Lexus LS600h is een hit!

Auteur: , 51 Reacties

Wij moesten het doen met een karige LS460, maar je telt natuurlijk pas echt mee als je voor komt rijden met een LS600h. Zoals de naam zou vermoeden, zit er geen V12 in Lexus' vaandeldrager, maar een volhybride V8. En 'milieuvriendelijk dik' rijden lijkt aan te slaan bij de captains of industry want de verkoopdoelstelling van de Lexus LS600h is maar liefst met 300% overtroffen!

Eind juni kondigde Lexus bij de start van de productie aan, dat er zo’n 2000 exemplaren van hun hybride-topmodel verkocht zouden worden en dat er op dat moment al 1650 stuks verkocht waren. Eigenlijk had je er dus stiekem al vanuit kunnen gaan dat deze 2000 stuks ruimschoots overtroffen zouden worden. Echter, dat er tot en met oktober liefst 6093 exemplaren over de toonbank gingen, overtreft zelfs Lexus’ stoutste dromen. Het heeft er alle schijn van dat Lexus precies hetzelfde met de LS flikt als Toyota met z’n Prius heeft geflikt: een statement maken. Lexus noemt de auto zelf een ‘progressive person’s alternative’, terwijl de New York Times rept over ‘new standard for automotive hyperbole’. Men heeft het er in elk geval over!

Toegegeven, Lexus heeft wel het lef gehad om het topmodel standaard met een hybride-motor uit te rusten, daar waar de concurrentie voorlopig met waterstof aan het spelen is. Tuurlijk zit de concurrentie niet stil, maar de eerste slag hebben ze in ieder geval gemist zo lijkt het. Opvallend echter is de aanzienlijke verkoopdaling van de andere hybride-Lexussen, de RX400h en de GS450h. Echter, deze modellen zijn al een tijdje op de markt en dus kunnen hier moeilijk conclusies uit getrokken worden.



51 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
tja lexus timmerd lekker aan de weg. een flinke stap voor op de directe concurrenten die eigenlijk alleen maar met een diesel kunnen antwoorden. audi, bmw en mercedes wordt wakker en ga aan de slag. in deze klasse zoveel auto’s verkopen is een prestatie op zich! gefeliciteerd lexus. ook mooi is het om te zien dat de groot verdieners ook aan het milieu denken.
Ik denk dat het een combinatie van factoren is die de doelgroep van deze auto aanspreekt. Zoals brandstofbesparing, rust, souplesse, een berg koppel, enz.
Je vergeet een belangrijk punt mx5-owner; het kunnen showen naar klanten hoe milieubewust je wel niet bent met je hybride. Hypocratie dus om extra centen te schuiven.

Ik haat groen :P
@Bramzel

ik hou van sommig groen…

Wel echt een mooie auto die Lexus
Speelt ook niet mee, naast het statement dat je maakt, dat die Lexus er redelijk goed (behoudend) uitziet, en dat de Mercedes S-klasse er juist wat opzichtiger uit is gaan zien en andere concurrenten als de BMW 7-serie en Audi A8 al een behoorlijk tijdje meegaan?
2000 stuks met 300% overtreffen wil zeggen 8000 stuks.

Er is dus met 200% overtroffen :-)

Ik heb afgelopen maand een dagje mee mogen rijden in een LS600H, als onderdeel van een Lexus driving day. Ik zie geen lange termijn toekomst in hybride, maar dit vond ik toch wel een indrukwekkend product!
6000 exemplaren verkocht? knap hoor. eens kijken wat de concurrentie doet:

“Mercedes boert goed met de S-klasse. Tot en met het einde van oktober zijn dit jaar 91.000 exemplaren van de grootste Benz gebouwd. Dat zijn meer auto’s dan de 7-serie en A8 van BMW en Audi bij elkaar. De teller van de CL staat voor de eerste tien maanden van dit jaar op 9.200 stuks.”

