Britse stijl gespot

Auteur: , 49 Reacties

Om het rijtje Britten, waar we ruim een maand geleden mee zijn begonnen, af te maken, kan ik hun eigenwijze stijl van auto’s bouwen nog eens onderstrepen met een aantal tactieken waar de rest van de wereld nog een lesje van kan leren.

Het overgrote deel van de autoproducenten behoudt bijvoorbeeld de naam van het model, maar past de rest aan. En die Britten? Juist… Als ze er geen eigenzinnige ideeën meer in kunnen stoppen, dan maar een heel eigen tactiek: we plakken er gewoon andere logo’s op! Dat en nog iets meer, aangekleed met 49 handige jpeg’s.

Aston-Martin AMV8

Om te beginnen alvast het “iets meer” gedeelte, want de auto maakt geen bijzonder groot deel uit van de eigenwijze autocultuur op dat eilandje. In tegendeel: Dit is nou juist een model met een verouderde naam, waar het verder een “heel nieuw” model betreft. DNA van de DB9 en de Vanquish is inderdaad niet erg ver te zoeken, maar overeenkomsten met één van de andere generaties V8 Vantages is wèl ver te zoeken. Daarom besloten we om verwarring te verkomen op Autogespot om de auto maar AMV8 Vantage te noemen, en de rest V8 Vantage. Inderdaad, waar juìst de eerste versies de naam “AM” droegen.

Anyway, waar de coupé al redelijk gauw na zijn introductie verscheen, zien we de Roadster nog steeds maar erg weinig. De eerste exemplaren waren te zien rond eind april kan ik me herinneren, dat is zeven maanden geleden. Misschien is het voor de miljonairs -vanaf donderdag te bewonderen in de RAI!- een goed voornemen voor 2008 om een dergelijke auto aan te schaffen, dan wel een exemplaar te bestellen bij wijze van Sinterklaas nazending.

Aston-Martin AMV8 roadster - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin AMV8 roadster - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin AMV8 roadster - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin AMV8 roadster - Foto Jim Appelmelk

Met dak is hij nog wel net even wat mooier, vind ik, cabrio’s hebben namelijk vaak een daklijn probleempje dat meestal nog redelijk aardig werd opgelost. Zolang de coupé maar lelijk genoeg is wordt de cabrio er zelfs nog mooier op, zoals ik bij bepaalde modellen wel eens naar voren heb gebracht. Hier echter niets dan lof, een mooie compacte Aston die god zij dank nog steeds redelijk zeldzaam is, en niet de gehoopte hoge verkoopaantallen haalt.

Aston-Martin AMV8 - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin AMV8 - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin AMV8 - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin AMV8 - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin AMV8 - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin AMV8 - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin AMV8 - Foto Jim Appelmelk

Tsja, jammer voor Aston-Martin, maar hoe bijzonderder het blijft, hoe liever ik ze tegen kom. De veel te dure Astons van tien jaar geleden zeker, toen ‘Vantage’ nog stond voor een grote V8 met compressor en ruim 550 pk! Het is allemaal wat subtieler geworden, met het voordeel dat het inmiddels ruim twee jaar oude kleintje één van de fijnst rijdende Astons is, wat van de twee ton wegende ‘voorganger’ moeilijk gezegd kan worden. Zal het er in de praktijk echt toe doen? Jullie kennen mijn keuze in ieder geval al.

Bentley Eight, Turbo R, en andere benamingen voor een grote hoekige auto.

Dan komen we aan bij het nomenclatuurdoolhof van Bentley, gekenmerkt door de simpel vormgegeven auto’s die vaak als lelijk worden betiteld. Echter, noem ze eerder ‘geen uitgesproken koppendraaiers’, want het is natuurlijk een perfect geproportioneerde auto die net iets te veel te lijden heeft gehad onder de weinig fantasierijke designafdelingen van de jaren ’80. Mijn zegen heeft het model in ieder geval wel. Of eigenlijk: de modellen. Want er zijn nogal veel verschillende.

