Live uit Brussel: de nieuwe Citroën C5

Auteur: , 132 Reacties

Autoblog is overal en dus ook op de Autosalon van Brussel. Onze reporter ter plekke stuurde zojuist platen door van de nieuwe C5 die er zijn wereldpremière beleeft.

Zelfs met kleinere velgjes oogt de Fransoos nog steeds lekker dik. Een coupélijn trekken is hip, dus ook de C5 heeft er aan moeten geloven wat resulteert in veel plaatwerk en weinig glas. Hoekig gestylede lichtunits en een setje dikke bumpers maken het geheel af.

Benzinerijders mogen kiezen uit een 1.8 met 127 pk / 170 Nm, een 2.0 met 143 pk / 200 Nm en een 3.0 V6 met 215 pk. De leaserts kunnen, afhankelijk van hun budget, kiezen uit de schrale 1.6 HDi (110 pk/240 Nm), de royale 2.7 HDi (208 pk/440 Nm) of iets er tussenin.

Grotere plaatjes staan in de image gallery.

Citroën C5 II sedan

Citroën C5 II sedan

Citroën C5 II sedan

Citroën C5 II sedan

Citroën C5 II sedan



132 reacties

zondagsrijder
Keurige auto hoor maar het lijkt nogal op de laguna en eerlijkgezegd herken ik er weinig echt citroen karakter in. Toch zonde.
Wat een schitterende auto!
Ik kan niet wachten tot ‘ie in de showroom staat…
Vind’m in break veel mooier :) Ik zal’m wel een dezer dagen gaan bewonderen.
Niet lelijk, achterkant lijkt wel wat op een bmw..
Best een mooie auto, al had hij op eerdere foto’s meer een coupe achtige uitstraling, misschien dat dat door de fotos komt. Alhoewel ik denk dat hij het best goed gaat doen.
Een auto waar ik pas een mening kan vormen als ik hem in het echt heb gezien. Massaproduct dus dat zal geen probleem worden. Maar voorlopig een veel betere indruk dan de huidige c5

Interieur oogt wel erg netjes, maar dat scherm is een beetje uit het zicht van de bestuurder.
mooi!

Ik snap nu wel de benaming Passat CC, Passat C5 zullen ze bedoelen.

VW zal wel de P in hebben, want deze C5 heeft duidelijker dezelfde trekjes in de flank. Daarnaast is ie mooier en ongetwijfelt praktischer en goedkoper. Kortom goed gedaan van de double chevron.
@ Freddy

Je bedoelt zeker de nieuwe audi A4

http://www.meup.nl/nl/wp-content/uploads/2007/10/audi-a4-2.jpg
Mooie auto, zal zeker veel gezien gaan worden.
vind dat C4 stuur niks
@AppieFlappie: Hoezo, nieuwe? :P
Een mix tussen een ouwdi en mazda 3 sedan, behoorlijk saai dus, Citroën kan beter.
Wat doet die Peugeot muil op die C5 ?
En het zijn typische BMW 3 achterlichten
@ Appieflappie:

De achterkant vertoont toch echt veel meer overeenkomsten met de vorige BMW 3 serie dan de door jou aangehaalde Audi A4. De zijkant daarentegen lijkt weer sterk op die van de huidige BMW 3 serie.

Ik vind het helemaal niks. Franse auto’s hebben doorgaans een vleugje chique en dat ontbreekt volledig op deze auto. Het front heeft nog wel wat Citroën trekjes, het dash ook maar daarmee houdt het ook op. Back to the drawingboard!!
Zijn meer 1-serie coupé/cabrio achterlichten hoor boys ;)
Kunnen er nog meer knopjes op het stuur? Niet erg ergonomisch.

Mag hopen voor Citroën dat ie beter rijdt dan de vorige.
Inderdaad zijn meer de lichten van een BMW 1 coupé.
Stom dat die franse auto’s de design van duitse krijgen. Kwalitatief gezien is het totaal niet vergelijkbaar.
@ autoblog & sir smokalot : schitterend hoe jullie amper een uur of twee na de opening van het autosalon voor de pers al de foto’s online hebben… Professioneel gedaan van jullie…
ik dacht ook wel dat het een bmw was bij het eerste zicht
@zondagrijder: Laguna kwam volgens mij na de eerste shots van deze wagen, maar kan me vergissen. maar in ieder geval is de tijd tussen de 2 auto’s wel erg kort om inspiratie van dat model te halen. Mooie wagen op t eerste gezicht. Sedans worden weer interessant.
Thom Holwerda
Deze auto lijkt echt onwijs veel op $WILLEKEURIG_MODEL. Hij heeft vier wielen net als $WILLEKEURIG_MODEL, en ook het feit dat hij vier deuren heeft doet me erg denken aan $WILLEKEURIG_MODEL. Natuurlijk heeft hij ook ramen, wat lijkt op $WILLEKEURIG_MODEL, terwijl het interieur me doet denken aan $WILLEKEURIG_MODEL.

Citroen heeft dus goed gekeken bij $WILLEKEURIG_MERK, $WILLEKEURIG_MERK, en $WILLEKEURIG_MERK.
Mooie auto. Spreekt mij meer aan als de oude C5 en veel meer aan als de nieuwe Laguna.
Ik vindt het een mooie auto maar voor de echte citrofielen onder ons is dit niet echt meer een ware ”Citroen” (volgens mij dan)
Taaffert naast beter rijden, mogen we nog meer dingen hopen.

Dat de betrouwbaarheid eens wat beter wordt.

Verder vind ik hem persoonlijk niet erg lelijk.. maar wel erg chinees (cq gecopyeerd) aan doen…. hmmm…
Mooie wagen, alleen jammer dat het schermpje boven de middenconsole niet mooi is gecentreerd
Mooi! Ik weet alvast waar ik ook naar ga kijken als ik vrijdag het salon bezoek :-)
VInd de achterlichten op de oudere serie van BMW lijken, de E46 :P
mooi auto netjes afgewerkt en ziet der beter uit dan de oude. een goeie concurent voor de mondeo. en denk dat het geen flop word zoals de nieuwe laguna.
Daar gaan we weer…
Iedereen slaat weer direct aan het vergelijken met de huidige modellen!!

Vrijwel niemand geeft een gefundeerde mening over deze auto, maar slaan alleen maar aan het onzinnige vergelijken.