kortom, er worden meer CL’s als topklasse LS verkocht.
Je kunt zeggen wat je wilt, maar vooral hier in het hoge noorden, als er een directeur met een lexus langskomt zie je de hoofden draaien en dat gebeurt niet bij een bmw of audi…
@ Dotternetta: voor het geval je het nog niet wist, de LS600H is een imagoauto, want zuinig kan je een hybride niet noemen.
Moet eerlijk toegeven dat de nieuwe lexus een goede wagen is, mezelf ben ik van plan een nieuwe wagen aan te schaffen deze maand en heb een testrit met de Lexus LS460 full option en de Mercedes S320CDI achter de rug…

Toch gaat de voorkeur uit naar de mercedes, omdat het comfort niveau toch een stuk hoger is dan de Lexus en dat merk je echter wel heel goed.
Je merkt pas het grootste verschil als je terug in je eigen wagen plaats neemt en de verschillen komen nog beter boven water. Onderscheid tss mijn E-klasse met Airmatic en de S klasse waren enorm. Daar tegen was het verschil met de Lexus en mijn E-klasse matig omdat beide wagen bijna identiek qua comfort.

Natuurlijk is alles een persoonlijke keuze, maar kan toch zeggen dat de lexus een heel goede wagen is.
Klopt, ik heb hem zelfs al een paar keer zien rijden, net als de rx400h.
Eeuh, Breinstein,
Je kan wel naar de verkoop cijfers, maar we hebben het hier over een ”nieuw” opkomend merk, die nu al mee kan doen in de topklasse van duitsland. dat er al zoveel auto’s zijn verkocht, is al meer dan Lexus verwacht had… dus toch wel een goede prestatie.
Simpel gezegd zonder objectief te blijven:

De Lexus LS600hL is een machtig mooie verschijning. De mooiste lexus sinds de allereerste LS. Hij zit ook zo lekker vol met geile gadgets. I mean, the freakin’ car parks itself and almost drives itself! En je krijgt een Maybach zee aan ruimte achterin om te chillen met je benen omhoog. En dat allemaal voor een zeer scherpe prijs. Je zou er bijna geen Quattroporte door kopen. Bijna.

De andere Lexi zijn gewoon niet sexy vormgegeven.
@ Wgaen_ziek;

Ik snap de link niet tussen het feit dat de LS600h een hit is en dat jij proef gereden hebt in een aantal auto’s.

Het is trouwens wel knap dat Lexus zoveel topmodellen van hun vlaggenschip verkoopt. En dat in zo een korte tijd.
@BreinStein,

Die 6000 exemplaren zijn voor één motorvariant (de v8-hybride), de getallen die jij voor Mercedes noemt zijn voor de complete S-klasse range
Voor het maken van de Lexus (batterijen, transport van Canada naar Japan van deze batterijen) stoot je 3xmeer CO2 in de lucht dan voor het maken van een andere wagen uit dezelfde klasse. Deze Lexus begint dus al met een handicap. Voor hij deze CO2 achterstand heeft ingehaald moet hij minstens 300.000 km bollen en dat doet geen enkele CEO met zijn wagen. Overbodige kar en herverkoop nikswaard. Wil je milieuvriendelijk zijn, rij op gas!!!!
Hehe, gelukkig.. Ik zat al te wachten op het steeds terugkerende broodje aap verhaal over de batterijen. Maar hij is er weer!
@Eric – iederen heeft wat je hier schrijft al elders gelezen. Dat noemt men pseudo wetenschap. Onzin dus.

Ondanks dat is dit toch een hypocriete wagen. Volgens fifth gear was hij in de praktijk ook helemaal niet zuinig.

Ik heb zelf echt niets tegen hybride wagens & ben blij dat er zoiets bestaat als een prius. Alleen wil ik er zelf niet mee rijden :-). Het hybride concept moet toch problemen geven voor een bedrijf als bmw – want ik kan me echt niet voorstellen dat je een hybride kan bouwen die zo goed rijdt als een lekkere bmw 6 in lijn. Je kan ze natuurlijk wel sneller maken, maar dat is niet hetzelfde als beter.
@Breinstein Nog ff een vraagje, hoeveel diesels worden er geproduceerd van de S-klasse??

@Eric Eerst nog maar eens ff je huiswerk gaan doen???

