Motorrijden 18 keer gevaarlijker dan autorijden

Auteur: , 146 Reacties

Motorrijden is niet voor iedereen weggelegd. Vooral mensen die het leuk vinden om hun grenzen op te zoeken, kunnen maar beter niet op een motorfiets stappen. Het is altijd zo jammer dat je die grens pas gevonden hebt, wanneer je er overheen bent en dat is meestal geen goed teken. Uit een studie van de Europese verkeersveiligheidsorganisatie ETSC is vandaag gebleken dat je als motorrijder 18 keer meer kans loopt op een dodelijk ongeval dan in de auto. Nog een reden om zo'n tweewieler goed te overwegen. Bezint eer gij begint.

Volgens het onderzoek (PDF alert) verongelukten in Europa vorig jaar 6.200 motorrijders, zo’n 16 procent van alle verkeersdoden. Dat is fors wanneer je bedenkt dat de motorrijders slechts een aandeel van 2 procent hadden in alle afgelegde kilometers. Het veiligste land voor motorrijders is Noorwegen. Nederland zit in het midden en het gevaarlijkste land is Slovenië. Sinds 2001 daalt het aantal doden onder motorrijders minder hard vergeleken met andere verkeersdeelnemers. In 13 van de 27 EU-landen is het aantal motordoden vorig jaar zelfs gestegen.

Volgens de ETSC moet de overheid de wegen veiliger ontwerpen, zonder scherpe vangrails die benen amputeren van gevallen motorrijders. Daarbij moeten motoren worden uitgerust met “e-call”, een systeem waarbij de motor zelf bij een ongeluk 112 belt. De Federatie Europese Motorrijders Associaties (FEMA) ziet graag het lage btw-tarief voor valhelmen en veiligheidskleding, aangezien daar nog weleens op wordt beknibbelt (via: nos).



146 reacties

Even op z’n Finkers..

Dus al een motorrijder 18 keer een ongelijk heeft gehad, had de automobilist er maar 1.. :|
Een moter kan toch nooit zo veilig zijn als een auto, ik zal er nooit eentje kopen
Klenge Weerts
Motorrijders zijn gevaarlijk !! voor fietsers, zichzelf en andere
De snelheidsduivels bedoel ik dan

Relaxte choppers vind ik prachtig
Achja, waar zagen we toch over?
Men snapt nu eenmaal moeilijk dat risico’s nemen fun is, maar natuurlijk is het goed dat vangrails aangepast worden etc. (al vind ik dat laag btw-tarief wel wat overdreven…) ;)
Gaat het BTW-tarief op autobanden dan ook naar het lage tarief? Is ook namelijk veiliger om goede banden onder de auto te hebben.
Ik wil ook een lager BTW tarief op de veiligheidsopties op mijn nieuwe wagen!
Volgens mij komen de meeste ongelukken met motoren door niet oplettende automobilisten…..
Volvo_440_turbo
Hier in de stad waar ik woon is een tijdje geleden een brandweerman ten grave gedragen. Hij had net twee motorijders van de grond ‘gekrabt’ ,overwoog zelf ook te stoppen met motorijden, helaas tijdens zijn laatste geplande ritje zelf verongelukt…
Elke vriend of kennis die ik ken die met de moto rijdt heeft met zijn moto al een zwaar ongeval gehad. Twee van die jongens hebben meer dan twee jaar over hun revalidatie gedaan…

Begrijp me niet verkeerd, moto’s zijn zalige machines , zeker de snelle baanmachines, maar ik koop me er nooit eentje, met mijn temperament zou ik dan niet lang meer leven…
Ze zijn allen voor het circuit en niet op de weg, veel te gevaarlijk.
Hier in de buurt is een familie hun drie zoons kwijt geraakt omdat ze motorreden, niet eens racemonsters maar chopppers.
Ik vind ze wel mooi hoor daar niet van maar leip zijn ze zeker met al die wheelie’s en zo.
Motorrijden is niet echt mij ding. Ik weet eigenlijk niet waarom, maar het staat me niet aan :? misschien is het dat stomme pak wat je aan moet doen, of misschien zijn het wel dit soort berichten…….ik heb geen idee :P
Ik overweeg al een tijdje het rijbewijs te gaan halen. Maar eerlijk is eerlijk: ik weet nog altijd niet of ik mezelf nou in bescherming moet nemen.
Tsja, dat Slovenië het gevaarlijkst is verbaast me niets. Dat land heeft de laatste jaren zulke grote stappen gemaakt. Gasten van een jaar of 25 hebben het geld om de meest dikke 1000CC supersporters te kopen en maken hiermee de (slechte wegen) in Kroatië/Slovenië onveilig. Bij voorkeur doen ze dit ook nog zonder helm en in een korte broek… Maak het iedere zomer weer mee. Auto’s idem: de dikste Audi’s/BMW’s, de Slovenen hebben ze en rijden werkelijk als gekken.
@Dennis: “…Nog een reden om zo’n tweewieler goed te overwegen…”

Ik zou zeggen: Nog een reden om zo’n tweewieler links te laten liggen.
Misschien als de automobilisten nu eens wat vaker in hun spiegels kijken en meer rekening houden met de motorrijders, zullen er ook minder ongelukken gebeuren. ( race gekken op de motor hou je altijd, maar die gekken zitten ook in de auto )

Ik rij zelf dagelijks motor woon- werk verkeer, en echt heel veel automobilisten zijn blind, kijken niet ook niet tijdens de file situaties. Wij motorrijders mogen tussen de files doorrijden tot 40 km/p uur. Hoeveel blinde vinken ik al niet tegengekomen ben echt niet te geloven.

levensgevaarlijk die koekblikken met blinde vinken erin !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Nu maar hopen dat onze politici dit geen reden vinden om “ons” tegen “onszelf” te gaan beschermen en motorrijders het leven moeilijk gaan maken.
Want meestal zijn zulke cijfers daar een voorbode van…
Ga eens motorrijden, daar wordt je een betere automobilist van.
Tsja, hier gaat natuurlijk weer een oeverloze discussie ontstaan tussen wel en- niet motorrijders…

http://www.autoblog.nl/archive/2007/10/27/extra-belasting-voor-motorrijders
@Kyanite
Lager btw-tarief op elke auto die airbags heeft ;)
@ Hans en Joe,

Inderdaad ga motorrijden wordt je zeker een betere automobilist van,
dan leer je tenminste echt vooruit kijken.
Al heeft het mij niet geholpen (iets met een niet oplettende medeweggebruiker ofzo :x ), heb er een half lamme arm aan overgehouden, maar rij inmiddels wel weer ;)
zou te weinig ontzag en angst hebben voor een motor ..
ik rij af en toe wel eens .. maar dan keurig netjes en beheerst ..
denk dat ik met een motorrijbewijs mezelf helemaal aan gort rij ..
en daar misschien een ander schade bij berokken .. zou ik niet op mijn geweten willen hebben ..
Tja, maar als je ziet hoe sommige motorrijders zich dan ook gedragen in het verkeer is het niet gek dat ze een flink verhoogd risico lopen. Als de boel 80km/u rijdt, dan is er vaak genoeg nog zo’n gek die het nodig vind om tussen de auto’s door nog net effe iets harder te rijden
Al die negatieve reacties meteen weer over motorrijders.
Wat er niet in staat maar wel wel de werkelijkheid is is dat bij 90% van de ongevallen met een motorrijder en een automobilist is de automobilist de schuldige…….
Of ik kan niet rekenen, maar volgens mij geldt: 16 gedeeld door 2 is 8. Met andere woorden: risico is 8 keer groter en geen 18 (16 + 2 ?) :?
er is een keer een man met een moter tegen mijn auto aangereden met meer dan 200kmh die heeft het niet overleeft dus voor mij nooit maar dan ook nooit een moterfiets
Kyanite schrijft,

18 December 2007 om 20:49
Volgens mij komen de meeste ongelukken met motoren door niet oplettende automobilisten…..


dit zegt alles… en ik kan het weten als dag dagelijkse motorrijder…
De ETSC komt met allerlei dure aanbevelingen maar noemt niet de simpele en goedkope oplossing: het motorrijden langzaam laten uitsterven door bijvoorbeeld vanaf 1 januari 2008 geen nieuwe motorrijbewijzen meer af te geven en voor de huidige motorrijders het motorrijbewijs nog slechts 10 jaar geldig te laten zijn.

