Gespot: Gelukkig nieuwjaar!

Auteur: , 39 Reacties

Begint het misschien een beetje een verslaving te worden? Een paar maanden geleden kwam er al het één-en-ander aan beeldmateriaal uit Londen op Autoblog, eind april raasde Gumball 3000 door de pittoreske steegjes van Mayfair, en in 2006 leerden we de spotmogelijkheden van de stad tot twee keer toe kennen.

Als u het te veel vindt worden kunt u gerust wachten op wat leuke Continental GT’s uit de P.C. Hooftstraat, of gewoon over de zwart-witte kentekenplaten en Londense architectuur heen kijken. Een team genaamd Bamiblog.nl raakte er niet uitgekeken.

Londen Mayfair

Rolls-Royce Phantom

Als opwarmertje komen we bij The Lanesborough een aantal Phantoms tegen, zoals de grijze huis-EWB, maar ook nog twee andere corpulente Britten, uiteraard met een dure auto op de achtergrond. Nee, geen gewone G klasse, ook geen G 55 AMG met 360 pk, maar een nieuwere versie met compressor. 500pk! Maar in alle chaos vergeet je wel eens wat, mocht je nog wat Mercedessen willen zien dan kun je de aflevering van vorige week raadplegen. Of van vorig jaar. De Phantom is in Londen dus geen bijzonder zeldzame auto, dat wisten we al langer. Daarom kunnen we eens wat specifieker gaan kijken naar de auto’s zelf.

Rolls-Royce Phantom EWB
Rolls-Royce Phantom EWB

De kleuren bijvoorbeeld: spaar ze allemaal. Stuk voor stuk hebben de auto’s tinten die wat subtieler zijn dan de auto zelf, als je een kleur zou moeten kiezen die beter matcht met de uitstraling van de auto zou je hem haast in roodpaars met vinyl dak nemen. Meestal zien we ze in het zwart, zo nu en dan in het zilver, blauw is eigenlijk al uitzonderlijk, en het o-zo-veilige muisgrijs komen we ook al met mondjesmaat tegen. Hoe zeldzaam de kleuren ook zijn, veel mensen zullen zich er niet echt druk om maken. Misschien komt het kleurenpalet van de Gallardo nog eens beschikbaar voor de Phantom, wie weet.

Rolls-Royce Phantom
Rolls-Royce Phantom
Rolls-Royce Phantom
Rolls-Royce Phantom

Bentley Azure 2006

Er eentje in Nederland spotten is vrij moeilijk met het erg kleine aantal op Nederlands kenteken staande exemplaren, maar in Londen is er weinig tel bij te houden. Alleen die zaterdag al kwamen we twee Azures tegen, elk geparkeerd voor één van de vele extreem dure hotels in Londen. De blauwe staat bijvoorbeeld voor Hotel The Berkeley, nabij Hyde Park Corner, de andere staat voor het massaspothotel midden in Knightsbridge, genaamd Sheraton Park Tower. De laatste staat vaak helemaal volgeparkeerd met de meest bizarre auto’s, zoals bijvoorbeeld de zeer aparte en extreme 997 Gemballa Biturbo Avalanche Cabriolet met 600 pk onder een matzwart jasje, om nog maar te zwijgen over de parkeergarage. Dat kan ook niet anders aangezien we die destijds hebben overgeslagen, maar andere keren was er veel te zien.

De Azure 2006 is een mooie combinatie tussen de nieuwe stijl Bentley en de traditionele Bentley’s. In principe een Arnage Convertible met wat vernieuwde details, en uiteraard een setje onooglijke VAG-velgen, maar wel met het traditionele stuk metaal voorin. In Nederland betaal je voor een dergelijke cabriolet standaard al meer dan vier ton, waar je voor minder dan tweeëneenhalve ton een ook al erg royale Continental GTC hebt. Die zijn hier dan inmiddels ook al ontelbaar geworden.

Bentley Azure 2006
Bentley Azure 2006
Bentley Azure 2006
Bentley Azure 2006
Bentley Azure 2006
Bentley Azure 2006

Ford GT en Ford GT Roush 600 RE

Londen lijkt onlosmakelijk verbonden te zijn met Ford GT’s, tot vier keer toe kwamen we er in totaal zes stuks tegen! En dat is erg veel, hier in Nederland begint het al op gang te komen maar de vertrouwde gele kentekenplaten zien we nog steeds niet op dit model. In Londen heeft men niets te klagen want daar rijden ze in alle kleuren van de regenboog. Er rijdt zelfs een unieke Roush 600 RE, afgemaakt door de black-on-black kleurenstelling van de koets/velgen. Daar scoor je trouwens erg makkelijk mee bij de autoliefhebber, zelfs als het gaat om een zwarte Golf III met zwarte plastic spinners, bij wijze van spreken.

