Spyker gaat racen met de C8 Laviolette

Auteur: , 61 Reacties

Je zou het niet verwachten, maar er is voor de 3e maal op rij positief nieuws te melden over Spyker. Na de geslaagde herfinanciering en het besluit van de Ondernemingskamer dat Spyker de jaarrekening over 2006 NIET hoeft te herzien is er ook nog een bekend geworden dat Spyker doorgaat met het Spyker Squadron raceteam.

En dat zal ongetwijfeld te maken hebben met het feit dat Vladimir Antonov (CEO van Snoras) zelf ook een grote fan is van lange-afstandsraces. Het eerste contact tussen Snoras en Spyker is dan ook gelegd op het circuit. De afgelopen 3 jaar heeft Spyker geraced met de C8 Spyder GT2R, maar die zal volgend jaar niet meer terugkeren op het circuit. In de fabriek is men momenteel namelijk druk bezig met het bouwen van maar liefst 4 nieuwe C8 Laviolette chassis. De reden om over te stappen op de coupe variant van de C8 Spyder is dat de stroomlijn vele malen beter is en op die manier kan er met minder vleugel gereden worden en is er dus een hogere topsnelheid.

Aan de motor zelf verandert niks. Spyker gebruikt hiervoor de 4.2 liter grote Audi V8 die qua inhoud wordt teruggebracht tot het reglementaire maximum van 3.8 liter. Je zou misschien verwachten dat hiervoor nieuwe motoren gebruikt worden, maar Victor Muller zegt tegenover FEM daarover het volgende:

“We kopen gewoon motorblokken uit gecrashte Audi’s. De basis moet volgens de racereglementen hetzelfde zijn, maar aan het binnenwerk mag best veel veranderd worden. Het heeft geen zin om een nieuwe motor te kopen, omdat je veel inwendige onderdelen mag aanpassen. Je gebruikt die originelen toch niet.”

We kunnen het Spyker Squadron volgend jaar dus gewoon weer aan de start verwachten op Le Mans en ze zullen tevens deelnemen aan de European Le Mans Series, waar ze dit jaar nog een mooie derde plaats wisten te behalen in Silverstone.

Daarnaast hoopt de fabriek dat er nog een aantal klantenteams bij komen. Afgelopen jaar racete de Zwitserse Spyker dealer Speedy namelijk al met een C8 Spyder GT2R en volgend jaar zullen ze wederom van de partij zijn. Daarnaast is Spyker nog op zoek naar privateers die mee willen doen aan de American Le Mans Series.

En tot slot nog een kort overzichtje met de verschillende auto’s die bij het Spyker Squadron de revue hebben gepasseerd de afgelopen jaren.

C8 Double 12R
In 2002 en 2003 racete Spyker met de C8 Double 12R. Dit is in feite een Long Wheelbase variant van de C8 Laviolette waar ze komend jaar mee gaan racen. Er bestaat ook een straatvariant van met de naam C8 Double 12S. Inmiddels is de naam veranderd in C8 Laviolette LWB. En een herziene variant (coupe & Spyder) zullen halverwege volgend jaar in productie gaan.

Spyker C8 Double 12R - Jim Appelmelk

Spyker C8 Double 12R - Foto Jim Appelmelk

Spyker C8 Double 12R - Foto Jim Appelmelk

C8 Spyder GT2R
Na in 2004 niet geraced te hebben keerde Spyker in 2005 terug op het circuit met de C8 Spyder GT2R. In eerste instantie zonder hardtop, maar vanaf 2006 was deze wel aanwezig. En dat zorgde voor een drastisch verbeterde stroomlijn.

Spyker C8 Spyder GT2R 2005

Spyker C8 Spyder GT2R Le Mans 2007

Spyker C8 Spyder GT2R Le Mans 2007

Spyker Squadron Le Mans 2007



61 reacties

“We kopen gewoon motorblokken uit gecrashte Audi’s. De basis moet volgens de racereglementen hetzelfde zijn, maar aan het binnenwerk mag best veel veranderd worden. Het heeft geen zin om een nieuwe motor te kopen, omdat je veel inwendige onderdelen mag aanpassen. Je gebruikt die originelen toch niet”

