Nu toch echt officieel: Chrysler Grand Voyager

Auteur: , 63 Reacties

Het is niet echt een verrassing meer, maar dit is hem dan: De nieuwe Chrysler Grand Voyager. Volgens Chrysler hebben ze de MPV opnieuw uitgevonden, maar wat vooral nieuw is, is het stoelsysteem.

Voor dit systeem heeft Chrysler de flitsende naam Swivel ’n Go bedacht. Het houdt in dat de middelste twee stoelen 180 graden kunnen draaien. In combinatie met een tafeltje dat je vanuit de vloer omhoog kan klappen, kan je de Voyager dus ombouwen tot een gezellige zithoek.

Naast Swivel ’n Go komt Chrysler ook heel origineel met Stow ’n Go. Dit is een moeilijke naam voor opklapbare stoelen, waarbij de tweede en de derde zitrij volledig opgeklapt kunnen worden en je zo een vlakke laadvloer krijgt. Een handige gadget die je er gratis bijkrijgt is een uitneembare zaklamp in de kofferruimte die automatisch oplaadt als je rijdt. Daar heb je nog eens iets aan.

Om de MPV vooruit te krijgen levert Chrysler twee motoren. De eerste is een 3,8-liter V6 benzinemotor met 193 pk en een koppel van 305 Nm. Daarnaast is er een 2.8-liter dieselmotor met 163 pk en 360 Nm koppel. Standaard zijn beide motoren gekoppeld aan een 6-traps automaat.

Deze Grand Voyager is ook een stuk stiller dan het vorige model door een betere aerodynamische vorm en dikker glas voor de zijramen. Sommige ruimtes in de carrosserie zijn opgevuld met geluidsdempend schuim. De Voyager is leverbaar in drie uitvoeringen, LX, Touring en Limited en staat binnenkort bij de dealers.

Chrysler Grand Voyager
Chrysler Grand Voyager
Chrysler Grand Voyager



63 reacties

De inspiratiepilletjes waren geloof ik op bij de designafdeling…
3.8 V6 met ocharme 193pk? Die Amerikanen weten écht nog steeds niet hoe vermogen uit een motor te krijgen..

Achja, no replacement for displacement zeker.. Vind’m niet zo mooi, maar zal wel praktisch zijn zeker.
OOIT! vond ik de Voyager een pracht van een wagen en had ik zeker wel ééntje willen hebben.

This however…..
“door een betere aerodynamische vorm”
Die aerodynamische vorm heeft de designafdeling dan knap weten te verbergen. Sorry Chrysler, maar als dit in Europa tegen de Galaxy en Espace moet concureren kunnen jullie de boot beter niet de oceaan over sturen.

Tenzij deze vanwege de extreem lage sub-prime dollar koers goedkoper wordt dan een Zafira of Kia Carens, dan zou ie wel verkopen.
Net een huis van binnen! Leuk voor de voetbalclub met uitwedstrijden. Maar verder een kansloze bak natuurlijk.. Wat een zuipschuit zeg…
Oh..mijn..god! Wie heeft dit krot ontworpen? Het ziet eruit als een bestelbusje!
Die eerste vond ik toch wel een stukje mooier…. in hoeverre een Chrysler Voyager mooi kan zijn!
In Europa mogen we nog ontzettend bij zijn dat ie gewoon Voyager heet, in de USA heeft de Dogdge variant Grand Caravan en Chrysler heeft het zelfs aangedurft het model “Town & Country” te noemen.
Zou ie dan net zo onveilig zijn als de gewone voyager…die kwam niet zo best uit de crashtest.
Wtf hebben ze met versnellingspook gedaan? Gekke Amerikanen.
Horsepower sells .. torque wins races …
IK zou hem lelijker durven noemen dan de vorige generatie, veel lelijker zelfs.

En dan die ‘houten’ afwerking op het dashboard, er lijkt me daar iets niet te kloppen.
@bob, ja maar met dit ding win je echt geen races hoor haha je gaat echt hooguit van aan de race… jezus wat is ie poeplelijk!
@bob

en busjes zijn triest
Dus eigenlijk heeft Chrysler een IKEA op wielen uitgevonden.
Thom Holwerda
Mwoah, ik vind hem niet eens zo heel lelijk. Gewoon een degelijke, functionele, en toch stoere uitstraling. Dit soort auto’s horen naar mijn idee niet op te vallen, daar worden ze ten slotte ook niet voor gekocht.

