Styling en muziek

Auteur: , 139 Reacties

In voorgaande columns heb ik de vormgeving van auto's al eens in verband gebracht met menselijke vormen en met vrouwen in het bijzonder, geschreven verhalen, soapseries, dieren en nog wel meer. Vervolgens werd er in de comments zo af en toe ook gesproken over muziekstijlen. Daarom nu, op veler verzoek, een artikel over muziek en vormgeving.

Kunst is emotie, muziek is emotie, vormgeven is emotie, auto’s zijn (als het goed is) emotie en dus is, zoals ik in mijn vorige column al schreef, het vormgeven van auto’s ook emotie. Zelfs koken en eten is emotie, zoals smaaktornado Pierre Wind afgelopen week bij ‘De Wereld Draait Door’ demonstreerde. Hij heeft een systeem bedacht waarmee je gerechten kan bereiden passend bij ieder gewenst muziekstuk en de smaaksensatie bij verschillende tempo’s qua kauwen blijkt dan ook nog precies te passen bij de klanken en het ritme van de muziek.

Zo kan het ook werken met vormgeving en muziek. Kijk maar eens naar de zeer specifieke armbewegingen van een dirigent voor een orkest. Als je zijn stokje nu eens zou vervangen door een potlood en je houdt er een groot vel papier voor, dan krijg je een vorm van gevisualiseerde muziek. De lijnen die ontstaan kan je gebruiken als inspiratie voor je vormgeving. Dat is dan wel een erg letterlijke vertaling van muziek naar vorm, maar je kan het ook iets minder letterlijk nemen door je meer door het opgewekte gevoel en de opgeroepen associaties te laten leiden.

Ik gebruik muziek vaak bewust als stemmingmaker om in de gewenste sfeer te geraken die ik nodig heb voor een bepaald soort vormgeving. De visualiser bij WinAmp kan daarbij van extra nut zijn. Zo werkte ik aan de styling van de GTO vooral ’s nachts, in alle rust, met vloeiende klassieke muziek en verhalende filmcomposities met zo nu en dan redelijk wat drama. Het volume zette ik altijd vrij hoog en ‘surround sound’ stond altijd aan. Een nummer wat veel voorbij kwam en veel invloed heeft gehad was het operastuk ‘Vide Cor Meum’.
Kijk maar eens goed naar de GTO en luister tegelijk naar de muziek in dit filmpje:

Vandenbrink GTO music

Muziek kan ook in je hoofd opkomen door naar een auto te kijken die al bestaat. Zo zijn er auto’s die ik als typisch Heavy Metal, Trance of Polka ervaar en sommige auto’s vind ik erg goed bij Jazz passen. Bij een klassiek Volkswagen busje hoor ik bijvoorbeeld de Beach Boys en een Peugeot 404 dwingt altijd een nummer van Jaques Brel in mijn hoofd.

Nu de styling van de GTO af is, is het niet alleen Vide Cor Meum dat ik hoor, maar ook diverse pianostukken vind ik er goed bij passen, zoals in onderstaand filmpje is weergegeven.

De Spyker SSUV is qua vormentaal, detaillering en uitstraling een heel ander verhaal geworden, want deze is getekend in een andere periode en met totaal andere muziek op de achtergrond. Bij dit model heb ik niet bewust gekozen voor een zekere muziekstijl, maar was de onbewuste keuze vooral het gevolg van mijn toenmalige situatie, werksfeer en tijdstip van de dag. Je hebt allemaal wel eens een periode waarin je een bepaalde band erg veel luistert, maar die je een paar maanden later niet meer wil of kan aanhoren. In het geval van de SSUV luisterde ik overwegend naar Muse. Waar ik bij de GTO geschikte muziek zocht als stemmingsmaker, daar bleek Muse bij de SSUV meer een stemmingsmeter, want ik heb absoluut niet bewust gebruik gemaakt van de karakteristieken van de Muse albums. Naast alle andere omstandigheden heeft het echter wel degelijk invloed gehad.

Kijk maar eens naar onderstaande clip en probeer de overeenkomsten met de SSUV te ‘ervaren’.

Spyker SSUV

Sinds enige tijd ben ik met een klant bezig te bepalen welke richting we op moeten gaan. Dat doe ik aan de hand van lange vragenlijsten over smaak op het gebied van mode, kunst, auto’s, sierraden, luxe artikelen, meubilair en natuurlijk muziek. De betreffende klant is een fanatieke musicus en in dit geval componeert en speelt zij zelf een muziekstuk die, samen met de ingevulde vragenlijst, als inspiratiebron moet dienen voor mijn lijnenspellen. Een hele bijzondere ervaring voor beide partijen.

Styling en associaties met muziek zijn iets heel persoonlijks en jullie zullen het ongetwijfeld allemaal verschillend ervaren en interpreteren en dat is juist erg interessant. Ik wil jullie dan ook vragen om jezelf in de comments helemaal te laten gaan en jullie auto-muziek associaties met veel voorbeelden met ons te delen!

Om jullie op gang te helpen heb ik alvast twee vragen:

Welke auto zien jullie bij de het horen van de muziek in onderstaande clip?

En wat voor soort muziek horen jullie bij het zien van de McLaren SLR?