Wat een ongelofelijk onbenullig en ongeloofwaardig statement…………
tsja, gaan je aandeeltjes spijker weer…
Hun aandeel begint eindelijk toch lichtjes weer te stijgen:
http://www.beursduivel.be/koersen.php?page=bgrafiek&naam=SPYKER_CARS
@turbopaultje

wat hij zegt is wel waar, is namelijk net zoiets als de lambo v10 gebruiken voor een audi, alleen het gietstuk van het motorblok gebruik je, daarnaast ontwerp je alles eromheen zoals een carterplaat etc.. kep het allemaal gezien toen ik van UGS(siemens) een rondleiding kreeg in de spijkerfabriek.
als het net zo’n succes gaat worden als de Formule 1, dan gaan de aandelen weer flink dalen dusjahh,
leuk… hebben ze der al genoeg van verkocht dan? :P was toch nodig voor homologatie? ik vraag me wel af wat de winst van de laviolette boven de Double12 is.
mooi dat spyker weer gaat racen :) geeft autoblog wel een reminder voor de wedstrijd? tot nu toe altijd gemist :o geen idee wanneer al die races uitgezonden worden.
Turbopaultje

BMW gebruikte voor de racemotoren welke voorzien werden van turbo’s motoren die uit sloopauto’s werden gehaald. Deze sloopmotoren waren zo uitgehard dat het de enige waren die niet stuk gingen.
Dus zo onbenullig vind ik het niet.
“We kopen gewoon motorblokken uit gecrashte Audi’s.”
Niet echt een professionele race houding. En erg dubieus voor lange aftsandsraces, je zou verwachten dat ze daar het beste van het beste voor nemen en zeker geen motor die al een “klap” gehad heeft. Maar goed het is Victor Muller die het zegt en die heeft echt alleen maar verstand van truien (in tegenstelling tot zijn grote voorbeeld Flavio Briatore, die heeft namelijk verstand van truien, autosport en mooie vrouwen) :-)
Drie maal is scheepsrecht. Er staat nog een R8 te koop toch, misschien wat voor Spyker.
@ turbopaultje: niet onbenullig en allesbehalve ongeloofwaardig. Zoals Julian al zegt gebeurt het vaker. Begin jaren 80 bouwde BMW zijn F1 turbo-blokken bijv. rond het basis blok een van de straatauto’s van die tijd. Daarbij nam men bij voorkeur blokken uit wagens die al tussen de 75.000km en 100.000km hadden gereden, omdat het metaal daarbij optimaal was ‘ingereden’. Om dit basisblok werd dan het hele F1 blok opgebouwd, waarbij men meer dan 1400pk uit een 1,5L wist te persen…

De Prodrive Ferrari 550’s waarin Peter Kox successen behaalde op LeMans zijn ook allemaal ontstaan met 2e hands straatwagens als basis, al dan niet betrokken in een ongeluk. Van de straatwagens werd zo weinig gebruikt dat het absurd zou zijn om daar nieuwe auto’s voor te kopen. Het verhaal gaat zelfs dat een van de eerste Prodrive 550’s was gebouwd op een straatwagen die Mike Hezemans nog in zijn eigendom had gehad, of dit waar is weet ik echter niet.
@ arie: you beat me to it :P
Het is en blijft een onbenullig en ongeloofwaardig statement. En is zeker niet van een professional…..
afwachten!
…….die voor alleen maar overwinningen gaat.
@Alwood, “mooi dat Spyker weer gaat racen”, het Spyker Squadron bestaat als sinds 2002 en is elk jaar actief geweest (gehalve 2004). Je kan dus beter zeggen: mooi dat Spyker blijft racen ;)

De wedstrijden worden live uitgezonden op MotorsTV, maar dat zal wel in een of ander pluspakket zitten ;)

De races zijn komend seizoen op de volgende data:

Kalender Le Mans Series
2-3 maart Test Paul Ricard (F)
4-5-6 april 1000 km Circuit de Catalunya, Barcelona (E)
25-26-27 april 1000 km Monza (I)
9-10-11 mei 1000 km Spa-Francorchamps (B)
15-16-17 augustus 1000 km Nürburgring (D)
12-13-14 september 1000 km Silverstone (GB)

Kalender 24H Le Mans
1 juni testdag
14 & 15 juni 24U Le Mans
En waarom is het onbenullig dan? Als je weet dat het overal in de autosport gebeurt en doodnormaal is?
dikke richard
Is Muller een keer eerlijk, is het weer niet goed. Komend jaar met zijn allen naar Le Mans jongens, er is genoeg Nederlandse inbreng!!!
@Bramzel, volgens mij hebben mensen als Turbopaultje geen idee hoe weinig onderdelen van de originele straatmotor uiteindelijk in de racemotor terecht komen.

