Klassieker: Rolls Royce Silver Shadow

Auteur: , 14 Reacties

Luxe, luxe en nog eens luxe, dat is waar Rolls Royce voor staat. Een model dat een belangrijke bijdrage heeft gehad in het succes van Rolls Royce is de Silver Shadow, want het is tot op de dag van vandaag het best verkochte model.

De Silver Shadow was de opvolger van de Silver Cloud III en was een geheel nieuw design. Het eerste design werd in 1965 voor het eerst getoond in Parijs en de auto kwam nog datzelfde jaar op de markt. Uiteindelijk zou hij tot 1985 in verschillende verschijningsvormen geproduceerd worden en de Corniche convertible zelfs tot 1995.

Vanaf zijn introductie was de Silver Shadow immens populair. Er was een wachtlijst van twee jaar en één tot twee jaar oude wagens brachten nog net zoveel op als een nieuwe. Dit was ondanks de toenmalige prijs van 6556 Britse pond. Voor dat geld moest je alsnog bijbetalen voor airco, getint glas en leren hemelbekleding.

Het design van de Silver Shadow was een vrij radicale verandering ten opzichte van zijn voorganger. De auto was korter, lager en minder breed dan zijn voorganger. Toch was de binnenruimte juist groter. Ook werd de enorme grill van de Silver Cloud vervangen door een kleinere versie. Al met al oogde de auto een stuk moderner maar het ontwerp had toch nog steeds traditionele accenten waardoor het een typische RR was.

In het interieur werden de instrumenten recht voor de bestuurder geplaatst in plaats van in het midden van het dashboard. Dat was prettiger voor de bestuurder maar voor Rolls Royce betekende dat dat ze niet langer één dashboard konden maken maar een links- en een rechtsgestuurde versie moesten produceren.

RR Silver Shadow

Technisch gezien was er ook veel nieuw. De Silver Shadow was de eerste Rolls met een zelfdragende carrosserie. Verder beschikte hij over schijfremmen in plaats van trommelremmen en onafhankelijke wielophanging aan de achterkant. Onder de motorkap lag in eerste instantie een 6.2 liter V8 met 172 pk, sterk genoeg om een caravan te trekken. Vanaf 1970 werd dit een 6,75 liter motor met 220 pk. Voor de Amerikaanse modellen weken de specificaties iets af doordat men aan de emmissie-eisen moest voldoen.

Voor het ultieme comfort werd de hydropneumatische ophanging van Citroën gebruikt, die de auto op een constant niveau hield. In de eerste jaren werd dit systeem toegepast op alle wielen, maar in 1969 kwam men er achter dat het systeem van de achterwielen eigenlijk al het werk deed en werd het voorste systeem weggelaten.

In 1969 kwam ook de Long Wheelbase op de markt. Deze had meestal een ruit die de chauffeur van de eigenaar scheidde en dubbele airco. In 1977 werd dit type omgedoopt in Silver Wraith II. Ook de andere modellen kregen vanaf mei 1969 standaard airco.

Van iedere Rolls Royce werd in die tijd namelijk nog een vrijwel identiek model door Bentley uitgebracht. De enige verschillen waren een iets andere grill en de emblemen. Gedurende zijn vijftien jaar lange bestaan zijn er niet minder dan 33(!) varianten van de Silver Shadow geweest als je de Bentley modellen meetelt. Naast de 4-deurs sedan kwam er in 1966 een 2-deurs en nog een jaar later werd daar een cabrio aan toegevoegd. Zowel de 2-deurs als de cabrio werden in 1971 omgedoopt in Corniche. Een heel uitgebreid overzicht van de modellen en de productieaantallen is hier te vinden.

Verder kan er onderscheid gemaakt worden tussen de Shadow I en de Shadow II, die vanaf 1977 gemaakt werd. De II had ten opzichte van de eerste Shadow een betere wegligging door een andere voorwielophanging en een ander stuurmechaniek. Uiterlijk verschilden de twee versies voornamelijk door de bumpers, die eerst van chroom waren en later van zwart rubber. In totaal zijn er bijna 38.000 Silver Shadows van de band gerold.

RR Corniche 2-deurs



14 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
Wat aardig van jullie dat jullie mijn foto hebben gebruikt:p
Mooi , mooi en mooi
@ NLX

Graag gedaan. ;) Als je op het plaatje klikt, kom je ook op jouw post op autojunk terecht.
Een Rolls-Royce blijft jippig.
Lol @ Sacoei

Best leuk appartementje hoor!
Dan vind ik deze leuker; http://www.autojunk.nl/pix/view/134921
De foto’s zijn wel niet super.
Wij hebben ook nog een mooie donkerblauwe silver shadow te koop.
Komt uit het autotron vandaan. Zeker een leuke auto.
Die stoelen zak je ook helemaal in weg en aan elk detail is gedacht.
Vader van een vriendin van me heeft zo’n bal (onderandere)
Zit comfortabel! Verder wel mooi.. Heb alleen niks met RR..
-edit: nutteloze bijdrage-
Dit filmpje mag niet missen! ;-)

http://www.youtube.com/watch?v=YzmCPv73HCU
@ Floris

ik heb hem al gezien, maar hij blijft grappig.
Zijn nu 2e hands ook redelijk betaalbaar geworden. Kan je toch zeggen dat je in een Rolls rijdt :)
@ Sacoei

Die prijs is niet mis voor maar 200m², ben je wel gek om daar te wonen. Liever een leuk huisje net buiten de stad die 3 keer zo groot is.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).