Ford GT
Ford GT
Ford GT
Ford GT
Ford GT

De witte Ford GT nam ons mee naar een parkeergarage in Mayfair, waar we tot onbekende diepte afdaalden om de snelle motorvoertuigen vast te leggen. Het bekende ritueel speelde zich weer af, na een tijdje werden we aangespoord het pand te verlaten. Uiteraard op de zeer gentle wijze die we van Britten gewend zijn. De Roush 600 RE kwam Brompton Road over gescheurd tijdens een kwartiertje chillen. De keuze was al snel gemaakt: rennen! Even was er een twijfelmoment: ‘halen we dit wel?’. Er stond een flinke file, en als voetganger heb je daar helemaal geen problemen mee. Rustig rijdend verkeer waar je je zonder gevaar tussen kan planten om de auto vast te leggen. Een beestachtig geluid kwam er uit, toen de dubbelzwarte auto aan kwam scheuren in de duisternis was het sowieso nog gissen wat het precies was. Het ging dus om de enige Ford GT Roush 600 RE, wat globaal betekent dat de oorspronkelijke 550 pk nog even gekieteld is tot 600 pk door aan de compressor te sleutelen.

Ford GT Roush 600 RE
Ford GT Roush 600 RE
Ford GT Roush 600 RE
Ford GT Roush 600 RE
Ford GT Roush 600 RE

Een aantal Porsches

Porsches zijn niet de meest geziene gast op de woensdagmiddag, alleen als om iets aparts gaat wordt er moeite voor gedaan. De 996 GT3 MkII is bijvoorbeeld geen auto die je veel tegen komt om het Spartaanse karakter van de auto, maar Londen is ook al een goede spotplaats voor zulke hardcore racers, niet alleen de Nürburgring.

Porsche 996 GT3 MK II
Porsche 996 GT3 MK II
Porsche 996 GT3 MK II
Porsche 996 GT3 MK II

De 997 GT3 is al een stuk minder zeldzaam, en alweer is de auto voorzien van een witte laklaag. Het is vrij duidelijk dat het geen voortzetting is op de wit-trend van een jaartje geleden; het zit gewoon in de genen. Beide elfjes zijn er ook nog als gelimiteerde RS, nog net iets puurder maar het blijft wel bij details, niet om honderden extra pk’s. Daarnaast zijn dergelijke versies voorzien van herkenbare kleurenschema’s, wit met een rode dan wel blauwe striping voor de 996, voor de 997 zijn er verscheidene felle kleurencombinatie’s zoals oranje met zwarte letters.

Porsche 997 GT3
Porsche 997 GT3
Porsche 997 GT3

Ten slotte werden we verrast door een 997 Turbo Cabriolet, een auto die nog niet zo heel lang geleden werd uitgebracht en nu ook nog vrij zeldzaam is. Deze auto combineert snelheid al wat beter met comfort, en met het uitkomen van de cabrio geeft het al veel meer mogelijkheden. Anderzijds is het wel weer een standaardreceptje om de Gallardo en de F430 een beetje bij te blijven, maar zo gaat dat in de wereld van de auto, je kunt niet achterblijven.

Porsche 997 Turbo cabrio
Porsche 997 Turbo cabrio

Een aantal Ferrari’s

Van de Porsches hadden we er twee hardcore en één cabrio, bij de Ferrari werden de rollen omgedraaid. We hadden inderdaad graag een 430 Scuderia gezien, maar dat laat nog even op zich wachten. Allereerst de F430 Spider voor The Dorchester.

Ferrari F430 spider
Ferrari F430 spider
Ferrari F430 spider
Ferrari F430 spider

Net aangekomen aan Park Lane tegenover dit dure hotel begonnen we maar eens te wachten op de middenberm van Park-Lane, enerzijds lui maar anderzijds welverdiend na een lange reis die ook nog eens flink uit was gelopen. We misten net de boot van zes uur (ofzo, dergelijke informatie wordt niet heel zorgvuldig opgeslagen), dus dat werd een uur later. Op het moment hadden we geen zin om uit te rekenen hoeveel spots we zouden missen, dus gingen we nadenken wat de teamnaam werd. Logischerwijs werd dat Bamiblog.nl, dat zat er eigenlijk al een hele tijd aan te komen. Om weer terug ontopic te gaan, er werd besloten om eens achter de struiken bij The Dorchester te gaan kijken wat er was. Hee, kijk nou eens, een head-and-shoulders-blauwe Gallardo Spyder. Een stukje verderop ook nog een rode F430 Spider, geparkeerd naast de huis-Phantom van dit hotel. De andere twee Ferrari’s kwamen we tegen aan het inspirerende Berkeley Square, ook een erg leuke locatie voor de spotter. Er kwamen onder andere nog een S 65 AMG, CL 65 AMG, Ford GT en SLR McLaren Roadster voorbij binnen niet al te lange tijd, en we spotten er ook nog een 997 Turbo Cabrio, Arnage T Mulliner, en die rare matzwarte Porsche Gemballa. We bekommerden ons op een gegeven moment over een 360 Spider, maar zo nieuwsgierig als we waren besloten we aan de overkant te gaan kijken of er aan de 360 Modena, die daar stond, nog meer Challenge was dan alleen de velgen.

