Een auto waar al een tijdje naar uitgekeken werd: de 4-drs coupévariant van de Volkswagen Passat. Eerst lekker gemaakt met wat schrale teasers, maar nu dan de eerste officiële beelden van de Passat Coupé!
UPDATE: klik hier een voor een video van de Volkswagen Passat CC.
De 4-drs Coupé zal als ‘Passat CC’ door het leven gaan en is 3 cm langer en 5 cm breder dan z’n sedanbroertje. Deze gegevens in combinatie met de 5 cm lagere daklijn, zorgen ervoor dat de Passat CC er een stuk aantrekkelijker uitziet dan een gewone Passat. Hij is zelfs even dik/breed als een Mercedes CLS!
Qua motoren schiet VW helaas (weer eens) niet uit z’n slof. Als benzinemotoren vinden we de 1.8TSI met 160 pk, de 2.0TSI met 200pk en de 3.6FSI met 300 pk en 350 Nm. Deze laatste motor maakt het mogelijk om in 5,6 seconden naar de 100 te sprinten en een (elektronische) top te halen van 250 km/u. Vierwielaandrijving is standaard op deze (voorlopige?) topversie. Dieselaars moeten het doen met de 140 of 170 pk sterke 2.0TDI en kunnen hiermee een verbruik realiseren van 6L/100 km. Hoogstwaarschijnlijk vindt ook de 7-traps DSG-bak z’n weg naar de Passat CC.
Hoewel de Passat CC een sportieve lijnvoering kent, meet de kofferruimte maar liefst 535 liter, toch 40 liter meer dan de 12 cm langere Mercedes CLS. Niet slecht voor een wannabe coupé…
Ik denk dat deze Passat CC zomaar eens heel goed zou kunnen gaan scoren. Wat moet de 30-jarige jup met bovengemiddelde baan nu kiezen? Een BMW 3, Audi A4 en Mercedes C-klasse zijn toch wel erg prijzig. Een Volvo C30, Audi A3 en BMW 1 zijn aan de andere kant weer erg klein. De Passat CC vult mijns inziens een perfecte ‘niche’ op.
UPDATE: Filmpjes? Check ze hier, hier en hier!
Volkswagen start het jaar met de wereldpremière van de Passat CC in het Amerikaanse Detroit. Met deze vierdeurs coupé introduceert Volkswagen vele innovaties die de veiligheid, het comfort en de rijdynamiek vergroten. De Passat CC heeft een breed motorenpallet, bestaand uit louter turbo geladen diesel- en benzinemotoren met vermogens van 103 kW/140 pk tot 220 kW/300 pk.
Het vierdeurs coupé-concept positioneert de nieuwe Volkswagen tussen de sportieve coupes en luxe limousines. Wat direct in het oog springt is het silhouet van de Passat CC. De portieren hebben geen raamstijlen om de sportiviteit van de Passat CC te onderstrepen en de lijnvoering van de kofferbak gaat als een pennenstreek in de achterruit over. De gespierde schouderlijn, de nadrukkelijk gevormde dorpels en de standaard 17-inch lichtmetalenvelgen zorgen voor een spannend lijnenspel en een krachtige uitstraling. Het grote elektrisch bedienbare panoramadak (75cm x 112cm) is speciaal voor de Passat CC ontwikkeld. Het panoramadak is bovendien tot 30 mm in hoogte verstelbaar.
