Live in Detroit: Fisker Karma

Auteur: , 41 Reacties

Fisker roeleert en laat in Detroit zien dat een hybride geen saai uiterlijk hoeft te hebben. Deze vierdeurs Karma is namelijk heel begeerlijk. De specs? 0-100 in 6 seconden, een topsnelheid van 200 km/u en een actieradius van 50 mijl (80 km), daarna slaat de benzinemotor aan...

Hoe het werkt? Een benzine- of dieselmotor wordt gebruikt om batterijen op te laden. Daarnaast is er als optie ook een dak met zonnenpanelen te bestellen. Fisker Automotive (“the green American premium car company“) wil in het laatste kwartaal van 2009 de eerste units uitleveren, met een startprijs van $80K. De jaarlijkse productie wordt geschat op 15.000 auto’s. Go Fisker Go!

Meer afbeeldingen van de beursvloer in de image gallery.

Fisker Karma
Fisker Karma
Fisker Karma
Fisker Karma



41 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
Ja ziet er erg goed uit.
Hopelijk gaat het werken !!!
Top snelhied is wel wat aan de lage kant.
Knap, in het echt ziet hij er nog beter uit
Mooi mooi, maar ik wil er wel een V8 in :P
Uitdebroeck Piet
Proporties kloppen niet, precies of dat hij door metaalmoeheid doorgebogen is tussen de banden, waardoor het lijkt op een viper met te lange kont.
Ofzo.
Uitdebroeck Piet
of te korte kont, ik weet het zelf niet meer…
Echt lelijk, volledig uit verhouding en veel gestolen van de BMW CS concept.
Smulsmul ! lekker laag bij de grond, Als ze hier nog een convertible van maken is die bij mij geslaagd!
Ik vind hem erg mooi, zeker in die tweede foto ziet hij er erg sportief uit, hopen dat hij met een V8 word gemaakt.
Ik heb er vorige week eentje besteld! Pre-order aanbetaling van 1000 dollar gedaan. Ach, als het niet doorgaat, geld terug (of misschien wel kwijt, maar dat is dan maar mijn risico). De eerste 100, waarvan de pre-order aanbetaling 5000 dollar was, zijn al weg trouwens. Dit is de perfecte combinatie van een prachtig design met milieuvriendelijk rijden. Hij rijdt 80 km all-electric, dat is net iets meer dan de dagelijkse afstand naar mijn bedrijf. Daar weer opladen en ’s avonds weer all-electric terug. Dus nauwelijks emissies en jaarlijks 4500 euro besparing aan peut.
lijkt op een quattroporte met anorexia
@VonStroke: jaja, en waar is de CS Concept van gestolen?
De Aston toch? En wie was de designer van die Astons…
ik vinnem erg lekker :D
maar ik vraag me af of ik in deze wagen nog een lampje kan vervangen, laat staan olie verversen…
Mercedes - Jellinek
Ziet er wel dunders lkkr uit!!
Eerst maar es een proefrit maken, dan kijken we verder. Als het een baggerbak om in te rijden blijkt te zijn kan-ie nog zo mooi zijn, maar dan heb je er nog niks aan.
Spijtig dat een hybride zo belastend is voor het milieu…………..als het een Prius is.
Schitterende bak en ik vind ‘m eigenlijk niet eens heel duur. Krijgen we hier 14% bijtelling op?
Zo’n lekkere auto dit. Alles is goed eraan, het exterieur (alhoewel daar wel kleine aanmerkingen op zijn, maar soit), het interieur, de prijs en dan ook nog eens een hybride!

EVERYBODY HAPPY! :)
Casper, auto’s kosten doorgaans bijna de helft in de States. Reken dus op 150.000 euro hier.
Wat een ontzettend mooie auto zeg! ook het interieur is erg mooi!
Prachtig initiatief.

Fisker laat de grote concerns hier echt zien hoe je mensen wel enthousiast kunt maken voor elektric/hybrid etc….

en idd. 80 km actieradius is voor de meeste mensen dagelijks wel voldoende.

Stel je voor wat de prijs wordt als deze wagen massaal geproduceerd wordt. Denk dat er dan velen overstag zullen gaan en dit verkiezen boven een saaie/lelijke Prius.
lees nu juist dat er 15000 per jaar van de band gaan rollen. Toch al heel wat.

Nu eentje die iets minder extreem is met een lager prijskaartje en de elektrische revolutie is een feit.
wow, perfect in die blauwe kleur. Nu alleen nog de achterportieren shaven.
Plaats nu zonnepanelen op het dak van je huis en een windmolen in de tuin, laat die motor draaien op biodiesel en neem het optionele zonnepanelendak en dit lijkt me vrij milieuvriendelijk te worden.

