Vanaf vandaag winterbanden verplicht in Oostenrijk

Auteur: , 33 Reacties

Het is geen verrassing en zelfs geen nieuws, maar meer een herinnering voor de mensen die nog een wintersportvakantie naar Oostenrijk op de agenda hebben staan. Daar zijn met ingang van vandaag de winterbanden verplicht voor alle personenauto's en lichte bedrijfswagens tot 3,5 ton. De regel bepaalt dat er in de periode van 1 november tot 15 april bij winterse omstandigheden enkel op winterbanden mag worden gereden.

Onder winterse omstandigheden wordt verstaan: bij sneeuw, sneeuwval, sneeuwmodder, ijzel, ijzvorming of een combinatie daarvan. Mocht je niet over winterbanden beschikken, dan zijn sneeuwkettingen een toegestaan alternatief. Boetes voor het negeren van de nieuwe regel kunnen oplopen tot 5.000 euro of inbeslagname van de auto. Veroorzaak je een ongeluk op zomerbanden dan geldt tevens omgekeerde bewijslast, waardoor jij moet bewijzen dat het ongeval niet veroorzaakt is door het gebrek aan de winterbanden.

Nu nog even wachten totdat deze regel naar ons land overwaait.



33 reacties

terecht…. wanneer in NL?!
Aston Martin Rapide
@ Michel

Terecht in Oostenrijk ja….maar hier hebben we niet vaak te maken met lage temperaturen, dus van mij hoeven ze de nieuwe regel hier niet invoeren.
Waarom doen ze dat halverwege de winter en niet aan het begin?
Vind het overigens wel goed en juist!
Zet gewoon standaard op iedere auto all-seasonbanden, kost mischien wat meer maar je hebt geen gezeur en gedoe meer over winterbanden
Inderdaad, in Oostenrijk misschien terecht. Maar we wonen hier niet in bergachtig landschap waar de sneeuwzekerheid vrijwel 100% is, maar in een platte rivierdelta met slechts wat regen of natte sneeuw. Dus hopelijk gebruiken ze (‘de regering’) bij ons het gezonde verstand (wishful thinking?) en stellen ze zoiets niet verplicht.
winterbanden in Nederland lijken me 99% van de tijd niet noodzakelijk. Wat me wel nuttig lijkt is die 1,6 millimeter wat omhoog te gooien zodat iedereen met een beetje fatsoenlijk profiel rondrijdt. ik moet smeken bij de lease-maatschappij om een fatsoenlijk setje banden, maar voor waarde verhogende zaken als elektrische spiegels bij aanschaf doen ze niet moeilijk. prioriteiten liggen niet bij de verkeersveiligheid.
Klassiekerrally for president! ;)
@Luc
All-seasons zijn ook maar een compromis, ze zijn in de sneeuw niet zo goed als een winterband. En in Nederland zijn zelfs all-seasons overbodig, hier is het toch nooit echt winter…
@ Citrofiel: alsjeblieft niet! :yikes:

Wat wimbers zegt lijkt mij een top-oplossing voor ons geliefde kikkerlandje.
dit is een goed besluit, maarja nu maar winterbanden kopen anders is het toch een duur grapje
@ klassiekerrally; Jammer… Was vast leuk geweest voor de (klassieke) automobilisten. Vooruit dan maar, op jouw aanraden:

Wimbers for president!! :P ;)
Winterbanden zijn wel goed. Alleen hier in Nederland hoop ik dat ze het nooit zullen verplichten. Het is natuurlijk wel mogelijk als je op winterbanden rijd dat je een subsidie krijgt of iets dergelijks. Dit kun je dan verrekenen met de prijs van de winterbanden, hierdoor worden deze goedkoper en zullen meer mensen zich eraan wagen. Zo word het dan toch veiliger op de weg maar hoeft niemand er echt aan te lijden. :)
Geen subsidies aub… Ten eerste hou ik niet van kunstmatig stimuleren van dingen, ten tweede worden vaak dingen gestimuleerd die volslagen nonsens zijn.
Beter plan dan winterbanden verplicht stellen in NL is een aanzienlijk aangescherpte richtlijn voor de profieldiepte tussen 1 oktober en 1 april van het volgende jaar. Daarnaast zie ik wel iets in een keuring waarbij banden een codering krijgen die de kwaliteit van een band aanzienlijk inzichtelijker maakt…..zoiets als bij het milieu-label van Electronica en Auto’s.