En daar komt nog eens bij dat het natuurlijk belachelijk zou zijn om een gloednieuwe motor te kopen deze vervolgens compleet te slopen en slechts een paar % van de onderdelen gebruiken om een racemotor op te bouwen. Dan kan je beter voor een prikkie een gebruikt blok kopen en dat vervolgens slopen en als nieuw opbouwen.
@robbie: inderdaad ja. Als Muller had gezegd dat hij nieuwe blokken inkocht was de andere helft van NL weer over hem gevallen omdat het wegsmijten van geld zou zijn ;) Lang leve de poldermentaliteit…

Voor geinteresseerden in het BMW verhaal:
http://www.research-racing.de/bmwturbo.htm
Echt belachelijk hoor hoe mensen het statement van de blokken uit gecrashte en tweedehandsen afdoen als zijnde van een amateur. Men gooit inderdaad het meeste van die blokken toch weg en het moeten al heel erg beschadigde zijn vooraleer de basis van de motor ook kappot is. Spyker heeft al genoeg geld door deuren en vensters naar buiten gegooid dat deze uitspraak echt wel bemoedigend is. Ik hoop dat ze het bedrijf terug boven water halen (en houden) en dat het ook met het Squadron goed mag komen. Gelukkig zijn ze af van Mol want die man is niet alleen omhooggevallen en heeft een grootheidswaanzin van hier (Gent) tot in Zeewolde maar weet daarenboven werkelijk niets af van hoe je een autobedrijf gezond maakt en vooral houdt.
tnx @ robbie
ik schreef het met het F1 fiasco in het achterhoofd :P spyker squadron doet het veel leuker en heeft meer met de productiewagens te maken :)

de data staan iig genoteerd.
en ik wou het BMW verhaal van Bramzel ook nog ff aanhalen idd… gebruikte blokken is niks mis mee en kunnen zelfs betrouwbaarder zijn.
dikke richard
Robbie & Bramzel

Wij kenners en autosport liefhebbers weten dat,een beetje techneut snapt dat,maar een leek heeft er blijkbaar geen idee van wat erbij komt kijken om een race auto te bouwen. Maar wij gelukkig wel,en zo kan iedereen wat van elkaar leren op autoblog.nl. Daarom is het altijd zo leuk hier!
Rondom die BMW motoren zijn trouwens nog meer schitterende verhalen terug te vinden, de meesten redelijk ongeloofwaardig maar toch leuk om te lezen. Zo draaiden deze motoren op superspeciale brandstof ontwikkeld door Wintershall, en volgens de verhalen was deze brandstof gebrouwen volgens een oud geheim recept van de Luftwaffe onder het nazi-regime. Dit spul was zo aggressief dat een monteur die zijn horloge in een emmer van het spul liet vallen enkel het uurwerkje terugvond; het polsbandje was volledig opgelost. Ook zouden BMW-ingeneurs de blokken behandelen met urine, omdat het ammoniak en nitraat in urine het metaal extra zou uitharden. Zoals ik al zei, vergezocht en vast niet erg waarheidsgetrouw, maar wel mooie indianenverhalen uit een verloren tijdperk ;)
bijkomend voordeel! ik mag me spykerpetje binnenkort weer op! ;)
Het lijkt mij ook niet meer dan gewoon om gebruikte motoren te gebruiken. Als je zelf een auto wilt opvoeren voor racerijgebruik, dan doe je dat ook met ingereden blokken. Die blokken kunnen beter tegen extreem gebruik. Waarom denk je dat je een nieuwe auto inrijd dan?
Nou weet je wat, ik begin een beetje vertrouwen in Spyker te krijgen
Bramze, Robbie

Heb ook eens gelezen dat het bij Renault en zelfs Porsche hetzelfde is.