Innovaties
Met de komst van de Passat CC introduceert Volkswagen Lane Assist. Dit systeem stuurt de auto automatisch op zijn rijstrook terug wanneer zonder richting aan te geven van baan wordt gewisseld. Dit voorkomt dat de bestuurder ongemerkt van zijn rijbaan afwijkt. Het innovatieve Dynamic Drive Control (DDC) combineert de sportiviteit van een coupé en het comfort van een toplimousine door middel van variabele onderstelafstemming. DDC regelt niet alleen de demperkarakteristiek, maar ook de afstemming van de stuurbekrachtiging. DDC biedt keus uit de programma’s Normaal, Sport en Comfort. In de stand Normaal verbetert Dynamic Drive Control permanent het comfort en de dynamiek van de Passat CC. Optioneel is de vierdeurs coupé te voorzien van de parkeerhulp Park Assist. Hiermee parkeert de Passat CC zichzelf met een druk op de knop automatisch in een parkeervak. De automatische afstandsregelaar ACC (optie) laat de Passat CC automatisch remmen en accelereren binnen het door de bestuurder ingestelde snelheidsbereik. Dankzij Front Assist (optie) kan het systeem zelfs kop-staartbotsingen voorkomen. Front Assist berekent de afstand tot de voorligger met een radarsensor en kan de remmen indien nodig preventief ‘klaarzetten’, waardoor de remweg aanzienlijk korter wordt.Moderne motoren
Volkswagen levert de Passat CC met de modernste, direct ingespoten motoren. Het topmodel, de Passat CC met de nieuwe 3.6 V6 FSI (220 kW/300 pk), haalt een topsnelheid van 250 km/uur (elektronisch begrensd) en accelereert in 5,6 seconden van 0 naar 100 km/uur. 4MOTION en een automatische DSG-versnellingsbak zijn op deze uitvoering standaard. Direct bij zijn marktintroductie is de Passat CC leverbaar met de nieuwe common-rail dieselmotor 2.0 TDI met 103 kW/140 pk of 125 kW/170 pk. Deze krachtige diesels verbruiken gemiddeld slechts 5,8 en 6,0 liter op 100 km en voldoen aan de Euro5-emissienorm, die vanaf 2009 van kracht is. Zoals alle Volkswagens zijn de diesels vanzelfsprekend standaard voorzien van een roetfilter. Verder is er keus uit de direct ingespoten turbo benzinemotoren 1.8 TSI (118 kW/160 pk) en 2.0 TSI (147 kW/200 pk). Deze motoren zijn optioneel uit te rusten met de automatische DSG-transmissie met dubbele koppeling. Op de 1.8 TSI heeft deze in plaats van zes maar liefst zeven versnellingen.Afmetingen
De vierdeurs coupé is 4.796 mm lang en 1.856 mm breed, dat is respectievelijk 31 mm en 36 mm meer dan de Passat Limousine. De hoogte van de Passat CC is slechts 1.420 mm en benadrukt zijn sportieve karakter (50 mm minder dan de Passat Limousine). Mede door zijn lage daklijn en strak vormgegeven carrosserie is de Cw-waarde slechts 0.29!De Passat CC zal in de Volkswagen-fabriek in het Noord-Duitse Emden worden gebouwd. In het tweede kwartaal van 2008 komt de Passat CC op de markt.
133 reacties
Naja de clio is ook wel fijn.
dan is die bmw 1 toch al groot genoeg, zelfs een vw fox ook al
-edit: let een beetje op de spelling svp-
laat maar komen!!
Nu nog ff leuk motortje met DSG en 4 motion erin en het lijkt me een hele fijne toer-wagen.
Ik zag er eerder mercedes C-klasse in !
De CC staat voor coupe cabriolet dacht ik…
Je was me net eerder !
Schatting van de prijzen, anyone?
Wel flauw dat ze de net ingeburgerde term CC (coupe-cabrio) verkwanselen. Zo gaat Jan met de Pet het natuurlijk nooit snappen.
CC=coupé-cabriolet
Maar waar staat deze CC voor dan? Coupé-…..?
Voor de rest ziet het er lang niet slecht uit.
Doe mij maar een betrouwbare Ford Mondeo en je hebt meer waar voor je geld.
Een schatting.. Ik denk dat hij (de 140 pk diesel) iets boven de Volkswagen Passat 2.0 16V FSI Sportline (€ 35.095) geprijst wordt: vanaf zo’n € 36.000,- (met lichtmetalen velgen, maar zonder metalic lak). Het ligt er een beetje aan welke opties er standaard op de goedkoopste uitvoering zitten.
Ter vergelijking een Audi A4 2.0 TDI kost kaal € 39.900.
Een Volkswagen Passat 2.0 16V FSI Trendline kost kaal € 32.590.
de basis prijs voor de huidige passat sedan is € 25.990, ik denk dat een meer prijs van 4 a 5 duizend realistischer is. het is en blijft natuurlijk een volkswagen.
vind de lang doorgetrokken daklijn (coupe) voor 4deurs nogal peugeot.. C heeft duidelijkere kont..
zeker schuin van boven..
kan wel s succes worden… elegant en degelijk.. en schrijft minder af dan een Peugeot..
Trouwens, wanneer ik dit ding zonder badges zou zien en iemand had gezegd dat ’t een Hyundai was, had ik ’t ook geloofd.
Precies een samenraapsel van bestaande wagens, maar dat is geen mengsel dat aanslaat…
Het lijkt alsof hij aan de voorkant zijn bumperspoiler is kwijtgeraakt. Zo hoog, jammer maar een kleine ingreep en dan is ook dit opgelost, verder is hij af.
Dit kun je praktisch gewoon geen Volkswagen meer noemen, in dit ontwerp zit namelijk emotie :D
Zou Volkswagen het dan eindelijk door hebben?