Ik vind het zo’n gezeur dat altijd de automobilisten schuldig zouden zijn aan de ongelukken van motorrijders en dat motorrijder zo goed zouden kunnen kijken. Een groot deel van de motorongelukken zijn eenzijdig in de categorie “motorrijder rijdt tegen boom of vangrail” en die komen vooral door een gebrek aan beheersing; beheersing van de motor of vaker nog het gebrek aan zelfbeheersing van de bestuurder. En van zo’n hem krijg je echt geen betere ogen :-)
Motorrijders en automobilisten zijn uiteindelijk bondgenoten. Beide zijn weggebruikers. Vergeet niet dat stinkhippies er belust op zijn om motorrijders tegen automobilisten uit te spelen. Beide zijn hun vijanden en ze houden ervan hun vijanden verdeeld te zien in plaats van verenigd.

Dus automobilisten en motorrijders: trek aan hetzelfde zeel tegen spee en zijn bende.
ik vind motor rijden net zoiets als de brommers en de scooters van de snelweg maar het is echt wel een kick om die gas open te draaien.
waar ik woon in hbeen we de roosendaalse speeltuin en in de zomer is het daar best druk op de weg met motoren het is ook een x bij blik op de weg geweest
In de auto word je al bijna van de weg gereden door sommige druilen die niet opletten. Dat zegt voor mij genoeg om niet met zo’n ding op de openbare weg te rijden. Af en toe een rondje op een supercross track of de supermotard op een afgelegen industrieterrein gaat er dan wel weer in!
Als ex motor corsser moet ik wel toegeven dat meestal de motoren te sterk zijn voor de motorijder ik heb zelf al veel “rookies” zien uit de bocht vliegen om dat ze wilden stoer doen op een 550cc ik kan mij goed voorstellen hoe dat ook zo op de baan kan zijn.
mashell jij snapt het echt … goeie oplossing ook echt top … michien ook goede oplossing voor het file probleem gewoon iedeereen die minder dan 5 jaar ze rijbewijs heeft afnemen minder autos op de weg echt jeetje ik zou in de politiek gaan …
@sacha: “goed overwegen” niet als aanbeveling maar als “bezint eer gij begint”. Ik zal het erbij zetten.
nek brace dragen helpt veel bij een val…(ja je hebt ze WEL voor op de motor)

en idd, de meeste bestuurders vergeten op dag 1 na t behalen van t rijbewijs al dat ze spiegels hebben….
Volvo_440_turbo
Als motorijder ben je sowieso minder zichtbaar en als automobilist is het niet altijd makkelijk.
Maar toen ik indertijd 50000 km op het jaar afmaalde, had ik regelmatig opeens een motorijder in mijn spiegel, die ik twee seconden ervoor niet zag… zegt genoeg over de snelheid die velen eruit halen.

Een collega van mij,een oudere rustige man, die met de auto zeer rustig rijdt, rustiger dan mij, geef zelf toe dat hij met zijn moto vlamt voor de kick.

Dat de meeste moto ongevallen gebeuren omdat de automobilist onoplettend is, dat zou ik, uit eigen ervaring en uit ervaringen van mijn vrienden die motorijden, nu niet echt durven stellen. Er zijn factoren zoals slechte verkeersinfrastuctuur en het volgende mooie voorbeeldje:

Tijdje geleden op weg naar Frankrijk in de Belgische Ardennen ben ik bijna op een motorijder gebotst omdat meneer met zijn 1100 baanmachine niet overweg kon. Knalde vlakvoor mij de baan op, ben moeten uitwijken naar een grasberm.

Er zijn nu eenmaal te veel motorrijders die niet kunnen rijden, de automobilistenorganisatie VAB in België zoals de ANWB bij jullie heeft hier een studie over gemaakt, Hieruit blijkt dat meer dan de helft van de motorijders niet met de moto overweg kan dan nodig zou zijn. Dit wegens te weinig rijervaring en kilometers, ik dacht zelfs dat het 7 op de 10 motorijders waren die niet goed overweg konden met hun machine, kan iemand dit hier corrigeren die die studie gelezen heeft?

Nu zou je kunnen stellen, hoeveel mensen kunnen met een auto overweg? Maar met een auto heb je wel vier wielen die contact maken met de weg…
@Nathan
Zelf rij ik geen motor, maar sta wel dagelijks vast in de file, als ik dan zie wat bepaalde automobilisten doen…. gewoon links of rechts gaan zonder ook maar één seconde in de spiegel te kijken. Daar zie ik dan weleens motorfietsers erg van schrikken, gelukkig nog geen klapper gezien maar dat gaat vast nog weleens komen op niet al te lange termijn.

@sommige andere
Niet iedere motorrijder is per definitie doodrijder, volgens mij is 99,99% van de motorrijders de goedheid zelfe. Dus niet die enkele coureur bestempelen als de gehele groep motorrijders.
@hans
Daar zit ook dikwels afgunst in hoor, spijtig dat ze dikwijls vergeten dat jij er in de regen ook rijdt…
Beetje nutteloze discussie dit , net als altijd tussen bmw en audi rijders . tis ook autoblog geloof ik he ..
@mashell

vind je t vreemd dat je met een contactvlak ter grote van 2 pinpasjes wel eens een schuiver kunt maken!
als dan t lichtje uitgaat oke, daar zou ik zelf vrede mee kunnen hebben..
maar veel autorijders letten al niet meer op als ze invoegen!!
zo heb ik tenminste zelf ff met 100 km/u t asfalt mogen proeven 2 jaar geleden.

maar t is gewoon een feit dat veel autobestuurders niet goed uit hun doppen kijken, vooral nu met de laagstaande zon!dan is een GOEDE zonnebril belangrijk(dus niet je d&g uit spanje)


”een groot deel van de ongelukken zijn eenzijdig” ??
oke laat dan eens zien hoe je aan die cijfers komt dan, want dat is gewoon niet zo..

tevens heeft een motor minder schadelijke uitstoot dan een auto.
Volvo_440_turbo
Nutteloos denk ik niet, het is goed om beide partijen eens wakker te maken, de automobilisten die rekening moeten leren houden met de motorijders en de motorijders die hun eigen beperkingen moeten leren kennen.
Kwestie van een mentaliteitsverandering, dan zouden er al veel minder ongevallen gebeuren.
@Quepee
Welcome to the world of carfans ;)
Mashell is net ritueel geslacht door een paar hells angels ;) die zeg niks meer :P
@Volvo_440_turbo denk niet dat dat het geval is ik denk eerder dat de automobilisten zich gewoon bezig moeten houden met het verkeer ipv al bellend koffie leutend zich opmakend zonder richtingaawijzer zonder in de spiegel van baan verwisselen . Elke ochtend weer maak ik dit mee.
“Motorrijders doden niet maar worden gedood”

Deze slogan is mij altijd bijgebleven, als motorijder moet je dubbel zoveel opletten om de onoplettende automobilisten in de gaten te houden.
ik geloof dat hier het punt wordt gemist..er staat namelijk niet dat motorrijders 16 maal zo vaak zijn betrokken bij een ongeluk maar dat motorrijders 16 maal zo vaak betrokken zijn bij een dodelijk ongeval…het is nu eenmaal zo dat wanneer je eenmaal bij een ongeluk betrokken bent als motorrijder, de kans op dodelijk letsel groter is dan wanneer je beschikt over een kooiconstructie….
Gelukkig doe ik beide al heel wat jaren, tot op heden alleen met de auto wel eens wat gehad en met de motor nog helemaal niets. Uiteraard wel heel veel kilometers meer met de auto dan met de motor. Toch heeft het alles met de verkeersmentaliteit te maken en heeft het geen zin om beschuldigend naar motorrijders of automobilisten te wijzen.
Afgelopen zomer zat ik op een terrasje in la Roche en Ardenne toen er een groepje Nederlandse motorrijders plaats nam aan een ander tafeltje. Uiteraard werd de rit naar dat terrasje in grote bewoordingen beschreven “ik heb de dood weer in de ogen gekeken” vertelde de een trots aan de rest… Bewondering van de anderen was zijn deel.
Ik was heerlijk ontspannen op mijn gemakje op hetzelfde terras geraakt en liet me niet opjagen toen een lokale KTM-rijder een tijdje met me opreed. Had ik dat wel gedaan had ik waarschijnlijk ook de dood in de ogen kunnen kijken. Het is maar net hoe je verkiest te leven… en te sterven.
Dit geldt natuurlijk ook voor automobilisten, het vervelende is natuurlijk wel dat de acties van automobilisten doorgaans veel verdergaande gevolgen hebben voor andere weggebruikers dan die van motorrijders.
Maak zelf de keuze hoe te leven… maar beslis niet voor de ander hoe die moet sterven.
Amen
Het gene wat het gevaarlijkst is aan motorrijden is dat automobulisten je vaak over het hoofd zien, ik zelf rij dan wel is waar brommer (en ja te hard met een hele bak herrie :P )
)

valt wel op zou je zeggen maar ik heb al vele malen meegemaakt dat ik erg word afgesneden zowel binnen als buiten de bebouwde kom :!:

Natuurlijk is ook het stoere gedrag vertonen een grote oorzaak van ongelukken, overal kris kras tussen door wheely’s stoppie’s allemaal redenen dat je sneller onderuit gaat zeker omdat je zo kwetsbaar bent.

