Nokia Eco Sensor Concept kan uitlaatgassen ruiken

Auteur: , 19 Reacties

Sommigen beweren dat de hele hype rond onze CO2-uitstoot een vorm van massahysterie is en dat de opwarming van de aarde vooral het gevolg is van natuurkundige verschijnsels, waar de mens niet of nauwelijks invloed op heeft. Tegenpolen van deze groep beweren dat wij wel degelijk de grootste boosdoeners zijn en dat er rigoureuze maatregelen zijn om onze toekomst veilig te stellen. Kritisch als ik ben, zit ik ietwat verward door tegenstrijdige berichten, in het midden. Feit is immers dat ondertussen de hele "groene lobby" big business is voor heel veel partijen. De commercie speelt handig in op onze groene sentimenten. Zo ook mobieltjes gigant Nokia, die een mobiele telefoon heeft ontwikkeld die uitlaatgassen kan "ruiken".

We rijden allemaal weleens achter een auto, of erger nog, we staan weleens stil bij het stoplicht achter een auto die verschrikkelijk uit z’n pijp meurt. Je wordt dan zowat vergast in je eigen auto. Het is dit soort luchtverontreiniging die de Nokia kan ruiken, zo schrijft AutoExpress. Het toestel is uitgerust met een geavanceerde analyse-unit die de hoeveelheid koolstofmonoxide, fijnstofdeeltjes en ozon in de lucht kan bepalen. Op die manier vertelt je mobieltje niet alleen welke oproepen je allemaal gemist hebt, maar ook hoe smerig de lucht is die je inademt. De technologie bevindt zich nog in de ontwikkelfase, maar Nokia heeft serieuze plannen om dit toe te passen op mobiele telefoons.



19 reacties

Ik vind uitlaatgas juist lekker ruiken zo’n nokia is niks voor mij… of toch wel?
filtert ie je eigen scheten ook ?
krijg je een smsje:

Congratulations, you have succesfully installed cancer!


wat een onzin allemaal! [gaat nog een rondje rijden met z’n oldtimer op benzine]
Gisteren heeft het smog gesneeuwd in België.
Een raar fenomeen, het sneeuwde enkel in de drukke steden.
Het probleem was echter dat het niet echt sneeuw was.
Het was bevroren smog (vd uitlaatgassen dus) dat naar beneden tuimelde.
De ruitenwisser zorgde dan ook voor een half zwarte ruit …

Voor mij is het duidelijk. Ik ben een autoliefhebber en begin de laatste tijd meer en meer door te hebben dat er iets mis is.
Of de auto nu de grote boosdoener is, weet ik niet.
Het enige wat ik zeg, is dat er iets mis is en dat het niet gezond lijkt.

Maar what the hell … met de auto blijf ik rijden uiteraard, maar wel met een totaal andere reden.
De oliebedrijven zijn nu eenmaal de grote baas. We leven in een olietijdperk en die zal enkel stoppen als de olie uitgeput is of echt TE duur is geworden.
En de sjeiks kopen alle nieuwe energieprojecten om deze zo lang mogelijk uit te stellen en dan te verkopen wanneer de olie op is.

Ach ja, hier een politiek issue aanhalen heeft misschien niet veel zin.
De hele hype rond onze CO2-uitstoot is een vorm van massahysterie, en de opwarming van de aarde is vooral het gevolg van natuurkundige verschijnsels, waar de mens niet of nauwelijks invloed op heeft.
@ sacha: precies. De mensheid lijdt aan een hevige vorm van zelfoverschatting!
Och in het verleden, het verre verleden, is de aarde meedere malen geteisterd door ijstijden en hittegolven, toen waren en nog geen mensen te bekennnen op de aarde, dus het zal deze keer wel net zo zijn. De mens heeft daar simpelweg geen invloed op.
@sacha: Deze sensor heeft dan ook geen bal te maken met CO2-uitstoot, hij kan niet eens CO2 detecteren.

Het gaat om stoffen zoals CO, roet, stikstofoxides en ozon die wél schadelijk zijn voor de mens, in tegenstelling tot CO2. En het is alleszins een handig speeltje om te testen hoe hard je met je eigen wagen de longen van je medemens verkl**t.
@ Nullius

Bevroren smog bestaat niet.
Smog is een verzameling aerosolen. Het betreft voornamelijk stofdeeltjes en ozon.

De stofdeeltjes zijn al vast. Zijn al bevroren en kunnen niet nog een keer bevriezen. Roetdeeltjes bijvoorbeeld bestaan voornamelijk uit koolstof en bevriezen dus als bij 3452 graad Celcius.
Om ozon te bevriezen moet het bijna 200 graden (Celcius) onder nul zijn. Ik weet niet hoe koud het in de gemiddelde Belgische stad wordt, maar 200 graden onder nul waarschijnlijk net niet.