Ferrari 360 spider
Ferrari 360 spider
Ferrari 360 spider
Ferrari 360 spider

Tussendoor spotten we nog even een Veyron in de showroom, het was een net-niet-zwart exemplaar, wanneer zien we hem als eerste met kenteken verschijnen? Vol opwinding kwamen we tot de conclusie dat het inderdaad één van de weinige 360 CS’jes was, er zijn er namelijk maar enkele honderden van gemaakt die elk maar heel af-en-toe de openbare weg zien. De auto is voorzien van erg veel carbon, zóveel dat je haast zou denken dat de auto er juist zwaarder op zou moeten worden! Om er nog wat bijzonderder uit te zien is de voorbumper wat agressiever en loopt er een goedkoop plastic plakplaatje over de hele lengte van de koets. Eigenlijk best jammer, maar als autospotters vinden we het allemaal erg leuk als een auto zich middels allerlei details – mooi dan wel lelijk – van zijn mindere onderscheidt.

Ferrari F360 Challenge Stradale
Ferrari F360 Challenge Stradale
Ferrari F360 Challenge Stradale
Ferrari F360 Challenge Stradale
Ferrari F360 Challenge Stradale
Ferrari F360 Challenge Stradale

Bentley S2 Continental Mulliner Flying Spur

Traditioneel voor Londen waren er redelijk wat zeldzame klassiekers on the road, ditmaal geen Shadow’s maar alleen de top. Klassiekers met speciale bodywork dus. Deze Bentley S2 is als Continental uitgevoerd, met een aluminium koets dus, die minder weegt, en met een wat krachtigere motor. De body is ontworpen door Mulliner, een bedrijf dat veel voor Bentley heeft betekend en waarvan de naam nog steeds bewaard is gebleven, terug te vinden in Bentley aan de hand van vijfhoekige roostertjes op vele jaren ’90 modellen. Dat is iets heel anders, hier gaat het om een serieus verschil in bodywork. Overigen geen prachtige gladde koets, op de hoek linksvoor (vanuit de bestuurder gezien) zit een flinke deuk. Jammer, maar het geeft wat toegankelijks. Óók hier wordt gewoon mee gereden zoals in elke andere auto, in plaats van dat er stijfjes en paranoia mee van show naar show wordt gereden met een soort obsessieve angst dat er een krasje op de kentekenplaathouder komt. Zo gaat het nou eenmaal in het leven van een auto. Eerder zagen we zoiets al bij een S1 Continental Mulliner Coupé. It’s in the name?

Bentley S2 Continental Mulliner Flying Spur
Bentley S2 Continental Mulliner Flying Spur
Bentley S2 Continental Mulliner Flying Spur

Tot zover het avontuur van Bamiblog.nl (momenteel wordt er nog hard aan de site gewerkt). Tot die tijd kan er met betrekking tot deze artikelen (vragen, verzoeken voor wallpapers) gemaild worden naar appeltje@autoblog.nl, want hij mocht deze dag natuurlijk ook niet missen.



39 reacties

Begin de week met Mercedes-AMG, bekijk het HIER!
mooi speelgoed
je hebt op die laatste foto van die Azure per ongeluk een combo met een Vanquish ;)
Even het noorden kwijt…

Dus auteur Bamiblog is een collega van Appeltje die samen met hem een spotterblog start of?
Die Rollses.. Écht mooi
Mooie plaatjes, jammer van de schade op het linker voorscherm van de Bentley.. Gelukkig nieuw jaar iedereen!
****de vlaeminck schrijft,

2 January 2008 om 13:36
je hebt op die laatste foto van die Azure per ongeluk een combo met een Vanquish ****


Doe maar een bmw 3 serie ;)
Nice!
Die Ford GT is té ziek!

Beste wensen.
:shock: jij noemt de Ferrari 360 Challenge Stradale goedkoop???? ga je mond met zeep spoelen!
Kenteken “BBC 5” op de Azure, in Engeland is de rel om de salarissen bij de pubieke omroep duidelijk nog niet begonnen ;-)
Mooie witte roush gt!:)
@jos.

