Klassieker: Mercedes-Benz 300SL Gullwing

Auteur: , 58 Reacties

De vleugeldeuren van de Mercedes-Benz 300SL zijn wereldberoemd. Net als de race successen die de auto behaalde op Le Mans en in de Mille Miglia. Kortom, een legendarische auto, die zelfs tot sportwagen van de eeuw werd gekozen in 1999.

Grappig is dat er in eerste instantie helemaal geen plannen waren om de auto in productie te nemen. Dat dat wel gebeurd is, is voornamelijk te danken aan Maximilian (“Maxi”) Hoffman, de officiële importeur in Amerika. Hij heeft er persoonlijk op aangedrongen om een productieversie van de auto te ontwikkelen omdat zijn rijke clientèle interesse had in een snelle sportauto en de 300SL de perfecte basis was. Na lang aandringen zwichtte Mercedes en werd nog geen zes maanden later op de New York Motorshow de 300SL voorgesteld, samen met een cabrio versie, de 190SL. In 1957 hadden sommige Amerikaanse klanten behoefde aan iets meer comfort en ruimte en daarom werd wederom op aanwijzing van Hoffman de 300SL roadster onthuld.

300SL Roadster

De coupé kreeg al snel de bijnaam, “Gullwing“, omdat de auto op een vogel met gestrekte vleugels lijkt, als beide deuren open staan. In totaal zijn er tussen 1954 en 1957 niet meer dan 1400 Gullwings gebouwd, waarvan er 1100 naar de VS gingen. Hoffman had dan ook niet voor niks zo lang gezeurd om een productieversie. De prijs was een aanzienlijke 29.000 Deutsche Mark wat bijna vier keer zoveel was als een doorsnee Mercedes.

Origineel was de SL bedoeld als racewagen. De letters staan dan ook voor Sport Leicht. De auto heeft dan ook een behoorlijk aantal successen op zijn naam staan zoals een één-tweetje op Le Mans, een eerste plaats in de Carrera Panamericana in Mexico en de eerste, tweede en derde plaats op de Nürburgring.

Concept uit 1952

De carrosserie werd voornamelijk ontworpen met de focus op aerodynamica en een lage luchtweerstand. De beroemde deuren waren ook niet alleen een mooie gimmick maar waren nodig door de keuze voor een buizenframe dat veel hogere dorpels vereiste. Voordeel van dit frame was de sterkte en het lage gewicht dat maar 1295 kilo bedroeg inclusief reservewiel en gereedschap. Normaal was de carrosserie van een combinatie van staal en aluminium, maar als optie was ook een carrosserie van alleen aluminium leverbaar. Dit verlaagde het gewicht met 80 kilo, maar helaas bestelden maar 29 klanten deze optie.

Technisch gezien beschikte de auto ook over een paar hoogstandjes. De basis van de motor kwam uit de Mercedes 300 sedan (W186). Voor de SL werden de carburateurs vervangen door een injectiesysteem, waardoor het één van de eerste auto’s ter wereld werd met een benzine-injectiesysteem. Door deze techniek produceerde de motor 215 pk en had een topsnelheid van 260 km/u. De klanten konden kiezen uit verschillende afstellingen van de achteras, waardoor de auto sneller of juist comfortabeler in langzaam verkeer werd.

Mercedes 300SL Gullwing

De motor moest door de lage carrosserie gekanteld worden om onder de motorkap te passen. Hierdoor lag het zwaartepunt precies in het midden van de auto, maar werd de beenruimte voor de passagier wel verkleind.

Het interieur van de auto was vooral praktisch en ergonomisch ingericht. Om de bestuurder extra ruimte te geven bij de lastige instap kon het stuur gekanteld worden. De bekleding werd in verschillende kleuren stof geleverd, maar de meeste klanten kozen voor leer. De Gullwing was echt gericht op de ultieme rijervaring en de wegligging was dan ook bijzonder goed.

Later zou Mercedes nog vaak teruggrijpen op de reputatie van de 300SL zoals bij de introductie van de laatste SL-klasse en de SLR, maar geen van deze auto’s heeft zoveel emoties losgemaakt zoals de oorspronkelijke versie dat deed. Zelfs de speculaties over een reïncarnatie niet.

Video met dank aan Floris!



58 reacties

mooie guhlwing deuren! laatst nog een reportage van gezien(maasivespeed of discovery , heerlijke geluid ook!
Gulwing is echt een van de mooiste auto’s die gemaakt zijn:D:D
Schande dat ze bij die nieuwe mormels zo vaak revereren naar deze schitterende auto en zijn legendarische successen!
Ik kan me nog als de dag van gister herinneren wat er geroepen werd toen deze auto gepresenteerd werd: “Wat een kamperbak, proletenbak!”
@sacha:

Afgezien van de kwalificatie de woorden “kamperbak en prfoletenbak” bestonden nog niet in 1954.
Blijft een fantastisch auto.
Ongelofelijk mooie auto
100/100. Een van de weinige Benzen die ik echt verschrikkelijk mooi vind.
zalige auto!!!
Mooie auto, blijft tot op heden tot de verbeelding spreken.