Mercedes McLaren SLR



139 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
sorry, ik zie de link tussen auto’se muziek niet echt zo. de enige linkt tussen auto’s en muziek die voor de hand liggend is, vind ik een dikke escalade met 23 inc. velgen en allemaal franjes dat te linken is met hiphop. verder denk ik dat iedereen zo zijn eigen muziek smaak bij zijn faforiete auto’s zal hebben.
Ik hoor “Def Lappard – Let’s get Rocked” bij een SLR of “Iron Maiden – Aces High” (vanwege het geluid van de SLR) Toch een beetje verkeerd omdat “Aces High” gaat over de oorlog TEGEN de duitsers.
@D; tis favoriete, maar WTF ik ben ook maar een mierenneuker……..of is het nou miereneuker? Whatever
Nooit gedacht dat ik op 26 jarige leeftijd nog eens waardering kan opbrengen voor klassieke muziek.
Gevarieerd muzieksmaakje Michiel. Houd dit ook in dat we nooit zeker zullen weten in wat voor richting jij je ontwerpen bekijkt, of dat auto’s per stemming/periode vanuit een totaal ander perspectief worden gevormd?
@D
same here, maar miss ontwerpen wij daarom geen auto’s..
V.w.b. de SLR-McLaren: Love missile f1-11 van Sigue Sigue Sputnik vanwege de overeenkomstige uitbundigheid en ‘onsamenhangendheid’ maar ook vanwege de krachtige presentatie en bizarre effecten.
SLR: iets zwaar wagneriaans. Of de soundtrack van Batman natuurlijk ;-)
By de SLR denk ik aan System of a down, aan de ene kant hard en ruig, aan de andere kant zacht en beschaafd. Het laatste nummer weet ik echt niet, een nieuwe twingo misschien, beetje hip. Alleen die baby op het einde he…. De nieuwe Renault Espace misschien.
Van muziek bij auto’s heeft iedereen natuurlijk zijn eigen mening dacht ik zo.
Maar bij deze hier mijn antwoorden;
Bij de eerste vraag was het eerste dat in mij opkwam BMW, maar dan net na de eerste minuut van het liedje dacht ik plots misschien wel passend bij een reclamespotje voor een Land Rover (eerst de rustige muziek= stadsverkeer, dan de iets dramatischere muziek = offroad?)
En bij een slr hoort klassieke muziek van Mozart of iets dergelijks
Ik vind de vergelijking tussen auto’s en muziek zeer correct. Het is inderdaad een associatie die we onbewust maken. Voor de SLR zou ik een stuk nemen dat deels elegant is, bv een strijker ensemble. Waarbij nu en dan een heel orkest te horen is om de brute kracht te weergeven. Brute kracht op een zeer elegante manier. Maar het probleem dat ik heb om deze te weergeven en te beschrijven is dat ik in mijn gedachten voor deze oefening altijd een soort van videoclip voorstel met de auto er in. Ook merk ik dat ik onterrecht duurdere, of meer stijlvollere auto’s associeer met klasieke muziek, rustige muziek , maar ook stijlvolle muziek. Bij de muziekclip boven de SLR voel ik dan eerder in de richting van een nieuwe SEAT of Ford die met toeters en bellen word aangeprezen. Maar op dat vlak speelt mijn smaak ongetwijfeld mee. Ik hou van klassieke muziek en zal die vaak onbewust associeren met auto’s die mooi vind.
“Muziek moet uit het vooronder komen!”

Waarbij ik dan vooral moet denken aan de “oude” Alfa Romeo 3.2l v6
Bij een golfje denk ik aan jantje smit ! Allebei bah !
Ik denk bij muziek & auto’s in eerste instantie aan uitlaatgeluiden, maar snap wel de link tussen muziek en auto’s waar jij hier op doelt.

Het filmpje doet me als ze nog rustig solozingt denken aan een Citroën C6, later als de muziek aanzet (na een minuutje) gaat dat niet meer op. Het totaalbeeld is voor mij een beetje halfzachte ‘hardcore’, misschien een Renault Megane F1 R-26? Eigenlijk weet ik niet wat mij beweegt dit muziekfragment met Franse auto’s te associeren…
Bij de SLR hoort “Rammstein – Benzin” :)
Met halfzachte hardcore doel ik niet op de muziekstijl hardcore, maar op de Megane; enerzijds hardcore sportwagen, anderzijds een gewone Franse hatchback.
Ik moest denken aan een Audi R8 bij die muziek.
Bij een SLR denk ik aan bombastische, klassieke muziek (kan geen voorbeelden noemen, want ik heb er geen verstand van :D).
De artistieke link tussen muziek en auto ontwerp zijn op zichzelf duidelijk. Muziek werkt inspirerend, dat merk ik ook zelf, tijdens het schrijven van mijn scriptie. Muziek werkt in die vorm associatief. Muziek met een hoog tempo, Green Day – American Idiot bij het beeld van een auto als de Viper SRT-10 associeer ik met de snelheid en idioterie van de Viper, zoals de krachten op lage toeren.

Het stuk Vide Cor Meum, uit de film Hannibal (speciaal hiervoor gecomponeerd), vind ik absoluut passen bij de GTO en met name door de klassieke stijl. Agnus Dei van Mozart’s laatste Requim geeft een ook dit klassieke stijl, maar wekt bij mij meer associatie op met grandeur…. iets wat de GTO zeker ten goede komt. http://www.youtube.com/watch?v=CKW9o_5jw6U

Wat betreft de SLR 722 associeer ik daar meer zie ik meer een Bodyrox and Luciana in met What Planet Are Your On gemixed met Painkiller van Freestylers. http://www.youtube.com/watch?v=VMRnnyR5DLw en http://www.youtube.com/watch?v=RhMiKKNcPUE
Ik heb geen geluid hier dus op de onderste vraag kan ik geen antwoord geven.

Maar ik vindt het wel erg leuk om te horen dat je naar Muse luisterde ten tijde van het SSUV ontwerpen.
De extreme bombast van Muse, is absoluut iets wat ik ook bij de SSUV bespeur. Een overdaad aan lawaai die op de grens van kitch balanceert (of daar overheen gaat, tja…)

Wanneer ik de McLaren SLR zie racen denk ik (mede dankzij de F1 verwijzing) aan de hectiek en snelheid van drum&bass.
@ vin: die Franse associatie vind ik helemaal niet gek!
Deze band komt uit België. (Vlaanderen weliswaar)
De beelden van de clip beïnvloeden je natuurlijk ook een beetje.

Als ik de intro en het eindstuk even wegdenk en ik luister goed naar het tempo, de soort beat en het iets te cleane (koude) electronische geluid, dan denk ik aan rechte lijnen en scherpe hoeken.
Zoiets als de Lamborghini Reventon dus.
Ik zou bij de SLR gaan voor Tchaikovskys’ 1812 Overture, rustig strijkersensemble met krachtige hoogtepunten van een geheel orkest erachter en een knallend einde…
Dat eerste stuk muziek brengt wel herineringen naar boven
Bij het horen van dit nummer (kijk bewust niet naar de clip) moet ik spontaan denken aan de nissan GT-R.
Strak, luchtig, maar constant een duwtje in de rug zodat het allemaal niet zo comfortabel is..
Ik denk dat volvo het ook wel begrepen heeft:



of de link: http://youtube.com/watch?v=lvVXGvYIh9k
Een auto die bij mij opkomt bij de muziek is: een technisch klinische auto,
tot in detail geperfectioneerd, een krachtige en snelle auto met veel emotie, die qua looks en prestaties niets te wensen overlaat.