Kijk nog eens goed, er staat Bentley Azure, geen Bentley S2 Continental Mulliner Flying Spur.
Mooie, ik vindt het wel mooi staan zo’n grote kentekenplaat voor een Phantom achterop, dat vult namelijk zo goed!
Ik was volgens mij te laat.
De Porsche 996 vind ik toch wel een misser met die koplampen.

De Porsche 997 GT3 vind ik toch wel de lekkerste Porsche van dit moment. Alleen die velgen…
Toch wel, Rick? Jaaaa, toch wel….
@ Mustang

de witte is geen roush;)
Ben ik dan de enige die Black on Black niet mooi vind? Ik vind dat er ergens een beetje contrast moet zijn. Zwarte velgen met een geel randje op een zwarte auto kan bijvoorbeeld wel (Carrera GT van VRAlexander bijvoorbeeld).
Is die azure aan bedrijfs auto van de BBC? ;)
Uit dit lijstje kies ik voor de Challenge Stradale of de Ford GT. Ik vind zo’n Rouch over the top. Too try hard.
London, the worlds playground.
Even OFF-Topic.
Heeft er iemand al recentere beelden van de Ferrari GT California die in Detroit wordt voorgesteld binnen enkele weken? Nog geen spy-shots i.v.m. voorstelling in beperkte klantenkring! (Ik bedoel foto’s genomen met GSM).
edit: dit soort reacties aub even bij de betreffende topics, bv het artikel over de California: http://www.autoblog.nl/archive/2007/09/22/ferrari-430-gt-california-cc
Die foto’s van die Ford GT Roush 600 RE zijn wel erg oud, volgens mij.
Want toen ik het laatst checkte zag ik foto’s dat hij helemaal in de prak lag.
Ik ben niet zo goed in foto’s, dus moet je maar even de naam googelen en dan staat het er wel.
@de vlaeminck,
Op de tweede foto van die RR Phantom is er per ongeluk een combo gemaakt met een Ford Focus :lol:
ik veronderstel dat je dit bedoelt Niek-er: http://www.autounleashed.com/rare-ford-gt-roush-600-re-bites-the-dust?

Er zijn 10 stuks van deze wagen gemaakt dus dan kan het toch zijn dat dit gewoon een andere is…
Beste Autoblogger; ben ik blind aan het worden, of klopt het dat we onze maandelijkse wallpaper-kalender niet meer krijgen? Djivy HELP!
ooh die ford GT’s zijn super!
Heerlijke spots vooral die azure die donkerblauwe :D
foto 4, die RR, run on flat???
YK: grapjas
je zou eens een dagje nurburgring moeten maken…
daar zie je meer porsche’s,bmw’s,ferrari’s enz in 1 dag dan de meeste mensen in heel hun leven zullen zien..
dóh, tuurlijk is dat een Vanquish, daar had je die foto niet voor
hoeven bij te doen.. en daar voor trouwens nog een Range,
voor zover dat het nog wat bijzonderder maakt..

Beste wensen iedereen!

ed.: Frangie, I totally agree! :D
@ Niek-er
Alle foto’s zijn genomen op zaterdag 22 december, dus ook die van de Ford GT Roush!

@ Djivy
Samen uit, samen thuis. Het is gemaakt door Appeltje, ook geschreven door, maar het is wel een tour van Bamiblog, ik en nog drie andere spotters.

@ De Vlaeminck
Ik noem alleen die lelijke plastic sticker goedkoop, 233 mille vind ik zelf ook best veel geld voor een auto.

@ Jonas
Ah, okee, dus toch tien. Tot dusver dacht ik dat het om een unicum ging.

@Popov
Ik probeer binnenkort weer wat te maken!

Bedankt voor de leuke reacties!
Die Azures… :o Ze blijven prachtig… En de S2 Continental Mulliner Flying Spur ook… Ik word meer en meer verliefd op Bentley!
Als je nog coolere spots wil maken, ga eens naar Laren :lol:
Ik woon d’r en zie elk uur wel een auto rijden die meer de 300.000 euri’s kosten
nog een paar foto`s , zelfde straat in Parijs. Of beter gezegt, voor het zelfde Hotel.

http://ramish.hyves.nl/fotos/162220541/0/WfH_/
http://ramish.hyves.nl/fotos/162220540/0/X9kU/
http://ramish.hyves.nl/fotos/162220538/0/L8A0/
http://ramish.hyves.nl/fotos/162220537/0/0fUO/
http://ramish.hyves.nl/fotos/162220536/0/qFSW/

Ps. hoe kan ik hier de foto`s plaatsen en niet alleen de link….help!!!!
Goedkoop plakplaatje over de CS?? Ik dacht dat het handgeschilderd was…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).