En voor Turbopaultje: wees blij met ondernemers als Muller en Mol, anders waren we allemaal of ambtenaar of in loondienst. Doordat deze mensen risico’s durven te nemen, is Nederland daar waar het nu is.
En iets opstarten waar je geen kennis van hebt gaat nu eenmaal met vallen en opstaan.
@Bramzel: misschien moet je dan eens je tank leegrijden en dan na een feestje een paar vrienden je tank laten volpissen en dan fijn gaan rijden…. wordt je motor misschien beter van…… ;)
@w0o0dy; ghehehe, ik nader de 200.000km dus ik denk dat hij nou wel ingereden is ;)
@Bramzel,
Dat zijn mooie verhalen over die BMW blokken idd. Dat pissen over die blokken is helemaal mooi. Het verhaal wat ik ken, is dat ze de kale blokken achter het gebouw (werkplaats) neerzetten, en daar werd er overheen gepist. Dat van de nitraat en ammoniak maakt het helemaal mooi :)

Dat van die oude blokken is/was zeker geen onzin. Bij het gieten van een nieuw blok ontstaan inwendige spanningen in het materiaal. Door vele opwarm en afkoel cycli vervormt het materiaal enigszins onder de ingebrachte spanningen. Hierdoor liggen lagerschalen niet meer exact in 1 lijn, en worden cilinderbussen onrond. Het gaat natuurlijk om erg kleine afwijkingen, die kleiner zijn dan de toleranties die in de motoren gebruikt worden.
Maar voor racemotoren kan het wel interressant zijn.

Het zijn dus geen ingereden motoren, waarbij lagers of zuigers ingesleten zijn. Alleen het gietstuk wordt hergebruikt. Alle bewegende delen zijn uiteraard nieuw.

Persoonlijk zou ik dan weer geen blokken uit gecrashte auto’s pakken. Wie weet wat voor nare effecten zo’n blok in zich kan hebben.
Toevoeging (anders is het zo onduidelijk):
Die gebruikte blokken zijn dus ‘krom’, maar veranderen niet meer omdat er geen/minder inwendige spanningen inzitten. In deze vervormde blokken worden alle lagerschalen, cilinderbussen en pasvlakken opnieuw gefreesd, zodat alles weer volgens specificatie is.
turbopaultje en mashell menen het beter te weten dan Victor Muller en noemen hem onprofessioneel. Terwijl er anderen hier geschreven hebben dat het heel normaal is om motorblokken uit gecrashte auto’s te halen, zo doet BMW o.a. het ook en dat bleken dan de sterkere motoren te zijn. Bovendien hoeft bij een crashauto de ernstigste schade niet altijd bij de neus te zijn.
Dus turbopaultje, mashell en anderen, als jullie geen gefundeerde informatie hebben als basis voor jullie kritiek, schrijf dan niet zo’n onzin. Informeer je liever eerst voordat je hier wat schrijft, dan ga je misschien ooit zo professioneel overkomen als Victor Muller.
@all: waarom maken ze blokken niet van gesmeed staal dat vervolgens wordt uitgefreesd? Gesmede wielen zijn sterker in verhouding tot gegoten wielen van hetzelfde gewicht….

Is natuurlijk wel wat moeilijk een blok smeden… maar gieten in een vorm en vervolgens onder enorm veel druk zetten? Daarna natuurlijk wel weer perfect afwerken, maar kan het of is het onmogelijk?
Normale Automerken met een raceteam zien een raceteam als reclame voor de straatauto’s, daarintegen is het bij Spyker omgekeerd: De straatauto’s zijn reclame voor het raceteam. Kijk maar eens naar het percentage raceauto’s – straatauto’s.(57% straat en 43% race) Dat is bijna 50-50.

De racen/testen zijn op:

2-3 maart Test Paul Ricard
4-5-6 april 1000 km Circuit de Catalunya, Barcelona
25-26-27 april 1000 km Monza
9-10-11 mei 1000 km Spa-Francorchamps
15-16-17 augustus 1000 km Nürburgring
12-13-14 september 1000 km Silverstone
1 juni testdag 24 H. Le Mans
14 & 15 juni 24 H. Le Mans

De “1000 Km’s” zijn allemaal wel lange racen, maar als je ziet hoeveel Km er op de 24 H. Le Mans wordt gereden (De winnaar legt meer dan 5000KM af) is dat niets. Op de 24 H. Le Mans wordt bijna evenveel gereden als op alle andere races bij elkaar. Waarom doe je dan die andere races nog, de 24 H. Le Mans is een veel betere test.