Ik vindt het een mooie auto, en het is echt een Citroën (kijk maar naar het logo op de motorkap!) Interieur is erg fraai, en vooral ook uniek! Formaat komt ook goed over, niet zo huuuuuuuuge als veel huidige modellen.
Lijkt wel een vliegtuigcockpit! Al die knopjes :s
chique auto en hoera, het is weer een echte CITROEN geworden. met heel veel frutseltjes die typisch zijn voor citroen. ja dit is weer een echte en nog een mooie ook.
Audi meets citroen ?
Ik vind em wel niet slehct, maar das wss door het audi gehalte
Voorkant en interieur is leuk, zijkant en achterkant beetje suf..
Wel een lekker gestoord dashboard design. Dat lijkt echt nergens anders op, en dat zien wij bijna nooit. Had net zo goed het dashboard van de nieuwe KITT kunnen wezen.
Inderdaad Powertje, laten we hopen dat de nieuwe C5 de berijder niet zo vaak als de huidige noodzakelijkerwijs zal trakteren op vervangend vervoer.

Een leasetermijn in km’s is er tenslotte om overtroffen te worden!
Per huur polo of per C5? :)
Lelijk…… dat stuur is echt vaag echt lelijk, om nog maar te zwijgen over het veel te drukke dashboard
gelukkig brandhout roest niet!
Waarom zit nou iedereen te zeuren over waar die op lijkt enzo? Het is zo. Klaar! Ik vind ut een geslaagd model en hij maakt het de concurrentie moeilijker! Top Citroën.
Wat een velgen! Het lkijken net hele dichte wieldoppen..
Ben het met CitroenFan eens! Het is gewoon een hele nette auto. Ik snap niet hoe mensen erbij komen dat deze auto lijkt op een Laguna, A4 of Peugeot.
prachtige wagen! daar mag renault en peugeot een voorbeeld aan nemen. hij ziet er beter uit dan de laguna
Hij is niet zichzelf, hij zou beter net zoals de andere modellen van citroën, zich moeten onderscheiden van de rest. Deze doet dat duidelijk niet. De ‘concurrentie’ zal het hiervoor moeilijker krijgen omdat het een auto is uit het zelfde segment, niet omdat deze in de buurt komt van oa. de Laguna, Passat, mondeo en deze zal ook nooit getest worden tegen een e-klasse.
@ VantageR en CitroenFan

jullie hebben helemaal gelijk!
Ik vind het een zeer geslaagde auto, denk dat hij het wel goed gaat doen in de leasemarkt. Zeker nu Citroën er voor gekozen heeft om hem ook te leveren met schroefveren.
Ik hoop alleen dat ze er nu vaker een setje lichtmetaal onder leggen, 9 van de 10 C5’s die je ziet rijden staan op stalen velgen..
Vwb interieur onderscheiden ze zich wel. Maar wel op de verkeerde manier wat een bij elkaar geraapte (plastic) rommel
Gaan ze hem ook leveren met schroefveren !?
De hydropneumatische ophanging is nu net het argument om deze wagen te kopen.
Ook al ziet hij er best goed uit.
Alleszins een sterke verbetering t.o.v. het vorige model.
Echt een hippe wagen, alleen zonde dat de goedkope versies er ook altijd zo goedkoop uit moeten zien…
Al dat gezeur altijd, hij lijkt op die en dat is overgenomen van die… ’t is gewoon een vette bak. Niet de mooiste, maar wel zo gemaakt dat veel mensen ‘m mooi vinden en dus gaan nadenken of ‘ze ‘m kopen, maar net iets anders dus mogelijk overtuigend. Citroën moet ook gewoon aantallen halen! iemand die iets anders wil koopt maar een C6!
Overigens zouden ze ‘m zo voor me in mogen pakken… alleen is m’n oude Xantia Activa maar niet te verslijten, ze moeten die auto’s ook niet zo degelijk maken!
@Thom Holwerda:
ben je programmeur? met je variabelen?
:)

ik be in de run voor een lease-auto dit jaar en dat zal zeker testen worden van de mazda 6break, citroen c5 break, ford mondeo, misschien zelfs de audi a4 avant. ondanks zijn leeftijd loopt voor mij de saab 9-3 (verse facelift ziet er goed uit) ook knog mee.
SC.DNM.1995;
Je hebt wel een beetje gelijk, maar als ze helemaal anders gaan doen, gaan de verkopen slecht, want de doorsnee mens wil toch een ‘normaal’ auto (lees:saai)! En citroën wil graag de verkopen verhogen, dus is het niet slim om met een zeer belangrijke auto, die wel eens hoog kan scoren in deze klasse, iets heel aparts te gaan doen! Daarin tegen vind ik dit zeker geen saaie auto, en het interieur ziet er zeer stijlvol en de kwaliteituitstraling ziet er goed uit! Ben erg benieuwd.
-edit: nutteloos-
Hij heeft gewoon een heel degelijke uitstraling gekregen. En aangezien elke Duitser een degelijke uitstraling heeft, doet dat Duits aan ja. Fransozen leken toch altijd wat fragiel. Een degelijke uitstraling houdt dus in dat men hem degelijk vind ogen, en daarvoor zijn helaas de mogelijkheden beperkt, wat voor overeenkomsten met andere modellen kan zorgen.
Ik vind het jammer dat het uiterlijk minder origineel is, maar als hij nu zijn degelijke uiterlijk nakomt, is het weer goedgemaakt. ;)
Het dashboard is nogal een chaos, maar dat heeft zijn Franse charmes! :D

Overigens zie ik hier echt geen Laguna in. Kijk, de vorige C5 van na de facelift lijkt op de huidige Laguna, maar deze C5? Nee.
Dat scherm zit echt heel vreemd in de middenconsole. Lijkt wel naar de passagier gericht en er zit een raar stuk plastic aan de bestuuderskant. Jaguar maakte ook ooit zo’n foutje, maar die hadden tenminste het excuus dat de auto rechtsgestuurd was ontworpen…
@ sus;
Hij wordt bij de basismotoren geleverd met schroefveren (de 1.8 en 1.6HDiF), de duurdere (3.0 en 2.7HDiF) standaard met hydropneumatische vering. Alle overige motorisaties waren met allebei de soorten vering leverbaar dacht ik.
Citroën doet dit om de mensen die voorheen het merk niet kozen vanwege de vering toch te kunnen lokken. Ik vermoed dat de vering niet stug wordt, maar lekker Frans comfortabel.
En ze kunnen nog altijd geen interieurs tekenen.
Ik heb weinig op of aan te merken op deze auto.

Deze auto is zeker wel geslaagd.

Zo vind ik deze Picasso ook geslaagd.

http://foto.autozone.be/fotoseurotax/450/citroen-c4-picasso-diesel-5623.jpg
Citrofiel evil twin
Yes eindelijk weg met dat oude “Daewoo” model.
Citrofiel evil twin
@Apache;

“En ze kunnen nog altijd geen interieurs tekenen.”

