Rijtest: BMW M5 Touring

Auteur: , 68 Reacties

Autoliefhebbende gezinsmensen kunnen hun zoektocht nu stoppen. Met de M5 Touring sla je op het circuit geen modderfiguur, maar ook een trip naar de lokale bouwmarkt is geen probleem.

Ja, met dezelfde M5 Touring haalden we ook even Aimee op met haar kerstboodschappen en dat filmpje is nog steeds te bekijken.

De V10 kennen we al. Een bizarre motor die qua geproduceerde geluiden geen gelijke kent. Met 507 pk, 520 nm en een maximaal toerental van 8250 tpm zou je denken dat je nooit iets te kort komt. Toch is dat niet altijd het geval. De echte BMW-kenner weet dat in de M5 en M6 de V10 gekoppeld is aan een zeventraps SMG bak. Op de snelweg rijden we –heerlijk CO2 besparend- in het hoogste verzet. Wil je dan even snel er vandoor dan heb je zo nu en dan het gevoel dat je wat tekort komt. Onder de 4000 toeren is de V10 niet heel erg thuis en heel even zal je spijt hebben niet voor een 535d te hebben gekozen. Dan herinner je je dat met de linkerflipper het genot nooit ver weg is. Drie (en in stoute bui vier) tikjes staan garant voor één groot feest. Toeren, heel veel toeren. En veel pk’s. En een heerlijke sound. En een bliksemsnelle acceleratie. Jummie.

BMW M5 Touring

Even de koude cijfers: de sprint van 0 tot 100 verloopt in 4,8 seconden. Precies 0,1 seconden langzamer dan de 100 kg lichtere M5 sedan. De topsnelheid is naar goed Duits gebruik begrensd op 250 km/u, maar zonder begrenzing zou er heel makkelijk 300++ op de teller gezet kunnen worden. Voor de 1000m met staande start doet de M5 Touring dik 44 seconden sneller dan de snelste schaatser en 0,2 seconden langzamer dan de sedan. De tijd van 22,9 seconden is dan ook niks om je voor te schamen en in de praktijk zal een Touring even snel zijn als een sedan.

BMW M5 Touring

Dan de hamvraag: is de M5 Touring dan echt de ideale auto? Supersportwagen en familiebak in één smakelijke verpakking gegoten. Dit is slechts ten dele waar: met een supercar trek je volle zalen, maar met de M5 Touring kun je relatief anoniem door het leven glijden. Tot je met 8000 toeren op de klok met rokende banden de straat uitrijdt. Dan sta je weer even op de kaart.

BMW M5 Touring

De handling dan: natuurlijk zelfs met mij achter het stuur wil deze station met V10 best dwars de hoek om. Enerzijds valt tijdens lekker hoeken op dat de M5 enigszins “krimpt”, de M5 voelt compacter en lichtvoetiger dan hij daadwerkelijk is. Onderstuur is makkelijker te corrigeren door de grote teen van je rechtervoet even te strekken. Ben je wat bruusker, net zoals ik dat “moest doen van Ruben” voor de film, dan is de M5 Touring ook wel in een vierwieldrift te krijgen. Opvallend is dat je dan opeens wel merkt dat je met een hoop gewicht aan het spelen bent, er is iets meer ruimte nodig dan verwacht om weer grip te krijgen.

BMW M5 Touring

BMW Nederland lijkt patent te hebben aangevraagd op degelijke en helaas ook wat saaie interieurs. Met deze M5 Touring laten ze opeens zien dat ze in Munchen weldegelijk stijlvolle opties voor binnenin ter beschikking staan. De naturel/ bruin leer in combinatie met een donkerblauwe lak is een klassieke combinatie, maar oh boy: wat wordt het binnenin een M5 dan opeens mooi. De sierlijsten zijn van geborsteld alumium, waardoor de “befaamde” iDrive controller ook mooi uitkomt.

