Kerstkado’s en slurptax

Auteur: , 73 Reacties

Goedenavond. Klaar met de kerstdis? Lekker volgevroten en voldaan? Een beetje tevreden met hetgeen er voor je onder de kerstboom lag? Zo niet dan heb ik nog wel een paar tips voor een leuk kado'tje om de kerstbonus mee stuk te slaan. Enige haast is wel geboden omdat de slurptax (CO2 BPM supplement) per één februari 2008 wordt ingevoerd. Het is me nog volstrekt onduidelijk wat het effect van de slurptax op ingevoerde tweedehands auto's zal gaan hebben, maar er zijn verschillende horror-scenario's mogelijk.

  1. Elke ingevoerde auto wordt ongeacht z’n leeftijd voor de volle honderd procent aangeslagen voor de slurptax. Dit zal per direct een halt toeroepen aan het invoeren van enigzins leuke auto’s uit het buitenland.
  2. De BMP afschrijvingstabel die wordt gehanteerd voor het berekenen van de rest-BPM op tweedehands auto’s uit het buitenland zal ook gaan gelden voor de slurptax. Ook dit is geen fijn vooruitzicht; de leuke auto’s zullen, weliswaar in mindere mate dan scenario 1, relatief veel duurder worden om te importeren.
  3. Auto’s met bouwjaar van vóór één februari 2008 vallen buiten de slurptax regeling. Dit lijkt te mooi om waar te zijn en zal dat ook wel zijn. Dit zou namelijk betekenen dat de komende jaren jonge occasions in Nederland niet zullen kunnen concurreren met die uit het buitenland.
  4. Een andere onlogische regeling waarmee autoliefhebbers in ieder geval alle pret ontnomen zal worden. Scenario’s kun je kwijt in de comments.

Ervanuitgaande dat scenario 3 niet van toepassing zal zijn is enige haast geboden om nog iets leuks uit Duitsland te halen. Als voorzet heb ik de volgende vier occasions geselecteerd. Aangezien mijn keuzes niet die van een ander hoeven zijn zie ik eventuele andere suggesties graag terug in de comments. Voor mobile.de gaat dat het beste door in detailaanzicht van een occasion te klikken op “Fahrzeug weiterempfehlen” rechtsonderin, dat levert de kortste URL op.

Porsche RUF CTR2 Sport

“Capable of running from 0-60 mph in under 3.5 seconds and hitting a top speed in excess of 220 miles per hour (354 km/h), the CTR2 was one of the fastest production vehicles in the world, capable of performing on-par with Ferrari’s F50 and Jaguar’s XJ220. The one million dollar McLaren F1 was the only production car at the time which performed better under testing.” (bron)

Porsche RUF CTR2 Sport

Mercedes-Benz BRABUS T13

“Dankzij aangepaste turbo’s, een efficienter intercooling systeem en katalysatoren met lagere druk levert de V12 113 pk meer. Totaal vermogen wordt daarmee 630 pk en het koppel springt met 200 nm omhoog naar 1000 nm.” (bron)

Mercedes-Benz BRABUS T13

BMW Hamann Pole Position

Competition Breitversion, Verstärkung der Rohkarosserie, BMW V8 4.4 ltr. 360 PS

BMW Hamann Pole Position

Audi S2 Quattro 20V Turbo Rallyewagen

“Audi developed a sports version of the 80 / 90 in 1991, based on the B3 platform called the S2. This featured a 2.2l 20-valve turbo engine derived from that used in the Sport Quattro.” (bron)

Audi S2 Quattro 20V Turbo Rallyewagen



73 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Scenario 1 is het ergste, GEEN GT-R dus voor ons :(
Ach het boeit me niet meer die slurptax… ik ga eerst nog even gebruik maken van m’n OV-kaart en studentenfinanciering. En zodra ik m’n universitaire diploma heb, ben ik hier weg.
Veel succes mensen in dit kl*te land!
@ FrieZ:
Het gras lijkt altijd groener aan de overkant…

Je moet het accepteren ben ik bang deze slurptax, of je het nou wel of niet wilt..
Vraag het Rick Dos, hij is HELEMAAL akkoord met de slurptaks, want “democratisch” tot stand gekomen. Regels zijn regels, zegt Rick Dos, en wie zich verzet is een extremist.
tenslotte, wanneer we binnen een tiental jaren lekker gezellig kunnen mijmeren over hoe we vroeger autoreden, toen dat nog mocht, DAT was nog ‘ns een tijd. Het is toch oergezellig, reeds nu kunnen vooruitkijken hoe we dan zullen kunnen achteruitkijken, allemaal indianenverhalen opdissend over dingen die de jeugd dan niet meer kent, zoals koppelingen, versnellingen, schijfremmen en zescylinders. De jeugd zal met open mond naar onze verhalen luisteren en wij, wij zullen helden zijn!
Daarom is het beter je niet te verzetten, maar de wurgmoord lijdzaam te ondergaan. Tenslotte is de afwezigheid van een volksopstand een aanduiding dat de mensen het zo erg niet vinden.
Nee, Rick Dos vindt het allemaal wel goed zo. Democratisch, weet je…

-edit: Rick dos spoort niet, maar dat was algemeen bekend-
Wat zit er trouwens weinig rubber op die Mercedes-Benz BRABUS T13
Hmm volgens mij is er gephotoshopt aan die brabus. Die velgen nemen wel erg veel weg van de band.. en als je goed kijkt klopt het licht en de diepte niet van de velg..