Eum sorry dat kunnen ze wel. Citroën en Honda staan bekend in “uitdagende” (toekomstgerichte) interieurs bij nieuwe modellen. ;)
Mooi, maar heeft iets mee vindt ik van een Audi.
Citrofiel evil twin
PS: De Nemo Combi was toch ook in premiere in Brussel?
http://citroen-spyshots-en-nieuws.startspot.be
@ Tycho; Welk stuk plastic? Waar? Ik snap niet wat je bedoelt… :?

@ Citrofiel evil twin; :lol: Die site is wel heel erg. Die neemt serieus letterlijk van AB over: “Benzinerijders mogen kiezen uit een 1.8 met 127 pk / 170 Nm, een 2.0 met 143 pk / 200 Nm en een 3.0 V6 met 215 pk. De leaserts kunnen, afhankelijk van hun budget, kiezen uit de schrale 1.6 HDi (110 pk/240 Nm), de royale 2.7 HDi (208 pk/440 Nm) of iets er tussenin.” :lol:
En trouwens, al zou die daar geïntroduceerd zijn, dan zou AB daar nog geen artikel aan besteden. Dat lukt alleen als ze hem als een clownsvis verkleden. ;)

@ Rick dos; Ik blijf het zeggen: Je komt er nog wel eens… ;)
Jaja, wat wordt er weer druk vergeleken met, hoe kan het anders Audi en BMW. Wel ik vind dat hij vooral op de nieuwe C5 lijkt.

Voor mij is het goed gelukt, niet mooier of lelijker dan een 3 serie.

Alleen dat dashbord. het is alsof je het ziet in een serieus gebroken spiegel. Je moet wel geen steek voor ogen ziend blind zijn om daar in te zitten, jammer.
wat een zooi dat interieur. Da’s tussen twee baquettes door in elkaar geprutst.
Ziet er niet uit, eveneens ergonomische nachtmerrie.

Qua looks op de huid gaat citroen wel de betere kant op.
Best een leuke auto, alleen jammer dat ‘ie na twee jaar nog maar de helft waard is.
Mooie auto! Niet echt een ‘echte’ Citroën, maar ja je wilt als autofabrikant toch ook auto’s verkopen en dan kan en mag je niet exclusief afhankelijk zijn van de Citrofielen. Kortom m.i. een zeer geslaagde voiture. En dan moet je niet aankomen met het flauwe ‘argument’ dat ie teveel op de Laguna van Renault lijkt, want tegenwoordig lijken de meeste ‘nieuwe’ auto’s toch op elkaar. Nou ja, behalve die ‘echte’ Citroën dan. Dan moet je heel goed kijken voor je er een andere auto in kan terug herkennen. En daar reken ik op dit moment toch wel de C6 en de C4 (welke carrosserie-variant dan ook) toe.
Stephano Nunez
Zeer stoer/krachtig design.

Vind het meer een tegenhanger voor de nieuwe passat CC dan voor de gemiddelde vectra ;)

en dat is een compliment!
Tsja, Powertje, wat is erger, een huur Polo of C5…

Ik denk dat het OV dan zelfs nog een serieus alternatief wordt.

@Wimbers, de keuze uit een van de kandidaten uit jouw lijstje lijkt me niet moeilijk. Alles wat uit het Noorden komt is toch mooi en goed, denk maar aan de vrouwen!
taaffert wat begrijpen we elkaar weer goed ! :)

Vanochtend reed ik zoals gewoonlijk op woensdag naar mijn werk. Daar bijna aangekomen kwam ik langs de plaatselijke Citroën dealer, deze heeft als tweede merk, Subaru!

Een wereld merk met maar liefst een 6 sterren beleving, kijk als je dan een impreza krijgt als vervang auto, vaak mag je geen Subaru’s leasen. Valt een C5 te overwegen en is het OV geen optie meer, natuurlijk wijze is het dan geen straf om een Citroën (lees Subaru) te leasen. Die dealer weet vast ook dat als ze een leen auto van Citroën meegeven, die visuele cirkel nooit stopt.
Eigenlijk is het slecht voor Citroën als ze in een multimerkendealer opgenomen worden.
Bij elke teruggave van de auto na een beurt verlangt de Citroën eigenaar weer terug naar de leenauto.

Derhalve, wijze les voor alle Citroën dealers: Zorg dat je stand-alone blijft.
Dat is natuurlijk de keerzijde, maar in mijn verhaal zou je dus geen Subaru mogen leasen, dan is een opvolgende Citroën een logisch gevolg.

Dan moet je er wel vanuit kunnen gaan dat d’n Citroën er mee stopt, met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid hoef je daar niet over te debateren.

Het is alleen te hopen dat ze die Leen cq dealerauto’s een beetje fijn aankleden.. anders rijd je in zo’n Kale 2.0 AWD ;)
waarom geen Break?
Hmm.., deze foto’s vallen mij wel een beetje tegen, de persfoto’s lieten de auto veel mooier zien.. Ik denk dat je pas een goede conclusie kan trekken als je em in het echt in een paar verschillende kleuren hebt gezien.
@ Powertje; Heerlijk om alle vooroordelen tov Citroën van jou en taaffert te lezen. :D Maarre, wat staat hier: “Een wereld merk met maar liefst een 6 sterren beleving, kijk als je dan een impreza krijgt als vervang auto, vaak mag je geen Subaru’s leasen. Valt een C5 te overwegen en is het OV geen optie meer, natuurlijk wijze is het dan geen straf om een Citroën (lees Subaru) te leasen. Die dealer weet vast ook dat als ze een leen auto van Citroën meegeven, die visuele cirkel nooit stopt.”
Ik raak totaal de kluts kwijt. Van de ene naar de andere kant springend en zo. Zou je het anders kunnen verwoorden misschien, want het lijkt leuk te klinken! :D
Heerlijk, Die vooroordelen vallen best mee :)
Misschien had de tekst duidelijker gekund, maar waarschijnlijk begrijp je de strekking en snapt taaffert het exact.

Ik vind het nog steeds jammerlijk, dat Citroën niet meer die unieke 2CV in bijt is. Dat unieke zorgde ervoor dat die problemen die je met ‘n DS had, of de weer eens weigerende CX, genoeg charme had om ze dat te vergeven.

Wat ik persoonlijk dus van z’n C5 of dergelijk verwacht, (dus mits de auto geen klassieker is) dat ze het gewoon blijven doen, statistiek geeft gewoon aan dat franse merken daarin niet fantastisch scoren. Meer dan een aantal ervaringen mee gehad.