Verder ja het is een risico van het vak om het zo maar te noemen, met deze kou is het ook geen pretje om te rijden zeker niet met de gladheid, en bevroren zadels zoals ik de net had :lol:”

en over dat lage btw tarief dat vind ik een goed idee, een goeie helm kost minimaal 250 euro en dan heb je een saaie zwarte ongeveer en als je een leuke met een leuk patroon wil dan leg je bij veel helmen al 800 euro neer, en ook een motorpak is ook al minimaal 800 euro, en de meeste beginnende motorrijders zullen hier niet al te veel geld voor hebben, en juist die moeten nog wennen en hebben een groter risico om onderuit te gaan. Ik vind zoiets alleen maar positief, en hetzelfde zoals eerder genoemd zou ook inderdaad met banden moeten gebeuren, vooral bij een motor maakt het veel uit of je goede banden hebt of niet, ook of je winter/regen banden setje apart hebt scheelt ook heel veel, zelfde geld ook voor een auto natuurlijk ;)
1:18 is het gemiddelde. In nederland is het nog erger! 1 op 21.3 !!! :shock:

http://img167.imageshack.us/img167/5996/risicota5.png

bron SWOV
SKODA OCTAVIA II - 34000km
Briljante opmerkingen hier weer:

Als motorrijder wil ik hier toch even op reageren!!

Als ik ga motorrijden,…rij ik mezelf dood
(slap excuus, of je durft het niet,..of je hebt gewoon geen idee wat motorrijden is)
Dat sommige hard en onbezonnen rijden,…tjsa,..die heb je in alle groepen! Dat dit vaak de “jongere” zijn doet niet ter zake,,..die heb je bij de automobilisten ook,…
Probeer als automobilist nu eens wat beter op te letten en laat je “mening” niet vormen voor een “uitzonderilijke dwaas”,…dat doe je met auto’s toch ook niet,…de meeste motoren die je ziet rijden,..rijden normaal en houden zich keurig aan de regels,….sta daar eens bij stil.
En oh ja: GEBRUIK DIE SPIEGELS,………

Onderzoek is een beetje zinloos,…..feit blijft dat je met een auto een volledige kooiconstructie om je heen hebt,…die heb je met motorrijden nu eenmaal niet,…..vallen,..door wat voor reden ook doet derhalve altijd zeer!!!
@geelhoed

Ja, motorrijden is veel zuinigeren beter voor het milieu, 1 op 21.3 is beter dan 1 op 18 :) !
Of bedoel je mischien dat de kans op een ongeluk met de motor 21.3 X groter is….?

On-topic, ik ben met mn motorrijbewijs bezig dus volgens mij zegt dat al genoeg
zuiniger en
Allemaal goeie maatregelen. Nou is onderzoek niet meer zo nodig, vangrails staan er al vanaf het moment dat het eerste paaltje in de grond gedrukt werd om bekend dat ze levensgevaarlijk zijn. Vraag lukraak een motorrijder en hij zal je vertellen dat z’n grootste nachtmerrie is om de vangrail in te gaan of onder een auto te glijden. Maar jah, de kosten van het dichtmaken van een vangrail (want als je de onderkant dichtmaakt van een vangrail, met name in bochten, dan neem je al een grote deel van de kans op ernstige verwondingen weg).
En dat tarief verlagen op helmen lijkt me sowieso een goed idee, maar dit komt er nooit door want motorrijden word niet beschouwd als een verplicht iets dus moet je meer betalen. Klinkt opzich ook best logisch ;)
Dat automatisc 112 bellen systeem vind ik nog wat een twijfelachtig systeem. Meer dan genoeg mensen hebben hem wel eens neergelegd om hem vervolgens rechtop te zetten, even een 10 minuten adem happen en dan hun weg weer te vervolgen. Ja als je besluit met 100 te gaan boomknuffelen dan lijkt het me een goed systeem, maar voor kleine valpartijen is het niet nodig. Maar het systeem is hier vast op berekend.

Verder ben ik het eens met bovenstaande.
@ Skoda Octavia..

Mooie reactie, ik kan het niet beter verwoorden ;)

” En oh ja: GEBRUIK DIE SPIEGELS,……… ”
Astublief mensen, gebruik ze ! Ik tik nogal makkelijk tegen spiegels als je me over het hoofd ziet door zo’n typisch spiegel-geval. ’t Is lastig als hij uit z’n stand staat hoor ;)
Oeioeioeioeioeiiiiiiiii
Ik kreeg naar aanleiding van dit onderzoek al een mailtje van moeders… Die liet weer merken dat ze niet blij is met het feit dat ik motor rij.

Maar wat een gedoe om nix zeg… Laat ze beginnen bij de oorzaak van de dodelijke ongevallen. De meeste motorongelukken worden veroorzaakt door automobilisten die slecht tot niet in hun spiegels kijken en een motorrijder dus finaal onderuit rijden.
Kijk, nu zijn er altijd van die grens opzoekende motorrijders… Eigen schuld, dikke bult zeg ik dan maar.
Maar ach, motoren en verkeer zal een eeuwig durende discussie blijven ;)

Hoe dan ook, ik blijf gewoon lekker rijden en let extra goed op wat mijn mede weggebruikers doen, dat heeft me al meerdere malen een ongeluk gescheeld :)
@skoda octavia: Ben het met je eens. Maar je vergeet nog een slap excuus, die stoere mannen die niet mogen van hun vrouw.
Maar over het algemeen is het gewoon genetisch bepaald of iemand een motrorrijder is of niet. Sommige mensen krijgen in spannende situaties een prettig gevoel anderen angstzweet. Hier is studie naar verricht.

Maar aan het eind van de dag moeten bikkels en watjes naar huis, dus hou rekening met elkaar!
Kans op ongeval natuurlijk, Jarun.
Zuiniger? De gemiddelde bezetting van een auto is 1.51, het gemiddelde verbruik van een benzine personenauto 8,45 l/100km ofwel per persoon 5.6 l/100km.
Motoren verbruiken gemiddeld 5.37 l/100km en per persoon dus zo’n 5.3 l/100km.

Valt tegen he!


bron: CBS, spritmonitor
Oh sorry, hier zaten ook de brommers bij. 5.52 l/100km voor motoren dus.
Octavia “Probeer als automobilist nu eens wat beter op te letten ”

Net of de motordoden door automobilisten veroorzaakt worden. Volgens de cijfers van het SWOV is in 2006 van de 58 motordoden slechts 19 door de schuld van een andere weggebruiker (15 door personenauto) omgekomen. 24 Reden zichzelf dood tegen een boom iod, 15 reden een ander aan.
bron

http://www.swov.nl/cognos/cgi-bin/ppdscgi.exe?BZ=1AAABw3l8angABEwU6VFChhEnZciUkcMmjBsyc589cXOmjJ0wbNiUccOyOTDElJlDp04dufe~F8ymP5lbJ2PQ0Hljxqx7kvVMCInSowwMGCRi9sGI2QYJEiT7anbX6t~ca8MsJiSzRM7NGAtz2GSO5aFscnhDZ25DSsDIIRN3KyLHbZXe4K2Wv4OSMGHT2B7B2TUDZl_ZmH1iu3Jqg5hEAxJSE_GPJlFKzCCbZUtDkVo4RWqZjGamhZogd5yoxWWO1sYpctudiT~E9DJjFbmftDvgHz==
@geelhoed: Je vergeet te vermelden dat de meeste motorkilometers funkilometers zijn en daarom dus zinloos. De meeste autokilometers worden gemaakt met een economisch of sociaal doel. Toch mooi dat die nutteloze kilometers altijd sneller en leuker worden afgelegd..
LeeJon: “De meeste motorongelukken worden veroorzaakt door automobilisten die slecht tot niet in hun spiegels kijken en een motorrijder dus finaal onderuit rijden.”