Verder vind ik die lexus echt een geweldenaar. Volgend jaar gaan ze hoogstwaarschijnlijk nog beter draaien, want met de slurptax worden alle concurrenten met vergelijkbaar vermogen (en benzine motor) stukken duurder, terwijl lexus met zijn hybride modellen onder de grens zit voor de slurptax. Geniaal dacht ik zo
@Peter De Auto is niet gebouwd voor zuinigheid, maar voor dynamisch rijgedrag. Als je een zuinige auto wilt, dan moet je een fox, aygo, c1 o.i.d. gaan rijden
@Benjamin marketingwise is ie gebouwd om de kopers hun geweten te sussen.

Maar je gaat toch geen hybridevariant van een bestaande wagen bouwen voor de rijdynamiek ? dat zou me bizar lijken.

Volgens mij is hij wel voor zuinigheid gebouwd, zuinigheid binnen zijn categorie wel te verstaan.
@peter: Vergis je niet. Hij wordt niet zonder reden in de markt gezet als “12 cilinder” vervanging. Een elektromotor doet wonderen voor je koppelcurve, zo wordt de rijdynamiek wel degelijk verbeterd t.o.v. een 8 cilinder.

En de geweten sussen zoals je stelt speelt natuurlijk ook mee.

Het is marketingtechnisch gewoon een sterk verhaal, helemaal in de huidige milieugekte.
@ bramzel – idd aan de top is image everything ! en ja het gaat om de knaken en als je weet waarop belangrijke beslissingen soms genomen worden ……………kan de lexus weleens net dat tandje verschil uitmaken !
Als je veel in stadsverkeer zit en een hekel hebt aan tanken is het een nuttige auto voor het segment, ook al is het een hypocriete, logge tank zonder kofferbak. Hybride is voor de naieve post-Katrina Amerikanen toch echt een unique selling point en we moeten niet vergeten dat een boel Amerikaanse Lexus-rijders een paar jaar hebben zitten wachten op deze auto. Ik verwacht dan ook dat de verkopen al gauw weer terug gaan lopen, samen met de benzineprijzen.
@een heleboel mensen:

Sorry dat ik op jullie lexusteentjes heb getrapt. natuurlijk weet ik dat de cijfers van de S klasse over meerdere motorvarianten is uitgesmeerd. maar 6000 is niks.

@lexus specifiek: het merk is al vanaf 1989 actief. dat is bijna 20 jaar, en noem ik niet jong. daarnaast kunnen ze op veel gebieden nog niet aan de grote 3 tippen. op 1 ding winnen ze het, zoals Sasha al melde: marketing.

er zijn genoeg redenen om niet voor hybride te kiezen. dit is gewoon een auto voor hypocriete mensen.
texter, wat een hypocriet verhaal..hoe noem jij een s-klasse dan wel…mammoettanker..

wgaen ziek:
jou E vergelijken met een LS, en beweren dat de Lexus van E-niveau is..
En jij wil serieus worden genomen..
Zoals Sacha al zei is deze lexus (net als de RX400h) een prachtige marketing actie om mensen een “groene” auto te laten kopen. Alleen de accu’s van deze auto zijn waarschijnlijk al meer vervuilend dan de extra uitstoot van laat ik zeggen een S600.

Als Lexus een serieus milieuvriendelijke auto had willen maken hadden ze beter een motor kunnen ontwikkelen zoals BMW gedaan heeft met de 335, of nog beter zoals VW doet met de 1.4 TSI’s.
breinstein:
hoeveel zijn er verkocht van de S600..trouwens wie is nu hypocriet..en 18 jaar niet jong..
Lexus=Topkwaliteit,
het uiterst topje wat er te koop is op autogebied.
@de mensen bij wie niet in hun botte harses willen doordringen dat lexus de hybrides niet neerzet als milieuvriendelijk en zuinige auto’s:

Diegene die een beetje verstand van techniek hebben weten dat een elektromotor veel meer kracht kan leveren dan een verbrandingsmotor. Het Toyota-concern heerf de priuis neergezet als milieuvriendelijke en zuinige auto. De hybrides bij Lexus zijn, zoals bovengenoemd, niet zo neergezet, maar voor het dynamische rijgedrag, omdat je op elk toerental het volle vermogen van de elektromotor tot je beschikking hebt. Als ze een milieuvriendelijke en zuinige auto ervan hadden willen maken, dan lepelen ze er geen v6 (RX, GS) of v8 (LS) naast maar een 3 cillinder 1,0 liter of zo.