Bentley Eight - Foto Jim Appelmelk
Bentley Eight - Foto Jim Appelmelk
Bentley Eight - Foto Jim Appelmelk
Bentley Eight - Foto Jim Appelmelk

De Eight kwam in de showrooms toen het design al vier jaar mee ging, maar ik kan jullie vertellen dat het niets is bij de totale productieperiode van het model. In 1998 rolden namelijk de laatste Turbo RT’s van de band, en daar zien we al dat men eerder geneigd is namen te veranderen dan modellen. De Eight stond de Mulsanne in 1984 bij als instapmodelletje met wat minder luxe, en het sloeg inderdaad aan want met een totale productie van 1.736 exemplaren over zo’n negen jaar was het een aardige bijdrage. Het bekende probleem doemde weer op, namelijk dat het ‘dure’ model niet meer aantrekkelijk genoeg was, dus kwam de Turbo R er. En dat werd pas een succes!

Bentley Turbo R - Foto Jim Appelmelk
Bentley Turbo R - Foto Jim Appelmelk
Bentley Turbo R - Foto Jim Appelmelk
Bentley Turbo R - Foto Jim Appelmelk
Bentley Turbo R - Foto Jim Appelmelk
Bentley Turbo R - Foto Jim Appelmelk
Bentley Turbo R - Foto Jim Appelmelk
Bentley Turbo R - Foto Jim Appelmelk
Bentley Turbo R - Foto Jim Appelmelk

De auto had nu een turbo, net als de Mulsanne Turbo, en was de auto redelijk snel voor zo’n kolos. Te beginnen met 220 km/u, wat later 235 km/u werd, en tot slot begrensd moest worden op 249 km/u omdat er inmiddels 384 pk op de achterwielen stond. Van de eerste generatie, die van 1985 tot 1995 liep, werden er al bijna zesduizend gemaakt. Eigenwijs als men was, bouwde men nog een ‘New Turbo R’ waarvan er zoals verwacht niet erg veel werden gemaakt, iets meer dan dertienhonderd als we de iets verlengde RL meetellen.

Bentley Turbo R L.W.B. - Foto Jim Appelmelk

Tussendoor was de Brooklands er ook nog, als opvolger van de Eight, die wat minder uitgebreid was uitgerust dan het ‘topmodel’, en weer lang het onderscheid slechts in details als velgen.

Er waren nog allerlei interessante versies te krijgen, zo veel zelfs dat ze allemaal heel zeldzaam zijn. De roodpaarse auto stond vlakbij een 997 Turbo en een DB7 Vantage geparkeerd, heel onopvallend, maar het is met 400 pk, een topsnelheid van 250 km/u en een 0-100 van minder dan zes seconde wel één van de snelste modellen. Ze noemden het de Turbo S, een gelimiteerde oplage die extra sportiviteit in de genen had en uiteindelijk ook maar 60 keer werd gebouwd.

Bentley Turbo S - Foto Jim Appelmelk
Bentley Turbo S - Foto Jim Appelmelk
Bentley Turbo S - Foto Jim Appelmelk

Hoeveel er zijn gemaakt van de aparte ’James Young Turbo L.W.B.’ weet niemand, het is waarschijnlijk een speciaal model voor ambassadeurs en aanverwanten, zoals in dit geval. Bentley heeft zich weer kunnen uitleven met de roostertjes, om het wat onderscheidender te maken, en er is ook een chique ogende kleine achterruit bevestigd, een verwijzing naar onder andere de Silver Wraith II, de verlengde uitvoering van de Silver Shadow II. Zijn er nog mensen die meer weten te vertellen over deze uitvoering?

Bentley James Young Turbo L.W.B. - Foto Jim Appelmelk
Bentley James Young Turbo L.W.B. - Foto Jim Appelmelk
Bentley James Young Turbo L.W.B. - Foto Jim Appelmelk
Bentley James Young Turbo L.W.B. - Foto Jim Appelmelk
Bentley James Young Turbo L.W.B. - Foto Jim Appelmelk

Heel klassiek voor Londen zijn we het begrip ‘Combo’ nog niet vergeten, want waar je ook kijkt, op veel plaatsen is ‘achtergrondruis’ niet te vermijden. Op Wilton Crescent, een boogvormig straatje waar ik inmiddels een goedaardige obsessie voor heb opgebouwd, stonden namelijk twee van deze Bentley’s tegenover elkaar, een Eight en een Turbo R. In die omgeving een ‘leuk tweedehandsje voor de welgestelden’, hier alweer een redelijk zeldzame auto.