Wat wèl een feit is, is dat door de smog meer condensatiekernen aanwezig zijn in de lucht waardoor eerder mist of rijp optreedt. En dat laatste lijkt me het geval in de Belgische steden: uitgesneeuwde mist. Net zoals in NL.
@ Klassiekerrally & sacha: Jullie zijn geen fans van Al Gore’s film neem ik aan? ;p
Kan die telefoon ook “ruiken” wat ík nu produceer? :lol:
en dan… sta je achter zo’n stinkbak en je weet wat je allemaal inademt. dankjewel, telefoon. wat nu, uitstappen? ik dacht het niet :P die telefoon is nergens goed voor.
“Een raar fenomeen, het sneeuwde enkel in de drukke steden.”
Dat is niet raar, dat is natuurkunde. Deze vorm van zeer plaatselijke sneeuw trad op in de buurt van hoge schoorstenen (van de wind af bij die schoorstenen).
“groene lobby” big business?

Klimaatverandering een “hype”? Al tientallen jaren geleden waren er sterke vermoedens dat een grote CO2-uitstoot kon leiden tot limaatverandering.

Gezien het gefrustreerde gescheld op de “milieumaffia” is er nu grote paniek uitgebroken bij “big bisinesses” zoals Exxon/Esso, General Motors en Ford. De tijd is voorbij dat het deze bedrijven lukt om iedereen die een link legt tussen CO2 en klimaatverandering, af te schilderen als gemarginaliseerde milieuterrorist. Hun businesscase twijfel te zaaien over de link tussen CO2 en klimaatverandering, werkt niet meer goed. Daarom gaan ze nu écht aan de slag in het reduceren van CO2-uitstoot of proberen ze zich een groen imago aan te meten (zonder verder iets concreets te ondernemen).

Zie o.a.:
http://www.sourcewatch.org/index.php?title=Exxon

A study by the US Union of Concerned Scientists reports that ExxonMobil funded 29 climate change denial groups in 2004 alone. Since 1990, the report says, the company has spent more than $19 million funding groups that promote their views through publications and Web sites that are not peer reviewed by the scientific community. [3]

See exxonsecrets.org for fact-sheets on funding recipients.

During 2002, ExxonMobil donated $5.6 million to public policy organizations which share its agenda, either on climate change denial or general extreme free market advocacy. These included: [4]

* Acton Institute, ($30,000)
* American Enterprise Institute for Public Policy Research ($200,000)
* Atlas Economic Research Foundation ($50,000)
* Cato Institute ($30,000)
* Center for Strategic and International Studies ($145,000)
* Committee for Economic Development ($75,000)
* Competitive Enterprise Institute ($405,000)
* Foundation for American Communications ($175,000)
* Frontiers of Freedom ($233,000)
* George C. Marshall Foundation (90,000)
* Reason Foundation ($50,000)

Ook interessante info: http://exxonsecrets.org/html/listorganizations.php
@Dennis: wat spijtig dat je begint over CO2 in je artikel om het even later over vervuiling te hebben.
CO2 is GEEN vervuiling en de ecosensor gaat dan ook CO zonder 2, roet en ozon ruiken. Dat heeft niets met CO2 te maken. Bovendien geven groene jongens zelf toe dat CO2 slechts “pôllutie” kan genoemd worden bij zeer hoge concentraties, een beetje zoals dat je van water dood gaat als je een emmer achter elkaar uitdrinkt, of zout vanaf een dosis van 350 gram.
@Paragon: De deeltjes stof worden vochtig door de hogere luchtvochtigheid. Omdat deze stofdeeltjes dus te zwaar worden, vallen ze naar beneden en bevriezen ze door de koude.
Dus bevroren smog typte makkelijker dan vochtige stofdeeltjes die bevroren zijn.

Feit blijft dat een zwarte ruit nu eenmaal de voorbije tien jaar niet zo frequent voorkwam dan nu het geval en dat het niet echt gezond lijkt te zijn.
LOL @ Snoepie en Baeten. :D

Maar serieus: Wat heb je hier nu aan? Ga je nu de hele tijd in de buurt van auto’s op je mobiel kijken of het niet te veel schaadt? En als het dan schaadt? Wat dan? Zou men dan echt wegrennen van de bron of de chauffeur waarschuwen of zo? Ik betwijfel het. (muv de freaks) Dus, leuke gadget, maar zinloos.
cut the crap, zet je pc uit en koop een spaarlamp!
@nullius: de boosdoener is DIESEL…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).