Wat ik me dan voorstel is een LP640, een combi van goede Audi techniek met een scherpe en agressieve styling.
@ DaBlanco: Strakke vergelijking met die SLR!!
Heb beide nummers even tegelijk afgespeeld en krijg inderdaad hetzelfde ongure hypergevoel als wanneer ik naar de SLR kijk.
Bijna dezelfde onrust als bepaalde Jazz nummers.
Bij de McLaren SLR hoor ik Rammstein, feuer frei! bang bang!
Ik associeer de SLR met het onderstaande muziek,
http://www.youtube.com/watch?v=j4M8022TsYw

harmonious en agressief van aard het past naar mijn zeggen bij de design.
Erg interessante column weer Michiel! Ik vind het ook altijd heel boeiend om te zien hoe muziek of andere invloeden van buitenaf door kunnen werken in iets waar je mee bezig bent (wat dat dan ook is).
Bij dat nummer van Way Out West in het filmpje moet ik aan een Porsche Carrera GT denken. Heel clean en rustig, maar toch met een goede ‘beat’.
Bij de SLR moet ik aan Pendulum – Fasten Your Seatbelts denken(http://www.youtube.com/watch?v=UINhE8L1yXg). Niet eens zo zeer om de titel (al is dat wel een leuke bijkomstigheid). Maar het heeft het technische van de SLR, en ook de brute kracht ervan.
@DaBlanco: Ik zie nu pas dat je ook Pendulum/Drum n Bass bij die SLR denkt, grappig :)
Mijn muziek voor de SLR:

Overpowered – Róisin Murphy
Youtube: http://www.youtube.com/watch?v=VlFjf1pWk2c
Het filmpje van de GTO met pianomuziek is erg mooi. De harmonie in muziek kun je inderdaad vergelijken met de harmonie van een lijnenspel in een auto. Maar ook de manier waarop een auto gebruikt wordt, of hoe de auto klinkt.

Ik heb een paar jaar geleden voor mijn opleiding een filmpje gemaakt, niet met deze theorie in gedachten, maar ik heb wel muziek uitgekozen die bij de auto paste: http://bramwillemse.com/stuff/school/2.%20Premiere/OpdrSaleen_test2.wmv

Ik herken dus wel iets in je verhaal :)

Bij het youtube filmpje denk ik aan een R8. Bij de SLR denk ik Rammstein, het geluid is bruut, maar ze zien er niet uit :)
Ik vind muziekstuk van de GTO een beetje te burgelijk, te lief voor die auto.

Als ik zo kijk naar de GTO, zijn het de harmonische lijnen en toch de agressieve krachtige uitstraling door bijvoorbeeld de voorkant en de zijvinnen. Het is geen auto om alleen in de kast te stoppen, maar ook een auto die je wilt horen grommen en tot op het tandvlees gaat met je.

Ik kom op dit liedje uit:
http://youtube.com/watch?v=tAI2doCUbNc

Klassiek opgebouwd, maar langzaam wordt de spanning opgebouwd en wil je meer, en sneller en krachtiger.
Toevoeging: kille, maar avandgardistische synthesizer geluiden. Typisch SLR. Duits (kil), maar ook in zekere zin vooruitstrevend. En de term ‘overpowered’ is puur toevallig…
Ten eerste: Mooi stuk weer michiel, helaas kan ik op mn werk geen filmpjes bekijken, anders zat ik de hele dag op autoblog, haha. Dus dat is het eerste wat ik doe als ik thuis kom. :)

Bij de SLR hoor ik niet een een bepaalde muziekstijl/nummer maar volgens mij waren de collega’s van de ontwerpers toendertijd porno aan het kijken :P

ff off-topic: Michiel, je vertelde mij op de afgelopen auto-Rai (ik stond daar toen voor Spyker) dat de SSUV niet geheel naar jouw wens is gemaakt. Heb je de orginele schetsen nog en mag/kan je die een keer publiseren?? Ik ben reuze benieuwd eigenlijk… Of zijn ze al ergens te vinden?
@ Zephyr: Mooie muziek van Ludovico Einaudi, he?!
Dat nummer staat, niet geheel toevallig, ook in mijn iTunes-lijst en is bij de GTO-fase meerdere keren voorbij gekomen!
@Phils
Inderdaad geniale film van Volvo. In nog geen 4 minuten laten ze het hele infotainment zien, wekken de de indruk dat het gemakkelijk werkt en S80 rijders vriendelijke mensen zijn.

Inderdaad de opera past bij de GTO en het filmpje met de piano is echt bijzonder mooi.

Bij de clip met de kleine kinderen denk ik aan de auto voor dertigers met kinderen de eigenlijk twintigers willen blijven, de Peugeot 207SW.

De SLR associeer ik net als vele anderen met stevige rock. Maar zeker niet ongepolijst. “Running with the Devil” door van Halen bijvoorbeeld.

Bij de SSUV kan ik inzien dat die door Muse is geinspireerd. Muse en SSUV zijn beide niet mijn smaak dus persoonlijk vind ik dat jammer. Als je Stravinsky geluisterd zou hebben zou dan SSUV net zo ook indrukwekkend zijn geweest maar ook elegant?
@ Benjamin: Nee, die schetsen heb ik niet en ik denk ook niet dat die ooit nog ergens opduiken.
Michiel, heb je bij IO ook de oefening gehad waarbij we een (toen nog) cassettebandje kregen en een bijpassende walkman moesten ontwerpen?
@ SQB: Nee, dat niet.
Ik heb wel meerdere oefening gedaan waarbij je met je ogen dicht moest luisteren naar muziek en tegelijk iets moest kleien of schetsen.
muziek en auto’s hebben veel te maken met je leeftijd en je voorkeur…
for instance: het filmpje deed me denken aan de DB9, de Veyron en…een BMW E39 520d.
waarom? omdat ik die als toekomstige auto wil. mijn childlike mind zegt me dat ik een auto moet kopen die rijk is aan passie, een goedkope TVR of een Lotus, maar ik weet beter.
btw Muse is een fantastische groep!!
maar het ultieme autoliedje is onbepaald, er zijn er veel die het zo ongeveer omschrijven maar geen 1 liedje is allesbepalend (daarmee bedoel ik be verschillende kantjes aan een auto, for instance; je filmpje over je creatie is magnefiek maar hij belicht enkel de schoonheid en de simpele pure vormen, er is ook een minder serieus aspect, namelijk de pret achter het stuur die je doet kraaien als een klein kind ;) )
kortom de link muziek-auto’s is er wel degelijk maar deze is zeer besproken
@ de vlaeminck: Inderdaad, 1 liedje is niet bepalend.
Zo draaide ik ten tijde van de SSUV naast Muse onder andere ook veel Rammstein, Rhapsody, Kamelot, System of a Down, enz…

Een toekomstig filmpje met een rijdende GTO zal ongetwijfeld een ander begeleidend muziekstuk krijgen met meer dynamiek en drama.
goed stuk, hoewel ik vind dat muziek bij een auto moeilijk van zijn hele karakter kan los gemaakt worden… Daarmee bedoel ik dat bij bv die slr, het design, zijn waanzinnige motor maar toch dagelijks te gebruiken eigenschappen in onlosmaakbaar zijn. En dat zie je hier ook in een aantal muziek keuzes terugkomen. Er wordt gerefereerd naar bombastische/harde muziek met een zacht, ontwikkeld kantje…

Een ander verhaal is het blijkbaar bij de GTO waarbij we het enkel met tekeningen moeten stellen, daarbij wordt enkel rekening gehouden met het design, wat zich ook reflecteert in de keuzes.