Gelol dus, mail de gegevens die ik hierbobven postte maar eens naar je moeder.
Wat heeft dat er mee te maken Ringgo? Dood is dood.
@Ringgo: veel autokilometers zijn ook fun. Volgens een onderzoek van een paar jaar geleden staat 30% van de auto’s niet voor woon-werk verkeer in de file, maar voor privé uitjes.
En dat 90% van de ongelukken waar een motor bij betrokken is door een automobilist veroorzaakt wordt is ook een feit.

Feit is ook dat de files opgelost kunnen worden als 15% van de automobilisten op de motor zou gaan. Maar ja, krijg die mensen maar eens uit hun veilige koekblik, dat ze het liefst als wapen gebruiken.

En krijg de politiek maar eens zo ver dat ze motorrijden als een oplossing gaan zien in plaats van als een probleem.
tamaha TDM 850
Ik ben niet zo’n beta maar heb het gevoel dat er iets niet klopt.
2% van de afgelegde kilometers wordt door motorrijders afgelegd en 16% van de doden is (was) een motorrijder. Met andere woorden, als het niet uit zou maken op/in welk voortuig je peigert dan was2% van de dode verkeersdeelnemers motorrijder geweest. Het is 16%, dus 8 x zoveel.
Het is evengoed nog steeds te veel.
Geen beta inderdaad.
Er wordt niet vergeleken met het totaal (5.28 in mijn tabel hierboven) maar met personenauto’s
-Edit: Nutteloze bijdrage-
Dank aan geelhoed voor het leveren van de ongevallen statistieken, hoe triest ze ook zijn.
Altijd hetzelfde liedje. Kom je met onderbouwde cijfers die de populaire bar/verjaardagsfeestjespraat onderuithaalt, krijg je doodsverwensingen naar je hoofd!
@Geelhoed,
Bedankt voor de statistieken. Haalt idd veel bar/feestje praat onderuit.

Eigenlijk zijn die statistieken wel positief. In die zin dat je als motorrijder vaak zelf de oorzaak bent van je ongeval, ipv slachtoffer te zijn van de onoplettende automobilist.
Je hebt het dus zelf meer in de hand dan gezegd wordt.
Aangezien ik weet hoe ik rij (de wilde haren zijn er af ;) ), maak ik uit dit bericht op dat het motorrijden voor mij minder gevaarlijk was dan ik dacht. Gelukkig, heb ik mijn motor-rbw niet voor niks gehaald :)
Is bekend waar die ongevallen met motorrijders worden veroorzaakt? Waarschijnlijk door automobilisten die niet uitkijken!
Sjoerd, lees mijn reactie van 19 December 2007 om 11:10

Volgende keer eerst lezen en dan zonder kop kakelen.
tamaha TDM 850
Ik heb het uiteraard over het oorspronkelijke artikel, als ik me afvraag of de cijfers wel kloppen. Daar gaat deze topic toch over? (wel leuk dat iemand het blijkbaar vanzelfsprekend vindt dat ik naar de bijderage van hem /haar verwijs:-) In het artikel is geen andere data te vinden dan (percentage) dodelijke ongevallen op de motor en percantage afgelegde kilometers op de motor.
m.a.w. je kunt er het gemiddeld aantal doden per kilometer per motor en per ‘rest’ uithalen. Dan vind ik een factor 8 en geen 18. Toch?
De rest is niet alleen personenautos, maw je hebt geen gegevens over personenauto’s en toch denk je de bewering te kunnen ontkrachten? NeeNeeNee. Wat je hieruit kunt halen is dat een motorrijder 8 keer gevaarlijker is dan gemiddeld en een personenauto 18/8 keer veiliger.

@ Sjoerd Alweer zo’n onoplettende automobilist?
http://de_ronde_venen.nieuws.nl/537004/Proefrit_wordt_motorrijder_fataal
Goed laten we een stapje verder gaan, Motorrijders zijn tegen verplicht licht voeren overdag door auto’s omdat zij denken tegen alle onderzoeken in dat dat onveiliger voor hen zou zijn.

http://demorgen.be/dm/nl/989/Binnenland/article/detail/108544/2007/12/18/Belgische-motorrijders-komen-vaker-dan-gemiddeld-om-in-verkeer.dhtml
Noorwegen, Zwitserland, Denemarken en Finland zijn de veiligste landen voor motorrijders, met gemiddeld tussen 30 en 45 doden per miljard gereden kilometers. Een tweede groep landen, waaronder Duitsland, Portugal, Oostenrijk, Zweden en Griekenland, blijft net onder het Europees gemiddelde van 86 verongelukte motorrijders per miljard gereden kilometers.

In welke landen is licht voeren ook alweer verplicht?
Voor de geletterde onderbewielden onder ons:
http://www.etsc.be/documents/News%20release%20Flash%207%20final.pdf
“Zou die 16% van alle verkeersdoden” incl. al die gasten zijn die zichzelf te pletter rijden of excl. ? Als het incl. is zouden ze die er af moeten trekken vind ik want dat zijn geen verkeersongelukken maar domme acties!

“De Federatie Europese Motorrijders Associaties (FEMA) ziet graag het lage btw-tarief voor valhelmen en veiligheidskleding, aangezien daar nog weleens op wordt beknibbelt.” > Dit zou wel mooi zijn(6):) maar tegelijkertijd ook krom als er dan geen europees keurmerk komt voor de kwaliteit van deze producten!
@geelhoed: Waarom heb je zo’n hekel aan motorrijders? Mocht je niet van je vrouw?
Uit studie is gebleken dat motorrijders betere verkeersdeelnemers zijn in het algemeen. Dit omdat ze op verschillende manieren aan het verkeer deelnemen. Maar ook defensief leren rijden omdat je nu eenmaal kwetsbaar bent.
Ik heb een hekel aan motorrijders (of eender wie) die de cijfers negeren en hun eigen gevoel willen doordrukken.

Zolang motorrijders zichzelf 18 keer vaker doordrijden, zijn het dan betere verkeersdeelnemers?

Leg me dat eens uit?
“Uit studie is gebleken”
Cijfers en linkje aub.
tamaha TDM 850
Geelhoed heeft gelijk dat ‘de rest’ niet allemaal auto’s zijn. het blijft echter de vraag wat er wel en niet onder verkeers(!) doden wordt verstaan. Ik lees -ter compensatie- in de link echter dat de brommers (moped) weer bij de motorrijders worden gerekend…
Strekking van mijn verhaal is dat op je af wordt geschreeuwd dat motorrijden 18 keer gevaarlijker is dan autorijden, en dat het weer redelijk kritiekloos in het nieuws komt dat motorrijden dus nog gevaarlijker is dan we al dachten…Zoals deze blog laat zien is best e.e.a. op af te dingen. Begrijp me niet verkeerd, het is gevaarlijker, maar laten we oppassen dat niet iedereen meehuilt met de wolven in het bos op basis van cijfers die meer vragen oproepen dat dat ze beantwoorden.
Gelukkig is er ook aandacht voor motoronvriendelijk vangrails en veilige kleding. Motorrijden heeft ook veel praktische voordelen, en je kunt er zelf veel aan doen om de ongevalskansen te verkleinen. We moeten accepteren dat die kans op een ongeval altijd groter is dan in een auto.
@geelhoed: je had het linkje toch al te pakken?
http://www.etsc.be/documents/News%20release%20Flash%207%20final.pdf
(heb em ook even aan het artikel toegevoegd)
Meehuilen? Ik geloof dat ik mezelf toch danig onderbouwd heb.
Wat me tegenvalt is dat iedereen van de nederlandse pers die 18 overneemt. Volgens het onderzoek is het in Nederland 28 tot 29 keer:

http://img170.imageshack.us/img170/6410/motct2.png
@ autoblogger, mijn roep om bron was tegen ringgo, die een barpraat stelling lanceerde.
Jij als lid van de “nederlandse pers” neemt trouwens ook gewoon 18 over ipv 28. Of ben je zo Europa Minded?
@geelhoed: oh man, ik ben zo dol op Europa ;)
Maar goed, het artikel van mijn collega Dennis gaat over Europa… Dat staat er heel duidelijk in.
Maar 28 bekt toch veel beter? Geeft nog wat meer impact.
Als je het zonder brommers doet is het 21 keer, zoals reeds vermeld.
Wat ik overigens niet begrijp is dat men de cijfers van 2001 voor nederland neemt, de 2006 zijn gewoon online voorhanden.
@ Geelhoed:

Vergeef me dat ik niet álle commentaren heb gelezen, maar het wordt een beetje verwarrend op een gegeven moment. Je zegt het volgende:

“Zolang motorrijders zichzelf 18 keer vaker doordrijden, zijn het dan betere verkeersdeelnemers? Leg me dat eens uit?”