BMW M5 Touring

De standaarduitrusting van een M5 (Touring) is niet bepaald karig. Speciaal voor alle Rubens van deze wereld monteert BMW een elektrische kofferklep. Ik ben er nog niet uit voor welke probleem dit een oplossing is, maar het is wel geil. De rest van de goodies: navi, bluetooth voor gsm, leer, elektrische stoelen met geheugenfunctie, stoelverwarming, head-up display, heul veul airbags, PDC, adaptieve bochtverlichting, regen- en lichtsensor, M dorpellijsten en als klap op de vuurpijl: bekerhouders. Die laatste zijn dan wel weer van erg lelijk plastic gemaakt, een missertje in het interieur.

BMW M5 Touring

Over instelmogeliijkheden gesproken: de stoelverwarming is apart instelbaar voor de rugleuning en voor het zitvlak. Handig voor als je wel een dikke jas, maar geen onderbroek aan hebt. Ook had de geteste M5 Touring de befaamde grootlichtassistent aan boord. Het wordt vroeger donker en wat is dit dan een fijne optie. Weliswaar zijn grote delen van het wegennet in Nederland en België goed verlicht, maar als je regelmatig over onverlichte B-wegen rijdt, is dit echt een aanrader.

BMW M5 Touring

Hoewel al die luxe heerlijk is, rees bij mij wel de vraag of er dan nog een M opgeplakt mag worden. Die M staat tenslotte voor Motorsport. Soms is de M5 te luxe, te verfijnd en ook een beetje zwaar om een echte sportauto te zijn. Heel erg is dat niet, want wie echt hardcore wil, zocht toch al geen station uit. Een dak en deuren zijn dan al overbodige luxe. De M5 Touring komt akelig dicht bij de ideale auto, mits je een tankpas van de baas krijgt. Vijfhonderd-en-zeven paarden kunnen af en toe best dorstig zijn.

BMW M5 Touring

In de gallery zijn nog wat extra hi-res foto’s van de M5 Touring te bewonderen.



68 reacties

mooie foto’s
Ik heb het helemaal niet voor stationwagens, maar van deze krijg ik toch best wel een harde!
ik vind deze toch wel een pak mooier dan de sedan !!! Die is zo lekker !!
Dat de auto zelf lekker is wisten we al, maar dat interieur, ook prachtig.
goeie test
Prachtige auto, maar ik weet het niet. Ik ben van mening dat een station niet een M makeover behoort te krijgen. Net zoals ik ook vind dat een 7-serie niet een M makeover behoort te krijgen. Ik vind dat ze eigenlijk bij de sedan hadden moeten stoppen.

Hey, but that’s just me.
Waanzinnig mooi auto, maar euh geen extra filmpje van deze? :(
Mooi, :D Maar mis toch nog 1 extra filmpje

Volgende auto Audi S6 ? of over een tijdje RS6 ? lijkt me ook mooi :D
Van de zomer stond bij ons op de camping ook een S6 :D
tja M badges verkopen nu eenmaal he. AMG bouwt ook geen pure auto’s meer. zal best een verkoophit in amerika worden, gok ik.
Mooie foto’s en waar blijft het filmpje?
Zeer leuke wagen, al blijf ik de combinatie break en M niet echt samenhoren…
Geef mij maar een nieuwe RS6 (v10). Is toch meer mijn familycar…Moet het voorlopig maar doen met de V40 T4 van mijn vrouw….(250 Pk….) Maar dat overleef ik ook wel.
”Met 507 pk, 520 nm en een maximaal toerental van 8250 tpm zou je denken dat je nooit iets te kort komt. Toch is dat niet altijd het geval”

Misschien moet bmw de auto lichter maken! Dan komen ze dat niet te kort;)
Ik zou even wachten op de RS6 Avant. Quattro is soms handig in ons klimaat…. en naar verluidt heeft die UberAudi wel trekkracht bij lagere toerentallen. En is chiquer dan een BMW.
Wel mooi dat standaard (?) shadowline pakket op de M-uitvoering. Hoe minder chroom hoe beter. Deze M5 Stationcar is wel de meest beschaafde en volwassen keuze van alle “M” modellen. En de 5-Touring is de mooist vormgegeven Beier van dit moment.
prachtige auto waarom altijd wachten hier op of daar op wachten doe je op de bus en daar ga ik nooit mee mee ;)
BMW Motorsport
Droomauto :!: :!: :!:
Deze auto is gewoon te heet!!!

