Wie had vooraf kunnen bedenken dat toen Belgische wielrenner Tom Boonen zijn Murciélago in de prak reed omdat hij moest uitwijken voor een kat (yeah right!) dit zoveel reacties zou opleveren. Op moment van schrijven telt dat bericht 311 reacties. Zou Tom zijn Murciélago nu verruild hebben voor een Gallardo?
Autoblog bezoeker en tipgever Jurjen heeft iets met supercars en fietsen, want hij stuurde ons eerder een foto van een Ferrari met fietsendrager en kon ook nu de verleiding niet weerstaan ons even te wijzen op deze Gallardo met imperial voor de fiets. Welnu Jurjen, ook deze foto is vereeuwigd op Autoblog. En nee mensen, dit is niet de nieuwe Lambo van Tom Boonen. Mijn mening: koop toch gewoon een SUV wanneer je fiets absoluut mee moet.
49 reacties
-edit: damn, dat krijg je wanneer je een zin ombouwt-
Aangaande het bericht: Ik vind het wel leuk als mensen met sportwagens ze ook daadwerkelijk gebruiken.
is dat niet de handrem? veel sportwagens en sportedities van auto’s hebben 2 remklauwen
@ Erwin: Ja volgens mij zijn dat 2 remklauwen achter.
Waar kun je zo’n fietsenrek kopen? er zijn er niet veel die passen op een Lambo. Waarom neem je geen gele of rode. Met zwarte velgen en tussen de velg en de rand een streep met de lak-kleur.
Exact, de grote is een hydraulische rem (normale klauw), de kleine is de handrem, welke door een kabel wordt bediend.
Sommige auto’s met schijven achter hebben ook kleine trommels (in de schijf) voor de handrem. Bij de meeste auto’s zitten beide functies in 1 klauw.
…Maar waar laat hij in vredesnaam het voorwiel van die fiets…..
maar dit is echt te lelijk voor woorden, als je dat gaat monteren meot je gaten in je kap maken :O dat is zoo zonde!!
thx voor de verhelderende uitleg!
http://stadium.weblogsinc.com/autoblog/hirezpics/W8_cutaway_large04.JPG
was ik aan het googlen, kom ik deze tegen, past hier wel :)
Dat kan verschillende redenen hebben. Op zich heb je wel gelijk qua gewichtsbesparing, maar de klauwen zijn zo ontworpen dat ze zo stijf mogelijk zijn. Als je er dan weer gaten ed in moet maken en andere complexe constructies voor de handrem moeten er meer concessies gedaan worden. Ook lijkt mij de warmtegeleiding etc minder, maar misschien valt dat mee.
Ander belangrijk punt is het gebruik van standaard onderdelen. Je kunt met een losse klauw gewoon een kleinere klauw van een voorrem gebruiken. En een goedkoop klein klauwtje voor de handrem.
En… (maar deze verzin ik zelf), je kunt voor het circuit de kleine klauw er zo afhalen om gewicht te besparen :)
Deze oplossing vind ik altijd wel mooi:
http://www.jedi.com/obiwan/jeep/pics/ford88_ebrake_shoes4_720.jpg
De schijf en klauw is hier gedemonteerd. Deze trommel rem waarvan je de ingewanden ziet is de handrem. Een trommelrem werkt vaak beter als handrem (wel handig op een helling).
van welke auto is die pic wel?
en dat ziet er heel cool uit! dat wist ik nou niet! maar zit je dan niet in de puree als je de schijf moet vervangen en de trommel is nog goed? en btw ik ben mss maar 15 maar ik weet hoe je een trommel in elkaar steekt, en dat ziet er bij zoiets tering moeilijk uit! weinig bereikbaarheid!
De schijf en trommel is 1 geheel, dus qua kosten valt dat mee. Ik denk wel dat zo’n schijf/trommel combi iets duurder is maar het wordt vaker toegepast dus dat valt wel mee.
Je kunt er idd moeilijk bij. Voor service moet je de steekas uit de as trekken. Maar bij normale trommels is het ook geen pretje in mijn ervaring.
Die uitleg die je daar geeft is 100% correct. En inderdaad héél wat sportwagens hebben handremproblemen, denk maar bv. terug aan die Top Gear aflevering waar ze in Parijs met de Zonda vaststaken en Hamster schrik had omdat de handrem niet goed functioneerde, heb het zelf ook al op een 911 mogen meemaken. Maar waar dragen net de zuigers bij tot dit negatieve effect? Is een vraag waarmee ik al langer zit en hopelijk iemand me ooit eens kan beantwoorden :)
Wat nou precies het belangrijkste daarin is durf ik niet te zeggen, maar het hevel mechanisme op een remklauw heeft meestal een kleine arm. Hierdoor wordt maar een kleine kracht op de blokken uitgeoefend.
Bij een trommel is dit beter. Bij een trommelrem is er ook sprake van een slepend en zelfremmende schoen (de termen zijn officieel anders). De zelfremmende schoen geeft meer remkracht als de trommel wil draaien. Bij het omkeren van de draairichting wordt de remmende schoen slepend, en andersom.
Bij oude racemotoren met trommels hebben ze daarom 2 remhevels in de trommel (de schoenen worden dubbel bediend, en worden beide zelfremmend). Deze trommels geven nog meer remkracht. Zoek maar ’s een plaatje van zo’n racer op, ziet er erg gaaf uit.
trouwens, terreinwagens (échte terreinwagens) hebben ook rondom vier schijven, maar zit de handrem dan mss (bij een AWD) (en zo’n trommel tss de versnellingsbak en de achteras) in de trommel (die ik daarjuist tussen de haakjes beschreven heb)? dan is dit toch een ideale techniek om bij sportauto’s te gebruiken, of zou de trommel (elke rem sleept altijd een beetje) te warm krijgen?
A Brand new Lambo 150000 euro
A Brand new Bike Imperial 150 euro
The look on everybody’s face when you pass by
PRICELESS
weetik, kheb hem zelf gepost ;)
Topic KITT,maar had nog een reactie over jouw smaak op topic van 2 dec 22.03 Lumma in Essen! Nuff said :)
:p
superfoto eigenlijk, dit zet een fiets-en autofanaat toch wel een beetje tot dromen aan..
Toch blijft de combinatie me intrigeren. Prachtig toch juist dat zo’n auto ook gebruikt wordt om mee te gaan sporten. Er zijn mensen die een Gallardo als enige auto hebben…
Of de Porsche GT leende zich niet voor het rekje