Trouwens, is dit een CC? ;)
@ Matt

Wauw, prachtige keuze! Een moeilijke keuze tussen deze bak en de Prius zeker ;-) Maar hoe zit het met de betrouwbaarheid enz. van deze auto? Want zomaar een (hybride)auto ‘from scratch’ op de markt brengen, dat kan toch niet van een leien dakje lopen…
ik vind m schit-te-rend! mooi, zo langgerekt. doet me denken aan… een cheetah! (die hadden jullie niet verwacht!)
@ Ralph

Je hebt gelijk: het was wel even dubben tussen een Prius en deze Karma ;-) Als ze de Prius nou ook met 22 inch zouden leveren…

Ik weet dat ik een bepaald risico loop met deze auto, met zijn nieuwe plug-in technologie. Hoewel het minder zal zijn dan bij zo’n Tesla Roadster, die puur electrisch is, en waarmee nogal wat problemen zijn. Met de hybridetechniek is al wat meer ervaring, ook hier in Europa. Maar het is zeker meer risico dan bij een doorsnee-auto. Dat heb ik er echter voor over!

Henrik Fisker schreef overigens – in een persoonlijk mailtje, wat ik ook vrij bijzonder vind – dat hij een servicenetwerk wil opzetten in Europa. Als Deen heeft hij gelukkig wat meer oog voor Europese klanten dan de doorsnee-Amerikaan. Ze willen de auto ook hier verkopen, hoewel ik er vanwege de lage (en verder dalende) dollar) de voorkeur aan geef in de VS af te rekenen en dan zelf de auto hier naartoe te halen en laten keuren. Ik moet nog wel even uitzoeken onder welke BPM-regeling hij gaat vallen: de lage BPM voor hybride of het nultarief voor electrische auto’s. Ik zal eens contact opnemen met het ministerie. Verder komt er 10% invoerheffing bij en BTW (die ik overigens terugkrijg omdat het mijn bedrijfsauto wordt).

Helaas komt-ie pas in 2010. Moet ik nog twee jaar dagelijks in mijn A6 Allroad 3.2 heen en weer karren. Poor me ;-)
Kan iemand mij hier uitleggen waarom de topsnelheid van elektrische auto’s zo bedroevend laag is voor het aantal pk dat de elektromotoren leveren? Dit is ook al het geval bij de Tesla Roadster. Ze accelleren als een raket, maar als het op topsnelheid aankomt zijn het allemaal invalide auto’s.
Heel mooi – hier word ik heel enthousiast van, we zijn eindelijk in de toekomst!

Maarruhh on a side note…meneer Fisker wilt u aub bij BMW gaan werken en meneer Bangle de deur wijzen? Want het kan daar zo niet langer, hij bakt er niks van…en in al uw ontwerpen verwerkt u klaarblijkelijk al van nature de BMW-lijn: een match made in heaven!
die auto is briljant (op de deurklinken achter na). Snel, milieubewust en erg mooi.
he he eindelijk een hybride die er goed uit ziet.
@Roy:

een electromotor levert zijn kracht constant(er), maar heeft een lagere piek.

Op de eerste elektrische treinen was het grootste probleem om de kracht te doseren en niet in één keer alles. Vandaar die schokken op oude elektrische treinen als hij versnelt.
Niks waard, kan bijna niets in de koffer.
@ ZOEF; zelfs dan vind ik hem nog niet heel duur. Niet goedkoop, maar zeker niet duur.
designmannetje
fisker is goed bezig.. eindelijk niet een halve coachbuild-look
Mooi, doet me wel denken aan zo mime speler.
Damn, OF die foto’s zijn slecht, OF hij is erg lelijk.. Vier deuren in een coupe proppen is niet makkelijk :S
austin martin van af de voorkant en vanaf de zijkant een uitgerekte corvette makkelijk ontwerpen maar wel effectief
@ matt

wat een mooi bericht dat er hoogst waarschijnlijk een naar ons kikkerlandje komt.
Ik vind dit een zeer aantrekkelijke auto, niet alleen door de techniek maar ook door de styling. Het is een unieke auto die je waarschijnlijk niet zo gouw ergens tegen gaat komen.
Ziet er echt heel goed uit. Een design die ik nog nooit ergens anders heb gezien, zelfs iets dat er op lijkt is nergens te bekennen. Ik heb er eigenlijk bijna geen woorden voor. Prachtig. Denk even die tweede handgreep weg, en je zou zeggen dat het een echte 2-deurs coupé is..
Eindelijk een merk dat de trend van hoger&lomper niet volgt.

Ziet er echt niet slecht uit.
@ Nedim S

Je gaat toch niet harder dan 120 hierzo

Verder is het een mooie auto ookal zegt topgear van niet.
enige minpuntje is het hybride-gehalte en de achterlichten.

Maar het is wel van Fisker, en we weten, dat die jongen kan tekenen.
Ofniet soms ;)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).