Zo! Dit is pas groot licht!

Auteur: , 53 Reacties

Het kerstcadeau van 2007. Veegt de linkerbaan gegarandeerd leeg.

Het geven van groot licht is een universeel gebaar om andere bestuurders te waarschuwen. Helaas valt het groot licht van heel wat auto’s tegen en dat was ze in Zweden niet ontgaan. De oplossing is simpel: monteer VIsualEyes HID Xenon verlichting. De Visauleyes Xenon verlichting wordt gemonteerd achter de achteruitkijkspiegel zodat je er als bestuurder geen last van hebt. De VIsualEyes schakelen aan zodra het groot licht wordt aangezet en daarmee wordt de lichtopbrengst verdrievoudigd. Mocht er een tegenligger aankomen dan wordt dit gedetecteerd en schakelen de VIsualEyes automatisch uit. Geen flauw idee of het legaal is, maar who cares.

Bestellen kan hier. (via)

VIsualEyes HID Xenon Lights

VIsualEyes HID Xenon Lights

VIsualEyes HID Xenon Lights

VIsualEyes HID Xenon Lights



53 reacties

ertugrul ozturk
wat een onzin… in een situatie zoals de eerste foto kan ik prima de weg volgen!
Op de tweede foto zie ik evenveel van de weg als op de eerste foto.
Dat op de 2e foto ook de toppen van de bomen staan en in kan zien met wie Bambi het doet vind ik niet zo spannend.
@ smokin: “Bambi”; alleen ik mag mijn vriendin zo noemen. En ik heb die lampen niet nodig om te weten met wie ze het doet.
Vind het ook een beetje onzin..
ertugrul ozturk
ohja! zet dan gelijk 4 bouwlampen op je auto dan kun je door dat boos heen kijke!
In landen als zweden en noorwegen is het wel lekker als je net iets meer hebt dan groot licht. Zodra het licht iets hoger zit in de auto worden waarschijnlijk ook meer kuilen zichtbaar, in ieder geval hoe diep kuilen zijn. Wat op een heel aantal wegen daar erg prettig is.
Nou, ik moet toch eerlijk zeggen dat ik denk dat 2 toch wel een stuk fijner rijd. Zoals hierboven genoemd kan je zien met wie bambi het doet maar dat betekent ook dat als er plots een dier wil oversteken dat je die ook ziet.

Oftewel het bevordert ,in deze situatie, wel degelijk de veiligheid. Op een dagelijkse weg denk ik dat het eerder hindelijk is dan veiliger.
@ertugrul ozturk, geloof me, in zweden hebben ze die dingen in de winter wel nodig. daar rijden ze zoiezo bijna allemaal met van die grote rally verlichting op de bumper geschroeft
Handig om linksplakkers uit de weg te werken, dat wel.
In Zweden is dit dus echt wel nodig. En dan vooral voor rendieren. Zo’n dier gaat namelijk niet aan de kant en een aanrijding hiermee, ja zelfs met een X5, is voor beide partijen een serieuze klap.

Een lumineus idee dus :-D
@ wouter : … wordt verdrievoudigD…
edit: gefixt, dank u!
@ artikel
“…en daarmee wordt de lichtopbrengst verdrievoudigDDDDDDDDDDDDDD.”

On topic:
Monteer die fukdingen toch op je dak man! Of koop een fatsoenlijke bull-bar als een goeie amerikaanse cop en monteer ze daar op. Kun je daar in het noorden de elanden ook gelijk aan.
vind het wel cool! leveren ze die dingen ook met gele xenon pitjes? :P
Lijkt mij erg fijn bij regen en storm om wat meer licht te hebben ’s nachts. Ik zou ze wel willen laten monteren dus. Waar koop je dit eigenlijk?
Hm…. Dat ding heeft exact de juiste vorm om in mijn stroomlijnligfiets te monteren… Voor mijn Pandaatje zie ik er weinig nut in…
@casper

