Audi R8 V12 TDi Concept

Auteur: , 111 Reacties

We wisten dat de R8 TDI in Detroit zou staan en we mochten 'em ook reeds op video bewonderen, nu is ook de officiële info beschikbaar. De R8 met oliestoker gaat in 4.2 seconden naar de 100 km/u en dat maakt een hoop goed! Om dit te bewerkstelligen is er een vermogen van 500 pk en 1000 Nm beschikbaar, afkomstig uit dezelfde V12 als de toekomstige Q7 TDI.

Naast de diesel-unit heeft de R8 Concept-car ook wat extra details zoals een glazen dak met luchthapper. Verder zien we een nieuwe voorbumper met grotere luchtingangen, een nieuwe achterbumper en wat fris lichtmetaal.

Voor de liefhebbers staat hieronder het volledige Nederlandse persbericht:

Audi ontketent op de North American International Auto Show (19-27 januari) in Detroit een revolutie met de eerste twaalfcilinder turbodieselmotor in een supersportauto. De 6,0-liter V12 TDI-motor debuteert in een op de Audi R8 gebaseerd studiemodel. De nieuwe krachtbron staat garant voor een vermogen van 500 pk (368 kW) en een trekkracht van 1.000 Nm. Audi schrijft met deze motor een nieuw hoofdstuk op het gebied van dieseltechnologie. Dankzij Audi’s race-ervaring combineert de R8 V12 TDI buitengewoon goede rijeigenschappen en vooruitstrevende technologie met een fascinerend uiterlijk.

Doordat de V12 TDI-motor nauw verwant is aan de motor van de Audi R10, de tweevoudige winnaar van de 24-uursrace van Le Mans, geeft deze bijzonder krachtige zelfontsteker de Audi R8 de prestaties van een supersportauto. De standaardsprint van 0 tot 100 km/h legt de Audi R8 V12 TDI af in slechts 4,2 seconden. Zijn topsnelheid bedraagt meer dan 300 km/h. Het maximumkoppel wordt al bereikt bij 1.750 t/min. Dit maakt een moeiteloze en zelfs voor supersportauto’s ongeëvenaarde acceleratie mogelijk. De blokhoek van deze nieuwe V12 TDI-motor bedraagt 60 graden. Dit zorgt voor een verfijnde motorkarakteristiek. Het bijzonder compacte motorblok is 684 mm lang, slechts 166 mm meer dan Audi’s V8 TDI. Zijn bescheiden lengte maakte het mogelijk de V12 een plek te geven in de Audi R8, die immers voor een middenmotor is ontworpen. Het geluid dat de Audi R8 V12 TDI voortbrengt is indrukwekkend, zoals dat van een supersportauto van dit kaliber verwacht mag worden. Om zijn prestatiepotentieel te onderstrepen, brengt de twaalfcilinder een vol geluid voort, met krachtige boventonen.

Ultramoderne inspuittechniek
Twee nieuwe hogedrukpompen maken deel uit van het common-rail injectiesysteem van Bosch. De twee pompen bouwen in elke inspuitleiding een druk op van meer dan 2.000 bar. De Audi-ingenieurs namen de 8-gats piëzo-injectoren ook danig onder handen. De hoge druk verdeelt het brandstofmengsel optimaal en gelijkmatig in de verbrandingskamer. Hierdoor verloopt het verbrandingsproces sneller en gelijkmatiger. Tevens wordt de temperatuur van de uitlaatgassen – die naar buiten worden gestuwd door een dubbel uitlaatsysteem – verlaagd, zodat ze beter kunnen worden gefilterd door de twee standaard gemonteerde roetfilters. Het hoogst efficiënte verbrandingsproces zorgt ook voor meer vermogen, een lager brandstofverbruik en een verminderde uitstoot van schadelijke stoffen.

De twee turbocompressors, voor elke cilinderrij één, zijn te vinden aan de buitenzijde van het motorblok. Dankzij de variabele turbogeometrie passeren alle uitlaatgassen de turbine zodat de turbo’s, zelfs bij lage snelheden, moeiteloos reageren.
De twee turbocompressors, die tot 2,6 bar turbodruk opbouwen, spelen een cruciale rol bij het opwekken van het gigantische koppel van 1.000 Nm. Dat is al voorhanden tussen 1.750 tot 3.000 t/min. Voor het tot stand brengen van het vermogen van 500 pk (368 kW) zorgt elke liter van de motorinhoud voor een specifieke vermogenafgifte van 84,3 pk (62 kW). Twee grote interkoelers verlagen de temperatuur van de samengeperste lucht.