Als we nou al die auto’s met afgekeurde condooms als banden van de weg af zien te krijgen en we doen hetzelfde met bussen en vrachtwagens dan zijn we al een stuk beter onderweg.
Vrachtwagens verplichten om langs de kant te gaan bij sneeuwval zou ook veel helpen, bij elke sneeuwval blokeren vrachtwagens de wegen omdat ze met moeite naar boven geraken op lichte hellingen…
alleen hoger profiel ben je er niet mee, winter en zomerbanden hebben een totaal verschillende compound… maar het is zeker een begin
In de zomer bij droog weer zouden ze dan ook slicks moeten verplichten voor optimaal wegcontact. Of sla ik nu door?
@Casper en herfstbanden tegen de vierkante wielen door de afgevallen blaadjes he ;-)
Volvo_440_turbo
Winterbanden zijn, volgens specialisten, hier wel degelijk nuttig. Het gaat niet alleen over sneeuw en zo maar ook over grip bij koud weer.

Alhoewel, mijn mening dan, na toch redelijk veel banden in mijn leven versleten te hebben:
Dat er tussen de zomerbanden grote verschillen zijn qua grip in de koude en dat er volgens mij wel degelijk zomerbanden zijn die in de winter ‘vlot meekunnen’
SKODA OCTAVIA II - 34000km
Hmm,..ik heb nu winterbanden “in de lease”,…..vraag me af of dit nu “vergoedt” zou moeten worden,….aangezien het verplicht is geworden.

Verplichting in Nl lijkt me overdreven,…..maakt wel dat ze “standaard” worden in een leasecontract ;)
Dus als ik onder Nederlandse regels Oostenrijk wil binnenrijden met een APK goedgekeurde auto dan kan ik toch een boete krijgen? Lijkt me gevalletje leuk geprobeerd.
Met betrekking tot winterbanden wordt meestal het volgende vergeten: buiten de bewezen extra grip die winterbanden ook in ons land bieden geldt natuurlijk dat bij het rijden op winterbanden je zomerbanden niet slijten. Gemiddeld wordt nog steeds 30000 tot 40000 km met een setje banden gereden. Extra kosten heb je dus alleen bij aanschaf omdat je waarschijnlijk een extra setje velgen zult willen hebben. Daarna wordt echter de aanschaf van een nieuwe set banden uitgesteld en houdt je gemiddeld even hoge bandenkosten per jaar. Subsidies zijn dus overbodig en een verplichting tot gebruik van winterbanden jaagt je niet op hoge kosten.

Wat natuurlijk niet wegneemt dat in Nederland een verplichting totaal zinloos is. Het blijft ook ieder zijn eigen verantwoordelijkheid dat je je vervoermiddel fatsoenlijk op de weg zet.
@Maarten: behalve de extra velgen dus, want die moet je wel extra betalen. Plus opslag. Leg je ze namelijk in je garage dan worden die banden er niet beter op…
@Maarten.

Als ik normaal bijtijds wissel, ben ik zelfs goedkoper uit. Velgen had ik toch nog(oude sportvelgen) en de winterbanden kosten 40% minder dan een (goede)zomerband.
@Jan C.