– 4 uitlaten
– 10 V
– Met 507 pk, 520 nm en een maximaal toerental van 8250 tpm
– Even de koude cijfers: de sprint van 0 tot 100 verloopt in 4,8 seconden. Precies 0,1 seconden langzamer dan de 100 kg lichtere M5 sedan. Geeft nix!
– Max. snelheid 300++++++++
Kapot erge wagen. Pluspunt voor BMW natuurlijk.
mooie wagen
zou ik het geld ervoor hebben, kocht ik me ouders er een en neem ik meteen een vectra opc erbij
twee mooie stations naar mijn mening
mooie wagen, niet patserig of schreeuwerig ( als de motor afligt :) )

ik wil em wel
Vectra OPC? Iets verkeer gegeten?
@ Ardash Het is geen 10 klepper (10v) maar een 10 cylinder (v10)…..
Mijn vader heeft een gewone BMW 5 met alle opties (buiten telefoon)
maar die auto heeft dus géén bekerhouders!!!
Dat op dat niveau bekerhouders een optie zijn vind ik een schande!!
Ik leid uit het artikel af dat zelfs op een M5 dat een optie is?
Cosworth Driver
Geweldige wagen hoor, alleen jammer dat dit soort moteren het alleen maar boven een bepaald aantal toeren goed doet, ik wil koppel onderin én bovenin.
Leuk ding al, oogt leuk maar toch zou ik voor c63 estate gaan, die vind ik wat stijlvoller, maar wie ben ik om daar over te oordelen he :)
@Shrike,

bekerhouders zijn bij de BMW 5-serie inderdaad een optie, al hoef je er niet voor te betalen. Je mag het alleen niet vergeten aan te vinken ..
@ vonstroke, nee hoor; smaak verschilt en er zijn er genoeg waaronder ik die niet zo idioot denken over opel
Heb begrepen dat je voor ruim 3 mille de begrenzer kan indammen. Krijg je rijderscursus erbij. Begrenzer blijft dan echter op 305 (331 op teller) steken, omdat de banden niet meer kunnen hebben.
Altea Sportrider
Kvind ‘m mooier dan de M5-sedan en vreeeeselijk veel mooier dan de X5. Eigenlijk de mooiste BMW voor grote mensen dus.

Bovendien duidelijk een wolf in schaapskleren waar je heel veel fun aan beleeft bij verkeerslichten en op bergwegen.
Heerlijk filmpje, echt leuk! De auto vind ik dan weer weinig aan, te soft geluid en de E-estate met een chique designo-kleurtje vind ik vele malen mooier, en die heeft wel een snelle elektrische achterklep.

Ik vind dit soort filmpjes steeds leuker, de cijfertjes lezen we wel in een of ander stoffig Nederlands autotijdschrift.
Kan iemand mij vertellen wat het verbruik is van deze auto?
Hoeveel euro wordt deze auto wel niet duurder als de slurptax volgend jaar in februari ingevoerd wordt?
waar is het filmpje van de rijtest?
@b2bHAns

je hebt de tekst niet eens gelezen :S http://www.autojunk.nl/clips/view/135048


Als je toch een gezin hebt.. neem dan een 535d Touring!
@Cosworth Driver,
Geweldige wagen hoor, alleen jammer dat dit soort moteren het alleen maar boven een bepaald aantal toeren goed doet, ik wil koppel onderin én bovenin.

Dat valt best mee, de koppelkromme is behoorlijk vlak, je hebt dus onderin ongeveer net zoveel koppel als bovenin. Turbo rijders hebben liever koppel onderin, en weinig bovenin. Ja, herrie, dat wel. Herrie geeft ook een gevoel van snelheid ;) Het is maar net waar je van houdt.
@RenJie

Daar testen ze niks, ze halen alleen Aimee er mee op!
@juppe: zeker in een zware auto als de m5 touring merk je een lager koppel onderin de koppelkromme behoorlijk… er moet nou eenmaal vrij veel gewicht in gang worden gebracht met een beperkt koppel.

