dit is gewoon echt een gave bak!
Zo`n auto koop je ook niet om een super strak sturende bolide te hebben of om op een circuit de rondetijden te verbeteren, maar gewoon omdat het een vette bak is…….
Er staat dat SRT vergelijkbaar is met AMG/Motorsport/Quattro, bedoel je niet de RS-serie in ipv de Audi Quattro modellen? Quattro lijkt me meer een optie, die zelfs op de A3 leverbaar is. ook het vermogen van een RS (of S) komt meer overeen. en deze Chrysler heeft toch geen 4WD?
zeer brute bak en idd leuke prijs/ kwaliteits verhouding..
@JW: Quattro GmbH. Die zijn verantwoordelijk voor de S en RS modelletjes.
Blijft een gave bak, maar je moet eigenlijk wel de SRT rijden, want de lichtere benzineversie is traag.
@ citrofiel evil twin

Nice!!!
Neeh het design spreekt me niet bepaald aan. Het is gewoon een super lompe bak.
Dikke bak, en ideaal voor mensen met kids, hoef je tenminste niet bang te zijn dat ze je dure houten en lederen interieur beschadigen, bij deze zou je gewoon bijna de tuinslang kunnen gebruiken om het interieur schoon te maken
Het is echt een hele mooie wagen, vooral die dikke chromen grille is erg geslaagd. Ik zou hem best voor de deur willen hebben staan.
Grappig dat hier ook die lage ruiten als puntje van kritiek worden vermeld. Ik heb laatst in een 300C taxi gezeten, en kon het niet laten om ff te vragen wat de chauffeur van de auto vond. Het eerste wat hij zei, was dat de ruiten te laag waren om stoplichten goed te kunnen zien, en dat dat hem mateloos irriteerde. Wat me ook opviel was dat bij die taxi (3.0 CRD) de hoofdsteunen achter niet verstelbaar en nogal hard waren, is dat bij de SRT-8 hetzelfde?
ik kan het vierkante aan de wagen heel erg waarderen, eindelijk wat anders dan dat suffe stroomlijnen van auto’s. Waarbij heel veel tegenwoordig toch vooral nog steeds stroomlijnen voor het oog is.

Wat mijn aan de wagen opviel is dat vooral de stoelen zalig breed en zacht zijn :P grote velgen heb ik absoluut niks mee dus doet er maar gewoon 18, misschien 19 ins op. en de touring is een stuk mooier dan de sedan.

steeds meer hebben de amerikanen de auto’s die zich wat onderscheiden van de rest en lijkt europa en japan allemaal op elkaar. In ieder geval verkies ik deze wagen boven de huidige lexussen (op de snelle IS na).
@citrofiel evil twin of de Magnum ;)
I like it,…A lot!!! Gave Bak,….Cooler dan de gemiddelde 5-serie / E-klasse!
geweldig mooie auto. Vin de touring ook mooier. Heb laatst ook op autojunk een 300c touring SRT8 gezet en die vin ik gewoon helemaal top. :D
“. Er is eigenlijk net genoeg vermogen en koppel voorhanden om onder alle omstandigheden goed weg te komen. ”

Understatement van het jaar.. ?
Ik kan natuurlijk met allemaal Amerikaanse-auto-clichés gaan gooien, maar dat doe ik niet ;) Ik kan het namelijk best wel waarderen dat Chrysler deze auto in productie heeft :D
zacht plastic is voor softies ..
en dat gekloot met verkeerslichten heb je in de meeste staten niet ..
die staan waar ze horen .. aan de andere kant van het kruispunt ..
….wat is die kerel saai, hij is enkel (praktische) specs aan het neuken.
Ik wil ook wel eens wat over emotie horen…. minder

De film beelden blijven echter goed
Ik pleit voor MEER RIJTESTS op Autoblog. Minstens 1 per week.
Ik wil gerust meetesten :-)
Is in Belgë echt een auto voor de boer met geld…

Tof filmpje!
Geweldige auto, echt waar.

Alleen, de Hemi motor, ondanks MDS is het nog steeds een motor met kleppenstoters.
Iets wat zeker verbetering kan gebruiken, ik hoop dan ook dat Chrysler Ford achter na gaat met OHC- en multivalve techniek.
wha yoo!
wa een beest!
@sacha:Heel leuk filmpje met een goed onderbouwt stuk tekst en niet in de valkuilen trappend van vooroordelen, perfect. Is wel nodig hier wat positief US car nieuws tussen al onze hardcore duitsers hier! Thanks ! :)
Ik vind het echt een leuke aparte verschijning tussen idd alle gestroomlijnde eurazia zooi/grijze massa!
@Rob USA: Thanks. Vertel al je vrienden over ons! ;-)

@911: What can I say, ik ben nou eenmaal een saaie lul.
Ondergewaardeerde auto al zie je hem best wel veel rijden hier in mn buurt. Ik vind em wel mooi en qua value/money loop je nergens beter naar binnen. De zetels zijn wel heel er vet te noemen. Een minpunt vind ik het stuurwiel dat veel te groot is.
Te gekke bak dit! Achterkant kan me wel bekoren, lekker strak. Maar goed dat is smaak.
1 woord SUPER
Typisch geval van veel ijzer voor weinig geld. Geldt ook voor die Koreanen. Spuuglelijk, slurpend, onnodig aggresieve tuning…..ik denk dat je je Lima Bravo (lekker belangrijk) voelt in deze wagen.
Frederic alias Coos
M’n Thunderbird V8 brult ook lekker als je ‘m op z’n staart duwt en hij trekt lekker lang door in de versnellingen. Een amerikaanse V8 kan je dan ook niet vergelijken met een europese, al is het maar voor het geluid. Zal wel aan die kleppenstoters liggen… Té agressieve tuning? Mag wel als je in 5 seconden de 100 bereikt. Daar rijd je een Carrera 4 mee verloren tijdens de sprint en ja, enkel tijdens de sprint. Er zijn weinig amerikanen die zich geroepen voelen tot snel bochtenwerk en dat is ook niet de bedoeling van zo’n bak. Rechtdoor en liefst zo snel mogelijk…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).