Wat ik dus eigenlijk zeg, ik mis de beleving die zich voorheen (jaren terug) Citroën noemde, dit doen meer merken, maar dat terzijde.
@ Powertje; Eigenlijk snap ik echt geen drol van dat stukje, maar oke. :P En je argumentatie snap ik wel. Maar vind je bijvoorbeeld de C6 dan ook niet meer uniek? Zou die nog wel met pech aan de kant mogen staan?
En Citroën is nog best leuk hoor. Voor argumentatie verwijs ik je door naar deze pagina: http://www.autoblog.nl/archive/2007/06/07/whatch-out-citroen-c4-sedan-in-europa#post-9696 , en dan de laatste vijf reacties. Daar gaat Jodocus alle modellen langs. En ik volg slechts. XD
Duitse degelijkheid, Das war einmal.
Heb altijd citroën gereden, 2cv, AX, BX, CX, ZX, XM, Xantia, C3, Picasso. Heb me 2 jaar geleden laten verleiden voor een Mercedes… nog nooit zoveel problemen met een auto gehad!! Daarbij is 2x zo duur in aanschaf en 5x zo duur in onderhoud. En het comfort is waardeloos en dat telt als je 100.000 km/jaar rijdt. Oja, de Biks had 1.267.000 km gereden zonder grote kosten.

Dus volgende wordt zeker weer een citroentje.
Of het een C5 wordt weet ik niet… ziet er mooi en goed uit, maar mis voor mij de uitdaging. Ook aleens de prijs vergeleken met jullie duitsers… je kunt er bijna 2 C5 voor kopen.

Betreffende dashbord… ik vind het fantastisch. Maar als je nog nooit een stilstaande naaf hebt gebruikt, lijkt het inderdaad raar. Maar probeer het eens voordat je commentaar geeft. Of beter wen er maar aan, over een aantal jaar heeft elke auto het… als drive by wire standaard wordt.
Mooi ontwerp, zeker niet super-origineel maar heeft gelukkig nog wel wat Citroen designelementen:
– gestrektheid van het ontwerp als je schuin van voren langs de zijkant kijkt (vgl. C6 en CX)
– convexe achterruit
De achterlicht van de sedan vind ik wat niets-zeggend, die van de break zijn een stuk beter.
De voorkant is gewoon stoer.

N.B. ik vind de huidige Laguna enorm op de vorige C5 lijken (vooral de 2e serie met die hoge achterlichten). Dat is overigens geen aanbeveling: de oude C5 is een van de sufste ontwerpen van de hele automobielhistorie. Renault is nu in elk geval totaal de weg kwijt op ontwerpgebied. Ik ben bang dat ze het Fiat van enkele jaren geleden achterna gaan met hun anonieme ontwerpen.
@ marruk : de break komt ook, maar wordt nog niet in Brussel getoond, kwestie van nog iets over te laten voor andere salons… hij komt rond de manad mei in de showrooms dacht ik
@ powertje:
Die statistiek van jou zou ik dan wel eens willen zien want ik ken een statistiek van de ADAC en daarin is duidelijk te zien dat, de Duitse automobilisten toch in ieder geval, de laatste jaren steeds minder last hebben van maleur met hun voiture..

En meeste van die zogenaamde problemen die je áltijd hebt met een Citroën die ken ik persoonlijk ook niet. Bij ons thuis heeft altijd een Citroën gestaan en voor zover ik me kan herinneren hebben wij nooit last van buitensporig veel raparaties. Ik krijg juist de laatste tijd steeds meer verhalen in m’n omgeving te horen van mensen die, na een aantal jaar gezeik met die zogenaamde ultra betrouwbare andere (meestal Duitse) automerken, weer ‘gewoon’ terug komen bij hun oude vertrouwde PSA of Renault automobiel..
Maar ja misschien hangt ’t er gewoon vanaf op welke verjaardagen je komt ;)
Fijn te lezen dat de nieuwe C5 in globo een mooie vette wagen bevonden wordt en een mooie toekomst togedicht wordt, o.m. op de lease-markt…want daar is het Citroën om te doen. Vandaar een versie zonder hydropneumatique maar met klassieke vering. Als Citroën-rijder weet ik wél dat ik zéér zeker voor de fantastische hydro-actieve vering ga vanwege het onovertroffen comfort dat je op geen enkele Duitser aantreft, wél integendeel…

Jammer dat een aantal adepten het toch blijven nodig vinden Citroën te moeten blijven bashen als roestbakken, kwalitatief minderwaardig en onbetrouwbaar. Zij dwalen en zijn echter niet méér bij de tijd…
Citroëns roesten niet meer sinds de BX begin jaren ’80 en je krijgt er een eeuwigheid anti-roest garantie op.
Uit eigen ervaring weet ik dat destijds m’n 16 jaar oude BX geen spatje roest vertoonde (altijd buiten gestaan !) in tegenstelling tot de 9-jaar oude VW golf III van m’n vriendin.

Citroën onbetrouwbare techniek ?
Iedereen kan hier op autoblog z’n gal spuwen over de meest individuele miserie die hij/ zij met de ene of andere auto overkomen is… – je zal maar een wagen gekocht hebben die op een maandagochtend geproduceerd is – of de meest fantastische wagen die probleemloos 1,2 ton loopt zonder enig noemenswaardig mankement…. (Yés, citroentje !)

Maar als er dan toch wordt op aangedrongen de argumentaties en stemmingmakerij hier op autoblog steviger te motiveren en te onderbouwen …wat dachten jullie dan van de recent verschenen consumenten-enquête over de betrouwbaarheid van auto’s recentelijk verschenen in het januari-nummer van het Belgische Test-Aankoop(januari 2008).
De enquête werd afgenomen voorjaar 2007 bij 18.000 autobezitters in België (1.900), Frankrijk, Spanje en Portugal. De antwoorden hebben betrekking op auto’s geleverd tussen 1999 en 2006. De enquêteresultaten betreffen uiteraard gemiddelden voor de verschillende type wagens van de constructeurs, hun varianten en verschillende motorisaties. Meer info per type in het tijdschrift of op de website test-aankoop.be (maar toegang enkel voor abbo’s , vrees ik)

En wat blijkt: Ja, de Jappen blijven voorop inzake betrouwbaarheid, gevolgd door enkele duitsers, de zweden en koreanen gevolgd door Citroën als eerste Franse merk.
Citroën scoort wel beter dan Audi, Mercedes, Volkswagen en Opel.
Hier het volledige lijstje voor de betrouwbaarheidsindex per merk:

1. mazda 96.8
2. toyota 96.3
3. honda 95.2
4. suzuki 93.7
5. bmw 93.7
6. smart 93.6
7. saab 92.5
8. volvo 92.2
9. nissan 91.7
10. ford 91.2
11. hyundai 91.1
12. kia 90.9
13. skoda 90.4
14. CITROËN 90.4
15. audi 90.3
16. chevrolet / daewoo 90.0
17. mercedes 89.8
18. rover 89.5
19. volkswagen 89.4
20. mitsubishi 88.9
21. opel 88.9
22. peugeot 88.9
23. alfa romeo 88.6
24. seat 88.4
25. fiat 88.4
26. land-rover 87.3
27. lancia 87.1
28. renault 86.8
29. chrysler 86.7
30. jeep 85.3

Pas echt boeiend wordt het wanneer naast de betrouwbaarheidsindex ook de onderhoudskosten + de herstellingskosten van de laatste 12 maanden in rekening worden gebracht. Dan gaat het lijstje er zo uitzien:

1. honda : 189 €/jaar
2. ford: 197 €/jaar
3. skoda: 201 €/jaar
4. CITROËN: 220 €/jaar
5. toyota: 226 €/jaar
6. opel: 245 €/jaar
7. mazda: 253 €/jaar
8. peugeot: 289 €/jaar
9. fiat : 309 €/jaar
10. volvo: 325 €/jaar
11. audi : 330 €/jaar
12. renault: 350 €/jaar
13. hyundai: 400 €/jaar
14. mercedes: 412 € /jaar
15. bmw : 428 €/jaar
16. volkswagen : 451 €/jaar

Nogmaals het zijn gemiddelden voor de verschillende types van de fabrikanten, maar het zegt toch wél wat…
Zoals: mij krijg je met geen stokken in een duitser die je zowel bij aanschaf als bij rijden dubbel zoveel kost en je bovendien slechts een inferiur comfort biedt !
@ taafert
tevéél knopjes aan het stuur ? niet ergonomisch ???

Nét wél uitermate ergonomisch: én veilig: alles bij de hand en te bedienen met één enkele vingertip terwijl je je handen aan het stuur houdt.
hooguit ff wennen, maar éénmaal gewoon, wil je nx anders meer !
Als we dan toch bezig zijn jodocus (rijdt je toevallig een eend? ), kun je dan niet beter een compleet QWERTY-toetsenbord in het midden van het stuur zetten?
In mijn optiek is het allemaal wat overdreven, knopje voor telefoon, volume, zender wisselen en dan is het wel genoeg. Beetje moderne auto heeft toch spraaksturing beschikbaar?
Op zich, als de Citroën dat niet heeft, minder elektronica, minder kans op de beruchte elektronische problemen! Hulde dus als het zo blijkt te zijn, scoren ze meteen nóg hoger in de betrouwbaarheidsstatistieken.
Laat het duidelijk zijn, ik draag Citroën echt wel een warm hart toe, maar meer de oudere modellen, dit doet me helemaal niks. De huidige C5 niet en met de nieuwe C5 weten ze me ook niet te raken. Ik hoop voor Citroën dat het brede publiek wel bereikt wordt.
De enige Citroën op dit moment die mij enigszins kan bekoren is de C6, das echt een prachtbak.
Zoals Powertje schreef, emotie is belangrijk. Bij het tot aanschaf komen van een nieuwe auto eigenlijk ook steeds belangrijker. En bij een Citroën C5 al helemaal, die kun je toch niet rationeel kopen? :P
Citrofiel! De C6 is netzoals taaffert zegt, een prachtbak, daarvoor hoef je je niet te schamen bij stilstaan. Stilstaan doe je dan namelijk ook in stijl, zelfde geld voor bijvoorbeeld een Maserati Quattroporte. De exorbitant hoge afschrijving op een C6, kun je dan gewoon voor lief nemen, dat snapt zelfs je vrouw of vriendin ;) een brok emotie!

Om nog even op die ergonomie terug te komen, te veel knopjes werkt gewoon niet. Zeker niet als je echt door rijdt! Spraakbesturing werkt perfect, als het goed werkt.

Laat ook duidelijk zijn dat ik gecharmeerd ben van Citroën, een C5 kan me alleen absoluut niet bekoren. Dat de Citroën-liefhebbers dit Citroën bashen noemen, ach beetje kritiek en zelfspot heeft nog niemand de das omgedaan.

Statistieken zoals in de UK, Autoweek.nl, Myreview of Adac. Geven gewoon aan dat franse automerken nog steeds problemen hebben om de bouwkwaliteit op een constant hoog niveau te houden. Dat mensen tevreden zijn wil niet zeggen dat de auto foutloos is!
Kom op zeg, wie is er nu tevreden met plaats 14??

Alleen Johan Cruijff volgens mij…
En die reed ook Citroën, de SM, met Maserati motor, toeval? :P
uhmm…. 14 is toch nog altijd beter dan wat volgens sommige mensen degelijk noemen. Alleen BMW doet beter maar dat kost dan ook het dubbele in onderhoud. Trouwens mijn huidige auto de mercedes heeft na 2 jaar roest aan de achter klep en is al volledig herspoten moeten worden. Nog nooit meegemaakt bij een fransoos!

Tuurlijk een auto is emotie en bij een Citroën is dat net iets belangrijker dan bij de rest. Dus ik begrijp dat je de C5 2007 iet wat gewoontjes vindt. Maar dat maakt het geen slechte auto. Ik denk dat Citroën haar niveau wederom heeft opgetrokken met de C5 2007 qua degelijkheid… qua design denk ik niet dat hij nekken breekt… maar hij is bij verre van lelijk en denk dat hij toch een aantal VW of Audi rijders kan overhalen. Trouwens Citroën heeft de beste leermeester betreffende betrouwbaarheid, Toyota. De C6 en ik neem aan de C5 ook worden volgens een Toyota protocol gecheckt op mankementen voordat ze de fabriek verlaten. En ja ook dit is niet foutloos, maar geeft wel aan dat Citroën aan de weg timmert en niet zoals sommige constructeurs in een waan van perfectie leven.

Oja spraak gestuurd…. kun je nooit meer je medeweg gebruiker ongestraft uitschelden want je auto reageert meteen (zie aflevering van ozzi in een dikke BMW 7 waar hij bijna de computer uit de auto rukt). Spraak is leuk, maar niet altijd even handig. Trouwens hebben jullie het al geprobeerd een vaste naaf?