Best netjes, maar dit is geen coupé en al helemaal geen CC. Als ze hier nu de standaard Passat sedan van zouden maken, dat zou prima zijn.
http://www.automotoportal.com/media/images/vijesti/060922005.2_mn.jpg
zal wel weer een suc6 worden dan…
Sierlijke lijnen, prachtige kont, redelijk helder lijnenspel. Als de prijs onder de 40.000 blijft voor de standaardversie zie ik dit een verkoopstopper worden. Zoals de meeste mensen val ik over de naam CC. Waarom niet gewoon coupé? Wellicht omdat het geen echte coupé is, zoals iemand al opmerkte, vanwege zijn 4 deuren. CS had toch ook gekund? Coupé-sedan…
Also…. de term cc voor enkel een coupé is not done :)
Overigens duidelijek 607 lijnen herkenbaar!
Het is zomaar een wild idee.
Hij sprint in 5.6 sec van 0 naar 100. Amerikaanse uitvoering: 280 pk/360 Nm, acc. 0-100 km/h in 6,6 seconden.
Verder wel een aardige auto die een beetje voortborduurt (zoals reeds eerder gemeld) op een 607 en CLS-achtigen.
MiuRa schrijft,
13 January 2008 om 12:58
die ziet er zeker goed uit
-edit: want?-
of:
gekke turbo schrijft,
13 January 2008 om 13:08
sooo die die kont dat ziet er egt vaag uit. meer een hatchback dan een sedan naar mijn mening, maar dat ie zal verkopen bestaan bij mij geen twijfels over
-edit: let een beetje op de spelling svp-
Maar wie ben ik behalve een leek op het gebied van autotechniek desalniettemin een dagelijkse bezoeker van autoblog?
Is wel grappig comments als nondescript en lijkt op een 607. Wat is het nu dan? Kortom: Mensen die negatief zijn over VAG vinden het niks omdat het een VW is. Meer kan ik er niet van maken.
“lijkt op…” ja dat kun je ook van muziek zeggen. Die 3 tonen achter elkaar die komen ook voor in dat en dat lied. Dat auto’s bepaalde stijlelementen lijken te delen gebeurde vroeger ook al. De vierkante lijn van de Fiesta en de Polo om eens een voorbeeld te noemen van de jaren ’70. Of de Borgward Isabella en de Wartburg 353, of de Borgward P700 en de “heckfloss” Mercedes-Benz.
Is het een kopie? Bepaald niet. Het is geen Shangshuan CEO. Het is simpelweg een relatief elegante limousine met een iets doorgetrokken lijn waardoor de auto iets coupe-achtigs heeft in zijn lijn en daardoor aantrekkelijker wordt.
Nu maar hopen dat hij 4Motion heeft en later hopelijk nog een 3.0 V6 TDI mee krijgt. Het zal zeker een luxe wagen worden!
En idd de naam CC is erg verwarrend, noem hem gewoon Passat Coupé als je het mij vraagt.
Vooral binnen is er toch een kleine sfeer gekomen :)
Alleen wrm steken ze er geen 3.0 TDI in?
Die 2.0TDI volgen mij maar juist genoeg zijn, en de mensen willen toch nog graag wat reserves hebben…
Maar dit gaat vw goed doen deze wagen ;)
Deze loze opmerkingen mogen van mij ook wel ge’edit worden.
En toevallig is het populair om VAG af te kraken…
Maar goed, de CC titel vind ik misplaatst.
En wat betreft de achterlichten, deze hebben een ronde vorm die iets omhoog komt van de onderkant, alleen van de zijkant lijkt hij op die van een Chrysler Sebring.
Welke overigens deels door Volkswagen ingenieurs is aangepast voor een VAG TDI motor.
Bij de derde dacht ik jammer…
Overhanf neus te lang en te hoog en te veel zwaarte in het achterlijf. Ja inderdaad een grote koffer, maar is dat het ‘pluspunt’? Liever een kleinere kofferbak en sierlijker achtersteven (zoals de CLS inderdaad)
http://be.volkswagen.com/vwcms_publish/etc/medialib/vwcms/virtualmaster/be/models/passat/passat/galerie.Par.0024.Image.jpgPassat
http://static.autoblog.nl/images/wp2008/passat-2.jpgPassat CC
Hun speciale uitvoeringen vind ik stom, niet de uitvoering zelf, maar ze doen het op ieder model. Cross… , nu een allroad A4 en “1000” niche modellen, het is allemaal een beetje chaos en afgezaagd. Niettemin is dit voor mij één van de mooiste VAG’s
Volgens mij gaat Evo hier de mist in. De wagen wordt in Nederland geimporteerd door rupsje-nooit-genoeg Pon. Die op basis van een inmiddels als weer sterk verouderde visie VW steeds hoger in de markt proberen te plaatsen. Ik voorspel dat de Passat CC duurder wordt dan een vergelijkbare A4, 3 serie en C-klasse. Persoonlijk vind ik de Passat CC ook mooier (zowel van buiten als van binnen) dan die 3 modellen. Maar ik hoop van harte ongelijk te krijgen.
http://www.blogsmithmedia.com/www.autoblog.com/media/2008/01/passat_cc_live_03.jpg
http://images.google.nl/url?q=http://thevwautopartssite.com/images/vw_passat.jpg&usg=AFQjCNFANqfA9ypAkuPwMTLZVALc7eityQ)
Ik bedoel, het had net zo goed het nieuwe model Passat kunnen zijn i.p.v. 4 deurs coupé als je begrijpt wat ik bedoel.