Dus ach, best leuk ding.
Nice! Mooi blok op wielen, ik vind het wel strak, prima zo. Die motoren kunnen echt niet vind ik. Zeker die diesel – die in andere modellen uit zelfde concern meer power levert – en 193 pk uit een 3.8. Niet te verkopen hier :)
ik geloof niet dat er een manuele versnellingsbak in komt, lijkt me dan moeilijk schakelen. Voor Europa stoppen ze er best een 2.0 TDI 140pk in.
?! Vorige model was nog best te pruimen maar dit ziet er uit als een lelijke Koreaan ofzo :(. Ziet er ook weer goedkoop uit vanbinnen, maar zal dat hoogstwaarschijnlijk helemaal niet zijn. Kansloos.
Niet de mooiste, maar kan je ook maar één MPV verzinnen die je zou verkiezen boven een sedan/coupe? Deze wagens zijn puur voor de functionaliteit ontworpen. Zoals Clarkson zegt; deze wagens koop je omdat je ze nodig hebt, niet omdat je ze wílt. En dan nog vind ik dit veel stoerder dan een zafira, mazda 5, avensis verso etc.
Zoals hierboven beschreven kies je een MPV niet uit emotie maar uit functionaliteit. Voor mij schreeuwt een MPV het volgende:

“Ik rij een MPV omdat ik mijn eigen identiteit heb opgegeven en vanaf nu in mijn geheel mijn leven en identiteit aan mijn kinderen overlaat”

Urgh .. voor mij geen MVP .. al maakt Ferrari of Spyker er eentje. Ik hou het wel met een 7 sits 4WD als het echt moet.
Pieter Bayens
Hoewel het inderdaad niet de meest mooie bak is, kan ik zeggen dat het een van de meest praktische auto’s is die je kan krijgen. En het rijdt heerlijk voor lange afstanden. Afgelopen zomer met 6 mannen in een Voyager naar Italie gereden, en wat reed dat heerlijk relaxed. Tot 160 km/u gewoon stabiel en rustig, daarboven ging hij zwalken. Maar harder wil je met zo’n auto toch niet.

Zelfs volbeladen met bagage voor 14 dagen was het gewoon goed te doen, om niet te zeggen ruim. Het is absoluut geen straf om met deze auto lange afstanden te rijden. Sterker nog, ik rij liever hierin lange afstanden dan in een sedan. De ruimte om je heen is gewoon heerlijk, je zit niet zo opgesloten.

Het is verder inderdaad een karakterloze en saaie auto, maar puur functioneel is hij zeer geslaagd.

En over brandstof-slurpende troep: absoluut niet! De 2,5 liter turbodiesel in de Voyager die wij hadden, heeft gemiddeld 1:12 gereden, met cruise-snelheden van 140-160, compleet volgeladen. En daarnaast korte ritjes, die het er ook niet zuiniger op zouden moeten maken. Ik denk dat als je deze auto rustig rijdt, je makkelijk 1:15 kan halen, en dat is voor een auto van dit formaat gewoon zuinig te noemen.
@bob, Mooie quote hoor, exact dezelfde strekking als wat Clarkson al meerdere keren zei. Heel origineel dus…

En MPV: http://en.wikipedia.org/wiki/Multi-purpose_vehicle
Elke auto met zeven zitplaatsen zal een MPV zijn, 4WD of niet.

Dit ding maakt trouwens geen enkele kans in Europa. Niemand hier zou voldoening nemen met een dérgelijk belachelijk interieur. Zeker niet als je het afzet naast een sober C-Max of Mitsubischi Grandis interieur. Niet de meest ‘top of the line’ interieurs, maar wel kwaliteitsvol en sober. Geen ‘fake hout plastic fantastic interieur’ zoals hier.

Sowieso mag de rest van die voyager het ook wel schudden tov twee bovenvernoemde MPV’s. De motorisaties zijn beter (en zuiniger waarschijnlijk), de auto is lichter waardoor er toch nog iets overblijft van een normale bestuurbaarheid (itt de voyager die ongetwijfeld een sloep is)
De C-Max is ronduit schitterend in dat genre. Geen al te grote buitenafmetingen (parkeren ed) en toch veel plaats met goede toegang tot alle zitjes. Ok, geen fancy seating arrangements, maar toch. De Grandis is gewoon… héél erg ruim en aerodynamischer dan deze.
En waarschijnlijk zijn ze beide goedkoper dan deze voyager.