Verder wel iets over na te denken..
Voor normale auto’s (lees de meest verkochte auto’s) heeft de slurptax geen of juist een positief effect. De meeste mensen en ik dus ook moeten het met die normale auto’s doen. Tja, dat het importeren van een Ruf Porsche uit Duitsland een dure grap wordt, nou jammer dan. Een Golf 4 R32 importeren wordt voor je 20 jarige buurjongen ook een dure grap, dus blijft het woonerf toch nog een beetje veilig. Eigenlijk best een goed idee die slurptax.
@ Mstr:

In dit geval is het gras ook echt groener aan de andere kant.
Deze slurptax is gewoon een vuil excuus voor de BPM die in de toekomst zal wegvallen. Ik zal ook niet naar België ofzo gaan…aangezien ze daar ook al de Nederlandse overheid na gaan doen.
De overheid jaagt de kennis weg, waar onze economie juist op draait.
Ze moeten juist zorgen dat wij aantrekkelijk blijven, aangezien Oostbloklanden (en Azië) erg in trek zijn bij bedrijven.
Maar goed, daar komen ze waarschijnlijk te laat achter en dan lach ik ze lekker van een afstandje uit! Mwuhahahaha…

Oja, fijne dagen nog allemaal ;)
Jammer zeg! Nou porsche, ferrari enzo kom maar op met jullie zuinige super motoren!:D
@Friez; ik zou graag willen weten waar jij dan naar toe gaat, zodat ik erachteraan kan komen..
@ frieZ…jij begrijpt et, als k mn diploma’s/graden en alles heb ben ik hier ook weg binnen 4 a 5 jaar…naar een land waar ook niet millionairs auto kunnen rijden!
“De overheid jaagt de kennis weg, waar onze economie juist op draait.”
Hoezo? Met de slurptax? Kom op zeg. Die kennis blijft behouden door goede gezondheidszorg, goed onderwijs, veiligheid etc, Nederland is nog altijd 1 van de beste landen ter wereld om in te leven, dat ondanks de files, ondanks dat populisten steeds meer macht grijpen, ondanks de slurptax, ondanks etc.
@Zoef

Eerste leren begrijpen dan pas een mening vormen. Ook hier weer, zoals je dat vaker doet, begrijp je dingen niet waardoor je mening weer de plank volledig misslaat. Maargoed, het is je vergeven…

Sacha?! Ben jij dat weer eens achter de editing knoppen? Nog steeds pissig? Grow up and get over it, man…
Nja, ik heb in Belgie gewoont, maar ik denk niet meer terug te verhuizen naar een ander land, want zoals al eerder vermeld: het gras LIJKT veel groener aan de overkant…
Er zijn trouwens tig manieren om deze belastingen te ontlopen…
je hoeft immers niet alles legaal te doen, vooral niet voor zo een corrupte staat zoals deze…maarja ik hoop dat al bij al Geert toch eens aan het woord komt, dat compenseert die achterlijke hippies in dit land…
“Ze moeten juist zorgen dat wij aantrekkelijk blijven, aangezien Oostbloklanden (en Azië) erg in trek zijn bij bedrijven.”

Als wij aantrekkelijk willen blijven voor bedrijven dan moeten we ook voor een paar euro per week willen werken. Willen we dat?
@Rick dos: Yep, the graveyard shift.
@mashell,

De overheid jaagt inderdaad de kennis weg. De “rijkeren” worden zo hard mogelijk aangepakt omdat ze “toch al geld genoeg hebben”. Ze hebben inderdaad voldoende geld om de biezen te pakken en te vertrekken naar een land waar deze groep niet continu genaaid wordt door links. Deze beperktere groep mensen betaald enorm veel belasting over zijn inkomsten, waar heel veel minima weer van kunnen leven. Bovendien is het de groep die veel ondernemers bevat en VEEL mensen van werk voorziet in dit land. Wat gebeurd er als deze mensen wegtrekken? Juist..

Goede gezondheidszorg? Goed onderwijs? Ik weet niet onder welke steen jij leeft maar dit gaat de laatste jaren knetterhard achteruit. Bovendien moeten we de oudjes al korten omdat er geen geld meer is, laat staan als de vergrijzing komende jaren toeneemt door de na-oorlogse kinderen. Ik schaar me achter Friez, op het moment dat ik mijn toko verkocht heb ben ik ook pleite :)
@ Rick Dos,

Nee dat willen we niet, maar we zullen wel moeten zolang de overheid ondernemend nederland blijft wegpesten met regeltjes en belastingen. Er blijft domweg niks over en die bedrijven eens ongelijk?! Niemand start een bedrijf met als doel een filantropische instelling te worden, het draait nu eenmaal om winst en continuïteit (cash), gek he?