Schone dieseltechnologie
De Audi R8 V12 TDI voldoet al aan de strenge Euro 6 emissie-eisen die in 2014 van kracht worden en moeten leiden tot een verminderde uitstoot van stikstofoxide. Hart van deze zeer schone dieseltechnologie is een speciale NOx-katalysator, die aan elke kant van het dubbele uitlaatsysteem, na een gewone katalysator en een roetfilter, is gemonteerd. Het tweede belangrijke aandeel aan dit systeem wordt geleverd door een aparte vloeistoftank met hierin AdBlue. Kleine hoeveelheden van deze ureumoplossing worden ingespoten in het uitlaatsysteem. De hete uitlaatgassen zorgen ervoor dat Adblue afgebroken wordt tot ammoniak dat vervolgens de stikstofoxides omzet in stikstof en water. Dit AdBlue-systeem gaat een autoleven lang mee.

Het dynamische karakter van een supersportauto is niet alleen afhankelijk van zijn prestaties en zijn trekkracht; de versnellingsbakverhoudingen moeten ook kloppen. Om de overweldigende trekkracht op de wielen te kunnen overbrengen, is de R8 V12 TDI gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. Mede door toepassing van een meervoudige platenkoppeling met een kleine diameter is deze van een zeer compact ontwerp, waardoor het mogelijk is om de aandrijflijn laag in de carrosserie te monteren. De Audi R8 V12 TDI is voorzien van permanente quattro-vierwielaandrijving. In deze supersportauto met middenmotor worden de aandrijfkrachten, voor optimale rijeigenschappen, in principe in de verhouding 40:60 over de voor- en achterwielen verdeeld. Als de omstandigheden erom vragen, verandert die verhouding.

Keramische remschijven
Het studiemodel is voorzien van Audi magnetic ride, een innovatief dempingssysteem dat het onderstel binnen milliseconden aanpast aan de toestand van de weg en de rijstijl van de bestuurder. Voor de nodige stopkracht zorgt een potent remsysteem dat vier met koolstofvezel versterkte keramische remschijven omvat. Deze zijn 20 kilogram lichter dan conventionele metalen remschijven en gaan door hun slijtvastheid meer dan 300.000 km mee. Een doordacht systeem van koelsleuven voorkomt dat de temperatuur van de geventileerde remschijven extreem hoog oploopt. Hierdoor is onder alle omstandigheden maximale remkracht voorhanden. De keramische remmen zijn direct herkenbaar aan de speciale, rode aluminium remklauwen.

De R8 V12 TDI Concept met matte ‘Grace Silver’ aluminiumkleurige carrosserie toont gespierder dan het productiemodel door zijn uitgebouwde wielkasten en grotere luchtinlaten. Het gedeelte van het dak boven de twee inzittenden bestaat uit twee grote glazen delen. Een luchtinlaat in het midden van het dak zorgt voor de nodige luchtkoeling van de twee cilinderbanken van de V12 TDI-krachtbron. De glazen motorafdekplaat, met onderliggende windgeleiders, is speciaal voor de Audi R8 V12 TDI opnieuw ontworpen. Voor meer neerwaartse kracht monteerde Audi twee diffusers in de achterbumper en een grotere achterspoiler die zich op hogere snelheid verheft.

In het interieur van de R8 V12 TDI valt het met Valcona-leder beklede stuurwiel op met een gegoten magnesium hart. Vooral rond de middenconsole zijn meer aluminium componenten te vinden dan in de productie-R8. De sportieve inborst van de Audi R8 V12 TDI wordt benadrukt door de grote hoeveelheid koolstofvezel interieurdelen. Ondanks dat de langere twaalfcilindermotor meer ruimte inneemt, bleef de wielbasis van 2,65 meter onveranderd en door de grotere motor is ook de R8 V12 TDI Concept een bruikbare sportauto voor iedereen en alledag.