Een moderne turbo motor is prima in staat om zowel onderin als bovenin de toerenrange een vrijwel gelijk en hoog koppel te leveren…. Kijk naar de Nissan GT-R (of de 335i, of de nieuwe turbo motoren van Peugeot/BMW, zo je wil), die motor loopt vanaf lage toerentallen tot aan de het maximum toerental als een dolle en sleept de coupé vooruit alsof die bijna niets weegt… turbo-lag is vrijwel niet meer aanwezig bij moderne turbo-motoren…..
Tijd om je beeld bij te stellen aan de hand van de feiten en niet te blijven hangen in een stukje geschiedenis.

Hoog toeren motoren zijn leuk maar niet ideaal in grote zware auto’s.
Juppe: enne vlakke koppelkromme? Nou als dit het plaatje was van een fietsroute dan zou je zeggen dat er behoorlijk wat klimmetjes in zaten!

http://www.webwombat.com.au/motoring/news_reports/images/bmw_m5_v10_6_big.JPG
Citrofiel evil twin
De V10 is echt meesterlijk er valt echt niets aan deze wagen te merken behalve de prijs en de uithouding van de remkracht.
@Wouter
“Onder de 4000 toeren is de V10 niet heel erg thuis en heel even zal je spijt hebben niet voor een 535d te hebben gekozen.” Dit geldt voor ongeveer 99% van de benzine auto’s.

@David38
Hier sluit ik me volledig bij aan, maar toch zou ik voor de A6 Avant 3.0 TDI gaan.
@Rick

Je ziet hem er toch mee rijden! Tijdens het ophalen test hij hem, weer eens wat anders dan die standaard cam-op-dashboard-video-en-lullen-maar
@Wooody,
Oke, beetje gelijk heb je wel, sorry voor de ongenuanceerde herrie opmerking :)
Maar met je plaatjes spreek je jezelf weer tegen. Die fietsroute is aardig vlak hoor (al is ie minder vlak dan ik dacht/hoopte), je moet ook even naar de schaal kijken.
Je 2e plaatje is beter. De BMW met turbo heeft idd meer koppel, maar vooral onderin. Kijk hoe hard dat naar beneden gaat vanaf 5500rpm. De Infiniti is een stuk vlakker, en heeft al het grootste deel van z’n max koppel onderin. De helling van de Infiniti bij 7k+ is nog niet half zo steil als die van de BMW bij 6k.
@juppe: het gekke is dan ook dat een koppel van 360Nm in een Golf tdi enorm lijkt en in de M5 touring is het opeens “niet genoeg power onderin”…. oftewel het is heel erg een gevoelskwestie… maar het heeft ook te maken met de versnellingsbakverhoudingen. Om een hoge top te halen en snel te zijn bij hogere snelheden maakt men gebruik van veel toeren….. dat betekent echter wel dat een 5 6 of 7 een vrij lange versnelling is en daarmee hangt de M dan ook bij normale snelheden wat laag in de toeren….. daardoor valt juist dat lagere koppel op…. zo gauw je een tandje (of twee, misschien zelfs 3) terugschakelt heb je wel veel pk’s en veel koppel en gaat het ding als een dwaas…… Doordat het contrast zo groot is lijkt het lage toerenwerk waarschijnlijk nog langzamer dan het in feite is….. omdat je went aan de heftige acceleratie bij hoge toeren.
@w0o0dy

