Verdubbeling van oldtimers in Nederland

Auteur: , 38 Reacties

Een artikel naar Klassiekerrally's hart: oldtimers. Het Centraal Bureau voor de statistiek meldt vandaag dat er in zeven jaar tijd dubbel zoveel oude rommel is bijgekomen. Oftewel, Nederland telde begin dit jaar bijna 323.000 motorvoertuigen van 25 jaar of ouder!

Van deze oldtimers zijn zes op de tien personenwagens. Het aantal personenwagen-oldtimers steeg met 68% tot 204.000. Vooral van oude roestige motorfietsen kwamen er meer bij: een stijging van 300% tot ruim 95.000 exemplaren.

Met deze aantallen maken oldtimers in 2007 voor 2,5% deel uit van het totale wagenpark. Dat kun je gerust behoorlijk veel noemen. Ik kan het echter wel begrijpen: geen wegenbelasting betalen wordt in deze ‘automobilistje-pesten-tijd’ behoorlijk aantrekkelijk…

Overigens is enkele dagen geleden de oudste Rolls-Royce ter wereld voor een recordprijs van 3,5 miljoen pond (bijna 5 miljoen euro) geveild. De Rolls was 103 jaar jong, had een keurige 10 pk onder de kap liggen en behaalde een dubbel zo hoge prijs dan verwacht. Dit meldde het veilinghuis Bonhams in Londen afgelopen maandag, zie hier de item-pagina.

Met een naar dollars omgerekende prijs van 7,15 miljoen bezet deze Rolls dus de tweede plaats in het rijtje meest dure auto’s van 2007.

Met dank aan iedereen voor de tips!



38 reacties

niemand durft reageren…doe ik het maar ff
in Nederland hebben ze tenminste mooie nrplaten voor oldtimers, in België moeten we het doen met de uitgekeken rood-wit platen, of een Europese, maar niets vergelijken met die van jullie…zelfs kan je er één bestellen in Amerikaanse stijl
http://www.autojunk.nl/pix/show/134477/3
goede keus! 5 miljoen voor een auto betalen, hoef je mooi geen wegenbelasting te betalen :) Ik heb zelf de ellende ervaren, een mooie klassieke Benz gekocht die na 5 jaar geen ruk meer waard was. Er was immers genoeg keuze op dat moment…… Klassiekers rijden ben ik aardig van genezen maar ik ben blij als ik er één zie, een aanvulling op het straatbeeld!
Stuur maar niet door naar Woutertje Bos….. Binnekort staat dit mannetje dan weer te vertellen dat de bijtelling en de wegenbelasting omhoog moet voor dit soort schitterende voitures…. Wat nou oldtimerverzekering, 3x zoveel betalen. Oorspronkelijke cataloguswaarde, weg ermee… Bijtelling naar 50%. Hoe zit ’t met de vervuiling??? Zoveel…..oke, sluptax omhoog!!! Veel plezier…
Dat “oude rommel” gedeelte in de tekst kan je beter wissen. Straks hoor Klassiekerrally het :o
*hoort
Ook een bericht naar mijn hart.
Ik vind dat oldtimers ook moeten kunnen rijden onder de verkeersregels van de tijd waaruit ze dateren!
Ik geloof dat snelheidslimieten pas in 1972 in voege zijn gegaan…
Ik zal het nogmaals zeggen: mijn drommauto is een Datsu, 240Z ;)
Oeps! Laat ‘Wouter B’ het maar niet horen, want der is weer wat te halen!
mooi man al die oude auto’s oude bromfietsen zie je ook steeds meer
OUDE ROMMEL?!!! ;)

Ach, je moet alles relativeren: niet alle auto’s van 25 jaar of ouder zijn per definitie oldtimers/klassiekers. Hoewel er mensen zullen zijn die een Peugeot 205 een klassieker vinden, vind ik dat ’t nog niet zover is.

De keerzijde van ’t rijden in een klassieker is -over ’t algemeen- dat je meer onderhoud moet plegen, minder comfort hebt dan in dat moderne plasticspul ( ;) ) en dat je af en toe ook blijft staan (in mijn geval valt dat gelukkig mee).

En de meeste klassiekers worden niet voor dagelijks gebruik ingezet. Valt allemaal wel mee dus (we moeten Fouter Bos niet wakker schudden!)
@ de vlaeminck

Je kan in België wel een O-plaat aanvragen. (Een gewone plaat, maar de eerste letter is een O). Maar ja, het blifjt wel rood-wit.
Iedereen die een oude auto koopt voor dagelijks gebruik, enkel omdat de houderschapsbelasting daarvoor op nul gesteld is, is een domme, oppervlakkige idioot. Als dat je enige reden is om een oude auto te rijden besef je niet hoe verschrikkelijk veel je inlevert op comfort, betrouwbaarheid, wegligging, veiligheid, gemak en nog veel meer dingen. Kortzichtiger consumentisme bestaat haast niet.