Hier zie je de uitslag van 24 H. Le Mans 2007:

http://www.autoblog.nl/archive/2007/06/17/le-mans-2007-de-uitslag
Ze kunnen toch ook een kaal blok bij audi halen of ben ik nou gek? Of moeten ze perse een blok kopen met alles erop en eraan (dynamo. aircopomp etc) et lijkt mij dat ze alle onderdelen los kunnen kopen die ze nodig hebben. Een kaal motorblok rechtreeks van de fabriek moet toch goedkoper zijn dan een compleet 2e hands blok waar de dealer en importeur ook al een verdient hebben en een berg onderdelen op zit die toch niet gebruikt.
@ Frasker volgens mij is dat niet de doelstelling van Spyker.
Volgens mij heeft dat meer te maken met het feit dat er niet zoveel van verkocht hebben ze hadden dat liever 1op 5 ofzo gezien dan hadden ze miss minder financiele problemen . Ik denk dat Spyker et wel als reclame ziet voor hun merk een normale auto’s , volgens mij verwar je Spyker met Ferrari. Ook het F1 avontuur is daar een goed voorbeeld van, F1 is de meest bekeken sport te wereld !!!!! alleen de Oypische Spelen en de Wereldbeker voetbal trekken meer kijkers. De markt voor Spyker is niet NL, F1 wordt in 220 landen uitgezonden en er kijken ieder wedstijd ongeveer 850 miljoen mensen. Getallen van de afstanden races ken ik niet echt maar die zijn ook zeer populair in de VS, Europa en Azie
@ Frasker: de organisatie van de 24h van Lemans, de ACO, heeft de luxe dat ze altijd meer inschrijvingen hebben dan plaatsen. Dit betekend dus dat men met uitnodigingen werkt. Als jij je alleen inschrijft voor de 24h en de rest van het jaar niks doet maak je geen kans. Als je je echter al voor het 3e jaar verbind aan de Le Mans Series (die niet voor niks zo heten) word je loyaliteit vaak beloond. De selectieprocedure van de ACO was in het verleden berucht vanwege zijn willekeur: een team dat 10 zeges had gepakt in een jaar kon genegeerd worden ten bate van een klein frans amataurteam, simpelweg uit chauvinisme. Dit is gelukkig een stuk beter nu; automatische plaatsing voor de kampioenen uit het FIAGT, LMS en ALMS bijvoorbeeld.
“Ze kunnen toch ook een kaal blok bij audi halen of ben ik nou gek?”
Volgens mij ben je niet gek. Volgens mij kun je elk onderdeel los bestellen bij elke willekeurige Audi dealer. Kwestie van het Teilenummer op de toonbank leggen en in geval van Spyker contant en vooraf afrekenen :-)
@frasker, waar baseer jij je verhouding straatauto/raceauto op? Want volgens mij raakt het kant noch wal!

Bij mijn weten zijn er ooit 2 Double 12R’s gebouwd en misschien een stuk of 3 a 4 C8 Spyder GT2R’s en daar komen dan nu nog eens 4 C8 Laviolette’s GT2R bij. Dat maakt in totaal 10 auto’s (maximaal). En in totaal heeft Spyker in de afgelopen jaren als meer dan 200 auto’s gebouwd.
Het blijven toch nog altijd lelijke auto’s die spykers
Gruwelijke wagens, die Spyker. ;-)
Begin er nu langzaam vertrouwen in te krijgen.
Ben daarom ook zeer benieuwd hoe het in 2008 zal gaan met Spyker.
Ik ben zo blij dat Spyker weer de goede kant op gaat. Het zou echt zonde geweest zijn als het daadwerkelijk failliet gegaan zou zijn. Kan niet wachten tot die D12 uitkomt (diesel?? haha). We zullen zien. Hulde aan Spyker
zeg redactie, ik snap niet waarom mijn vorige reactie niet geplaatst is, heb de huisregels erop nagelezen. Volgens diezelfde regels hadden dan de laatste berichten van six trey en Alex ook niet geplaatst mogen worden. Heb geen vertrouwen in deze site meer. Ajuu…

-edit: We zullen je missen…-
Dus eindelijk toch de coupé. Ik vond het eerlijk gezegd altijd al vreemd dat ze met de spyder raceten, zonder hardtop zelfs… :? Daarbij ziet de Laviolette er natuurlijk 100x mooier uit… :D
dikke richard
@ Thom

Je hebt het niet goed gelezen of begrepen! Het gaat erom dat bij een gebruikte motor er minder of zelfs geen metaal spanningen meer zijn. Een nieuw kaal blok kopen kan altijd,maar dan heb je die natuurlijke spanningen,en die wil je zo min mogelijk. Hoe harder,hoe beter.
Een los onderdeel van een motor, en vooral het blok zelf, is in verhouding erg duur. Ze maken net zoveel blokken als auto’s. Of iig net zoveel motordelen als motoren. Een los onderdeel kun je idd altijd kopen, maar die volgen niet het normale productieproces, moeten dus apart behandeld worden, en zijn daardoor veel duurder.