Toch eigenlijk wel jammer dat maar weinig mensen de lange termijn gevolgen van dit overheidsbeleid inzien.
Fijn dit, over 2 jaar mag ik rijden en dan kan ik niet eens meer een auto importeren, want dat word OOK AL te kostbaar… Weet iemand hoe het mogelijk is om “duitser” te worden? Ik heb al een mogelijkheid via een kennis, om daar te kunnen ‘wonen’, zodat ik duitser kan zijn en voor een normale prijs een normale auto kan rijden. Geen BPM of ander gezeik. Hij woont ook in NL maar heeft een huis dus in duitsland, waardoor dat mogelijk is. Voila, probleem opgelost!

2e optie is het ‘hoofdkantoor’ van je eigen bedrijf naar Duitsland verplaatsen. Hoe moeilijk dit gaat weet ik alleen niet, vast niet makkelijk. Je hoeft er niet fysiek te zitten, enkel op papier. Dan krijg je de regeling auto van de zaak en kan je ook Duits kenteken rijden, dus geen importeer gedoe.

Nou maar hopen dat ik 1vd2 over 2 jaar kan uitvoeren, dan ben ik ook weer gelukkig!

Fijne jaarwisseling allemaal alvast!!!
Gezien de AV van vorige week wordt elke auto met een kenteken voor 01-02-2008 niet belast met slurptax. Import of geen Import. Gewoon je SLR voor februari op kenteken laten zetten dus.
@eMiz0r

Bekent met het communicerende vaten principe?

Je weet toch ook wel dat als het niet van de lengte komt dan komt het wel van de breedte?

Voorbeeldje: Ik heb een koophuis waar ik elk jaar geld van de belastingen terug voor krijg. Ik heb een appartement in Spanje waar ik 80% hypotheek op heb gekregen en de rest contant heb moeten betalen. 100% hypotheken kennen ze niet in Spanje. Daarbij krijg ik niks terug van de belastingen. Ook niet als ik een Spaanse staatsburger zou zijn. De prijzen doen echter niet onder voor de huizenprijzen in Nederland. Daarentegen rij ik in Spanje goedkoper, omdat de benzine daar goedkoper is, de wegenbelasting is een schijntje en verzekeringen kunnen daadwerkelijk (en daar heeft een regering niks mee te maken maar wel de winst van een bedrijf) goedkoper.

Ik kan je met zekerheid stellen dat het gras DAADWERKELIJK niet groener is aan de andere kant. Het is alleen waar je je fijner bij voelt. Wil je hypotheekrente aftrek dan blijf je hier, wil je liever van je auto genieten dan moet je het inderdaad ergens anders zoeken.

En denk ook niet dat als je als Jan Modaal in een ander land gaat wonen dat je het dan beter hebt. Want de salarissen zijn ook navenant lager. Dus je schiet er in feite niets mee op.

En ik kan je ook één ding met zekerheid stellen. Ja, de mensen met geld vertrekken naar het buitenland omdat het fiscaal wellicht wat aantrekkelijker is. Ik kan je uit eigen ervaring vertellen hoe dat in Spanje gaat. Zij kopen niet auto’s in Spanje, nee die worden in Duitsland en op tijdelijk Duitse kenteken gekocht. De Spaanse belasting wordt niet ingelicht en niemand die er naar kraait. Men maakt gebruik van de Spaanse onwetenheid in dit soort zaken. Echter, tegenwoordig is ook de Spaanse regering wakker geworden.

En ja mensen vertrekken naar het buitenland, maar denk je nou werkelijk dat ze de hand afsnijden die hun voedt? Dus voordat er paniek uitbreekt en mensen meningen vormen over situaties die ze feitelijk niet kennen, probeer dan eerst alle feiten op tafel te krijgen….
Oh f*ck christmas!

Lees even over de (spel)fouten heen…
Wederom worden we WEER uitgemolken van onze zuur verdiende centjes!
En waar rijden de ministers in? juist in een dikke BMW (een BMW 750i/760i voor balkenende, en dat is echt zo)
@eMiz0r
Nederland is bijzonder ondernemers vriendelijk, denk aan de lage winstbelasting. Ook erg gunstig als je een duur huis hebt en een beetje inkomen, tadaa je krijgt een hypotheekrenteaftrek van 52%, zo gek zijn ze nergens! Die beperkte groep van jou betaalt relatief gezien juist veel minder belasting en premies dan hun personeel bijvoorbeeld omdat veel belastingen en premies begrensd worden op een topbedrag (zorg, huurwaardeforfait). Die groep betaalt absoluut gezien best een net bedrag maar relatief gezien valt het wel mee en op het totaal van de begroting is het slechts een druppeltje. Bovendien stijgt het inkomen van die groep veel sneller dan dat van hun personeel. Stijgingen in de dubbele digits zorgen ervoor dat je het echt heel erg goed en stijgende lasten als de slurptax gemakkelijk kunt weglachen.