Waar heb jij in je statistieken gelezen dat ze zichzelf doodrijden? Ongetwijfeld een deel, maar vast niet allemaal.

En het artikel wat je linkt over die motorrijder (je reactie op Sjoerd) die zich dood reed: ik ken de situatie niet, maar er zal niet voor niets een parkeerverbod zijn geweest. Ik zeg niet dat het de schuld van de automobilist is, maar uitsluiten doe ik het ook niet.

Overigens, dat artikel over die lampen is ook hier op autoblog behandeld:
http://www.autoblog.nl/archive/2007/12/04/geen-verplicht-dimlicht-overdag-in-eu
Maar wie wist dit nog niet?

Iedereen weet dat motorrijders een grotere kans hebben om te overlijden in het verkeer dan automobilisten. Daar heb je geen enkel onderzoek voor nodig…., daar kan ook geen enkele discussie over zijn. En wie er dan schuldig is in dat geval? Wat maakt het uit…?
Casper schrijft,
“@ Geelhoed:Vergeef me dat ik niet álle commentaren heb gelezen”

Tja dan ga ik natuurlijk niet in op jouw vraag…..
@geelhoed: Geef je adres even, dan stuur ik je een hardcopy voor je archief.
@Frank de H : Wie er schuldig is ? Maakt dat niets uit … ?

Dat maakt imo toch heel veel uit. Want al vaker is het uit bijv. duitse onderzoeken gebleken dat niet vooral de motorrijder zelf schuld is aan een ongeval, zoals graag wordt gecommuniceerd, maar de “oplettende ” automobilist.

Het gaat hier dus wellicht om verkeerde beeldvorming cq. misinformatie. Dat de motorfietser een veel hogere kans heeft in een ongeluk verwikkeld te raken staat als een paal boven water. Echter, de meesten rijden ook met die wetenschap rond en willen dus allesbehalve een ongeluk.

De kleinere groep “Rossie-racers” vertroebelt het beeld van de motorrijders helaas nog steeds ernstig. Onterecht denk ik.
“De kleinere groep “Rossie-racers” vertroebelt het beeld van de motorrijders helaas nog steeds ernstig. Onterecht denk ik.”

Klopt, die trekken het gemiddelde zo omhoog.
@ geelhoed; kies je altijd de makkelijke uitweg? Ik heb ze nu allemaal gelezen en het neemt niets weg van mijn vraag: er staat nergens dat men zich 18 keer vaker doodrijdt. Er staat dat er 18 keer meer dodelijke slachtoffers motor reden.

Overigens: nu ik je andere commentaren ook gelezen heb:
Net of de motordoden door automobilisten veroorzaakt worden. Volgens de cijfers van het SWOV is in 2006 van de 58 motordoden slechts 19 door de schuld van een andere weggebruiker (15 door personenauto) omgekomen. 24 Reden zichzelf dood tegen een boom iod, 15 reden een ander aan.

Slechts 19? Als je zo dol bent op statistieken: dat houdt in dat ruim 32% van de ongevallen met dodelijke afloop veroorzaakt worden door medeweggebruikers. Daar zou ik het woord “slechts” toch even weglaten. Van die 18 keer kan je dus 32% afhalen, dat houdt in dat de gemiddelde motorrijder ongeveer 12 keer vaker zichzelf dood rijdt. Wat natuurlijk nog steeds heel veel is, maar als je dan gaaf wil doen met cijfers, zorg dan ook dat ze kloppen.

Als je dan met cijfers gaat gooien, zorg dan ook dat het klopt.
Motorrijders rijden zichzelf vaker dood dan automobilisten, maar je hebt gelijk dat het geen 18 keer is. het is 21.3 keer in het aantal doden per km. en de verhouding tussen jezelf dood rijden of doodgereden worden is bij motoren iets lager 66 tegen 69 voor auto’s.

combineren we dat met 21.3 is het 20.3.

En ja slechts 19, dat is een stuk minder dan de 39 dodelijke ongevallen die de schuld van de motorrijder is.
“En ja slechts 19, dat is een stuk minder dan de 39 dodelijke ongevallen die de schuld van de motorrijder is.”

Maar ze rijden zichzelf dood in dit geval. Hoeveel weggebruikers buiten motorrijders komen er om door de schuld van een motorrijder? Of is dat niet bekend?

Ik zit hier overigens niet om de motorrijders te beschermen o.id. maar ik probeer een duidelijk beeld te vormen van het aantal slachtoffers dat er over en weer gemaakt wordt.
Ah Geelhoed, hier zit je! Ik miste je al.

Als motorrijder kan ik niet anders als toegeven dat het echt VEEEL gevaarlijker is dan autorijden. Deels door suffende automobilisten, deels door de kwetsbaarheid van jezelf door het ontbreken van een beschermend doosje om je heen. Voor een extra deel ook doordat een motorfiets door gladheid/omstandigheden makkelijk omdonderd en last but not least omdat die dingen zo verdomde snel en uitdagend zijn.

Voordelen van motorrijden? Rationeel geen ander argument dan dat het je vlot door de files kan helpen. Het andere argument blijft dan staan. HET GEEFT EEN KICK OM TE MOTORRIJDEN. En dat blijft gewoon fier overeind.

Freez
Eenzijdig ongeval hoeft niet meteen te zeggen dat je hard en roekeloos rijd. kan ook een technische mankement zijn. zoals op onderstaande link. Kennis van ons. die man reed nooit hard en wist altijd wat die deed. En toch in de bocht rechtdoor tegen een metalen hek aan.

Me zusje ook. ik stap thuis af en zij gaat nog ff rijden. ook in een bocht. motor netjes erin leggen maar vervolgens wil de motor recht door. oorzaak lekke achterband. Weekend ziekenhuis en maand thuis zitten bond en blauw.

http://www.112achterhoek.nl/uitrukken.php?id=1816
@ Turbopaultje

… wat maakt het uit als je die dode motorrijder bent… Voor je nabestaanden en de eventuele veroorzaker maakt het wel uit ja.
He freez.
Ik hing hier al een tijdje rond maar dan als peter.
Nu dacht ik laat ik mijn naam weer eens wat unieker maken, met bijkomend voordeel dat jullie me kunnen vinden.
Geelhoed kent veel feiten,
maar de vraag is niet wie er schuldig is, maar wat gaan we doen aan het aantal dodelijke ongevallen waarbij een motorrijder betrokken is?
en hoe doen we dat zonder mekaar het leven zuur te maken?
het lijkt er namelijk erg op dat geelhoed fanatiek anti motor is, zonder dat hij zelf het motorgevoel kent.
@ Freez: inderdaad HET GEEFT EEN KICK OM MOTOR TE RIJDEN
@geelhoed,
19 December 2007 om 13:20

Waar staat in het door jou gelinkte artikel dat motorrijders tegen overdag licht voeren door auto’s zijn?

Overigens ik ben zelf motorrijder en ik ben VOOR het overdag licht voeren voor ALLE motorvoertuigen EN voertuigen met hulpmotor (de brommers).

