Klassieker: BMW M1

Auteur: , 55 Reacties

Midden jaren '70 verloor BMW grond ten opzichte van Porsche in de Groep 5 "Silhouette" raceklasse. Natuurlijk liet BMW dat niet op zich zitten en werd er een auto ontwikkeld die de concurrentie moest verpletteren. Daarbij werd zelfs de hulp ingeroepen van Lamborghini. Het resultaat was de M1.

Het plan ontstond in 1975 in het hoofd van BMW’s Motorsport manager Jochen Neerspach. Hij wilde dat de M1 in maart 1978 in Genève onthuld zou worden en een paar maanden later op Le Mans voor het eerst ging racen. Helaas ging dit niet zoals gepland en liep het project vertraging na vertraging op.

Om uit te mogen komen in de Groep 5 raceklasse moesten er in eerste instantie gedurende een periode van twee jaar 400 straatauto’s gebouwd worden. BMW Motorsport wilde dit zelf doen maar door een plotselinge wijziging in de regels, moesten de 400 homologatie auto’s gebouwd worden voordat er überhaupt gestart mocht worden. Dit was een behoorlijk probleem omdat BMW zelf plande om maar een paar auto’s per week te bouwen wat te lang zou duren.

BMW M1

Om de ontwikkeling en de productie te versnellen werd de hulp van Lamborghini ingeroepen. Die ontwierpen een chassis en bouwden zeven prototypes tot in 1977 het bedrijf op de rand van de afgrond stond door financiële problemen. Om het project te redden moest BMW zelfs ’s nachts bij Lamborghini inbreken om de prototypes te stelen en naar Duitsland te brengen.

Na deze actie nam BMW in april 1978 het project weer in eigen hand maar de productie van verschillende onderdelen werd wel uitbesteed aan andere partijen. Marchesi in Modena bouwde het chassis, Ital Design in Turijn was verantwoordelijk voor de carrosserie en uiteindelijk werd het mechanische gedeelte en het interieur afgemaakt door Baur in Stuttgart.

Uiteindelijk werd pas in 1981 de 400e auto geleverd en kon BMW beginnen met racen. Het probleem was alleen dat de M1 toen al drie jaar oud was, de regels wederom aangepast waren en dat de concurrentie inmiddels veel snellere en lichtere auto’s bouwde.

BMW M1

De straatauto was financieel gezien ook geen groot succes maar is wel één van de meest besproken auto’s uit de jaren ’70. De auto had een legendarische 3,5-liter middenmotor met 277 pk, de M88. In de raceversie kon dit met behulp van twee turbo’s overigens oplopen tot 900 pk. De motor was een 6-in-lijn en was een toonbeeld van techniek met nieuw ontworpen cilinderkoppen, dry sump smering, vier kleppen per cilinder en een Kugelfischer-Bosch directe inspuiting. Dezelfde motor kwam later met lichte aanpassingen terug in de eerste M5. De 6-cilinder middenmotor stuwde de M1 naar de 100 binnen zes seconden en naar een top van 259 km/u.

Ook de wegligging en de bouwkwaliteit waren onovertroffen. De auto stuurde als een scheermes en was tegelijk heel stil en comfortabel. Remmen ging prima met een stel enorme schijfremmen. Ook beschikte de M1 standaard over airco, achterruitverwarming en elektrische ramen. De prijs was enorm en ondanks de kwaliteit van de auto moest BMW behoorlijke kortingen geven om de laatste auto’s verkocht te krijgen. Uiteindelijk zijn er 456 auto’s gebouwd en dus is de M1 een behoorlijke zeldzaamheid.



55 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
een prachtig begin van hele goede auto’s.
Dit is miss wel de meest bijzonderste BWM ooit
Als liefhebber van Italiaanse auto’s moet ik toch wel erg lachen om het feit dat de enige echt mooie bmw door de italianen gebouwd werd….. Dat gaat goed vallen denk ik, LOL. Overigens moet ik nog wel ergens een kleine dunnen folder van de M1 hebben.. Niet in topconditie overigens, maar volgens mij is die best zeldzaam. Metallic grijze brochure van twee pagina’s (dacht ik)Iemand die de folder kent?
Ik heb de zogenaamde 900pk(meesten rond de 1200pk) versie gezien. Je weet niet wat die ziet. Deze auto was een echte kogel op circuit.
Goeie chefke!
Vergeet de M1 Turbo niet:
http://www.motorimania.it/manifestazioni/sportive/bmw/images/bmw.m1.turbo.12.jpg
En er was nóg een concept… Ben ik ff kwijt…
bart vereycken
spijtig dat er in die bijna dertig jaar nog geen enkele waardige opvolger is gekomen!
Ik vind hem tijdloos en vooral is de M1 het begin geweest van de echte motorsportafdeling van BMW.
Mocht je hem kunnen kopen, zet alvast een centje opzij want hij is behoorlijk prijzig (ca 250.000Eur).
Van mij mag er gerust een nieuwe komen die de SLR mc Laren in de schaduw rijdt. Laat de echte designers van BMW hier hun tekenstiften maar eens over dromen.
Design : mag wat weg hebben van de nieuwe 7 schetsen (alleen wat lager bij de grond uiteraard!
Motor : laat ons zeggen een 6liter V12 bi turbo en vierwielaandrijving!!
En wat het interieur betreft : gebruik de BMW motorsport kleurtjes aub zodat we een echt sportieve bak krijgen.