Ik prefereer een C6 ook, maar €15000 verschil voor een technisch gelijkaardige auto, dat geeft bij mij toch ook een bepaalde emotie! Maar geef gerust kritiek, dat stimuleert alleen voor beter… de perfecte auto voor iedereen is een illusie, gelukkig maar want dat zo pas saai worden
@ Citroentje; Huh? De beste leermeester? Citroën werkt samen met Toyota? Ben ik dan zo slecht geïnformeerd? Ik bedoel, ze werken samen (bouwen een Toyota met Citroënneus) met Toyota voor de C1, maar daar bleef het volgens mij ook bij. Met de andere modellen heeft die niets te doen… Of toch? :?
@taafert
Yép, k’heb met een eend leren rijden en het was jarenlang mijn eerste auto’tje. Als ik de kans heb koop ik er opnieuw één. Zeker Weten!
En neen niemand heeft hier pluimen op de hoed gestoken voor wat betreft die schamele plaats 14 op de betrouwbaarheidsindex. Maar het toont wel aan dat Citroën niet de allerslechtste leerling van de klas is en hoger scoort dan menig Duits merk, wijd en zijd befaamd voor die duurbetaalde Deutsche grundlichkeit… dat fabeltje is dus wel doorprikt, niet ?

@powertje
Je verwijst naar statistieken zoals in de UK, Autoweek.nl, Myreview of Adac om aan te tonen dat franse automerken nog steeds problemen hebben om de bouwkwaliteit op een constant hoog niveau te houden.
Als ik het goed heb verwijs je daarmee naar Engelse, duitse en een Nederlands autoblad waarover we eerder hier op de blog al een boom over hebben opgezet.
– citrofiel zal jou ongetwijfeld de juiste link weten te plaatsen :-) want ik hou dat allemaal zo niet bij –
Punt was dat de autojournalistiek in belangrijke mate besmet is door voordeeltjes en plezierreisjes voor de journalisten van dienst mits uiteraard een mooie review, een mooie score in de autotesten…..tot zelfs verder de verwevenheid tussen de investeringsmaatschappijen in de autosector die ook hun belangen hebben in de uitgeverswereld. Geloof jij nu echt wat al die autobladen schrijven ?
Het zijn toch marketinginstrumenten voor de autoindustrie ! En het is toch evident dat de Duitse, Engelse en Nederlandse bladen hun eigen autosector / industrie omhoog schrijven. Objectief ? ? ?
Dan is een consumentenpanel van 18.000 automobilisten verspreid over 4 landen met een wetenschappelijk opgebouwde bevraging georganiseerd door onafhankelijke consumentenorganisaties toch nét dat tikkeltje meer relevant.

@ citroentje
En dat er japanse Toyota-ingenieurs langs de band lopen bij Citroën…vergeet het. De samenwerkingscontracten in de autosector zijn strikt omschreven.
Een samenwerking PSA-Toyota voor de productie n de C1, 107, Aygo..ja
Een samenwerking PSA – Fiat voor de C8, 807 en Fiat en Lancia-consoorten…ja
Een samenwerking PSA – Ford voor dieselmotoren…ja
Een samenwerking PSA – Mitsibushi voor de C-Ccrosser, Outlander… ja
Maar van een samenwerking ‘kwaliteitsbewaking’ Citroën – Toyota had ik nog niet gehoord…
Wat niet wegneemt dat ze natuurlijk van elkaar leren…op naar een win-win-situatie,
@jodocus
Samenwerking is misschien een te groot woord. Ik heb een artikel gelezen (zal het proberen terug te vinden) waarin staat dat PSA grotendeels de fabriek voor de C1, 107 en de Aygo heeft bekostigd in ruil voor knowhow over kwaliteitscontrole. Toyota was de eerste die een 100% kwaliteitscontrole heeft. Inmiddels proberen andere het ook maar die moeten zich nog bewijzen (KIA). In Europa werd altijd verondersteld dat een 100% kwaliteitscontrole niet rendable is… Toyota bewijst het tegendeel dus.

Dit was trouwens ook de reden dat de eerste C6’en een vertraging hadden op de levering. De eerste C6’en kwamen simpelweg niet door de hoge kwaliteitscontrole… inmiddels heeft Citroën de zwakke punten in de productie en design opgelost en lukt het een stuk beter.

Ik ga ervan uit dat de nieuwe C5 een zelfde kwaliteitscontrole krijgt omdat ik aanneem dat Citroën over de gehele lijn de kwaliteit wil verhogen. Ik neem ook aan dat Citroën hun ervaring van de C6 heeft gebruikt om meteen al het design en productieproces op deze hoge kwaliteitscontrole af te stemmen.

Citroën is dus hard aan het werk en waant zich dus niet perfect zoals menig ander wel doet.

Trouwens, iedereen praat altijd over de oude Citroën dat deze zo wonderbaarlijk zijn. Dat zijn ze natuurlijk ook, maar het succes van de 2cv was in eerste instantie de lage prijs. De DS heeft moeten vechten voor te overleven en er is uiteindelijk een goedkoper ID in het leven geroepen. De GS is nooit een succes geweest en de GS birotor (wankel) is zelfs uit productie genomen, de SM had last van de oliecrisis, etc….de BX is door velen de grond ingeboord maar is wel een succesnummer geworden. Ik wil maar zeggen dat een auto pas achteraf wonderbaarlijk wordt. Laten we hopen dat er nog veel wonderbaarlijk auto’s komen :-)
@ powertje (en jodocus); Het linkje met de discussie over de betrouwbaarheid van de Autobild-groep. Lees de comments van 21 November 2007 om 0:09 tot 23 November 2007 om 15:59, daarin wordt de objectiviteit van AutoBild (en Duitse merken) betwijfeld. Hier te vinden: http://www.autoblog.nl/archive/2007/06/1… Er zit een boel onzin tussendoor, maar je kunt de kern er vast wel uit halen. ;)
@citroentje: Ach het enige Duitse merk dat mij kan bekoren staat hoger in de lijst, evenals het Zweedse merk waar ik fan van ben.