Anyway, mijn keuze voor de slr: Digitalism met Zdarlicht

en het youtube muziekje deed mij eerder denken aan een passat…


pieter
Voor de SLR kom ik op het volgende nummer uit:
http://nl.youtube.com/watch?v=vCTSv4WdGUM

Dit heeft niet alleen betrekking op de auto, maar geeft ook mijn visie op het ontwikkelingsproces..

Het begint harmonieus en rustig. Er worden vloeiende lijnen op papier gezet, een kloppend geheel van lijnen. Dan wordt het opeens wat drukker: bij de kieuwen worden wat tegenstrijdige lijnen geplaatst die niet helemaal in overeenstemming zijn met de rest van de auto, iets wat je bij wijze van spreken niet had verwacht. Maar tóch is er overeenstemming.

Vervolgens is er even rust en wordt er aangekondigd dat er een nog snellere, betere versie zal komen. En zo gebeurd; de 722. Nóg extremere details, nóg sneller. Dit is ook in het nummer te herkennen.

De SLR roadster wordt geintroduceerd, een auto om rustig in te cruisen.. En zo eindigt het onstuimige verhaal van de SLR..

Om kort samen te vatten: het klopt, maar het klopt ook niet. Af en toe dingen die je niet had verwacht, die je niet achter de auto had gezocht, wat je zelf misschien anders had gedaan. Maar toch een (harmonieus?) geheel..
Shadow_Breaker
het enige soort muziek dat bij een SLR past is de muziek die te horen is als je gas induuwt :-D
Ik heb een andere insteek. Muziek kan je rijstijl beinvloeden. Zo rij ik anders met op de radio een nieuwsprogramma als met pak em beet Golden Earring.

Ik kan het liedje op het werk niet horen, moet later maar. SLR. Hmm, een auto die schreeuwt om aandacht en er ook alles aan doet om op te vallen. Een auto die poenerig is. hmm… Eminem: “the real slim shady”
Met intensify voel ik een duidelijke band met een tactiele wagen, high tech, voorsprung durch technik misschien, maar met een tikje meer uitzinnigheid… Een TVR met DSG-bak of zo…

Bij de SLR iets als Big Bottom (Spinal Tap): hevig bonkend, op eerste impuls misschien zelfs cool, maar luister tussen de regels, ken de film en plaats het in de context, even stevig lachen met het totaal belachelijk maken van het idee. Eén van de enige auto’s die een parodie van zichzelf is, kijk maar eens naar Clarkson’s circuit test.
Zoals Rogue al schrijft doet het nummer van Way Out West (goed nummer overigens) mij enigszins denken aan de R8, of aan een Lamborghini maar dat is eigenlijk hetzelfde;)

De SLR is gewoon Polka.
Ik vind een Hummer H3 eigenlijk wel erg Polka…

http://www.koenenbv.nl/diversedatabase/images/125-1.jpg

Hoempa, hoempa, hoempa…
Kaboem, tsjing, kaboem, tsjing…
Nee, de Hummer is HipHop… oh nee, dat is een andere vergelijking ;)
Welke auto zien jullie bij de het horen van de muziek in onderstaande clip?

Koenisegg ccx _o_
@DaBlanco
hah! deze drum&bass van pendulum is precies het type D&B waar ik op doelde. Leuk om te lezen dat iemand dezelfde woestheid in de slr ziet
@MvdB

teardrop van massive attack

http://www.youtube.com/watch?v=DGWC742EHr8&feature=related

spacy, relaxt, vloeiend
@ Michiel van den Brink:

Faithless – I want more
http://nl.youtube.com/watch?v=i-31Y59Ow3U
@Michiel van den Brink.
Vraag me niet waarom, maar ik vind dit wel wat voor de Mazda. Onder het mom een beetje vreemd maar wel lekker.
http://www.dailymotion.com/video/xxmq_the-prodigy-out-of-space_music
Hmm, ik denk bij de Nagare toch meer aan een vioolconcert van Vivaldi…
Veel dunne, glooiende vioollijnen naast elkaar, ondersteund door grote, glooiende oppervlakten van cello’s, enz.
Allebei gebruikten ze de natuur, de elementen en seizoenen als inspiratiebron.
Dat eerste stukje komt idd uit een Hannibal film (speciaal ervoor gemaakt). Dus authentiek klassiek is het niet.
Bij de Nagare concept zou ik toch iets klassieks kiezen. Harmonieus, rustig, doch vrolijk doorkabbelend, net als het lijnenspel.
@topg: klassiek betekent niet oud, maar staat voor een bepaalde stijl.
@ topg: Dat is onze Vandenbrink 599/630 GTO ook niet. ;)
Die Mazda doet me aan zoiets denken: http://www.youtube.com/watch?v=7qTuhUHSnmw&feature=related Heel natuurlijk en organisch…

Wel apart trouwens dat al 3 mensen pendulum/drum n bass associeren met de SLR.
In je laatste comment link je de visuele aspecten van de instrumenten aan de visuele kenmerken van de wagen. Dan kan je elk stuk met violen en cello’s linken aan die Nagare. Is het nu de muziek, het instrument…

Ik begrijp wel waar je naar toe wilt, maar blijf het vergezocht vinden. Ik ontken niet dat je in een bepaalde creatieve sfeer kan raken door middel van de gepaste muziek, maar je kan een auditieve input NIET omzetten naar visuele lijn. Al wie hierboven graag de expert kustkenner uithangt praten je maar na in de hoop ook lekker ‘erudiet’ over te komen.

Het doet me soms denken aan die moderne kunstenaars die alles met alles willen linken, onder het mom van kunst. Je moet er voor waken niet te ver door te trappen bij het leggen van links…

Sfeer=sfeer, dat wel
Trouwens, veel respect voor uw designstudio en ontwerpen zoals de GTO

Immens veel respect, dat is een job waar iedereen maar van kan dromen.
(en hij is supermooi!!)
@Michel: Ik zou het nog sterker willen stellen. In een USA car voel je je nog meer 1 met de muziek! Dat komt vind ik o.a. omdat de meeste muziek ook daar gemaakt word en hier ook het meest beluistert word en die muziek dus ook veel van die cultuur in zich heeft. Dus dat vb van jou met dat oude vw busje zie ik heel anders nl. de Beach Boys link ik dus meer aan een ’55 Chevy
convertible of een pick-up uit die tijd met een aantal surfboards in the back!
Pink Cadillac,Little red Corvette,Wish they all can be California girls enz klinkt toch veeeel beter in een US car dan in een 316i ?
Zet een willekeurige song uit de States op in de auto en de tekst en muziek dringt meer tot je door in een US car en dat komt ook vooral omdat de teksten daar geschreven worden en dus vaak uit het leven gegrepen zijn en deze teksten gemaakt zijn zonder rekening te houden met de rest van de wereld!
Dus onze duitse autolovers aub alleen nog maar naar Nena,Ramstein ed luisteren! :)
@Michiel: je kent vast wel het promotie filmpje van de 8C Competizione
(http://www.8c.alfaromeo.com/video/Alfa_8c_video.zip)

Het stukje klassieke muziek wat daar in zit, vind ik er prachtig bij passen, maar aan sommige mensen die ik het filmpje doorlinkte vonden het weer verschrikkelijk…

Ik luister zelf wel eens naar opera/klassiek als ik veel werk te doen heb, het is de enige muziek soort die me niet afleidt.
Weet jij toevallig nog een goede internet stream met opera/klassieke muziek? ;)
Sorry @ Michiel :) Foutje
@ MvdB:

Bij die Mazda hoor ik LTJ Bukem – Watercolours
@MvdB

Helemaal niks
@ topg: Wel gewaagd, hoor, dat je met deze ene comment een complete wereldwijde kunst’industrie’ met ontelbaar veel stromingen, artiesten en liefhebbers als niet serieus bestempelt.