111 reacties

foto’s zijn leuk maar ik moet echt het geluid horen om te oordelen of hij cool is of niet…
btw over diesel ben ik dus redelijk neutraal, desalniettemin gaat mijn voorkeur uit naar benzine àls ik het kan betalen ;)
Bruute bak…

Mooi om te zien dat Audi steeds meer afstand van VW neemt in de modellen enz.
de andere is prachtig maar deze… gek toch hoe je van een mooie wagen zo iets lelijk kan maken! heeft er misschien iemand andere voorbeelden?
Ik vind em absoluut mooi. Alleen past een diesel niet echt bij een supercard, maar ik ben toch benieuwd, en dan vooral naar het geluid :D
Misschien hebben de andere vormen te maken met de nodige koeling van de turbo’s, zodat ze niet in brand vliegen zoals bij de 5.0 V10 benzine? :-)
ik vind dat hij van design er zeker niet lelijker op geworden is (mooi dak)
enkel het geluid nog …
kan zo uit need for speed carbon komen. Lelijk dus
Hij is lelijker geworden. Die nieuwe voorbumper trekt op niets. Spoiler achteraan ook niet. Glazen dak met luchthapper is wel cool.
Die happer op het dak is een beetje spyker-achtig (wat natuurlijk altijd wel goed is;))
Die velgen vind ik minder.
Dat dak is echt mooi serieus!
Ja, je ziet dat er duidelijk meer koeling aanwezig is en aan de aerodynamica is ook gewerkt (spoilertje, diffuser) om de extra snelheid te verdragen.

Maar ik moet toegeven, ik vind hem bruter maar lelijker. Enige mooiere vind ik het targa-dak met de luchtinham.

Het interieur is ook prettiger, met de start-stopknop op het stuur :)

Maar ik ga met (jonge :O) vlaeminck mee… Ik wacht op het geluid.
4.2 seconden is wel traag voor zo’n 500pk auto met 1000nm koppel.
een gallarde en F430 hebben een 0-100 in 4 seconden dus diesel is bij deze slecht :P
nee we gaan hier niet off-topikken


ik heb wel een zwak voor diesel auto’s, met de R10 bewijst Audi maar weer eens dat diesel z’n voordelen heeft.

Zijn de koelingsproblemen nu wel opgelost dan? Deze TDI heeft net zo goed een turbo(biturbo?), net als de V10 uit de RS6..
@dekster: en ga daarna maar eens hun 100-200, hernemingen, … bekijken. Wedden dat deze ze wegrijdt?
Beetje jammer, diesel hoort nog steeds niet bij pure sportiviteit…….dat gaat namelijk voor mij samen met de ervaring. Onderdeel van wat een geweldige ervaring moet zijn, is het geluid. En dat zal je hier nooit of te nimmer uit krijgen. Ook al is de motor nog zo geweldig en ook al krijgen ze er 2000 Nm uit.
wel erg bruut beestje gaat dat worden
respect voor audi dat ze dit ding gaan bouwen
@dekster

deze weegt dan wel 200 kg meer, maar die 1000Nm zou dat eigenlijk wel goed moeten maken ja,,
@gttchris

en waarom dan niet de sportiviteit?
k vind em wel mooi zo met dat dak….

En net zoals bijna iedereen hier ben ook wel benieuwd naar het geluid van deze diesel-V12.
Hoe zit dat eigenlijk met de koeling van een diesel?
Ik meen ooit gelezen te hebben dat een diesel efficiënter is doordat hij oa. niet zoveel warmte verliest als een benzinemotor. Als dat zo is, vervullen de extra luchtinlaten dan (wederom) een sierlijke functie?
Stefan Schuilenburg
Die spoiler achterop doet mijn inziens afbreuk aan de mooie vloeiende lijn van de R8.
De gewone R8 vindt ik mooier, eleganter en gesofisticeerder en zo. Dit is voor mij te getuned.