Als Citroën inderdaad de kennis ingekocht heeft om de kwaliteitsinhaalslag die het al jaren dient te maken in gaat halen, kan ik alleen maar zeggen dat dat een goeie zaak is.
Hoef ik wat minder vanuit mijn warme auto naar de gestrande Franse ‘karakter’ auto’s te zwaaien :P
Lijkt zeer erg op de Renault Laguna, maar hij is niet mis voor een Citroën te zijn.
Ik snap nog steeds niet hoe je hier een Laguna in ziet… De Duitsers die genoemd worden vind ik nog wel terug, maar een Laguna… :?
@Citrofiel:Je moet eens bij afbeelding bij Google Laguna en C5 in typen en je ziet bijna geen enkel verschil tussen de Laguna en C5 vind ik…
@ HondaGirl; Als het over de oude C5 van na de facelift en de nieuwe Laguna gaat, begrijp ik je punt compleet:
http://www.startspot.be/paginas/citroen-spyshots-en-nieuws/laguna-iii-had-nieuwe-c5-moeten-zijn.jpg
Maar de nieuwe C5, waar dit topic over gaat, lijkt echt niet op de nieuwe Laguna, net zomin als dat hij op de oude C5 lijkt (er is een verband ;) ). Renault aapt (vreemd genoeg) Citroën na, maar andersom in dit geval niet.
@ Citrofiel: Is het niet omgekeerd dat Citroën Renault na aapt, en ik snap u oordeel hoor iedereen is het zijn smaak maar ik maak mijn besluit jij zal wel gelijk hebben ook al heb ik het artikel van AutoGids zeer goed gelezen.
@ HondaGirl; Hoe zou dat ooit mogelijk moeten zijn?! De facelift van de C5 was er al in 2004, en de nieuwe Laguna is uitgekomen in 2007!! Je wil toch niet zeggen dat het design van de Laguna al in 2003 bekend was, wel?
ik leg er me er bij neer jij weet veel meer dan mij, ik ben wel maar 11 hoor…
@ HondaGirl; Van grammatica in ieder geval wel, zo te zien. ;)
@ Citrofiel: Mij intreseert niet zo de grammatica, maar wel het uiterlijk en de prijs :d
@ HondaGirl; Die zin laat het lijken alsof je denkt dat grammatica een deel van een auto is. XD Grammatica heeft niets met auto’s te maken, dat je dat maar even weet… Zins- en woordopbouw, daar gaat grammatica over. Voor het geval je het niet wist. ;) :P
Hij is geprijsd (de sedan dan): http://www.autoweek.nl/nieuws.php?id=8095 .

De Break gaat Tourer heten… :(
Eh.. die prijzen waren voor het weekend toch ook al bekend?? Wel super scherp geprijsd trouwens :D Daar komen bijna geen concurrenten bij in de buurt.. ;)
Ooo, vast wel. Maar ik zie ze nu pas. Of ik ben het al weer vergeten. ;) Maar echt scherp zou ik ze ook niet noemen hoor. Of moet ik dat ook niet zo opvatten, gezien de ;) ?

Dat de break Tourer gaat heten vind ik wel heel jammer…
Nou..
Prijzen van de concurrentie:
Alfa Romeo 159 28.550,- euro
Audi A4 36.650,- euro
Ford Mondeo 26.925,- euro
Mazda 6 25.795,- euro
Opel Vectra 27.855,- euro (nieuwe op komst)
Peugeot 407 25.650,- euro (facelift op komst)
Renault Laguna 27.250,- euro
Toyota Avensis 28.000,- euro (nieuwe op komst)
Volkswagen Passat 26.490,- euro
Dus met scherp bedoelde ik ook echt scherp ;) Want alleen de mazda en peugeot zijn goedkoper.. en zeg nou eerlijk.. Als je mag kiezen tussen een mazda6, peugeot 407 of een nieuwe Citroën C5, dan ga je toch voor die C5?! ;)
en dan zou je denken dat de passat veel duurder zou zijn…..
in deze markt is een verschil van +- 1000 bijna te verwaarlozen omdat het meestal geleaste auto’s zijn is de bijtelling en de maandlasten voor het bedrijf te verwaarlozen. dat betekent dat de citroen het waarschijnlijk het moet hebben van de rijke uitrusting die veel minder zal kosten dan bij vergelijkbare modellen van de concurrentie.
Citrofiel evil twin
@J. Stienstra;

Dan bedoel je zeker de basisversie niet?
Want er is al een C5 (basisversie) vanaf 22.950€ althans in België.
Tussen België en Nederland zit enigszins (understatement) een prijsverschil, dus dat gaat hier niet op.
@ J. Stienstra; I see… In mijn hoofd waren die prijzen allemaal net wat lager. Maar ja, ook hier is inflatie (en belastingen…). :(
Nou, die Mazda 6 ziet er ook wel erg gelikt uit, moet ik zeggen… Maar natuurlijk zou ík voor de C5 gaan! :D

@ gekke turbo; En de Passat zou in de lease ook goedkoper zijn dan de C5, vanwege de afschrijving, toch?
@Citrofiel:bij Honda noemt de Accord “Break” al lang Tourer. en over dat van Grammatica wist ik niet :d
@ HondaGirl; So? Dat heeft er niets mee te maken. Citroën zou gewoon aan de Franse naam break vast moeten houden, in plaats van het Engelse (en blijkbaar onoriginele) woord Tourer…
En niet weten wat grammatica is… XD Ik neem je leeftijd maar als excuus. ;)
@taaffert
Dat je favorieten boven Citroën staan wilt nog niet zeggen dat Citroën slecht is. Trouwens BMW is de enigste duitser die mij ook weet te bekoren, alleen al om het sportieve karakter…. en daar koop je in principe niet een Citroën voor. Een Volvo of Saab, kan me absoluut niet verleiden… Saab blijft maar door borduren op hun oude kennis, maar kunnen geen eigen Diesel bouwen (voor mij is een diesel de enig logische keus), laat staan innoveren, hun break is ronduit lelijk… Volvo, over eenheidsworst gesproken en vind ze weinig elegant de auto’s, maar dat is smaak.

Tja rij al 20 jaar Citroën en nog nooit langs de weg gestaan… kan ik van mijn Mercedes nu niet zeggen… daarbij ik neem steeds vaker het bolleke, C3’tje van mijn vrouw omdat die auto gewoon beter rijdt dan de Mercedes….zegt voor mij genoeg. Over ander merken kan ik geen oordeel hebben omdat ik daar geen eigen ervaring heb. Maar een collega met een BMW heeft veel problemen met de turbo die niet goed functioneert, een maat heeft zijn Volvo weg gedaan omdat hij meer in de garage was dan er buiten…. en ja dat zijn ook uitzondering. Zo heeft ieder merk wel een maandagmorgen auto ertussen… maar dat ik nou meer Citroëns aan de kant zien staan kan ik niet zeggen en dat zeggen de cijfers dus ook niet….
Blijkbaar leven veel mensen hier nog in het verleden en hebben ze nog steeds dezelfde vooroordelen over auto’s dan toen…. maar mijn mening is dat de franse merken het meeste doen om hun imago te verbeteren (hetgeen ook nodig was) en daardoor het meeste innoveren op hun zwakke punten. Terwijl de Duitsers zich nog steeds perfect wanen en daardoor stilstaan en de zweden denken nog steeds dat ze de veiligste auto bouwen (over vooroordeel gesproken :-)) lol)… maar ook hier komen de concurrenten al op dezelfde hoogte

Wat maar wil zeggen: gelukkig heeft iedereen een eigen smaak en kan die een eigen keuze maken… en echte slechte auto’s die zijn tegenwoordig uitzonderlijk.