En vanaf 2003 is het in nederland verplicht dat bij elke nieuw verkochte motor het licht niet uit kan (behalve dan wanneer je de motor uitzet), geldt dit ook al voor auto’s? Dacht het niet, maar lijkt me een verdomd goed plan.
Dan wordt ook de auto beter zichtbaar voor ons motorrijders.
Kyanite schrijft,

18 December 2007 om 20:49
Volgens mij komen de meeste ongelukken met motoren door niet oplettende automobilisten…..

————————————————

Daar ben ik het voor de volle 100% mee eens
@Freakhoorn, ik voer ALTIJD op zijn MINST dimlicht en ik erger me dan ook aan diegene die dit niet doen. Ook overdag als de zon schijnt of wanneer het bewolkt is (nogmaals, eigenlijk altijd dus) want je kunt het verschil in zichtbaarheid echt overduidelijk zien. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat diegenen die geen dimlicht voeren dat niet in de gaten hebben :-S
Leuke discussie. Maar er word steeds gezegd dat motorrijders vaker dodelijk verongelukken en als reactie daarop word door een deel gezegd dat ze slechter rijden dan een automobilist. Maar houd er wel rekening mee dat als er 10 motorrijders een ongeluk krijgen en 10 automibilisten, dat dan het aantal doden onder de motorrijders aanzienlijk groter is.
Dat motorrijders zichzelf doodrijden betekent niet automatisch dat ze asocialer of slechter rijden, alleen dat ze slechter af zijn zodra het fout gaat. Met 80 langs de vangrail in een auto is geen probleem, met de motor glijdend langs de vangrail is het vaak einde oefening.
Ik denk dat als iedereen wat meer in de gaten houd wat er rond zijn of haar auto én motor gebeurt het aantal ongelukken aanzienlijk omlaag kan helpen. Maar (en ik ben hier zelf ook schuldig aan) we lezen dit en we kijken een paar dagen goed om ons heen en letten goed op en daarna is het weer weggezakt. Ach, misschien maken ze nog eens een super veilig motor pak dat ook nog lekker zit ;)
Ik let ALTIJD goed op, en dat zakt echt vrijwel nooit weg (k’ben natuurlijk geen robot). Ik woon echt in een motorrijdersdorp en zodoende heb ik (hoewel ik zelf geen motor rij) er ook zeer veel respect voor. Ik moet er niet aan denken om iemand op een tweewieler aan te rijden :-I
anton versluis
motorrijden is niet gevaarlijk, maar de genen die er op rijdt!
@ thijs, dat is waar maar motorrijders krijgen tweemaal (3561/1621=2.2) zovaak een ongeval per kilometer dan automobilisten, zie de laatste kolom hier
http://img167.imageshack.us/img167/5996/risicota5.png

@Freakhoorn Dat staat niet in het artikel, dat is de reden dat de EU het niet heeft aangenomen http://news.google.nl/news/url?sa=t&ct=nl_nl/1-0&fp=476adbc2dfc59279&ei=xQVqR6OOIJSkoAOvoqWgCw&url=http%3A//www.autoblog.nl/archive/2007/12/04/geen-verplicht-dimlicht-overdag-in-eu&cid=0
# Windhoos schrijft,
19 December 2007 om 22:00

Volgens mij komen de meeste ongelukken met motoren door niet oplettende automobilisten…..

————————————————

Daar ben ik het voor de volle 100% mee eens

Zelfs na de cijfers gezien te hebben steekt men de gehelmde kop nog in het zand…
dan=als, doh!
@Windhoos,
Tuurlijk let een groot deel ook wel op, maar hoe vaak zie je wel niet dat mensen een kruising oversteken zonder ook maar het hoofd te bewegen. Dan heb ik het niet over motorrijders, want het grootste deel daarvan weet dat als ze niet kijken ze helemaal een groot risicio nemen. Ik schop ook natuurlijk een grote groep mensen tegen het verkeerde been, want we zijn er allemaal van overtuigd dat we fantastisch rijden, maar soms vraag ik me af of mensen last van hun nek hebben, zo recht blijven ze voor zich kijken.
Ik wil er ook niet aan denken dat ik iemand raak, al helemaal geen motorrijder dus ik probeer er op te letten dat ik alles in de gaten houd. Maar iedereen heeft wel eens momenten dat ie lui is of moe en dat ze daardoor alleen maar voor zich kijken en vanuit je ooghoeken in je spiegels.

En ik denk dat de meeste motor ongelukken komen omdat iemand iets niet op de weg ziet of te snel uit een bocht wel wegtrekken of iets anders waarvan ze achteraf denken “dat had ik kunnen zien aankomen”. Met de motor maak je nou eenmaal sneller een fout die niet te herstellen is. Onderstuur met een motor of overstuur, knap berijder die dat weer netjes afmaakt. Terwijl met een auto zoveel mensen eens een stukje glijden. Alleen ik zeg dit wat onder voorbeheid, want zijn deze cijfers in verhouding tot elkaar of zijn het absolute aantallen?

@Geelhoed, rijd je zelf motor of heb je motor gereden?
Maakt dat uit? Ik kan cijfers lezen.
Een motorrijder is een wat grotere risico factor en bovendien hoeft men niet altijd in aanraking te zijn geweest met een auto om door toedoen van de automobilist toch letsel over te houden.

Enne, als je zo tegen motorijders bent dan moet je ook maar eens ff kijken bij letsel bij brom/snorfietsen. Maar daar horen we niemand over :-S
Waarom denkt men dat ik anti-motorrijder ben? Ik ben pro-cijfers.

Brommercijfers zijn natuurlijk helemaal droef, maar dat valt wel te verklaren met het losbandige verkeersgedrag van de puistenkoppen natuurlijk.
@ Windhoos

juist jij snapt het :)
IK ben zelf van plan om mij motorrijbewijs te halen. rijd zelf al 4jr scooter dat is wat anders. maar ik merk dat je kwetsbaarder ben en meer moet oppassen dan als je in een auto rijd. maar ik denk dat het voornamelijk ligt aan de mensen die erop rijden die stoere gastjes die zich niet kunnen beheersen.

en uiteraard die blinde autos die niet spiegelen en niet beseffen dat wat ze met zulke acties mogelijk kunnen aanrichten! Dodelijke ongevallen bijv. Ik denk dat lang niet iedereen zomaar motor kan rijden.

Je moet constant goed opletten. Op wat voor weg je rijd. geen rommel op de weg. etc. Er komt zoveeel meer bij kijken als autorijden. dat maakt motorrijden ook gevaarrlijker je moet op veel meer dingen letten.
@Geelhoed, ik verwijt je niet dat je geen motorrijder bent of whatever. Je gaat steeds in de verdediging. Maar ik zou zeggen dat als je zelf motor rijd of gereden hebt je misschien wat beter weet wat voor risico’s je tegenkomt en hoe het kan zijn dat “de cijfertjes” er zo uitzien. Ik heb niets tegen cijfers, maar wel als je je er blind op staart. Dus nogmaals ik bedoelde het niet aanvallend, ik vroeg het me gewoon af.
ik als zowel motor als auto bezitter (ducatiii, dus toch nog rijden met stijl…) kan hier dus ook wel over mee denken.
het is vreselijk om ’s ochtends met dit weer tussen al die auto’s door te rijden om die file door te komen, (ja.. ik rijd rustig!) en dat ik minstens 1 keer per dag bijna word aangereden omdat er 1 zo nodig naar links toe moet. met vrachtwagens is het al helemaal uitkijken, maar daar let je dan ook voordurend op (wat meer herrie maken als je er op een rare manier langs moet).
en als je gewoon beschaafd rijd (in mijn ogen, planken waar het kan en anders maar ff inhouden) en niet als een randdebiel op je knietje de afrit neemt of met 100 door de bebouwde kom sjeesd dan valt het nog best wel mee.
natuurlijk heb ik ook die tijd gehad, maar als je een keer een goed ongelukt gehad hebt dan veranderd alles heel snel.
wat ik vooral merk is dat ik met plezier tochtjes vaak door jongere automobilisten word afgesneden of dat ze mer er niet tussen laten.
terwijl ik merk dat ik door oudere automobilisten (zo ongeveer vanaf hun “eerste auto van de zaak fase”) vaak word voorgelaten of dat ze me erlangs laten.
maar 8 v/d 10 keer maken motorrijders de ongelukken er ook zelf naar, en die andere 2 keer is dan de ene keer in de file en die ander is gewoon onbewust.. (mijn ervaring)
er is ook, zoals dennis zij, veel meer waar je op moet letten, met wijnig profiel en een natte weg merk je echt in de bochten dat je op je grens zit terwijl je er met dezelfde vaart doorheen gaat als dat een auto dat doet.
en als je met nat weer ongeacht het bandprofiel een beetje schuin door de bocht gaat en er ligt een tak, dan ga je…
eveneens als die prachtige vangrails hierzo in nederland, in een bocht naar rechts haal ik nooit maar dan ook nooit in, want het lijkt me niet zo prettig om daar doorheen te moeten.
maargoed, realizeer je goed wat je van plan bent als je op een motor stapt.
*2SLOW4ME*
Wanneer houden we nou een op met dat gezeik over motorrijders. Die gefrustreerde mensen in de file zijn gewoon jaloers op mensen die wel doen wat ze graag willen. Zeiken is een teken van frustratie. Koop dan zelf van mij part een BMW C1 met zon dak en gordel en rij ook door de file heen. Wees blij dat mensen zoals ik met de motor gaan, anders was die file waar je in stond nog langer geweest. Als ik in de file sta en WEL keurig aan de kant ga voor een motorrijder wordt 9 van de 10 keer bedankt.

