
Na lang wachten is de Amerikaanse tuner Dinan dan eindelijk op de proppen gekomen met een chip voor de motor van het jaar. Standaard heeft de 335i volgens de fabriek een al niet misselijke 306 pk en 400 Nm aan koppel, hoewel dat op de dyno meer bleek te zijn. Maar wat weet Dinan er uit te peuteren?
De Amerikanen komen tot maar liefst 384 pk en 560 Nm! Je moet dan wel even gelijk een BMW of Dinan oliekoeler laten monteren om de boel een beetje heel te houden, maar aan de andere kant blijft volgens Dinan je originele BMW garantie behouden. En als bonus verwijderen ze ook nog eens de snelheidsbegrenzer. De prijs van dit geintje? Het herprogrammeren van de ECU kost $1.999 en daar komen dan nog de kosten bij van een oliekoeler. Met zulke specs heb je toch bijna geen M3 meer nodig, of wel? (Bron: e90post.com, via)
Zo, dat is wel heel relaxed.
Ook nog het behouden van de garantie is ideaal.
Een must have voor iedere 335 bezitter met een beetje need for speed lijkt me zo.
2000 dollar om een turbo motor te laten chiptunen?
Er zijn tig bedrijven in nederland die hetzelfde doen voor een euro of 500!
@Robin: maar doen ze dat met behoud van de fabrieksgarantie? Bovendien is 2000 dollar ook maar iets minder dan 1400 euro….
Het zou me niet verwonderen moest deze sneller zijn dan een M3, deze heeft 160nm meer koppel dus aan het stoplicht zal het goed vooruit gaan…
@Robin: Kijk idd mss eens wat verder dan je neus lang is. Elke idioot kan bij wijze van spreken dat ding tunen door met de ECU te prutsen en waarschijnlijk voor heel wat minder geld. De vraag is of de kwaliteit dezelfde is en dat antwoord is uiteraard ‘nee’.
Goedkoop is (bijna altijd) duurkoop.
[email protected] Het klopt dat bedrijven dit ook doen maar niet met een verbetering van 78pk erbij en dan ook nog met behoud van de fabrieksgarantie.
@Dekster
Aan het stoplicht zal de M3 sneller zijn, heeft meer power, en als je tot aan de redline trekt is dat al wat telt.
Zet je ze echter alletwee in hun 6de bij 80 uur en geef je plankgas, dan schiet de 335i zo weg (tenzij hij een veel langere versnellingsbakverhouding zou hebben dan de M3, maar dat denk ik niet)
Leuk voor de mensen met een 335i touring die in de buurt van een M3 willen komen ;-)
Ik denk dat een M3 rijder toch echt even langs de garage gaat om e.e.a. te laten nakijken als je met een 335 touring achter z’n bumper blijft kleven. En dan natuurlijk wel even de type aanduiding weglaten. En flink drukkend en flitsend duidelijk maken dat ie-ff opzij moet. Hahahaha.
Mooi werk van Dinan.
Zo ben je veel goedkoper uit dan die enorm veelste dure M3 voor zn geld.
En je bent net zo snel + minder opvallend.(goede zet)
Lol, zo heb je echt een wolf in schaapskleding. Niet al die M-opsmuk dat laat zien dat je überveel power hebt, gewoon in een alledaags jasje :)
3.0 6 cil 384 pk en 560 Nm das meer koppel dan een 3.0 diesel !!!! Turbo’s zijn de shit zeker met het gewicht van de huidige auto’s.
w0o0dy: het is wat lastiger inderdaad om in europa fabrieksgarantie te geven (producten van dinan zullen in europa ook geen fabrieksgarantie hebben, dit heeft puur te maken met verschillen in ons juridisch systeem). Echter, bij de meeste chiptuners (ik haat deze term, omdat hij vaak wordt misbruikt door bedrijven die niet weten waar ze mee bezig zijn), kun je er motorgarantie bij verzekeren (net zo goed als fabrieksgarantie). Voor een nieuwe auto hoeft zo’n verzekering niet meer dan 30 euro te kosten, en is geldig net zo lang als de fabrieksgarantie. Echter heb ik nog nooit 1 claim mogen ontvangen op deze verzekering!