Ik had de velgen dan al. Maar wintervelgen koop je 1 keer, daarna verdien je ze terug. 2 all in wissels kosten mij met opslag 45 euro per jaar. Als ik het daar nu voor moet laten, wat is mijn leven dan waard? Ik vind het een kleine prijs voor een hoop extra veiligheid.
@Maarten
Vergeet je niet dat winterbanden sneller slijten dan zomerbanden (40k ipv 60k) je ze voor optimaal gebruik in winterse onstandigheden ook nog eens eerder moet vervangen (profieldiepte tot 2mm rijden is met winterbanden onder winterse omstandigheden geen goed idee) en dat ze in dezelfde maat als zomerbanden ook nog eens duurder zijn?
“De regel bepaalt dat er in de periode van 1 november tot 15 april bij winterse omstandigheden enkel op winterbanden mag worden gereden.”
“Mocht je niet over winterbanden beschikken, dan zijn sneeuwkettingen een toegestaan alternatief”
Ehh dus winterbanden zijn eigenlijk niet verplicht mits je sneeuwkettingen hebt. En dat was toch altijd al zo in Oostenrijk? Netto verandert er dus niets?
@mashell

Winterbanden duurder dan zomerbanden in dezelfde maat? Das bij mij toch even anders, maar ik bespaar dan ook niet op banden.
uit tests (voorbeeld zei autoweek) blijkt dat een winterband pas vanaf -5 graden onder de nul betere grip krijgt dan de zomerband, mits er natuurlijk geen sneeuw ligt. en aangezien er bijna nooit sneeuw ligt in nederland en ook nog veel gestrooid wordt.

is het rijden met winterbanden in nederland totaal overbodig.

ik heb zelf een extra setje velgen met winterbanden in de schuur liggen en gaan er alleen op als ik op wintersport ga, want ja dan heb je gewoon winterbanden nodig en praat je niet over geld maar over je eigen veiligheid.

in nederland slijten winterbanden alleen maar heel snel ivm de samenstelling van het rubber en omdat het dan niet koud genoeg is….

tuurlijk zullen bandenleveranciers het aanraden, lekker meer verkopen!!!

maar je remweg wordt toch echt langer met winterbanden als het niet koud genoeg is….
Gaan ze dat dan dus ookandersom doen. Als iemand dus op winterbanden nog rijdt in de zomerperiode?? Die omgekeerde bewijsvoering dus?? Zou wel moeten anders heb je geen “gelijkrecht”.. En dat zou dus ook in NL (en alle anderen landen dan zo moeten!!)
Goede zaak. Staan er minder sufferds uit het noorden met zomerbanden dwars in de vangrail de autobahnen te blokkeren…………..
Outlander'tje
In veel leasecontracten zijn winterbanden opgenomen. Vaak maar 1 set voor de gehele leaseperiode en die is vaak 4 jaar. Leaserijders worden door de leasemaatschappijen rond 15-11 naar de Kwik Fit’s van deze wereld gestuurd voor de wisseling. Rond 15-3 kunnen ze d’r weer vanaf.

Een beetje zakelijke rijder rijdt snel min. 2.500 km per maand. In 4 maanden zijn de winterbanden dus 10.000km gebruikt. Onder Nederlandse omstandigheden (temperatuur vaak boven de 7 graden) slijten winterbanden hard. Voor winterbanden is de profieldiepte nog belangrijker dan bij zomerbanden. Als de winterbanden 3 seizoenen zijn gebruikt dan kan je je afvragen of je dan nogwel veilig bezig bent.

De gemiddelde leaserijder zal echter denken dat ‘ie veilig bezig is en nadat ‘ie in Duitsland z’n leasebak eens goed de sporen heeft gegeven ervan overtuigd zijn dat ‘ie de sneeuw in Oostenrijk wel aankan… Dan zal je bedrogen uitkomen.

Zie de laatste winterbanden test in Autoweek. Daar zijn banden 8.000km getest en de resultaten versus nieuw waren schokkend.
Het Oostenrijks Toeristenbureau geeft aan dat het niet VERPLICHT is!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).