Het dak en de motorkap vind ik wel mooi gelukt.
oei wat is dit toch een mooie auto zeg!!!
Kvind de velgen bij die auto echt lelijk voor de rest best ok.
Die neus doet me denken aan het enorme hoofd van Grace Jones in de video waar ze met een Citroën CX naar buiten/binnen rijdt….. Enorm lelijk en overdreven uiterlijk en dan ook nog diesel herrie en hoger gewicht… De R8 just got worse.

http://www.youtube.com/watch?v=kdT9oURGtTc
Ik moet er van kotsen, wat hebben ze dit ding lelijk gemaakt zeg. De neus van een Nissan GT-R en voor de rest wat spoilers die je in de Aldi vindt.

Amateurs!
Het uiterlijk trekt me niet, waar ik de huidige R8 een schoonheid vind.. Maar (en volgens mij ben ik de enige), ik zou dolgraag de diesel willen proberen en waarschijnlijk prefereren boven de V8. Alleen dat koppel al moet toch garant staan voor bloedstollende tussenspurtjes.. *kwijl*
Ik zie dat veel mensen mijn mening niet delen, maar ik vind ‘m best vet zo! Ik ben helemaal geen R8-fan, om het zo maar te zeggen, maar deze is best lekker!:D
@RenJie, ik kan en ga een dieselratel niet met sport associëren, hoe snel ie ook is……….het is meer efficiënt als wat anders. Maar dat is mijn mening.
die neus en die spoiler achter is zo verholpen door gewoon normale r8 bumper en spoiler te bestellen bij de plaatselijke dealer. maar wat is die dak toch fantastisch geworden zeg!
Gutskoleruh…..een tweederangs tuner kan nog beter werk afleveren.

Ben wel benieuwd naar de prstaties eerlijk gezegd. En dat dak vind ik ook wel mooi.
Er bestaat geen zinnige reden om voor een diesel met 500 pk te kiezen. Zuinigheid telt dan ook niet echt meer.
hoe kunnen ze van de R8 zo iets lelijks maken, hebben ze m naar WCC gestuurd ofzo. Die V12 diesel is wel ok, maar laat dan het uiterlijk gewoon zoals het was.:(
Joris Koudstaal
nee dankje, doe mij de V8 maar. motor ziet er wel vet uit.
ZwerverRoodbaard
Mooi, ziet er nog radicaler uit dan de huidige R8. Dat noem ik nog eens lef hebben :D
@dekster, beetje suf om je eigen grap te copy-pasten in een nieuwe topic :P

Ding is lelijk, er zitten wel wat interessante elementen in.
kvind em er eerlijk gezegd beter uitzien :-) ik weet niet meer precies wat de gewone gaf op foto, maar in real-life vind ik die tegenvallen. Deze lijkt me beter, hoewel hij nu beetje TE flamboyant is voor mij.
als ik het geld had . . .
die spoiler verkracht de mooie lijn maar dat dak is echt wreed. Het doet me ergens aan denken, maar ik weet niet wat ;P
Volvo_440_turbootje
Een goei dieselstoof gaat wel degelijk goed vooruit,vandaag nog mogen ondervinden tegen een gechipte A3 1.9tdi gezien de doemp uit zijn uitlaat en gezien de mijne (440 turbo) ook fameus bijgevezen is.
Da 0 tot 100 gedoe is dikke zever, hernemingen ja…
Ik vind het dak een beetje een misser, samen met het motorruim. Veel te druk.
zo, hij blijkt nog lelijker dan ik op basis van het filmpje had verwacht!

Hij was zo strak, evenwichtig en moooooooi! Waarom is ie nu chaotisch, ongebalanceerd en lelijijijijk!??

Ik wil niet overkomen als een negatieve zeurende lul, maar dit is in mijn ogen echt het meest verschrikkelijke wat Audi met een auto heeft gedaan, sinds decennia……
koel probleem van de turbo’s ook opgelost met dat dak :)
en het ziet er nog best goed uit ook
minder vind ik de neus, die is ver over de top voor een productie auto (voor een tunerd trouwens ook…)
de achterkant vind ik dan weer wel geslaagd, net als de zijkant
het is alleen die neus… waarom moest Audi die nu weer verkloten…
wowah dat ziet er bruut uit, die wil ik wel voor me huis hebben staan :D
Ik denk dat het hele geneuzel tegen dieselmotoren mede gevoed wordt door TopGear.
Zou JC zeggen dat de oliestokers geweldig zijn omdat ze scheepsladingen koppel beschikbaar hebben vanaf 1 omwenteling per minuut, dan zouden we hier uit ons dak gaan.

