Chinese BYD F6DM moet de hybride revolutie inluiden

Auteur: , 27 Reacties

Mensen zet je schrap, want ieder moment kan de hybride revolutie uitbreken. Althans, dat wil het Chinese BYD ons doen geloven. Zij presenteren in Detroit de F6DM, waarbij de "DM" staat voor "Dual Mode". Volgens de Chinezen een concept dat een revolutie zal ontketenen in de hybride wereld.

Het gaat hier om een sedan met respectabele afmetingen die volledig elektrisch wordt aangedreven. Waarom dan hybride? Als de accu leeg begint te raken, dan springt een benzinemotor bij. De verbrandingsmotor drijft echter niet direct de wielen aan, maar staat de accu bij.

Op een volle accu heeft de forse sedan een bereik van zo’n 100 kilometer. Wanneer vanaf dat moment de benzinemotor bijspringt, komt daar nog zo’n 300 kilometer bij. De snelle rekenaars komen dus net als ik op een totaal 400 kilometer. Volgens BYD wordt de accu in slechts 10 minuten opgeladen tot 50 procent van z’n capaciteit, maar ‘m volledig opladen duurt 9 uur.

Het concept is niet nieuw, maar als deze zoals gepland dit jaar in China in productie gaat, wel vernieuwend. Na China zijn de Verenigde Staten aan de beurt, maar dat zal zeker niet eerder zijn dan 2010. (via: carscoop)



27 reacties

Voor een Chinees ziet het er niet slecht uit. Bovendien is China nu alle olie aan het opstoken en zou het niet verkeerd zijn wanneer China massaal aan deze wagen gaat zodat de druk van de olieprijs afgaat en wereldwijde inflatie iets terugneemt daardoor.
Dus na 3 uur is je tank leeg? Leuk, bij welke snelheid is dat dan? Verbruik?
Wel leuk dat die Chinezen zo verschrikkelijk druk bezig zijn. Het is dan veelal een slechte kopie of gewoon niet om aan te zien, maar ik heb wel respect voor de ongelofelijke drift om het merk te ontwikkelen. Daarbij hebben ze een enorme afzetmarkt in thuisland.
Love it or hate it, maar dit merk wordt een gigantisch succesverhaal.
Oke, ehhh. Sorry.
Gaat het weer een beetje, meneer mx5-owner? ;)
@binkie.

Prima, ik damp nog even na. ;)
Even een vraagje, hoe spreek je die naam eigenlijk uit? Is dat B.Y.D. of Byd en zeg je dat dan op z’n Engels. Geldt ook voor het type F6 DM.
Een B.Y.D.F.6.D.M. ???
He maar wacht eens even, als alle chinezen hybride gaan rijden… Dan kunnen wij wel gewoon blijven gassen! Of is dat… egoistisch? ;-)
de naer pedro
Beste Vrienden van autoblog,
we hebben nog niks gezien van de Chinezen
mijn neven zitten daar voor te werken en wees gerust de chinezen zullen nooit oorlog voeren voor olie, ze zullen gewoon de wereld aanpassen met hun technologie, als je weet dat er ieder jaar 600000 ingenieurs afstuderen dan weet je genoeg denk ik, er zijn cellen die niet anders doen dan slapende patenten testen.
Binnen enkele jaren gaan ze de wereld op sleeptouw nemen met hun nieuwe “oude” technologiën, want het is wij die ons geld op de verouderde technologien gezet hebben, er is zelfs een cel bezig met de tesla coil
ze zijn de codenaam vergeten te veranderen. het is net een mislukte epica.
alweer een schitterende kopie van de chinezen….ditmaal van een peugeot 605 eerste type,…wat mankeert die gasten….straks komen ze nog met een kopie van een wartburg.
en toch, een alternator op wielen lijkt me nu niet iets vernieuwend.
@monza