Klassiekerliefhebbers (dat zijn dus niet degenen die geloven dat ze met een ouwe bak goedkoop uit zijn) zijn net zo goed autoliefhebbers als chroompoetsers, petjes, Sjonnies, folderspellers en tupperwareplakkers. Misschien nog wel meer, want ze laten zich niet leiden door meermeermeer, goedkoper, nieuwste, snelste, wastnogwitter, isnoggeiler of wat voor marketinggeleuter of consumentenlokker dan ook. Ze gaan voor wat ze werkelijk helemaal vanuit zichzelf mooi, interessant en begeerlijk vinden. Bij de meesten van hen is dat een constante waarde, die vanuit henzelf komt. Kom daar es om bij de gemiddelde ‘autoliefhebber’, die vaak niet veel meer is dan een beetje hyper autoconsument.

De tendentieuze manier waarop dit item op autoblog.nl wordt neergezet (“geen wegenbelasting betalen wordt in deze ‘automobilistje-pesten-tijd’ behoorlijk aantrekkelijk”) staat me dan ook nogal tegen.
@ Y.: dat heb je heel goed gezegd. Over de laatste alinea kunnen we van gedachte verschillen, maar met de rest ben ik het helemaal eens.

Een oldtimer rijden is doorgaans beslist niet goedkoper dan het rijden van de moderne evenknie ervan.
een oldtimer goedkoop ???
ja hoor kan best wel .. een ouwe taunus of een mercedes ..
spartaans ?? welnee .. er is in de laatste 25 jaar geen kloot veranderd aan auto,s ..
maar de crucs zit em in het zogenaamde opknapen .. en dan blijf je bezig .. en als je door gaat tot perfectie dan vind je het weer zonde om in de regen mee te rijden ..
veruit de meeste klassiekers/oldtimers staan ergens binnen bij een particulier of een handelaar ..
de enige belasting die ze daar op kunnen heffen is overdaad/luxe belasting .. maar die bestaat vast allang en breed ..
@ lincoln: autos van de laatste 25 jaar zijn doorgaans ook niet echt thuis op klassiekerevenementen. Een beetje klassieker is tegenwoordig toch al bijna 40 jaar oud.
Alles wat jonger is, mag je inderdaad vaak al gewoon onder ‘moderne’ auto’s scharen.

En wat betreft het lukraak heffen/verhogen van belastingen: daar zou je ook in dit geval een complete bedrijfstak schade mee berokkenen. Restauratiebedrijven, autospuiters, autobekleders, bedrijven die onderdelen maken en/of leveren, noem maar op…
Moeten de heren beleidsmakers ook eens over nadenken als ze -mijlenver verwijderd van de echte wereld- weer eens iets stompzinnigs bedenken. En dan heb ik het nu eigenlijk niet eens over hoe ’t hier geregeld is met betrekking tot de klassiekers, dus is m’n laatste alinea redelijk off-topic…
@klassiekerrally .. oldtimers en klassiekers is een wereld van verschil natuurlijk .. ik las ook dat er veel motorfietsen als oldtimer bij zijn gekomen .. en dat zijn meestal alleen kentekenbewijzen .. en dat heeft te maken met regelgeving ..
je kent het wel framepje bouwen .. nummers slaan .. S&S blokkie .. en geen gezeik met knipperlicht of zo .. want oldtimer ..

heb jij trouwens wel eens van vermakelijksheidbelasting vernomen???
@ lincoln: Vermakelijkheidsbelasting? Nope… daar heb ik nog nooit van gehoord…

Bij oldtimers denk ik aan koetsen zonder paard.
Een klassieker kan wat mij betreft ook een spiksplinternieuwe auto zijn, mits die exclusief en/of bijzonder genoeg is… Zo is in mijn ogen bijvoorbeeld de Alfa Romeo 8c Competizione nu al een klassieker.
heb ik laatst terug gehad van een bioscoop eigenaar omdat ik tegen hem begon te zeuren dat ik zijn film niet leuk vond (spaanse cultfilm)..
ik had er ook nog nooit van gehoord maar heb het later wel gecheckt bij belasting.nl .. en wat denk je .. het bestaat ..
ben benieuwd over een paar jaar met de kilometerheffing.
dan is een oldtimer helemaal niet interessant meer!!
een oldtimer heeft gewoon veel voordelen in deze tijd geen wegenbelasting 1keer per 2 jaar apk en als je slim ben koop je een goude oude met lpg
goedkoper kan haast niet!

ook ik heb mijn stilo abarth ingeleefert voor een mustang
of de auto`s gaan gewoon langer mee ?
hoow nog niet alles


of mensen hebben geen geld om nieuwe auto`s te kopen omdat ze zich blauw betalen aan boete`s en rekeningen en belastingen enz..
Na 1980 zijn er amper nog echte [betaalbare] auto’s gemaakt ;) [maar dat is mijn mening :P]

Ikzelf rijd in de zomer dagelijks een oldtimer [en dan niet op LPG]

En ik kan je zeggen dat je dat belastingvoordeel dan ook HARD nodighebt!
dikke richard
@ Abarth

Verander dan gelijk je naam ff.

o.t. waarom hoor ik niemand over youngtimers,wat klassiekerrally bedoeld met die Peugeot 205,en ik met een Alfa 33,of Fiat Panda,Ritmo etc. Ik vind dat bijna iedereen (gelukkig) wel wat zinvols zegt.