Daarnaast heeft het helemaal geen voordeel, zoals dikke Richard hierboven al zegt.

@Wooody,
Er zijn heel veel productiemethoden, maar gietijzer is iets heel anders dan (gesmeed) staal.
Een gesmeed product heeft juist heel veel interne spanningen, en dat wil je in dit geval juist niet. Voor andere toepassingen weer wel.
Gesmede wielen waar je het over hebt zijn van aluminium, en dat werkt weer anders dan staal.
Overigens worden blokken tegenwoordig vaak van aluminium gegoten, maar dan onder hoge druk. Dit doen ze vooral bij diesels, omdat aluminium slechter tegen trillingen kan. Door de hoge druk worden bepaalde eigenschappen beter.

Smeden is ook erg duur, omdat het veel energie kost. Een heel blok smeden, tja het zal moeilijk zijn maar misschien wel mogelijk.

Blokken worden trouwens op stijfheid geconstrueerd, niet op sterkte (als grootste prioriteit). Dus dan kom je ook weer op andere technieken.

Al met al is het nogal een complex gebeuren. Ik heb heel veel moeten leren over materialen tijdens m’n studie, en veel daarvan is al weer wat weggezakt. Maar zelfs al had ik die info nog 100% paraat, dan was het nog moeilijk om er iets duidelijks over te vertellen, doordat je met enorm veel variabelen zit.

Een eenduidig antwoord kan ik je helaas niet geven… :(
Ruud

Wat bedoel je?
Heb ik iets geplaatst wat niet mag?
Volgens mij heb ik mij gewoon netjes aan de huisregels gehouden hoor.
Kan niet wachten om in 2008 weer een aantal GT races te bezoeken:)
Ik heb het al eens eerder geschreven, maar nog één keertje dan;

De mensen van het Spyker Squadron verdienen wat mij betreft groot R.E.S.P.E.C.T. voor het feit dat zij zich ondanks alle negatieve commotie van de afgelopen tijd én het dreigende faillissement van hun ‘moedermaatschappij’ blijven focussen op één ding; winst met Spyker!
Als je als Hollands polderteampje grote namen als Porsche en Ferrari het vuur aan de schenen legt en bovendien nog nette resultaten scoort, verdien je lof!

Ik hoop dat de nieuwe auto succesvol wordt en ben er in ieder geval in juni weer bij om het team aan te moedigen in Le Mans.

Overigens leuk om de verhalen over de BMW blokken te lezen!
Zou goed doen aan het GT-racen als een klein team zou winnen. Go spyker! ;)
denke ze echt dat ze een kans maken met hun aanelkaar gelijmde koets?
Lees dit citaat uit de FEM en als kenner weet je meteen dat die Muller gewoon geen professional in de autosport is:

“De motor blijft vooralsnog de bekende Audi-V8. Oorspronkelijk meet die 4,2 liter, maar voor de racewagens worden de blokken reglementair teruggebracht naar 3,8 liter en leveren circa 450 pk. De motoren zijn NIET de grootste kostenpost. De RACEBLOKKEN ZIJN TWEEDEHANDJES, legt Muller uit.”
“De reden om over te stappen op de coupe variant van de C8 Spyder is dat de stroomlijn vele malen beter is en op die manier kan er met minder vleugel gereden worden en is er dus een hogere topsnelheid.”

Deze zin zegt volgens mij genoeg over het feit waar Spyker de afgelopen jaren met z’n hoofd is geweest…..