Ik zeg: laat maar komen die diesels!

Over het uiterlijk van de R8 ben ik niet zo te spreken. Maar ieder z’n ding he…
Voorkant lelijk, velgen twijfel, rest okidoki met de looks van het blok en luchthapper als pièce de resistance.
He dames vergeten we niet dat het hier een concept betreft en dus de uiteindelijke R8 TDI waarschijnlijk wel iets minder ruig zal zijn?
Volvo_440_turbo
Btw, er zijn hier die het regelmatig hebben over de koeling van de turbo’s hebben maar de turbo’s bij een diesel worden toch bijlange zo heet niet?
Die luchthapper en het motorgedeelte zijn echt mooi gedaan :)
@Floris
Haha, teminste iemand die het doorhad :)

@GeoBem007
Ja, daar maakt die diesel gehakt van alle ferrari’s en lambo’s, maar met een 65amg kan je ook een R8 moeiteloos bijbenen.
100-200 is iets voor limo’s, niet voor echte sportwagens zoals de F430 ;)
@Joost om 19:28

Duidelijk geen Spijker maar….

AUDI! AUDI Avus welteverstaan…

http://www.ec-es.de/Steve/index.php?site=Gallery/Avus_Info.htm

Gaaf dat Audi dit in de Racht weer terugbrengt…!
Nice! normale R8 is ook supermooi maar ik vind dat dit ook meer past bij de motor. nog net iets meer supercar
Koppel is goed voor de camper :roll:
Wow, Ruige bak! Waar kan ik hem kopen. Die aanpassingen zorgen ervoor dat de auto er goed uitziet.
Vrachtwagenmotor in een supersportwagen…de wereld is naar de knoppen :-p. Snel zal ie wel zijn,maar is een schreeuwend geluid bij hoge toeren niet een groot deel van het plezier van een supercar? Aan 5000rpm ist gedaan met het plezier…het toerental waar de fun meestal maar begint ;-). Dan liever trager,met een deftige sound ;-). En stop die diesel maar terug in een tractor en ga bieten planten ermee :-p
liever een diesel dan een batterij..

Benzine is niet meer van deze tijd, zie dat nu toch gewoon eens in..

Tenzij voor supersportwagens, en dat is deze R8 geenszins!
Ik vind hem stukke mooier dan de huidige R8.. Op de voorkant/voorbumper na dan.
Waren die uitgebrande testexemplaren uitgerust met deze motor? Ik kan mij voorstellen dat deze V12 diesel meer warmte genereert dan de dubbelgeblazen V10…
btje te overdreven allemaal net als dat ik dat een beetje bij de DBS van AM vind. Te veel bodykits e.d. Had m liever wat ingetogener gehad. Ook die diesel zou ik niet nemen, nog liever eentje met een hybride motor:P Nja we zullen afwachten wat audi er daadwerkelijk van maakt, misschien wel iets heel moois…?
Het is tog een “concept-car”, wat denken jullie? datie zo in productie gaat? Hij wordt heus wel mooi, kijk maar naar de R8 4.2 V8.

En deze motor is veel beter dan die koppeloze benzine slurpers! En hij valt dus ook niet te vergelijken met een benzinemotor qua vermogen en sprint. Met de V12 TDI ruk je teminste nog eens straatstenen uit de grond bij het stoplicht!
@Emmanuel: Een dieselmotor, opgeladen of niet, word per definitie niet warmer dan een benzineverbrandingsmotor.

Jammer dat ze de motor niet tot 6000 tpm kunnen laten lopen maar dat hij, zoals bij LMP1 begrenst is tot 5000 tpm…
Het geluid lijkt op dat van een Lamborghini P400, die ook wel bekend staat als de Miura.

Over het uiterlijk: VRESELIJK! De originele R8 was elegant, vloeiend en was aggressief.
Dit is alleen aggressief en ziet er als een goedkope TT bodykit uit gemaakt door Kadett/Corsa tuners.
Nee, nou vind ik hem helemaal niet mooi meer :( Ik vind de originele nog steeds prachtig!
I LIKE IT!