Bentley combo - Foto Jim Appelmelk
Bentley combo - Foto Jim Appelmelk

TVR Tuscan

Om nog wat te laten blijken van het eigenwijze imago van de overzeese westerburen sluiten we de aflevering alweer af, met voor de afwisseling een totaal van slechts drie besproken modellen, allemaal zo met hun eigen variatie. De Tuscan is er ook in vele vormen, hoewel de hoofdvorm van de auto redelijk veel kritiek van de plaatselijke designgoeroe kan verwachten. Ook de afwerkingsgoeroe’s zullen er een kritische mening op na houden als het om de letters T, V en R gaat, verwijzend naar oprichter Trevor Wilkinson.

In de praktijk hoor ik echter niets dan lof over deze auto, waarschijnlijk omdat echt kritische mensen er met een vrij grote boog omheen lopen en de echte liefhebbers er maar geen al te grote zaak van maken, alleen al om het plezier dat de auto brengt. Met nog geen 1.200 kilo en 360 tot 390 pk kun je namelijk fijn gummen, zeker met de degelijke Speed Six zescilinder in lijn voorin. Het geweld dat uit de twee absurde uitlaten komt illustreert goed dat het om een auto met weinig tricks gaat, heel natuurlijk en puur zonder veel frutsels, simpel, maar wel vormgegeven met een vrijwel eindeloze fantasie.

TVR Tuscan - Foto Jim Appelmelk
TVR Tuscan - Foto Jim Appelmelk
TVR Tuscan - Foto Jim Appelmelk
TVR Tuscan - Foto Jim Appelmelk
TVR Tuscan - Foto Jim Appelmelk

Het bleef niet alleen bij de techniek, maar ook bij de kleuren die je op een dergelijke auto kan kiezen. Zo rijdt er eentje rond met een paars interieur en Chameleon lak, het is overigens de afgebeelde S. Dan hebben we nog een Sagaris met knalgele velgen, maar antraciet onder een Cerbera staat ook niet verkeerd. Tsja, discussies over of de auto gay is zijn al vele malen gevoerd, ik vind het eerder heel artistiek. Daarmee is het een auto die nauwelijks concurrenten kent, het is een erg riskant en impopulair concept. Als belangrijkste oppositie is er de Wiesmann Roadster, een Lotus benadert het geheel ook wel goed, maar dan heb je de grote namen wel gehad.

TVR Tuscan S - Foto Jim Appelmelk
TVR Tuscan S - Foto Jim Appelmelk
TVR Tuscan S - Foto Jim Appelmelk
TVR Tuscan S - Foto Jim Appelmelk
TVR Tuscan S - Foto Jim Appelmelk
TVR Tuscan S - Foto Jim Appelmelk
TVR Tuscan S - Foto Jim Appelmelk
TVR Tuscan S - Foto Jim Appelmelk
TVR Tuscan S - Foto Jim Appelmelk



49 reacties

oelala!
TVR :) Super! Die aston is ook om je vingers bij af te likken heh!
nice! :D

Die kameleonkleur is trouwens wel erg lelijk. AMV8 aan de top, wijze auto!
weer een niet te versmaden aflevering! niet alles gelezen maar ik wou eens eerst zijn om lof uit te brengen!
een softtop in de regen is zoooo mooi!! en zoooo leuk om daarin te zitten!
en die Bentley die je al rijdend gespot hebt is een echte gevorderde spot! prachtig tot in de detail! hoe doe je het toch!
btw er staat een onbwuste combo in :lol: met een Conti GT op de achtergrond
http://static.autoblog.nl/images/wp2007/gespot/brits-3/tvr_tuscan-s_07.jpg
Blijft een heerlijke auto, die vroege Tuscan. Die hebben ze helaas met de face-lift toch wel wat vern*kt.
TVR’s hoe je het ook wendt of keert blijft een opvallende maar mooi verschijning. Prachtig!!! Zo’n AMV8 mag er als roadster ook zijn! Als ik zou moeten kiezen tussen deze cabrio’s: 911 Carrera (S), 650i, Maser Spyder, XKR of zelfs een DB9 dan zou ik toch voor de AMV8 Roadster gaan. Wat een beleving, wat een geluid! Zal mij geen moer schelen of ie nou niet zó snel is als zijn concurrenten.