Ik zou toch maar eens die lichten aanschaffen! :lol:
In Noorwegen, Zweden en Finland zijn er om gegronde redenen, vooral in het midden en noorden, veel auto’s uitgerust met extra schijnwerpers op de bumper of, bij bijv. SUV’s, op het dak.
Vooral de op de bumpers gemonteerde verstralers kunnen met name in steden bij inparkeren nogal eens kapotgereden worden. (Heb hiermee in het verleden zelf ervaring opgedaan en mijn verstralers drie maal moeten laten vervangen).
Ik vind deze oplossing, als de kwaliteit, de lichtopbrengst en de prijs vergelijkbaar zijn, het overwegen beslist de moeite waard. Waar zijn ze te koop en voor welke prijs incl. montage?
@Oi!; LOL :lol: he’s doing bambi
Wat zou zo’n set kosten? Ik denk dat ik maar even wacht tot een kloon bij Halfords ligt/licht :)
Ik zie wel duidelijk het verschil tussen de twee foto’s. Maar ik heb al xenon, dus waarom dit… geen idee…
Het voordeel van deze lamp lijkt mij opvallend: de positie achter de voorruit. Daar zit namelijk standaard een ruitenwisser gemonteerd. De lichtopbrengt wordt bij vuile lampglazen namelijk behoorlijk slechter. En dit is naar mijn indruk makkelijker te installeren dan een stel wissers/sproeiers op andere lampen.
Verder worden ze niet kapotgereden bij parkeren, zoals hierboven gemeld.

Ik denk ook dat de hoek waaronder het licht uitgestraald wordt het zicht iets verhoogd. De lamp zit bijna op ooghoogte namelijk.

Zorgt de unit overigens niet voor een extra dode hoek?
Tuurlijk in Zweuden en Neurweugen is het handig, maar in ons goed verlichte kikkerlandje? Moet je voorstellen, rij je ’s nachts op een 80 km weg, keurig snelheid houden (80-90), en dan komt er zo’n X5 porleet achter je rijden die even aangeeft dat hij er toch echt met 150km/h voorbij moet. Ik zou het nog wel overleven maar mijn oma kunnen ze dan toch echt de volgende ochtend uit de sloot hengelen.
hoe zat dat ook al weer met de regelgeving over de inbouwhoogte van extra lampen?
@Coolcase: Die dode hoek kon wel eens in NL fataal zijn voor de verkoop, “belemmert het zicht voor de bestuurder”. Voor het overige zie ik er in NL niet veel nut van, hoogstens op de Veluwe met al die varkens tegenwoordig :-).
wel makkelijk voor als je nachtblind ben .. of gewoon helemaal blind.
Je koopt dit ding, zet het in je auto, zet het voor de eerste keer eens aan, huppa, gezien door de blauwe mannen, kwijt…, wedden?
@ Pomoek

Tuurlijk, elke avond van Berkenwoude naar Achthoven of van Goengahuizen naar Rijsberkampen, dan heb je dat niet zo nodig. Maar gaat het hier om de noodzaak van alledag of om de regelmaat van zo maar weer eens? Al eens vaker moeten rijden in Polen of in Hongarije voor je werk? Zo in dit jaargetijde? Licht krijgt soms een heel bijzondere waarde, wanneer je op een totaal vreemde plaats bent. Daarom ook de Scandinavische landen genoemd. Totaal andere situaties dan wij hier gewend. Ik denk, dat dit soort licht heel positief kan zijn voor mensen, die in bedoelde landen rijden. Voor hier lijkt het me niets. Of de petjes moeten het onontbeerlijk gaan vinden.
Vantomme Koen
Staat er daar een on/off-knop aan. Bij hevige regen of sneeuwval zullen die lichten namelijk verblinden, doordat je veel dichter bij de voorruit de lichtweerkaatsing krijgt.
Dat idee ging anders reeds veel langer door de autofabrikanten zelf uitgewerkt zijn geweest.
Inbouwhoogte is vermoedelijk ook een probleem, volgens de wettelijke normen dan.
Mijn DAF uit 1974 heeft in de grille twee extra halogeenverstralers, Geeft hetzelfde effect als deze dingen. En ook gegarandeerde verblinding van alles wat je tegemoed komt! :D
Altijd van die onzin features waar BMW altijd mee op de proppen komt, net als dat Night Vision dat nergens goed voor is.