Lijkt net alsof het op gaat stijgen! Ziet er goedkoop uit voor de meeste maar ik vind het echt vet!
I like it very much alleen de voorkant mocht zoals de huidige R87 blijven maar dak en naakte motor zijn zalig!!!
Heel mooi hoor! Nice voorbumper en achterbumper!
Man, trots in café nadat hij net is komen aanrijden in zijn nieuwe R8 TDI: “Het is een diesel!”

– “Goh, we hoorden je al niet aankomen…”

– “Ik heb een Golf 130pk TDI met chip, racen?”

– “Wat nou, gaan de zaken niet zo goed meer?”

– “Wat mag de jouwe nou eigenlijk trekken?”

– “Zegeltjes sparen gaat nu zeker lang niet zo hard meer hè?”

– “Moet deze ook voorgloeien?”

;-)
@Dekster

0-100 is echt niet iets voor een F430, na 5 keer 0-100 grand prix startjes maken met je F430 en je koppeling licht op straat.
Die luchthapper op het dak moet in duitsland toch vol sneeuw zitten, of vol bladeren en zo? Of heb ik het mis? Voor de rest is het natuurlijk een brute bak! :-D
Eerst horen, dan geloven.
@DieselPower: Euh hallo??Koppelloze benzineslurpers?Ooit al gehoord van AMG 65???

AMG 65 : 6.0 liter biturbo V12 met 612 pk en een begrensd(!!!) koppel van 1000Nm beschikbaar vanaf 2000 toeren !Onbegrensd zou het gaan over 1320Nm.

Wel wel, waar ben je dan met je dieselpower?De amg heeft misschien zijn max koppel 250 toeren/minuut later, maar heeft wel 112 pk meer !

Laat me niet lachen…Oh ja, zonder die turbo’s verliest deze “uberaudi” het in de sprint nog van een gechipte golf 1.9 tdi…

Oh ja dan nog iets:

VW bora 1.9 SDI (2001) : 68 pk/133Nm 1896 cm³=> zonder turbo

VW bora 1.9 TDI (2005) : 150 pk/320Nm 1896 cm³=> met turbo

VW bora 2.0 benzine (2005 ) : 115pk/170Nm 1984 cm³=> zonder turbo

Conclussie: die diesels van jou zijn niets waard zonder hun turbo !
ik weet niet of dat zo’n dikke diesel-roetpluim zo cool staat bij de R8… De uiterlijke upgrade ziet er overigens erg mooi uit. Toch blijft dit een ietwat ordinaire bak…
Verdomme wat ziet hij er zo gruwelijk uit…en de specs liegen er zeker niet om!!!
Echt geen schande om zo een Diesel te hebben ;)

Hopelijk komt hij er zo ook uit te zien (grill etc.)
@Dieselpower: Hier nog een leuke voor je :

http://www.autoblog.nl/archive/2007/07/24/mercedes-benz-introduceert-revolutionaire-motor

Mercedes Diesotto motor.Een 1.8 benzine met turbo, met 238 pk en 400Nm koppel !En dan ook nog een verbruik van 6l op 100km !

Als jij begint met turbogeladen diesels, dan begin ik met turbogeladen benzines.Of ben jij ook nog iemand die buiten de sint, de paashaas en de kerstman ook nog gelooft in diesels die “op magische wijze” aan hun hoog koppel komen?

Neen.De reden en de ENIGSTE reden dat diesels aan hun hoog koppel komen, is met dank aan de turbo(‘s).

Koppelloze benzines….HAH
Kansloze diesels zeker
Aaaahhhh! Het is een complot! Ik klik net op dit item, begint er op 3FM net het nummer van Simone White, The Beep Beep Song. (van die reclame ja).

Verder niks te zeggen over diesels op dit tijdstip ;)
@ SimonMC: Weet jij veel of deze ook is begrensd (!!!!!!) op 1000 NM.