Die foto van de Bentley Turbo R L.W.B. had zo in een brochure gekunt! Top fotografie!
Hm.. dat zijn leuke wagentjes :D
smullen! :lol:
Aston-Martin AMV8 Toadster? (zie naam als je over de foto gaat)

-edit: haha, dat slaat inderdaad nergens op. gefixt en bedankt-
Goede spots. Hier is ook het feest losgebarten op de een of andere manier. Normaliter staat er de standaard DB9 hier om de hoek, maar vandaag een hagelnieuwe Bentley Arnage T voor de supermarkt en gisteravond nog een AMV8 toen ik uit de kroeg kwam. Tja, en dat in een durpje van 18.000 man waarvan 6.000 student. Wellicht dat het er mee te maken heeft dat het de 3e rijkste stad van de UK is…
En welke stad is dat dan!?
waar is de sagaris? Naar mijn ogen een super auto.. mag dan wel niet moeders mooiste zijn, maar straalt brute kracht uit en maakt een ongelovelijk geluid!! maaja, ieder zijn mening..
@ Michael, St. Andrews. Zonet overigens nog een Camarro gezien.
Lekker Tuscantje. Die dikke Bents zijn ook niet verkeerd. Heel goed dat ze die oude V8 weer terug hebben gehaalt. Aston V8 doet me niet zoveel.
Sagaris heb ik nog wel wat leuke plaatjes van, post ik morgen ff.
Zo’n TVR is ook echt mooi van lelijkheid. Dus doe mij die maar. Die Bentley’s hebben veel meer uitstraling dan tegenwoordig. Zulke grote auto’s mag je gewoon hoekig uitbrengen, dat staat goed en statig.
Turbo R!! _O_
Daar maak je me nou vrolijk mee ;)

Werkelijk de meest sfeervolle Bentley ooit, juist vanwege zijn relatief bescheiden maar statige ontwerp. Van de huidige modellen heeft alleen de Azure (bijna) net zoveel status vind ik. Overigens vind ik die James Young Edition dan weer helemaal niet mooi, maar zeldzaam is hij zeker.
Wie heeft mijn post verwijderd?

-edit: That’s me! Met hoofdletters e.d. mag het er wel staan-
nette foto’s – beetje veel van hetzelfde
@bas, wel een beetje veel van hetzelfde.
maar verder gewoon mooie auto’s. alleen mis ik de nieuwe arnage t.
Die aston leip :D die tvr wordk bang van zo lelijk :O
@ edit
reveale your true identity!
St. Andrews = golfbaan?

Wat in godsnaam doe je daar!? :p
Mooie reeks, maar wat heeft die ‘James Young Turbo L.W.B.’ een lelijke achterruit, maar verder, doe mij maar zo’n Bentley…
Jep, helaas geen Sagaris, binnenkort ga ik weer op jacht maar aangezien ze zo lastig te spotten zijn, kan ik er ook lastig wat over melden op de woensdagmiddag ;) Ook dat is weer een heel indrukwekkende TVR, en heel typisch! Maar zeldzamer dan een Tuscan, zelfs zeldzamer dan een Cerbera…
@de vlaeminck;

Why? O chips… ;)
ik hoef helemaal niet weg te zwijmelen bij deze auto’s want een van de beste vrienden van mijn vader heeft een DBS gekocht en zal deze binnekort in zijn garage mogen parkeren :D
Vind de oude Bentley’s wel mooie auto’s, maar qua typeherkenning ben ik al lang geleden afgehaakt. :?
Ja, die heerlijk hoekige Bentleys… Fantastisch toch!
Echt aristocratenauto’s… In mijn ogen indrukwekkender dan de huidige VAG modellen voor de nieuwrijken, en dan met name de Conti GT.
Die oude Bentley’s Turbo zijn wel erg lekkere en karaktervolle auto’s. Hadden deze auto’s trouwens niet hetzelfde hydropneumatische veersysteem als Citroën’s in die tijd hadden? Dat verklaart dan ook waarom sommigen zo laag bij de grond staan.
Staat ook nog RR Phantom op achtergrond bij foto 20 ongeveer whaha
Alweer een mooie reportage!
Het zou bijna saai worden ;-).