Heb je trouwens nu niet last van de breking van het licht ten opzichte van het glas?
Vraag me vooral af hoe gezond dit voor de voorruit is, zeker in die landen. De gemiddelde lamp wordt best warm, met een bevroren voorruit lijkt me dat niet zo handig. Beetje het omgekeerde van het gebruik van airco in warme landen, kan de ruit ook van springen.
Alles leuk en aardig, maar dan moet de regensensor er wel uit….
Je zou haast achteruit gaan door die sterke bundels die naar voren schijnen.
@Arnoud .. ha ha .. ik voel em .. grappig.
@Arnoud
De superlatieven schieten je zeker tekort…
heerlijk die zweedse weggetjes, hadden we die maar in nederland
@ chip
tis niet BMW die hiermee op de proppen komt… een zweeds bedrijf gooit dit op de markt, en gebruikt daarbij de BMW omdat dat gewoon lekker uitziet? :D

en over de breking, maakt niet uit, want het licht gaat van lucht naar glas naar lucht. het licht zal hooguit een paar mm verschoven worden.
Wrm niet meteen een setje lasers erin bouwen dan blaas je het bos toch gewoon weg:p
het gaat er idd om dat je licht ook van hoger komt, dan wordt het veel beter belicht, en heb je geen last van de schaduwplekken zoals diepe kuilen die je niet ziet. In Nederland is het dan misschien iets minder goed toepasbaar, maar voor de landen waar er stukken minder verkeer is, en evt. de wegen in slechtere staat is dit volgens mij een behoorlijke uitkomst. Iig stukke efficienter dan die breedstralers die hier iedereen onderin z’n bumper heeft gemonteerd, want die zijn dus echt nutteloos.
is wel handig als je bij z’n zondagsrijder zit te kleven dan rotten ze wel aan de kant als je even met je lichten seint ;)
@ m5 als je dat wil, 2 blauwe lampjes in de grille inbouwen en ’t is opgelost
Oxymoron schrijft,

Voor het overige zie ik er in NL niet veel nut van, hoogstens op de Veluwe met al die varkens tegenwoordig :-).

Wordt inderdaad hoog tijd dat Alex weer eens gaat jagen!
bij wet verboden om vanuit de “cabine” met lichtvormen te schijnen, dus denk dat onze vrienden hiervoor ook geen utizondering maken.
Ooit aangehouden omdat vriend met laserlicht (ja is een ander licht) vanuit de auto scheen, kwamen weg met een waarschuwing….
WTF!!!! moet ik op mn scootert hebben! :D
Volgens mij kan dat goed van pas komen.
Hier in onze lage landen een stuk minder dan in die hoge landen daarboven.
Maar ik heb toch al situaties gehad waarin meer licht toch van pas zou komen.
wtf das wel heel gaaf :P
Waar kan je die kopen.
Ik heb ook wel xenon. + deze zal wel heel leuk zijn.
Een belangrijk voordeel is ook dat deze set de stroomlijn van je auto niet verpest. Meerverbruik is anders 5-10%.

Aan de andere kant zal je putten met deze juist minder goed zien omdat ze hoger zitten dan ooghogte en dus geen schaduw werpen achter maar gewoon IN elke put schijnen.

Verder zijn er grote verschillen in lichtopbrengst. De foto van deze set is niet bijzonder indrukwekkend.

Het vetste op dit moment in Zweden is een illegale set-up Xenon’s van NBB (Alpha X3M pencil), deze schijnen 880m ver met 3lux. En dat is per stuk, je kan wel 4 stuks kwijt op een gemiddelde auto, die schijnen dan iets van een anderhalve kilometer ver…. Ter vergelijking, het groot licht op een gemiddelde auto schijnt niet verder dan 200m (op 3lux).

Het grote probleem met zo een lichtkanon is dat wanneer je ze moet afzetten voor een tegenligger, je niks meer ziet omdat het kontrast zo groot is tussen je grootlicht en je gewoon licht. Werkt dus enkel op verlaten boswegen in het noorden van Zweden…

Wat eigenlijk nuttiger is zijn extra schijnwerpers die breder schijnen dan de standaardkoplichten, dan kun je beter de elanden zien die van opzij komen lopen in een direct collision course met jou… dus ik vraag mij af, hoe BREED schijnen die visualeyesdingen….

/Onehp
Stockholm
Geen flauw idee of het legaal is, maar who cares.

Koosje Spee cares.
@ mcPARTS:
ehm, er staat een LINK onderaan het artikel???

En tegen de tijd dat Koos Spee dit ontdekt heeft,
heb je er waarschijnlijk al vaak je voordeel mee gedaan :D
@BMW M335D TOURING

Je weet niet waarom het bestaat omdat jij al Xenon hebt..

Er zijn ook andere mensen die GEEN Xenon hebben..

(En er zijn aso’s die dit leuk speelgoed vinden :D)
Echte weer zo nutteloos! Alsof we ergens in de middle of nowhere wonen… op de openbare weg mag je ze toch niet aanhebben!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).