Ik denk dat ze willen vermijden wat bmw, mercedes en audi wel hebben: Mooie auto’s die net zo snel gaan als dikke stront in een trechter :S (de top-motorisering uitgezonderd), te zware auto’s met te weinig vermogen, best jammer. Kijk alleen al naar de lichste motorvariant van lexus (177 pk diesel in de IS en ook niet te vergeten de enige motorvariant onder de 200 pk) en de lichtste motorvariant bij de concurrentie.

Waarschijnlijk hebben jullie wel door dat ik een lexus fan ben, al wil ik benadrukken dat de concurrentie zeker geen slechte of lelijke auto’s maakt (ik rij al jaren met veel plezier VW, vanwege mijn karrige studentenloon en natuurlijk duitse degelijkheid). Als mijn portemonnee ooit een luxere auto toelaat met fatsoenlijk wat vermogen, is de keus waarschijnlijk best lastig al zal het uitrustingsniveau de doorslag geven. Dan heeft iedereen wel door welke het wordt :D
Precies, briljant inspelen van Lexus op dom gehypte milieutoestand.
Eigenlijk is het gek dat Ceo’s hieraan meedoen.
Maar Ceo’s zijn net slim genoeg om aan te voelen wat de massa wil zien en horen. Makkelijk scoren natuurlijk. Een auto is nogal zichtbaar. Maar thuis: zijn alle automatisch apparaten het huis uit? Staat het dak vol zonnecollectoren?

Ach, mij maakt het niet zoveel uit. Je kunt het ook nooit goed doen ;)
@NLX.

“Ik hou van sommig groen…”
Ik dacht die naam al te herkennen.
‘hoeveel zijn er verkocht van de S600’
vast meer als 6.000 maar ik heb helaas geen cijfers voor je

‘..trouwens wie is nu hypocriet’
ik niet. als ik een grote auto rij, of wil rijden, dan boeit me het milieu niet en zou ik me daar ook nooit achter verschuilen.

‘..en 18 jaar niet jong..’

nee is niet jong. dan hoor je volwassen te zijn en op je eigen benen te lopen.


‘Lexus=Topkwaliteit, het uiterst topje wat er te koop is op autogebied.’

ja, zelfs de kwaliteit van maybach, bentley en rolls royce verbleken erbij. hoe meer opmerkingen je maakt, des te ongeloofwaardiger je overkomt.
@breinstein: je link in je naam zegt ons al genoeg :P
Voor al die mensen die Lexus een warm hart toedragen en deze auto’s het neusje van de zalm vinden, ooit gehoord van Bentley en Rolls Royce?
En hoezo is het batterijverhaal pseudowetenschap en wordt al zo vaak gemeld? We moeten toch ook iedere keer hier lezen hoe geweldig BMW, Mercedes, Audi, … (vul hier je favoriete merk in) zijn en is er toch ook niemand die zegt: “Dat hebben we al zo vaak gelezen.”
Ik ben ook vanaf het begin af aan fan van de Lexus LS -zelfs ooit bijna een LS400 gekocht die net voor mijn neus werd weggekaapt- maar al die bullshit van de LS600h gaat er bij mij gewoon niet in. Het totaalpakket van de LS600h klopt gewoon niet in realiteit. Te zwaar, te log, te langzaam, te onzuinig, te weinig belading, te kleine kofferbak, te cheapo en te oncomfortabel geveerd voor wat je bij de naam LS600h verwacht. Bij het lezen van de eerste tests was ik teleurgesteld. Dan ben je een stuk beter uit met een standaard LS460 zonder runflats en die rijdt ook gewoon 1 op 11 bij 120 km/u. De LS600h is een matige (te vroege?) implementatie van een goed idee, want het ding maakt gewoon niks waar van wat oorspronkelijk werd beloofd, en de (voornamelijk Duitse) autojournalistiek heeft allang door de luchtbel heengeprikt. Buy a diesel.
@Supereah,
Omdat het bij BMW, Mercedes, Audi whatever over meningen gaat (wat we ook zo vaak gelezen hebben idd, en dat wordt ook gezegd) en bij het accu verhaal is het simpelweg onzin. Het is ook geen psuedowetenschap maar journalisten of hybride-bashers wetenschap. Eric noemt er zelfs getallen als 3xco2 uitstoot en 300.000km bij. Zelfbedachte onzin is het.
Wat een beetje mediahype al niet kan doen. Maar goed, alle kleine beetjes helpen, en iedere LS600h-koper is weer een potentiële SUV-koper minder.
@Juppe:
Je zult vreemd staan te kijken…