Er zijn inderdaad mensen die een auditieve input niet om kunnen zetten naar visuele lijnen, waaronder jij, vermoed ik, maar dat wil niet zeggen dat zeer veel anderen dat wel kunnen.
Bij de muziek past wel een Aston Martin DBS vind ik. Het liedje laat diverse aspecten zien, eerst de galante lijnen met sportieve touch, en daarna het rijderskaraker van de auto, die is met die motor vrij hard dus daar pst wel een stevg muziekje bij.

Bij de SLR 722 past volens mij Kane met ‘So glad you made it’ goed bij. Ik vind dat een superkar met veel pk’s en oed past bij rock, maar doo de tekst vergeet je niet de mooie lijnen, die duidelijk nog laten dorschijnen d ht een relaxete Mercedes is.

Bij de Mazda stel ik me iets instrumentaals voor, kan niet precies aangeven welke artiest (ben daar niet zo in thuis), maar misschien komt Enya in de buurt. ;)
RijNouNsDoor!
Op de een of andere manier ben ik helemaal weg van de muziek onder de reclame van de Audi R8 reclame:

http://www.youtube.com/watch?v=9YKH6eX-CJI

Ingetogen en mooie woorden.
Nu we toch op de klassieke toer een beetje zijn. Dit Cello concert van Dvorak heeft een krachtig begin, gevolgt door een rustige sectie, waarna de indringende cello partij ingezet wordt.

Welke auto zal er perfect passen bij dit meesterwerk?

http://nl.youtube.com/watch?v=xxYbF-Yzdf0
@ Rob USA: Helemaal met je eens, hoor.
De VW Bus bedoelde ik dan wel in deze surfers uitvoering:

http://i.treehugger.com/files/th_images/vwbus.jpg
Supercharged Jules
Bij de clip denk ik aan de Jaguar C-XF
bij de SLR denk ik dat het liedje van Casino Royale er wel bij past :P
Wolharig badeendje
http://youtube.com/watch?v=Jeva6nuzElA
dit nummer vind ik wel passen bij de SLR Mclaren (snel en wreed cool)
btw dit is toch zeer nauw verwant met die column over het verhaal van en auto…
@ de vlaeminck: Inderdaad.
Ik luister dan ook erg veel naar filmmuziek met een duidelijke verhaallijn en mooie opbouw met gepaste variaties.
Als ik soomige muziek hoor moet ik meteen aan de Gumball denken maar verder heb ik nooit echt een link tussen muziek/auto.
@ Phils: Idd een supercommercial, stond op de webspecial van de nieuwe S80.
Bij het filmpje denk ik aan de Volvo V70. :)
En bij de SLR denk ik aan het liedje Sugarless (artiest weet ik ff niet meer, liedje zat in de film Gone In Sixty Seconds). Ene moment heel rustig, maar daarna gaat ie helemaal los.. :P
@ Michiel van den Brink
aha! dan kan ik je wel een liedje adviseren (ik luister nl ook goed naar de lyrics van een liedje ) dat een gevoel rond auto kan defineren;
Depeche Mode – Never Let Me Down Again
je komt net van een grijze dag op school/werk en je stapt in je auto, de lichtjes springen overal vrolijk aan terwijl je in een zetel ploft die je omhelst alsof je zonet thuisgekomen bent, een vergevend gevoel krijg je terwijl je reikt naar de verwarming en de radio die net zitten waar je verwacht dat ze zitten.
dan draai je aan de contactsleutel, en je bent als herboren bij het horen aanslaan van die 6 cilinder voor je neus
je begint te rijden…je hand over de koude pook met houtinleg, je elleboog tegen het leer van de deur met je hand aan het stuur…en plots besef terwijl je rijdt dat je eerder zin hebt in 50 Cent – Window Shopper en lekker te rijden.
(ps ik ben helaas nog maar 15 jaar (binnen een maand is dat 16 ;) ) maar als ik nu een auto moest kopen dan is dat de BMW E39 523i zoals hij hier staat (zonder kit en M-tekentje, met andere achterlichten (je weet wel welke ik bedoel) http://www.autozone.be/auto_j2ee/gg/pag/a_detail.jsp?pLandTaalCd=BE_nl&pZoekId=2461202&pStrippen=false&pCss=&pActief=occ
dit is dan ook de auto waar dit tekstje bij hoort, en dit is nog maar 1 aspect van de auto, er is ook nog een eerder riante kant aan waarbij je mensen vervoert die zo op hun gemak zitten dat ze niet langer beseffen wat er gebeurt buiten de auto)
@Rob USA

Jij stelt dat je je nog meer een voelt met de muziek als je in een Amerikaanse auto zit. Daarbij geef je als redenatie dat het overgrote deel van de muziek in de wereld uit Amerika komt en daar ook nog eens het meest beluisterd word.

Dat zijn in mijn ogen beide onjuistheden. Amerika kent veel artiesten en met name artiesten uit de populaire muziek genres, in die verhouding komt uit Amerika mainstream mass produced music, maar echt innovatief/baanbrekend op muzikaal gebied is Amerika niet, maar dat terzijde.
Over de hele wereld wordt ontzettend veel muziek gemaakt, gepubliseerd of niet, Amerika is een groot land en heeft internationaal veel “aanzien” op diverse markten, maar dat is een automatisch voortvloeisel uit het marktaandeel van de Amerikaanse artiesten die op de pop charts. Overigens is dat ook nog eens per land anders aangezien er ook sprake is van lokale markten die immens populair zijn zowel op de lokale als globale markt.

Daarnaast word er denk ik overal ter wereld ontzettend veel muziek geluisterd en ik denk dat er niet te bepalen is waar het meest muziek wordt geluisterd en daarmee is ook niet te bepalen wat het aandeel van muziek in cultuur is.