De gezondheidszorg en het onderwijs zijn in de jaren 90 een probleem geweest, maar de wachtlijsten zijn inmiddels vrijwel weggewerkt. Het onderwijs heeft flink de aandacht en de dingen gaan daar weer de goeie kant op.

Laat je niet gek maken door rechts gebrabbel uit de oppositie. Oppositie voeren is ontzettend makkelijk, je kunt van alles roepen en hoeft (helaas) niets waar te maken.

@E320cdi
“het ‘hoofdkantoor’ van je eigen bedrijf naar Duitsland verplaatsen.”
Geen goed idee, alleen om relatief goedkoop een leuke auto van de zaak te kunnen rijden. Niet alleen is de bijtelling in Duitsland gebaseerd op de afstand die je van je werk woont (en die wordt enorm als je wat verder woont) je firma moet ook in Duitsland winstbelasting afdragen wat weer meer is dan in Nederland. Nederland is immers bijzonder ondernemer vriendelijk.
Balkenende heeft zelfs een 760Li in Guard uitvoering. En die is nog een ‘tikkeltje’ duurder.
@E320cdi
Gewoon een onzettend oud krot kopen in duitsland die op jouw naam laten zetten en je bent een “Duitser” En dan gewoon in nederland blijven wonen met een duitse auto ;) (Of gaat dat zo niet?)
@mashell
Bent uw verzekerings advieseur ofzo?
GezondVerstand
In Nederland kom je al zo weinig echt vette auto’s tegen.
Vanaf volgend jaar wordt dat nog minder.
Het was al ongelofelijk onbeschoft die hebzucht van de overheid, maar ze hebben dan toch weer het lef om er een schep bovenop te doen.
Kan de belastingdienst geen auto’s gaan verkopen? Het grootste deel gaat daar toch naar toe.
Hier staat hoe het wordt: http://www.belastingdienst.nl/belastingconsulent/nieuwsbrief/2007/02/bericht_14-auto.html

Het is dus scenario 2 plus tevens de een verlaging van de normale BPM met 5 %. Dus het valt allemaal nog wel mee, met de telegraaf koppen.
Soms wou ik dat ik in belgië woonde maar daar heb je nog een beperkte aantal MB’s dat je per maand mag downloaden (off-Topic)
Ik vindt het echt schandalig waarom zijn wij het enige landje dat al die debiele belastingen krijgt?
Maar laten we niet vergete dat iedereen een droomauto heeft en mischien wel voor aan het sparen is!!Dan lig je bijna in je kist en dan pas kan je je droom auto kopen.(in mijn geval een nsx).En met de camper op vakantie zit er ook niet meer in!!
Maar het komt er dus op neer dat mensen met veel geld wel het milieu mogen vervuilen en mensen met minder geld niet?
Dit is discriminatie!!en daar doen we toch niet aan in nederland?
Die RUF CTR2 staat in de USA…
Wat dachten jullie van scenario 5,
Nederlandse automobilisten leggen het land plat zoals ze in Spanje (of was het portugal of Italië) gedaan hebben en dan zullen ze wel door de knieën moeten gaan :)
@ Rick Dos,

Maak hetzelfde vergelijkingsgrapje eens met Duitsland. Ik weet niet wat huizen kosten in Spanje, maar in Duitsland woon je met 150.000 euro al érg riant. Iets wat je met 3 ton hier in Nederland met moeite voor elkaar krijgt. Moet je eens kijken hoeveel hypotheeklasten dat voor de gemiddelde mens scheelt en neem dan nog eens het veel goedkopere autorijden in ogenschouw. Dat ze in Duitsland zoveel minder verdienen dan in Nederland gaat er bij mij niet in.

@mashell,

Nederland is een belastingparadijs voor >buitenlandse
@ Rick Dos,

Maak hetzelfde vergelijkingsgrapje eens met Duitsland. Ik weet niet wat huizen kosten in Spanje, maar in Duitsland woon je met 150.000 euro al érg riant. Iets wat je met 3 ton hier in Nederland met moeite voor elkaar krijgt. Moet je eens kijken hoeveel hypotheeklasten dat voor de gemiddelde mens scheelt en neem dan nog eens het veel goedkopere autorijden in ogenschouw. Dat ze in Duitsland zoveel minder verdienen dan in Nederland gaat er bij mij niet in.

@mashell,

Nederland is een belastingparadijs voor _buitenlandse_ ondernemingen. Als Nederlandse onderneming valt het wel heel erg tegen met “ondernemersvriendelijke” klimaat. Ik kan wel een boek vol schrijven over alle regeltjes en (extra) belastingen waar je rekening mee moet houden, uit eigen ervaring.