Oftewel, een hele vermoeiende motor.
De e amg daarintegen heeft meer dan 100 nm koppel meer. Dat maakt net het verschil in een terugschakeling of niet. Ik weer wel waar mijn keuze zou liggen…
@Wooody,
Het is idd ook voor een groot deel een gevoelskwestie. Bij zo’n motor heb je wel koppel onderin, maar als je terugschakelt krijg je wel meer koppel op de wielen (al is het krukas koppel misschien bijna gelijk) en accelereer je veel sneller. Dat is idd een contrast zoals je zegt.
Als je bij een turbo gas geeft, voel je de druk opbouwen (ook bij nieuwe wagens). Juist die opbouw ervaar je als een duw in de rug, terwijl die in werkelijkheid niet zo groot hoeft te zijn. Vooral bij een turbodiesel, die hebben door de bakverhouding soms relatief weinig koppel op de wielen, maar je ervaart het wel als een flinke duw.
Wat mij opvalt bij het bekijken van het grafiekje van w0o0dy, is dat de M5 bij 4000 toeren en volle belasting al 260 pk genereert. Dat is ongeveer zoveel als het maximale vermogen van een 530i (die overigens een flinke 225 kg minder weegt volgens de database van autoweek.nl). Zelfs zonder terugschakelen, zou je toch fors vooruit moeten komen.

Zal inderdaad een gevoelskwestie zijn.
nee he, nu krijge we dat hele pk gezeik weer, kan niemand zien dat dit ding lelijk is! ik zou dr nog niet dood in gevonden willen worden
@jasper

Je doet net alsof die auto WIL dat ie met jou er dood in gevonden wil worden. ;)
@ Marcel,

Liever een RS6? Lekker rechtdoor schuiven met zo’n onderstuurd hok! Trekkracht onderin? Alleen met turbo’s komt Audi enigszins in de buurt van BMW.
Chiquer? Ik vind een meter vooroverhang niet echt chique qua ontwerp…

Maar het geeft niet, ieder z’n smaak toch?
@ rick dos, ja die opmerking was n beetje overdreven:P maar kijk je kunt ook gewoon een focus kopen, en voor die andere 90 000 of hoeveel je dan overhoud, een tweede hands ferrari kopen, dats veel leuker
Inderdaad ja, iedereen zijn smaak. Ik ben zelf ook meer fan van de RS6. Ze noemen de M5 wel een gezinsauto, maar wanneer je met een beetje een nat wegdek het gas ervan intrapt, of te veel gas geeft in de bocht, is je grip al weg. Niet echt leuk als je met 3 kinderen in je auto zit.
De ideale gezinsauto om je vrouw en kinderen doodsbang te maken.
En even over het audi-kan-alleen-met-turbos-verhaal, wat is de 4.2 v8 dan voor motor? Dat er toevallig in 1 audi van dit moment een turbo ligt, de aankomende rs6, wil nog niet zeggen dat audi alleen met turbo’s kan:S
Ik heb (zoals je onderhand wel weet) niets met BMW of Mercedes. Nog minder met Audi. Maar de powerstations van die merken vind helemaal top! :D
Beetje ordinair he, een M5. Misschien niet in de showroom maar wel na 6 maanden bij jouw op het grind. Maar goed, geneuzel over de engine – denk dat dat wel snor zit. Zeuren over details lijkt me overbodig.

Interieur is een beetje klinisch lelijk en Duits symmetrisch. Niet helemaal mijn ding, echter…als je hem dan toch 6 maanden niet-ordinair wilt rijden… is het wel een deca manier om je kinderen op een hockeyveld er uit te trappen.
@jasper

Dat kan inderdaad. Gelukkig dat we allemaal keuzes hebben, hè? :)
Misschien dat je in een 335i Touring met Sport- of M-pakket net zoveel of wel meer rijplezier hebt? Minder extreme motor, maar die M5 V10 kan in NL in de winter vaak die kracht niet kwijt op de achterwielen wegens gladheid door vocht/ijzel/bladeren/modder etc.
De 3 Touring weegt minder en is compacter: qua Freude am Fahren allemaal voordelen. Plus de fors lagere prijs en lager verbruik.

Idem voor Audi: die RS6 Avant is fors qua afmetingen en zal nog forser zijn qua gewicht. De nieuwe A4/S4/RS4 Avant met straks de afmosferische 4.2 liter V8 met 420 pk plus een “Sportpakket” zal minstens zoveel plezier bieden?

@degene die meent dat Audi “het” alleen met turbo’s kan: ze hebben daar ook nog een 5,2 liter V10 en een 6 liter W12, beiden best redelijke motoren, en alletwee atmosferisch.