Ik snap werkelijk niet wat de Amerikaanse consument drijft. “Look honey, i’ve got a gigantic RV, get them babies…”

En het is niet dat daar geen alternatieven kunnen verkocht worden. Of ford nu hier, of daar een focus maakt, een focus is een focus. De markt wil ze daar gewoon niet. Gelukkig is dat aan het omslaag en brengt ford tegenwoordig wél z’n europese modellen naar het ‘nieuwe continent’.

Amerika heeft veel geweldige wagens gehad (denk aan de mustang) maar over het algemeen rijdt daar een hoeveelheid crap rond zeg….
Helemaal eens met Thom. Ik vind de auto er prima uit zien. Mooier dan zijn concurenten.
Als je trouwens een echte goede mpv wil zien (ford c-max) kan ik aflevering zeven uit het achtste seizoen van top gear aanbevelen. Paar beelden zeggen meer dan heel wat tekst.

Het is nu ook niet meteen mijn eerste keuze als wagen, maar voor mensen met een gezin is ‘ie niet duur, en heel erg praktisch. En het minst ‘erg’ om in gezien te worden van alle mpv’s
jongens jullie snappen het niet he?

– veel liters weinig pk’s betekent rustige motor betekent cruisen amerikanen houden van cruisen met weinig toeren

– ik vond m ook lelijk maar dat valt wel mee ik begin er steeds meer aan te wennen de vorige was ook een kruising tussen jaren negentig en neo conservatief amerikaans.

verder gewoon een leuk fijn busje voor grote familie’s al zou ik zelf nooit en te nimmer zoiets kopen
Sommige mensen nemen een hele slaapkamer mee als ze 2 uurtjes weggaan met een baby. … voor het geval dat je ‘iets nodig hebt’. Totale onzin. Nooit en te nimmer zal ik een minivan rijden .. ik vind het al erg als ik er in moet zitten in een Taxi. Mijn vrouw deelt die mening.

@topg … ik vind een Land Rover Discovery SE7 nou niet echt een MPV.
Ik vind alleen de amerikaanse sport auto’s mooi!:)
Hehe … Dodge Minivan 1/4 mile in 12 seconden

http://www.youtube.com/watch?v=IX3lU6r8I9g
Werkte VW niet samen met Chrysler voor dit model ????
Er zou dus best een VW versie van kunnen komen.
Wel erg saai design! Maar die stoelen! Dat is pas cool!
De swivel ’n go en stow ’n go systemen zaten waren toch ook al in de vorige voyager leverbaar?
Tv hangend aan het plafond is hoogst irritant, ze moesten gewoon in elke hoofdsteun een beeldscherm plaatsen.

De auto lijkt nu meer echt op een ”bus”. Het huidige model heeft een veel mooiere stroomlijning. Bovendien is het hele dashboard van plastic zo te zien. Kortom niet echt mijn ding
@bob, mag ik opmerken dat ik het sowiezo echt heel erg treurig vind wanneer je je hele identiteit laat afhangen van de auto waar je in rijdt?
Alfa Lima Foxtrot Alfa
Rick dos schrijft,

7 January 2008 om 23:13
OOIT! vond ik de Voyager een pracht van een wagen en had ik zeker wel ééntje willen hebben.

OOOOHHH MY FCKN GOD!!!!! Dat is zo ongeveer hetzelfde als zeggen dat je ooit opgewonden bent geraakt van Viola Holt die Bonnie St Claire onder kwijlt… (hoop dat jullie hier niet teveel aan denken)

Een klant van me heeft een voyager… meest slechte en weerzinwekkende auto die ik ooit gereden hebt… superlelijk grijs skyleerachtig interieur.. je trapt de kickdown in en je hoort alleen wat geluid vanuit het vooronder.

En die gast iedere keer weer vragen, goeie auto he?

AAAAARRGGHHH
@ Joep

Natuurlijk kopen mensen een auto om hun identiteit er aan te hangen. Wanneer je een auto koopt, koop je die omdat je die mooi vindt, dan heb je automatisch al je identiteit eraan gehangen. Dat staat gewoon onomstotelijk vast. Het is allemaal emotie, daarom geven wij allemaal ook zo lekker af op anderen. En dat is goed want dan heeft iedereen zijn eigen identiteit.