Als je het vervolgens over de belastingdruk in Nederland hebt. Blijkt uit een recentelijk onderzoek (november 2007) dat Nederland een van de hoogste percentages belastingdruk TER WERELD heeft: http://www.zibb.nl/web/Bedrijfsvoering/finance/Nieuws/Finance-nieuwsbericht/Nederlandse-belastingdruk-n-van-de-hoogste-ter-wereld.htm

De kwaliteit van onze zorg is wellicht toegenomen, nadat de zorg ook bijna twee keer zo duur is geworden voor de gemiddelde burger, maar het onderwijs is nog steeds van dramatisch niveau.

Ik voorzie echter een probleem in deze discussie en dat is ook meteen de reden waarom ik er over ophou: jij bent links, ik ben rechts :) We zullen het nooit eens worden, dus laten we dat ook maar niet proberen. Het enige wat ik me nog afvraag is waarom de koopkracht met 1% is gedaald terwijl de economie juist zo goed draait. En wanneer we iets gaan zien van “na het zure van rechts, het zoete van links”?
“komt het zoete van links”

Het wordt laat heb ik het idee :p
Gewoon even tussendoor: links is het einde van Nederland…
@eMiz0r

Gooi daar eens bij dat het ook ligt waar je je gaat vestigen in Duitsland, want als je in Nederland kijkt dan zul je zien dat in het westen de huizen duurder zijn dan in het oosten. Daarom heb ik het vergelijk getrokken met het stuk Spanje waar ik kom, waar de vraag hoger ligt dan het aanbod. Gooi in daar bovenop ook nog eens het feit dat het werkeloosheidpercentage véél hoger ligt dan in Duitsland. Én gooi dan ook nog even in de mix dat wij (Nederlanders) koopkrachtiger zijn dan de Duitsers. En zo zijn er nog wel wat meer factoren die het hele plaatje maken. Als je ècht in detail wil gaan treden dan zijn we nog wel even bezig, want we hebben zoveel factoren nog niet meegenomen.

http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page?_pageid=1996,39140985&_dad=portal&_schema=PORTAL&screen=detailref&language=en&product=STRIND_ECOBAC&root=STRIND_ECOBAC/ecobac/eb011

En als jij rechts bent en links is het einde van Nederland. Heb je de laatste jaren dan wel meegekregen dat we in -de voor jou zo verschikkelijke situatie- terecht zijn gekomen met behulp van RECHTS?
Sheit! Het is laat! Foutjes overal.

Grootste fout die ik er even wil uitlichten….

Gooi daar bovenop ook nog eens het feit dat het werkeloosheidpercentage véél hoger ligt dan in NEDERLAND.
Ja weet ik, het hele gebeuren hier in Nederland is k*t zeg maar.
Maar denk je als we left-sided worden dat het dan beter word? Nee, nog slechter…want zij zijn immers voor het milieu en tolerantie…
En iets dat voor het milieu is, gaat het hier in Nederland denk ik niet automobilist-vriendelijker maken. Het zijn echter wel allemaal linkse ideeen, die de automobilist ”discrimineren…
Trouwens ik weet dat Nederland helemaal niet zo slecht is maar ik kan er niet mee leven dat de rijkeren hier te veel belast worden…en bijvoorbeeld met de zorgverzekering, die is immens hoog hier in NL. Als je ziek bent dan nemen ze je toch op in het ziekenhuis, voor deze mensen-die geen zorgverzekering-betalen wij-de het dus wel hebben-mee…dit kan je niet ontkennen, die is niet uit mijn duim gezogen…
Maar ik verwijt diegene die geen zorgverzekering niets, want deze is gewoonweg te hoog voor velen onder ons, dit kan je NIET ontkennen
Nederland word een kenniseconomie, dus er word steeds meer geld verdient door sommige mensen. Helaas geld dit niet voor iedereen en krijgen steeds meer mensen het steeds moeilijker.
Dat is ook iets wat leeft maar wat ook niet waar is. De reden dat we dénken dat we nu zoveel betalen is omdat we al die jaren relatief goedkope zorgverzekeringen hebben.