En wat overstuur/onderstuur en driften/donuts draaien betreft: leuk voor op een circuit jongentjes, maar verreweg de meeste eigenaren rijden irl gewoon op de openbare weg. En dat is net even wat anders dan de TopGear heren die vrijwel alles op een ex militair vliegveld kunnen uithalen met 30 meter breed asfalt plus nog een enorme grasstrook ernaast. (en oh ja: met andermans auto’s, dan kost het Jeremy & Co. niets mocht het toch een keer fout gaan).

Eensch met de “dieselopmerkingen”: met zowel de BMW 530d en 535d en de nieuwste versie van de VAG 3 liter V6 diesel (240 pk & 550 nm koppel) kun je een M5 bijhouden op de openbare weg schat ik zo.
En wanneer de M5 rijder (alweer) moet tanken rij je hem voorbij :)
Maars als je nou echt het geld ervoor zou hebben…
Een M5 touring of de RS6….

Laatstgenoemde is toch veel meer klasse apart. Kan geen BMW aankomen.
Net zoals de BMW op Coupe-gebied gewoon het beste heeft, heeft Audi dat in het ‘stoere’ (understatement) familycarsegment.
mijn keuze gaat zeker uit naar een M5!!!!!
M5 rulez maar die ene die Dino heeft uitgeboort tot 5.7 met 628 pk,
dat is tog ff wat anders!
Een M5, al dan niet in Touring editie is een enorme uitdaging:

eerst zo’n slordige 150 dzd euries afdragen (beetje afhankelijk van hoe je hem wil aankleden), met slurptax nog eens 12 a 13 dzd euries meer (circa 100 Euro per g CO2 boven de 240g/km en hier gaat het om 121 g boven de norm), vaak tanken want 70 liter is echt zo weg in ons fileverkeer, hopen dat je kind of labrador je niet in je nek kotst als je het te wild maakt en vooral Koos & zijn bende van je huid af zien te houden (cq. je rijbewijs zien te behouden).

Maar als vooral die laatste uitdaging je niet tegen zit, kun je er afschuwelijk veel lol mee trappen. Smaken verschillen, pK geneuzel t.o.v Audi is totaal oninteressant op de openbare weg.

Mijn 5 Touring moet het met 140 pK minder doen dan de M5 en die staat al garant voor veel fun ….. Hoe dan ook: Een M5 blijft altijd een supergeile bak.
ik heb er ook mee gereden onlangs! echt een kanon!
one of my favourites
Grootlichtassistent? Nog nooit van gehoord joh :o
ik heb toevallig vandaag deze prachtige auto besteld voor m’n 20ste verjaardag in april, hopelijk komt die dan pas aan!! hij is.. zwart, met geblindeerde ruiten achter, schuifdak, navigatie, dvd achterin, alles eigenlijk;)
k heb ook gereden in de sedan m5, wat een heerlijke auto zeg!! ik vind het fijner dan een 911, want die is qua prijs hetzelfde als een m5, dus ook wel moeite van proberen waard, maar als je veel zakelijk reist.. dan heb je cker aan de m5 een goeie, en je kunt er nog een koelkast in kwijt ook;)
@ brammetje

Toevallig besteld??
voor je 20e verjaardag???
Veel zakelijk reist??

Er word weer vollop gefantaseerd vanavond
Ik denk dat die V10 enkel tot zijn recht komt in die Wiessman..

Met een 535i heb je evenveel plezier, met een 550i heb je meer comfort.
Ik zou het wel weten.
En tot spijt van wie het benijd: voor dit type auto’s zijn de amg-motoren nu eenmaal beter geschikt.

Ohja, ik vind dat ook heel erg jammer
Enkel de RS6 kan deze verslaan in mijn mening qua looks. Qua performance zal een test het moeten uitwijzen.
Hehe, Autoblog mag auto’s tegenwoordig zelfs eerder testen dan Autoweek… http://www.autoweek.nl/video.php
Ik ben niet echt een bmw man maar dit is echt….
Mooie combinatie kleur(interieur-exterieur) en velgen!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).