En aan alle bmw haters en gefrustreerden : onthoud jullie van kommentaar
Het zal toch alleen maar afgunst zijn.

BMW über alles!!!
leuk stukkie chefke .. over dingen die ik niet wilde weten .. (anders had ik het al geweten) .. dus een dikke 10 deze keer ..
Oh ja… De Nazca van Giugiaro. Had een opvolger kunnen zijn, volgens zijn schepper in elk geval…
http://www.supercars.net/carpics/824/1991_Italdesign_NazcaC2Concept1_small.jpg

@ bart vereycken: BMW über alles!!!… :roll:
…………………………………..John DeLorean.
En voor de fans: on-board beelden van een M1 racer tijdens een Yountimer race op Zolder afgelopen jaar.
http://videos.streetfire.net/video/7bc5f3b6-924f-46d8-a0b1-992a00c514fd.htm
@wOoOdy .. snel kopen wooody er is vast wel zo,n domme “BMWuberalles” schreeuwlelijk die er twee ton + voor over heeft ..
900pk en van 0 naar 100 in 6 seconden? en een top van 259??
dat noem ik anders niet echt een technisch hoogstandje….
LoL @ lincoln :D

@ Jesper
Die 900pk krijg je ook alleen in de race-uitvoering. De tijd en topsnelheid waar jij het over hebt horen bij de 277pk-uitvoering.
@ Klassiekerrally

Er zijn meerdere versies van de Nazca
Kijk maar eens hier: http://www.ibiza.gr/forum/showthread.php?t=3372
Is wel in russisch ofzo, maar de foto’s zeggen genoeg.
toen hadden ze het in munchen nog begrepen. design vooral niet zelf doen (zie actuele 1, 3, 5, 6, 7 en x.. serie: allemaal kotslelijk) maar uitbesteden aan een natie die daar wel kaas heeft gegeten, oftewel onze italiaanse vrienden. mogen ze zelf best wel aan het motortje sleutelen.
Ik heb het al eens eerder gezegd en ik zal het nog eens zeggen.

Italianen en betrouwbaarheid zijn twee termen die elkaar bijten. Dat moge hier ook weer blijken.

Voor de rest is het een icoon waar een legendarische afdeling/merk uit voortgekomen is.
jesper.. die 900pk raceversie deed het wel ietsje sneller denk ik. lezen, lezen! ;)
De M1 Turbo was echt de beste. (I like the doors…)
http://www.geocities.com/MotorCity/Downs/7686/turbo/bmwturbo3.jpg
De Kugelfischer injectiepomp was niet een direct ingespoten injectiesysteem maar een in mengkamer continue ingespoten injectiesystem.

Antiek spul, maar Bosch (daarmee dus ook VAG) en DaimlerBenz had veel betere techniek destijds.
@Rick Dos: Maar waarom is deze “icoon” zo lelijk en waarom lijkt hij op een fiat? Of wilde je ook een x gewoon heeel graag het woordje “icoon” gebruiken
icm bmw! :) Hij zal best goed zijn geweest.
@ Porsche Fan

Volgens mij is dat dan ook meteen de enigste BWM!
@RobUSA

“Maar waarom is deze “icoon” zo lelijk”

Komend van jou neem dat ik dat als een compliment voor deze auto aan. :)
Dus al het gene dat goed is hedendaags van bmw, dat voortkomt uit deze legendarische M1, is afkomstig van de italianen als ik het goed begrijp?

Go BMW!
Oh ja, en uiteraard niet te vergeten : BMW über alles!!!!!!!!!
@SimonMc

Nee, dat begrijp je dus niet goed.
echt een prachtige auto heb wel eens z’n m1 pro car met ongeveer 800pk in actie gezien daar krijg je echt kippen vel van
hiero staat nog een m1 pro car te koop met 460 pk voor maar € 379.000
http://www.autosalon-singen.de/verkauf-BMW-M1-Procar-Rennwagen-04526_0016_01_02.aspx?languageID=de&modell=M1%20Procar%20Rennwagen&marke=BMW
Mclaren F1 is zeker wel een goeie Opvolger van de BMW M1 volgens veel echte Fans.
In het museum aan de Nürburgring kan je nog zo’n M1 bewonderen in de ‘M’ kleuren dan ook. Prachtige wagen en in mijn ogen de mooiste BMW die er ooit gebouwd is. Ondanks alles blijft dit gewoon een icoon.