Weer een voorbeeld uit Spanje. Voor een basisverzekering ben je ook al gauw rond de 100 euro p/m kwijt. Dit kan oplopen tot maar liefst 250 euro. Ik persoonlijk heb niet gehoord van zorgtoeslagen die je kan krijgen van de overheid in Spanje. Hier kun je dat wel aanvragen.
O :D dat was gericht aan nuttelozeBPM :)
Idd @hierboven
maar die meerverdienenden verdienen dat geld en dat moet dus NIET extra belast worden, de staat moet daar met hun handjes vanaf blijven…
Maar van de andere kant moeten de minderverdienenden VAN HIER niet vergeten worden, er word maar steeds meer geld naar ontwikkelingshulp gestuurd, dan moet ophouden, hier stijgt de armoede en als men weet dat het moeilijk word om pensioen bv. in de toekomst te kunnen uitkeren dan moeten ze vooral niet geld naar het buitenland sturen…klinkt misschien dom maar we zullen zien…men moet op lange termijn denken…
kuch @Rick dos
Dat is wel degelijk waar, het is absoluut geen urban legend…
En nee hoor, hier in Nederland zijn de zorgkosten wel veel hoger dan andere landen en de zorg is hier niet al te goed, daarom dat ik nog steeds ingeschreven ben bij een Belgische dokter…
Een voorbeeld: mijn moeder moest in hier in NL zeer lang wachten op haar uitslag, in Belgie wist ze het als het ware meteen…
Maar eigenlijk wat we nu zien is dat: de gezonde mensen-die dus geen zorg nodig hebben-betalen mee voor de zieken.
Ik weet het, ik denk simplistisch, maar je hoeft niet altijd moeilijk te doen…
Mhh.. Voorbeeldje.. : Opel Antara 2,0 Diesel. Wordt €7000 duurder.. Dat gaat nergens meer over! Het is echt heel erg om als ECHTE autorijder of autoliefhebber hier te wonen in dit koude landje. De mensen die meer geld overhebben voor een dure- onzuinigere zullen deze toch wel kopen. En de mensen die goedkoop en klein willen rijden zijn blij. Maar wat met de mensen die er tussenin zitten en bijvoorbeeld een Scooby Impreza, Bmw 325i, of Chevrolet Captiva willen kopen? Deze auto’s worden dalijk veeeel duurder. Het wordt dus steeds minder betaalbaar om zulke auto’s te kopen.

Conclusie:

De mensen die weinig geld uit willen geven aan een kleine, zuinige auto lachen zich rot. En de mensen die veel geld uit willen geven aan bijvoorbeeld een dure Mercedes of Porsche kopen hem toch wel. Echter, de mensen hard voor hun geld werken, en die er tussenin zitten zijn zwaar de sjaak. En kunnen geen leuke snelle onzuinigere auto meer kopen tenzij ze flink extra betalen. Helaas.. erg triest. Ik ben zelf aan het sparen voor een leuke 6 in lijn Bmw, maar dat wordt wéér langer sparen….. Grrrrrrr!!!!
Leuk hoor, die prijzen. Ben ik vanaf m’n 6de geld aan het sparen voor een auto, word ik in januari eindelijk 18 jaar. Kan ik de auto waar mijn oog op is gevallen alsnog vergeten. Ik had precies genoeg om een Skyline R32 GT-R te kopen en op kenteken laten zetten.
@nuttelozeBPM

Ik persoonlijk had het over de maandelijke kosten. Over de kwaliteit is een heel ander verhaal.

Persoonlijk denk ik dat we de plank mis hebben geslagen bij de invoering van de euro. Opzich is de euro een goed plan. Waar we de fout zijn ingegaan is dat we in de naïviteit leefde dat iedereen eerlijk de prijzen zouden converteren. En dat is helaas niet gebeurd.

Ik kan je uit eigen ervaring zeggen dat ik de grootste klappers heb gemaakt met de invoering van de euro.

Nog een voorbeeldje: Als je je huis vóór de invoering van de euro hebt gekocht dan kun je een flinke smak geld tegemoet zien. Uit persoonlijke ervaring kan ik je melden dat ik huizen heb gekocht voor fl.160.000 die ik later van de hand deed voor €130.000 maak zelf maar eens de berekening hoeveel winst ik op zo’n huis heb gemaakt. Nu kun je me veel wijs maken, maar dat de waarde van dat huis in een paar jaar tijd zoveel is gestegen niet in ieder geval.

Zo ook met je dagelijkse boodschappen. Daar ben je ná de invoering van de euro ook meer voor gaan betalen. En dan durft men nu te spreken over een “prijzenoorlog”…het is gewoon een prijscorrectie van al die jaren dat we teveel betaald hebben.

En wat bij mij persoonlijk de klomp brak was dat (toen) minister Zalm (VVD) ons wijs probeerde te maken dat met de invoering van de euro de prijzen helemaal niet gestegen waren….jaja…

@Robbert W

Het voobeeldje van die BMW, die wordt helemaal niet duurder zie hier:

http://www.groenopweg.nl/zoekopmerk.php?mode=slurptax&cache=no
Het echte doem scenario dat moet nog komen (en dat komt er ook wel vrees ik) en dat zal zijn een invoer verbod voor importeurs en particulieren op “onzinnig brandstof consumerende voertuigen” such as, Hummers, maar zeker ook Ferrari, Lambo etc…

Mark my words!
Scenario 5: ik ga mij een hummer kopen en rij over elke snul die nog durft te beweren dat CO2 het milieu verkloot (tot er geen meer overblijven :p )
reutel.. wat mensen overgevlogen van nl.auto hierofzo? Ik citeer even uit het schema; bestelautos zijn uitgezonderd van de slurptax. Dus je “Titan” pickup uit de us kun je nog heel betaalbaar rijden :-)
Rick Dos weet het toch allemaal zo goed denkt ie. De kleur gras met de buren vergelijken en constateren dat alle gras ongeveer even groen is. Zijn conformisme druipt er echter af: nooit contesteert hij echt waar het om gaat: dat overheden onterecht zulke aanslag op onze inkomens plegen, en er nauwelijks wat voor teruggeven, of er dingen voor teruggeven die we haten.
Wij automobilisten betalen onze eigen repressie!
Maar daar mag je niet over mekkeren want je mag je hypotheekrente aftrekken. Alsof dat in ruil daarvoor zou zijn.