Je stelt daarnaast: “Zet een willekeurige song uit de States op in de auto en de tekst en muziek dringt meer tot je door in een US car en dat komt ook vooral omdat de teksten daar geschreven worden en dus vaak uit het leven gegrepen zijn en deze teksten gemaakt zijn zonder rekening te houden met de rest van de wereld!”

Dit is in mijn optiek pertinent niet waar, muziek is juist de ‘taal’ of artistiek uitingsvorm waarin universele verhalen en boodschappen zichtbaar of misschien wel tastbaar worden. Muziek is associatief en daarmee wil ik zeggen dat een aantal omgevingsfactoren en emotie zeer veel invloed hebben op het gevoel, de beelden of beleving van de muziek.

Ik kan me juist voorstellen dat het niet uitmaakt of ik in een BMW 530D of in een Chevrolet Trailblazer V8 zit op het moment dat ik naar Johnny Cash en June Carter luister terwijl ik door Monument Valley rijd samen met mijn vriendin genieten van de openheid en groteske rotsvormingen van dat gebied terwijl ik langs een van de vele lange spoorwegen rijd, richting de horizon. Uiteraard kan het op een zeker moment wel tot mijn besef komen dat ik in een BMW zit en niet in een echte old fashion America SUV, maar toch denk ik dat andere factoren in eerste instantie essentiëler zijn.

Maar dat is dan ook weer mijn mening…. :D
Dat filmpje van Michiel van den Brink GTO concept is erg mooi! Groot compliment!
Muziek past bij een Lamborghini Murcielago, bij een SLR denk ik aan O Fortuna http://youtube.com/watch?v=Cko3SqqwVj0
@Michiel:Ehh.. nee heb toch iets meer geitenwollensokken,lederhosen,jodelen gevoel bij de VW, daar veranderen die paar boardjes niks aan, sorry.
Ik vind het wel jammer dat je me niet serieus genoeg neemt !
Het totale gevoel is het lekkerst vind ik en dus in de GTO van jouw alleen maar Italiaanse Barok of andere italiaanse muziek!
@Da blanco;Ik schreef ” dat de muziek uit de USA HIER het meest beluistert word! En mainstream mass produced en populair zijn toch andere worden voor meest beluistert of niet ?Innovatief en baanbrekend vind ik Rock en Roll Country,House,Rap en Hip Hop toch wel of niet? Dus toch allebei waar! :)
Country word in de US zelfs nog meer beluistert en gekocht dan de mainstream wat wij hier te horen krijgen!
Country klinkt voor mij toch beter in een F150 pick-up dan in een golf!
En je kan Rap, Hip Hop en House toch wel cultuur noemen met hun bij behorende leefwijze en kleding, gedrag en autokeuze en tuning ( 24″ rims)

Waarom zullen Amerikanen universele muziek maken als ze denken dat de hele wereld om hen draait ?? Luister maar goed naar een hoop teksten en hoor dat ze het vooral over Amerika zelf hebben.

Ik vind het wel degelijk een verschil van die bmw met die Chevy, je rijd op dat moment met een stukje American Iron en dat is gemaakt door mensen waarvoor die muziek is geschreven. En je haalt er ook nog Monument Valley bij dus ook nog de plaats, dat versterkt mijn gevoel alleen nog maar meer met de andere US cars om me heen en de Highways en alleen al de wegbewijzering enz enz.
Maar dat blijft mijn mening… :)
@ Rob USA: Ik neem je weldegelijk serieus, maar in mijn column zei ik al dat het allemaal zeer persoonlijk is.
Ik vind het dan wel zeer interessant om te lezen hoe het bij jou werkt, maar bij mij en anderen kan het gewoon weer anders werken. Persoonlijke associaties spreek ik geen waardeoordeel over uit.
Bovendien heb ik niet zo veel ervaring met Amerikaanse auto’s als jij, dus wil ik je graag op je woord geloven.
Stephano Nunez
ik moet zeggen dat ik bij het eerste filmpje toch duidelijk een Japanse auto voor me zie

Ik denk dan vooral aan sfeerbeelden in donkere stedelijke straten

met een ……Nissan 350z …..

ik denk het elegante van de zang en de achtergrond muziek in een “Snel” tempo en knallende house (ik heb express niet naar de clip gekeken.. dus ik schrok van het gebrabbel op het einde)

Bij de SLR hoor ik toch echt “Mylo : Muscle car” http://nl.youtube.com/watch?v=A-6Qde8JNxk
heel vulgair in een cocktailjurkje met een vieze bas eronder.

of deze http://nl.youtube.com/watch?v=lSizywjsWLE
Sander kleinenberg : the fruit

breed , zwaar ;)
Bij de GTO denk ik altijd aan Abba.. ;)
@ Pannekoek: Waaahh!! ;)
Leg uit!
”maar ook diverse pianostukken”

http://nl.youtube.com/watch?v=7GFpMb0sOaw

http://nl.youtube.com/watch?v=xK3mVxGfzPY

http://nl.youtube.com/watch?v=WauFkb4jmCI

Gelukkig noemt met dit sarcame.. ;)

Even serieus..

Dit soort muziek past er meer bij!

http://nl.youtube.com/watch?v=0-zDH_ekIUg&feature=related

(Jaja, ik ben 16 en hou (soms, af en toe) van klassiek)
Bij it sort filmpjes is de hoofdgedachte altijd de auto,de muziek versterkt de emoties alleen. (heel lang op deze speech geöefend) Daarom moet je je nooitop de muzek concentreren. Je merkt het vanzef wel als je bijvoorbeeld een VW kever ziet en op de achtergrond Ramstein hoort.

@ Michiel van den Brink
Je auto’s zijn prachtig, jammer dat ze niet in poductie worden genomen. Ik zou een auto ontwerpen met een middenmotor. Die zie je nergens.

@ Rob USA
“Dus onze duitse autolovers aub alleen nog maar naar Nena,Ramstein ed luisteren!”
Dus Ramstein bijeen VW kever, zo’n oud VWbusje, Opel corsa etc?

@ Jan C
Dus dat gedoe met die muzie draaien tijdens “the power lap” bij TopGear is dus tch geen onzin?

@ De Vlaeminck
Bij de DB9 “The fina coutdown” van Europe.
Bij de DB9R Born to be wild”

Bij de SLR past “Born to be wild”
Bij de H2 iets van Ramstein.
Bij de Mazda “we will rock you techno remix edion” van kwet niet wie.
Bij het VWbusje (niet lachen) “De vooienmars” die ene editie met toeters.