VonStroke: wellicht moet jij eens verder kijken dan je neus lang is. Zelfs in nederland zijn er bedrijven die degelijk kunnen chiptunen (er zijn er vast nog meer die dat niet kunnen). Het is echt zo moeilijk niet. Voor 500 euro kan ik je zelfs een programma voor JOUW auto aanbieden, ipv een standaard programma voor een hele serie. Waarom zeg ik dit? Elke motor die van de fabriek komt, is net even wat anders. Sommige zijn wat meer gevoelig voor pingelen als anderen. Bij sommigen treden inlaatstroomresonanties net op een andere plek op als bij een andere. Kortom, elke motor reageert net wat anders als de volgende. Dinan moet met zo’n generieke chip een middenweg zoeken, terwijl ik het beetje vermogen extra kan vinden wat jouw motor nog beschikbaar heeft.
Antoine: over fabrieksgarantie zie mijn stukje hierboven. Fabrieksgarantie heb je in europa ook niet met de ‘chip’ van dinan. Over die 78pk er bij, daar ga ik overheen. Ik krijg er meer uit. En dat komt puur vanwege het feit dat we in europa gewoon veel betere benzine hebben.
@Robin,
true, zitten zelfs verschillen in vermogen bij standaard blokken toch? Afwijking van 5 of 10% is toegestaan toch?
Maar ergens blijf ik dat chippen niet vertrouwen. Als het allemaal zo veel beter is, waarom doet BMW het dan niet bij hun eigen modellen?
Doe mij toch maar een M3, heeft een beter onderstel, meer exclusiviteit, feller acceleratievermogen van onderuit, atmospherische motor, hogere top & betere sound! Dat alles is standaard!
Deze aanpassingen voor de 335 zijn wel een leuk alternatief!
@Robin:
We zien vaak 5-10% verschil in vermogen ten opzichte van het opgegeven fabrieksvermogen. Sommige fabrikanten (zoals de VAG merken), geven veel al veel meer vermogen mee, terwijl we vooral van de japanse merken zien dat het vermogen een stuk hoger ligt dan het opgegeven fabrieksvermogen.
Tussen 2 auto’s van hetzelfde type onderling zien we vaak kleinere verschillen (een paar procent).
@(Rode) Robin, dat doet BMW niet vanwege een aantal redenen. Ten eerste willen ze natuurlijk niet de eigen M3 in de weg zitten. En aan de andere kant nemen fabrikanten natuurlijk veel grotere en ruimere marges dan tuners. BMW wil haar auto’s het overleven als een malloot bij -35 graden met koude motor vol gas weg weg wil rijden en gelijk 200 gaat scheuren (om een extreem voorbeeld te noemen). Oftewel bij een fabrikant zijn de veiligheidsmarges 20% en bij een tuner bijvoorbeeld maar 5%.
robin, wat voor extra pk haal je uit een 528i uit 1985?
@ (rode) robin
Plus de fabrikanten zoeken altij naar een afstelling die voor iedereen interessant is. Ze willen een auto zo toegankelijk mogelijk voor iedereen maken. Bij wijze van spreken moet er zowel een jonge snaak als een oude knar mee kunnen rijden. De eerst wil zo veel mogelijk tegelijk hoewel ie het soms nog niet aan kan door gebrek aan ervaring en de oude knar wil mss ook wel vooruit maar ni gelijk als een raket want dan kunne sommige weer niet goed volgen.Het is altijd schipperen tussen wat halen we er uit om zoveel mogelijk mensen tevree te houden.
Daarom dat ze een golf met de 2.0 tdi in verschillende trims hebben. Veronderstel toch dat pak weg de golf tdi 140 pk en de octavia rs 2.0tdi met 170 pk toch quasi dezelfde motor hebben.
Of een bmw 318d en een 320d dat dat ook dezelfde motor is maar dan dicht gedraaid in het geval van de 318d.
Kwestie van zoveel mogelijk klanten te krijgen die zich goed voelen bij hun keuze.
Nog even een bedenking: je kan je tdi’s en turbo of compressor benzines toch ook zo een kuurtje geven. Kijk naar Brabus of AMG die geven toch ook chiptunings. Dus der is op een betrouwbare manier toch nog een pak uit je auto te halen.