Waarschijnlijk is de gewone Passat achterin iets ruimer (hoodruimte) en heel misschien appeleert die meer aan degelijke types als accountants en boekhouders. Maar als ik het bij VW voor het zeggen had ik ook de Passat CC als nieuw model voor het zelfde geld uitgebracht en daarmee de Mondeo, Laguna, C5 etc van de markt geveegd.
Helemaal mee eens.
Want ookal is het een puntje van kritiek van mijn kant, vind ik dit véél beter.
offtopic ; we missen serieus alfa romoe nieuws in 2008 !
de achterkant is niet om aan te zien en de voorkant stelt me ook zwaar teleur, enige wat mooi is zijn de lijnen die erin zitten maar dan houd het ook wel op.
Ik ben het in ieder geval mee eens dat er wat meer onderbouwing mag bij vele comments, al was het alleen maar om interessante discussies te laten ontstaan.
Om mijn comment over deze VW maar tegelijk te posten:
Het ziet er erg netjes uit en doet me in eerste instantie niet eens aan een VW denken maar lichtjes aan een Fransoos qua styling. Om wat meer precies te zijn, de zij-aanzicht doet me denken aan de Laguna. God knows why, maar dat is mijn eerste indruk. Het achterwerk en de smoel daarentegen zijn typisch VW en dan vooral gelet op de styl van de achterlichten (Golf anyone?).
–edit: thanks, het is inmiddels aangepast–
Al weer maar eens veel kritiek op het adres van VW. Bewijst dat nu iets over VW of zegt dat eerder iets over het doorsnee niveau van de gemiddelde bezoeker hier?
Een uitgerekte passat, ja hallo, denk je dat een 3 reeks coupe eerder geinspireerd is op de X5 SUV of wat dacht je nu?
dit was dus nog voor de stalen klapdakkies.
De achterlichten lijken inderdaad veel op die van de Chrysler Sebring,
maar de kont is veel te kort. Ik vind ‘m nu veel te hoog in het midden
en te kort aan de achterkant, hij had wel 20cm langer gemogen.
De CLS vind ik veel geslaagder, die heeft een iets lager dak en is waarschijnlijk
ook 10 á 20cm langer.
Trouwens, de neus heh..? Wordt dat niet ook de neus van de nieuwe Phaeton?
En hoe wordt de Phaeton dan in vredesnaam? Als de Phaeton ietsje korter
wordt dan krijgt ie ook de lengte van de CLS in plaats van de S-klasse,
en aangezien het 4d-coupéconcept nu heel populair is, hoe gaat VW dat dan oplossen??
N.b: als 30-jarige yup zou ík, uit het rijtje van onderstaande link, voor 35 á 40 mille wel een Alfa 159 2.2 JTS Business of de nieuwe (pas in 2010!??) Volvo S60 2.5T (in S80-vorm dan, de nieuwe van 2009-2010 dus) willen.
Link naar beschikbare auto’s tussen 30 en 42.000 euro, benzine, 4- of 5-deurs, minimaal 125pk:
http://www.autoweek.nl/carbaseresults.php?merkID=0&serietotaal=geen+voorkeur&jaar=1&prijsvan=30000&prijstot=42000&brandstof=1&carrosserie=0&deuren=4&transmissie=1&aandrijving=1&aanhangergeremd=0&aanhangerongeremd=0&bagage=0&bagagemax=0&vermogen=92&verbruik=0&topsnelheid=0&acceleratie=0&sorteren=0&submit.x=56&submit.y=14&submit=Tonen&srchpage=2&cache=no
http://www.opelfreunde-obertuerken.com/upload/mant2007-114882412006.jpg
@Nick: Ja het was me al opgevallen. Mag ook, maar vind het wel jammer.
@Prop: U voelt zich kennelijk aangesproken. Een zinnetje aanhalen uit een redelijk onderbouwd stuk is wel erg mager.
Cw-waarde slechts 0.29? Honda Accord heeft slechts 0.26:d
Hij wordt midden juni pas in de showroom verwacht.
de prijs valt ook goed mee: 37.000 euro