Deze keer gaat het niet over het uiterlijk maar over de aandrijving :)
@mercedes,vandaar die foto van het uiterlijk zonder plaatje van de aandrijving.
Op Jalopnik staat een hilarisch verhaal over de ‘persvoorstelling’ van deze auto :-)

http://jalopnik.com/344806/detroit-auto-show-world-exclusive-surreal-illegal-test-drive-of-chinese-hybrid-through-cobo-arena
Eigenlijk ironisch, er wordt hier massaal neergekeken op Chinese auto’s, terwijl het overgrote deel van het puberaal hoopje miserie hier amper een vijfdehands golfje kan kopen.
@patrick wie wil er nou een golf :S. zwaar overschatte lelijke blokkendozen!
Gaan ze nu dan ook dual mode vrachtauto’s bouwen? Met ipv een benzinemotor een dieselaggregaat onder de kap?
Begin me toch af te vragen of byd niet toevallig een soort schele dochter van xerox is. Auto’s bouwen is niet hun sterkste punt, kopieëren daarentegen…
En wat kost 9 uur opladen aan elektra, goedkoper dan benzine ? Misschien in China goedkoop maar hier niet.
Dit is niet wat ik verwachtte na het zien van de F8 een paar artikels eerder. Uiterlijk ziet er acceptabel uit en de technologie is niet verouderd, integendeel.

Tip aan BYD: laat die F8 vallen en ga voor deze hybride F6!
Hey komt me bekend voor die naam.. @epo ..
afijn, over copieëren gesproken, de hele westerse “beschaving” is volledig gebaseerd op de kennis en wetenschap van China en de Arabische staten, toen wij hier nog liepen met dierenvellen om onze reten en moerashutten bewoonden.

Deze geCOPIEerde blauwdrukken werden de fundamenten van ons bestaan.

Dus geef dat nou dat hun voertuigjes op onze vierwiellers lijken.
Straks komen ze nog met op aarde/ luchtdruk zwevende magnetische amphibieën…
Kunnen wij dat weer van hun copieëren :-)
@epo gevonden…
had ik nu gedacht een intellectuele mens op autoblogger te vinden, het blijkt slechts een type: ordinaire houli-fanaat… :-(
Hehe , ze hebben een keer een tekentafel gevonden!:)
Het is inderdaad de eerste Chinese auto die er een beetje goed uitziet. Kan wat worden, hij mag hier best ook verkocht worden zo. Ziet er beter uit naar mijn idee dan de Prius en de Civic Hybride. Want om de een of andere reden moeten ze hybride modellen voor het grote publiek altijd heel sullig ontwerpen. Lexus verandert de boel, maar die zijn voor de meesten iets te prijzig. Als honda de hybride motor nou in de gewone civic hatch had gelegd, had je een prachtige auto gehad met hybride motor die echt kon aanslaan. De prius is gewoon lelijk vind ik zelf…. Kom maar op chinezen :P
Jan-Jaap-Karel-Kees
Oke we maken een verbrandingsmotor nog inefficienter door het via een accu te laten werken. Wie verzint dit? En waarom is dit de oplossing voor het brandstofprobleem?
@ Jan-Jaap-Karel-Kees

Geniaal man! ;)
Dit is de B.Y.D. ( build your dreams ).
Het model is F6… En hierbij dus type DM.

DM staat voor dual mode. Door middel van een knopje kun je kiezen of je elektrisch wilt rijden ( 100 kilometer ver ). Of op benzine… Aan jou de keus. En als de chinezen alles kopieren? waarom zie ik VW BMW GM en andere merken dan niet zoiets maken???

Omdat ze dan batterij technologie in huis moeten nemen waar ze geen verstand van hebben.. en dus de batterij kant niet in hun hand hebben.


Dan nog is BYD de allergrootste accu fabricant.. grote kans dat jij een BYD batterij in je mobieltje hebt b.v. in je nokia of weet ik ut.. mischien wel in je iphone.

De core business van een gewone autofabricant is de benzine motor.
BYD weet alles van batterijen….. En kan dus een hele goede elektrische auto maken..

Geloof mij.. die DM techniek is iets wat nog niet op de markt is… en de chinezen komen er als eerste mee!!

De modellen zijn niet echt je van het… maar ze gaan de goede kant op. We zien wel na wat jaren.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).