Neem maar is een kijkje op brabus website. daar kan je toch ook kiezen om je cdi een chipje te geven en brabus wordt toch ook ondersteunt door mercedes. Of sla ik de bal nu mis? Zelfde met hamann, techart, mansory …
Dat ziet er goed uit!
Ik heb een 335i touring, waar kan ik deze zo laten chippen?
Ik geloof dit wel. De test waaruit bleek dat de 335i meer pk s had dan opgaaf is veelzeggend. Ook is een turbo motor erg gemakkelijk op te voeren (porsche GT2 is een bewijs, en ook de oude RS6).
Is netjes maar niet uniek denk ik. Ook in NL zijn legio chiptuners aan de slag met de 335i, maar zeg nu zelf, wie brengt z’n auto van ruim 80K (met wat opties) nu naar een ‘knutselaar om de hoek” ?
Heb net mijn nieuwe 335i cabrio bekeken bij de dealer, wordt begin 2008 afgeleverd. Heb met Kelleners sport in Düsseldorf al een afspraak gemaakt voor tuning. Zij zetten de auto eerst op de rollenbank en doen hem dan individueel aanpassen. Zij garanderen ongeveer 370 PK, 380 kan ook maar dan zit je aan de grens van het haalbare volgens hen. Kijk, zo’n bedrijf en de rollenbank geeft een stukje vertrouwen. Een redelijk bekende chiptuner in NL roept bijv. op hun website dat de 335i na hun tuning 300 km/u loopt. Pure onzin natuurlijk zelfs een onbegrensde M3 met 420 PK loopt ‘maar’ 285. Dat soort bedrijfjes mogen dus niet aan mijn auto sleutelen.
Heb zelf een van de laatste M3 (E46) dat is een auto met respons, scherp sturen en een sublieme jank. De totale opzet is anders dan een 335i met (meer) vermogen. En zeg nu zelf, in 5,2 of 5,3 seconden naar de 100, who cares? ;)
En toch heeft Robin wel een beetje gelijk….
Bij Seat de Groot in Meerkerk chiptunen ze een Ibiza FR 1.8 20VT van 150 naar 205pk,met bewezen resultaten op de testbank,EN behoud van fabrieksgarantie voor 600,-
Dus het kan wel..
Maarja,waarom zou je bezuinigen als je zomaar even een 335i kan kopen.
Klopt, ik weet dat het tunen op zich niet zo duur hoeft te zijn. Maar als je de aantallen naast elkaar zet dan is het vergelijk minder scheef dan het lijkt. De VAG motoren worden in grotere aantallen ingezet dan de twin tirbo van BMW. Die ontwikkelingskosten moeten ze immers per getunede auto terug zien te verdienen.
Ben wel benieuwd wat ’t brengt straks, in een klap 20% meer vermogen (van 306 naar 370 PK) :) :)
Meer vermogen eruit halen is peunuts de turbo’s leveren standaard MAAR 0.2 bar en een beetje getunende auto heeft al gauw 5x zoveel druk!!
Het belangrijkste is waar ik weinig over hoor: kan het onderstel het aan? + standaard is een 335I vrij slap geveerd dus dat mag allemaal sportiever en hoe blijft de vermogenscurve want je moet geen lompe turbo auto creeeren puur en alleen voor het vermogen!
Wat ik begreep is dat je met de 335i tot max 390 PK moet gaan wil je vrijwel dezelfde vermogenscurve behouden. Maar goed het blijft wel heel leuk voor zo weinig geld en de auto is al relatief goedkoop ik bedoel vind maar iets beters voor dat geld!!
@ Jaap
Ik zie op de website van Kelleners thans maar +40 HP en +50Nm voor de E9x 335i, en nog wel voor 2.450 € ?
Klopt, maar ik heb uitvoerig contact gehad met hen gesproken hierover en het volgende geven ze aan;
De chip brengt in de basis 360 PK (zie ook http://www.kelleners-sport.com/deutsch/3er/e90/e90_tuning.htm ) maar een en ander wordt getest op de rollenbank en samen met de klant afgeregeld. 370 kan probleemloos.
Die prijs die je noemt is incl. het verwijderen van de V Max, dat schijnt niet simpel te zijn. Ik kies voor de PK’s zonder het verwijderen van de V Max en dan ben je met 1400 euro klaar.