(P.S. natuurlijk niet wanneer de buurman met precies dezelfde auto komt aankakken, zoals in mijn geval… Dan spreken we over een ware identiteitscrisis)
@BMW M335D Touring, ja tuurlijk is een auto identiteit, maar asl het goed is maar een stukje. Bij bob echter is zijn auto zijn hele identiteit, en dat is in mijn ogen toch best wel treurig te noemen.
en om hem helemaal af te branden: dat oplaadbare lampje hebben ze van de C4 picasso gejat. Zo!

als ze hem niet al te gekke duur gaan maken kunnen we hem hier best nog wel eens tegenkomen denk ik….met blauwe platen :-)
Oh jezus inderdaad, nu jij begint over die taxi. Deze chrysler heeft ook idd veel potentie om met de blauwe platen tegen te gaan komen. Een auto die door veel blauwe platen gereden wordt is ook gedoemd voor het leven vind ik.
die zaklamp hebben ze gejat van Toyota Yaris Verso (die “senioren-wagen”).
Daar kun je de achterste lamp van de binnenverlichting loshalen en als zaklamp gebruiken.
@Wim
Bij BMW zit er al jaaaren een zaklampje in het handschoenkastje

@mashell
De Galaxy en S-max zijn hoegenaamd geen concurrenten van de Grand Voyager. Die twee zet je bij wijze van spreke achterin in de koffer van de Chrysler.
goeie wagen volgens mij, maar hij ziet er écht uit als een bus…
Hij heeft nu weer de vorm van het oer-model Voyager.

http://img413.imageshack.us/img413/4793/mpv002hr3.jpg Een vierkant busje dus. Ik vind het niks.
Nee ik vond die ronde jaren negentig versie er toch een stuk beter uitzien:
http://img151.imageshack.us/img151/5703/12vbnd1.jpg
criticasters zouden beter hun klep houden. ik reed er al mee, en met z’n concurrenten. motor en boite inderdaad niet sportief maar DAT IS NIET DE BEDOELING. op 7-zits gebied (en dan bedoel ik ECHT 7-zits) kan je je geen zaliger wagen kopen, trouwens kwalitatiever dan Espace, vraag maar aan de leasingmaatschappijten. als je er binnenkort eentje het kruispunt ziet oversteken, zal jullie bakkes openvallen van verbazing.
@ Citroen saxo vts

dit is toch echt de oudste voyager en hier heeft de nieuwste dan weer trekjes van meegekregen
http://galeria.forocoches.com/data/500/medium/1158834524_extras_ladillos4_2_g_0.jpg
vreselijk, lijkt net een bestelbus
leuk dat je zoiets kunt met je stoelen e.d. maar het blijft gewoon vaag met 2 stoelen op de tweede zitrij en 3 zits bank op de derde, als je die dus neerklapt kun je maar 2 personen achterin zetten, niet slim dus.

En trouwens, wat een vreselijk design bij dat dashboard
Citrofiel evil twin
Geef mij dan toch maar de Dodge Journey versie. ;)
http://carmaker.files.wordpress.com/2007/09/2009_dodge_journey.jpg
@ Emmanuel:
Slim van BMW! Zouden zij het ook weer van iemand gejat hebben, of hebben we nu de bron?
Jooow dat ding ziet er best wel 1989 uit!!! Haha wat een hok op wielen
“Het is niet echt een verrassing meer, maar dit is hem dan: De nieuwe Chrysler Grand Voyager.”

Euhm, hij was toch al langer bekend? Officieel bedoel ik dan? Er zijn dacht ik al tests mee geweest, dus waarom nu een bericht alsof hij splinternieuw is?