Maar late we het nu omgekeerd doen. Welke auto vind je bij de volgende nummers passen:

“We will rock you” van Queen.
“Freefall” van Jackill & Hide
“Born to be wild”
“The final countdown” van Europe
“Feel” van Robie Williams
“Beet it” van Michael Jakson
Sorry voor de spelouten, problemen met m’n keyboard.
-edit-
Bij de Mazda hoort toch de muziek van het oerste filmpje..
onderste* rot keyboar.
@ Michiel van den Brink , bij je filmpje van de GTO dat ik eerst zag zonder geluid hoorde ik Divenire uit het gelijknamige album Divenire van Ludovico Einaudi.
Waarom zie ik de auto door van dat cliché landschap rijden? Glooiende heuvels, rivieren , brute ongeschonde natuur.
@Michiel
@ vin: die Franse associatie vind ik helemaal niet gek!
Deze band komt uit België. (Vlaanderen weliswaar)
(je eerste reactie)

Ik weet je bronnen niet, maar tot nader order is Way Out West nog altijd Brits en niet Vlaams… Tenzij ’t niet op dat filmpje slaat natuurlijk :)
@Michiel; Ja dat is nou wat het USA car virus met je doet! :)
Het toppunt van muziek passende bij een auto vind ik Meravigliosa Creatura bij Fiat Bravo. Toen ik die reclame zag dacht ik van muziek en auto zijn 1.
Grappig

zonder het lezen van de comments dacht ik bij de SLR ook direct aan Ramstein.

Bruut, krachtig, over de top, geen emotie, overdadig, decadent, donder etc….

Alles wat bij beide namen past denk ik zo (de SLR moet dan wel op zijn staart getrapt worden).
en de subtiliteit is bij beiden ver te zoeken.
@ Haroddin: Oops! My bad!
Ik was even in de war met Hooverphonic…
Of ga je me straks nog vertellen dat die juist weer uit Duitsland komen?
Moest bij die SLR enigszins hier aan denken:

prodigy – hot ride ( http://www.youtube.com/watch?v=mLblhjhxi0c )
bt feat the roots – tao of the machine ( http://www.youtube.com/watch?v=nTNS9nj_Iow )
(stukje vergeten:)

Geen klassiek, daar is-ie niet ‘episch’ genoeg voor. Dat Mercedes daar vast anders over denkt maakt me niet uit.
Nog een leuke associatie: TVR Sagaris met Guano Apes – Open Your Eyes. Mooi door pure brutaliteit! :D
Bij die SLR denk ik onmiddellijk aan AC/DC – TNT http://youtube.com/watch?v=yex1yyySpyM

Andere associatie: De Mini Cooper S doet me denken aan Men without Hats – Where do the boys go? http://youtube.com/watch?v=TVG95D6IYUc&feature=related
Een dwars muziekje voor een dwars scheurijzertje
En in het verlengde van de muziek vergeet zeker niet de film!
Wat is het A-team zonder Chevy Van of de night rider zonder KITT,
Crease zonder Chevy hot rod,Spielberg zonder Christine,Gone in 60 sec zonder Eleanor,Dukes of Hazard zonder Charger,Rain man zonder Cadillac enz enz.
@Michiel:
Nee hoor, Hooverphonic is en blijft Belgisch :) maar qua muziek zit er wel een imo duidelijk verschil tussen WOW en Hooverphonic
Wederom een leuke column Michiel!

Mooi om te lezen hoe iedereen muziek anders interpreteert en wat hij/zij daar bij associeerd, maar vooral jij Michiel hoe jij verschillende muziek vertaald in lijnen/vormen! Ik heb die vervoering/trance met muziek in combinatie met boeken lezen en gedichten schrijven, bv. bij de Da Vinci Code heb ik het album “Cieli Di Toscana” van Andrea Bocelli helemaal blauw gedraaid…
Het gaat natuurlijk ook om de verschillende aspecten van een auto. Zo kan ik me voorstellen dat de vorm van een auto associaties oproept met een bepaald muziekstuk, terwijl bij het gevoel van het rijden in die zelfde auto heel andere muziek past.
Ik kan er niet opkomen wat ik denk als ik dat ene liedje luister heb zoooo veel auto’s in me hoofd dan ik kan niks kiezen. In me hoofd word alles onduidelijk..

Maar als ik dit hoor; http://nl.youtube.com/watch?v=gJa54oJMR7o

Dan denk ik meteen aan tuners, vooral difters, zoals RX7, S13, S14, S15. Zulke auto´s, gelijk krijg ik het gevoel van de drifters bij dat liedje!

En de SLR: http://nl.youtube.com/watch?v=aZp2jAdBu1o

Op 1 of ander manier, als ik naar de neus kijk van de SLR dan krijg ik direct dat liedje in me hoofd! Net zo’n gevoel van dat als ie nog staat dan is het nog niks. Maar zodra de motor word gestart dat het een monster. Dat je het onderschat laten we zeggen, zó’n soort gevoel krijg ik ook bij dat liedje. Daarom dacht ik er meteen aan denk ik! :)
Leuke associaties, jammergenoeg had ik vandaag geen tijd om te reageren. Net terug van m’n werk, dus ik lees niet alle reacties. Het kan dus zijn dat wat ik hier schrijf al eens gezegd is…

Bij veel klassieke muziek denk ik aan vloeiend gelijnde sportwagens zoals Aston Martins.
Bij stevigere maar nog steeds symphonische muziek aan de wat minder sjieke brute sportwagens.
Bij (hard)rock komen de beesten in beeld. De SSUV past prima bij de muziek van Muse.

Ik heb bij veel muziek wel een bepaald idee over in welke auto ik zou willen rijden en zelfs op welk tijdstip.
Bijvoorbeeld met de CD ‘The White Room’ van The KLF ’s nachts in een cabrio (liefst de MG of iets vergelijkbaars)
De CD ‘Everything is Wrong’ van Moby biedt heel veel verschillende stijlen. Geschikt voor zowel offroaders als elegante sportwagens ;)
w-tf, ik zie het verband niet echt…
Zie, de nieuwe reclame van de ford focus eind deze maand
Bij alfa’s 8C moet ik alijd denken aan het Italiaans volkslied.
http://www.youtube.com/watch?v=P1GahBUbFIU

Mooie soepele lijnen en hier en daar recht vlak.(als de zanger bombastisch invalt )
http://static.blogo.it/autoblog/alfa_8c_competizione_big_10.jpg
@ Michiel

Kan je misschien de titel/componist geven van de muziek onder het GTO filmpje?

Vind het super namelijk.
@ Jurjen: zie einde van het filmpje: “Commemoration” by “Frozen Silence”
volgende keer misschien een vergelijking tussen auto’s en broodtoasters?
Onderstaand nummer vind ik bij SLR passen. Vanaf 1:45 min. hoor je pas het V8 geluid van SLR!

Tjonge Michiel wat een succesvolle column weer! En terecht.

Mooi om te zien dat veel mensen diverse associaties hebben met een even grote diversiteit aan muziek.

Maar om ook even mijn duit in het zakje te doen:

Bij de GTO klinkt mij de lente uit Vivaldi’s 4 seizoenen ter ore. Crispy klassiek met vlottere optimistische en wat bedachtzamere elementen.