Dos: we zijn automobilisten hier en als het over politiek gaat, zien we dat hier in functie van auto en verkeer. Ons ongenoegen lijkt me dan meer dan gerechtvaardigd.

Je bent gewoon een conformist, een kuddebeest die wat graag in de praatjes van politiekers, kranten en televisie gelooft.

En hier dan dingen komt vertellen waarvan je denkt dat anderen er nog nooit aan gedacht hadden. Met al wat jij hier lult waren wij al lang klaar man!

In Antwerpen noemen ze dat; “ne vozen appel”, te vertalen in het Engels met “numbskull”, een echte Nederlandse vertaling ken ik niet.
Zoef, je weet toch ook wel dat uit frustratie zulke op de man gespeelde uitspraken komen? Ik zou zeggen doe wat met die frustratie. Rondlopen met zoveel opgekropte frustratie is niet goed voor je. Dan ga je namelijk verkeerde vergelijkingen trekken en meningen vormen die in tot den extremen worden getrokken. En waar je vooral voor moet oppassen is dat je niet depressief raakt.

Dus om je frustratie een beetje te verlichten, van mij voor jou een kusje op je voorhoofd en een aai over de bol. Heeft dat wellicht geholpen?
@Tom, ik rij met je mee :P

Vieze uitmelkerij weer dit.., lijkt erop alsof Nederland veranderd in een anti-autorij-land, en daar baal ik van :p..
Ik ga hier nog maar even shoppen denk ik… :-)
Op http://www.nieuweautoprijzen.nl staan alle autoprijzen inclusief slurptax al voor je voorgekauwd.
Wouter heeft net zijn kerstbonus binnen en gaat voor 1 februari een leuke tweede auto kopen. Zodat hij geen bijtelling over zijn Land Rover meer hoeft te betalen.

En die tweede auto? Als er maar een V8 in zit, je moet er wel lol van hebben. Slurptax kan niet op tegen de besparing van de bijtelling. Lang leve de calculerende burger!
En kijk! Een BMW wordt er alleen maar goedkoper op, uitzonderingen daar gelaten… :D

http://www.autodisk.nl/nieuweautoprijzen/?cboMake=3&cboModel=
@Rick dos:de leukste BMW’s worden wel duurder…… maar de meeste niet of nauwelijks.
@wOoOdy


Wel apart moet ik zeggen dat voor een merk als BMW. De meeste worden goedkoper, hier en daar een paar euro tot een paar honderd euro.
Welaan dan Rick, het zijn kerstdagen en ik zeg sorry voor die regels die al te zeer op de man waren, ik ben daar niet te beroerd voor.

Maar wat wil je nu eigenlijk bereiken? Worden we dan niet onterecht gewurgd? Moeten we dat dan zomaar laten gebeuren? NEEN.
En alle verzet is welkom, behalve geweld tegen mensen natuurlijk.
Het meest efficiente verzet is de massale burgerlijke ongehoorzaamheid, EN HET VOORBEELD VAN EEN SENATOR kan een enorme katalysator zijn om een groot deel van de bevolking te overhalen zijn voorbeeld te volgen, want een senator hééft een voorbeeldfunctie.

Kom nou weer niet af dat we braaf moeten luisteren naar figuren als Koos Spee en Kathleen Van Brempt omdat we hypotheekaftrek of goed onderwijs of zo genieten hé? Het gaat over autorijden.

(ik weet het ik haal wat draadjes door elkaar maar iedereen hier voelt aan dat het draadje over JM dedecker en dit door elkaar lopen)

Alle vooruitgang in de wereld werd voorafgegaan door verzet. Verzet heeft wel degelijk legitimiteit (is niet hetzelfde als legaliteit)
Zullen we het erover eens zijn dat dit kabinet van linkse signatuur met veel ijver middels allerlei onzinnige belastingen met een zgn groen label, autominnend NL danig tegen de zere schenen aan loopt te schoppen?
En dat het ook anders kan bewijst Zwitserland, daar zijn de auto’s goedkoop en is de welvaartstand ook zeer hoog. Ik weet waarover ik praat want heb er een tijdje gewoond en gewerkt.
@eMiz0r,
Ik weet niet wat huizen kosten in Spanje, maar in Duitsland woon je met 150.000 euro al érg riant. Iets wat je met 3 ton hier in Nederland met moeite voor elkaar krijgt. Moet je eens kijken hoeveel hypotheeklasten dat voor de gemiddelde mens scheelt en neem dan nog eens het veel goedkopere autorijden in ogenschouw.
Oke, en dan wil je in Duitsland een huis kopen. Met een leuk inkomen alleen kom je er niet, je zult echt een flink eigen vermogen moeten hebben. Bijv 50k-100k op je rekening. Dat is even flink sparen, en nou niet echt belasting gunstig.
In NL wapper je ff met je inkomensverklaring en werkgeversverklaring (bij wijze van), en voila. alstublieft meneer, hier heb je een paar ton om een huis te kopen. Ach, en weet je wat? Trek al je onkosten en aflossing ook maar van je belastbaar inkomen af. Een spaarpot waar je in kunt wonen.