On-T; Qua interieur lijkt hij me heerlijk. Ruim (zelfs achterste rij lijkt goed te zijn), comfortabel, luxe. Het uiterlijk en de motorisatie weerhouden me echter van een goede overall-beoordeling…
Ik bedoel, dit is van een jaar geleden: http://www.autoweek.nl/nieuws.php?id=5801 En daar staan dezelfde dingen…
Aston Martin freak
Ow damn, wat is er gebeurt met de designers??????
Zo hoekig, wij rijden zelf met 1 en ik vindt onze versie toch wel een stuk mooier ( zoals de groene hier boven.) Het interieur is ook niet wat ik gehoopt had, typisch Amerikaans zeker.
@all … bob rijdt geen minivan … bob weet dat minivans misschien handig zijn … maar ik vind ze walgelijk. Als er zo’n grote markt voor is dan zitten we nog steeds te wachten op een BMW minivan …
Mooi is ie misschien niet, maar hij lijkt mij wel erg handig met dat Swivel ’n Go-gedoe.

Ik ben niet zo’n monovolume-aanhanger, volgens mij zijn condooms goedkoper…
Wie gaan er eigenlijk om de tafel zitten in de auto? Ja, de stoelen kunnen draaien, maar hoe vaak gebruik je dat nou? Koop dan gewoon een camper, zo’n aangepaste vw transporter ofzo. Heb je er op vakantie tenminste echt iets aan.
@Floyd,
Ik ben niet zo’n monovolume-aanhanger, volgens mij zijn condooms goedkoper…
LOL :lol:

Ik snap ook niet waarom mensen met kinderen zo nodig zo’n grote bak moeten hebben, wat moet er in vredesnaam allemaal mee? Kinderen zijn toch juist klein? ;) Ik zal niet over vroeger beginnen…… :)

Zo’n bak is natuurlijk wel fijn voor de wintersport oid. Zo zouden wij al eens met een Renault Espace (vrij recente) naar de Alpen gaan. Ging helaas niet door (vakantie wel), maar volgens mij was dat best relaxt geweest.
Maar ik zou me kapot schamen als ik er met minder dan 4 a 5 personen in zou rijden, en dat gebeurt niet elke dag.
wanneer komt tie uit ik wil hem hebben
@ S65

Automatische transmissie ;)
Zoals iedereen zou moeten rijden!!!

Vind het een zeer aardige auto. Op de plaatjes lijkt ie een stuk minder maar in het echt is het een zeer geriefelijke wagen.
weet maar zeker dat vanuıt je luıe stoel een conclusıe trekken compleet verkeerd ıs. ık ben naar het autosalon van brussel geweest en geloof me , DIE amerıkaan ıs het meest comfortabele wagen dat je ın heel dıe expo kunt vınden… En voor al dıe crıtıcı, dıt ıs zeker en vast geen japans of koreans brol , er zıt nıets plastıc ın –
WAT IS DIT VOOR EEN GRAP :S

3,9 liter –> 193 PK, die Amerikanen zijn nog steeds een stel eigenwijze hufters. lever zoon ding eens over aan het mitsubishi team… die halen met gemak 400 PK uit een 2,0 liter. en de styling? de vorige generatie was nog best mooi, zeker met het chromen pakket. maar DIT? wat een blokkendoos…..
hallo,
het is een prima auto. alleen op de foto’s is het een lelijke auto maarja wie kijkt daar nou naar in het echt(wij rijden deze auto) is het een prima wagen. mooi, stoere uitstraling en voor wat je krijg,,, betaal je niet veel wij hebben 60.000 euro ervoor betaald. prima auto alleen wel inderdaad een slechte acceleratie.
Robert van Enkhuijzen
slechte zaak voor Chrysler, ze maken alleen nog maar de Grand Voyager (nieuw model)met nog zwaardere motor, de kleinere versie nog steeds in het oude model, dus niet meer aan de straatstenen te verkopen. Chrysler heeft mij ook al weggejaagt met een hele slechte inruilprijs, met het motto “de markt is op het ogenblik niet zo geintereseerd in grote slurpers”, dus, ben ik maar naar een ander merk gegaan, dus houdt er rekening mee als je een Chrysler of andere slurper koopt met de huidige benzine prijzen, dat je voor je inruil maar weinig terug krijgt. en dit is nog maar t begin.
Qua formaat zijn alle europese zogenaamde MPV’s totaal niet vergelijkbar met een voyager. Ga met 7 man in een c-max zitten bijvoorbeeld en je kunt hooguit nog een boodschappentas met inhoud meenemen. En dan hebben we het nog niet over de beenruimte van de achterste zitrij. Kijk maar eens naar de afmetingen van de verschillende auto’s. De voyager is gewoon een klasse apart.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).