@ Graaf H. Nou, ik vind deze motor technologically quite advanced/sophisticated.
@sam325, eindelijk iemand die het snapt!! :D

@Nick, waar heb je het over? Ik zou mn oren maar eens uit laten spuiten als ik jou was………..dit geluid dat op die van de Miura lijkt?? hahahahahaha
Italiaanse volbloed paardjes die staan te trappelen kan je écht niet vergelijken met zo’n degelijke duitse oliestokert, qua geluid in ieder geval niet!
Dit wordt 100% een flop.
no match for the gtr
lijkt wel een r8 met een heleboel tupperware
Ik vind ‘m er wel leuk uitzien, want ik ben juist geen fan van de R8 omdat ik hem te gladjes vind. Zo kan hij ermee door. De velgen mogen misschien iets subtieler, nu is het cheap-tunergehalte wat te hoog.
Ik ben wat minder te spreken over het uiterlijk, maar ALS je diesel gaat rijden, dan deze! :-)
Ik had het over het uitzicht die te tuperware-achtig is.
Het was niks, het is niks en het wordt niks. Geen enkele Audi zal ik ooit meer dan een dag bezitten. Zou ik er ooit een onverhoopt winnen bij een loterij oid dan rijd ik er dezelfde dag nog mee naar een auto handelaar om te kijken waar ik hem voor kan inruilen.
Hij is in ieder geval een stuk lelijker, al die details maken het veelste druk, en dat vond ik juist zo mooi aan de R8 :?
En al die toevoegingen zullen hem ook wel een stuk zwaarder hebben gemaakt (spoilers, glazen dak, en vier cilinders meer), daarom zijn waarschijnlijk de prestaties niet echt veel toegenomen.
Maar ik moet idd eerst het geluid horen, om te kunnen zeggen of ik hem leuk vind ;)
ze schrijven dat dit studiemodel nog iets afwijkt van de productie versie. wat wordt er dan nog veranderd tot de productie? ik hoop dat ze die achterspoiler veranderen want dat past echt niet. het verstoord de opzich best geslaagde lijn. wat verbruikt deze nou met deze V12TDI? hij staat nu wel helemaal alleen, want er is niet 1 ander merk dat ook een diesel in een sportwagen bouwd! wie volgt? ik zie eigenlijk maar 2 merken en dat is BMW en Mercedes. andere merken hebben geen diesel, en al helemaal niet één met 12 cylinders! hun slogan klopt dus nog steeds: “Voorsprong door techniek!” nu alleen nog even wachten op die Q7 V12TDI.
erg geslaagd bij de R8 V12TDI vind ik het motorgedeelte. dat ziet er heel geslaagd uit, veel carbon (hoop dat dat ook bij de productieversie zo blijft) en erg netjes opgeruimd en het dak (met al dat glas en die luchtinlaat.) ben benieuwd als de eerste test er is hoe hij zich staande houd tegenover andere benzinegestookte supersportwagens. bijvoorbeeld tegenover een gallardo V10 (520pk), ferrari F430 (490pk), porsche GT2 (530pk) maar ook andere modellen met meer koppel zoals de Enzo (660pk), réventon (650pk), veyron (1001pk).
de R8V12TDI moet met al deze types concurreren, omdat hij op 2 gedachten hinkt, 500pk klasse en qua koppel zit hij een klasse hoger tot de 1001pk toe van de Veyron met 1250Nm.
wat is het gewicht van de Audi eigenlijk?
hij is wel mooi maar op een of andere manier klopt het verhaal niet.. ik zou m niet inruilen voor een 911… misschien moet er een R8 cup komen.. dat zou wat kunnen doen voor t merk… en diesel.. tsja…
diesel benzine bio ethanol who cares, zolang het lekker klinkt en trekt……. okee dan valt diesel dus af…….
diesel benzine bio ethanol who cares, zolang het lekker klinkt en trekt……. okee dan valt diesel dus af…….
“wat verbruikt deze nou met deze V12TDI”

Daar ben ik nou ook benieuwd naar ;)
Weet er iemand wanneer deze uitkomt? De dag dat die in de showroom komt krijg ik een uitnodiging om te gaan kijken, de sleutel moet wel te regelen zijn:P
zo moesten ze vanaf het begin al maken al was hij toen al mooi.
Heel bizar, direct uitbrengen zo’n diesel. Hier kunnen de andere sportauto-bouwers nog wat van leren.
Eindelijk gebruiken ze dan het dak met luchthapper die de Audi Avus ook had….Zijn de kenmerken van een prototype toch nog op een Audi productie auto te vinden…TOP
Ik vind het niet echt verschrikkelijk lelijk, maar het is wel to much. Een standaard R8 is al mooi genoeg, maar wel mooie specs zeg! :-D
@ rider

Jij snapt niet zo heel veel van de autobranche of wel? Alle auto’s die jij noemt zijn geen concurrenten. Mensen die een hoogtoerige benzine sportwagen kopen als een F430, hebben gewoon geen interesse in een Audi diesel.