De muziekclip past mijns inziens ook wel bij de R8, een volbloed sportauto met een interieur dat haast zakelijk comfortabel als ‘cocon’ is ontworpen (door een nederlandendse 20-er).

De SLR is wat lastiger omdat ik persoonlijk mercedes, en haar vormgeving, wat ordinair vind. (sorry voor de germanisten onder jullie)
Ik zou er dus van mijn leven geen klassieke muziek bij kunnen ‘voelen’. Meer ‘Rock me amadeus’ van Falco maar als ik dan toch heel optimistisch moet zijn (understatement) kies ik voor iets als ‘mad about you’ van Hooverphonic. (was die al niet eens voor een auto reklame gebruikt jaren terug?)

Tja en bij de mazda dan iets van AIR – ‘all i need’ …

Lastig puntje;
De themesongs van ‘Schindlers List’ en van ‘the Piano’ (niet the Pianist!), beide neoklassiek, mag ik graag luisteren omdat het haast chronische kippenvel veroorzaakt en elke vezel in mij in vervoering brengt.
Tot welke vormgeving kun je daarmee komen?
@ Klassiekerrally:
Ken het gevoel, dat je bij elke verschillende stemming andere muziek luisterd… Zouden we de keuze maar kunnen hebben om bij iedere
stemming een andere auto te rijden waar je op dat moment zin in hebt, zo makkelijk als dat je een cdtje opzet;) Maar helaas is dat niet voor iedereen weggelegd…

@Damoklets:
Bij de theme song van ‘Schindlers List’ zie ik een zwartwit beeld/donkere auto met daarin een klassieke auto met grote lange spatborden en verder gewoon recht toe recht aan, maar wel met steil zoals een oude Duesenberg ofzo…
@ Michiel van den Brinck

die achterlchten an je GTO zijn toch van de Spyker D12 SSUV? (het lijkt er wel op)
@ frasker: ze zijn niet hetzelfde. Afmetingen en vorm zijn anders.
Zezijn wel bij allebei rond. ;)
Even zonder gekheid, wat is dit een heerlijke topic!!

Ik dacht dat ik een muziekkenner was, maar tref hier voor mij een aantal nieuwe en waanzinnige goede artiesten aan. Bedankt!
Graag gedaan weer, L-Fred!
Ik vind de muziek goed gekozen bij de auto’s in dit filmpje van Top Gear, de Citroën C6
http://www.youtube.com/watch?v=-tdEKmnWUy4
Bij een Lada: Ach was ik maar bij Moeder thuisgebleven (Johnnie Hoes)
Bij een Smart: Smurfenlied (Vader Abraham)
Bij een Volkswagen: Wilhelmus (Tollens/Wilms)
Bij mijn portemonnee: Empty Lyrics (Cranberries)
A Michiel van den Brink: Bij de GTO denk ik vooral de Trois Gymnopedie van Erik Satie. Hele heldere en rustige lijnen, maar die wel een snelheid verbeelden. Bij de GT Convertible denk ik vooral aan de Rhapsody uit de film August Rush. Complexiteit en rust afgewisseld.
Muziek helpt altijd om tot een hogere vorm van kunst te komen.
Houdt dit ook in dat je binnenkort met je een clip op TMF staat.

maar als ik eerlijk moet zijn ja met sommige muziek kan ik wel iets in beelden maar groten deels vind ik het toch wel erg ver gezocht. maar ja ieder zijn mening. maar het zal niet zo zijn dat als ik een ferrari 250 gto zie dan meteen aan klassieke muziek denk.
Muziek en auto’s zijn allebij emoties. Als je in een bepaalde stemming verkeert kan dat zeker helpen bij het creatieprocess.
Ik schrijf en produceer zelf muziek. Misschien moet ik meer naar auto’s kijken tijdens het componeren.
@ fMichiel van den brink
ok, ze lijken wel op elkaar (rond, positie)
Eerlijk gezegd ben ik niet goed in het omzetten van auditieve input naar visuele output. Maar ik snap Michiel wel. Ik krijg wel een bepaald gevoel als ik naar een Maybach Exlero kijk. Maar ik kan moelijk zeggen aan wat voor muziekstijl mij dat herinnert. Andersom kan ik ook helemaal uit mijn dak gaan op Dream Theater en geloof het of niet, als ik thuis vervelende schoonmaak karweitjes moet doen zoals de plee schoonkrabben dan gaat dat het best wanneer ik Confusion van New Order opzet. Maar ik kan me niet voorstellen in wat voor auto ik dan zou willen zitten om me helemaal misselijk te scheuren.
Maar zolang muziek Michiel helpt zulk een mooie auto’s te tekenen, en hopelijk ook te bouwen, vindt ik dat hij een prima stereotoren mag kopen voor de zaak en de BTW terug vragen van de regering. Keep up the good work!
Buurman Nummer 14
Hi Michiel,

Bij de Mazda denk ik aan de het muziekje van de Philips Reclame me die scherende Robot

Bij de SLR moet ik iedere keer denken aan Blade Runner (Fim, muziek door Vangelis) en Fear Factory. Walgelijke muziek met veel te veel kunstmatige Drums. Dan vooral op de CD Demanufactured. Maar dan is mijn vraag aan GEHEEL autoblog:

Wie luisterde wat toen hij de Tata ontwierp?

:-)

Gr. B
@ Buurman nr 14

De ontwerper van de Tata luisterde naar het stromen van water. Later bleek dat de kapotte stortbak van een toilet te zijn.

De discussie is trouwens erg interessant. Want een vraag is ook, wat EET een ontwerper tijdens een designsessie? En wordt je ontwerp ook strakker als je te krappe schoenen draagt? Kun je alleen een cabrio ontwerpen als je sandalen draagt? Prikkelt een ontwerp vooral als je cactussen in de vensterbank hebt staan? Elk ontwerp wordt natuurlijk beïnvloed. Al was het alleen al door cognitieve dissonantie die elke ontwerper zou moeten herkennen.
Buurman Nummer 14
@ Guy: Hulde voor je reactie! :-) Enige gepaste antwoord!

@ Michiel: Sandalen? Spyder?

Even testen of het klopt! Vinden de dames thuis het mooi of gaan de tanden erin?

:-)

Gr. B
@ Buurman: bij het ontwerpen van de Tata klonk continue het droge getik van een rekenmachine.
Ik hoor Duitse hoempapa muziek bij die SLR .. ik vind de auto er niet uitzien. De proporties zijn volledig zoek naar mijn mening.
bij de Mazda hoor ik Mysterons van Portishead trouwens
nu weet ik waarom die smakeloze rappers hun auto’s altijd zo verneuken, ze hebben een slachte muziekstijl!
dat muziekje is toch echt een mercedes s500!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).