Het feit dat de kans groter is dat er ongelukken gebeuren op de motor nemen we blijkbaar voor lief, anders waren we er niet aan begonnen. Motorrijden heeft gewoon iets magisch, ook met 2 graden boven nul. Dat mensen met een goede airco en gezeik over het weer files en wat meer dat niet vinden is dan maar jammer. Ik rijd er geen kilometer minder om. Maar kijk gewoon in je spiegels, dat voorkomt een hoop narigheid. Ik heb zelf ook zon “leasebak” en een fijne motor (cbr 1000rr). Zodra mijn werkoutfit het toelaat ga ik lekker met de motor.
“Wees blij dat mensen zoals ik met de motor gaan, anders was die file waar je in stond nog langer geweest.”

Nee want jij bent later vertrokken dan de mensen die je inhaalt, reed jij met de auto sloot je gewoon achteraan, in plaats van door de file te rijden en je schuin voor de eerste auto voor het stoplicht te nestelen en daardoor een seconde van alle auto’s achter je in te pikken
Go geelhoed! Go geelhoed!
Zie ook mijn reacties hier.

Rekenen en cijfers zijn niet de sterkste kant van mensen die op te weinig wielen rijden.
@Geelhoed,
Ik merk nou inmiddels toch een frustratie. Durf je niet op de motor, mag je niet op de motor, of ben je dusdanig vaak gezakt voor je examen dat je het maar opgegeven hebt?
Ik vind het best als je ons wat bewustzijn wil bijbrengen, maar om nou te zeggen dat we dommer zijn dan mensen in een auto vind ik nogal wat om te zeggen. Ik krijg ietwat de indruk dat je een ambtenaar bent, iemand die alleen maar de cijfertjes leest en vervolgens tussen het koffiedrinken en vakantie hebben door bedenkt hoe hij die mensen die je vanuit je lease Passat ziet langskomen kunt tergupakken omdat die niet ’s ochtends een uur eerder uit hoeven om vervolgens tussen de rest van autorijdend Nederland te gaan staan.

Nogmaals, ik word wat moe van je manier van de dingen zeggen. Ik vind het goed dat je wat bewustzijn wil bijbrengen bij de gemiddelde motorrijder, maar zoals je het nu doet overkomen zou de wereld een betere plek zijn als er geen motors bestonden.
Er zouden minder verkeersdoden vallen. Als dat je maat is is het inderdaad een betere wereld zonder.
Overigens ben ik niet onder de indruk van je profiling kwaliteiten. Er klopt niets van.
Cijfers zeggen meer dan gevoelens, dat motards toch de gevoelens laten prevaleren is logisch, zij rijden immers op de motor juist vanwege het gevoel.
@Geelhoed,

Gevoel begrijp je goed. Met je Westfield loop je in het verkeer ook meer risico als met een leasetank met tig klapzakken en ongeveer 500 kg overgewicht aan NCAP compensatie. Resultaat is dat dat gebakje van jouw veel vlotter is en leuker rijdt!

Neem dat gevoel, en vermenigvuldig het met dikke factor, en je hebt ongeveer de kick van een sportmotor. Simpel, maar helaas niet voor jou in cijfers uit te drukken.

Freez
Tuurlijk wel. Acceleratie bijvoorbeeld, rechtdoor van nul naar 100 is een motor twee keer zo leuk. Van 100 naar 0 is de Westfield iets leuker, en door een bocht ook leuker.
Het ligt aan de wegingsfactor tussen die versnellingen en of je helmhaar erg vindt, of graag in een leren broek zweet en of je die 18 keer belangrijk vindt hoeveel wielen je wilt.
@ geelhoed

Ik heb nog eens zitten puzzelen:

e^(ix) + 1 = cos x + i sin x + 1
e^(auto) + 1 = cos x + i sin motor + 1
auto > motor
motor = leuker dan auto maar gevaarlijker

Eens? Of lees jij de cijfers anders?
@B100

die cos x moet tan x zijn dacht ik

ik rijd ook met een motor en is idd veel gevaarlijker, 0 grip bvb. Maar de voordelen
zijn er ook:
-sneller
-minder fille’s
-en jah het gevoel :D
Kunnen ze geen pak uitvinden die zich zelf opblaast met lucht als je valt???????;)
@VW,
Ja, dat kunnen ze.
http://www.youtube.com/watch?v=tzCXYftR3oo
:lol:
@ geelhoed

kap toch die bullshit met cos X + i sin X + 1.
Ga lekker, zoals vele motorrijders, in Delft studeren en nuttige differentialen uitrekenen die wel bijdragen aan afnemede filedruk. Weet je ook formules van verkeersstromen tussen intensiteit, capaciteit en snelheid? Dat is wel nuttig om hier te noemen! en even dit

Quote

“Wees blij dat mensen zoals ik met de motor gaan, anders was die file waar je in stond nog langer geweest. Nee want jij bent later vertrokken dan de mensen die je inhaalt, reed jij met de auto sloot je gewoon achteraan, in plaats van door de file te rijden en je schuin voor de eerste auto voor het stoplicht te nestelen en daardoor een seconde van alle auto’s achter je in te pikken”

Je denkt blijkbaar alleen aan jezelf, want de file word voor de mensen “achteraan” zoals jij dat noemt wel degelijk langer (zie formules intensiteit ed.) en “schuin voor de eerste auto voor het stoplicht nestelen” is heel wat anders dan door de file heen tuffen met je motor. Probeer geen twee dingen door elkaar te houden. En de meeste motorrijders zijn bij dat stoplicht allang honderden meters weg voordat jij hebt gezien dat het uberhaupt groen is.

Kortom stop met je zinloze discussie over formules en iedere motorrijder weet nu wel dat je eigenlijk ook graag op een motor door de file heen wilt, maar dat je het te eng vind……….

We’ve got your point by now!!

ps. Als je een keer achterop wilt hoor ik het wel, haha
was getekend Ir. P de Clown
owned lol
Motorijden blijft nog steeds een kwestie van anticiperen volgens mij. het blijft vooruit kijken. Alleen bijvoorbeeld het steeds meer toenemende aantal “automobilisten”, die hun knipperlicht bijvoorbeeld niet aanzetten bij het nemen van een afslag, of een inhaalmaneuvre, maakt het bijtijds inschatten voor een motorrijder steeds moeilijker. En dan ook nog eens de vaakgemaakte kreet”Ik heb je niet gezien”. Ze zouden naar mijn idee alle automobilisten moeten verplichten om zeker 2 jaar motor te moeten rijden, zodat men zich realiseert hoe gevaarlijk het verkeer vandaag de dag wel niet is voor alle weggebruikers. Kijk bovendien eens hoe groot het aantal files wel niet is dat veroorzaakt wordt door naar ongelukken “kijkende”automobilisten. Leren ze hier dan helemaal niks van?
“Ze zouden naar mijn idee alle automobilisten moeten verplichten om zeker 2 jaar motor te moeten rijden, zodat men zich realiseert”
Zullen we dat andersom doen? Eerst 2 jaar rijervaring in een auto, vrachtauto etc voordat je op het meest gevaarlijke verkeersmiddel mag plaatsnemen. Zodat de aspirant motorrijder in elk geval het verkeer al kent (dit midlife crisis gevallen filter je zo er niet uit maar de 18 jarige powerrrr types wel).