En ja, ik vind het huidige design van BMW niet bijster opwindend.
Wat dat betreft denk ik dat Audi de scepter heeft overgenomen met de R8, de RS6 etc.
@SimonMC .. psssst .. inside information .. @wOoOdy heeft nog leuk spul in de mazzel .. doe er je voordeel mee ..
Nee, een van de mooiste Beemers met de 328,507 en de 3.0csi
M1 is een icoon! en vooral de race uitvoering.
@ eddy je vergeet de e39 m5 ;)
Nog wat leuks voor de fans. Een aardige video over de M1 en de 635csi (beetje veel duitse bla bla, maar wel mooie beelden)
http://www.youtube.com/watch?v=LtZxvxYwzL0

En nog eentje op het circuit (de auto schijnt van Nelson Piquet te zijn (geweest?))
http://www.youtube.com/watch?v=rHvWbwjuT4w

En een Pro car M1 tijdens een training op Watkins Glen
http://www.youtube.com/watch?v=CuFCl-TKsFw
Heb nog 3 video’s gepost maar de reactie moet nog ff goedgekeurd worden. Kent iemand trouwens die folder die ik heb van de M1? Metallic grijze dubbel gevouwen A3 geloof ik….
Ik ken die folder niet. Hoe kom je er trouwens aan?
Vroeger verzamelde ik autofolders… dat begon samen met mijn broer rond 1978….. en uit die tijd heb ik dus nog heel veel spul.
Dat is wel apart. Nog meer rariteiten in je collectie?
8 pagina’s als ik de website van een vezamelaar mag geloven, toch eens opzoeken….
LOL! :)

Ik dacht dat ik autominded was, zijn er mensen die nóg gekker zijn dan ik! :lol:

http://www.autobrochures.nl/

Een tip wOoOdy verkopen die handel! ;)
@Rick dos: dat ik een serieuze carnutt ben dat heb ik niet ontkent, maar sommige mensen zijn idd nog erger…. ik ben overgestapt op rijden, lezen en bloggen…

Gisteren trouwens nog heerlijk kunnen toeren met het dak eraf :-) Nice!
@wOoOdy

Ach, het wordt bij mij thuis te pas en te onpas voor mijn voeten gegooid dat ik geobsedeerd ben. Ik heb bij het zien van die website dus een andere referentiepunt. ;)

Altijd lekker om even te toeren, was vandaag trouwens ook wel een lekkere dag voor.
De enige mooie BoereMestWagen ooit gebouwd….ja…normaal heb ik het niet op de wagens uit Beieren maar deze heb ik zelfs in miniatuur met automatische deuren automatische opklap lampen :) (in het rood)
DNP Productions
Zalige wagen.
Hier is een hele reeks foto’s die ik vorig jaar genomen heb.
http://supercarfreak.net/gallery/M1_meeting
wat een bak
@Rick Dos: Ja, ik vind de lijnen van deze auto gewoon niet mooi,voorkant lijkt veel op dat fiat sportwagentje (naam ben ik ff kwijt) en de achterkant op een Talbot Matra geheten geloof ik?
En die louvres op de zijkant heeel matig ,zo van, deze hebben we nog liggen gooi die er maar op! En ik vind dat als je van opzij kijkt de achterkant te massief en te hoog en de bestuurder mag van mij iets verder naar achteren zitten.
Ik moet wel zeggen dat ik het model later met die vleugeldeuren wel stukken beter is.Veel mooier front ook.
Niet te geloven dat die M1 al weer 30 jaar oud is. Compliment voor design van Giugiaro !
@Eddy, idd, jij snapt het, dat zijn pas de mooie bmw’s! De allermooiste BMW oiit is in mijn ogen de 328 Milli Miglia. Dé sportwagen van de jaren ’30!!
ik ben geen fan van BMW maar de M1 en de 2002M zijn naar mijn mening de beste auto’s die ooit door BMW zijn gebouwd. En het is wel typisch dat bepaalde mensen in nederland in BMW’s rijden en ook “stelen”

(Als je je aangesproken voelt is dat u eigen probleem, dit is alleen maar een mening die niet direct naar iemand is toe gericht)
schelf(oldtimerfan)
Ben zelf fan van amerikaanse muscle-cars (jaren ’60-’70 NIET de moderne brol) maar de M1 is voor mij een van de beste BMW’s ooit gemaakt.
Dus sorry, niet BMW über alles (ook niet mercedes of porsche of welk duits merk ook).
Voor deze BMW wil ik altijd wel een plaatsje voorzien in de garage (naast den toyota)
Hey w0o0dy

Klopt hoor die folder. Ik heb hem denk ik ook nog ergens liggen, waarschijnlijk ook niet in beste staat meer.
deze auto is pure :evil:, de motor is, met wat updates nog jarenlang gebruikt door BMW (bijv in de e34 M5, maar dan 3,8 L, 340 pk. :lol:

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).