De cabrio zal ik zelf af en toe in rijden, het is de auto van mijn vrouw (rij zelf M3) en zeg zelf, wanneer rij je ooit harder dan 250? In Duitsland kom ik zelden tot nooit. Topsnelheid is ook totaal onbelangrijk voor mij, gaat me meer om de ‘booms’ :)
Op E90 post staat de volgende tuner die beweer 400+ pk er uit te halen, tevens zijn de meningen niet onverrdeeld positief over deze tuner op het forum.
http://www.vishnutuning.com/bmw_335i.htm
Laat mijn335i cabrio maar gewoon 306 pk houden want volgens ekris is het niet zo gezond om hem op te tunen dus als ik meer wil dan is een m3 een optie trouwens ze zeggen dat hij standaard al meer pks geeft ongeveer 325.
oef ik hoop wel dat je je tracie controle laat aanstaan bij het stoplicht..!
anders heb je de kans dat je nog stilstaat…
Hebben jullie toevallig meer informatie waar ik terecht kan voor zoiets? heeft dinan ook toevallig een leverancier in NL?
ik heb een 330Coupe E46 met 240 pk en vind dat al genoeg maar is die 335 nu echt veel sneller??
want ik heb de begrenser er ook af top 270 en als ik zo hoor van jullie denk ik dat het niet veel uit maakt komt dat door gewicht ofzo??
335i is een heel stuk sneller als een 330i. Zeker als het snelheidsgevoel meespeelt. een 335i voelt sneller aan als een M3, dat wil al wat zeggen. Drijf je beide auto’s tot op de limiet dat zal de M3 weer winnen.
Zelfs een 335d heeft het gevoel met een regelrechte bom oderweg te zijn. Toyota zijn hybride wagens G450h voelen ook aan als een M5, gewoon omdat een beweging op je gaspedaal resulteerd in een duw in de rug.
Als je van een 330i in een 320d kan het zelfs voorvallen dat je het eerste moment denkt dat de 320d sneller is vanwege het zeer hoge koppel dat zeer soepel op lage toeren wordt vrijgegeven.
een 330i heeft al minder koppel en op lage toeren is die kracht maar voor 50% beschikbaar.
Jaap,
Hoe heb jij e.e.a. met garantie geregeld?
De BMW 335d heeft na tuning 336pk en een koppel van 710Nm…..
bron: http://www.ziptuning.nl
Groet,
ErnstV
E91 335d
De meeste hier hebben het allemaal mis! De 335I is zeer moeilijk te herprogrammeren. Er is dan ook geen een bedrijf wat het doet onder de 2000,-
Wel is het mogelijk om een box er op te zetten , maar met minder PK/NM toename , de snelheidbegrenzer word er niet door verwijderd en de motor krijgt vaak problemen!
De prijs van Dinan voor het herprogrammeren is dus een koopje , vooral als je kijkt na de euro/dollar koers..
@JAAP
Een 335i loopt na het chippen wel degelijk 300km/h!!!!
Onmogelijk, een M3 met 420 PK loopt zonder begrenzing 280 en een zelfde 3 serie met 360 PK loopt opeens ruim 20 km/u harder.. Snelheid is vermogen in het kwadraat, oftewel voor een verdubbeling van de snelheid moet het vermogen met faktor 4 toenemen. Voor 300+ heb je meer nodig. Kijk maar naar een 911 GT3, 420 pk en loopt nét 300.
Oke het was 296km/h op gps! Heb het zelf gereden. En hoe kom je erbij dat de M3 zonder begrenzing 280 loopt? Ik heb een M3 E46 gehad en die liep zonder begrenzer (niet gechipt alleen begrenzer verwijderd) 283km/h!
hallo allemaal,
ben op zoek naar een goede en eerlijke tuner voor mijn 135i cabrio
je hoort van allerlei mooie verhalen maar wie kan mij een goed adres geven waar ik terecht kan met mijn auto
alvast bedankt maik
Bel eens MosselmanTurboSystems op .
Een erg goed bedrijf , zij hebben de 335i van een maat van mij gedaan .
Ze zijn zelf ook bezig met 335i project , andere turbo’s ,intercooler enz.
een echte M3 killer .
Maar ook met de M3 zijn ze bezig .
Ze zitten in Harskamp .