Zolang motorrijden niet verboden wordt (wee de dag dat ik minister van verkeer en waterstaat wordt) moet het een exclusief gezelschap blijven van bovengemiddeld goede en ervaren verkeersdeelnemers, die er zelf door superieur verkeersinzicht en een stalen zelfbeheersing naar streven om hen minder dodelijke ongelukken per kilometer te laten overkomen dan automobilisten.

“files wel niet is dat veroorzaakt wordt door naar ongelukken kijkende automobilisten”
Niet te gemakkelijk oordelen hierover. Kijkersfiles zijn niet zo erg, niet alleen is er een zeker afschrikeffect van het zien van een ongeluk, een zeker feelgood effect (gelukkig ik niet vandaag) maar het is gewoon wet dat je verplicht ben je aan te passen aan gevaarlijke omstandigheden. Dus de eerste die een zwaailicht ziet en zijn gas loslaat doet dat terecht en is daartoe verplicht (ook als het op de andere rijbaan is, iets van je op anticipeer afstand niet altijd kunt zien) dat de rest van het drukke verkeer daarachter steeds langzamer gaat rijden is een noodzakelijk kwaad.
Pipo,
“En de meeste motorrijders zijn bij dat stoplicht allang honderden meters weg voordat jij hebt gezien dat het uberhaupt groen is.”
Er zijn een hoop automobilisten (waaronder ik) die in geval van motorrijders bij een verkeerslicht willens en wetens langzamer optrekken. Natuurlijk zijn motorrijders vaak veel sneller weg, maar als er 1 is die te veel gas geeft een al dan niet onbedoelde wheelie maakt of er gewoon vanaf flikkert wil ik daar voor kunnen compenseren.
Waar het mij voornamelijk om gaat, is dat men het idee van”ik zit in een veilige kooi-gevoel” loslaat. En dus ook meer rekenschap houdt met andere weggebruikers die niet over een dergelijke kooi beschikken.
En dat het en wet of gedragsregel is om zich aan te passen aan gevaarlijke situatioes, weten we allemaal wel als gezond verstand gebruikende deelnemer aan het verkeer. Maar om op de rem te gaan staan, terwijl zich op de tegengestelde rijstrook van de snelweg(andere kant vangrail dus) heeft voorgedaan, kan er bij mij nog steeds niet in. Zulke gedragingen in het verkeer kosten dagelijks een vermogen. En vaak hebben zulke ongelukken te maken met onoplettendheid van de medeweggebruikers. Daarom is anticiperen zo belangrijk. En met je commentaar van jonge broekkies die het nodig vinden om wheelies te trekken?( zoiest gebeurt niet per ongeluk hoor) Je hebt gelijk. Ik rij zelf al meer dan 25 jaar motor, en zulke gasten met een dergelijk gedrag mogen ze van mij ook van de weg af schieten hoor!
voor een trein springen is ook gevaarlijk……

kortom lul verhaal
je bent jong , en je wil wat.. ik heb heel wat wheelys gelegd en et geeft een gevoel als geen ander, ik weet dat et gevaarlijk is en zeker niet overal gepast is, jullie zijn ook jong geweest. je kan saai rond gaan liggen sukkelen, maar motorrijden is ook een kunst die sommige mensen willen uitbreiden, wat oke is, mits er anderen in gevaar worden gebracht..er is nix leukers dan alles te kunnen met je 2 wieler:)
eerst 2 jaar autorijbewijs voor je op de motor mag stappen zou ik zeker geen slecht idee vinden
Hans V. uit Bredene
das idd heel jist dat je op een motot een groot risico bent voor die automobilisten…De meesten kijken gewoon niet achter de moto’s of schatten kun snelheid verkeerd in…ik rij al 10j met moto’s op de openbare weg…doe zelf ook stuntdinges en heb ook enkele jaren competitie gereden dus ik weet behoorlijk waarover ik praat…heb zelf al 2x aan de dood ontsnapt bij zware verkeersongevallen was toen ook in mijn recht maar toch….de belgische staat doet gewoon nix om het veiliger te maken voor de motorrijder…overal zie je paaltjes staan langs de weg :( en dan de wegmarkeringen..soms zijn die gewoon spekglad…en als je je niet behoorlijk thuisvoelt op een moto he…blijf er dan idd liever van af…op doe het eerst enkele keren op circuit..want de dag van vandaag met al die klojo’s moet je al ogen op je kont hebben.

prettige feestdagen alvast. Insaneriderz.com
Zo jammer dat de meesten dit artikel verkeerd interpreteren. De beste automibilisten zijn motorrijders! Waarom? Omdat zij verder vooruit kijken en denken, rekening moeten houden met het ontbreken van veiligheidskooien, kreukelzones (je kreukelzone op een motor is zo dik als je kentekenplaat), airbags etc. Waarom verongelukken er verhoudingsgewijs dan zoveel motorrijders? Omdat de automobilisten die geen motorrijden (onbewust) geen rekening houden met de motorrijders!

Ik praat het gedrag van motorrijders die over hun eigen grens gaan en dus zichzelf en anderen in gevaar brengen niet goed, maar het grootste gedeelte van de ongelukken wordt veroorzaakt door de automobilist en niet door de motorrijder!
@pipo

Lezen doe je slecht voor een ingenieur. Ik kwam niet met formules dat was mercedes.

En over studeren in delft, zegt een promotie je iets?
@PIPO ” En de meeste motorrijders zijn bij dat stoplicht allang honderden meters weg voordat jij hebt gezien dat het uberhaupt groen is.”

Nee, Ik ben zo netjes te wachten totdat de motorrijder is vertrokken alvorens mijn auto in beweging te zetten. Dus moet ik de reactie tijd van de motrorrijder wachten. En de presoon achter mij moet dat ook en diegene daarachter etc etc

Bovendien is een motor niet sneller. Zo moest ik eens flink in de ankers toen zo’n BMW voor mij zich positioneerde voor rechtsaf. Uiteraard is de auto in de bocht sneller. Maar maalt zo’n tweewieler daarom? Nee. En dan ben ik degene die aan mezelf denkt?

BTW B200 begon met de onzinnige trigometrie
zo… jullie hier?


Ik begrijp dat een motor 18 dodelijker is voor de bestuurder dan de auto. Whats new? Lijkt me logisch. Rij met 40 frontaal tegen een boom in de gemiddelde golf en je zult last hebben van je schouder’waar de riem zit, met de motor wordt het wel wat pijnlijker vermoed ik zo.

Maar wat moeten we met deze cijfers? Motorrijden is gevaarlijker dan autorijden. Ja, en? Dat weet de motorrijder zelf ook. Motorrijden afschaffen dan maar? Tja, dan wordt ‘general aviation’ plotseling de gevaarlijkste vervoersmethode.. ook maar afschaffen. Ruk, nu zijn de auto’s in ene het gevaarlijkst > ook maar afschaffen. Gaan we binnenkort met zijn allen met horizontaal aangelegde liften (jaja, paradox), dat is namelijk het veiligste vervoersmiddel volgens discoverychannel.


Overigens verbaasd het mij dat Nederland het zo slecht doet t.o.v. de rets van Europa. Benieuwd waar dat aan ligt…..
Toch mooi dat het aantal ongevallen per kilometer invers proportioneel is met het aantal wielen. Autos hebben tweemaal zoveel wielen en de helft van het aantal ongevallen. :)

Nederland, tja dat komt me dunkt door het groot aantal brommers in steden, die worden meegerekend in deze statistieken. Zonder doen de motoren het nog steeds slechter dan gemiddeld met 21. En waar dat door komt…
@Geelhoed, jouw mening is ons allen nu wel bekend want in al je replys zeg je eigenlijk hetzelfde. Je hebt wel een héél erg grote drang om je gelijk te bewijzen he…..
supersport motor fan
motor rijden hoeft niet gevaarlijk te zijn want je moet kijken wie rijd want als je naar de leeftijden van motor rijders kijkt zijn ze niet ouder dan ongeveer 35 jaar (sommige zelfs 20 of zo) de jongere motor rijders stoppen omdat ze een ongeluk hebben gehad, ze hebben een ongeluk gehad omdat ze weinig ervaring hadden! een motor blijft kikken zit je in de file dan kan je er tussen door rijden dat si toch beter dan wachten.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).