@ Lincoln

Echt waar,van die belasting?
@Abarth .. wees is wat specifieker met je mustang ….
@ kevin: wat een geklets zeg… Is ’t al eens in je opgekomen dat mensen een klassieker rijden omdat ze daar met hart en ziel van houden? Echt, dat bestaat!
Als student is het ook aantrekkelijk…voor hetzelfde geld heb je een doorsnee hatchback, terwijl ik zeker niet oncomfortabel rij in mijn 30 jaar oude Bimmer. En zo’n oldtimer geeft toch wat meer turning heads dan een simpele hatchback, wat voor oldtimer dan ook.

En ja, het ontbreken van stuurbekrachtiging, missen van alle elektronica, tikkende kleppen, het soms stilvallen, soms niet willen starten en het gevoel dat je benzine als een vloedgolf onder je stoel vandaan voelt komen…

Either you like it, or you don’t and there’s nothing in between!
Moet me toch wat van me hart…
Y. schrijft over dat klassieker rijders niet in die marketing fratsen geloven.. en iedereen roept.. dat die klassiekers net zo duur rijden.. maar mijn ervaringen zijn anders…

Klassiekers zijn in mijn ervaring helemaal niet minder betrouwbaar! Dat is volgens mij ook zo’n fabeltje dat we allemaal als zoete koek van de producenten slikken.. als ik hoor wat voor ellende mensen hebben met al die iets te geavanceerde electronica… kappotte LMM, BDP sensor of zo.. en je staat stil… het maakt niet eens uit welk merk je rijdt.. want het komt allemaal uit dezelfde koker..en gaat allemaal opeens kapot.

ik heb jarenlang zakelijk 40k per jaar met een goed onderhouden Giulia gereden.. geen centje pijn.. alleen een electronische ontsteking, omdat dat gewoon goed en betrouwbaar loopt.. voor de rest geen onzin die kapot kan. oke.. hij gebruikt een litertje olie af en toe.. en veel benzine/lpg.. maar lopen doet het altijd..

waar ik voor ben gezwicht naar weer modern rijden is eigenlijk het comfort van een telefoongesprek bij 140kunnen voeren en de veiligheid en de ventilatie/airco/ontwaseming in de winter..
@ Hans: een goed gerestaureerde auto kan inderdaad extreem betrouwbaar zijn. Maar doorgaans vergt een klassieke automobiel toch meer onderhoud in de vorm van smeerbeurtjes, olie verversen en dergelijke. Om ‘m betrouwbaar te houden, zeg maar…

En elektronica: als ’t kapot is heb je gewoon pech. Bij een klassieker helpt ijzerdraad, een tie-wrap en een grote hamer nog wel eens ;)
@Hans

Als dagelijkse auto heb ik een Laguna II met bijna alle elektronische gadgets, inclusief sprekende dame in het dashboard. Als je sommigen moet geloven is dat de meest onbetrouwbare auto ooit en kom je daarmee praktisch nooit de garage uit. Ik zal wel iets fout doen, want ik heb er nooit mee stilgestaan, hij heeft me nog nooit in de steek gelaten.

Ik heb ook twee oldtimers van 30 en 50 jaar oud. Die hebben me evenmin ooit echt laten staan, maar in vergelijking met de Laguna onderhoud ik me te pletter aan die dingen en ik moet onderweg regelmatig problemen oplossen. Met die dingen ga ik dan ook nooit zonder gereedschap van huis. Het tijdig bereiken van je bestemming is niet standaard, maar een optie bij die auto’s en het geeft altijd weer een goed gevoel als het is lukt. Dat is allemaal onderdeel van het grote avontuur met oldtimers en daar moet je nou eenmaal van houden. Autoconsumenten houden daar niet van.
Is de golf 1 GTI een klassieker of een oldtimer?
@Benjamin: ja.
@ lincoln
een mustang Notchback met een 4.7l v8 {op lpg} uit 1965
leuk .. een 289 op gas gaat prima .. goeie keuze en veel plezier ermee ..
ik hou van klasiekers en ze zijn alle inspanningen waard
ik denk dat hier ook iets wordt vergeten , als we het over de kosten hebben ,
wat dacht men van de afscrijving van neiuwe auto ,
zo gauw dat je nieuwe bolide voor de deur staan , kun je er naar kijken , maar iss er ondertussen al wat behoorlijk wat procentje af van de nieuw waarde , kwestie van een reken sommetje .

er zijn altijd nog mensen die niet elke twee jaar zoveel geld weg smijten…
Mijn oldtimer:
een audi 100 LS uit 1974 op LPG

Rijdt lekker en zeker spotgoedkoop.
1 op 9 op gas
je kunt mij nog meer vertellen maar ik blijf bij de oldtimer op LPG.
En je kunt zo af en toe je wagen nog ruilen ook met een andere oldtimer freak

heb ik nu al 2 keer gedaan zonder spijt

heerlijk!

:-)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).