Blijft dat de nieuwe Citroën C5 een mooie auto is. Voor de Citroenliefhebber te braaf die zullen eerder een C4 of C6 kopen, maar alleen al omdat hij vergeleken wordt met de Duitsers denk ik dat de auto een breed publiek weet aan te trekken…. en ik denk dat dit juist de bedoeling was van Citroën.
@citrofiel
Persoonlijk denk ik niet dat ze de Break Tourer gaan noemen… waarom zouden ze dat doen, iedereen zeg tegen een Citroën station een break… waarom zou je dat willen veranderen??

Daarbij op de minisite staat nog steeds Break… :-))
Er is dus nog hoop lol
Citroën prefereert dus mainstream boven karakter.
Dat is nu net wat ik zo jammer vind. Vroeger (ja sorry, weer het verleden) maakte je een statement als je een Citroën reed, tegenwoordig is het een doodnormale middenklasser waar niemand naar omkijkt.
Zeker, er zijn absoluut mensen die er naar omkijken, maar dat zijn, tenminste, voor zover ik de vele Citroën rijders die ik gesproken heb in kan schatten, niet echt mensen die enige binding of emotie hebben met het merk, maar meer met hun leasebudget. Zij willen een zo groot en compleet mogelijke auto voor hun budget.
In mijn ogen geen goeie zaak. Laat prijsvechten aub over aan de Koreanen en Chinezen.

En er is toch een al oud gezegde: Alle waar is naar z’n geld…
@hondagirl
Ik kan niet de vergelijking zien dus de nieuwe laguna en de nieuwe C5. Zelfs in google niet. Persoonlijk vind ik de nieuwe laguna meer het silhouet hebben van de Saab 93 hetgeen ik nu toch verouderd vindt en persoonlijk nooit echt mooi heb gevonden…

Het silhouet van de nieuwe C5 is meer Audi A (egaal wat, wat dat is altijd hetzelfde lol) de neus van de Citroen spreekt meer en is echt Citroën, de kont is een beetje saai en meer standaard. Zoals ik al eerder heb gezegd een auto voor een breder publiek.

Tja er wordt altijd vergeleken en er zullen altijd gemeenschappelijk delers zijn met ander, omdat het design nu eenmaal gebaseerd is op trends en die zijn meestal overal gelijk…. uitzonderlijk hierop zijn trendsetters… maar deze kunnen een succes zijn of een flop en ik denk dat het tegenwoordig te veel kost omdat risico te lopen…
@taaffert
nee voor mij geen mainstream. Daarvoor zal ik ook eerder een C4 of C6 kopen. En je hebt hier absoluut gelijk in. Ik zie ook liever een Citroen met meer karakter…

Maar het is juist het karakterloze dat een auto blijkbaar tot succes maakt in de fleet (je moet namelijk voor een breed publiek aanspreekbaar zijn) en ik denk dat Citroën juist daar een graantje van de duitsers wil pikken….

En de echte citroenliefhebber die spaart nog even…
Als ze de break tour zouden noemen, zou ik het heel jammer vinden want VW gebruikt die naam ook en nog een paar andere merken, en dan is er weer een klein beetje Citroën weggegaan!
Citrofiel evil twin
@CitroFiel2;

“Als ze de break tour zouden noemen, zou ik het heel jammer vinden want VW gebruikt die naam ook ”

VW gebruikt toch voor de breaks de naam variant? ;)
@ Citroentje; Ik hoop het echt… Tourer. Bah.
En ik betwijfel of HondaGirl dan ook maar iets van je relaas heeft begrepen… :P

@ evil twin; Inderdaad! :|

@ CitroFiel2; En dat noemt zich Citrofiel… :twisted: ;)
Of hij nu op bmw,vw of wat dan ook lijkt
het zweven met de bollen heeft alleen de citroen
heeel mooie auto

moet helaas nog even wachten voordat hij in mijn budget past
Het wordt toch echt ‘Tourer’ voor de Break :( Staat nu ook zo op de ‘mini’-site..
Tsja… vooroordelen; zoals ik al zei ik zou ‘m graag willen hebben maar m’n Xantia Activa wil maar niet stuk gaan…. tegen alle mensen die de discussie over degelijkheid hebben gevoerd, ik claxoneer wel als ik jullie in je niet Citroën langs de kant staan, rijd je wel in een Citroën dan stop ik om te helpen…. een dergelijke schifting scheelt stop momenten! :-p
Volgens mij weten ze het niet zo zeker meer bij marketing, op de belgische site is het nog steeds break en berline. Op de nederlandse site is het Tourer en Sedan. En als klap op de vuurpijl op de franse site is het Berline en Tourer…. en in duitsland is het limousine en Tourer….

Conclusie wie een break wil moet naar België komen :-) lol
Mijn voorkeur gaat uit naar de Belgische namen. :)

@ Rene; Hoewel… De basismodellen hebben dit dus niet… :(
Pleidooi voor bollen!
Eigenlijk begrijp ik het niet zo goed de keuze van Citroën om beide veersystemen aan te bieden. Vroeger was als kritiek dat het systeem meer onderhoud nodig had dan de klassieke vering. Maar inmiddels is het onderhoud van de bollen beperkt tot 5 jaar of 250.000 km hetgeen beter of gelijkwaardig is aan de klassieke…

Wellicht de kostprijs…. maar juist de massa zou de kostprijs doen dalen!

Tja misschien dan voor die paar mensen die niet willen zweven… daar is het knop sport voor gemaakt

En ik denk dat iedereen het er mee eens is dat het veer comfort superieur is….

Conclusie, Citroën zou alle modellen moeten voorzien van bollen :-)
Hij is zeer mooi als je hem in het echt ziet, ben vandaag naar AutoSalon geweest, hij is niet mis nee! en hij lijkt zo niet op een Renault Laguna.
Iemand hier met de nick “Citrofiel” ga ik nu een nachtmerrie bezorgen…..

http://www.motorauthority.com/cars/bmw/citroen-to-use-bmw-engines/

Citroën krijgt BMW motoren!
Ik vind hem echt mooi. Een hele verbetering tegenover het vorig model.
Of krijgt BMW Citroën motoren :-) lol Het is maar hoe je het bekijkt…. toffe samenwerking denk ik…
Ja, best leuk. Dan krijgt PSA eindelijk leuke benzinemotoren. De huidige schijnen traag te zijn… Diesel moeten ze maar gewoon zelf houden. En mss dat BMW gelijk wat kan helpen met transmissies? Of gewoon Citroën uit het hoofd praten om die verschrikkelijk trage Sensodrive of EB6V te gebruiken… Ik denk dat aardig wat mensen daarop afknappen, aangezien het standaard zit op bijvoorbeeld de sterkere C4 Picasso’s.
-edit: nutteloze bijdrage-

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).