De Synergy Prismatic én Prismatic M accu’s kostten nog steeds veel energie om te produceren, het transporteren van deze valt daarintegen best mee.

Het recyclen is wel een ramp, iets waar ze bij Panasonic Energy nog steeds niks tegen hebben.
Maar dit is het geval bij alle nikkel-metaalhydride batterijen.


Al in al, hybride is niet de oplossing.
Hybrideaandrijving toepassen is het verschuiven van het hele probleem, aangezien je weer energie nodig hebt om de accu’s te laden, en het omzetten van deze energie heeft ook verliezen.

Het zou beter zijn om een compleet elektromotor-aangedreven voertuig te hebben, of een conventionele auto met Otto-verbrandingsmotor of de nieuwe DiesOtto-motor van Mercedes-Benz.
Wat ’n bullshit verhaal dat dit ’n groene auto is omdat ’t ’n hybride is.
Het gaat er bij auto’s van deze klasse juist om dat er ’n flinke dosis aan overcapaciteit aanwezig is om de auto te laten acceleren.
Heo je dat doet maakt niet uit…of ’t nou ’n turbo,compressor of elektro motor is,het komt allemaal op hetzelfde neer.
Dat de elektromotor daarbij geen extra slokje brandstof tot zich neemt is alleen maar mooi meegenomen.
New York Times: “Lexus LS600h: new standard…”
Zelfs de Duitsers zijn eerlijk en objectief en spreken vol respekt over Toyota/Lexus ondanks het feit dat het ze enorm steekt. Het enige “negatieve” dat wordt gemeld zijn de hoge kosten die hybride technologie met zich meebrengt waardoor de “autoindustrie” failliet zou kunnen gaan…mogelijk ook Toyota…
euhh..tja..dit zegt genoeg hoe ver Toyota al voorstaat op deze high tech ontwikkelingen en de verontrusting die mn. de duitse autoindustrie
uiten.

Nick: conventionele brandstoffen en dus ook motoren kunnen op relatief korte termijn gewoonweg niet meer.
Dus ook Diesel niet.

Ook Toyota weet dat als geen ander en blijven investeren en doorontwikkelen.
Volvo komt met lpg-hybride…Honda met hun vinding…diesel hybride..elektrotoepassingen etc..
Heb respekt voor Toyota die deze zaken al lang aan zagen komen en hun divisie Lexus al vanaf de geboorte in zijn dna hebben uitgerust.

Tenslotte nog..hoe graag had ik gewenst om op mn 18e jaar al zoveel kennis, succes en (top)positie te mogen
bekleden als Lexus…
Toyota heeft inmiddels ook een Camry als Hybride…. geloof dat Autoweek met een grijze import had gereden….. ze gaan waarschijnlijk binnen 10 jaar van ieder model een hybride variant op de markt brengen.

En natuurlijk is een 600h niet echt milieuvriendelijk…. maar wel duidelijk minder vervuilend dan een s klasse of 7 serie met hetzelfde vermogen. Een Mb S 450 verbruikt volgens het boekje 11,2 liter/100km en stoot 267 gram Co2 uit per km. De LS 600 haalt een verbruik van 9,3 liter/100km en heeft een uitstoot van 219 gram per km. Dat is bij 30.000km toch 1,4 kilo Co2 minder en ongeveer 600 liter benzine.