@sacha
Ben jij al zo oud dan? ;)
@ Sacha

Dat zegt niet veel goeds over je leeftijd. ;)
Hopelijk maken ze er binnenkort een revival van :)
Mercedes dus taxi.

Grapje natuurlijk, dit is inderdaad één van de mooiste auto’s die ooit gemaakt zijn. Er is toch ook een SLR versie of was die alleen voor op het circuit? (Deze stond naast de nieuwe SLR op de AutoRai).
59-LK-TH (peugeot 307 sw)
Ik geloof dat die vleugels toen niet zo in waren.
Dit filmpje mag niet ontbreken…

http://www.youtube.com/watch?v=w_uhGm1350A

TopGear review van de Gullwing.
Prachtige wagen!

Is er misschien ook een wallpaper 1280 x 1024 beschikbaar van die rode sl?
59-LK-TH (peugeot 307 sw)
@Fej

Die wallpaper kun je laten fietsen
@ Floris

Thanks! Ik heb hem ff onder het artikel gezet.
Kan iemand die auto voor mijn deur afleveren?
echt prachtige wagen eeeh
mooie wagen maar geef mij maar de Mustang Shelby van hier onder
Geweldige terugblik op een waar icoon van de autowereld…

Ik meen me iets te herrinneren over de Uhlenhaut wagen, heb je daar wat meer info over, hoe past die in het plaatje(verhaal?)?

Olivier
Heb ook eens een filmpje gezien van Gullwing replica op basis van de Huidige SLK!
Dan heb je naar mijn mening een van de mooiste klasiekers,met moderne techniek! Wat wil je nog mee!
Mr. Reddingius
Jammer dat de Uhlenhaut Coupe niet genoemd wordt, dat is toch wel de allermooiste :) Leuk stukje verder, keep up the good work!
@Bigfrit

De Uhlenhaut Coupe is een prototype gebouwd door ontwerper Rudolf Uhlenhaut. Het is een straatversie van de racewagen, die een stuk lichter was en meer vermogen had dan het productiemodel. Er zijn er maar twee gebouwd en er staat er iig één in het Mercedes museum. De auto had 310 pk en had een top van 290 km/u.
Hier een transparante tekening van de 300SL als racewagen.
http://georgecushing.net/300SL.JPG
Op een bepaald punt in het chassis komen 12 (!) buizen bij elkaar. Ergens bij het schutbord/dashboard.
@Sacha:Sorry maar je bent in de waar met de laatste SL! Deze had klasse en werd gekocht door filmsterren en oud geld!
Van de 1400, 1100 naar de States! Waar zijn de meisjes die altijd roepen dat Amerikanen geen smaak hebben/hadden! :)
Kan het kloppen dat die Uhlenhaut ook SLR werd genoemd?
Fenomenaal mooie auto dit! Sowiezo een van de mooiste mercedessen ooit, maar nog veelzeggender, ook een van de mooiste auto’s ooit!
Die top gear review is ook echt geniaal! May in een van de mooiste auto’s ooit, met op de achtergrond alleen maar goeie muziek gemaakt op een legendarische gitaar!
@BMW M335D Touring
Ziet er eerder uit als een goekope fotoshop met porsche neus en SLR karakter trekjes.
Ja, met gemengde gevoelens bekeken. Maar ’t is slechts een Photoshop, dus ik neem ’t met een flinke korrel zout.
Zoals bij zoveel retro-auto’s is alleen het uiterlijk gekopieerd, niet de filosofie achter het origineel. En dat maakt ’t voor mij persoonlijk wat minder interessant.
@ BMW M335D TOURING

Die komt toch niet eh? (gelukkig ) want zo een auto kun je toch niet overtreffen, net als de Ford GT, de nieuwe is niet eens half zo goed als die oude!! :O

En a.u.b. niet zo een grote plaatjes plaatsen ;) maak ze eerst wat kleiner met paint of zo. Dankje :D
@Joep,
Dat topgear stukje is echt top idd! Ik heb ‘m een paar keer bekeken, ook speciaal voor de muziek :) (Thanx Floris!)

Op de vraag welke nou het Duitse nummer is:
– ?
– Dire Straits – Sultans of Swing
– ?
– Dick Dale – Misislou
– Eric Clapton – Layla
– ? (get it on…. get it on… ) damn, wat is dit ook alweer?
– Scorpions – Wind of Change (Duits)
– ?

Wie vult het rijtje aan?
Jimi Hendrix Voodoo child
David Bowie China girl
Robert Palmer a.k.a. The Power Station Get it on
@Rick dos!
Zo dat was snel! Thanx. Zo irritant als je ergens niet op kunt komen :)
Verwar nooit de Uhlenhaut coupe met de 300 SL!