Wat zou ik trouwens graag zo een Bentley willen.
Die Bentleys zijn wel DE ideale auto´s om een raakkraak mee te plegen. geen winkelpui houd die tanks tegen :) en als je ze tegen een muur pleegt, kan er niet rouwig om zijn
Hoezo Flippieflink, hou je niet van muren? ;)
@ Gino100
Okee, leuk, schiet je wel wat plaatjes om ons te showen op de woensdag ;)

@VLS54
Men zou haast kunnen promoveren op typeherkenning van deze generatie Bentley’s, echt, bij sommige exemplaren ben ik er nog steeds niet uit… RDW die zegt dat het van dit jaartal is en een site die zegt dat het voormoedelijke model toen niet meer werd geproduceerd enz. Je kunt er lang mee bezig zijn.

@ Solstice
Ik meen van niet, misschien iets dat er aan verwant is maar tot dusver zijn DS’en, SM’s, XM’s, CX’en, enz. enz. de enige auto’s geweest die haast elke drempel onder je kont vandaan zeven ;)

@ Pimmes JP
Jep, goed gezien, een zwart-zilvere uit Umm Al Qaewain (Emiraten)!

Bedankt voor de leuke reacties, ik had niet zó veel enthousiasme verwacht omtrent de Bentley’s, hoewel Maarten G zonder meer de grootste aanhanger is, kon ik me herinneren ;)
@ Appeltje: Had de RR Silver Shadow niet een zelfde veersysteem als Citroën? Kan me voorstellen dat de Bentleys dat ‘geërfd’ hebben…
73 pk??? lol
*zucht*….een Tuscan heeft toch wel eigenlijk de mooiste motorkap ooit…

misschien kan appeltje mij es een plezier doen en een mooie Cerbera 4.5 Lightweight spotten?
Ik heb niet genoeg centjes voor zo’n mooie TVR. Maar als ik er één had dan ging ik er toch niet mee door een winkelstraat rijden. Of zie ik het nu verkeerd?
Ik zou echt geen TVR willen hoor, doe dan maar een bentley ofzo :)
alleen de tucson is mooi voorderest lelijkkkkkk
@111: de tucson? We gaan hier geen onnozele Hyundai’s in betrekken hé. ;)

@Autoblog.nl: vandaag mn gewonnen jaarboek ontvangen. Nogmaals bedankt.
@ Dink

Kijk…jij begrijpt het….
nou nog een winnend staatslot !
Het gaspedaal is een aan/uitknop met een flinke ‘travel’. De reactiesnelheid vd auto is als een Japanse sportmotor. Tot 250 blijf je bijna iedereen voor.
http://i66.photobucket.com/albums/h254/Dinkel_photos/LondonDawnRaid07/DSCF0095.jpg

http://i66.photobucket.com/albums/h254/Dinkel_photos/LondonDawnRaid07/P2184109.jpg
Dit is een vroeg model met 420 pk door wat modificaties. Origineel loopt de motor niet helemaal goed.

http://i66.photobucket.com/albums/h254/Dinkel_photos/LondonDawnRaid07/2007_0218_101917AA.jpg
Je zit als een vorst, ook ik met m’n 1.86.
Daar kan Lamborghini heel wat van leren.
Hehe, de Cerbera, echt een geweldige auto. Misschien wel mijn lievelings-TVR :D

@Cerbera
hier staan nog twee Cerbie’s:
http://www.autoblog.nl/archive/2007/10/31/gespot-brits#post-11825

_O_
*zucht*..

en dat interieur ook he?

ok stoppen nou…nu wordt het zielig haha
ik vind eigenlijk de sagaris de beste TVR

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).