Als we er dan vanuit gaan dat er zo’n 30.000 van dit soort auto’s per jaar worden verkocht scheelt dat na één jaar:
18 miljoen liter benzine en 42 ton Co2…..
Oh sorry, Bentley..Rolls Royce e.a. prachtige historische merken, helaas -subjectief- ook zeer (te)dure auto…maar zelfstandig..op eigen benen kunnen staan..
Maybach..nee niet sorry..koop een auto geen huis op wielen.
Trouwens als ik de keus kreeg om een auto te nemen die mij zonder problemen rond de aarde moest vervoeren dan was de keuze zonder twijfel bekend..
maar euh mannen, daar ging het toch niet over..maar ok dan.
Topkwaliteit:.. is oa. ook uiterste betrouwbaarheid, hoogwaardig toegepaste meest geavanceerde technieken, (duitse..)degelijkheid en marketingstrategie samen ineen gevat.
De world no. 1 positie waardig:
[email protected] made by Toyota…
..en ik rij notabene niet eens Toyota laat staan euh Lexus..

Het zijn feitelijkheden gebaseerd op algemeen vastgestelde kennis en internationale publikaties van een ieder die eerlijk en objectief zijn voorliefde kent van auto en motorsport..en het belang en consequentie erkent voor het leefklimaat op onze aarde.
Dat wil alles behalve zeggen dat alleen de autoindustrie-die al wezenlijk enorme bijdragen leveren- verantwoordelijk zijn.
Het is maar een begin en laten we ook dit initiatief alsjeblieft blijven ondersteunen. Toyota/Lexus -(Japan in het algemeen, denk o.m. aan het Kyoto-verdrag en helaas is Duitsland het meest C02 uitstotende land van Europa en er mogen om die reden vele autos Berlijn niet meer binnen..ondanks de meeste windmolens) -lijken de vaandeldragers, de voorhoede.. laat het geen voorbede zijn…
Als je toch over uitstoot en dergelijke hebt zie dit artikel in autobild…

http://www.autobild.de/artikel/Themen-Testberichte-Wer-macht-die-beste-Politik-_220061.html

Bewijst alleen dat de diesel nog altijd beter scoort dan een hybride en als je bijna geen stads verkeer doet is zo’n hybride totaal shit…
@wagen_ziek,
Ik lees dat stuk toch anders (Heb je het zelf wel gelezen?, je conclusie is iig niet gebaseerd op het artikel). De Hybride Lexus scoort beter dan de diesels van Audi en Mercedes. Alleen de diesel van BMW scoort iets beter. Alleen wordt roet en NOx voor het gemak niet meegerekend.
Als we er dan vanuit gaan dat een normale diesel beter presteert qua verbruik dan een normale benzine, dan is deze hybride een verbetering. Hij zit immers op hetzelfde niveau dan de geteste diesels. En dat voor een auto met meer vermogen. De Lexus is alleen duurder.

Trouwens, al eens bedacht dat het grootste (of in iig een groot deel) van dit soort auto’s niet op diesel rijden? De wereld is groter dan Europa alleen.
En dan is er nog een argument waar ik niemand over hoor…

Service !!!

En dat is heb ik onlangs ervaren erg goed geregeld bij Lexus.
Dat is in mijn mening erg belangrijk in het topsegment. Bij sommige anderen betaal je er alleen maar voor terwijl ze het vergeten te leveren…
Lexus, ga zo door…..
Ten 1e ga je appels met peren vergelijken….”wagen ziek”..de naam al, vindt je het gek…en verder was het onderwerp de Lexus LS600h en niet de GS400h…
Als ik zin heb kom ik hier later nog op terug.
ja mannen, eigenlijk is het onderwerp hier Lexus ls600h en niet “vergelijk met een andere wagen gelijke mercedes s”. Het is zeer logisch dat mercedes veel meer skes produceert dan lexus ls, ze hebben namelijk veel meer varianten, tzullen ook vooral diesels zijn die ze bouwen. Neem daarbij dat 80% van alle mercedessen bedrijfswagens zijn..
En over de kwaliteit: toyota is al altijd zeer betrouwbaar geweest. MAAR! de dag van vandaag zijn bijna alle merken erin geslaagd om correcte auto’s af te leveren. vb: kijk naar alfa romeo 15 jaar geleden vele problemen met zulke wagens, hedendaags: ken een 5tal vrienden die er een hebben: en ze rijden ermee zonder ook maar van een zaak last te krijgen.