De Uhlenhaut coupe gebruikt het chassis en onderstel van de W196 Grand Prix-wagen en een Grand Prix motor.
Net zoals de 300 SL had deze niet gewone injectie, maar directe injectie zoals we tegenwoordig in Volkswagens zien.

En de kleppenaansturing van de 32-kleppen uit de hoogtoerige 8-in-lijn was desmodromisch t.o.v. het conventionele veertuimelaar systeem zoals we tegenwoordig in de Superbikes (916, 748, 998, 749, 999, 1098 en de nieuwe 848) van Ducati zien.
ff over dat filmpje: de Duesenberg SJ is toch echt wel de eerste supercar! 350 pk in een vooroorlogse auto! en sindsdien is het enkel bergaf gegaan met de Amerikaanse autogeschiedenis
http://nl.wikipedia.org/wiki/Duesenberg
mss een ideetje voor de volgende klassieker chefke? ik zou het echt appreciéren :)
desalniettemin is en blijft de 300SL een fantastische bolide en ik zou er nog een kort tekstje over kunnen schrijven maar ik moet nu echt naar mijn bed toe ;) :D
Nou volgens mij gaat die wel komen jongens. Ik heb die foto niet gemaakt. Bovendien is het geen goedkope fotoshop, maar een ontwerp.

Hij gaat genaamd onder de naam SLC en krijgt ook weer van die top assige vleugeldeuren. Het model hadden ze eigenlijk al van de lijst gehaald maar aangezien Audi nu met de R8 is gekomen was het voor Mercedes toch wel interessant deze te gaan produceren…
Die Uhlenhaut coupé is tranendtrekkend fraai, wat mij betreft zeker een van de mooiste auto’s ooit. De 300 SL heb ik altijd een beetje lomp gevonden, totdat ik er eens achter reed in Zoetermeer (hoe ver van je natuurlijke habitat kan zo’n auto komen?) en bulderend naar de horizon accelereerde. Hij bleek toch wat lichtvoetiger dan het uiterlijk doet vermoeden!
Wat een fan-tas-tische auto toch!

Ik las ook dat er meer en meer klassiekers op de weg komen. Ik zeg: laat maar komen! Blijft schitterend om tussen alle grijze-muizen-doe-maar-gewoon-dan-doe-je-al-gek-genoeg-auto’s de toch veel meer unieke klassiekers tegen te komen…
Kanons-T5-kogeltje
blijft een fantassssties apparaat, getuigt van errrruug goeie smaak
zo zie je maar weer dat heel veel noviteiten op autobebied door Merc als eerste bedacht zijn
onze space-freak Wubbo Ockels schijnt er trouwens ook een te hebben….
Gr.,
Kanons-T5-kogeltje
@ de vlaeminck

Berg afgegaan met de amerikaanse autogeschiedenis?
Lees gewoon het stuk over Caroll Shelby hier onder
@Juppe

I know! Daarom dacht ik al, ik help je even. ;)
Volvo_440_turbo
Hoi, net thuis van vakantie se…
Ik heb ooit deze op de nurburgring, de kleine ring dan zien rijden, hier de filmpjes:



Volvo_440_turbo
Volvo_440_turbo
ps, sorry moderatoren dat het in drie delen gebeurt,maar als je op mijn photobucketsite ga kijken vindt je nog mooie foto’s van die wagen dat weekend…
De Gulwing is leganarisch. Waarom? Ver voor zijn tijd. Lichtegwicht, supersportief, efficient en bloedjesmooi…uhh Merc. Waar is het fout gegaan?
Kanons-T5-kogeltje
@ Volvo_440_turbo

goeie filmjes met vette SL-sound
complimenten….
Gr.,
Kanons-T5-kogeltje
@ Juppe & Rick dos: Is Get it on niet van T.Rex? En de laatste lijkt me Time van Pink Floyd.
Damn… ik was 15 jaar geleden in Californië, bij een oud-oom. Hij had de aluminium versie van de 300SL in onderdelen in z’n garage liggen. Bouwprojectje. Alle onderdelen compleet. Ik had het hele pakketje destijds van hem moeten kopen!
Laatste song is van Pink Floyd, prachtig nummer maar ik kan me de titel nu niet herinneren…
@ 3-serie
De gullwing wordt ook beschouwd als dé eerste supercar
Dit is naar mijn mening de definitie van het woord “Auto”
hij is altijd nog het mooist in het zilver met rode bekleding
Nah Benny, zilver met stoffen interieur, met ruitjesmotief!

En ’t nr van Pink Floyd was Time.
Ik zou een moord doen om er eentje te bezitten!
http://www.autosalon-singen.de/en/fahrzeug34500083-Mercedes-Benz-300%20SL%20(Fl%C3%BCgelt%C3%BCrer).html

hier kan je de “oude versie kopen!!!”
voor de half miljonairs dan wel:(

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).