Zo groen is dat gras daar ook weer niet.
Als je nog iets leuks wilt aanschaffen en de slurptax wil ontwijken, zou ik hier maar eens een bezoekje aan brengen:
http://www.autosalon-singen.de/

Het valt me op dat deze “autodealer” zo weinig aan bod komt op autoblog.
6 Veyrons, lp640, 2 Reventons etc.
:o Ik even kijken op die site: Zijn er Citroëns C6, nauwelijks kilometers, voor rond de 30k! Ik ben jaloers…
Met “die site” bedoelde ik dus mobile.de hè…
@Zoef

Wat ik wil bereiken? LOL! :) Die vraag wilde ik je eigenlijk ook stellen. ;)

Ik zou graag willen zien dat er wat meer nuances in de discussies komen. Men verkondigt al snel een mening als zijnde de waarheid zonder de échte feiten te kennen. Ken eerst de gehel scope van een probleem voordat je een mening vormt. Daarmee wil ik niet zeggen dat ik alles weet, maar wat ik wel doe, is de zogenaamde “feiten” die hier verkondigd worden te weerleggen en waar mogelijk een ander licht op zaken te laten schijnen. Als we wat willen veranderen dan moeten we weten waar we het over hebben. In de kakofonie van alle meningen die tegenwoordig te pas en te onpas wordt geuit, zijn we het overzicht kwijtgeraakt van waar het nou eigenlijk daadwerkelijk allemaal overgaat. We zitten onszelf tegenwoordig zo makkelijk dingen aan te praten dat het gewoon niet meer grappig is. Kijk bijv. naar de slurptax, iedereen op hun achterste poten terwijl het voor de meeste zo is dat je juist minder gaat betalen. Als er al iemand op z’n achterste poten in deze casus moet gaan staan dan ben ik het wel. Alleen heb ik wel wat belangrijkere zaken om me druk over te maken dan die euro’s die ik in mijn volgende aanschaf zou moeten betalen. Het meebetalen aan de staat moet je toch wel en of dat via deze weg moet of via een andere, betalen zul je.

Waar ik bovenal een serieuze bloedhekel aan begin (of eigenlijk al heb) te krijgen is populisme. Men is écht in de veronderstelling dat je met een paar woorden alles kan veranderen. Als je op korte termijn basis denkt wellicht wel. Alleen zijn de dingen in de meeste gevallen niet te simplificeren in een paar woorden.

En dat was ook mijn achterliggende gedachte op het andere topic. Iedereen van links tot rechts is populistisch bezig. De één bedient de linkerkant van het spectrum en de ander de rechterkant. En niemand die gewoon z’n gezond verstand gebruikt, de kalmte bewaart en niet bij elke gemoor van het volk gelijk opspringt om er wat over te zeggen. Daarom ook mijn referentie naar het Idols gebeuren. Als ik wat anders wil zien en waar het volk zich hard voor moet maken, dan is dat het wel. Dat we weer échte leiderschap krijgen in het land. En die óók niet in de illusie leeft, dat je een gehele volk ten alle tijden het naar z’n zin kan maken.

Maargoed, dat is mijn verhaal. Wat is de jouwe eigenlijk?

“EN HET VOORBEELD VAN EEN SENATOR kan een enorme katalysator zijn om een groot deel van de bevolking te overhalen zijn voorbeeld te volgen,”

Ja, en het maakt het ook gelijk zo dat hij zijn geloofwaardigheid verliest. Ik bedoel, waarom zou ik me aan ZIJN opgestelde regels houden? Ik, die geen eed heb afgelegd dat ik de wetten van het land respecteer.

Kijk, om even op populisme terug te komen, in de geschiedenis is het al vaker gebleken dat populisme ons niets goeds heeft gebracht.

En wil je alsjeblieft Koos Spee niet met mij in verband brengen. Krijg ik spontaan alergische reacties van. ;)
mwah die slurp tax valt reuze mee.Maar ik zie aleen geen nsx staan:S bij http://www.groenopweg.nl
zou beter zijn om de grote suv verbieden in woonwijken,ook een stuk,
veiliger die z.g.n slurptaxen is alleen bedoeld om de staatskas te spekken
en anders niet..

omfiles tevermijden kan men beter bedrijven telaten verhuizen naar drente,
veel meer ruimte..
Ik heb er niet zoveel verstand van, maar ik denk dat als ik het goed begrijp: Is dit bovenop de brandstofaccijns en de wegenbelasting die we al moeten betalen?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).