en nu de lexus: ik zou er eens graag mee rijden, of moet ik zeggen laten rijden, want hij doet het ook zelf voor je ;)

adios
@NLX; :P :lol:
Ook in Duitsland is momentaal de discussie, tav het terugdringen van bv. CO2 uitstoot, in volle gang en terecht!
Alleen nog in dat land kan men legaal urend hard uber den autobahn fahren. In de overige landen van europa, japan en de vs o.a. zijn de restricties van een geheel ander kaliber, wat niet wegneemt dat ik wel geheel achter de verhoging van de max. snelheid tot 130 km/h op de autosnelwegen staat in ons land.

Afijn, we hebben het in dit ‘Deutsche-diesel-lobby’ (Deutschl.uber alles?) artikel duidelijk over een subjectieve vaderlandslieve spahrsamheits-test tussen 3 diesels en een benz/hybride aandrijving onder het motto ‘Wo vorn wenig hineingeht, da kommt hinten naturlich weniger heraus’.
Een intressante (duitse copie/versie van een J.Cruyff) stelling, maar dit gaat toch niet zuiver op om o.m. de volgende redenen:
‘Minimal verbrauch und schadstoffe’ werden uiteindelijk niet duidelijk geverifieerd aan de hand van de testresultaten.
De inbreng van de elektro-hybride kon nimmer tot volledige recht komen door de gemeten cq. gekozen Duitse rijomstandigheden.
Wellicht gaat dit mogelijk deels op voor de duitse autobahn rijders, maar zeker niet in bv. Nederland.
Voor de goede orde: De GS is duidelijk een zware opponent gebleken voor de vergeleken duitse concurrenten.
Enkele citaten:
‘Sportwagen fahrleistungen’
‘damit hangt der Lexus seine drei konkurrenten locker ab’
‘der Lexus uberzeugt bei ausstatung und sicherheit’
und immer ‘naturlich’ beim Lexus..
‘aber mal ehrlich(!), fur einer hybrid/benziner mit temperamentvoller 340 ps
ist da ebenfalls Sensationell..’!

Opmerking: wij Nederlanders kunnen ons helaas niet aan de duitse prijsvermelding affilieren, vanwege de geheel anders functionerende belastingstelsel.
In bv. Nederland en Belgie -‘schone’ auto’s worden hier beloond- is een GS tov de concurrentie gelijkwaardiger of zelfs lager geprijst vanwege de overheidsbijdragen tot rond 15%, in Duitsland geldt dit uiteraard nog niet.
In Amerika en Japan spelen andere factoren een rol aangezien de diesel daar, muv de hybride-versie(!) bij vrachtverkeer, van oudsher niet echt populair zijn.

Desalniettemin zijn de gemeten verschillen te verwachten, doch opvallend, gering vooral indien je beseft dat dit een test van 2 geheel verschillende typen aandrijving betreft en de GS normaliter qua prestaties in de sportievere super-oberklasse plaats hoort, waar de Diesel niet wordt geaccepteerd.
Waar de duitse opponenten tijdens deze test het onderspit delften werden hoegenaamd geen cijfers ontleend(!)…de wel vermelde cijfers zijn niet representatief enkel subjectief, andere vergelijkingen geven een geheel ander beeld op.
Een objectiever vergelijk tussen gelijkwaardiger benzine varianten was logischer op z’n plaats geweest, de GS zal dan ongetwijfeld, waar geen fictieve ruimte te vergeven is, hebben gedomineerd.

Tenslotte werd er nog fijntjes gerept: ‘Der Deutsche Diesellobby hat machtige verbundete’!. Duitsers moeten hybride rijden zijn uitspraken uit de politiek….
‘aber ist es auch sinvoll…’
De Duitsers hebben tijd nodig, moeten de gelederen eerst sluiten en of ze die krijgen….zal de tijd ons leren.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).