En bovendien hebben zowel de Enzo als de Reventon niet meer koppel dan de Audi diesel.

En hoe verzin je het uberhaupt eigenlijk? De Ferrari Enzo heeft GEEN 1 concurrent in de vorm van een auto. De grootste concurrent is misschien nog wel een huis in het buitenland. Zelfde geldt voor de Reventon.
-edit: nutteloze bijdrage-
Sinds wanneer is “JAAA ULTIEM!” een nutteloze bijdrage? Als hij het een ultieme bak vind dan is dat imho toch echt wel gerelateerd aan het onderwerp. Meer dan dat eindeloos gezever over BMW’s in Audi blogs en andersom iig…..
Doe mij die maar. Veel mooier dan de huidige R8 en die is al schitterend. Wel btje weinig PK voor een 12 cilinder.
@Windhoos: het voegt toch niks toe? Eindeloze herhalingen van “JAA mooi!”, “prachtig”, “super”, “subliem”, “lelijk”, “audi rules”, etc… daar kunnen we weinig mee. En het loopt een beetje uit de hand als de meerderheid van de reacties bestaat uit dat soort onzin. Dit staat overigens ook al sinds het begin in de huisregels.
ben echte diesel rijder heb zelf een g 400 cdi lekker monsterlijke trekkracht kan geen benzine tegen op
@caner: wat dacht je van de G55 amg, die dubbel zo snel naar z’n 100 accelereert als jouw dieseltje.

Oh ja, is een benzine hoor ;)
@SimonMc acceleratie zegt niets over trekkracht en juist daar heeft caner het over
Racewagen en dan DIESEL ? achh hou op man……
@Barry, why not? Kijk maar naar de R10 niets mis mee hoor! En dat enorme koppel is gewoon een heerlijk gevoel alleen moet ik dan niet zelf achter het stuur zitten, want dan word ik er gewoon rusteloos van :-P
Ik weet nou niet of ik hem lelijk of mooi vind :P maar een ding is zkr een diesel en een racewagen.. no fucking way.. it’s against nature :P
Er moet toch wel meer vermogen uit een 6.0 liter V12 te halen zijn?
hebben ze deze motor ook van 2 6cil. motors gemaakt? (net als de v10 tdi? 2x 5cil van vw bus ha) ik hoop dat hij dan beter uitpakt als de v10tdi. mischien moeten ze een x bij BMW informeren hoe je een diesel moet maken.
Oeeeeeh wat een mooi ding!
Echt ik vind de ´normale´ R8 al mooi, maar deze is echt prachtig! Met die gedurfde grille, het dak, echt alles is echt mooi
Ik vind deze R8 een grove verbetering op het origineel en hoop dat de benzine versie er net zo uit gaat zien. Wat het diesel betreft, mij zal het een zorg zijn.
Als het maar gáát! En met deze cijfertjes (500pk/1000Nm) zit dat wel goed.

Ben benieuwd naar het geluid daarentegen….. :)
Deze R8 is gewoonweg prachtig, Die v12 diesel is de sterkste van de hele wereld (tot nu toe) Audi wil haar succes in de 24H van le Mans met DIESELS (supercars dus) laten zien aan de buitenwereld. daarom komen ze met dit idee : een R8 met een V12 diesel met 1000NM en 500PK aan boord.

En bussie polen als stratenmakes achter die R8 aan rijden omdat ie de keien uit de weg trekt is geen gek straatbeeld :D haha
En toch…
Na het overlezen van dit alles blijkt SimonMc d’n meest achterlijken te zijn van al diegenen die hier een reactie heeft nagelaten.
Miljaaaaaaaaaaar… Da nen arroganten aansteller.
Wat the fuck hij is mooi hij ziet er stoerder uit en niet meer als een anorexia model dus zeg maar niks want allen de velgen zijn lelijk

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).