Up it’s ass!
@ Woody

Een compleet blok smeden is vrijwel onmogelijk. Zeg nooit nooit, maar gezien het proces kan het niet. Krukassen bijvoorbeeld worden gesmeden, maar dit is een massief onderdeel en eenvoudig van vorm. Want ook de vorm van een product is doorslaggevend. Bij het smeden moeten de 2 mallen namelijk met een enorme kracht op elkaar worden geperst en daarna weer uit elkaar.
Wil je dit bij een blok doen kan dit niet vanwege zijn dimensionering. Maar ook als je alleen al kijkt naar de koelkanalen in het blok, die kan je er niet in maken bij het smeden. Tuurlijk kan je een massief blok smeden en dan later de kanalen er wel in aanbrengen, maar dan help je eigenlijk het smeed proces omzeep. Dit omdat je dan het ijzerstructuur doorsnijd en bij smeden is het juist de grap dat je de ijzerstuctuur lang wilt houden.
Beetje complex om het goed uit te leggen, maar hoop dat je zo wat wijzer bent geworden.
@Bishop en Juppe: thanx…. ik snap best een beetje van de techniek van motoren en dat het eenvoudig zou zijn dat had ik ook niet verwacht. Dat het later uitboren en freezen niet helpt dat is iets wat voor mij echt nieuw is….

Ik weet uit de plastig industrie dat ze met dieptrekken en spuitgieten toch wel tamelijk complexe vormen kunnen maken… vroeg me daarom af in hoeverre je hoge druk zou kunnen toepassen om bepaalde eigenschappen van het metaal te verbeteren…. dat soort chemie-, materiaalkennis en natuurkunde etc…. dat is voor mij echt vreemde kost…
@Wooody,
Er kan ook heel veel, maar een groot verschil met kunststof is dat de eigenschappen van staal heel erg afhankelijk zijn van de structuur waarin het opgebouwd is. Die structuur wordt juist bepaald door hoe je het vormt (gieten, smeden, buigen etc.). Belangrijkste is meestal warm of koud. Daarom zit er ook veel verschil in koud- en warmgewalst staal.
Dan heb je nog warmtebehandelingen die de eigenschappen kunnen veranderen (denk aan harden, waarbij je het staal tot een bepaalde temperatuur opwarmt (bv roodgloeiend), en zeer snel afkoelt in bv water. Hierdoor ‘bevriest’ de structuur en veranderen de eigenschappen, het staal wordt harder maar ook brosser. Om die reden moet je bij sommige stalen ook erg oppassen met lassen, omdat dat in feite ook een warmtebehandeling is.

Zo heb je nog veel meer factoren. Vaak worden er toevoegingen aan het staal gedaan die niet direct effect op de eigenschappen hebben, maar die het vormen van een bepaalde structuur in het materiaal bevorderen of juist afremmen.

Over die krukassen: Tegenwoordig worden maar iets van 30% van de krukassen gesmeed. Tot de jaren ’70 waren ze allemaal gesmeed, maar toen vond men het zg. nodulaire gietijzer uit. Alleen zijn deze krukassen zwaarder, en minder stijf. Maar wel goedkoper om te maken.
Gesmede krukassen gaan langer mee (al is dat niet echt een issue), en zorgens zelfs voor een stillere motor.

Materiaalkunde over staalsoorten is zowieso vreemde kost. Het is zo complex, dat je je daar echt in moet specialiseren wil je dat allemaal begrijpen. Ik vind het top op zekere hoogte wel interressant, maar zo interressant nou ook weer niet :)
3.8 liter?

Laat Audi toevallig nog net een oude 3.7 liter V8-jes hebben.
@Juppe, tot op dit niveau vind ik het ook wel interessant om te lezen :D
Metalen zijn isotroop, de meeste kunststoffen niet. Echte racemotoren zijn pure high tech. Daar gebruikt men zeker niet de doorsnee materialen uit seriemotoren…..
@Turbopaultje, voor zover ik weet gebruikt Aston Martin in de DBR9 ook gewoon (in de basis) de motor uit de normale DB9.

George Howard-Chappell, Aston Martin Racing Team Principal:
“The engine will, in the main, be similar to that in the GT1 car. The base engine, cylinder block and heads, are still carried over from the DB9 road car, but we will have to modify some parts of the engine for the prototype application.”
Bron: http://www.endurance-info.com/article.php?sid=4867&mode=&order=0&thold=0

Hierbij praat hij over de motor die Aston Martin gaat gebruiken in een Lola chassi die ingezet gaat worden in de LMP1-klasse.

Het is dus helemaal niet zo vreemd dat er onderdelen van seriemotoren in de racerij gebruikt worden.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).